Zeebenen blijven aan de wal fjlliiif Behandel theaterbezoeker niet als toerist Gevoed door j eugdherinneringen MM, vrijdag 1 september 2006 19 Zeelandbrug afgesloten ZIERIKZEE - De Zeelandbing gaat in de nacht van maan dag 4 op dinsdag 5 september in verband met onder houdswerkzaamheden weer dicht voor het wegverkeer. De maatregel geldt vanaf middernacht tot uiterlijk vijf uur 's ochtends. Het verkeer wordt omgeleid via de stormvloedkering. Am bulances kunnen wel passeren. Het onderhoud bestaat uit het schoonmaken van het wegdek en het verzetten van de rails voor de laagwerker. Voorlichting tv-zenders hard nodig HEINKENSZAND - Een voorlichtingscampagne is hard nodig om mensen te wijzen op alle veranderingen die de overgang van analoge naar digitale televisie eind novem ber met zich meebrengt. Het Borselse CDA-raadslid A. Schenk dringt daarop aan in een brief aan het dagelijks bestuur van Borsele. Het is volgens Schenk allereerst de taak van de rijksoverheid zo'n voorlichtingscampagne (financieel) mogelijk te ma ken, waarna die regionaal kan worden ingevuld. Vooral onder mensen in het buitengebied die geen kabelaanslui ting hebben, bestaat nog veel onduidelijkheid, aldus het CDA-raadslid. Niet iedereen weet wat hij of zij moet doen om na de nacht van 26 op 27 november nog televisie te kunnen ont vangen. Tv-antennes worden in elk geval nutteloos. Het is, denkt Schenk, zinvol mensen duidelijk te maken welke alterna tieven voorhanden zijn en tegen welke kosten. Tv-kijkers met een kabelaansluiting merken niets van de overgang van analoge naar digitale uitzendingen. Volkerak-Zoommeer zoet houden THOLEN - Het Volkerak-Zoommeer moet zoet blijven. Het dagelijks bestuur van Waterschap Zeeuwse Eilanden heeft daar deze week een voorkeur voor uitgesproken. Het gaat om een voorlopig standpunt in afwachting van de definitieve resultaten van een studie naar de toekomst van het water op de grens van Zeeland en Noord-Bra bant. Dé vraag is of het Volkerak-Zoommeer niet beter zout in plaats van zoet kan worden, omdat de waterkwaliteit mo menteel zeker in de zomer (blauwalgenbloei) te wensen overlaat. Zolang niet is aangetoond dat een zout Volkerak-Zoom meer een oplossing voor de middellange termijn biedt, heeft Zeeuwse Eilanden 'een voorkeur voor zoet houden'. De landbouw heeft daar ook baat bij. Water uit het Vol- kerak-Zoommeer wordt in sloten en watergangen op Tho- len en Sint Philip sland gebi'acht. Vlissingse delegatie bezoekt Ambon VLISSINGEN - Een Vlissingse delegatie met onder ande re burgemeester A. van Dok-van Weele, brengt van 5 tot 15 september een bezoek aan Ambon. De reis vindt plaats in het kader van de stedenband Vlissingen-Ambon. Tij dens het bezoek wordt een gezamenlijk afvalverwijde ringsproject opgezet. Ambon kreeg eerder al twee afgeschreven huisvuilauto's van de gemeente Vlissingen. Daarnaast worden de lopen de projecten op medisch, onderwijs- en visserijgebied be sproken. doorRené Schrier Je toekomst ligt in het water, is een kreet waarmee de overheid en het maritieme bedrijfsleven proberen jon gelui te interesseren voor een loop baan aan boord van een schip. Die pro motie voor de zeescheepvaart slaat maar ten dele aan. Ook een campagne als 'Zeebenen ge zocht' die in september 2002 begon, levert niet het verwachte resultaat op. Die campagne van de Koninklijke Ver eniging van Nederlandse Reders (KNVR) was bedoeld voor mensen van twaalf tot en met achttien jaar en hun schooldekanen. Met de campagne wil de de KNVR hen informeren over de opleidingsmogelijkheden in de zee scheepvaart. Het heeft er in elk geval niet toe geleid dat jongeren zich mas saal bij de zeevaartscholen hebben aangemeld. De rederijen zitten nog steeds om mensen te springen. Op zich is directeur T. Nieboer van het Vlissingse Maritiem Instituut De Ruyter niet ontevreden over de in- Zeescheepvaart stroom van nieuwe studenten in het Nederlands maritiem onderwijs in het algemeen en aan zijn school in het bij zonder. De