Niet meer, maar anders kamperen
PZC
PZC
Tussen plichtbrandweer en specialist
Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld
Bewoners villapark
vertragen bouw
nieuwe woningen
N atuuront wikkeling
Braakman stokt
.13.
Groot onderhoud N57 leidt tot wegafsluitingen
Gemeente geeft recreatieondernemers meer vrijheid
agenda
Hulst heeft
alsnog nieuw
relatiegeschenk
(jpnrFriith Ramakers
jüDDELBURG - De N57 van
Middelburg naar de Brouwers-
dam is door werkzaamheden
jan het asfalt de komende perio
de enkele keren 's nachts en
everdag volledig afgesloten. Ver
keer wordt omgeleid door het
volgen van route- en cijferbor
den.
woensdag 30 augustus 2006
Van vrijdag 1 september is van
af 19.00 uur tot de volgende dag
22.00 uur de N57 op de Brou-
wersdam afgesloten. Verkeer
wordt omgeleid.
Tussen Vrouwenpolder en
Serooskerke is de N57 van dins
dag 5 september (vanaf 19.00
uur) tot woensdag 6 september
6.00 uur afgesloten.
Er volgen dagafsluitingen tus
sen Serooskerke en Middelburg
van woensdag 6 september
09.00 uur tot 16.00 uur. Voor het
openbaar vervoer verandert er
niets.
In 2006 en 2007 werkt Rijkswa
terstaat meer aan de weg dan
normaal.
Verbreding
Dat betekent dat weggebruikers
vaker met wegwerkzaamheden
op rijkswegen te maken krijgen.
Het gaat om ongeveer tweehon
derd projecten, van groot onder
houd, verbreding en aanleg van
wegen, kleine asfalteringswei'k-
zaamheden tot het vernieuwen
van bruggen en viaducten.
De minister van Verkeer en Wa
terstaat heeft tot en met 2010 in
totaal zeshonderd miljoen euro
extra beschikbaar gesteld voor
werkzaamheden aan de rijkswe
gen.
Meer informatie over de afslui
tingen van de wegen wordt ver
strekt via het gratis telefoon
nummer 0800-8002, of via inter
net: www.rijkswaterstaat.nl of
www.vananaarbeter.nl
jnnrPietKleemans
ZIER1KZEE - Niet meer, maar
anders. Dat is vrij vertaald de
boodschap van de gemeente
Scliouwen-Duiveland aan het
adres van de recreatieonderne-
niers op hel eiland. De gemeente
uil, zo blijkt uit de concept-no-
la kamperen, meer differentia
te en wil dat onder meer stimu
leren door de ondernemers meer
vrijheid te geven.
;Ie is een van de belang
rijkste motoren van de Schou-
iven-Duivelandse economie.
Een motor die nu en dan dreigt
Ie haperen. Om het tij te keren
uil de gemeente meer variatie.
De trend onder recreanten is
dat zij vaker, korter en luxueu
zer op vakantie gaan. Daar
moetje, zegt wethouder A. Ver-
seput, op inspelen. De gemeente
doet dat door onder meer - bin
nen bepaalde grenzen - kam-
peerhuisjes toe te staan op regu
liere kampeerterreinen. Meer
dan vijftig per kampeerterrein
mag niet, en ze moeten bij el
kaar staan. Ook het winterkam-.
peren wordt, mits het kampeer-
terrein waai' het gebeurt land
schappelijk goed is ingepast, ge
stimuleerd. De minicampings
mogen van de gemeente voor
taan 25 in plaats van de gebrui
kelijke 15 kampeermiddelen toe
laten. Waarbij Verseput aante
kent dat kleinschalige bedrijven
kleinschalig moeten blijven.
Doelgroep
„Kleinschalige kampeerterrei
nen bieden een verschillend pro
duct aan en spreken een andere
doelgroep aan. Enerzijds vor
men ze concurrentie voor de re-
STREEKACTIVITEITEN
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag ge
durende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur
REDACTIE
SCHOUWEN-DUIVELAND
Grachtweg 23a
j Postbus 80
I 4300 AB ZIER1KZEE
Tel: 0111-454647
Fax:0111-454657
I E-mail: redzzee@pzc.nl
Marcel Modde (chef)
PietKleemans
Ali Pankow
Esme Soesman
Melita Lanting
Rudy Boogert (sport)
centrale redactie
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA goes
Tel: (0113)315500
Fax: (0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
internet
www.pzc.nl
E-mail: web@pzc.nl
guliere kampeerbedrijven, maar
anderzijds bedienen ze verschil
lende markten en zorgen ze voor
meer variatie in het aanbod."
