Veerpleinen hebben
nog steeds toekomst
Kruiningen
Breskens
Perkpolder
Ruim drie jaar na het afscheid van de boten
Vlissingen
Redactie bijlagen: 0113-315680
www.pzc.nl
Postbus 31,4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770;
Nationaal: 020-4562500.
zaterdag 26 augustus 2006
Mao is nog
steeds populair
Vlissingen Kruiningen
J f
Iph
Breskens Perkpolder
Westerscheldetunnel
Voormalige veerpleinen in Zeeland
door Willem van Dam
Vier veerpleinen. Breskens, Vlissingen, Kruiningen,
Perkpolder. Ruim drie jaar geleden, met de inge
bruikname van de Westerscheldetunnel, werden zij
overbodig. Die tunnel kwam niet uit de lucht vallen. Al
jaren was bekend dat de veerboten over de Westerschel-
de zouden verdwijnen; bestuurders hadden zeeën van
tijd om een fraaie bestemming te bedenken voor die
steenvlakten. Voor Kruiningen en Perkpolder resulteer
de dat in plannen die zo langzamerhand enige vaste
vorm beginnen te krijgen. Voor Breskens bestaan ook -
zij het minder concrete - ideeën. In Vlissingen echter
hebben ze nog altijd geen flauw idee wat met het vroe
gere veerplein aan te vangen. „Erg hé?"
fotografie Lex de Meester
Het gezin Koster op het voormalige veerplein van Kruiningen
De ramen sluiten slecht, hier en daar lekt
de boel een beetje, soms horen ze de
muizen op zolder feestvieren, maar voor de
rest wonen ze reuze haar hun zin. Geef ze
eens ongelijk: een woonkamer, drie slaapka
mers, een badkamer, een flinke keuken, een
redelijk tuintje - en dat voor slechts 200 euro
huur in de maand. Als ze uit het keukenraam
kijken, hebben ze zicht op de dijk, met daar
boven fraaie luchten. Vanuit de woonkamer
is het uitzicht minder riant: afrasteringen, on
kruid, beton, graffiti, kapot gesmeten ramen.
Maar dat zién Johan en Mirjam Koster niet
eens meer. „We zijn er kennelijk een beetje
aan gewend geraakt." Meestal, als ze hun
adres opgeven, wordt er vragend gekeken:
het veerplein in Kruiningen, wonen daar nog
mensen? Jazeker.
Zelf wonen ze op nummer 4; met zoontje
Dirk (4 maanden), dochtertje Mirella (2 jaar),
hond Joep en de katten Karei en Duvel. De
buurman op nummer 6 is Leonard, de broer
van Mirjam. En dat andere huisje, nummer
2, vlak naast het voormalige PSD-restaurant
waarvan de ramen zijn dichtgespijkerd,
wordt gebruikt als recreatiewoning.
Johan (30 jaar, geboren in Yerseke) en Mir
jam (31 jaar, opgegroeid in Kruiningen) ston
den voor een dilemma: in de Randstad blij
ven, of terug naar Zeeland. Plet stel woonde
in Utrecht. Zij studeerde er voor dierenarts,
hij pendelde op en neer naar zijn werk in Am
sterdam. Zodra zij via-via vernamen dat op
het veerplein een voormalige bedrijfswoning
leeg stond, was de keus niet zo heel moeilijk.
Of ze dat huisje konden huren, informeerden
ze bij Rijkswaterstaat. Dat kon. En zo ver
huisden zij, tweeëneenhalf jaar geleden.
Wie gaat er nu toch midden in zo'n deprime
rende omgeving wonen? Die waag wordt hen
vaak gesteld. „Wij", zeggen ze dan steeds
weer op opgewekte toon. „Het is knus, het is
hier rustig, het is hier vrij, als je de deur uit
stapt sta je aan het water. Wat wil een mens
nog meer?" Af en toe lopen ze een verdwaal
de kampeerder tegen het lijf, soms wordt de
stilte verstoord door gillende banden en pie
pende remmen van jeugdige automobilisten
die het plein als testbaan gebruiken. „Maar
ach, dat is onschuldig."
