Niet meer, maar anders kamperen PZC PZC Tussen plichtbrandweer en specialist Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld Bewoners villapark vertragen bouw nieuwe woningen N atuuront wikkeling Braakman stokt .13. Groot onderhoud N57 leidt tot wegafsluitingen Gemeente geeft recreatieondernemers meer vrijheid agenda Hulst heeft alsnog nieuw relatiegeschenk (jpnrFriith Ramakers jüDDELBURG - De N57 van Middelburg naar de Brouwers- dam is door werkzaamheden jan het asfalt de komende perio de enkele keren 's nachts en everdag volledig afgesloten. Ver keer wordt omgeleid door het volgen van route- en cijferbor den. woensdag 30 augustus 2006 Van vrijdag 1 september is van af 19.00 uur tot de volgende dag 22.00 uur de N57 op de Brou- wersdam afgesloten. Verkeer wordt omgeleid. Tussen Vrouwenpolder en Serooskerke is de N57 van dins dag 5 september (vanaf 19.00 uur) tot woensdag 6 september 6.00 uur afgesloten. Er volgen dagafsluitingen tus sen Serooskerke en Middelburg van woensdag 6 september 09.00 uur tot 16.00 uur. Voor het openbaar vervoer verandert er niets. In 2006 en 2007 werkt Rijkswa terstaat meer aan de weg dan normaal. Verbreding Dat betekent dat weggebruikers vaker met wegwerkzaamheden op rijkswegen te maken krijgen. Het gaat om ongeveer tweehon derd projecten, van groot onder houd, verbreding en aanleg van wegen, kleine asfalteringswei'k- zaamheden tot het vernieuwen van bruggen en viaducten. De minister van Verkeer en Wa terstaat heeft tot en met 2010 in totaal zeshonderd miljoen euro extra beschikbaar gesteld voor werkzaamheden aan de rijkswe gen. Meer informatie over de afslui tingen van de wegen wordt ver strekt via het gratis telefoon nummer 0800-8002, of via inter net: www.rijkswaterstaat.nl of www.vananaarbeter.nl jnnrPietKleemans ZIER1KZEE - Niet meer, maar anders. Dat is vrij vertaald de boodschap van de gemeente Scliouwen-Duiveland aan het adres van de recreatieonderne- niers op hel eiland. De gemeente uil, zo blijkt uit de concept-no- la kamperen, meer differentia te en wil dat onder meer stimu leren door de ondernemers meer vrijheid te geven. ;Ie is een van de belang rijkste motoren van de Schou- iven-Duivelandse economie. Een motor die nu en dan dreigt Ie haperen. Om het tij te keren uil de gemeente meer variatie. De trend onder recreanten is dat zij vaker, korter en luxueu zer op vakantie gaan. Daar moetje, zegt wethouder A. Ver- seput, op inspelen. De gemeente doet dat door onder meer - bin nen bepaalde grenzen - kam- peerhuisjes toe te staan op regu liere kampeerterreinen. Meer dan vijftig per kampeerterrein mag niet, en ze moeten bij el kaar staan. Ook het winterkam-. peren wordt, mits het kampeer- terrein waai' het gebeurt land schappelijk goed is ingepast, ge stimuleerd. De minicampings mogen van de gemeente voor taan 25 in plaats van de gebrui kelijke 15 kampeermiddelen toe laten. Waarbij Verseput aante kent dat kleinschalige bedrijven kleinschalig moeten blijven. Doelgroep „Kleinschalige kampeerterrei nen bieden een verschillend pro duct aan en spreken een andere doelgroep aan. Enerzijds vor men ze concurrentie voor de re- STREEKACTIVITEITEN Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag ge durende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur REDACTIE SCHOUWEN-DUIVELAND Grachtweg 23a j Postbus 80 I 4300 AB ZIER1KZEE Tel: 0111-454647 Fax:0111-454657 I E-mail: redzzee@pzc.nl Marcel Modde (chef) PietKleemans Ali Pankow Esme