Voor wat betreft caravans met
veel en ongewenste aanbouw
sels hanteert de gemeente een
uitsterfbeleid. Wat er nu staat
mag blijven staan, maar niet
meer vernieuwd worden. En
nieuwe bouwwerken mogen er
niet bij komen om zo te voorko
men dat nog meer caravans ver
worden tot bouwwerken. Voor
het recreatiepersoneel moet elke
camping voortaan eigen stand
plaatsen creëren. Dat gaat dan,
mits het om niet meer dan drie
plaatsen gaat, niet ten koste van
het maximaal aantal standplaat
sen waar de ondernemer recht
op heeft. Veel waarde wordt ge
hecht aan kwaliteitsverbetering
van kampeerterreinen, hetgeen
onder meer tot uitdrukking
moet komen in goede sanitaire
voorzieningen.
De gemeente mikt met het nieu
we soepele beleid op winst op de
langere termijn. Daarbij gaat
het niet om vage kreten maar
om concrete - meetbare - doe
len. Het aantal overnachtingen
op kampeerbedrijven wil de ge
meente voor 2009 met 10 pro
cent zien groeien en hetzelfde
geldt voor de werkgelegenheid
in de verblijfsrecreatie. Verder
wil de gemeente dat in 2009 30
procent van de kampeerbedrij
ven een of meer kampeerhuisjes
heeft. De nieuwe kampeernota
ligt vanaf vrijdag ter inzage bij
de gemeente. Op 4 december
wordt de nota behandeld tijdens
de vergadering van de advies
commissie Openbare Ruimte.
Op 21 december dient de ge
meenteraad een oordeel te vel
len over de nota.
DREISCHOR-Wijnhoeve Kleine Schor-
ie, 14.00: uur rondleiding door wijn
gaard en wijnkelder inclusief proeven;
HAAMSTEDE - Slot Haamstede, 10.30
an 11.30 uur: Diavoorstelling over ge
schiedenis Slot en omringende natuur;
HENESSE - Jacobuskerk, 10.00-13.00
uur: Torenbeklimming; Studio Are en
Bleu, 16.00 tot 20.00 uur: Voorlichtings
bijeenkomst over project Wateroverlast
Kop van Schouwen rondom Hoogen-
boomlaan; Jacobuskerk, 19.00 uur:
Wandeling naar Slot Moermond o.l.v.
gids.
Woninginbraak
KAMPERLAND - In een vakan
tiewoning in Ostrea in Kamper
land is tussen vrijdag 18.00 en
dinsdag 14.00 uur ingebroken.
De toegang werd geforceerd en
er werd beeld- en geluidsappara
tuur gestolen. De waarde van de
goederen is onbekend.
Het werk van de vrijwillige brandweer is in 75 jaar tijd steeds specialistischer geworden.
door Marcel Modde
ZIERIKZEE - Poppen in oude pakken
zijn op de trap van de brandweerkazer
ne verwikkeld in een onophoudelijk on
deronsje. Zuurstofmaskers uit vervlo
gen decennia aan de wand flankeren
het museale hoekje.
Binnen in het instructielokaal is er ver
der weinig meer dat herinnert aan het
75-jarige verleden van de post Zierik-
zee. Materieel en manschappen stralen
bovenal uit een moderne organisatie te
zijn, in een maatschappij die steeds veel
eisender wordt voor zijn vrijwillige
hulpverleners. Waar houdt het op? Het
houdt nooit op, zeggen brandmeester
(postcommandant) Ino van Sorge en
zijn secondant (tevens regionaal instruc
teur) Theo Schipper. Een vrijwillige
brandweerman besteedt tegenwoordig
zeker zeven uur per week aan oefenin
gen, cursus en thuisstudie.
