PZC
Auto
Lexus is barst in de spiegel beu
Volgende Mi lil
koord
balanceert op het slappe
««Mie bijlagen: 0113-315680
vvww.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 31,4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
o d-en Midden-Zeeland: 0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770
Nationaal: 020-4562500
18 augustus 2006
in samenwerking met AutoTrack.nl
Al onze occasions van de
Volkswagen
Voorkeurselectie
en de Audi A-Selectie
vind u op
www.autopoppe.nl
(f^MWSPOPPE
Vlissingón (ornou/on Hulöl
Töl (0110) 424000 Tol, (011 SJ.047333 Tel, (0114) 370100 I
KENNISMAKING
Knap gemaakte auto's
waren het altijd, die
van Lexus. Maar knap
pe auto's? De laatste
tijd komt er meer ori
gineels van de teken
tafels. Het vlaggen
schip LS460 levert
zelfs heuse schoonheid
voor het (vele) geld.
Door Rien van der Steen
Het heeft er alle
schijn van dat het
Japanse merk
Lexus eindelijk de
aansluiting met
de top gevonden heeft. Begrijp
ons goed: de kwaliteit was
sinds het begin in 1989 altijd al
onberispelijk. Maar lang had
den we sterk de indruk dat het
begrip design in de fabriek iets
was datje leent bij de Europese
concurrentie. En dan nog via
een gebarsten spiegel. Nu het Ja
panse premium-merk sinds enke
lejaren serieus werk maakt van
een eigen gezicht, neemt de be
langstelling snel toe bij de men
sen die het zich kunnen permit
teren (een beetje van) hun geld
aan een topauto uit te geven.
Lexus vernieuwde eerder al de
kleinere IS en de GS. Met suc
ces, want de auto's verkopen
plots veel beter. Het enige mo
del in de Lexusreeks dat nog
verfrissing behoefde, was het
vlaggenschip LS. Daarmee ging
Lexus zestien jaar geleden bru
taalweg van start. Die 400 van
toen is via de 430 nu uitge
groeid tot een prachtige 460.
Hij komt in november naar ons
toe, en zal dan wel weer iets
duurder zijn dan de 107.000 eu
ro die de 430 moet opbrengen.
Berchtesgaden
Lexus gaf ons de leans alvast
met een paar voorserie-auto's
rond te rijden in de burnt van
Salzburg. De LS is van top tot
teen nieuw, inclusief een 4.6 li
ter achtcilinder V-motor die
380 pk weet te genereren. Hij is
volgens Lexus relatief zuinig
dankzij, houdt u vast, elektrisch
bestuurde klepdistributie op de ndk-
kenas. Nou ja. Onze verbruiks-
meter gaf nu en dan in de Oos
tenrijkse bergen een gemiddel
de van 1 op 5 aan. De auto is
dus vooral zuinig met kilome
ters. Geen punt ongetwijfeld
voor de verwende klant, die
slaapt in hotels als Schloss Fuschl
in de buurt van het sinistere
Berchtesgaden, waar een ka
mer met sauna en open haard
1.700 euro per nacht kost. Die
klant, zo zeggen ze bij Lexus,
wil alleen de allerhoogste kwali
teit.
Er is bijvoorbeeld een verleng
de versie van de LS te koop,
met onder meer fabelachtige
massagestoelen achterin. On-
Lexus 460
Motor/techniek:
achtcilinder V-motor, vier kleppen per cilinder,
variabele kleptiming, 380 pk, 493 Nm; luchtve
ring, achttraps automaat en elektrische
stuurbekrachtiging, 18 of 19 inch wielen.
Kofferruim: 510 liter
Gewicht: 1.950 kg
In de showroom: november
Verwachte prijs: 110.000 euro
danlcs de dikkere maatvoering
van de 460 heeft hij een stroom-
lijn-coëfftcient, de bekende
Cw-waarde, van 0,26. Dat helpt
serieus mee aan de ongelooflij
ke stilte aan boord. De auto
heeft luchtvering, wat rol- en
duikbewegingen van de lcoets
in de hand houdt en een rijge
drag dat zich moeiteloos laat
vergelijken met ander automo
biel snoepgoed als Audi A8, Ja
guar XJR, BMW 7 en de op de
zelfde eenzame hoogte opere
rende Mercedes S-klasse.
De Lexus kan bogen op een sys-
Productie:
In de Japanse fabriek
in Tahara worden er
5.000 per maand
gemaakt.
teem, dat de bestuurder waar
schuwt bij een naderende aan
rijding. Het houdt ook de condi
tie (en de stand van de ogen)
van de bestuurder in de gaten
via een cameraatje op de stuur-
lcolom. Het kantelt de voorste
hoofdsteunen naar hoofd en
nek van de inzittenden zodra er
een botsing van achter dreigt.