Soesman Melita Lanting Rudy Boogert (sport) centrale redactie Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA goes Tel: (0113)315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl internet www.pzc.nl E-mail: web@pzc.nl guliere kampeerbedrijven, maar anderzijds bedienen ze verschil lende markten en zorgen ze voor meer variatie in het aanbod." Voor wat betreft caravans met veel en ongewenste aanbouw sels hanteert de gemeente een uitsterfbeleid. Wat er nu staat mag blijven staan, maar niet meer vernieuwd worden. En nieuwe bouwwerken mogen er niet bij komen om zo te voorko men dat nog meer caravans ver worden tot bouwwerken. Voor het recreatiepersoneel moet elke camping voortaan eigen stand plaatsen creëren. Dat gaat dan, mits het om niet meer dan drie plaatsen gaat, niet ten koste van het maximaal aantal standplaat sen waar de ondernemer recht op heeft. Veel waarde wordt ge hecht aan kwaliteitsverbetering van kampeerterreinen, hetgeen onder meer tot uitdrukking moet komen in goede sanitaire voorzieningen. De gemeente mikt met het nieu we soepele beleid op winst op de langere termijn. Daarbij gaat het niet om vage kreten maar om concrete - meetbare - doe len. Het aantal overnachtingen op kampeerbedrijven wil de ge meente voor 2009 met 10 pro cent zien groeien en hetzelfde geldt voor de werkgelegenheid in de verblijfsrecreatie. Verder wil de gemeente dat in 2009 30 procent van de kampeerbedrij ven een of meer kampeerhuisjes heeft. De nieuwe kampeernota ligt vanaf vrijdag ter inzage bij de gemeente. Op 4 december wordt de nota behandeld tijdens de vergadering van de advies commissie Openbare Ruimte. Op 21 december dient de ge meenteraad een oordeel te vel len over de nota. DREISCHOR-Wijnhoeve Kleine Schor- ie, 14.00: uur rondleiding door wijn gaard en wijnkelder inclusief proeven; HAAMSTEDE - Slot Haamstede, 10.30 an 11.30 uur: Diavoorstelling over ge schiedenis Slot en omringende natuur; HENESSE - Jacobuskerk, 10.00-13.00 uur: Torenbeklimming; Studio Are en Bleu, 16.00 tot 20.00 uur: Voorlichtings bijeenkomst over project Wateroverlast Kop van Schouwen rondom Hoogen- boomlaan; Jacobuskerk, 19.00 uur: Wandeling naar Slot Moermond o.l.v. gids. Woninginbraak KAMPERLAND - In een vakan tiewoning in Ostrea in Kamper land is tussen vrijdag 18.00 en dinsdag 14.00 uur ingebroken. De toegang werd geforceerd en er werd beeld- en geluidsappara tuur gestolen. De waarde van de goederen is onbekend. Het werk van de vrijwillige brandweer is in 75 jaar tijd steeds specialistischer geworden. door Marcel Modde ZIERIKZEE - Poppen in oude pakken zijn op de trap van de brandweerkazer ne verwikkeld in een onophoudelijk on deronsje. Zuurstofmaskers uit vervlo gen decennia aan de wand flankeren het museale hoekje. Binnen in het instructielokaal is er ver der weinig meer dat herinnert aan het 75-jarige verleden van de post Zierik- zee. Materieel en manschappen stralen bovenal uit een moderne organisatie te zijn, in een maatschappij die steeds veel eisender wordt voor zijn vrijwillige hulpverleners. Waar houdt het op? Het houdt nooit op, zeggen brandmeester (postcommandant) Ino van Sorge en zijn secondant (tevens regionaal instruc teur) Theo Schipper. Een vrijwillige brandweerman besteedt tegenwoordig zeker zeven uur per week aan oefenin gen, cursus en thuisstudie. Van Sorge: „Vroeger kon je simpelweg met een groot rijbewijs chauffeur wor den op een tankautospuit. Motor star ten sirenes aan