Wedden dat RIA de titel pakt Copa Mundial overleeft in kleurenparade ■MM ZEEUWS VOETBAL ONDER DE LOEP Stoppen kunnen ze bwin niet meer Schoenen zijn jeugd nooit bont genoeg l[_KloetingeJ I liddelburc Ellewoutsdijk\|> Fjèrneuzen Sluiskil Kloetinge als doorgangshuis De voetbalclub Kloetinge is de laatste jaren twee complete elftallen kwijtgeraakt aan de concurrentie.Tien spelers stapten over naar Hoek, zes naar SSV'65 en ook zes naar Oostkapelle. Zaterdag-hoofdklasser Kloetinge ontwikkelt zich langzaam tot doorgangshuis van het Zeeuwse topvoetbal. Wie ging waar naartoe? Van Kloetinge naar Oostkapelle Micha Lekawael (2004) Jéröme Riverola (2004) Ronnie Cremer (2004) Jan Baaijens (2004) Stefan Wielemaker (2005) Jaap Esser (200S) zaterdag 26 augustus 2006 De shirtreclame van Werder Bremen-spele» Diego is duidelijk: We win! foto Carmen Jaspersen/EPA Marlon van der Goes: „Ik heb een leuke avond gehad met Gullit, Rijkaard en Van Basten." Uniek mag het absoluut genoemd worden. RIA W., de zondag-vierdeklas- seruit Westdorpe, heelt dit seizoen dezelfde hoof dspon- sor als onder meer AC Mi- i, Werder Bremen en AS Monaco. Hoe krijgt een dorpsclub dat voor elkaar? Het antwoord is, simpel. Marlon van der Goes is bij internet gokkantoor bwin verantwoordelijk voor de sponsoring en draagt zijn oude club nog steeds een warm hart toe. Het is de avond dat Ruud Gullit, Frank Rijkaard en Marco van en voor even terug zijn in Milaan. Het is ook de avond dat Clarence Seedorf de microfoon pakt en een lied ten gehore brengt voor voorzitter Silvio Berlusconi. De sfeer is uitste kend rond het afscheid van De- metrio Albertini en Marlon van der Goes geniet met volle teu gen. Hij heeft zojuist een spon- jrdeal afgesloten met AC Mi- in en de naamsbekendheid van bwin (voorheen Betandwin) ver der vergroot. Marlon van der Goes is binnen de Zeeuwse voetbalwereld voor al bekend vanuit zijn jaren bij HW'24. Als linksback maakte hij onderdeel uit van een gou den lichting voetballers, met on deranderen Angelo Verbra- eken, Carlo Blommaert en de broers Harm en Denrüs Riet- l'ens. „Nadat ik bij RIA W. werd genegeerd door de toenmalige trainer heb ik een jaar of vijf bij Axel gespeeld", blikt Van der Goes terug. „Omdat mijn socia le leven zich in Hulst afspeelde, ben ik naar HW'24 vertrokken. Ik denk dat ik daar een jaar of - acht in het eerste heb gespeeld en vervolgens nog twee jaar in het tweede en het vierde." Voetballen heeft hij daarna am per nog gedaan. Van der Goes woont al ruim tien jaar in Oos tenrijk, waar hij met zijn vrouw Barbara zoön Luca (negen) én dochter Ni'na (vijf) kreeg. „Ik heb eerst vijf jaar voor Neckef- mann in Wenen gewerkt", ver telt hij. „Na drie jaar bij Otto Postorders in Graz zijn we terug gegaan naar Wenen. Eén van de bazen van destijds nog Betand win zeurde al een paar jaar dat ik bij hem moest komen werken. Vooral vanwege mijn ervaring in postordermarketing, omdat dat vrijwel identiek is aan een online portal als bij bwin, waar je bijvoorbeeld kunt wedden op sportwedstrijden en kunt gok ken in het casino. Daarnaast is de doelgroep massaal aanwezig bij voetbal." Maximale groei Van der Goes had al verschillen de keren gekscherend gezegd dat die Oostenrijkers alleen ver stand hadden van eten, drinken en wintersport, en zeker niet van'voetbal. Na lang aandrin gen hapte hij toe en trad bij het bwin in dienst als Chief Sales Officer. „In die functie ben ik verantwoordelijk voor alle mar