Stoere bootjes beleven opmars Alles mag en kan aan boord PZC Andere trend op de Hiswa te Water is meer comfort aan boord Het dak kan er af Vreemde eend in de bijt Opvallende romp Auto overdwars mee Manoeuvreren Racetimer vrijdag 1 september 2006 IJMUIDEN - Een vreemde eend in de bijt op de Hiswa te Water is Cor Bakker. De pianist doet woensdag 6 september met zijn vleugel op een sloep de bootshow aan. Dat heeft alles te maken met zijn tv-programma 'Cor achter de dijken'. Bakker vaart de ze zomer door Noord-Holland op zoek naar de mooiste plekjes en de plaatselijke muziekcultuur. Hij ontvangt lokale artiesten maar ook ook landelijk bekende sterren, van Karin Bloemen tot Racoon. foto GPD IJMUIDEN - De 'convertible' Kennen wij vooral van Amerikaan se auto's. Ook scheepsbouwers laten zich inspireren door deze vorm waarbij simpel gezegd het dak er af kan. Tot wat voor fraais dat leidt, laat Mulder Shipyard uit Voorschoten zien. Wij hebben het over de Mulder 59 Convertible 'Hard Top'. Het is op getuigd met een imponerend groot schuifdak (foto). „Het com fort van een gesloten jacht met de beleving van een open jacht", belooft de werf. Het schip van compleet aluminium is achttien meter lang en vijf meter breed. Met twee Volvo D9 motoren van elk 575 pk bereikt deze cabrio een topsnelheid van 24 knopen. In het achterschip is een berging ingebouwd voor een bijboot van 3,50 meter. De prijs gaat richting de 2 miljoen euro. Alles erop en eraan, en inclusief btw, dat wel. foto GPD dam bijvoorbeeld. Consumenten willen ze er graag bij zien op een show. Wij vinden dat ook een mooie toevoeging." Stuiteren Wie de kracht van een RIB aan den lij ve wil ervaren, kan op een groot exem plaar stappen van 300 pk dat bij red dingsacties wordt ingezet. Hij 'stuitert' over de golven van de Noordzee met een topsnelheid van 90 kilometer per uur. Aanmelden kan ter plekke vanaf 10 uur. „Een sensatie", meent Graat. Jaarlijks komen dertig- tot zevenender tigduizend mensen af op de Hiswa te Water. Sterke troeven zijn volgens de marketingman de compleetheid en va riatie. Daarbij ligt de ondergrens op ze ven meter. „Steeds meer exposanten willen meer van hun collectie laten zien. We verwachten een recordaantal van 450 schepen en moeten weer extra steigers plaatsen." De mix bestaat uit 40 procent zeilbo ten, 40 procent motorjachten en 20 pro cent sloepen. „Wij kunnen veel nieuwe merken verwelkomen. Tot de trends be hoort meer comfort aan boord. Mensen willen niet in een kelder zitten. Zo ver schijnen er deksalons bij zeiljachten. Verder letten consumenten met name op vaarprestaties en bedieningsge mak." De botenshow is aardig uit zijn jasje aan het groeien. Daarbij laat de bereikbaarheid voor bezoekers in IJ- muiden erg te wensen over. Gasten ra ken verstrikt in verkeersopstoppingen. Een door de gemeente beloofde betere toegangsweg laat op zich wachten. Opluchting Duizend extra parkeerplaatsen en maatregelen om het verkeer in goede banen te leiden, moeten voor directe op luchting zorgen. Graat maakt er geen geheim van uit te kijken naar een ande re locatie. „Wij zijn ons aan het oriënte ren. Wij moeten om ons heen kijken welke locatie aan de eisen voldoet, on der meer in Rotterdam, Amsterdam en Lelystad." Volgend jaar kan IJmuiden in elk geval nog rekenen op de komst van de zogenoemde 'natte' Hiswa, die dan de 24ste editie beleeft. GPD Hisioa te Water, jachthaven Marina Seaport in IJmuiden, van 5 tot 10 septem ber. Open dinsdag tot en met vrijdag 11-18 uur, zaterdag en zondag 10-18 uur. Toegangsprijs 17,50 euro, 65-pLussers en kinderen van 4 tot en met 12 betalen 11 eu ro. Er gaan bussen vanaf de NS-staiions Haarlem en Sloterdijk (Amsterdam). Zie ook wwio.hiswa.nl Het is weer veel meter boot, op de ko mende Hiswa te Water te IJmuiden van 5 tot 10 september. De schepen zouden samen een lint van vijf kilometer kun nen vormen. Ondertussen kijkt