Van Sorge: „Vroeger kon je simpelweg
met een groot rijbewijs chauffeur wor
den op een tankautospuit. Motor star
ten sirenes aan en weg was je. Dat is
niet meer. Je moet nu ook een chauf
feursdiploma hebben. In die opleiding
leer je bijvoorbeeld hoe hard onder wel
ke omstandigheden binnen en buiten de
bebouwde kom mag worden gereden en
wanneer je wel of niet de sirenes mag
voeren. Het heeft alles te maken met
wettelijke aansprakelijkheid en kunnen
aantonen dat je bevoegd bent bepaalde
handelingen te verrichten. Ik denk dat
daar naar de toekomst toe steeds meer
de nadruk op wordt gelegd."
Met 25 man en één vrouw is de post Zie-
rikzee goed te behappen, zegt Van Sor
ge. Sinds enige tijd is een ploegendienst
ingesteld, zodat 's avonds en 's nachts
niet iedereen wordt opgepiept voor een
kleine brand of bij een ongeluk. Over
dag gebeurt dat wel, puur om er zeker
van te zijn dat er minimaal zeven men
sen komen opdraven om te kunnen uit
rukken. Niet iedereen kan namelijk di
rect z'n boel de boel laten en zich naar
de kazerne haasten. Larig niet iedereen
werkt ook nog per definitie in de direc
te omgeving.
„Op zich kunnen we het zo nog steeds
redden, maar het wordt wel steeds moei
lijker. Een voordeel ten opzichte van
vroeger, is dat er veel mensen in ploe
gendiensten werken. Dan zijn ze -wisse
lend- overdag vrij."
De historie van de vrijwillige brand
weer Zierikzee begint driekwart eeuw
geleden. De brandveiligheid was toen
verdeeld over vier posten, vei'spreid
over de stad. „Dat was vrij primitief.
Met handpompen en handkarren trok
ken ze eropuit", vertelt Van Sorge. Voor
1931 had je de plichtbrandweer. Jaar
lijks werd een lijst van alle 'benoemba
re' mannen tussen de 25 en 45 jaar opge
steld en werden lootjes getrokken. Je
kon alleen onder die brandplicht uitko
men door het af te kopen met het voor
toen forse bedrag van tien gulden, dan-
wel door zelf een vervanger te regelen.
„Omdat indertijd alles met de hand
ging, had je veel meer mensen nodig. Te
genwoordig is iedereen specialist."
„In hoeverre je nog van vrijwilliger mag
spreken? Goede waag", zegt Schipper.
„De opleiding, diploma's en inzet zijn
in ieder geval gelijk aan die van de be
roepsbrandweer. Daarnaast hebben we
allemaal ons eigen drukke leventje,
werk, hobby's, de hobby's van de kinde
ren. Wat ons dan drijft? Neem de laat
ste spectaculaire brand in de Sint Do-
musstraat bij de pizzeria-shoarmazaak.
Toen we daar aankwamen, stond het
pand al volledig in de halleluja. Binnen
een paar minuten maak je een plan van
aanpak. Het pand is uitgebrand, daar
kan je niks meer aan doen, maar de pan
den daarnaast hebben geen noemens
waardige schade opgelopen. Dat heb je
foto Dirk-Jan Gjeltema
met elkaar dan toch maar mooi geflikt!
Zeker tachtig procent van de landelijke
brandweer draait op vrijwilligers. Ook
in de grote steden zie je weer steeds va
ker dat ze de ploegen aanvullen met vrij
willigers."
Van handpomp naar modern materieel,
Zierikzee is goed uitgerust. Maar het
kan altijd nog beter, wijst Schipper op
de al oudere wens van een eigen hoog
werker. „Ook gezien de veiligheidsei
sen. Nu werken we bij een schoorsteen
brand met een klimuitrusting." En dan
de kazerne zelf. Het gebouw staat in de
krappe Regenboogstraat, terwijl de bui
tenwijken van Zierikzee inmiddels gro
ter zijn dan het centrum. Logischer dus
zou het zijn een nieuwe locatie te zoe
ken, waaruit Poortambacht en Noorder
polder sneller zijn aan te rijden. De
plek van het tijdelijk gemeentehuis in
het Hatfieldpark lijkt Schipper ideaal.