hbo-afdeling kan dit jaar rekenen op 55 nieuwe leerlingen en de mbo-afdeling op 65. Maar in het alge meen is dat maar een druppel op een gloeiende plaat. De Nederlandse rede rijen hebben veel meer mensen nodig, weet hij. Nieboer wijst op het spectaculair ge stegen aantal schepen onder Nederlan- de vlag. Dat heeft volgens hem onder meer te maken met de zogenoemde CV-constructies voor de financiering van nieuwe schepen. Er zijn rederijen in vooral het noorden van Nederland die de laatste vijf jaar tientallen nieu we schepen hebben laten bouwen. Die moeten allemaal voorzien worden van bemanningen. Voor het visserijonderwijs is het een Jongelui kiezen eerder voor een baan aan de wal dan voor een maritieme loopbaan. ander verhaal, vult Nieboers collega D. Schipper aan. Daarin loopt het aan tal aanmeldingen wel terug, maar dat heeft alles te maken met de vooruit zichten van de sector. Het komt er ei genlijk op neer dat de school alleen-- nog opleidt voor de opvolging van va ders en ooms uit de visserij. Nieboer begrijpt eigenlijk niet goed waarom er niet meer belangstelling is bij jongelui voor een baan op zee. „Het is heus niet zadat mensen die een maritieme opleiding hebben ver oordeeld zijn tot een leven lang op zee. Je ziet maar al te vaak dat dergelijke opleidingen aangevuld met een aantal jaren praktijkervaring een prima op stap zijn voor mooie banen aan de wal. En voor het loon hoeven ze het ook niet te laten. Er is al eens bere kend dat iemand met een voltooide zeevaartopleiding een 22 procent ho ger salaris heeft dan een vergelijkbare mbo-opleiding aan de wal. Een begin nend stuurman van 24 jaar kan zo een mandsalaris van 2400 euro krijgen. Dat is toch niet slecht." Nieboer en Schipper vinden het wel jammer dat steeds minder mensen we ten wat er aan boord van een schip of in een haven omgaat. De hekken wor den letterlijk en figuurlijk steeds ho ger. L. van Halst van het maritiem uit zendbureau Oceanwide in Vlissingen kent de problematiek. Hij heeft er veel mee te maken en heeft het over een substantieel probleem. En het wordt volgens hem nog erger. Nu is er een ge brek aan jongens en meisjes die de zee op willen. Breder Maar dat zal volgens hem resulteren in een gebrek aan ervaren mensen aan de wal, zoals technische inspecteurs en mensen op kantoor. Hij pleit er dan ook voor om de opleidingen breder te presenteren en niet alleen de nadruk te leggen op een loopbaan op een schip. Laat zien dat je met zo'n oplei ding veel meer kanten op kunt, geeft hij aan. „Vroeger trokken het avon tuur en de vrijheid als je de zee op ging. Maar tegenwoordig is ver reizen foto Ruben Oreel niks bijzonders meer. Je zit zo in Au stralië of Amerika als je dat wilt. En ze hebben volop keus uit aantrekke lijk klinkende banen." Of het iets te maken heeft met de uit straling van het beroep, Nieboer weet het niet. Vroeger liepen de studenten in een uniform. Dat straalde iets uit. Iedereen wist waar de jongens en mies- jes met de uniformen bij hoorden. Op verzoek van de leerlingen is dat af geschaft. Het Maritiem Instituut De Ruyter heeft sinds kort weer duidelijk herkenbare rode jassen. Je ziet steeds meer leerlingen en leerkrachten die de jassen met het opschrift van De Ruy ter dragen. Misschien wordt het weer hip of cool om daar bij te horen. kunst IERIKZEE eeland Nazomerfestival )e ondergang van de Titanic', van 'ans Magnus Enzensberger, met 'an Kerckhoffs, Vincent Rietveld i Ilse Uitterlinden. Regie: Stef De aepe. Productie: Zeeland Nazo- ierfestival oor Willem Nijssen rTans Magnus Enzensberger [1(1929) was als links-georiën- :erde Duitse schrijver lichter/essayist) ooit de Bürger- :hreck van het toen nog ver- eelde Duitsland. In 1968 werd ?n gastdocentschap aan de 'esleyan University in de VS og voortijdig beëindigd, omdat ij het Amerikaanse consumen- sme 'geselde' en het opnam oor de Koude-Oorlog-under- og Cuba. [aar tien jaar later en ouder - ijna vijftig nu - was hij zelf sad- sr and, wiser. Als een