en weg was je. Dat is niet meer. Je moet nu ook een chauf feursdiploma hebben. In die opleiding leer je bijvoorbeeld hoe hard onder wel ke omstandigheden binnen en buiten de bebouwde kom mag worden gereden en wanneer je wel of niet de sirenes mag voeren. Het heeft alles te maken met wettelijke aansprakelijkheid en kunnen aantonen dat je bevoegd bent bepaalde handelingen te verrichten. Ik denk dat daar naar de toekomst toe steeds meer de nadruk op wordt gelegd." Met 25 man en één vrouw is de post Zie- rikzee goed te behappen, zegt Van Sor ge. Sinds enige tijd is een ploegendienst ingesteld, zodat 's avonds en 's nachts niet iedereen wordt opgepiept voor een kleine brand of bij een ongeluk. Over dag gebeurt dat wel, puur om er zeker van te zijn dat er minimaal zeven men sen komen opdraven om te kunnen uit rukken. Niet iedereen kan namelijk di rect z'n boel de boel laten en zich naar de kazerne haasten. Larig niet iedereen werkt ook nog per definitie in de direc te omgeving. „Op zich kunnen we het zo nog steeds redden, maar het wordt wel steeds moei lijker. Een voordeel ten opzichte van vroeger, is dat er veel mensen in ploe gendiensten werken. Dan zijn ze -wisse lend- overdag vrij." De historie van de vrijwillige brand weer Zierikzee begint driekwart eeuw geleden. De brandveiligheid was toen verdeeld over vier posten, vei'spreid over de stad. „Dat was vrij primitief. Met handpompen en handkarren trok ken ze eropuit", vertelt Van Sorge. Voor 1931 had je de plichtbrandweer. Jaar lijks werd een lijst van alle 'benoemba re' mannen tussen de 25 en 45 jaar opge steld en werden lootjes getrokken. Je kon alleen onder die brandplicht uitko men door het af te kopen met het voor toen forse bedrag van tien gulden, dan- wel door zelf een vervanger te regelen. „Omdat indertijd alles met de hand ging, had je veel meer mensen nodig. Te genwoordig is iedereen specialist." „In hoeverre je nog van vrijwilliger mag spreken? Goede waag", zegt Schipper. „De opleiding, diploma's en inzet zijn in ieder geval gelijk aan die van de be roepsbrandweer. Daarnaast hebben we allemaal ons eigen drukke leventje, werk, hobby's, de hobby's van de kinde ren. Wat ons dan drijft? Neem de laat ste spectaculaire brand in de Sint Do- musstraat bij de pizzeria-shoarmazaak. Toen we daar aankwamen, stond het pand al volledig in de halleluja. Binnen een paar minuten maak je een plan van aanpak. Het pand is uitgebrand, daar kan je niks meer aan doen, maar de pan den daarnaast hebben geen noemens waardige schade opgelopen. Dat heb je foto Dirk-Jan Gjeltema met elkaar dan toch maar mooi geflikt! Zeker tachtig procent van de landelijke brandweer draait op vrijwilligers. Ook in de grote steden zie je weer steeds va ker dat ze de ploegen aanvullen met vrij willigers." Van handpomp naar modern materieel, Zierikzee is goed uitgerust. Maar het kan altijd nog beter, wijst Schipper op de al oudere wens van een eigen hoog werker. „Ook gezien de veiligheidsei sen. Nu werken we bij een schoorsteen brand met een klimuitrusting." En dan de kazerne zelf. Het gebouw staat in de krappe Regenboogstraat, terwijl de bui tenwijken van Zierikzee inmiddels gro ter zijn dan het centrum. Logischer dus zou het zijn een nieuwe locatie te zoe ken, waaruit Poortambacht en Noorder polder sneller zijn aan te rijden. De plek van het tijdelijk gemeentehuis in het Hatfieldpark lijkt Schipper ideaal. Van Sorge iets minder, omdat de meeste brandweerlieden