Stoere bootjes beleven opmars
Alles mag en kan aan boord
PZC
Andere trend op de Hiswa te Water is meer comfort aan boord
Het dak kan er af
Vreemde eend in de bijt
Opvallende romp
Auto overdwars mee
Manoeuvreren
Racetimer
vrijdag 1 september 2006
IJMUIDEN - Een vreemde eend in de bijt op de Hiswa te Water
is Cor Bakker. De pianist doet woensdag 6 september met zijn
vleugel op een sloep de bootshow aan. Dat heeft alles te maken
met zijn tv-programma 'Cor achter de dijken'. Bakker vaart de
ze zomer door Noord-Holland op zoek naar de mooiste plekjes
en de plaatselijke muziekcultuur. Hij ontvangt lokale artiesten
maar ook ook landelijk bekende sterren, van Karin Bloemen tot
Racoon. foto GPD
IJMUIDEN - De 'convertible' Kennen wij vooral van Amerikaan
se auto's. Ook scheepsbouwers laten zich inspireren door deze
vorm waarbij simpel gezegd het dak er af kan. Tot wat voor
fraais dat leidt, laat Mulder Shipyard uit Voorschoten zien. Wij
hebben het over de Mulder 59 Convertible 'Hard Top'. Het is op
getuigd met een imponerend groot schuifdak (foto). „Het com
fort van een gesloten jacht met de beleving van een open jacht",
belooft de werf. Het schip van compleet aluminium is achttien
meter lang en vijf meter breed. Met twee Volvo D9 motoren van
elk 575 pk bereikt deze cabrio een topsnelheid van 24 knopen. In
het achterschip is een berging ingebouwd voor een bijboot van
3,50 meter. De prijs gaat richting de 2 miljoen euro. Alles erop
en eraan, en inclusief btw, dat wel. foto GPD
dam bijvoorbeeld. Consumenten willen
ze er graag bij zien op een show. Wij
vinden dat ook een mooie toevoeging."
Stuiteren
Wie de kracht van een RIB aan den lij
ve wil ervaren, kan op een groot exem
plaar stappen van 300 pk dat bij red
dingsacties wordt ingezet. Hij 'stuitert'
over de golven van de Noordzee met
een topsnelheid van 90 kilometer per
uur. Aanmelden kan ter plekke vanaf
10 uur. „Een sensatie", meent Graat.
Jaarlijks komen dertig- tot zevenender
tigduizend mensen af op de Hiswa te
Water. Sterke troeven zijn volgens de
marketingman de compleetheid en va
riatie. Daarbij ligt de ondergrens op ze
ven meter. „Steeds meer exposanten
willen meer van hun collectie laten
zien. We verwachten een recordaantal
van 450 schepen en moeten weer extra
steigers plaatsen."
De mix bestaat uit 40 procent zeilbo
ten, 40 procent motorjachten en 20 pro
cent sloepen. „Wij kunnen veel nieuwe
merken verwelkomen. Tot de trends be
hoort meer comfort aan boord. Mensen
willen niet in een kelder zitten. Zo ver
schijnen er deksalons bij zeiljachten.
Verder letten consumenten met name
op vaarprestaties en bedieningsge
mak." De botenshow is aardig uit zijn
jasje aan het groeien. Daarbij laat de
bereikbaarheid voor bezoekers in IJ-
muiden erg te wensen over. Gasten ra
ken verstrikt in verkeersopstoppingen.
Een door de gemeente beloofde betere
toegangsweg laat op zich wachten.
Opluchting
Duizend extra parkeerplaatsen en
maatregelen om het verkeer in goede
banen te leiden, moeten voor directe op
luchting zorgen. Graat maakt er geen
geheim van uit te kijken naar een ande
re locatie. „Wij zijn ons aan het oriënte
ren. Wij moeten om ons heen kijken
welke locatie aan de eisen voldoet, on
der meer in Rotterdam, Amsterdam en
Lelystad." Volgend jaar kan IJmuiden
in elk geval nog rekenen op de komst
van de zogenoemde 'natte' Hiswa, die
dan de 24ste editie beleeft. GPD
Hisioa te Water, jachthaven Marina
Seaport in IJmuiden, van 5 tot 10 septem
ber. Open dinsdag tot en met vrijdag
11-18 uur, zaterdag en zondag 10-18 uur.