de orga nisatie uit naar een andere haven om de bezoekers in de toekomst beter te kwtinen bedienen. door Maarten van de Rakt IJMUIDEN - Natuurlijk draait de His wa te Water om zeiljachten, motorbo ten en sloepen. Dit jaar komt er ook een substantiële bijdrage van RIB's en consoleboten. De afkorting staat voor Rigid Inflatable Boats, oneerbiedig te vertalen in rubberbootjes, maar dan flink uit de kluiten gewassen. Consoleboten hebben ook een pronte staande console met roer, maar zijn van andere materialen gemaakt. Het is een categorie boten voor het stoerdere en ruigere werk. Zij zijn vooral bekend van professionele gebruikers, zoals ma rine, brandweer, kustwacht en red dingsbrigades. Maar, zo zegt His- wa-marketingmanager R. Graat aan de vooravond van de Hiswa te Water: „Zij worden luxer en wij zien ze vaker in het recreatieve gebruik. Bij de tussen stop van de Volvo Ocean Race in Rotter- Ruim 450 blinkende zeiljachten, luxe motorcruisers, snelle sportboten en klassieke sloepen; dat is het aanbod op de 23e Hiswa te Water. foto Olaf Kraak/ANP IJMDUIDEN - Even een boodschapje doen met de Mercedes SLK 350 Roadster en je rijdt daarna zo weer dwars het schip op. Met een elektrische lift zakt de auto soepel naar beneden onder het achterdek. Het Duitse Nautibus Yachting maakt deze grote ver dwijntruc mogelijk. De Nautibus 15m is een jetsetboot, die een particuliere cruise mogelijk maakt. Met de auto zijn onderweg allerlei excursies denkbaar. Naar steden, bezienswaardigheden en mooie natuur. De boot dient als hotel of basiskamp, aldus Nautibus. Het vaartuig weet niet alleen met binnenwateren raad, maar ook met ruige oceanen. Voor de veiligheid zorgen on der meer een stabiele constructie en drie waterdichte schotten in de romp. De prijs: 980.000 euro (exclusief auto). foto GPD IJMUIDEN - De MakTen mag met zijn 'dikke buik' een bijzonde re verschijning worden genoemd. Hij meet 10 bij 3,47 meter. Wa tersporters die op zoek zijn naar het ideale Waddenschip zullen ernaar uitkijken. „Ruim, goed handelbaar, moet kunnen droog vallen, geschikt voor kleine plassen, de Wadden en de Noordzee, onderhoudsarm en goed mee kunnen komen in een clubwed strijdje met een kleine bemanning. Al deze eigenschappen heb ben wij gevonden in de MakTen", meldt Datema. Het mid- zwaard laat zich hydraulisch bedienen. Het zorgt voor een varia bele diepgang van 60 tot 185 centimeter. Binnen valt de zee aan ruimte op, zo zijn er twee dubbele achterkooien. De MakTen komt uit Polen. Hij wordt geheel met de hand gebouwd op een werf onder toezicht van een Duitse ontwerper/constructeur. Prijs: tussen 90.000 en 135.000 euro. foto GPD IJMUIDEN - Met de nieuwe afstandsbediening van Side-Power kan een kind een boot manoeuvreren. Side-Power heeft een af standsbediening ontwikkeld voor de boeg- en hekschroef. De vorm spreekt voor zich. Iedereen herkent er meteen een scheepje in. Zo is de kans op vergissingen met de verschillende schroeven en dientengevolge de verkeerde kant op drijven sterk geminima liseerd. De afstandsbediening werkt met radiosginalen en is be veiligd om onbedoelde verplaatsing te voorkomen. Hij is uitge voerd met verlichte rubberen knoppen en wordt geleverd met een houder en halskoord. Ook kan hij tegen een spatje water. Prijs: 300 euro. foto GPD Ook het interieur van jachten is aan trends onderhevig. Veel teak en mahoniehout is niet meer standaard. Wij zien strak ke witte wanden, fleurig gebo gen plexiglas en loungebanken aan boord. Maar gelukkig, alles mag. door Maarten van de Rakt IJMUIDEN - „Het goede nieuws is, alle interieurstijlen worden nog steeds verkocht. Klassieke interieurs met heel veel hout, vooral teak en maho nie, blijven in trek. Grote scheepswerven pikken allerlei eigentijdse stijlen onderdeks op. Een enkeling biedt zelfs een heel scala." Brigit Schnaase (43) heeft zich tien jaar geleden met haar in Hamburg zetelende