PZC Wikipedia groeit als kool Biologisch mooi worden Telewerken Postzegel is illegale kopie Nederlandse versie staat in toptien Oad wordt Nederlands grootste reisorganisatie TNT verkoopt divisie logistiek aan Apollo Consument merkt weinig van ruzie over ziektekostenpremies lease Redactie: 0113-315649 www.pzc.nl £-mail:redactie@pzc.n| postbus 314460 AA Goes Advertentie-exploitatie: E d-en Midden-Zeeland: 0113-315520; Sws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. donderdag 24 augustus 2006 liWirMark Wiideven f" I DEN BOSCH - Het gebruik van [de Nederlandse versie van de gratis online encyclopedie Wiki- Ipedia groeit onstuimig. Tot die conclusie komt online onder zoeksbureau Multiscope na ana lyse van eigen cijfers. Wikipedia Nederland staat in middels op de zesde plaats in de toptien van bestbezochte Neder landse sites en de groei heeft nog potentie, zei directeur J. Ki- vit gisteren. Het bereik van Wikipedia is in twee jaar verviervoudigd. Die ontwikkeling is zo te vergelij ken met die van Marktplaats en Startpagina in het verleden. Een op de drie internetgebrui kers raadpleegt Wikipedia min stens eens per maand, hoewel de naamsbekendheid nog relatief laag is (37 procent). De verklaring zoekt Multiscope onder meer in de hoge waarde ring voor het digitale naslag werk. De gebruikers geven Wiki pedia gemiddeld een 8,1 als rap portcijfer. De site telt inmiddels meer dan 220.000 artikelen en 44.000 links verwijzen naar de site. Diepgeworteld Kivit: „Wikipedia is diepgewor teld in het Nederlandse web." Gebruikers stellen de artikelen op Wikipedia zelf samen. De online encyclopedie is zo bij voorbeeld erg actueel, maar niet altijd even betrouwbaar en bovendien eenvoudig te ma nipuleren. Oprichter J. Wales hield de fanatiekste samenstel lers onlangs voor dat ze de na druk moeten verleggen naar kwaliteit in plaats van kwanti teit. Het succes"van Wikipedia staat niet op zichzelf, zegt Multisco pe. De website maakt deel uit van een internationale stroming van websites met informatie en (video)beelden die internetters "zelf aanleveren. Het onderzoeks bureau noemt in hetzelfde rijtje sterk opkomende sites, zoals Youtube, Myspace en Flickr, die ook in Nederland populair zijn. ANP door Paul Koopman UTRECHT - Oad is hard op weg om de grootste reisorgani satie van Nederland te wor den. Voor dit jaar gaat de Oad Groep uit van een re cordomzet van 882 miljoen eu ro, zo'n 12,5 procent meer dan het jaar daarvoor. Ook het aantal passagiers dat Oad vervoert, steeg iets naar 728.000. Voor 2007 sluit de touroperator uit Holten niet uit dat het marktleider TUI Nederland voorbijstreeft. De autonome groei van de Oad Groep is dit jaar overi gens maar 1 procent. „Dat is niet veel, maar wel een stuk beter dan de toeristische markt in het. algemeen want die zit 1 procent in de min", aldus Oad-topman L. Fran- kenhuis in een toelichting op de cijfers. De flinke omzetstij ging voor dit jaar is vooral te danken aan de overname van 36 reisbureaus van Hotel plan. Onder de vlag van Oad wordt Hotelplan dit najaar opnieuw gelanceerd als 'verrassende reisorganisatie'. Frankenhuis denkt dat dit nieuwe merk in 2007 voor een extra omzet van 85 miljoen euro kan zor gen. Daarmee gaat de omzet van de Oad Groep richting de 1 miljard euro. Aangezien marktleider TUI Nederland inlevert vanwege het recente afstoten van enkele gespeciali seerde dochtermerken en de rondvaartboten, acht Fran kenhuis de kans groot dat Oad volgend jaar de grootste reisorganisatie van Neder land is. „Het is geen doel op zich, maar wel leuk." GPD DEN HAAG - De postzegel met het portret van Saskia van Uylenburgh die TPG Post begin juli uitgaf ter herdenking van het vierhonderdste geboortejaar van de schilder Rembrandt, is niets waard. Het