ketingactiviteiten en sponso ring. Simpel gezegd wordt van mij verlangd dat ik zoveel moge lijk nieuwe klanten werf en dat die ook bij ons blijven. Daar naast moet de naamsbekend heid blijven stijgen. Hoeveel uur per week ik ermee bezig ben kan ik echt niet zeggen. Het werk is gewoon een wezenlijk -bestanddeel van me." Het bedrijf is aan de beurs van Wenen genoteerd en heeft over groei niet te klagen. „De aan deelhoudersvergadering heeft ons voorstel aangenomen om tenminste tot eind 2007 een maximale groei te forceren", ver telt Van der Goes. „Eind 2003 hadden we nog geen 500.000 ge registreerde'klanten, nu zijn dat er meer dan tien miljoen." Die explosieve groei hangt sa men met de massale uitbreiding van de sponsoractiviteiten. Van der Goes: „De echte start van on ze sponsoractiviteiten dateert van september 2004. Ik had een afspraak mét FC Barcelona en op de vraag waarom de club geen shirtsponsor had, kreeg ik te horen dat dat al ruim hon derd jaar zo was. Maar als wij meer zouden betalen, dan Sie mens aan Real Madrid, dan zou den we de eerste shirtsponsor in de geschiedenis van Barcelona kunnen worden. Geloof me, ik heb niet één keer, maar wel tien keer een aanbod neergelegd. Dat laatste aanbod geldt nog steeds." Door de onderhandelingen met Barcelona kreeg bwin veel gra tis pr. „Ronaldinho was bijvoor beeld wereldwijd te zien met een logo van ons op zijn borst gemonteerd. Wat daarna gebeur de was logisch en tegelijkertijd ongelofelijk. Juventus stond bij ons op de stoep en vertelde dat we met hen in zee moesten gaan. 'Want wij zijn veel beter dan Barcelona', was de boodschap. Daarna kwam Chelséa voorbij en nog een aantal grote clubs. Het resultaat is vandaag de dag te zien. We zijn nu hoofdspon sor van AC Milan, Werder Bre men, München 1860, AS Mona co, Slovan Liberec in Tsjechië en niet te vergeten RIA W. Daarnaast ondersteunt bwin nog vele clubs in Europa en wordt het volgend jaar hoofd sponsor van Boca Juniors, de club van Diego Maradona. „Op de avond van de ondertekening van het contract met AC Milan nam Albertini afscheid. Ik heb een leuke avond gehad met Gul lit, Rijkaard en Van Basten. Gal- liani, destijds de president van Milan, had de meeste pret met Laporta, de voorzitter van Bar celona. Hij bleef maar herhalen dat Milan binnen tien dagen een deal met ons had, terwijl Barce lona daar al jaren aan werkt, maar steeds geen besluit neemt." In Duitsland werd bwin de afge lopen tijd yooral tegengewerkt. Het bedrijf ondersteunt twintig duizend Duitse voetbalclubs, die het heeft Voorzien van shirts, broeken, sokken, trai ningspakken, coachj assen en zelfs badslippers. Het is een groot succes, alleen is het Duit se overheidsbedrijf Oddset er niet zó blij mee. Van der Goes: „We zijn hun grootste concur rent en politieke groeperingen proberen ons daarom te verja gen. In Nederland zouden we een grote concurrent van de Lot to zijn. We maken zulke zaken dagelijks mee. Misschien zullen ze het groeiproces een beetje ver tragen, maar stoppen kunnen ze ons niet méér?" Hetrministerie van binnenland se zaken van de deelstaat Sach- sen dreigde zelfs de licentie van bwin in te trekken, waardoor de naam niet meer op de shirts zou mogen staan. Werder Bremen speelde daardoor onlangs met de tekst 'We win!op het shirt. „D'at is één vorm van guerilla- marketing", legt Marlon van der Goes uit. „Daar hebben we echt succes mee, want onderzoek heeft uitgewezen dat we op dit moment de bekendste