Ik kon mijn
personage
zelf opbouwen
Regisseur Michael Mann nam de ziel uit de serie mee
Redactie bijlagen: 0113-315680
3lSactie®pzc.nl
Postbus 314460 AA Goes
Uertentie-exploitatie:
J d en Midden-Zeeland: 0113-315520;
Ews-Vlaanderen: 0114-372770;
Nationaal! 020-4562500.
woensdag 16 augustus 2006
In Hollywood wordt de ene oude
tv-serie na de andere ge-
M recycled tot speelfilm. Onge-
Jg? veer de laatste van wie je
verwachtte dat hij zich daar
mee zou inlaten is Michael
Mann: een actie-regisseur
die altijd films heeft ge
maakt die zowel inhoude
lijk als technisch-artis-
tiek bijzonder waren.
Regisseur Michael Mann.
Toch is het niet echt vreemd dat juist
hij zijn vernuft losliet op Miami Vice.
Voor die serie was hij destijds zelf ver
antwoordelijk als producent.
Mann: „Toen ik 22 jaar geleden het
script las dat Anthony Yerkovich had
geschreven voor de eerste aflevering
van Miami Vice, wilde ik dat al vrese
lijk graag verfilmen voor de bioscoop.
Dat bleek onmogelijk. Het moest de 'pi-
lot' worden van de serie. Die heb ik
toen geproduceerd en daar ben ik nog
steeds trots op. Maar toch: al die afleve
ringen van een uur, die gedraaid wer
den in telkens zeven dagen, die hebben
nooit het diepste kunnen aanboren dat
in dit materiaal verscholen lag. Ergens
in mijn binnenste is altijd het verlan
gen blijven sluimeren om Miami Vice
nog eens over te doen als serieuze bio
scoopfilm." Het idee werd vervolgens
ter sprake gebracht door Jamie Foxx,
met wie Mann eerder in AU had ge
werkt. Jamie begon erover tijdens een
verjaarsdagfeestje van Muhammad Ali.
Maar ook nadien hield hij er niet over
op. Tot ik het uiteindelijk serieus ging
nemen."
De regisseur vindt ook niet dat hij de
tv-serie heeft bewérkt. „Het is meer
een kwestie geweest van de ziel nemen
van wat de serie was: de twee politie
mannen, Crockett en Tubbs, gespeciali
seerd in undercoverwerk in Miami. Die
neem je mee naar 2004. En je kijkt niet
meer om." Hij wilde overbrengen wat
het betekent om als politieagent under
cover te gaan. „Daar waren we met de
serie nooit aan toe gekomen. Voor de
film heb ik met mensen gepraat die in
het echt buitengewoon riskant under
coverwerk hebben gedaan. Het schijnt
een geweldige kick te geven, maar het'
is ook zenuwtergend en zeer ontrege
lend. "Hij ziet overeenkomsten tussen
de hoofdpersonages van zijn films: Paci-
no De Niro in Heat, Russell Crowe in
The Insider, Tom Cruise in Collateral
en Jamie Foxx en Colin Farrell in
Miami Vice. „Ik ben geïnteresseerd in
personages die terechtkomen op een
tweesprong in hun leven. Die opbotsen
tegen conflictstof die nog wel even in
de buurt zal blijven.
Personages die verplicht raken om zich
rekenschap te geven van hoe ze zijn en
vooral hoe ze zo zijn geworden. Ze moe
ten in de spiegel kijken."
Pieter van Lierop
De Chinese Gong Li speelt de 'femme fatale' in de bisocoopversie van Miami Vice.
Republiek, beleefde het Cari-
bisch gebied juist de climax van
het orkaanseizoen.
Behalve Ka trina zijn ook nog
Wilma en Rita langs geweest.
De filmsets liepen fikse schade
op, maar volgens Farrell moet
daar niet overdreven drama
tisch over worden gedaan.
„We wisten dat we in die tijd op
een paar tropische stormen kon
den rekenen. Daar was in het
budget zelfs rekening mee ge
houden. Er waren verzekerin
gen voor afgesloten en het heeft
niet geleid tot extreem opont
houd. En het stelde al helemaal
niets voor in vergelijking tot
wat Katrina elders heeft aange
richt. Bij ons kon je er nog op je
gemak naar kijken en het mooi
vinden en imponerend. Dat lag
dus in New Orleans wel even an
ders."