postbedrijf geeft toe dat het geen toestemming heeft gekregen van het Duit se ministerie van Financiën om de van origine Duitse zegel te kopiëren. De postzegel maakt deel uit van het zogenoem de Prestigeboekje Rembrandt 1606-2006, dat TPG in een oplage van 45.000 stuks in Neder land heeft uitgegeven. foto GPD BP laat C02-uitstoot compenseren LONDEN - Britse automobilisten kunnen via een nieuwe website van oliemaatschappij BP de C02-uitstoot van him auto's compenseren door te investeren in bijvoor beeld de ontwikkeling van windmolenparken. Het gaat gemiddeld om een bedrag van jaarlijks 29,50 euro. De internetpagina geeft inzicht in de jaarlijkse uitstoot per individuele automobilist. Een gemiddelde auto die jaarlijks zo'n 16.000 kilometer aflegt, stoot ongeveer 4 ton aan het schadelijke CO, uit. ANP Spaarloon en levensloop samen TILBURG - Het spaarloon en de levensloopregeling voor het sparen van verlof moeten worden samengevoegd. De geïntegreerde regeling is bestemd voor alle situaties waar in mensen hun inkomen tijdelijk verliezen. De overheid zou daaraan jaarlijks maximaal 300 euro per jaar aan bij dragen Bovendien moeten de mensen met een laag inko men meer geprikkeld worden eraan deel te nemen. Dat heeft een groep personeelsspecialisten en wetenschap pers gisteren gezegd. Op dit moment moeten werknemers kiezen tussen belastingvrij sparen met het spaarloon of belastingvrij sparen voor verlof met de levenslooprege ling. De groep heeft het voorstel vandaag gestuurd aan po litieke partijen, sociale partners en andere maatschappe lijke geledingen. ANP Sollicitanten krijgen maatpak DEN HAAG - Wijlen Pim Fortuyn ging er langs om zich alvast een 'premierspak' te laten aanmeten. Maar dit pri vilege wordt binnenkort ook gegund aan kandidaten voor een 'controllerfunctie' bij Nederlandse banken. Het Haagse wervings- en detacheringsbureau 2Trust stelt sollicitanten een bezoek aan het vermaarde modehuis Oger te Amsterdam in het vooruitzicht, waar een kleerma ker een driedelig maatkostuum zal aanmeten. De vijf kan didaten die de eindstreep halen krijgen het pak cadeau. Voor vrouwelijke kandidaten geldt een vergelijkbaar aan bod. Er bestaat inmiddels een flink tekort aan gekwalifi ceerd financieel personeel. GPD Vertrouwen consumenten stijgt VOORBURG - Het vertrouwen van de Nederlandse consu menten in de economie is in augustus licht gestegen ten opzichte van juli. De index van het consumentenvertrou wen steeg naar 4 van 2. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek gisteren bekendgemaakt. De Nederlandse producenten zijn juist wat pessimisti scher gestemd over het economische klimaat in de komen de twaalf maanden. De vertrouwensindex van de onderne mers daalde deze maand tot 8,2 tegen 8,9 in juli. ANP van onze redactie economie HOOFDDORP - TNT verkoopt zijn divisie logistiek voor 1,48 miljard euro aan Apollo Mana gement, een Amerikaanse inves- leriugsmaatschappij. Dat heeft TNT gisteren bekendgemaakt. TNT houdt ter waarde van 15 miljoen euro nog een belang van procent in het verkochte be drijfsonderdeel. Het grootste deel van de opbrengst is be stemd voor de aandeelhouders. TNT wil hen via een inkooppro gramma van de eigen aandelen 1 miljard euro teruggeven. TNT liet eerder al weten de ver koop van de logistieke poot in het derde kwartaal te willen af ronden. Het afstoten van het onderdeel werd in december 2005 aange kondigd. De divisie logistiek staat voor ruim 1,1 miljard euro inde boeken. TNT-topman P. Bakker heeft vooraf gezegd tenminste de boekwaarde te wil len ontvangen. Het rendement van de logistieke divisie was ten opzichte van de andere bedrijfsonderdelen laag. TNT wil zich richten op de meer tiviteiten en het pakketvervoer. De investeringen in logistiek verdiende TNT niet snel genoeg fterug en de samenhang met de |ndere onderdelen ontbrak. 