van de irste tekenen daarvan ont- ;ond in 1978 het epos in vers- arm Der Untergang der Tita- ic. Eine Komödie. en tijdgenoot besprak zijn erk destijds onder de titel Der 'ntergang der Utopie en dat is iderdaad een korte samenvat- ng' nzensberger wantrouwt (of eeft dat tenminste lange tijd ge- aan) de media, noemde ooit de devisie een Nullmedium. Want i zijn ogen maken de media an eigen verhaal, en dat is ieestal niet het echte verhaal, i De ondergang van de Titanic at hij daarom overlevenden in de ramp aan het woord die jNF vandaag p de vierde dag van het Zee- nd Nazomerfestival begint indaag ook het programma op 2t Abdijplein in Middelburg, -t 'festivalhart'. Daar treedt J Grazzhoppa DJ Bigband op waalf dj's, onder wie de eeuwen Optimus en Vindictiv) imen met het jazztrio Aka bon. Aanvang: 21.00 uur. i Terneuzen is vanavond de veede opvoering van Der flie- '■nde Hollander (20.30 uur), anuit de Koopmanshaven in lissingen vertrekt om 20.00 ar salonboot De Hydrograaf )or de derde voorstelüng van e ondergang van de Titanic. In 'estkapelle is voor de tweede -er De vrouwen van Kamp 'estkapelle te zien (20.30 uur). Han Kerckhoffs in De ondergang van de Titanic. het echte verhaal vertellen. Een verhaal over als vrouw verklede mannen die het vege lijf probe ren te redden, over een omge kochte kapitein, over een schip (de California) dat op tien mijl werkloos toekijkt, over een mu ziekkapel die niet tot de laatste minuut gespeeld heeft. Een bar man en een passagierende inge nieur zijn de getuigen, de een iets cynischer dan de ander, en zo maken beide er inderdaad wel een soort 'komedie' van. Acteurs zijn het eigenlijk niet, deze herrezen getuigen, eerder vertellers. En omdat zij van En zensberger mooie woorden aan gereikt krijgen, gebeurt dat heel beeldend en bij vlagen zelfs poë tisch. Maar het verhaal van de Titanic is natuurlijk wel ver schrikkelijk uitgemolken, en je moet al bijna geesteszwak zijn om niet zelf al begrepen te heb ben dat de werkelijkheid van die ramp minder mooi was dan de verhalen. Het onderliggende verhaal - de desillusie van de schrijver, de ondergang van een tijdperk - is de eigenlijke kern. Die wordt be lichaamd in een derde persona ge, de schrijver zelf, die terug kijkt op zijn Cubaanse dagen, op het (waargebeurde) verlies van zijn manuscript destijds, en op zijn vergeefse poging om ja ren later nog eens opnieuw ver ontwaardigd te zijn. Het valt niet mee om écht aan zijn lippen te hangen. Aan boord van de Hydrograaf, een oude 'schuit' - oneerbiedig 29 augustus t/m 9 september nazomerfestival woord voor een koninklijke sa lonboot - moet dat allemaal nog een andere dimensie krijgen. Deels is dat ook wel zo. In het vooronder aan de monumen- taal-houten bar voel je wel iets van zowel scheepsglorie als scheepsbeklemming. Liever had het schip dan ook nog gestampt op de golven, ook al verging de Titanic in werkelijkheid zeer gladjes. Maar onze schipper waagde zich toch maar niet op de korte golfjes van de Ooster- schelde. Monologen De bezoekers werden verdeeld in drie groepen, geheel in sfeer le, 2e en 3e klasse genoemd. Die kregen in wisselende volgorde wel allemaal dezelfde 'bedie ning': drie monologen op drie verschillende plaatsen van het schip. En tussendoor een maal tijd, hapjes, drankjes. En veel - té veel - lege tijd om te wachten op de volgende monoloog. Veel geschuifel op de smalle trappen, waar menigeen slechts achteruit langs durfde afdalen. Vier uur verpozing voor een klein uur vertellen. Een maal tijd die niet culinair kon wor den, alleen al omdat daarvoor de condities niet aanwezig wa ren. Maar die - afgezien van het glaasje port - ook nauwelijks iets te maken had met wat er theatraal gebeurde. Te veel men sen in te kleine ruimten. Volko men overbodig losgooien, rond- foto Lex de Meester varen en aanleggen. (Behandel een theaterbezoeker zoals je wilt, gesel hem, kietel hem, tart hem, maar behandel hem nooit als een toerist.) Dat is een lange lijst van zwak ke punten, waar wel wat tegen over zou moeten staan. En zo veel heeft De ondergang van de Titanic niet te bieden. Uiteinde lijk is de inhoud van het verhaal al te zeer als het brullen van een uitgebluste leeuw. Of voor wie Enzensberger liever niet als een leeuw' wil zien: als het zingen van een routineuze, ongemoti- veerde bard. 