nu allemaal in de buurt van de kazerne wonen en binnen een paar minuten aanwezig kunnen zijn. „Die winst ben je dan weer kwijt." Concrete plannen voor een verhuizing zijn er nog niet. De vrijwillige brandweer viert het 75-ja- rig bestaan zaterdag 9 september met diverse activiteiten rond de Dikke To ren. Het programma begint om 11.00 uur. Rijkswaterstaat wacht eerst eindrapport over knelpunten af door Piet Kleemans ZIERIKZEE - Het vorig jaar be loofde onderzoek naar verdubbe ling van een deel van de N59 is uitgesteld. Wegbeheerder Rijks waterstaat wacht eerst de resul taten van een onderzoek naar de Schouwen-Duivelandse knel punten op N59 en N57 af. Dat eindrapport ziet waarschijnlijk in november het levenslicht. Verkeersknelpunten genoeg op Schouwen-Duiveland. Rond Zie rikzee stropt het verkeer nogal eens op bij de verkeerslichten, bij Sirjansland en Oosterland zijn onoverzichtelijke, onveilige kruisingen en de Kraaijenstein- weg - een deel van de N5 7 - is geen toonbeeld van veiligheid. Daarom besloot Rijkswaterstaat - mede op aandringen van de ge meente Schouwen-Duiveland - tot een onderzoek naar wat nou precies de knelpunten zijn met betrekking tot de N59 en N57 op het eiland. Niet alleen wat er mis is wordt in kaart gebracht, maar ook wordt aangegeven hoe de problemen opgelost kunnen worden. Belanghebbenden zijn vertegenwoordigd in een specia le klankbordgroep. Vorig jaar beloofde verkeersmi nister Peijs onderzoek te doen naar de wenselijkheid van ver dubbeling van de N59 op het stukje N59 van knooppunt Helle- gatsplein tot aan de afslag naar de Philipsdam. Dit mede op aan dringen van de Ondernemers kring Schouwen-Duiveland (OSD). Positief Het feit dat het onderzoek nog moet beginnen is voor OSD-voorzitter A. Schouw geen aanleiding de moed te laten zak ken. „Ik vind het heel positief dat Rijkswaterstaat nu druk be zig is met het onderzoek naar de knelpunten van de N59. Dat op zich is een heel belangrijke stap." Dat neemt niet weg dat OSD voluit vasthoudt aan haar wens tot verdubbeling van ge noemd deel van de N59. „Kijk, we zijn het er met z'n alleen over eens dat er op Schou wen-Duiveland geen vierbaans- weg moet komen, maar het stuk tussen de afslag naar de Philips dam en Hellegatsplein is een an der verhaal. Verdubbeling blijft wat ons betreft echt noodzaak." OSD zegt met lede ogen toe te zien hoe de route richting Rot terdam dichtslibt, hetgeen ten koste gaat van de economie van het eiland. Schouw: „De bereikbaarheid van Schouwen-Duiveland is in het geding. Maar ik heb er wel vertrouwen in dat de wegbeheer der ook zal inzien dat verbre ding de enige juiste oplossing is. De verkeersintensiteit op die door Raymond de Frel SLUIS - De Vereniging van Ei genaren van villapark Groene- velt in Sluis belemmert geïnte resseerden om een huis op het terrein te kopen. Dat stelt de fa milie Osta, die vorig jaar septem ber een stuk grond in het park aanschafte. „Maar door steeds weer nieuwe bezwaren is de bouw van onze vrijstaande wo ning nog altijd niet gestart", zegt B. Osta. De vereniging ageerde vorige maand tegen het plan van een projectontwikkelaar om een aan tal eenvoudige woningen in het park te bouwen. Zij vreest dat daardoor de identiteit en filoso fie van het park (elke woning een eigen, karakteristieke vorm geving) in het geding komt. De gemeente Sluis ging daarop in overleg met de ontwikkelaar, die het plan aanpaste. Volgende maand komen de bouwaanvra- gen aan