Toegangsprijs 17,50 euro, 65-pLussers en
kinderen van 4 tot en met 12 betalen 11 eu
ro. Er gaan bussen vanaf de NS-staiions
Haarlem en Sloterdijk (Amsterdam). Zie
ook wwio.hiswa.nl
Het is weer veel meter boot, op de ko
mende Hiswa te Water te IJmuiden van
5 tot 10 september. De schepen zouden
samen een lint van vijf kilometer kun
nen vormen. Ondertussen kijkt de orga
nisatie uit naar een andere haven om
de bezoekers in de toekomst beter te
kwtinen bedienen.
door Maarten van de Rakt
IJMUIDEN - Natuurlijk draait de His
wa te Water om zeiljachten, motorbo
ten en sloepen. Dit jaar komt er ook
een substantiële bijdrage van RIB's en
consoleboten. De afkorting staat voor
Rigid Inflatable Boats, oneerbiedig te
vertalen in rubberbootjes, maar dan
flink uit de kluiten gewassen.
Consoleboten hebben ook een pronte
staande console met roer, maar zijn
van andere materialen gemaakt. Het is
een categorie boten voor het stoerdere
en ruigere werk. Zij zijn vooral bekend
van professionele gebruikers, zoals ma
rine, brandweer, kustwacht en red
dingsbrigades. Maar, zo zegt His-
wa-marketingmanager R. Graat aan de
vooravond van de Hiswa te Water: „Zij
worden luxer en wij zien ze vaker in
het recreatieve gebruik. Bij de tussen
stop van de Volvo Ocean Race in Rotter-
Ruim 450 blinkende zeiljachten, luxe motorcruisers, snelle sportboten en klassieke sloepen; dat is het aanbod op de 23e Hiswa te Water. foto Olaf Kraak/ANP
IJMDUIDEN - Even een boodschapje doen met de Mercedes SLK
350 Roadster en je rijdt daarna zo weer dwars het schip op. Met
een elektrische lift zakt de auto soepel naar beneden onder het
achterdek. Het Duitse Nautibus Yachting maakt deze grote ver
dwijntruc mogelijk. De Nautibus 15m is een jetsetboot, die een
particuliere cruise mogelijk maakt. Met de auto zijn onderweg
allerlei excursies denkbaar. Naar steden, bezienswaardigheden
en mooie natuur. De boot dient als hotel of basiskamp, aldus
Nautibus. Het vaartuig weet niet alleen met binnenwateren
raad, maar ook met ruige oceanen. Voor de veiligheid zorgen on
der meer een stabiele constructie en drie waterdichte schotten in
de romp. De prijs: 980.000 euro (exclusief auto). foto GPD
IJMUIDEN - De MakTen mag met zijn 'dikke buik' een bijzonde
re verschijning worden genoemd. Hij meet 10 bij 3,47 meter. Wa
tersporters die op zoek zijn naar het ideale Waddenschip zullen
ernaar uitkijken. „Ruim, goed handelbaar, moet kunnen droog
vallen, geschikt voor kleine plassen, de Wadden en de Noordzee,
onderhoudsarm en goed mee kunnen komen in een clubwed
strijdje met een kleine bemanning. Al deze eigenschappen heb
ben wij gevonden in de MakTen", meldt Datema. Het mid-
zwaard laat zich hydraulisch bedienen. Het zorgt voor een varia
bele diepgang van 60 tot 185 centimeter. Binnen valt de zee aan
ruimte op, zo zijn er twee dubbele achterkooien. De MakTen
komt uit Polen. Hij wordt geheel met de hand gebouwd op een
werf onder toezicht van een Duitse ontwerper/constructeur.
Prijs: tussen 90.000 en 135.000 euro. foto GPD
IJMUIDEN - Met de nieuwe afstandsbediening van Side-Power
kan een kind een boot manoeuvreren. Side-Power heeft een af
standsbediening ontwikkeld voor de boeg- en hekschroef. De
vorm spreekt voor zich. Iedereen herkent er meteen een scheepje
in. Zo is de kans op vergissingen met de verschillende schroeven
en dientengevolge de verkeerde kant op drijven sterk geminima
liseerd. De afstandsbediening werkt met radiosginalen en is be
veiligd om onbedoelde verplaatsing te voorkomen. Hij is uitge
voerd met verlichte rubberen knoppen en wordt geleverd met
een houder en halskoord. Ook kan hij tegen een spatje water.
Prijs: 300 euro. foto GPD
Ook het interieur van jachten is
aan trends onderhevig. Veel
teak en mahoniehout is niet
meer standaard. Wij zien strak
ke witte wanden, fleurig gebo
gen plexiglas en loungebanken
aan boord. Maar gelukkig, alles
mag.
door Maarten van de Rakt
IJMUIDEN - „Het goede
nieuws is, alle interieurstijlen
worden nog steeds verkocht.
Klassieke interieurs met heel
veel hout, vooral teak en maho
nie, blijven in trek. Grote
scheepswerven pikken allerlei
eigentijdse stijlen onderdeks op.
Een enkeling biedt zelfs een
heel scala."
