PZC Auto Lexus is barst in de spiegel beu Volgende Mi lil koord balanceert op het slappe ««Mie bijlagen: 0113-315680 vvww.pzc.nl/auto E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: o d-en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770 Nationaal: 020-4562500 18 augustus 2006 in samenwerking met AutoTrack.nl Al onze occasions van de Volkswagen Voorkeurselectie en de Audi A-Selectie vind u op www.autopoppe.nl (f^MWSPOPPE Vlissingón (ornou/on Hulöl Töl (0110) 424000 Tol, (011 SJ.047333 Tel, (0114) 370100 I KENNISMAKING Knap gemaakte auto's waren het altijd, die van Lexus. Maar knap pe auto's? De laatste tijd komt er meer ori gineels van de teken tafels. Het vlaggen schip LS460 levert zelfs heuse schoonheid voor het (vele) geld. Door Rien van der Steen Het heeft er alle schijn van dat het Japanse merk Lexus eindelijk de aansluiting met de top gevonden heeft. Begrijp ons goed: de kwaliteit was sinds het begin in 1989 altijd al onberispelijk. Maar lang had den we sterk de indruk dat het begrip design in de fabriek iets was datje leent bij de Europese concurrentie. En dan nog via een gebarsten spiegel. Nu het Ja panse premium-merk sinds enke lejaren serieus werk maakt van een eigen gezicht, neemt de be langstelling snel toe bij de men sen die het zich kunnen permit teren (een beetje van) hun geld aan een topauto uit te geven. Lexus vernieuwde eerder al de kleinere IS en de GS. Met suc ces, want de auto's verkopen plots veel beter. Het enige mo del in de Lexusreeks dat nog verfrissing behoefde, was het vlaggenschip LS. Daarmee ging Lexus zestien jaar geleden bru taalweg van start. Die 400 van toen is via de 430 nu uitge groeid tot een prachtige 460. Hij komt in november naar ons toe, en zal dan wel weer iets duurder zijn dan de 107.000 eu ro die de 430 moet opbrengen. Berchtesgaden Lexus gaf ons de leans alvast met een paar voorserie-auto's rond te rijden in de burnt van Salzburg. De LS is van top tot teen nieuw, inclusief een 4.6 li ter achtcilinder V-motor die 380 pk weet te genereren. Hij is volgens Lexus relatief zuinig dankzij, houdt u vast, elektrisch bestuurde klepdistributie op de ndk- kenas. Nou ja. Onze verbruiks- meter gaf nu en dan in de Oos tenrijkse bergen een gemiddel de van 1 op 5 aan. De auto is dus vooral zuinig met kilome ters. Geen punt ongetwijfeld voor de verwende klant, die slaapt in hotels als Schloss Fuschl in de buurt van het sinistere Berchtesgaden, waar een ka mer met sauna en open haard 1.700 euro per nacht kost. Die klant, zo zeggen ze bij Lexus, wil alleen de allerhoogste kwali teit. Er is bijvoorbeeld een verleng de versie van de LS te koop, met onder meer fabelachtige massagestoelen achterin. On- Lexus 460 Motor/techniek: achtcilinder V-motor, vier kleppen per cilinder, variabele kleptiming, 380 pk, 493 Nm; luchtve ring, achttraps automaat en elektrische stuurbekrachtiging, 18 of 19 inch wielen. Kofferruim: 510 liter Gewicht: 1.950 kg In de showroom: november Verwachte prijs: 110.000 euro danlcs de dikkere maatvoering van de 460 heeft hij een stroom- lijn-coëfftcient, de bekende Cw-waarde, van 0,26. Dat helpt serieus mee aan de ongelooflij ke stilte aan boord. De auto heeft luchtvering, wat rol- en duikbewegingen van de lcoets in de hand houdt en een rijge drag dat zich moeiteloos laat vergelijken met ander automo biel snoepgoed als Audi A8, Ja guar XJR, BMW 7 en de op de zelfde eenzame hoogte opere rende Mercedes S-klasse. De Lexus kan bogen op een sys- Productie: In de Japanse fabriek in Tahara worden er 5.000 per maand gemaakt. teem, dat de bestuurder waar schuwt bij een naderende aan rijding. Het houdt ook de condi tie (en de stand van de ogen) van de bestuurder in de gaten via een cameraatje op de stuur- lcolom. Het kantelt de voorste hoofdsteunen