bod in de Sluise gemeen teraad. Hoge lasten Dan komt ook de aanvraag van de familie Osta aan bod. Zij kocht vorig jaar een stuk grond in Groenevelt om er een vrij staand huis op te laten bouwen. „Ons huis zou eigenlijk deze zo mer worden opgeleverd, maar voorlopig wonen we noodge dwongen nog een tijd in een huurhuis in het Belgische West- kapelle. Daardoor zitten wij op dit moment met ontzettend hoge maandlasten. Eén maand na de ondertekening van de koopakte begon het gedonder. In decem ber bleek onze vergunningsaan vraag nog niet gehonoreerd, om dat de belangenvereniging extra wensen had. De projectontwik kelaar hertekende de woning, waarna wij ervan overtuigd wa ren dat de vergunning nu wel zonder problemen zou worden gegeven. Niets was minder waar. Er kwam weer een nieuw bezwaar", vertelt B. Osta. Op de door de familie gekochte plek zou volgens het oorspronke lijke plan immers een twee-on-' der-één-kapwoning worden ge bouwd. „De projectontwikkelaar steun de ons in de eis dat het huis vrij staand moest blijven en diende in juni van dit jaar een nieuwe vergunningsaanvraag in. En nu is er weer het gedoe rond de' bouw van rijtjeshuizen. Daar-; door kan het wel weer een hele tijd duren, voordat onze woning wordt gebouwd. Er wordt op de ze manier geen rekening met on-1 ze rechten gehouden. Wij voelen ons dan ook zwaar gediscrimi-' neerd. De wijze waarop de Vere niging van Eigenaren praat over rijtjeshuizen kan ons overigens niet aan de indruk onttrekken dat de huidige bewoners van Groenevelt er een elitaire woon wijk van willen maken. Elke keer is er weer een nieuw argu- 1 ment om de bouw van woningen te vertragen", aldus Osta. Voorzitter J. Mulder van de Ver eniging van Eigenaren stelt dat er van discriminatie absoluut geen sprake is. „Wij proberen al leen dat te laten realiseren wat ons tijdens de koop van onze wo ningen is beloofd. Door economi sche omstandigheden heeft de projectontwikkelaar de bakens verzet door meer en wat eenvou digere huizen te bouwen. Daar- 1 op zijn wij in gesprek gegaan met de bouwer en de politiek. Ik begrijp de frustratie, ik vind het ook heel vervelend, maar het is veel te kort door de bocht om te stellen dat wij schuld aan dit probleem hebben. Wij gaan al leen maar van de oorspronkelij ke plannen uit", aldus de voor zitter. Dure wiet MIDDELBURG - De politierech ter veroordeelde gisteren vier jonge Franse drugstoeristen bij verstek tot boetes van 120 euro. Bij de verdachten (19, 23, 25 en 26 jaar) werd op 10 juni wiet aangetroffen toen ze in de auto richting België reden. route is enorm en ik denk dat men niet om die cijfers heen zal kunnen." Rijkswaterstaat zal dat niet op voorhand betwisten, maar volgt in deze een tweespo renbeleid. Eerst de knelpunten in beeld, daarna eventueel nog apart on derzoek naar de wenselijkheid van verdubbeling. Woordvoer der van Rijkswaterstaat E. de Feiter: „Je zult bijvoorbeeld ook heel goed in beeld moeten heb ben wat de gevolgen van die ver dubbeling zijn voor het achter liggende wegennet op Schou wen-Duiveland. Het kost inder daad veel tijd, maar dat is nodig om grondig onderzoek te kun nen doen." door Euqène Verstraeten TERNEUZEN - In het gebied Braakman-Zuid is voorlopig geen zicht op realisering van de daar beoogde natuurontwikke ling. De verwerving van grond loopt minder voorspoedig dan verwacht. De gemeente Terneu- zen concludeert dat in het voor ontwerp bestemmingsplan Braakman, dat ter inzage ligt. Voor