Brigit Schnaase (43) heeft zich
tien jaar geleden met haar in
Hamburg zetelende interieurde
signbureau op het binnenste
van alle soorten jachten gestort.
Sindsdien nam zij elf projecten
in Nederland onder handen van
zes scheepswerven. Tot haar
klantenkring behoren Conyplex
(Medemblik), Heesen (Oss) en
Pantera (Waalwijk).
Zij toont enkele voorbeelden, zo
als de Hanse 53 van Greifswald
met witte wanden a la Jan des
Bouvrie. „Een soort trendsetter.
Ook al verdienden wij er geen
cent aan, wij zijn er trots op zo
vaak gekopieerd te zijn." Of de
Catwalk van KaiserWerft, alsof
je in een trendy club belandt.
„Het interieur moest er niet uit
zien als een jacht maar als een
modern appartement. Wat ik
maar wil zeggen met deze voor
beelden: eigenlijk is er niet één
interieurstijl. De trend is: alles
is mogelijk. De variatie weer
spiegelt de smaak van de consu
menten en het doel waarvoor de
jachten worden gebruikt."
Buigen
Nieuwe materialen worden toe
gepast - en oude ruiken ook hun
kans. Chemieconcern Degussa
bedacht dat plexiglas ook kan
buigen. Aparte vormen met
kleur en licht geven een verras
send effect. Corian, een ander
kunststof 'oppervlaktemateri-
aal' is 35 jaar geleden al uitge
vonden door DuPont. Plet wordt
gebruikt voor aanrechten, was
tafels, meubilair en verlichting,
„Maar je kunt er van alles mee
doen", weet ook Schnaase. „Pa
tronen maken met gaten en sleu
ven." Ook het ouderwetse kris
tal duikt op in schepen. Het Oos
tenrijkse Swarovski zocht en
IJMUIDEN - Je dobbert als
wedstrijdzeiler of windsur
fer voor de denkbeeldige
startlijn en je probeert van
uit een ideale positie uit de
'startblokken' te schieten.
Om de juiste plaats te be
machtigen en ook nog op de
juiste tijd, helpt de Suunto
M3 een handje. Hij geeft de
tijd tot aan de startlijn, ge
koppeld aan de starttimer,
weer. „Een duidelijk hoor
baar horlogesignaal, grote
cijfers en een racetimer
voor gemakkelijk synchroni
seren met het startschip,
geeft een optimaal instru
ment voor elke racer", zo
schetst de importeur de
voordelen. Prijs: 229 euro.
foto GPD
Met de Hanse 53 zette Schnaase een trend.
vond partners, zoals een fabri
kant van lichtschakelaars.
„Het is belangrijk verder te kij
ken dan je neus lang is. Etap,
het Belgische bedrijf met zijn on-
zinkbare schepen, vroeg bijvoor
beeld auto-ontwerpers om het
nieuwe vlaggenschip te tekenen,
de 46 Etap", verklaart Sch
naase. De Belgen hebben samen
gewerkt met Stile Bertone. Die
tekende onder meer de Citroen
BX en de 'overdekte' motorfiets
van BMW, de Cl die inmiddels
is geflopt.
„Op onze beurt zijn wij ge
vraagd een vliegtuigmaatschap
pij te adviseren. Dankzij moder
ne technologie is dat geen punt.
Of het nu een auto is, een vlieg
tuig of een boot, een vruchtbare
uitwisseling komt op gang." De
designers hebben te maken met
veranderende verwachtingen
van de consumenten. „Het leven
is de laatste kwart eeuw drama
tisch veranderd. Mensen reizen
meer. Ook via televisie en inter-
licht Schnaase toe. „Dat leidt
tot andere verwachtingen, zoals
meer comfort aan boord. Waar
om zou je je in de wc moeten
douchen? Cruciaal is comforta
bel slapen. En licht, maar met
de nieuwe led-techniek is dat
geen punt", stelt Schnaase.
Prikkelend
„Mensen werken veel buiten de
zaak. Zij brengen meer tijd door
op hun jacht maar willen wel in
contact blijven met het bedrijf.
Daar moeten wij in de inrich
ting ook rekening mee houden."
Het interieur is het belangrijk
ste deel van elk jacht, is de prik
kelende stelling van de Duitse
designer. „Vergeet niet dat vrou
wen de helft van de kopers vor
men. Bovendien heb ik geleerd
dat vrouwen vaak het laatste
woord hebben bij het kopen van
een jacht. Uiteindelijk hebben
vrouwen meer met interieur dan
mannen, ook al is dat een beetje
een cliché." GPD
Ontwerpster Brigit Schnaase
foto GPD
net komen ze in contact met al
lerlei stijlen, materialen en inte
rieurdesign. Ze raken beter geïn
formeerd dan ooit tevoren",