Ik kon mijn personage zelf opbouwen Regisseur Michael Mann nam de ziel uit de serie mee Redactie bijlagen: 0113-315680 3lSactie®pzc.nl Postbus 314460 AA Goes Uertentie-exploitatie: J d en Midden-Zeeland: 0113-315520; Ews-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal! 020-4562500. woensdag 16 augustus 2006 In Hollywood wordt de ene oude tv-serie na de andere ge- M recycled tot speelfilm. Onge- Jg? veer de laatste van wie je verwachtte dat hij zich daar mee zou inlaten is Michael Mann: een actie-regisseur die altijd films heeft ge maakt die zowel inhoude lijk als technisch-artis- tiek bijzonder waren. Regisseur Michael Mann. Toch is het niet echt vreemd dat juist hij zijn vernuft losliet op Miami Vice. Voor die serie was hij destijds zelf ver antwoordelijk als producent. Mann: „Toen ik 22 jaar geleden het script las dat Anthony Yerkovich had geschreven voor de eerste aflevering van Miami Vice, wilde ik dat al vrese lijk graag verfilmen voor de bioscoop. Dat bleek onmogelijk. Het moest de 'pi- lot' worden van de serie. Die heb ik toen geproduceerd en daar ben ik nog steeds trots op. Maar toch: al die afleve ringen van een uur, die gedraaid wer den in telkens zeven dagen, die hebben nooit het diepste kunnen aanboren dat in dit materiaal verscholen lag. Ergens in mijn binnenste is altijd het verlan gen blijven sluimeren om Miami Vice nog eens over te doen als serieuze bio scoopfilm." Het idee werd vervolgens ter sprake gebracht door Jamie Foxx, met wie Mann eerder in AU had ge werkt. Jamie begon erover tijdens een verjaarsdagfeestje van Muhammad Ali. Maar ook nadien hield hij er niet over op. Tot ik het uiteindelijk serieus ging nemen." De regisseur vindt ook niet dat hij de tv-serie heeft bewérkt. „Het is meer een kwestie geweest van de ziel nemen van wat de serie was: de twee politie mannen, Crockett en Tubbs, gespeciali seerd in undercoverwerk in Miami. Die neem je mee naar 2004. En je kijkt niet meer om." Hij wilde overbrengen wat het betekent om als politieagent under cover te gaan. „Daar waren we met de serie nooit aan toe gekomen. Voor de film heb ik met mensen gepraat die in het echt buitengewoon riskant under coverwerk hebben gedaan. Het schijnt een geweldige kick te geven, maar het' is ook zenuwtergend en zeer ontrege lend. "Hij ziet overeenkomsten tussen de hoofdpersonages van zijn films: Paci- no De Niro in Heat, Russell Crowe in The Insider, Tom Cruise in Collateral en Jamie Foxx en Colin Farrell in Miami Vice. „Ik ben geïnteresseerd in personages die terechtkomen op een tweesprong in hun leven. Die opbotsen tegen conflictstof die nog wel even in de buurt zal blijven. Personages die verplicht raken om zich rekenschap te geven van hoe ze zijn en vooral hoe ze zo zijn geworden. Ze moe ten in de spiegel kijken." Pieter van Lierop De Chinese Gong Li speelt de 'femme fatale' in de bisocoopversie van Miami Vice. Republiek, beleefde het Cari- bisch gebied juist de climax van het orkaanseizoen. Behalve Ka trina zijn ook nog Wilma en Rita langs geweest. De filmsets liepen fikse schade op, maar volgens Farrell moet daar niet overdreven drama tisch over worden gedaan. „We wisten dat we in die tijd op een paar tropische stormen kon den rekenen. Daar was in het budget zelfs rekening mee ge houden. Er waren verzekerin gen voor afgesloten en het heeft niet geleid tot extreem opont houd. En het stelde al helemaal niets voor in vergelijking tot wat Katrina elders heeft aange richt. Bij ons kon je er nog op je gemak naar kijken en het mooi vinden en imponerend. Dat lag dus in New Orleans wel even an ders." Al speelt Colin Fan-ell nu de rol van eertijds Don Johnson, een inspirerend voorbeeld is de Ame rikaan toch niet geweest. „Alle respect voor Don en Philip, maar door de razende vaart waarmee destijds die afleverin gen van Miami Vice gemaakt moesten worden, scoorden ze vooral op het punt van intensi teit en dynamiek, De serie heeft een bijzondere plek veroverd in de tv-geschiedenis. Maar Mi chael Mann wilde dit keer echt iets anders doen. Hij wilde die per gaan, en daarom kon ik mijn personage helemaal zelf op nieuw opbouwen." Toch heeft hij een paar oude af leveringen opnieuw bekeken. „Ik wilde zien hoe dat vroeger werkte met de mentale gesteld heid van Crockett. Emotioneel moest daar iets ontbroken heb ben, vond ik. En dat bleek te kloppen. Het is een man die ei genlijk geen