Ze hebben inmiddels bericht gekregen dat
hun huurovereenkomst niet wordt verlengd.
Begin volgend jaar moeten ze wegwezen. Jo
han en Mirjam Koster hebben al een andere
woning gevonden, in Waarde. Ze zullen, we
ten ze nu al, dat kale veerplein straks missen.
Een stukje verderop, in het gemeentehuis
van Reimerswaal, loopt J.W. Adriaanse, amb
tenaar op de afdeling ruimtelijke en economi
sche ontwikkeling, in gedachten de plannen
nog eens na die in de loop der jaren voor het
veerplein Kruiningen op tafel kwamen. Aller
eerst was daar het plan om veerplein én -ha-
ven geheel terug te geven aan de natuur. Dat
bleek nogal in de papieren te gaan lopen. Ver
volgens werd geopperd om er een handelsha
ven aan te leggen. Ook dat ging niet door.
Huizen komen er nu. Op het voormalige veer
plein verrijst binnen een paar jaar een nieu
we woonwijk, compleet met boulevard.
Het is, zegt Adriaanse, een ambitieus pro
ject, waarmee 15 tot 30 miljoen euro is ge
moeid. Het plan moet rond 2013 zijn afge
rond en voorziet in de bouw van 250 wonin
gen. Niet alleen voor de beter gesalarieerden,
ook starters kunnen er terecht. „Niks zou
makkelijker zijn dan om van het veerplein
een soort Goese Meer te maken. Maar dat
zou hier niet passen."
Op het gemeentehuis in Oostburg (ge
meente Sluis) is bij wethouder J. Pro
voost en ambtenaar J. Schaalje (hoofd sector
ruimte en wonen) evenmin sprake van een be
drukte stemming. In West-Zeeuws-Vlaande-
ren kunnen ze weliswaar merken dat het
veer Breskens - Vlissingen is verdwenen,
maar om van een economische ramp te spre-
■ken, dat gaat wel heel erg ver. Het is waar:
het aantal dagjesmensen ('Belgische reisorga
nisaties schilderden een overtochtje met de
pont af als een mini-cruise') is met het ophef
fen van de veerdienst afgenomen, de midden
stand in Breskens heeft ook wat minder aan
loop - maar om nu te beweren dat West-
Zeeuws-Vlaanderen een 'dode streek' is ge
worden, nou nee. Dat is waarschijnlijk mede
te danken, denken Provoost en Schaalje, aan
de maatregelen die de voorbije jaren zijn ge
troffen om het dreigend verlies aan arbeids
plaatsen te compenseren. Het technopark (be-
Aan de andere kant van de Westerschel-
de, op de werkkamer van wethouder
F. van Driessche in het Hulster stadskan
toor, hangt een artist impression: Klooster-
zande aan Zee. Waar tot een paar jaar gele
den het autoverkeer van en naar de veerboot
raasde, zou een kanaal gegi'aven worden -
een waterweg tussen Perkpolder en Klooster-
zande, waar een jachthaven en (recreatie)wo-
rïingen moesten komen. Een mooi project,
vindt Driesschen nog altijd, maar helaas, te
duur. Het plan dat daarvoor in de plaats
kwam, is echter niet minder pretentieus: het
Plan Perkpolder. De oude veerhaven wordt
een jachthaven met 350 ligplaatsen, er komt
een golfbaan met hotel, er worden zo'n 350
woningen gebouwd. Kosten? Rond de 100
miljoen euro. Volgens de huidige planning
wordt in 2008 met de realisering begonnen,
10 jaar later moet het plan helemaal klaar
zijn. Van Driessche heeft er hoge verwachtin
gen van en de reacties zijn, zegt hij, overwe
gend gunstig. „Het gebied leent zich bijzon
der voor een dergelijke ontwikkeling en het
project zal ongetwijfeld een positieve in
vloed hebben op de economie van de streek.