Verder heeft de auto een auto
matische parkeerrem, zodat je
niet continu je voet op de rem
hoeft te zetten in de file, en een
cruise control die afstand
houdt tot voorliggers. Een ste-
Veiligheid:
Tien airbags, camera's en radar
voor precrash-safety-system,
anti-wiplash hoofdsteunen
voor, adaptieve cruise control
HasftiütëiiHeH
Bij een aanrijding
van achteren
beschermen de
voorste hoofd
steunen van de
Lexus 460 de
inzittenden
tegen whiplash.
reocamera - jawel - registreert
of de auto netjes tussen de wit
te strepen van de snelweg blijft.
Zo niet, dan piept er iets en
geeft de auto zelf korte rukjes
aan het stuur om de situatie te
redden. Gelukkig kun je het sys
teem ook afzetten.
Soeverein
Een compliment verdient Lexus
voor de ergonomische uitrus
ting. De portieren ontgrende
len doe je niet zelf, maar dat
doet een smartcard. De koffer
ruimte sluit op afstand en de
motor start met een knop, je
krijgt een supersnel navigatie
systeem, high-tech audio met
tien luidsprekers en een hoop
meer. Een superieure auto dus,
deze nieuwe LS. Met grote preci
sie gebouwd, met onvoorstelba
re luxe aan boord, ondersteund
door angstaanjagend veel elek
tronica, met een prachtig rijge
drag en dat alles in soevereine
rust. De automatische versnel
lingsbak werkt praktisch even
vloeiend als een traploze auto
maat.
Lexus maakte er een achtver-
snellings exemplaar van, want
het wilde er 'one more than them'
- het laatste woordje slaat op
het grote en te passeren voor
beeld, 'hun'uit Stuttgart.
De Peilstok
O Oververmoeide bestuurders veroorza
ken in Nederland elk jaar 750 tot 1000
ernstige ongelukken. Vooral in de vakanti-
etijd zitten veel automobilisten te lang
achter het stuur. Rijkswaterstaat heeft het
ministerie van Verkeer daarom geadviseerd
in de zomer van 2007 een publiekscam
pagne te starten. Hoe lang rijdt u non-stop
door naar uw vakantieadres? Pakt u netjes
elke twee uur een kwartier rust, of knalt u
zes uur achter elkaar door?
Stem mee.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
Belverbod
O Vorige week vroegen we of u een
1 verbod gerechtvaardigd vindt nu
bekend is dat bellen in de auto in Nederland
zeshonderd doden en gewonden per jaar
eist. Liefst 63 procent van de stemmers is
voor een algeheel belverbod. Dertien
procent denkt dat een verbod zinloos is
omdat het moeilijk valt te controleren.
Moet bellen in de auto
verboden worden?
Nee, handsfreé èellen moet gewoon kunnen
<7^ Nee, zo'n ver&od"i^toch niet te controleren
O Debbie Lieuw-on, voorlichter 3VO:
„De uitslag toont aan dat mensen inzien dat bellen
tijdens het autorijden levensgevaarlijk is. Wij adviseren
automobilisten de auto voor een telefoongesprek aan de
kant te zetten. Autorijden doe je nu eenmaal ook met je
hoofd. Een verbod zien wij vooralsnog niet zitten. Mobiel
bellen hoort bij deze tijd en is voor de politie inderdaad
lastig te controleren. Bovendien wordt gewerkt aan
technieken die handsfree bellen veiliger maken. Zo kan een
boordcomputer in de toekomst tijdens het bellen taken van
een automobilist overnemen."
De ontwikkelingstechneuten kozen een afge
sloten circuit van Zandvoort als locatie voor
de laatste testritten met de toekomstige gene
ratie Mini. We reden enkele rondjes mee.
Door Rob van Ginneken
De Mini is een geval apart.
Meer dan welke andere auto
ook is hij afhankelijk van het
imago dat hij uitstraalt. Niet
voor niets staat het oorspronke
lijke hummeltje uit 1959 in de
sign musea over de hele wereld
glimmen. Ook zijn 21e-eeuw-
se opvolger - made by BMW - is
een succesverhaal. Over zijn
nogal bling-blingerige interieur
hoor je hier en daar wel Mach
ten, maar niet te ontkennen
valt dat de Mini een snoepje is.
