Regen zet Oost-Vlaanderen blank
PZC
Katinka Lampe heeft met haar
kunst geen verhaal te vertellen
Jonge fotografen tonen nieuwe visies
17
fohoondijke met extreem natte augustus op weg naar record
Omdat Maldegem in een kom
1, kan het water nauwelijks
Verloren
In de woning van de familie Van
ie Velde staat het water tachtig
centimeter hoog. Het twee we-
zaterdag 26 augustus 2006
jpprFrank van Cooten
11ALDEGEM - In de Maldegem-
'itwijk Kleit stroomt een nieu
we rivier. Straten en tuinen zijn
3,d meer zichtbaar. Water
stroomt de huizen binnen. Een
echtpaar heeft net nieuw parket
1. Daar is niet veel van
Helikopters cirkelen boven het
«eiroflen dorp. Een trampoline
de redding voor een tekkel.
Anders zou het beestje zeker ver-
drinken. In een andere onderge
lopen tuin staan kippen op het
jok. Ze kunnen nergens naar
loe. Voor hen geldt de ophok-
plicht even niet.
He burgemeester van Maldegem
iraagt de minister zijn ge-
aeente te kwalificeren als
rampgebied. Dan kunnen de ge-
joffen bewoners een vergoe-
üng krijgen uit het rampen-
delen van Oost-Vlaande-
ren zijn in de nacht van donder-
dag op vrijdag en gistermorgen
getroffen door enorm veel water
yit de lucht. De wateroverlast in
Oost-Vlaanderen strekt zich uit
Gent tot aan Maldegem. De-
rond Gent en delen van de
swegenE40 en E17 staan on-
dér water. Treinen rijden met
pte vertragingen.
Tweehonderd huizen in de Mal
se wijk Kleit zijn getrof-
ien, Iet zandzakken is gepro
efd het water tegen te houden
dat is lang niet in alle ge
tallen gelukt.
Sewoners reageren echter gela
ten. Ze geven de schuld niet aan
de overheid. Vorig jaar is im-
'icrs nog de riolering ver-
ieuwd. „Het is de natuur. Daar
niet veel aan te doen", aldus
•en getroffen bewoner. „De
brandweer doet er alles aan het
water weg te pompen maar het
In Maldegem staat het water tientallen centimeters hoog in de straten.
ken geleden aangeschafte bank
stel kan als verloren worden be
schouwd. Ook alle elektrische
apparatuur kan naar de schroot
hoop.
Rond het middaguur daalde het
water iets waardoor het groot
ste gevaar was geweken. De
brandweer was echter nog lang
bezig met het wegpompen van
het water.
De brandweer pompt honder
den ondergelopen kelders leeg.
Een woordvoerder omschrijft de
situatie als extreem. „We zijn
voorbereid op dergelijk nood
weer in de winter, niet in de zo
mer." Gouverneur Andre Denys
kondigt een pre-alarmfase af.
Dat betekent dat de civiele be
scherming en brandweerkorp
sen van elders in actie kwamen.
Als hij 's middags met minister
Dewael een bezoek brengt aan
Maldegem-Kleit is het water al
aan het zakken. „De situatie
was met name rond elf uur heel
penibel", zegt woordvoerster
Julie Clément van de provincie
Oost-Vlaanderen.
Hoe groot de schade in Malde
gem precies is zal later blijken
als het water weer weg is.
Zeeuws-Vlaanderen is op een en
kel incident na niet getroffen.
Wel is in de nacht van donder
dag op vrijdag in Schoondijke
maar liefst 62 millimeter regen
in de regenmeter terechtgeko
men, meldt het KNMI. Hier is
deze maand zelfs al 308 millime
ter gevallen. Nog even en dan is
het Nederlands record voor au
gustus (325 millimeter in Maas
land) gebroken.
Ondanks deze hevige regenval
zijn in Zeeuws-Vlaanderen nage
noeg geen problemen.
„Van onze brandweer heb ik
geen enkel bericht ontvangen",
zei burgemeester Jaap Sala van
de gemeente Sluis gisteren.
„Ook is vanuit Vlaanderen geen
beroep gedaan op onze hulpdien
sten."
Honderd millimeter
Dat Zeeuws-Vlaanderen geen
last heeft van de situatie in
Oost-Vlaanderen had volgens
woordvoerder Ton Mouton van
Waterschap Zeeuws-Vlaande
ren diverse oorzaken. „Hoe valt
de regen en hoe zit het gebied in
elkaar. In Oost-Vlaanderen viel
binnen 24 uur honderd millime
ter water. Extreem veel. Dat
kan de riolering niet aan. Deze
foto Peter Nicolai
extreme bui ging gistermorgen
gelukkig net aan Zeeuws-Vlaan
deren voorbij."