shirtspon sor in de Bundesliga zijn. Ter wijl we pas één maand op de shirts staan. We scoren beter dan T-Com, dat al jaren sponsor van Bayern München is Met het sponsoren van RIA W. zal de naamsbekendheid vooral ook in Zeeuws-Vlaanderen toe nemen. „Mijn oom Sonny Pluym is bestuurslid van RIA en had me al meerdere keren gevraagd sponsor te worden. Na lang twij felen ben ik er op ingegaan, om dat RIA mij als club de laatste jaren prima bevalt." Om er met een knipoog aan toe te voegen: „Alleen waren de onderhande lingen op sommige vlakken moeilijker dan met AC Milan of Werder Bremen. Barry van der Hooft Voetbalschoenen zijn er tegenwoordig in allerlei kleuren. foto Willem Miëras Rood, wit, grijs, het helblauw van de David Beckham-serie: voetbal schoenen zijn tegenwoordig in alle kleuren van de regenboog verkrijg baar. Maar temidden van die bonte stoet kicksen doet de 'ouderwetse' Co- pa Mundial van Adidas nog steeds uit stekende zaken. „Naarmate voetbal lers- ouder worden, grijpen ze daar toch steeds hieer op terug." Het heeft wel een flink aantal jaren no dig gehad voor de gekleurde schoen vaste grond onder de voet kreeg. „Henk Vos", zo herinnert Hugo Ba- rends zich, „was volgens mij in zijn pe riode bij Feyenoord een van de eersten die op niet-zwarte voetbalschoenen speelde. Dat is toch al weer een behoor lijke tijd geleden, maar pas sinds twee jaar zet de ontwikkeling dat voetbal schoenen in werkelijk allerlei kleuren te koop zijn, echt door." Hugo Barends is lid van de technische commissie van voetbalvereniging Goes én eigenaar van een sportzaak in die stad. Hij kan zich nog goed voor de geest halen wat hij dacht toen Henk Vos de grasmat van De Kuip tweewe kelijks met die kekke kicksen opwan delde. En het was niet de koopmans geest die kwam bovendrijven. „In eer ste instantie sprak vooral mijn voetbal- hart en ik dacht wat vol gens mij de meeste voet ballers destijds dach ten: Als ik tegen hem zou moeten spelen, dan was -ie de mijne. Zeker weten." Want spelen op witte, rode, gele, blauwe, gou den of welke gekleurde schoenen dan ook, was lange tijd not done in, de aartsconservatieve voetbalwereld. Dat was iets voor fatjes. Voor onverbeterlijke ij deltuiten, die liever met hun schoenen opvielen dan met hun prestaties op het veld. Voor elke 'sloper' een dankbaar slachtoffer om neer te sabelen. Toentertijd kon Barends dan ook am per bevroeden dat het anno 2006 een frequent gespreksonderwerp is in me nig kleedkamer. Laat staan dat hij er op een goede dag een heel behoorlijk belegde boterham mee zou verdienen. „Het is in deze tijd van het jaar, in de maand voor het begin van het nieuwe voetbalseizoen, één groot gekken huis", vertelt de Goesenaar, terwijl in zijn zaak menig lcind-oudercombina- tie zich staat te vergapen aan de nieuw ste collectie. „Vooral bij de echt jonge voetballers, zeg maar de categorie on der de twintig jaar, zijn de gekleurde schoenen enorm populair. Die zijn er heel erg mee bezig en vinden het alle maal prachtig. Maar er is niet een kleur in het bijzonder erg gewild hoor, ze doen het allemaal goed." Toch is het volgens Hugo Barends ze ker niet zo dat tegenwoorcüg alle rem men losgaan. Dat werkelijk geen prijs te hoog is en dat voetballertjes maar hoeven te kikken en ze krijgen van pa en ma het bonte paar dat ze willen. „Net als vroeger zijn de meeste ouders er wel heel bewust mee bezig", zegt de Goesenaar. „Dat is ook heel verstan dig. Jongens die in de