Veerpleinen hebben nog steeds toekomst Kruiningen Breskens Perkpolder Ruim drie jaar na het afscheid van de boten Vlissingen Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. zaterdag 26 augustus 2006 Mao is nog steeds populair Vlissingen Kruiningen J f Iph Breskens Perkpolder Westerscheldetunnel Voormalige veerpleinen in Zeeland door Willem van Dam Vier veerpleinen. Breskens, Vlissingen, Kruiningen, Perkpolder. Ruim drie jaar geleden, met de inge bruikname van de Westerscheldetunnel, werden zij overbodig. Die tunnel kwam niet uit de lucht vallen. Al jaren was bekend dat de veerboten over de Westerschel- de zouden verdwijnen; bestuurders hadden zeeën van tijd om een fraaie bestemming te bedenken voor die steenvlakten. Voor Kruiningen en Perkpolder resulteer de dat in plannen die zo langzamerhand enige vaste vorm beginnen te krijgen. Voor Breskens bestaan ook - zij het minder concrete - ideeën. In Vlissingen echter hebben ze nog altijd geen flauw idee wat met het vroe gere veerplein aan te vangen. „Erg hé?" fotografie Lex de Meester Het gezin Koster op het voormalige veerplein van Kruiningen De ramen sluiten slecht, hier en daar lekt de boel een beetje, soms horen ze de muizen op zolder feestvieren, maar voor de rest wonen ze reuze haar hun zin. Geef ze eens ongelijk: een woonkamer, drie slaapka mers, een badkamer, een flinke keuken, een redelijk tuintje - en dat voor slechts 200 euro huur in de maand. Als ze uit het keukenraam kijken, hebben ze zicht op de dijk, met daar boven fraaie luchten. Vanuit de woonkamer is het uitzicht minder riant: afrasteringen, on kruid, beton, graffiti, kapot gesmeten ramen. Maar dat zién Johan en Mirjam Koster niet eens meer. „We zijn er kennelijk een beetje aan gewend geraakt." Meestal, als ze hun adres opgeven, wordt er vragend gekeken: het veerplein in Kruiningen, wonen daar nog mensen? Jazeker. Zelf wonen ze op nummer 4; met zoontje Dirk (4 maanden), dochtertje Mirella (2 jaar), hond Joep en de katten Karei en Duvel. De buurman op nummer 6 is Leonard, de broer van Mirjam. En dat andere huisje, nummer 2, vlak naast het voormalige PSD-restaurant waarvan de ramen zijn dichtgespijkerd, wordt gebruikt als recreatiewoning. Johan (30 jaar, geboren in Yerseke) en Mir jam (31 jaar, opgegroeid in Kruiningen) ston den voor een dilemma: in de Randstad blij ven, of terug naar Zeeland. Plet stel woonde in Utrecht. Zij studeerde er voor dierenarts, hij pendelde op en neer naar zijn werk in Am sterdam. Zodra zij via-via vernamen dat op het veerplein een voormalige bedrijfswoning leeg stond, was de keus niet zo heel moeilijk. Of ze dat huisje konden huren, informeerden ze bij Rijkswaterstaat. Dat kon. En zo ver huisden zij, tweeëneenhalf jaar geleden. Wie gaat er nu toch midden in zo'n deprime rende omgeving wonen? Die waag wordt hen vaak gesteld. „Wij", zeggen ze dan steeds weer op opgewekte toon. „Het is knus, het is hier rustig, het is hier vrij, als je de deur uit stapt sta je aan het water. Wat wil een mens nog meer?" Af en toe lopen ze een verdwaal de kampeerder tegen het lijf, soms wordt de stilte verstoord door gillende banden en pie pende remmen van jeugdige automobilisten die het plein als testbaan gebruiken. „Maar ach, dat is onschuldig." Ze hebben inmiddels bericht gekregen dat hun huurovereenkomst niet wordt verlengd. Begin volgend jaar moeten ze wegwezen. Jo han en Mirjam Koster hebben al een andere woning gevonden, in Waarde. Ze zullen, we ten ze nu al, dat kale veerplein straks missen. Een stukje verderop, in het gemeentehuis van Reimerswaal, loopt J.W. Adriaanse, amb tenaar op de afdeling ruimtelijke en economi sche ontwikkeling, in gedachten de plannen nog eens na die in de loop der jaren voor het veerplein Kruiningen op tafel kwamen. Aller eerst was daar het plan om veerplein én -ha- ven geheel terug te geven aan de natuur. Dat bleek nogal in de papieren te gaan lopen. Ver volgens werd geopperd om er een handelsha ven aan te leggen. Ook dat ging niet door. Huizen komen er nu. Op het voormalige veer plein verrijst binnen een paar jaar een nieu we woonwijk, compleet met boulevard. Het is, zegt Adriaanse, een ambitieus pro ject, waarmee 15 tot 30 miljoen euro is ge moeid. Het plan moet rond 2013 zijn afge rond en voorziet in de bouw van 250 wonin gen. Niet alleen voor de beter gesalarieerden, ook starters kunnen er terecht. „Niks zou makkelijker zijn dan om van het veerplein een soort Goese Meer te maken. Maar dat zou hier niet passen." Op het gemeentehuis in Oostburg (ge meente Sluis) is bij wethouder J. Pro voost en ambtenaar J. Schaalje (hoofd sector ruimte en wonen) evenmin sprake van een be drukte stemming. In West-Zeeuws-Vlaande- ren kunnen ze weliswaar merken dat het veer Breskens - Vlissingen is verdwenen, maar om van een economische ramp te spre- ■ken, dat gaat