Uppie
En hij is succesrijk. Bijzonder
zelfs. Vrijwel in zijn uppie over
troeft Mini andere Britse autofa-
brieken als Honda, Vauxhall en
landRover. Dankzij fikse inves
teringen in een nieuwe spuite-
rij hopen de Britten binnenkort
naar een kwart miljoen Mini's
per jaar te groeien. In het Vere
nigd Koninkrijk doen alleen
Nissan en Toyota het beter. Je
vraagt je dus af wat de wijze
mannen van de Mini-fabrielcen
bezielt om dit najaar een ingrij
pend nieuwe generatie van hun
bestseller te lanceren. Het ant
woord is eenvoudig: milieunor
men en veiligheidseisen. Voor
al de laatste zijn een nachtmer
rie voor de designers. Ze ston
den voor de taak om vooral zo
weinig mogelijk aan zijn uit
straling te veranderen. Terwijl
de geheel nieuwe motor en zes
versnellingsbak de ontwerpers
wel dwingt om de neus zes cen
timeter te verlengen en de mo
torkap een stuk hoger te ma
ken.
Dat laatste met het oog op een
beeldschermpje in de toerentel-
ler kunt laten verschijnen. Die
zit namelijk wel achter het
stuur.
We reden met de sportieve Coo
per S en concludeerden dat hij
het beste van twee werelden
biedt. Oké, achterin kun je nog
steeds niet goed zitten, maar
verder valt er weinig te ldagen.
Het onderstel is comfortabel en
toch flitst de Mini razendsnel
door de Tarzanbocht. Zeker
voor een auto in de compacte
klasse is de nieuwe turbomotor
geavanceerd. Hij doet fantas
tisch soepel en sterk (175 pk!)
zijn werk en is - gek genoeg - te
gelijkertijd zo'n 20 procent zui
niger dan zijn minder gespier
de voorganger. Onder andere
met dank aan de directe benzi-
ne-inspuiting.
De Mini II wordt eind septem
ber op de Autosalon van Parijs
aan het publiek getoond. De
nieuwe generatie wordt in no
vember leverbaar als Cooper en
Cooper S. De voordeligste, de
One, volgt later, evenals een die
selversie. De prijzen zullen niet
veel boven de huidige liggen.
verbeterde voetgangersbescher
ming. Noem het een balanceer-
act op het slappe koord. Elk
foutje in de ontwerpfase was do
delijk.
Ontbijtbord
Op het circuit van Zandvoort re
den we met een licht gecamou
fleerd prototype. We moesten
twee keèr Mjlcen om de ver
schillen met de huidige genera
tie te zien. Terwijl toch bijna al
les een beetje is veranderd. Van
binnen krijgt de Mini welkome
verbeteringen: meubels en zit-
positie zijn verbeterd en het in
terieur krijgt een hoogwaardi
ger uitstraling. Een letterlijk en
figuurlijk opvallende rol is weg-
Een licht gecamoufleerde Mini II
krijgt op Zandvoort zijn vuur
doop.
gelegd voor de in het midden
geplaatste snelheidsmeter. Die
groeit bijna naar ontbijtbordfor
maat, maar is nog steeds be
roerd afleesbaar. Vandaar datje
de snelheid ook digitaal in een
De Lexus LS ziet er ondanks zijn enorme afmetingen rank uit. De draaicirkel van 10 meter 80 is een hele meter kleiner dan die van een Mercedes S-klasse.
Verkeer^'! Test uw theoriekennis
Mooiste Auto's: Emile Ratelband
Weinig mensen zullen hun top 5 van mooiste au
to's zelf in de garage hebben staan. Emile Ratel
band wel, op de nummer vijf na.
2. Bentley Arnage Red Label
„Mannelijkheid. Stoer, autoritair en een grille om Mp-
penvel van te krijgen."
3. Bugatti EB 110
„Van 1 naar 100 in anderhalve seconde. Een absolute
droomauto."
4. Ferrari Testarossa
„Mijn jongensdroom die werlcelijldieid werd."
;.4 ,-j
5. Volkswagen Kever 1202
„Dat was mijn eerste auto. Weet je, ik denk dat ik er bin-
nenkort eentje voor mijn vrouw koop."
Nomineer ook je mooiste auto. Ga naar de website van de
krant en klik op Auto.
uajnp Udiei d] Jduoy 'uapaqBipueiS
-woziddM azapjapuo /ejooA 'aiAnaoueuj azap uio uapfu auawezBue
uana japjnnjsaq ajapue ap upa ajAnaouewjeequi ap suapfp jaBi/ian sj ja/q
s/ pjooMiue aisinfiaH
U rijdt 60 km/u en wordt ingehaald.
Mag u tijdens de inhaalmanoeuvre
langzamer gaan rijden?