naar hoofd en nek van de inzittenden zodra er een botsing van achter dreigt. Verder heeft de auto een auto matische parkeerrem, zodat je niet continu je voet op de rem hoeft te zetten in de file, en een cruise control die afstand houdt tot voorliggers. Een ste- Veiligheid: Tien airbags, camera's en radar voor precrash-safety-system, anti-wiplash hoofdsteunen voor, adaptieve cruise control HasftiütëiiHeH Bij een aanrijding van achteren beschermen de voorste hoofd steunen van de Lexus 460 de inzittenden tegen whiplash. reocamera - jawel - registreert of de auto netjes tussen de wit te strepen van de snelweg blijft. Zo niet, dan piept er iets en geeft de auto zelf korte rukjes aan het stuur om de situatie te redden. Gelukkig kun je het sys teem ook afzetten. Soeverein Een compliment verdient Lexus voor de ergonomische uitrus ting. De portieren ontgrende len doe je niet zelf, maar dat doet een smartcard. De koffer ruimte sluit op afstand en de motor start met een knop, je krijgt een supersnel navigatie systeem, high-tech audio met tien luidsprekers en een hoop meer. Een superieure auto dus, deze nieuwe LS. Met grote preci sie gebouwd, met onvoorstelba re luxe aan boord, ondersteund door angstaanjagend veel elek tronica, met een prachtig rijge drag en dat alles in soevereine rust. De automatische versnel lingsbak werkt praktisch even vloeiend als een traploze auto maat. Lexus maakte er een achtver- snellings exemplaar van, want het wilde er 'one more than them' - het laatste woordje slaat op het grote en te passeren voor beeld, 'hun'uit Stuttgart. De Peilstok O Oververmoeide bestuurders veroorza ken in Nederland elk jaar 750 tot 1000 ernstige ongelukken. Vooral in de vakanti- etijd zitten veel automobilisten te lang achter het stuur. Rijkswaterstaat heeft het ministerie van Verkeer daarom geadviseerd in de zomer van 2007 een publiekscam pagne te starten. Hoe lang rijdt u non-stop door naar uw vakantieadres? Pakt u netjes elke twee uur een kwartier rust, of knalt u zes uur achter elkaar door? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Belverbod O Vorige week vroegen we of u een 1 verbod gerechtvaardigd vindt nu bekend is dat bellen in de auto in Nederland zeshonderd doden en gewonden per jaar eist. Liefst 63 procent van de stemmers is voor een algeheel belverbod. Dertien procent denkt dat een verbod zinloos is omdat het moeilijk valt te controleren. Moet bellen in de auto verboden worden? Nee, handsfreé èellen moet gewoon kunnen <7^ Nee, zo'n ver&od"i^toch niet te controleren O Debbie Lieuw-on, voorlichter 3VO: „De uitslag toont aan dat mensen inzien dat bellen tijdens het autorijden levensgevaarlijk is. Wij adviseren automobilisten de auto voor een telefoongesprek aan de kant te zetten. Autorijden doe je nu eenmaal ook met je hoofd. Een verbod zien wij vooralsnog niet zitten. Mobiel bellen hoort bij deze tijd en is voor de politie inderdaad lastig te controleren. Bovendien wordt gewerkt aan technieken die handsfree bellen veiliger maken. Zo kan een boordcomputer in de toekomst tijdens het bellen taken van een automobilist overnemen." De ontwikkelingstechneuten kozen een afge sloten circuit van Zandvoort als locatie voor de laatste testritten met de toekomstige gene ratie Mini. We reden enkele rondjes mee. Door Rob van Ginneken De Mini is een geval apart. Meer dan welke andere auto ook is hij afhankelijk van het imago dat hij uitstraalt. Niet voor niets staat het oorspronke lijke hummeltje uit 1959 in de sign musea over de hele wereld glimmen. Ook zijn 21e-eeuw- se opvolger - made by BMW - is een succesverhaal. Over zijn nogal bling-blingerige interieur hoor je hier en daar wel Mach ten, maar niet te ontkennen valt dat de Mini een snoepje is. Uppie En hij is succesrijk. Bijzonder