Volgens Mouton is gisteren con
tact geweest tussen Waterschap
Zeeuws-Vlaanderen en de
Vlaamse waterbeheerders. „Ons
is gevraagd De Braakman open
te stellen voor opvang van het
Vlaamse water. We zijn net be
zig een gemaal te bouwen voor
dit soort omstandigheden. We
hebben gisteren besloten deze
werkzaamheden even stil te leg
gen zodat er extra water uit
Vlaanderen in De Braakman ge
loosd kan worden."
Minder nieuwe huizen opgeleverd
GOES - Het blijft kwakkelen met de bouw van nieuwe
huizen in Zeeland. In het eerste halfjaar van 2006 daalde
het aantal gereedgekomen woningen met maar liefst 25
procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (van
673 naar 504). Landelijk gezien is Zeeland de grootste
zakker.
Over heel Nederland gerekend, steeg het aantal opgelever
de nieuwe huizen juist met 12 procent. Het betreft vooral
appartementen; het aantal eengezinswoningen daalde
licht. Dit blijkt uit een overzicht van het Centraal Bureau
voor de Statistiek (CBS). Wel zijn er het eerste halfjaar
van 2006 in Zeeland meer bouwvergunningen afgegeven
dan in dezelfde periode vorig jaar. De stijging is negen
procent (818 om 892 vergunningen). Over heel 2005 zijn
1599 bouwvergunningen verstrekt. Plet CBS constateert
dat er voor heel Nederland sprake is van een stijging met
34 procent.
Protest tegen subsidiestop energie
MIDDELBURG - De Statenfractie van GroenLinks vindt
dat Zeeland protest moet aantekenen tegen het stopzet
ten van de subsidies voor duurzame energie door minister
Wijn (CDA, economische zaken). Een aantal economisch
interessante en milieuvriendelijke projecten dreigt daar
door niet door te gaan.
GroenLinks noemt vergisting, ethanolproductie en
reststoffenverwerking. De Statenfractie vreest ook voor
de totstandkoming van een 'agro-energiecluster' in de
Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone.
GroenLinks-fractievoorzitter M. Wiersma waagt de ande
re partijen in de Staten mee te werken aan een motie,
waarin minister Wijn opgeroepen wordt de steun voor
duurzame energie niet overboord te gooien. Andere pro
vincies kan worden gevraagd bijval te betuigen, zodat het
protest tegen de afschaffing van de regeling een krachti
ger lading krijgt.
Klaverblad adviseert gemeenten
GOES - Vijf Zeeuwse gemeenten krijgen van Het Klaver
blad advies op maat over hun steun aan mensen die thuis
zieken en gehandicapten verzorgen. Plet platform voor
zorggebruikers zoekt zulke mantelzorgers op om hen te
vragen wat zij willen van de gemeenten.
Daartoe zet Het Klaverblad het adviesbureau UenConsul-
tancy van de Goese onderzoekster Narriman el-Khattabi
in. Zij was eerder werkzaam bij de gemeente Goes.
Vanaf januaid moeten de gemeenten zorgen voor onder
steuning van vrijwilligers en mantelzorgen, mensen die
thuis zieke en gehandicapte familieleden en naasten hel
pen met de verzorging. Die taak is onderdeel van de nieu
we Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Tot nu toe ver
zorgde de provincie de Steunpunten Mantelzorg.
„Een van de vragen die wij de mensen willen stellen gaat
erom of de steunpunten onder de gemeenten hun werk
moeten blijven doen, of dat de gemeenten voor nieuwe
hulp moeten zorgen," zegt consulent P. van den Berg van
Het Klaverblad.
Het Klaverblad koos de gemeenten Hulst, Tholen, Goes,
Schouwen-Duiveland en Veere als voorbeeldgemeenten.
Met de resultaten uit de gesprekken die el-Khattabi met
mantelzorgers daar voert wil Het Klaverblad alle dertien
Zeeuwse gemeenten op weg helpen.
Mensen die willen meepraten kunnen bellen naar Het Kla
verblad in Goes, 0113 - 249 325.
kunst
Eeu fotocollage van Colette den Herder.
[oor Anita Tournois
IERNEUZEN - Voor de vierde
'tlilereenvolgende keer wordt
«[studeerwerk van een nieuwe
lichting fotografen geëxposeerd
u <le hal en passerelle van het
pincentehuis. Negen jonge men-
tonen met eigenzinnig en
wlbelovend werk hun visie en
hitische kijk op de huidige sa
menleving. De mens in verschil
lede context vormt het bin-
W thema.
