Wat Richard liegt, is voor hem waarheid De keuze van Rotterdam ro theater speelt Shakespeare n: 0113-315680 pv.pzc.nl i,ail:redactie@pzc.nl ltbus31,4460 AA Goes I idvertentie-exploitatie: lunnrd-en Midden-Zeeland: 0113-315520; eeuws-Vlaanderen: 0114-372770; itionaal: 020-4562500. Loensdag 30 augustus 2006 Nicolas Cage verliest alle zelfbeheersing ro theater speelt in een kleine bezetting het koningsdrama Richard II verder Herman Gilis, Katelijne Damen en Fania Sorel. van Shakespeare met Rogier Philipoom als de koning en foto's Sjouke Dijkstra ij is een van Duits- lands toonaange vende regisseurs. De in de voormalige DDR op gegroeide Andreas Kriegen- burg is nu voor het eerst te gast in Nederland. Bij het ro theater maakt hij een eigen zinnige versie van Shake speare's gruwelijkste konings drama. „Een maatschappij die in chaos en verwarring ver keert, maakt figuren als Ri chard III mogelijk, schept ze zelfs." Het is tijd voor ontspanning. Rogier Philipoom vindt dat er wel even wat lading uit de lucht mag. Hij maakt een flink schuine mop. Zijn zes me despelers grinniken om het me- ligheidje. Regisseur Andreas Kriegenburg, tot dan toe ver diept in een gesprek met zijn assistent, kijkt niet-begrijpend op. Philipoom probeert nog iets in het Duits, Guus Dam in het Engels, maar het blijkt al snel dat niet iedere Nederlandse grap in het Engels aan een Duit ser is uit te leggen. Kriegenburg glimlacht vriendelijk. Niet dat de 43-jarige regisseur van het Hamburgse Thalia Thea ter een zuurpruim is, integen deel zelfs. Het is alleen het drie talige werkproces dat zoveel concentratie vereist, dat niet ie dere opmerking direct op zijn plek valt. Kriegenburg spreekt, naast zijn moedertaal, alleen ge brekkig Engels. En lang niet al le acteurs van het ro theater, waar hij nu werkt, spreken Duits, dus doen'zij het in het En gels. Dan is Shakespeare's Ri chard III opeens weer een stuk lastiger in te studeren. Richard III, dat is het stuk waar in de beroemdste toneelzin na 'To be or not to be' te horen is. 'Een paard! Een paard! Mijn ko ninkrijk voor een Paard!roept de gebochelde koning van Enge land uit in een veldslag waarin hij eindelijk bestraft wordt voor de misdaden waarmee hij de macht veroverde. Hij vermoord de, onder meer, zijn broers en hun kinderen en verleidde een van hun weduwen tijdens de be grafenisplechtigheid Philipoom speelt de rol van de kwaadaardige koning. „Het is natuurlijk heerlijk om de slech terik te spelen. Darth Vader, de kwade genius uit Star Wars, is de leukste figuur van de hele filmgeschiedenis. Wat ik ge leerd heb is, dat het spelen van een slechterik niet in de vorm zit. Een figuur als Hannibal Lecter Silence Of The Lambs) heeft wel een bepaalde manier van staan, praten en lopen, maar het gaat meer om een ge dachte, om een binnenkant." En naar die binnenkant is regisseur Andreas Kriegenburg ook op zoek. Hij wil geen Richard III maken die direct naar de actuali teit verwijst, zoals onlangs nog te zien was bij ZTHollandia. Fedja van Huet, die daar de mis vormde koning speelde, eindig de het stuk met een bomgordel om.. Kriegenburg: „Wat ik wil ma ken is veel minder realistisch. Ik laat een onwerkelijke wereld zien van duisternis en depressie. De lange oorlog is voorbij en ie dereen heeft honger, is bang en heeft zijn zelfrespect verloren. Wij laten die wereld zien als een droomwereld. Eigenlijk is het een nachtmerrie in het hoofd van Richard. Figuren als Ri chard III zijn de eenzaamste fi guren denkbaar. Hij heeft geen kameraden, geen partners. Ook het publiek staat tegenover hem, niet naast hem. Hij speelt ook met hen, tenslotte." Dubbelrollen Het ro brengt Richard III in een kleine bezetting. Dat betekent dat acteurs als Herman Gilis, Katelijne Damen en Fania Sorel allemaal dubbelrollen spelen. En soms gaat dat er heel ko misch aan toe. De scène waarin twee huurmoordenaars discus siëren over de vraag of ze nu wel of niet een onschuldige mo gen afslachten is bijna car- toonesk. Dat is ook logisch, blijkt. Andreas Kriegenburg is een groot liefhebber van oude slapstick: „Jacques Tati en Bus ter Keaton zijn mijn grote inspi ratiebronnen. Voor hun zijn burg uit. „Ze zijn niet zo met het publiek bezig. Duitse ac teurs reageren ook heel anders als er in uitersten gewerkt wordt. Duitse acteurs kunnen hysterisch worden op routine. emoties heel erg waardevol, daarom houden ze ze ook goed verborgen." En het is juist die omgang met emoties die de regis seur zo waardeert bij het ro thea ter: „Nederlandse acteurs zijn veel meer dan Duitse acteurs ge wend om vanuit hun eigen ge voel te werken", legt Kriegen- Nederlandse acteurs niet. Die houden zich veel meer in. Dat staat me eigenlijk wel heel erg aan." Kriegenburg is ook een bewon deraar van de Finse filmmaker Aki Kaurismaki. Hij toont net als Kriegenburg een cleane we reld met sobere