privéleven heeft. Zijn werk is alles. In de amou reuze betrekkingen die hij veel vuldig aanknoopt, is hij totaal oppervlakkig. Dat bleek precies te kloppen met wat ik nu te spe len kreeg: iemand die in zijn werk terugdeinst voor geen en kel gevaar, maar in de liefde geen enkele risico neemt." En dan stuit Crockett op Gong Li. „En zij is nou juist de verkeerde voor Sonny: de vrouw die alles in de war gooit, met wie hij nooit iets zal kunnen hebben. Maar zij is toch het gezicht dat hij nog in een flits voor ogen zal krijgen op het moment dat hij ooit zal sterven. Zo stel ik me dat voor." Met Don Johnson heeft Farrell alleen indirect contact gehad. „Ik heb de moeite genomen om hem te bellen. Hij was er niet. Maar Jamie Foxx kwam hem te gen in een restaurant. Hij zei toen dat ik voor de vechtscènes best zijn 'tock' mocht lenen om mijn edele delen te beschermen, maar na afloop wilde hij het ding dan zo snel mogelijk weer terug hebben.... Alleen heeft Don Johnson me nooit teruggebeld en op zijn 'tock' wacht ik nog altijd, met stijgend ongeduld." Pieter van Lierop uit de bioscoopfilm Miami Vice met Colin Fared (links) en Jamie Foxx (rechts). 'f olin Farrell speelt po- litie-inspecteur Son ny Crockett, in Miami Vice, een rol die in de tv-serie van weleer werd ge speeld door Don Johnson. De film gaat morgen in pre miere, maar was gisteren in Cinecity in Vlissingen al in voorpremière te zien. Het is Colin Farrell aller minst aan te zien dat hij zich acht maanden geleden in een kliniek moest laten opne men ter behandeling van onles bare dorst en totale uitputting. „Het leven is een beetje saai als je broodnuchter blijft"vindt de 30-jarige Ier. Hij speelde hoofdrollen in Alexander, New World en Ask The Dust. En had te hard ge werkt, zegt de superster uit Du blin, die ook nog zo veel moge lijk tijd wilde stukslaan in pubs en langs het voetbalveld - en er was nog iets met rokken. Zijn herstelproces is nuttig ge weest, zegt Colin Farrell. „Het heeft me geholpen helder terug te kijken op de onstuimige reis die ik sinds het jaar 2000 heb ge maakt. Ik heb zeven jaar in een koffer gewoond en in te veel films gespeeld, pal achter el kaar, zonder mezelf tijd te gun nen om op adem te komen." Hij speelt nu Sonny Crockett in Miami Vice. Regisseur Michael Mann heeft een hypermoderne bioscoopfilm afgeleid van de tv-serie waarvan hij een kleine twintig jaar geleden de produ cent was. Jamie Foxx - vorig jaar met een Oscar onderscheiden voor Ray - is zijn tegenspeler als Ricardo Tubbs, eerder belichaamd door Philip Michael Thomas. Farrell vertelt dat hij al lang met Mann zat te broeden op een mogelijke samenwerking. „Elke keer als ik in Hollywood kwam, gingen we een borrel drinken Colin Farrell in Miami Vice Maar we hadden nog steeds niks. En toen ineens kwam hij met Miami Vice, met Jamie Foxx al aan boord. Dat leek me prachtig. Want dat beloofde ac tie." Het zou niet goed voor hem zijn geweest als hij er was blijven wonen, zegt Farrell, maar de grootste filmster van Ierland vond Miami een zeer opwindende stad. „Miami heeft een heel eigen soort ener gie, onvergelijkbaar met elke an dere plek op aarde. Als ik een paar dagen bij de opnamen niet nodig was, leefde ik 's nachts en sliep ik overdag. Als de zon on der gaat en er muziek begint te klinken, dan gaat het rommelen. Een spannende stad met prachti ge stranden en een vage geur van gevaar." Salsa In de film wekt Farrell de in druk een uitnemend salsa-dan ser te zijn. Met de Chinese actri ce Gong Li als 'femme fatale' gaat hij daar per hypersnelle ca tamaran eventjes voor naar Ha vana. Toch is salsa niet zijn favo riete muziek en dansen zijn sterkste zijde niet. „Om die twee dansscènes te kunnen ma ken, hebben Gong Li en ik twee maanden les gehad. Maar toen we het op de set moesten doen, heb ik haar voetjes aan rafels ge trappeld, vrees ik. Ze had pleis ters op al haar tenen." Maar alles wat je nooit eerder hebt gekund in het leven, zegt Farrell, en wat je moet leren voor een film - dansen, een in strument bespelen, omgaan met zware wapens en snelle boten, je lichamelijke conditie opvoe ren - het helpt je allemaal je een rol eigen te maken. „En dat is zo leuk aan dit vak. Spelenderwijs leer je van alles." Toen een jaar geleden Miami Vice werd opge nomen in onder meer Miami, Key West en de Dominicaanse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21