wel heel erg ver. Het is waar: het aantal dagjesmensen ('Belgische reisorga nisaties schilderden een overtochtje met de pont af als een mini-cruise') is met het ophef fen van de veerdienst afgenomen, de midden stand in Breskens heeft ook wat minder aan loop - maar om nu te beweren dat West- Zeeuws-Vlaanderen een 'dode streek' is ge worden, nou nee. Dat is waarschijnlijk mede te danken, denken Provoost en Schaalje, aan de maatregelen die de voorbije jaren zijn ge troffen om het dreigend verlies aan arbeids plaatsen te compenseren. Het technopark (be- Aan de andere kant van de Westerschel- de, op de werkkamer van wethouder F. van Driessche in het Hulster stadskan toor, hangt een artist impression: Klooster- zande aan Zee. Waar tot een paar jaar gele den het autoverkeer van en naar de veerboot raasde, zou een kanaal gegi'aven worden - een waterweg tussen Perkpolder en Klooster- zande, waar een jachthaven en (recreatie)wo- rïingen moesten komen. Een mooi project, vindt Driesschen nog altijd, maar helaas, te duur. Het plan dat daarvoor in de plaats kwam, is echter niet minder pretentieus: het Plan Perkpolder. De oude veerhaven wordt een jachthaven met 350 ligplaatsen, er komt een golfbaan met hotel, er worden zo'n 350 woningen gebouwd. Kosten? Rond de 100 miljoen euro. Volgens de huidige planning wordt in 2008 met de realisering begonnen, 10 jaar later moet het plan helemaal klaar zijn. Van Driessche heeft er hoge verwachtin gen van en de reacties zijn, zegt hij, overwe gend gunstig. „Het gebied leent zich bijzon der voor een dergelijke ontwikkeling en het project zal ongetwijfeld een positieve in vloed hebben op de economie van de streek. Niet alleen Kloosterzande zal ervan profite ren, maar ook de winkels en horeca in ande re plaatsen zullen er hun voordeel mee kun nen doen." De doemscenario's waren destijds talrijk. De economie van Oost-Zeeuws-Vlaanderen én die van West-Zeeuws-Vlaanderen zouden zware klappen oplopen als gevolg van het verdwijnen van de veerdiensten over de Wes- terschelde. Somberkijkers voorspelden het verlies van enkele honderden arbeidsplaat sen en de toekomst van West-Zeeuws- Vlaan deren zag er helemaal donker uit, dat zou een dode streek worden. Uiteindelijk is het, zegt wethouder Van Dries sche, allemaal nogal meegevallen. Natuurlijk is het voor bedrijven in Oost- Zeeuws-Vlaan- deren lastig dat ze geen gebruik meer kun nen maken van het veer Perkpolder-Kruinin gen; nu moet er worden omgereden via de Westerscheldetunnel of de Liefkenshoektun- nel en dat brengt natuurlijk extra kosten met zich mee. Maar of de sombere prognoses zijn uitgekomen - Van Driessche heeft geen cij fers bij de hand, 'maar als de klap werkelijk zo groot was geweest, dan had ik dat wel ge weten.' En in Vlissingen, hoe staan de zaken er daar voor? Denk maar niet, zegt wethou der M. Walraven, dat het leuk is om zo'n vraag te moeten beantwoorden. Ze zit name lijk met volstrekt lege handen. Er is wel eens aan een casino gedacht, aan een hotel, een transferium, een aquatisch centrum - maar verder dan wat gefilosofeer zijn ze in Vlissin gen niet gekomen. Ze hebben er bovendien wel wat anders aan hun hoofd, zegt Walra ven. Vlissingen verkeert in financiële proble men en er zijn tal van projecten die hoogno dig moeten worden aangepakt, zoals de ont wikkeling van de Kenniswerf bijvoorbeeld, waar onder meer onderwijsinstellingen, ver nieuwende bedrijven en studentenhuisves ting geconcentreerd worden. De wethouder geeft het enigszins schuldbe wust toe. Na al die jaren heeft Vlissingen nog steeds geen flauw idee wat er met het vroege^; re PSD-plein moet gebeuren. „Eg hé?" stemd voor vernieuwende bedrijven) in Schoondijke bijvoorbeeld, is een succes, zegt Provoost. En kijk eens wat er allemaal in Breskens gebeurt - het hele dorpscentrum wordt opgeknapt. Cadzand staat ook op de rol. En dat akelig lege veerplein? Ja, daarmee moet ook wat gebeuren. Daar waren ze jaren geleden al van overtuigd. Er waren voorzich tige plannen om in de voormalige veerhaven drie pieren met woningen aan te leggen en het veerplein moest worden veranderd in een duingebiedje waarin het eveneens prettig wo nen zou zijn. Maar er kwamen kinken in de kabel. Ten eerste: het nieuwe voet/fietsveer tussen Breskens en Vlissingen week niet uit naar de handelshaven - zoals de gemeente aanvankelijk veronderstelde - maar maakt gebruik van de huidige veerhaven. Het bete kende dat er een uitgeklede versie van het aanvankelijke plan kwam: de pieren moesten worden geschrapt. Wanneer met de herin richting van het veerplein kan worden begon nen, staat nog lang niet vast. Eerst moet dui delijkheid ontstaan over de manier waarop de dijk bij Breskens wordt verstevigd; de zee wering behoort tot de zogeheten 'zwakke schakels'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21