Sn alle commotie rond de foto
3 ^nhet driejarig 'halfnaakt jon-
ty 5% van Sabine de Graaf, een
exposanten, weer wat is
'eggeëbcl, kan men duidelijk
hellen dat sommige dingen zon-
boe of ba uit hun context
«trien gerukt. De bijzonder in
here serie over Iris en Ilias,
alleenstaande moeder met
r zoontje in een troosteloze
in Utrecht, werpt juist een
«efdevolle blik op het leven van
- i ffie twee. Hoe de exotische
iM. Weder door het interieur in vro-
1)0 heldere tinten als gras-
^n, hemelsblauw en zonne-
'r f te, schilderen, de surreële
Wen)wereld naar binnen pro-
te halen, de leeg- en hard-
ttst «tecamoufleren, die haar le
as' jen tekent.
P »an Ree, lid van de Werk-
groep Tentoonstellingen Terneu-
zen en zelf fotografe, gaf al aan
dat het gepresenteerde van hoog
niveau is en ze heel blij was dat
deze negen net afgestudeerde
jonge mensen (aan de KABK in
den Haag, de HKU in Utrecht
en academie St. Joost in Breda)
bereid waren hun eindexamen
opdracht te komen exposeren in
Terneuzen.
Marieke Breed, Lisa van Wielin
gen, Karen Lüthke, Anke van
Iersel, Emilio Troncoso, Marga-
reth Doorduin, Colette den Her
der en Johan Nieuwenhuize zijn
de acht andere deelnemende fo
tografen, die niet alleen zijn af
gestudeerd in fotografie maar
ook in video. Zoals Lüthke ook
laat zien. Tijdens een stage van
drie maanden in New York
raakt ze gebiologeerd door tie
nermoeders - veel voorkomend
feit in Amerika - en de relatie
tot hun kindje, krijgt intensief
contact met enkelen van hen en
legt hun leven vast op een video
film.
Ook het andere werk draait stee
vast om de mens. Meestal in se
rie- en documentairevorm wor
den aangrijpende momenten en
specifieke emoties van leven en
overleven in 2006 afgebeeld. Zo
als de twee portretten van Nieu
wenhuize, als enige met roots in
Zeeland, over innerlijk geweld.
Gefotografeerd op film, zonder
digitale bewerking, ziet men een
in zichzelf opgesloten bruidje en
een jonge bokser. Beelden van
een kwetsbaar moment, net ge
maakt voor het leveren van cle
grote persoonlijke prestatie,
waarin de confrontatie met je
zelf als grootste tegenstander
een feit wordt.
Vrije wil
Of de serie Ingefluisterd van
van Wieringen over moeder-
dochterverhoudingen, dominant
versus gemanipuleerd. Hoe je
telkens onbewust wordt beïn
vloedt. Met deze beelden wil ze
het publiek kritisch aanspreken
naar de eigen omgeving te kij
ken en aantonen dat men over
een vrije wil beschikt. Ontsnap
ping, het zich ontworstelen aan
is middels imaginaire beelden
die gaan over ontsnappen, over
proberen te ontkomen aan,
vormgegeven door den Herder.
Gebaseerd op een aangrijpende
periode in het privéleven van
Den Herder, waarvan tevens ge
tuigenis in een boekje in docu-
mentvorm.
Ook Doorduin gebruikt haar
werk over 'keuze en mogelijk
heid' en om vragen die haar be
zig houden om te zetten in
beeld. Dat gamers soms door
gaan tot ze erbij neervallen zien
we in drie werken op plexiglas
van Troncoso. In Analog Reality
registreert hij de sfeer tijdens
LAN-party's, die ongeveer 72
uur duren en waarbij men niet
in slaap mag vallen. Van Iersel
toont in 'Complete me', zowel
autonoom als documentair
werk, foto's van individuen of
groepen en stelt eenzaamheid,
verlangen en de wens tot con
tact en samenzijn aan de orde.
Markant is de foto van macho
met hanenkam, zittend op bed
in zijn slaapkamer. Boven zijn
hoofd en brede rug hangen een
aantal pluchen speelgoedbees
ten.
Met vier sterke posters uit de se
rie 'Label me' over obsessie
heeft Breed de primeur. (Ze vor
men een onderdeel van de recla
mecampagne voor de nieuwe kle
dinglijn Label 1382 en tonen
aan dat betreffende T-shirts en
topjes hotitems vormen voor se
lecte groepen jongeren als bij
voorbeeld skaters). Heftig is de
foto waarbij de persoon in kwes
tie, in allerijl naar de plek der
misdaad gesneld, zelfs zover
gaat dat hij het T-shirt van het
lijk probeert te stelen.
