Zonder spel is de wereld kaal PZC 20 ctie het alfabet van Zeeland vrijdag 25 augustus 2006 Lezersredacteur A. J. Snel is bereikbaar per post op hel adres van de Centrale Redactie van de PZC Stationspark 28, Postbus 31, 4460 AA Goes. Telefonisch: 0113 - 315660. E-mail:Lezersredacleur<§>pzc.nl Het forum waarop lezers zich kunnen uiten over actuele zaken is bereikbaar via internet: www.pzc.nl. yw@[rgojj(sk Op pagina 4 van deze krant staat dagelijks een rubriekje waarin nieuwsberichten uit de PZC van vijftig jaar geleden zijn opgenomen. In een bericht uit 22 augustus 1956 wordt eerst gesproken van 'kerkeraad' en een paar regels verderop van 'kerkenraad'. Welke kleur boek je wordt er bij de PZC ge bruikt?, vraagt lezer Tom Nuij- ten een beetje plagerig: het Wit te of het Groene? Kennelijk was die vermaledijde tussen-n vijf tig jaar geleden al een struikel blok voor de journalisten die destijds bij de PZC werkten. Wit of Groen had je toen nog niet; tegenwoordig schrijven we op gezag van het Groene Boekje 'kerkenraad'. Ook lezeres Rie de Kraker uit IJ- zendijke schrijft dat ze zich stoort aan fouten die in de PZC worden gemaakt. Ze wijst voor al op afbreekfouten, zoals ops-tel, midd-ag, voorstell-ing. Die afbreekfouten worden niet gemaakt door de schrijvers van de artikelen, de computer maakt er soms een potje van wanneer hij alle letters netjes over een regel verdeelt. Maar omdat het te makkelijk is de computer de schuld te geven, tot slot een kniebuiging voor Rie de Kraker die de redactie er op wijst dat zij steeds meer Vlaamse woorden toelaat als kuisploeg, versteken en gekend. Dat mag alleen in een rubriekje met berichten van voor 1830. door A.J. Snel Zonder de spelende mens zou de we reld kaal zijn. Theater is een door gevoerde. samengebalde vorm van het spel waar de mens niet zonder kan. Zo vat Willem Nijssen samen vanuit welke visie hij zijn werk doet als theaterrecen sent van de Provinciale Zeeuwse Cou rant. Hij kiest daarbij voor een behoed zame benadering, zoekt naar wat waar devol is. Van 29 augustus tot en met 9 september volgt Willem Nijssen het Zeeland Nazo mer Festival voor de krant. Dat is zwaar werk, maar hij houdt ervan, kijkt ernaar uit. Hij heeft jarenlang, van 1987 tot 2003, over het reguliere toneel in Zeeland geschreven. Tachtig tot ne gentig voorstellingen per jaar deed hij. Dat had drie jaar geleden als gevolg van een vervroeging van de deadline van de krant weinig zin meer. Het nazo merfestival is hij blijven bespreken en dat bevalt hem zeer. „Locatietheater, dat is de grote kracht van het Zeeland Nazomer Festival. Dat gespeeld wordt op verrassende plekken buiten het theater geeft een extra di mensie. Je komt op plaatsen die je niet eerder had opgemerkt of waar je nooit eerder was. Ik herinner me voorstellin gen op Ter Hooge in Middelburg, op de Westkappelse zeedijk, bij ondergaande zon, op een eilandje in het Veerse Meer, op de trappen van de Nieuwe Kerk in Zierikzee. Heel indrukwekkend. Het laat je de dingen opnieuw zien; totaal anders dan in het theater. Ik heb daar enorm van genoten." Futloos Dat genieten houdt bij Willem Nijssen vooral in dat er iets met hem gebeurt terwijl hij kijkt en luistert naar het ge- bodene. „Alleen weergeven wat je ziet, dat is al gauw futloos. Ik schrijf graag over de emoties die een stuk bij mij los maakt. Het is uitdagend daarvan, bin nen de beperkingen van de tijd en de ruimte die je ter beschikking staan, iets onder woorden te brengen. Objectiviteit is daarbij relatief. Je hebt, als je beoor deelt, wel bepaalde maatstaven, maar je beschikt als norm uiteindelijk toch alleen maar over jezelf. Vroeger bleef ik na afloop van een voorstelling wel eens even bij de uitgang hangen om te horen wat anderen er van vonden. Dat doe ik niet meer, ik denk doordat mijn zelfver trouwen is toegenomen. Waarbij lezers Willem Nijssen: 'Ik richt mijn aa natuurlijk moeten beseffen dat mijn me ning niet algemeen geldend is. Maar ze is wel voldoende voor het schrijven van een recensie." Nijssen, docent Nederlands en Boekbin den aan een instelling voor algemeen se cundair onderwijs in Brugge, is geen re censent die er gaarne op inhakt. „Een enkele keer zie ik in een voorstel ling niets, roept het niets bij me op. Maar als het maar weinig in mij raakt, dan zal ik daarop mijn aandacht probe ren te richten. Ik houd mezelf voor dat mensen met grote inzet en energie maan den op een stuk gestudeerd hebben en dat je dat niet effe met wat vuile formu leringen wegdoet." Ik ben er niet op uit hard te oordelen. Als het helemaal niks is, kan ik er als re censent weinig mee. Maar als er iets is wat me wel raakt, al is het minimaal, dan zal ik dat toch noemen. Het liefst heb ik natuurlijk dat er veel te beleven op wat mij raakt'. valt. Je kunt je lezers dan laten delen in wat je aan schoonheid hebt ervaren en in wat er in jezelf is losgemaakt. Dat geeft