Braakman-Zuid wordt een vergelijkbare ontwikkeling voor gestaan als voor Braakman- Noord, namelijk natuur-, land- schaps- en bosontwikkeüng, als onderdeel van de ecologische hoofdstructuur. De nieuwe na tuur moet aansluiten op de be staande Braakmanbossen-Zuid en gecombineerd worden met uitbreiding van de recreatieve gebruiksmogelijkheden in het gebied. De ontwikkeling van Braakman-Zuid is volgens de ge meente van belang om ervoor te zorgen dat de 'groene ontwikke ling' in de Kanaalzone gelijke tred houdt met de 'rode ontwik keling' (industrie). Vrijwillig Het project loopt op dit moment vast vanwege een moeizame grondverwerving. De natuuront wikkeling mag namelijk alleen op vrijwillige basis. De oor spronkelijk beoogde realisering via het instrument landinrich ting is niet meer mogelijk. Door de Landinrichtingscommissie wordt gekeken naar andere mo gelijkheden om tot realisering te komen. Voorlopig blijft voor Braakman-Zuid de agrarische functie voorop staan. In het bestemmingsplan Braak man zijn ook de uitbreidings plannen voor het vakantie-ei land Braakman opgenomen. Het masterplan resulteert uiteinde- liijk in een tachtig hectare groot vakantiepark met in totaal 1770 plaatsen. Op het bestaande ter rein neemt het aantal kampeer plaatsen af van 1350 naar 120 plaatsen, vanwege de verbre ding van de rijksweg 61. Er komt een nieuwe entree, een ont vangstgebouw en een dienstwo ning. De huidige Braakman- kreek wordt doorgetrokken. Ook de plannen voor een twin tig hectare groot ruitersportdo mein in het noordelijk deel van de Koninginnepolder ten wes ten van de Oostzeedijk, maken deel uit van het nieuwe bestem mingsplan. Het concept van het ruitersportdomein omvat de bouw van 50 luxe woningen, een accommodatie voor 60 paar den, horecavoorzieningen als een restaurant met bar en hotel suites en een beheersderswo- ning. Het nieuwe bestemmingsplan omvat de Braakmanpolder en het ten westen van de Braak man gelegen Terneuzense deel van de Koninginnepolder. Het Valuepark valt er niet onder. De reconstructie van de N61 wordt geregeld in een afzonderlijke herziening van het bestemmings plan Buitengebied. Het voorontwerp bestemmings plan Braakman ligt tot en met 4 oktober ter inzage bij de ge meente en is ook te vinden op de gemeentelijke website. Er kan in die periode zowel schriftelijk als digitaal worden ingespro ken. Bovendien is dinsdag 5 sep tember nog een inspraakavond. Die begint om 19.30 uur in de presentatieruimte van het stads kantoor in Terneuzen. HULST - Na de geflopte relatie geschenkenwedstrijd vorig jaar heeft de gemeente Hulst nu toch een nieuw relatiegeschenk: een schematische landkaart, geïllus treerd met aquarellen van mooie plekjes in de gemeente. Vorig jaar juli schreef de ge meente een ontwerpwedstrijd uit voor een nieuw relatiege schenk. Iedereen met een creatie ve geest mocht meedoen. De win nende illustratie zou de twee huidige relatiegeschenken moe ten vervangen: de Reynaertlitho (portret van een vos in blauwtin ten die sinds 1997 wordt wegge ven) en de Vestingstadlitho (pen tekening van de binnenstad die in 1999 is gemaakt). Na de oproep vorig jaar kwa men bij de gemeente 27 ontwer pen binnen, variërend van wa terverfschilderijen en penteke ningen tot een linosnede en foto bewerkingen. Die jury besloot geen winnaar uit te roepen om dat geen van de ontwerpen ge schikt was om er een litho van temaken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 35