Jongens produceren meer spuug en slopen graag PZC op een rijtje RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE Kringgesprek is typisch vrouwelijk zaterdag 26 augustus 2006 Een man worden die accordeert met zich zelf en zijn omgeving. Zo eenvoudig is dat nog niet voor een jongen. Maarten Willemsen wil jongens - en hun ouders - er met een training en cursus bij helpen. Puberboys. Ouders krijgen er soms pukkels van. Ze drijven menig leerkracht tot wan hoop, maar Maarten Willemsen heeft het al tijd leuk gevonden met hen te werken. Vóór hij als jeugd- en jongerenwerker aan de slag ging, begeleidde hij bij de scouting al de Ro- wangroep. „Geweldig, ik heb het tien jaar Zijn bedoening aan een bosrand bij het Bra bantse Haaren moet een eldorado zijn voor grote en kleinere jongens. Het ligt verscho len in het bos en is ruim voorzien van boom hutten. Tegen de muur staat een rij crossfiet- sen en links en rechts staan autowrakken. Eens per maand is dit de thuisbasis van De club van jongens met lang haar. Willemsen, zelf voorzien van een bos lange dreadlocks, is voorzitter. Toen hij in 1990 als cultureel werker afstu deerde op jongenspedagogiek, werd hij vreemd aangekeken. Jongens en meisjes wa ren gelijk en dienden aldus behandeld te worden. „Dan zouden jongens vanzelf wel met pop pen gaan spelen. Vervolgens zou hun druk ke gedoe en dat schieten ook wel ophou den", zo vat hij de feministisch-pacifisti- sche gedachtengang uit die tijd samen. Sinds enkele jaren waait er een andere wind. Mannelijke pedagogen betogen dat jongens in de verdrukking zijn geraakt en vrouwen in opvoeding en onderwijs onevenwichtig de toon zetten. Een opgroeiende jongen komt, als het wat tegenzit, amper een man tegen. Eenzijdig Hij is alleen met zijn moeder en heeft acht jaar lang alleen vrouwelijke leerkrachten en dito begeleiders in de (buitenschoolse) op vang gehad. Hij heeft ook steeds meer te maken gekre gen met typisch vrouwelijke werkvormen als het kringgesprek en taaisommen. „Niks mis mee, wel eenzijdig", stelt Willemsen. Het is zo'n onderwerp dat tot hooglopende discussie heeft geleid. Toch draait het volgens Willemsen, die ook veel als invalkracht heeft gewerkt in het ba sisonderwijs, nog steeds om de erkenning dat jongens en meisjes verschillen. Zelf gaf hij een groep zeven een laatste half uur voor een vakantie eens geheel de vrije hand. „De meisjes hadden binnen de kortste keren een Het testosterongehalte neemt bij jongens vanaf de peutertijd in golven toe. Het is ge middeld negen keer zo hoog als bij meisjes. En oh ja: mannelijke speekselklieren produ ceren twee keer zoveel spuug als vrouwelij ke. Wie dat weet, betoogt Willemsen, kan ge drag beter duiden. Dat jongens meer spu gen, ja, maar ook dat ze fysieker zijn, de be hoefte hebben dingen te slopen, zich in groe- kletskring gevormd, de jongens waren één grote stoeiende kluwen." In de reader 'Hoera een jongen' heeft Wil lemsen alle artikelen samengebracht die hij over dit thema kon vinden. Die biologische verschillen zijn daarin nader onderbouwd. Zo liggen de emotie en het spreken in ver schillende hersenhelften: de verbinding tus sen beide is bij jongens minder ontwikkeld dan bij meisjes. pen te manifesteren en onderling de pikorde vast te stellen. „Jongens ontwikkelen zich gemiddeld later, langzamer, stoteriger", zegt Willemsen. Zou het onderwijs de verschillen serieus nemen, dan zou het jongens bij voorbeeld vroeger en meer mogelijkheden bieden ontdekkend te leren. Hen niet lastig te vallen met schrijven op een moment dat hun fijne motoriek nog am per op gang is. Dan zou geen onderwijzeres meer op het idee komen een te drukke jon gen te verplichten een speelkwartier lang voor straf binnen te zitten, zoals Willemsen eens zag gebeuren. De boodschap: jongens moeten weer jon gens mogen zijn. De brede tegenaanval die volgens Willemsen nodig is, vergt óók meer mannelijke voorbeelden in opvoeding en on derwijs. Spitspositie Hijzelf is klaar om een spitspositie in te ne men. Zo begint hij in de week van 11 septem ber speciale trainingen voor jongens die niet goed tot hun recht komen. Dat kunnen jongens zijn die geen raad we ten met hun energie en agressie, maar ook jongens die bijvoorbeeld gepest worden. „Het zijn vaak kanten van dezelfde medail le, ze zijn beiden onzeker." Ook start hij de cursus 'Hoera een jongen' voor ouders die worstelen met de opvoeding van zoons. De jongenstraining bestaat - hoe kan het anders - vooral uit veel lichamelijk werk: verdedigingssporten, balans- en ademhalingstechnieken. Basis is de bestaan de rots en water-methode die in het voortge zet onderwijs al meer en meer terrein wint. Rots staat voor standvastigheid en zelfver trouwen, water voor schipperen, je plooien. „Door oefeningen leer ik jongens allerlei houdingen en technieken te beheersen. Voorbeeld: één voor één moeten ze door een groep jongens lopen. Wat straal je uit? Maak je oogcontact? Wat ervaar je bij welke houding? Welke reactie roept dat op? Willemsen beschikt over een waar arsenaal aan spellen om zulke ervaringen vervolgens in de praktijk te brengen. Zo zouden de deel nemers geleidelijk hun kwaliteiten en krach ten moeten ontdekken en met respect en ge voel met zichzelf en anderen leren omgaan. „Als je daarbij op je intuïtie kunt vertrou wen, heb je een grote stap gezet." Stephan Jongeri® Informatie kan worden opgevraagd bij: Willemsen.M@tiscali.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 22