'a tak, die het voorraadbe heer van grote bedrijven ver zorgt en een vooraanstaande po sitie in de automobielsector heeft, werken 37.000 mensen op een totaal van 162.000 bij heel TNT. De jaaromzet bedraagt on geveer 3,4 miljard euro, een kwart van de totale omzet van het concern. Investeringsmaatschappij Apol lo beweert 'ernaar uit te zien om de logistieke divisie te helpen haar toppositie in de wereldwij de markt van contractlogistiek verder uit te bouwen'. Verheugd Vakbond FNV reageert ver heugd omdat Apollo aangeeft te streven naar verdere groei en geen grootse reorganisatieplan nen heeft. Tevens is overeenge komen dat de bestaande arbeids voorwaarden en pensioenrege lingen wereldwijd worden geres pecteerd. Het vrachtmanagement blijft be houden om de verbinding tus sen Azië en Europa te ondersteu nen. Ook het vervoer van hoog waardige technische onderde len, met een jaaromzet van 300 miljoen euro, blijft in handen van TNT. De voorgenomen verkoop moet nog worden goedgekeurd door de aandeelhouders en de mede dingingsautoriteiten. De trans actie zal waarschijnlijk eind dit jaar definitief zijn beslag krij gen. ANP - op eigen benen - door Miriam van den Broek VLISSINGEN - Een schoon heidssalon die net even an ders is dan alle anderen. Dat is Biocosmetiek in Vlissin- gen. Moretta Vader werkt in haar gloednieuwe salon uit sluitend met de biologische producten van Dr. Hauschka en Weleda. En wie wil, kan ook behandeld worden met klankschalen. De salon die Moretta Vader een paar jaar geleden aan huis had, was het voor haar toch niet helemaal. De stan daard cosmetische producten stonden haar tegen. Moretta begon zelf haar crèmes te ma ken. Voor elk huidtype een andere crème. Dat gaf veel voldoening, maar het was niet erg praktisch. In een vakblad voor schoon heidsspecialisten las ze dat gezichtsrimpels verminderd konden worden door het ge bruik van klankschalen. Haar interesse was gewekt en ze volgde een cursus klank schaaltherapie in Maastricht. Daar ging een wereld voor haar open. Er volgde een op leiding holistic pulsing en Met de producten van Weleda en Dr. Hauschka heeft Moretta Vader eindelijk gevonden wat ze zocht. foto Ruben Oreel Een eigen bedrijf beginnen is worstelend proberen boven water te komen. In Op eigen benen vertellen onderne mers hoe ze de klus klaren. Vandaag: Biocosmetiek. zelfs een spirituele expeditie naar de Himalaya. Tweeënhalf jaar geleden, toen haar jongste kindje gebo ren werd, stopte Moretta met werken. Ze wilde zich volle dig richten op het moeder schap. Maar het bloed kroop waar het niet gaan kon. In ja nuari gaf ze zich op voor een massageopleiding in Amster dam. Daar kreeg ze de tip al haar kennis en ervaringen te combineren in de schoon heidssalon. „Uitgerekend de docent in Amsterdam wees me op het Centrum voor Inte grale Gezondheid dat in Vlis- singen werd opgericht. Dat paste precies in mijn filoso fie. Er zit hier onder meer een psychotherapeute, er wordt aan Tai Chi gedaan en er komt kinderyoga. De be doeling is dat we in dit cen trum eikaars activiteiten gaan versterken. Vooralsnog richt Moretta zich op de schoonheidssalon die 1 augustus is geopend. Met de producten van Wele da en Dr. Hauschka heeft ze eindelijk gevonden wat ze zocht. „Dr. Hauschka is het biologische merk voor natuur- cosmetica. Het merk is ook opgenomen in de Greenpeace- gids voor schoonheid zonder gif. Zelfs de make-up is hele maal plantaardig en geschikt voor mensen met allergieën. Weleda heeft dezelfde antro posofische achtergrond en ruikt ook nog eens lekker." Voor meer informatie biocosmetiek@zeelandnet.nl. Met zekere regelmaat spreekt ie mand de hoop uit dat met de nieu we technieken van informatie en com