Van Sorge iets minder, omdat de meeste
brandweerlieden nu allemaal in de
buurt van de kazerne wonen en binnen
een paar minuten aanwezig kunnen
zijn. „Die winst ben je dan weer kwijt."
Concrete plannen voor een verhuizing
zijn er nog niet.
De vrijwillige brandweer viert het 75-ja-
rig bestaan zaterdag 9 september met
diverse activiteiten rond de Dikke To
ren. Het programma begint om 11.00
uur.
Rijkswaterstaat wacht eerst eindrapport over knelpunten af
door Piet Kleemans
ZIERIKZEE - Het vorig jaar be
loofde onderzoek naar verdubbe
ling van een deel van de N59 is
uitgesteld. Wegbeheerder Rijks
waterstaat wacht eerst de resul
taten van een onderzoek naar de
Schouwen-Duivelandse knel
punten op N59 en N57 af. Dat
eindrapport ziet waarschijnlijk
in november het levenslicht.
Verkeersknelpunten genoeg op
Schouwen-Duiveland. Rond Zie
rikzee stropt het verkeer nogal
eens op bij de verkeerslichten,
bij Sirjansland en Oosterland
zijn onoverzichtelijke, onveilige
kruisingen en de Kraaijenstein-
weg - een deel van de N5 7 - is
geen toonbeeld van veiligheid.
Daarom besloot Rijkswaterstaat
- mede op aandringen van de ge
meente Schouwen-Duiveland -
tot een onderzoek naar wat nou
precies de knelpunten zijn met
betrekking tot de N59 en N57
op het eiland. Niet alleen wat er
mis is wordt in kaart gebracht,
maar ook wordt aangegeven hoe
de problemen opgelost kunnen
worden. Belanghebbenden zijn
vertegenwoordigd in een specia
le klankbordgroep.
Vorig jaar beloofde verkeersmi
nister Peijs onderzoek te doen
naar de wenselijkheid van ver
dubbeling van de N59 op het
stukje N59 van knooppunt Helle-
gatsplein tot aan de afslag naar
de Philipsdam. Dit mede op aan
dringen van de Ondernemers
kring Schouwen-Duiveland
(OSD).
Positief
Het feit dat het onderzoek nog
moet beginnen is voor
OSD-voorzitter A. Schouw geen
aanleiding de moed te laten zak
ken. „Ik vind het heel positief
dat Rijkswaterstaat nu druk be
zig is met het onderzoek naar de
knelpunten van de N59. Dat op
zich is een heel belangrijke
stap." Dat neemt niet weg dat
OSD voluit vasthoudt aan haar
wens tot verdubbeling van ge
noemd deel van de N59. „Kijk,
we zijn het er met z'n alleen
over eens dat er op Schou
wen-Duiveland geen vierbaans-
weg moet komen, maar het stuk
tussen de afslag naar de Philips
dam en Hellegatsplein is een an
der verhaal. Verdubbeling blijft
wat ons betreft echt noodzaak."
OSD zegt met lede ogen toe te
zien hoe de route richting Rot
terdam dichtslibt, hetgeen ten
koste gaat van de economie van
het eiland.
Schouw: „De bereikbaarheid
van Schouwen-Duiveland is in
het geding. Maar ik heb er wel
vertrouwen in dat de wegbeheer
der ook zal inzien dat verbre
ding de enige juiste oplossing is.
De verkeersintensiteit op die
door Raymond de Frel
SLUIS - De Vereniging van Ei
genaren van villapark Groene-
velt in Sluis belemmert geïnte
resseerden om een huis op het
terrein te kopen. Dat stelt de fa
milie Osta, die vorig jaar septem
ber een stuk grond in het park
aanschafte. „Maar door steeds
weer nieuwe bezwaren is de
bouw van onze vrijstaande wo
ning nog altijd niet gestart",
zegt B. Osta.
De vereniging ageerde vorige
maand tegen het plan van een
projectontwikkelaar om een aan
tal eenvoudige woningen in het
park te bouwen. Zij vreest dat
daardoor de identiteit en filoso
fie van het park (elke woning
een eigen, karakteristieke vorm
geving) in het geding komt. De
gemeente Sluis ging daarop in
overleg met de ontwikkelaar,
die het plan aanpaste. Volgende
maand komen de bouwaanvra-
gen aan bod in de Sluise gemeen
teraad.