interieurde signbureau op het binnenste van alle soorten jachten gestort. Sindsdien nam zij elf projecten in Nederland onder handen van zes scheepswerven. Tot haar klantenkring behoren Conyplex (Medemblik), Heesen (Oss) en Pantera (Waalwijk). Zij toont enkele voorbeelden, zo als de Hanse 53 van Greifswald met witte wanden a la Jan des Bouvrie. „Een soort trendsetter. Ook al verdienden wij er geen cent aan, wij zijn er trots op zo vaak gekopieerd te zijn." Of de Catwalk van KaiserWerft, alsof je in een trendy club belandt. „Het interieur moest er niet uit zien als een jacht maar als een modern appartement. Wat ik maar wil zeggen met deze voor beelden: eigenlijk is er niet één interieurstijl. De trend is: alles is mogelijk. De variatie weer spiegelt de smaak van de consu menten en het doel waarvoor de jachten worden gebruikt." Buigen Nieuwe materialen worden toe gepast - en oude ruiken ook hun kans. Chemieconcern Degussa bedacht dat plexiglas ook kan buigen. Aparte vormen met kleur en licht geven een verras send effect. Corian, een ander kunststof 'oppervlaktemateri- aal' is 35 jaar geleden al uitge vonden door DuPont. Plet wordt gebruikt voor aanrechten, was tafels, meubilair en verlichting, „Maar je kunt er van alles mee doen", weet ook Schnaase. „Pa tronen maken met gaten en sleu ven." Ook het ouderwetse kris tal duikt op in schepen. Het Oos tenrijkse Swarovski zocht en IJMUIDEN - Je dobbert als wedstrijdzeiler of windsur fer voor de denkbeeldige startlijn en je probeert van uit een ideale positie uit de 'startblokken' te schieten. Om de juiste plaats te be machtigen en ook nog op de juiste tijd, helpt de Suunto M3 een handje. Hij geeft de tijd tot aan de startlijn, ge koppeld aan de starttimer, weer. „Een duidelijk hoor baar horlogesignaal, grote cijfers en een racetimer voor gemakkelijk synchroni seren met het startschip, geeft een optimaal instru ment voor elke racer", zo schetst de importeur de voordelen. Prijs: 229 euro. foto GPD Met de Hanse 53 zette Schnaase een trend. vond partners, zoals een fabri kant van lichtschakelaars. „Het is belangrijk verder te kij ken dan je neus lang is. Etap, het Belgische bedrijf met zijn on- zinkbare schepen, vroeg bijvoor beeld auto-ontwerpers om het nieuwe vlaggenschip te tekenen, de 46 Etap", verklaart Sch naase. De Belgen hebben samen gewerkt met Stile Bertone. Die tekende onder meer de Citroen BX en de 'overdekte' motorfiets van BMW, de Cl die inmiddels is geflopt. „Op onze beurt zijn wij ge vraagd een vliegtuigmaatschap pij te adviseren. Dankzij moder ne technologie is dat geen punt. Of het nu een auto is, een vlieg tuig of een boot, een vruchtbare uitwisseling komt op gang." De designers hebben te maken met veranderende verwachtingen van de consumenten. „Het leven is de laatste kwart eeuw drama tisch veranderd. Mensen reizen meer. Ook via televisie en inter- licht Schnaase toe. „Dat leidt tot andere verwachtingen, zoals meer comfort aan boord. Waar om zou je je in de wc moeten douchen? Cruciaal is comforta bel slapen. En licht, maar met de nieuwe led-techniek is dat geen punt", stelt Schnaase. Prikkelend „Mensen werken veel buiten de zaak. Zij brengen meer tijd door op hun jacht maar willen wel in contact blijven met het bedrijf. Daar moeten wij in de inrich ting ook rekening mee houden." Het interieur is het belangrijk ste deel van elk jacht, is de prik kelende stelling van de Duitse designer. „Vergeet niet dat vrou wen de helft van de kopers vor men. Bovendien heb ik geleerd dat vrouwen vaak het laatste woord hebben bij het kopen van een jacht. Uiteindelijk hebben vrouwen meer met interieur dan mannen, ook al is dat een beetje een cliché." GPD Ontwerpster Brigit Schnaase foto GPD net komen ze in contact met al lerlei stijlen, materialen en inte rieurdesign. Ze raken beter geïn formeerd dan ooit tevoren",

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 9