zelfs. Vrijwel in zijn uppie over troeft Mini andere Britse autofa- brieken als Honda, Vauxhall en landRover. Dankzij fikse inves teringen in een nieuwe spuite- rij hopen de Britten binnenkort naar een kwart miljoen Mini's per jaar te groeien. In het Vere nigd Koninkrijk doen alleen Nissan en Toyota het beter. Je vraagt je dus af wat de wijze mannen van de Mini-fabrielcen bezielt om dit najaar een ingrij pend nieuwe generatie van hun bestseller te lanceren. Het ant woord is eenvoudig: milieunor men en veiligheidseisen. Voor al de laatste zijn een nachtmer rie voor de designers. Ze ston den voor de taak om vooral zo weinig mogelijk aan zijn uit straling te veranderen. Terwijl de geheel nieuwe motor en zes versnellingsbak de ontwerpers wel dwingt om de neus zes cen timeter te verlengen en de mo torkap een stuk hoger te ma ken. Dat laatste met het oog op een beeldschermpje in de toerentel- ler kunt laten verschijnen. Die zit namelijk wel achter het stuur. We reden met de sportieve Coo per S en concludeerden dat hij het beste van twee werelden biedt. Oké, achterin kun je nog steeds niet goed zitten, maar verder valt er weinig te ldagen. Het onderstel is comfortabel en toch flitst de Mini razendsnel door de Tarzanbocht. Zeker voor een auto in de compacte klasse is de nieuwe turbomotor geavanceerd. Hij doet fantas tisch soepel en sterk (175 pk!) zijn werk en is - gek genoeg - te gelijkertijd zo'n 20 procent zui niger dan zijn minder gespier de voorganger. Onder andere met dank aan de directe benzi- ne-inspuiting. De Mini II wordt eind septem ber op de Autosalon van Parijs aan het publiek getoond. De nieuwe generatie wordt in no vember leverbaar als Cooper en Cooper S. De voordeligste, de One, volgt later, evenals een die selversie. De prijzen zullen niet veel boven de huidige liggen. verbeterde voetgangersbescher ming. Noem het een balanceer- act op het slappe koord. Elk foutje in de ontwerpfase was do delijk. Ontbijtbord Op het circuit van Zandvoort re den we met een licht gecamou fleerd prototype. We moesten twee keèr Mjlcen om de ver schillen met de huidige genera tie te zien. Terwijl toch bijna al les een beetje is veranderd. Van binnen krijgt de Mini welkome verbeteringen: meubels en zit- positie zijn verbeterd en het in terieur krijgt een hoogwaardi ger uitstraling. Een letterlijk en figuurlijk opvallende rol is weg- Een licht gecamoufleerde Mini II krijgt op Zandvoort zijn vuur doop. gelegd voor de in het midden geplaatste snelheidsmeter. Die groeit bijna naar ontbijtbordfor maat, maar is nog steeds be roerd afleesbaar. Vandaar datje de snelheid ook digitaal in een De Lexus LS ziet er ondanks zijn enorme afmetingen rank uit. De draaicirkel van 10 meter 80 is een hele meter kleiner dan die van een Mercedes S-klasse. Verkeer^'! Test uw theoriekennis Mooiste Auto's: Emile Ratelband Weinig mensen zullen hun top 5 van mooiste au to's zelf in de garage hebben staan. Emile Ratel band wel, op de nummer vijf na. 2. Bentley Arnage Red Label „Mannelijkheid. Stoer, autoritair en een grille om Mp- penvel van te krijgen." 3. Bugatti EB 110 „Van 1 naar 100 in anderhalve seconde. Een absolute droomauto." 4. Ferrari Testarossa „Mijn jongensdroom die werlcelijldieid werd." ;.4 ,-j 5. Volkswagen Kever 1202 „Dat was mijn eerste auto. Weet je, ik denk dat ik er bin- nenkort eentje voor mijn vrouw koop." Nomineer ook je mooiste auto. Ga naar de website van de krant en klik op Auto. uajnp Udiei d] Jduoy 'uapaqBipueiS -woziddM azapjapuo /ejooA 'aiAnaoueuj azap uio uapfu auawezBue uana japjnnjsaq ajapue ap upa ajAnaouewjeequi ap suapfp jaBi/ian sj ja/q s/ pjooMiue aisinfiaH U rijdt 60 km/u en wordt ingehaald. Mag u tijdens de inhaalmanoeuvre langzamer gaan rijden?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21