municatie een belangrijke krimp van de files kan worden bereikt. Telewer ken zou ons van veel ongemak verlos sen. IJdele hoop is het en ijdele hoop pal bet blijven. Al moet ik ook zeggen nut het mij aanvankelijk wel verbaasd dat er zo weinig gebruik van wordt gemaakt. Bevoordelen zijn immers evident. Je I't de deur niet uit. Je kunt je werk plek helemaal naar eigen voorkeur in enten. Je kunt vrij je tijd indelen, raaf de kantooruren volgen of begin- nen op het moment dat je anders in de auto zou stappen en de uitgespaarde ftijd toevoegen aan je vrije tijd. Een "ur eerder in de luie stoel is makkelijk aaibaar. Maar het gebeurt slechts mondjesmaat. Terwijl je toch al een hoop zou winnen als je niet eens de he le dag zou thuis werken, maar een paar uurtjes, om het frisse hoofd van 's mor gens te benutten voor de moeilijke pro blemen of de creatieve impulsen op te vangen. De files zouden al aardig slin ken als mensen meer gespreid op pad gingen, in plaats van allemaal tegelijk. Waarom gebeurt het dan niet frequen ter? Om te beginnen is er natuurlijk een grote groep mensen voor wie aan wezigheid op het bedrijf, op vaste tij den, onontkoombaar is. Maar de groep voor wie wel keuzeruimte bestaat wordt steeds groter. Plannen ontwikke len, strategieën bedenken, processen be waken en evalueren, memo's lezen en schrijven, dat is niet aan tijd of werk plek gebonden. Het overleg per tele foon en e-mail kan prima vanuit huis. Veel administratieve processen gaan volledig over het computerscherm. Die kunnen ook thuis worden verricht, al vereist dat wel dat toegang tot het be drijfssysteem wordt geregeld en bevei ligd, of dat een deel van het proces wordt afgezonderd. Ik zie echter twee echte remmen op een echte doorbraak van telewerken. De eerste is het toezicht. Als de werkne mer niet strikt kan worden beoordeeld op geleverd werk, wil de chef kunnen zien of er gewerkt of gelanterfant wordt, of de betaalde uren wel worden gevuld met het zweet des aanschijns. Als iemands bijdrage niet gewoon kan worden afgelezen aan de verkochte ver zekeringen of nieuwe abonnementen is er vertrouwen nodig om iemand te la ten thuiswerken. Dat vertrouwen zal niet altijd achteloos worden geschon ken. De tweede reden is dat mensen het niet echt willen. En mensen zijn in dit ver band meestal mannen. Thuiswerken en telewerken is voor veel vrouwen aan trekkelijk omdat het zo goed te combi neren is met zorg voor huis en gezin (ja ik weet het, het argument zou natuur lijk voor mannen net zo zwaar moeten wegen). Mannen willen gewoon dyna misch zijn, het huis uit, actie tonen. Je zou bijna aan oeroude instincten den ken. En mannen en vrouwen willen bei den ook genieten van de sociale contac ten van het werk en de afwisseling in het bestaan. Ik zie de mobiliteit niet serieus dalen door telewerken. Tenzij we er serieuze prikkels op zetten. Met rekening rij den, waarbij je betaalt voor wegge bruik met een tarief dat afhangt van tijdstip en drukte. Net als in het vlieg tuig en je vakantiehuisje, waar je ook meer betaalt als de mensen staan te dringen. En bij het parkeren van je au to, waar je met goed tariefbeleid nooit meer hoeft te zoeken naar een plaatsje. Ik hoop dat een nieuw kabinet de plan nen daarvoor voortvarend uitvoert. Zonder de opbrengst te besteden aan nieuwe wegen. De opbrengsten moeten gewoon worden teruggegeven aan de belastingbetaler. Zo'n tarief zal een hoop verandering van reisgedrag losma ken. Stel dat een gemiddelde automobi list 1000 euro per jaar kwijt zou zijn aan de tol. Je voert de tolheffing in, maar je geeft hem bij invoering 1000 eu ro ter compensatie. Ik weet zeker dat hij middelen zal vinden om er per saldo op vooruit te gaan. Door de spits te mij den, met een collega samen te reizen, de trein te