Hoge lasten
Dan komt ook de aanvraag van
de familie Osta aan bod. Zij
kocht vorig jaar een stuk grond
in Groenevelt om er een vrij
staand huis op te laten bouwen.
„Ons huis zou eigenlijk deze zo
mer worden opgeleverd, maar
voorlopig wonen we noodge
dwongen nog een tijd in een
huurhuis in het Belgische West-
kapelle. Daardoor zitten wij op
dit moment met ontzettend hoge
maandlasten. Eén maand na de
ondertekening van de koopakte
begon het gedonder. In decem
ber bleek onze vergunningsaan
vraag nog niet gehonoreerd, om
dat de belangenvereniging extra
wensen had. De projectontwik
kelaar hertekende de woning,
waarna wij ervan overtuigd wa
ren dat de vergunning nu wel
zonder problemen zou worden
gegeven. Niets was minder
waar. Er kwam weer een nieuw
bezwaar", vertelt B. Osta.
Op de door de familie gekochte
plek zou volgens het oorspronke
lijke plan immers een twee-on-'
der-één-kapwoning worden ge
bouwd.
„De projectontwikkelaar steun
de ons in de eis dat het huis vrij
staand moest blijven en diende
in juni van dit jaar een nieuwe
vergunningsaanvraag in. En nu
is er weer het gedoe rond de'
bouw van rijtjeshuizen. Daar-;
door kan het wel weer een hele
tijd duren, voordat onze woning
wordt gebouwd. Er wordt op de
ze manier geen rekening met on-1
ze rechten gehouden. Wij voelen
ons dan ook zwaar gediscrimi-'
neerd. De wijze waarop de Vere
niging van Eigenaren praat over
rijtjeshuizen kan ons overigens
niet aan de indruk onttrekken
dat de huidige bewoners van
Groenevelt er een elitaire woon
wijk van willen maken. Elke
keer is er weer een nieuw argu- 1
ment om de bouw van woningen
te vertragen", aldus Osta.
Voorzitter J. Mulder van de Ver
eniging van Eigenaren stelt dat
er van discriminatie absoluut
geen sprake is. „Wij proberen al
leen dat te laten realiseren wat
ons tijdens de koop van onze wo
ningen is beloofd. Door economi
sche omstandigheden heeft de
projectontwikkelaar de bakens
verzet door meer en wat eenvou
digere huizen te bouwen. Daar- 1
op zijn wij in gesprek gegaan
met de bouwer en de politiek. Ik
begrijp de frustratie, ik vind het
ook heel vervelend, maar het is
veel te kort door de bocht om te
stellen dat wij schuld aan dit
probleem hebben. Wij gaan al
leen maar van de oorspronkelij
ke plannen uit", aldus de voor
zitter.
Dure wiet
MIDDELBURG - De politierech
ter veroordeelde gisteren vier
jonge Franse drugstoeristen bij
verstek tot boetes van 120 euro.
Bij de verdachten (19, 23, 25 en
26 jaar) werd op 10 juni wiet
aangetroffen toen ze in de auto
richting België reden.
route is enorm en ik denk dat
men niet om die cijfers heen zal
kunnen." Rijkswaterstaat zal
dat niet op voorhand betwisten,
maar volgt in deze een tweespo
renbeleid.
Eerst de knelpunten in beeld,
daarna eventueel nog apart on
derzoek naar de wenselijkheid
van verdubbeling. Woordvoer
der van Rijkswaterstaat E. de
Feiter: „Je zult bijvoorbeeld ook
heel goed in beeld moeten heb
ben wat de gevolgen van die ver
dubbeling zijn voor het achter
liggende wegennet op Schou
wen-Duiveland. Het kost inder
daad veel tijd, maar dat is nodig
om grondig onderzoek te kun
nen doen."
door Euqène Verstraeten
TERNEUZEN - In het gebied
Braakman-Zuid is voorlopig
geen zicht op realisering van de
daar beoogde natuurontwikke
ling. De verwerving van grond
loopt minder voorspoedig dan
verwacht. De gemeente Terneu-
zen concludeert dat in het voor
ontwerp bestemmingsplan
Braakman, dat ter inzage ligt.