interieurs, en weinig dialoog. „Toen ik mijn eerste Kaurismaki-film zag, werd ik gelukkig: eindelijk was er iemand die net zo naar de wereld keek als ik. Eindelijk iemand die de wereld ziet zoals die werkelijk is. Mij raakt vooral zijn existentialistische kijk. De mens komt op de we reld zonder enig idee waarom en met nog minder idee van waar hij naartoe moet. Mij raakt niet zozeer de stijl of de kleur, maar zijn visie. Kauris maki is existentialist. Net als ik." En zo ontstaat er dus een exis tentialistische Richard III? „Nee", Kriegenburg is beslist: „Richard is gevaarlijk omdat hij geen vragen meer stelt. Hij vraagt zich niet meer af waarom hij op de wereld is. Hij gaat puur van zichzelf uit. Hij kan het perfecte kwaad zijn omdat hij buiten de morele gevangenis staat waar wij allemaal wél in zitten. Ik wil nu laten zien hoe het er bij hem van binnen uit ziet." Hoe die binnenkant eruit ziet, is lastig uit te leggen. Philipoom, die Richard speelt, doet een po ging: „Wat ik moet doen is een droevige, 'open' figuur tonen, die perfect verbergt dat hij slecht is. Maar misschien ver bergt hij niets. Misschien ge looft hij wel in zichzelf. Hij staat niet naar het publiek te knipogen van: 'kijk mij die lui eens een loer draaien'. Wat hij liegt, moet voor hem waarheid zijn. Als hij met zijn broer praat, terwijl hij weet dat die vermoord zal worden, dan moet hij toch in alle oprechtheid met zijn broer meeleven. Mijn pro bleem is: hoe groot mag die be zorgdheid zijn, hoe speel ik dan de verwondering later, als die broer wel vermoord blijkt, zon der dat het publiek dat ziet als een knipoog?" Kriegenburg wil het Kwaad in zijn zuiverste vorm tonen, zon der dat hij daarbij verwijst naar de actualiteit: „Als je Shake speare's karakter gaat mengen met historische figuren als Hit- Ier, leg je. te veel uit. Plet pu bliek gaat ook op een verkeerde manier kijken: iedereen dénkt dan te snappen waar het over gaat. Raadsel Voor ons is het veel belangrijker om het raadsel van het kwaad te laten zien. We laten zien hoe Ri chard geniet van zijn daden, en hoe hij er daardoor steeds ver der in gaat. Een maatschappij die in chaos en verwarring ver keert, maakt figuren als Ri chard ni mogelijk, schept ze zelfs. We zoeken naar een sterke figuur van wie we zelfs eisen dat hij buiten onze moraliteit staat, en we zetten er zelf onze eigen morele grenzen voor opzij, opdat we maar goed geleid wor den." Wijbrand Schaap Richard III is te zien in de Rotterdam se Schouwburg op 6, 7, 8 en 9 septem ber en een aantal data in oktober en november om 20.15 uur in de grote zaal. Voor speellijst zie www.rothea- ter.n Ze zijn terug. En worden daarmee vaste gasten van het Rotterdamse Festival De (Internatio nale) Keuze van de Rotterdamse Schouwburg: de swingende bejaarden van Young At Heart. Bra ken ze een paar jaar geleden nog vele Nederland se harten met een prachtig liederenprogramma, nu zit er zelfs een verhaal in. In Road to Nowhere, genoemd naar een klassieker van de Talking Heads, gaat de groep oudere jonge ren van van 60 tot 98 jaar oud de confrontatie aan met een jong en onschuldig Americanabandje. Twee jaar geleden toonden ze dit programma, be dacht en geregisseerd door mensen van de legen darische Wooster Group, en op veler verzoek ke ren ze terug. Allure Toppers uit het internationale theatercircuit von den al langer hun weg naar Rotterdam. Zeker in de tijd dat het Holland Festival zijn allure kwijt was, was Rotterdam dé plek om op de hoogte te blijven van theaterontwikkelingen in de landen om ons heen. Nu het Holland Festival onder Pierre Audi en met een groter budget terug is op de kaart, zoekt 'Rot terdam' het onder het motto Happy now? elders. Naast nog steeds belangrijke topvoorstellingen als Winch Only van Christoph Marthaler, Repla cement van Meg Steward en Zooi van Krisztina de Chatel, is er ook veel Rotterdamse trots te zien. Het gezelschap Wunderbaum, dat ooit onder de vleugels van Johan Simons ontstond als Jong Hol- landia, kijkt terug op vijf succesvolle jaren. In middels is Wunderbaum opgenomen in Rotter dam als eigen productiekern. Ze brengen nu alle toppers van toen opnieuw uit. Zeker niet te mis sen is Welcome in my Backyard, een confronte rend stuk over vluchtelingen en tolerantie, met een heel spannende uitkomst. En natuurlijk is er Richard III, van het ro theater, in een regie van de Duitse topregisseur Kriegenburg. Hij is te gast als uitwisseling met Alize Zandwijk, wier bekroonde Duitse regie van Ivanov vorig jaar tot veel discussie leidde. En discussie is er al tijd in Rotterdam. Dit jaar onder leiding van on der anderen Michael Zeeman. De (Intenationale) Keuze van de Rotterdamse Schouw burg, van zondag tot en met 24 september in Rotterdam en op locatie. Inlichtingenwww.rotterdamseschouw- burg.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21