Tentoonstelling t/m 17 september
in de hal en passerelle van het ge
meentehuis, Bolwerk, Terneuzen,
Openingstijden; ma. t/m do. 9.00 -
17.00 uur, vr. van 9.00 - 20.00 uur
door Rolf Bosboom
GOES - Voor beeldend kunste
naar Katinka Lampe (Tilburg,
1963) ging twaalf jaar geleden
naar eigen zeggen een wereld
open. „Voor die tijd dacht ik dat
ik met mijn werk een verhaal
kon vertellen, maar elke keer
bleek dat mensen er toch hun ei
gen verhaal van maken. Toen
heb ik dat helemaal losgelaten.
Ik heb geen verhaal meer."
Voor de tweede maal exposeert
Lampe in Zeeland. De eerste
maal was in 2003 in de waterto
ren in Oost-Souburg. Vanaf van
daag toont ze nieuw werk in Ga
lerie van den Berge in Goes: een
aantal meer dan levensgrote doe
ken en een reeks kleine schilde
rijen.
Ze schildert steevast gezichten,
waarbij je in eerste instantie ge
neigd bent ze portretten te noe
men. Ze hebben iets merkwaar
digs. Het is in beginsel figura
tief werk, maar heeft toch duide
lijk iets kunstmatigs, onder
meer door de vaak scherpe lij
nen en de toepassing van grote
vlakken. Veel elementen in het
gezicht worden niet uitgewerkt;
andere onderdelen worden juist
benadrukt, uitgelicht.
Lampe werkt aan de hand van
foto's die ze veelal zelf maakt.
„Ik zoek naar mooie beelden om
iets mee te doen. Ik werk vaak
met kinderen, omdat die een ge
zicht hebben dat je nog volop
kunt invullen. Bij volwassenen
zit er al veel meer een verhaal
in. Daardoor is het lastiger om
de werkelijkheid naar je hand te
zetten."
Het schilderij wijkt vaak ingrij
pend af van de foto. Iemand
krijgt bijvoorbeeld een pruik
op, een masker of een lichte in
plaats van een donkere huid.
„Ik gebruik onderdelen van de
foto. De keuzes die ik daarbij
maak, zijn niet gebaseerd op
een verhaal, maar komen voort
uit zaken zoals licht en composi
tie." De onderdelen van het
schilderij worden gescheiden
door scherpe lijnen. „Daardoor
zie je dat het een duidelijke keu
ze is en dat het niet zomaar is
ontstaan."
Alles wat de duiding kan beïn
vloeden, probeert Lampe te ver
mijden. Haar schilderijen heb
ben daarom nummers in plaats
van titels, de afgebeelde perso
nen zijn doorgaans uitdruk
kingsloos ('hoe meer 'uitdruk
king, hoe meer verhaal') en ook
haar techniek is zo veel moge
lijk neutraal. „Het is belangrijk
dat ik er geen persoonlijke toets
in aanbreng."
Het beeld wordt daardoor na
drukkelijk kunstmatig en sub
jectief. „Ik laat zien dat het
schilderij niet de waarheid is,
niet objectief zoals een foto.
Daardoor gaat de toeschouwer
zich afvragen: wat zie ik eigen
lijk?" Daaruit komen toch weer
eigen verhalen voort. „Mensen
geven de personen bij wijze van
spreken een naam, associëren
hen met iemand die ze kennen."
Lampe laat het resultaat altijd
zien aan de personen die ze
heeft gefotografeerd. „Sommi
gen schrikken een beetje. Ze
zien dat ze het zijn, maar toch
ook weer niet. Dat is ook precies
wat het is."
Ze werkt vaak aan meerdere
doeken tegelijk. Als er ergens
vastzit, gaat ze elders verder en
verandert ze een vlak, al zijn de
mogelijkheden daarvoor be
perkt. „Ik schilder heel dun,
want als je olieverf dik aan
brengt, dan wordt het glanzend
en dat wil ik niet. Nu zit er nog
een subtiliteit in die ik heel
mooi vind. Het werk is kwets
baar, ook in letterlijke zin."
De afgelopen jaren is ze vooral
technisch beter geworden,
merkt ze. „Daardoor ga je ook
meer durven." Haar onderwerp
is echter in grote lijnen gelijk ge
bleven. „Met de gezichten kan
ik nog heel lang doorgaan. Ik
denk dat het onuitputtelijk is.
Mensen communiceren nu een
maal heel veel met hun gezicht.
Schilderen is uiteindelijk toch
ook een vorm van communice
ren."
Expositie: Schilderijen van Katin
ka Lampe, t/m 30 september in Ga
lerie Van den Berge, Westwal 45,
Goes. Geopend: do.-za., 12-17 uur.
Officiële opening vandaag, 17-19
uur.
De galerie biedt deze periode te
vens een vooruitblik op het seizoen
2006-2007, met werk van Roel Ach
terberg, Veronika Veit, Raf Thys,
Dave Meijer, Mare Nagtzaam en
Mirjam Hagoort.
Katinka Lampe bij haar werk.
foto Willem Mieras