Voor Braakman-Zuid wordt een
vergelijkbare ontwikkeling voor
gestaan als voor Braakman-
Noord, namelijk natuur-, land-
schaps- en bosontwikkeüng, als
onderdeel van de ecologische
hoofdstructuur. De nieuwe na
tuur moet aansluiten op de be
staande Braakmanbossen-Zuid
en gecombineerd worden met
uitbreiding van de recreatieve
gebruiksmogelijkheden in het
gebied. De ontwikkeling van
Braakman-Zuid is volgens de ge
meente van belang om ervoor te
zorgen dat de 'groene ontwikke
ling' in de Kanaalzone gelijke
tred houdt met de 'rode ontwik
keling' (industrie).
Vrijwillig
Het project loopt op dit moment
vast vanwege een moeizame
grondverwerving. De natuuront
wikkeling mag namelijk alleen
op vrijwillige basis. De oor
spronkelijk beoogde realisering
via het instrument landinrich
ting is niet meer mogelijk. Door
de Landinrichtingscommissie
wordt gekeken naar andere mo
gelijkheden om tot realisering te
komen. Voorlopig blijft voor
Braakman-Zuid de agrarische
functie voorop staan.
In het bestemmingsplan Braak
man zijn ook de uitbreidings
plannen voor het vakantie-ei
land Braakman opgenomen. Het
masterplan resulteert uiteinde-
liijk in een tachtig hectare groot
vakantiepark met in totaal 1770
plaatsen. Op het bestaande ter
rein neemt het aantal kampeer
plaatsen af van 1350 naar 120
plaatsen, vanwege de verbre
ding van de rijksweg 61. Er
komt een nieuwe entree, een ont
vangstgebouw en een dienstwo
ning. De huidige Braakman-
kreek wordt doorgetrokken.
Ook de plannen voor een twin
tig hectare groot ruitersportdo
mein in het noordelijk deel van
de Koninginnepolder ten wes
ten van de Oostzeedijk, maken
deel uit van het nieuwe bestem
mingsplan. Het concept van het
ruitersportdomein omvat de
bouw van 50 luxe woningen,
een accommodatie voor 60 paar
den, horecavoorzieningen als
een restaurant met bar en hotel
suites en een beheersderswo-
ning.
Het nieuwe bestemmingsplan
omvat de Braakmanpolder en
het ten westen van de Braak
man gelegen Terneuzense deel
van de Koninginnepolder. Het
Valuepark valt er niet onder. De
reconstructie van de N61 wordt
geregeld in een afzonderlijke
herziening van het bestemmings
plan Buitengebied.
Het voorontwerp bestemmings
plan Braakman ligt tot en met 4
oktober ter inzage bij de ge
meente en is ook te vinden op de
gemeentelijke website. Er kan
in die periode zowel schriftelijk
als digitaal worden ingespro
ken. Bovendien is dinsdag 5 sep
tember nog een inspraakavond.
Die begint om 19.30 uur in de
presentatieruimte van het stads
kantoor in Terneuzen.
HULST - Na de geflopte relatie
geschenkenwedstrijd vorig jaar
heeft de gemeente Hulst nu toch
een nieuw relatiegeschenk: een
schematische landkaart, geïllus
treerd met aquarellen van
mooie plekjes in de gemeente.
Vorig jaar juli schreef de ge
meente een ontwerpwedstrijd
uit voor een nieuw relatiege
schenk. Iedereen met een creatie
ve geest mocht meedoen. De win
nende illustratie zou de twee
huidige relatiegeschenken moe
ten vervangen: de Reynaertlitho
(portret van een vos in blauwtin
ten die sinds 1997 wordt wegge
ven) en de Vestingstadlitho (pen
tekening van de binnenstad die
in 1999 is gemaakt).
Na de oproep vorig jaar kwa
men bij de gemeente 27 ontwer
pen binnen, variërend van wa
terverfschilderijen en penteke
ningen tot een linosnede en foto
bewerkingen. Die jury besloot
geen winnaar uit te roepen om
dat geen van de ontwerpen ge
schikt was om er een litho van
temaken.