Niet alleen Kloosterzande zal ervan profite
ren, maar ook de winkels en horeca in ande
re plaatsen zullen er hun voordeel mee kun
nen doen."
De doemscenario's waren destijds talrijk. De
economie van Oost-Zeeuws-Vlaanderen én
die van West-Zeeuws-Vlaanderen zouden
zware klappen oplopen als gevolg van het
verdwijnen van de veerdiensten over de Wes-
terschelde. Somberkijkers voorspelden het
verlies van enkele honderden arbeidsplaat
sen en de toekomst van West-Zeeuws- Vlaan
deren zag er helemaal donker uit, dat zou
een dode streek worden.
Uiteindelijk is het, zegt wethouder Van Dries
sche, allemaal nogal meegevallen. Natuurlijk
is het voor bedrijven in Oost- Zeeuws-Vlaan-
deren lastig dat ze geen gebruik meer kun
nen maken van het veer Perkpolder-Kruinin
gen; nu moet er worden omgereden via de
Westerscheldetunnel of de Liefkenshoektun-
nel en dat brengt natuurlijk extra kosten met
zich mee. Maar of de sombere prognoses zijn
uitgekomen - Van Driessche heeft geen cij
fers bij de hand, 'maar als de klap werkelijk
zo groot was geweest, dan had ik dat wel ge
weten.'
En in Vlissingen, hoe staan de zaken er
daar voor? Denk maar niet, zegt wethou
der M. Walraven, dat het leuk is om zo'n
vraag te moeten beantwoorden. Ze zit name
lijk met volstrekt lege handen. Er is wel eens
aan een casino gedacht, aan een hotel, een
transferium, een aquatisch centrum - maar
verder dan wat gefilosofeer zijn ze in Vlissin
gen niet gekomen. Ze hebben er bovendien
wel wat anders aan hun hoofd, zegt Walra
ven. Vlissingen verkeert in financiële proble
men en er zijn tal van projecten die hoogno
dig moeten worden aangepakt, zoals de ont
wikkeling van de Kenniswerf bijvoorbeeld,
waar onder meer onderwijsinstellingen, ver
nieuwende bedrijven en studentenhuisves
ting geconcentreerd worden.
De wethouder geeft het enigszins schuldbe
wust toe. Na al die jaren heeft Vlissingen nog
steeds geen flauw idee wat er met het vroege^;
re PSD-plein moet gebeuren.
„Eg hé?"
stemd voor vernieuwende bedrijven) in
Schoondijke bijvoorbeeld, is een succes, zegt
Provoost. En kijk eens wat er allemaal in
Breskens gebeurt - het hele dorpscentrum
wordt opgeknapt. Cadzand staat ook op de
rol. En dat akelig lege veerplein? Ja, daarmee
moet ook wat gebeuren. Daar waren ze jaren
geleden al van overtuigd. Er waren voorzich
tige plannen om in de voormalige veerhaven
drie pieren met woningen aan te leggen en
het veerplein moest worden veranderd in een
duingebiedje waarin het eveneens prettig wo
nen zou zijn. Maar er kwamen kinken in de
kabel. Ten eerste: het nieuwe voet/fietsveer
tussen Breskens en Vlissingen week niet uit
naar de handelshaven - zoals de gemeente
aanvankelijk veronderstelde - maar maakt
gebruik van de huidige veerhaven. Het bete
kende dat er een uitgeklede versie van het
aanvankelijke plan kwam: de pieren moesten
worden geschrapt. Wanneer met de herin
richting van het veerplein kan worden begon
nen, staat nog lang niet vast. Eerst moet dui
delijkheid ontstaan over de manier waarop
de dijk bij Breskens wordt verstevigd; de zee
wering behoort tot de zogeheten 'zwakke
schakels'.