groei zijn, zijn binnen de kortste keren weer toe aan een nieuw paar. En dan geef je natuur lijk geen kapitalen uit aan een paar voetbalschoenen. Wel merk ik heel dui delijk het verschil tussen 'gewone' ouders en voetbalschoolouders. Jon gens die zijn aangesloten bij een voet- balschool, mogen over het algemeen toch net even iets meer. Daar is de prijs een minder groot struikelblok." Het is simpelweg een gigantische hy pe, stelt Barends vast. „Twee jaar gele den heeft het écht doorgezet, vorig jaar was er een enorme explosie en ik had eigenlijk veiwacht dat het zich dit jaar zou stabiliseren of zelfs al enigs zins verminderen. Maar niets is min der waar gebleken. Ik ging een tijdje geleden naar de beurs en wat schetste mijn verbazing: het zet alleen nog maar door, het aanbod is weer veel bre der en dieper geworden." Dat heeft volgens de Goesenaar alles te maken met het WK van afgelopen zomer. „Er gaan natuurlijk steeds meer profs op gekleurde schoenen het veld op en die zijn nog altijd hét voor beeld voor jonge voetballers. Die heb ben zó'n enorme uitstraling en aantrek kingskracht op de jeugd." Adidas en Nike zijn op de voetbal-' schoenenmarkt nog steeds de grote 'spelers', vertelt ervaringsdeskundige Barends. „.Puma en Lotto volgen, maar ook bijvoorbeeld Patrick en Dia- dora zijn weer aan een opmars bezig." En ze hopen allemaal een behoorlijk graantje mee te pikken van een trend die volgens de Goese ondernemer wel eindig is. „Ja, het houdt ooit een keer op', dat kan haast niet anders. Maar toch minder snel dan ik aanvankelijk dacht. Het ziet er naar uit dat deze hype nog wel even zal voortdu ren. En die fabrikanten zijn natuurlijk ook slimme jongens hè. Plet ene model kan er dit jaar in het blauw zijn en dan komt -ie volgend jaar gewoon in het rood of geel op de markt hoor. Is toch weer goed voor extra verkoop." Bovendien verzinnen de voetbalschoe- nenboeren steeds weer iets nieuws. Zo heeft Adidas tegenwoordig de F50 Tu- nit, een voetbalschoen waarbij de be speler zelf de zool kan samenstellen. „De basisschoen blijft altijd hetzelfde, maar afhankelijk van de weers- en veldomstandigheden, kun je de zool verwisselen wanneer je maar wilt. Er zitten drie soort bij geleverd." Maar hoe chique, trendy, hot en inven tief gekleurde voetbalschoenen anno 2006 ook zijn, de afzet van de Adidas Copa Mundial en vergelijkbare model len van andere merken heeft er amper onder te lijden. De ouderwetse zwarte kicksen met vaste rubberen noppen („schoenen met pinnen worden ook nog steeds goed verkocht, maar dat komt pas op toeren als de velden straks slechter worden"), gaan nog steeds als warme broodjes over de toonbank van de sportwinkels. Hugo Barends: „Je ziet duidelijk dat voetballers naarmate ze ouder worden teruggrijpen op schoenen als de Copa Mundial. Uiteindelijk hebben ze het dan wel gehad met de kleurtjes en vin den ze dergelijke voetbalschoenen toch het lekkerst om op te spelen." Van Kloetinge naar SSV'65 Jan-Willem van Dijk (2001) Ronnie Hillebrand (2002) Christiaan Boon (2002, na één jaar Apollo '69) Pim Bruins (2004) Arno Melaard (2005) David den Hollander (2006) Van Kloetinge naar Hoek John Bentschap Knook (1998) Onno Doeland (1999) Arjan Human (2002) Björn Langeveld (2002) Leon van den Ouden (2002) Pieter de Munnik (2004) Wilco de Valk (2005) Ferry Alfons (2006) Merlijn Swennen (2006) Istvan Bakx (2006, na één jaar Sparta)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 31