nemen. Of een beetje te tele werken. Joop Hartog ro. De premies voor de ziektekos tenverzekering dreigen volgend jaar extra omhoog te gaan door rekenfouten van de overheid, zeggen zorgverzekeraars. door Hans van Soest DEN HAAG - Dat de premies voor de zorgverzekering vol gend jaar omhoog gaan, staat buiten kijf. Maar met hoeveel, daarover wordt deze weken driftig gerekend op het ministerie van Volksgezond heid. Het Centraal Planbureau (CPB) houdt er rekening mee dat de gemiddelde zorgpremie in 2007 met bijna 12 procent stijgt naar 1160 euro voor de basisver zekering. Dit jaar is dat nog 1038 euro. Dat komt onder meer door de oplopende kosten van de zorg, Maar, zo dreigen zorg verzekeraars nu, de premie zou nog wel eens met 30 euro extra omhoog kunnen gaan doordat de overheid fouten heeft ge maakt in het toekennen van de budgetten voor dit jaar. Volgens het ministerie van Volksgezond heid valt dat allemaal reuze mee. Wat is er aan de hand? Dit jaar gaat er grofweg 20 miljard euro om in de zorgverzekerings branche. De helft daarvan ontvangen de verzekeraars rechtstreeks van hun klanten via de premies voor de polissen. De andere helft krijgen ze van de overheid. Plet College van Zorgverzekeringen (CVZ) be heert een pot van zo'n 10 mil jard euro, die grotendeels wordt gevuld door de werkgevers bijdragen aan de zorgpremie. Plet CVZ verdeelt dat geld on der de verzekeraars. Concerns die veel klanten hebben met grote gezondheidsrisico's, zoals diabetici of ouderen, krijgen extra geld uit het fonds. Rekenmodellen Het CVZ hanteert daarvoor ingewikkelde rekenmodellen. Doordat een verkeerd model is gebruikt, bleek de afgelopen maanden dat sommige verze keraars minder hadden gekre gen dan waar ze recht op had den en anderen te veel. In totaal ging het om zo'n 360 miljoen eu- „Toen we daar achter kwamen, hebben we de gedupeerden direct extra geld gegeven", al dus een woordvoerster van mi nister Hoogervorst (Volksge zondheid). „Maar wat we niet gedaan hebben, is dat geld terug vorderen van de verzekeraars die te veel hadden gekregen. Met hen zijn we nu in onderhan deling over hoe we het gaan op lossen." Volgens een woordvoerder van brancheorganisatie Zorgverze keraars Nederland (ZN) zijn het vooral de kleine spelers op de markt, zoals DSW en de Friesland, die nu in de proble men dreigen te komen omdat het ministerie geld terugeist. „Zij konden van tevoren niet weten dat de budgetten die zij toegewezen kregen niet klopten. Op basis van verkeerde ge gevens hebben zij hun premies voor 2006 vastgesteld. Het mi nisterie zegt nu wel heel mak kelijk dat ze het geld moeten terugbetalen, maar hun eigen CVZ heeft een fout gemaakt. Waarom moeten de verzeke raars daarvoor bloeden?" Oplossing Wat het voor de desbetreffende verzekeraars zo vervelend maakt, is dat ze komende maand hun premies voor volgend jaar moeten bere kenen. Die kon wel eens tot 60 euro per jaar extra gaan op lopen, als ze het geld daadwerke lijk moeten ophoesten van PIoo- gervorst. Dat geeft ze een enorm nadeel ten opzichte van hun con currenten die dat niet hoeven te doen. Ze dreigen daardoor enorm veel klanten kwijt te ra ken. Voor 1 september moet er een oplossing op tafel liggen, al dus ZN. Voor de klant zelf lijken de gevolgen gering. Zij kunnen immers hun verzekering voor 1 januari aanstaande opzeggen als blijkt dat hun premie volgend jaar te veel stijgt naar hun zin. En ook de reguliere premiestijging waar het CPB rekening mee houdt, kon wel eens mee gaan vallen. „Het kabi net houdt geld achter de hand om de koopkracht van de burgers volgend jaar op peil te houden als de premies sterk stijgen", zei Hoogervorst eind mei. GPD Op maat gesneden mobiliteitsadvies? www.zuidwestlease.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21