'De ondergang van de Titanic' is nog mee te maken vanuit de Koop manshaven in Vlissingen op vr 1, za 2 en zo 3 sept, vanuit de Haven in Kamperland op ma 4 en di 5 sept, vanuit de Koningin Juliana- haven in Yerseke op wo 6 en do 7 sept en vanuit de Haven in Tholen op vr 8 sept. Geef ook uw mening over de voorstellingen en concerten tij dens het Zeeland Nazomerfesti val op het forum op de website van de PZC: www.pzc.nl. door Anita Tournois IJZENDIJKE - „Zoek het licht en je ziet meer dan er is. Jan De Vliegher schildert het licht", belicht Eric vande Pitte uit Gent het werk van zijn col lega-kunstenaar en mede-ex posant in een korte, maar boeiende lezing. Ook laat hij weten hoe belangrijk het don ker en licht is voor zijn fluores cerende werken. In Galerie Le Coin Couleurs in IJzendijke kan men onder de noemer Sou venir d'Enfance kennismaken met de artistieke drijfveren van twee bijzondere Vlaamse kunstenaars. In tegenstelling tot de serie met de zee en paalhoofden, die De Vliegher uit Brugge expo seerde in de vorige tentoonstel ling, is de serie met windscher men - de kunstenaar werkt meestal in series - bijzonder kleurrijk en sfeervol. Onder werp of thema, met vooral het alledaagse als uitgangspunt, wordt figuratief weergegeven, maar met een sterke eigen in terpretatie. Zijn schilderijen, met bijzonder veel aandacht voor opbouw en een voornaam accent op licht en ruimte, zijn niet moeilijk te begrijpen en zullen daarom een groot pu bliek aanspreken. Jeugdherinneringen bepalen in grote mate het werk van Vande Pitte. „Emoties en erva ringen waren nooit meer zo sterk als in mijn kindertijd. Dergelijke verschillen bestaan voor mij nu niet zo meer. Her inneringen aan toen lijken on uitputtelijk. Vooral mijn eer ste schooljaren hebben een on uitwisbare indruk gemaakt." „Kunst kwam eigenlijk tot mij via de taal. Alsof het gisteren was, herinner ik mij de geur van de donkerblauwe inkt en het gekras van de pen op het papier tijdens mijn eerste les sen Nederlandse taal. Al vanaf mijn zesde was ik weg van boe ken, vooral kunstboeken. Ik kon maar geen genoeg krijgen van die prachtige platen in bij voorbeeld Le Peintre Manet. Daarbij zocht ik dan zelf de verhaaltjes, omdat ze in het Frans, de taal van de kunst, ge schreven waren. Vandaar de franse onderschriften bij mijn tekeningen." Schaduwen Een voorbeeld is II y a un train, un bateau, une auto, des soldats, titel van zowel een pot loodtekening als een schilde rij. Originele schilderijen, uit gevoerd op doek, in acryl met oplichtend fosforpigment. De ze combinatie van acryl en fos for licht geleidelijk op in het donker en refereert eveneens aan vroeger, laat de kunste naar weten. De werkwijze blijkt geïnspireerd door de schaduwen op het behang, die heel langzaam vervaagden en waarbij hij als klein ventje fan taseerde. Het grafisch werk, in de vorm van zeefdrukken en tekenin gen, uitgevoerd met oud-blauw potlood, is ver werkt op zijdepapier, dat maandenlang (geplooid) is blootgesteld aan zon, regen en vorst. Daardoor pakt het ef fect telkens anders uit en het oppervlak lijkt wel te zijn ver deeld in vierkantjes. Opval lend zijn de twee af gekaderde vakken, met in het onderste ka der het onderschrift. Dierbare jeugdherinneringen met beel den en teksten uit de eerste leesboeken krijgen zo op speci fieke wijze gestalte. Expositie: 'Souvenir D'Enfance', t/m eind oktober in Galerie Le Coin Couleurs, Beursstraat 10, IJzendijke. Elke vrijdag ge opend, 13-18 uur. Opendeur: zon dag 17 september, 14-18 uur. Eric Vande Pitte en Jan De Vliegher bij een schilderij van Vande Pitte. foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 33