voldoening, hoewel het niet mak kelijk is. Het is eenvoudiger om een stuk de grond in te schrijven. Boosheid en frustratie laten zich makkelijker on der woorden brengen dan vreugde of ontroering om een beleving." Geheugen Nijssen bereidt zich op zijn werk voor door teksten, inclusief het propaganda materiaal te lezen. „Dat vergelijk ik met het gebodene. Een vergelijking met eerdere voorstellingen die er ooit ge weest zijn maak ik niet. Daar is mijn ge heugen te slecht voor." Sommige onderdelen van het Zeeland Nazomer Festival bespreekt hij niet in de krant. „Opera, dat durf ik meestal niet aan. Ik weet te weinig van muziek, hoor een valse noot niet. Bij de opera foto Lex de Meester De Vliegende Hollander in de haven van Terneuzen ligt het anders. Die rust op een literaire basis en daarmee heb ik wel voldoende houvast." Het liefst zou Willem Nijssen column achtige stukken schrijven over het Zee land Nazomer Festival. „Ik zou wel hele maal weg willen uit de hoek van de be oordeling en het alleen maar hebben over de persoonlijke beleving die ik heb. Zover is het nu nog niet. Misschien volgend jaar." Volle weken worden het. Willem Nijs sen zal er plezier aan beleven. Zoals hij er vreugde in schept naar standwerkers op de markt te kijken. „Dat is ook thea ter. Er is zoveel meer dan de schouw burg en de voorstelling op locatie. Je ziet de spelende mens overal ook in re clame. Alle verleiding is spel. Het is noodzakelijk waar mensen samen zijn. Een huwelijk zonder spel gaat naar de bliksem." In Terneuzen ontstond deze week beroering over het verwijderen van een foto van een driejarig, halfnaakt jongetje van een exposi tie in het gemeentehuis. Een aantal bezoekers vond de foto aan stootgevend. Tot ontsteltenis van de Werkgroep Tentoonstellin gen Terneuzen haalde een ambtenaar daarop de foto van de wand. De PZC plaatste de foto. Niet uit sensatiezucht, maar simpelweg om te laten zien waarover de commotie was losgebarsten. Op Fo rum (www.pzc.nl) vroegen we ver-volgens: wat vindt u schokkender de foto van het jongetje of het feit dat mensen er aanstoot aan ne- men? „Waar maken mensen zich toch druk over?", vraagt Marjolein van Berkum zich af. „Deze zomer op het strand waren er veel aan stootgevender dingen te zien." Helaas noemt zij geen voorbeelden. Want: wat is aanstootgevend' Kees geeft het antwoord: „Vaak zaken of dingen waar je eigen be krompen geest het niet mee eens is." C. Simpelaar neemt zelfs aan stoot aan het feit dat mensen ergens aanstoot aan nemen: „Het wekt ergernis dat mensen aanstoot nemen aan zo'n prentje." Mari na noemt het voorval in Terneuzen „een mooi voorbeeld van de be krompen kortzichtigheid van sommige mensen. Waarschijnlijk heb ben alleen deze mensen zelf de smerige gedachten waar ze zo bang voor zijn." Judith is het daar mee eens: „Het feit dat mensen een bloot piemel tje aanstootgevend vinden, vind ik zeer verontrustend. Zelfs zieke lijk." En Marcel van der Auwera meent: „Dat er mensen zijn die aanstoot nemen aan een onschuldige foto van een kind, zegt veel over de gedachtes die bij deze mensen leven." Tako Wispelweij: „Ik vind het een prachtige, emotionele foto die door iedereen gezien mag/moet en kan worden. Schande dat dit door één persoon is weggehaald zonder overleg. Hoeveel trotse opa's en oma's hebben niet zo'n soortgelijke foto van hun kleinkind aan iedereen laten zien?" Ander geluid Maar er zijn er ook die een geheel ander geluid laten horen. Natha lie, bijvoorbeeld, die zichzelf omschrijft als 'een moeder die dit echt heel bizar vindt'. Ze schrijft: „Gatver, hoe kun je zoiets ophangen' Breng lekker van die vieze mannetjes op het idee? Jongens waar zijn jullie in hemelsnaam mee bezig?" En Elise de Reu: „Nou, die werkgroep moet lekker een foto van zichzelf in adamskostuum op hangen, een jongetje van drie kiest hier niet zelf voor." Er zijner meer die erop wijzen dat zo'n foto 'tegenwoordig gewoon niet meer kan'; „Je gelooft toch niet dat ik een naaktfoto van mijn kind in een stadhuis ga hangen? We weten allemaal wat voor rare mensen er in de wereld rondlopen", vindt Marco. WH schrijft: „Tegenwoordigle ven we in zo'n rare tijd, wie weet wat voor viezerik er op zo'n foto kickt!" Richard: „Helaas zijn er mensen die erop kicken om naar dat soort dingen foto's te kijken. Gewoon niet ophangen, dan kan en hoeft niemand zich er druk om te maken." Nico vindt dat de ambtenaar onvoldoende reden had om de foto weg te halen. Maar: „Wat wel schokkend is, is dat de gemeente zich inlaat met rabiate personen zoals mevrouw Van Ree en haar zielige werkgroepje. Bij mensen die van het verwijderen van zo'nnikszeg- gende foto woedend worden, is tenslotte toch een flink steekje los. En dat zijn dan zogenaamd nuchtere Zeeuwen." Veel mensen danken hun goed geweten aan hun slecht ge heugen. Godfried Bomans Inburgering? Van wie? PZC

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 20