Al speelt Colin Fan-ell nu de rol
van eertijds Don Johnson, een
inspirerend voorbeeld is de Ame
rikaan toch niet geweest. „Alle
respect voor Don en Philip,
maar door de razende vaart
waarmee destijds die afleverin
gen van Miami Vice gemaakt
moesten worden, scoorden ze
vooral op het punt van intensi
teit en dynamiek, De serie heeft
een bijzondere plek veroverd in
de tv-geschiedenis. Maar Mi
chael Mann wilde dit keer echt
iets anders doen. Hij wilde die
per gaan, en daarom kon ik mijn
personage helemaal zelf op
nieuw opbouwen."
Toch heeft hij een paar oude af
leveringen opnieuw bekeken.
„Ik wilde zien hoe dat vroeger
werkte met de mentale gesteld
heid van Crockett. Emotioneel
moest daar iets ontbroken heb
ben, vond ik. En dat bleek te
kloppen. Het is een man die ei
genlijk geen privéleven heeft.
Zijn werk is alles. In de amou
reuze betrekkingen die hij veel
vuldig aanknoopt, is hij totaal
oppervlakkig. Dat bleek precies
te kloppen met wat ik nu te spe
len kreeg: iemand die in zijn
werk terugdeinst voor geen en
kel gevaar, maar in de liefde
geen enkele risico neemt." En
dan stuit Crockett op Gong Li.
„En zij is nou juist de verkeerde
voor Sonny: de vrouw die alles
in de war gooit, met wie hij
nooit iets zal kunnen hebben.
Maar zij is toch het gezicht dat
hij nog in een flits voor ogen zal
krijgen op het moment dat hij
ooit zal sterven. Zo stel ik me
dat voor."
Met Don Johnson heeft Farrell
alleen indirect contact gehad.
„Ik heb de moeite genomen om
hem te bellen. Hij was er niet.
Maar Jamie Foxx kwam hem te
gen in een restaurant. Hij zei
toen dat ik voor de vechtscènes
best zijn 'tock' mocht lenen om
mijn edele delen te beschermen,
maar na afloop wilde hij het
ding dan zo snel mogelijk weer
terug hebben....
Alleen heeft Don Johnson me
nooit teruggebeld en op zijn
'tock' wacht ik nog altijd, met
stijgend ongeduld."
Pieter van Lierop
uit de bioscoopfilm Miami
Vice met Colin Fared (links) en Jamie Foxx (rechts).
'f olin Farrell speelt po-
litie-inspecteur Son
ny Crockett, in
Miami Vice, een rol die in de
tv-serie van weleer werd ge
speeld door Don Johnson. De
film gaat morgen in pre
miere, maar was gisteren in
Cinecity in Vlissingen al in
voorpremière te zien.
Het is Colin Farrell aller
minst aan te zien dat hij
zich acht maanden geleden in
een kliniek moest laten opne
men ter behandeling van onles
bare dorst en totale uitputting.
„Het leven is een beetje saai als
je broodnuchter blijft"vindt de
30-jarige Ier.
Hij speelde hoofdrollen in
Alexander, New World en Ask
The Dust. En had te hard ge
werkt, zegt de superster uit Du
blin, die ook nog zo veel moge
lijk tijd wilde stukslaan in pubs
en langs het voetbalveld - en er
was nog iets met rokken.
Zijn herstelproces is nuttig ge
weest, zegt Colin Farrell. „Het
heeft me geholpen helder terug
te kijken op de onstuimige reis
die ik sinds het jaar 2000 heb ge
maakt. Ik heb zeven jaar in een
koffer gewoond en in te veel
films gespeeld, pal achter el
kaar, zonder mezelf tijd te gun
nen om op adem te komen."
Hij speelt nu Sonny Crockett in
Miami Vice. Regisseur Michael
Mann heeft een hypermoderne
bioscoopfilm afgeleid van de
tv-serie waarvan hij een kleine
twintig jaar geleden de produ
cent was.
Jamie Foxx - vorig jaar met een
Oscar onderscheiden voor Ray -
is zijn tegenspeler als Ricardo
Tubbs, eerder belichaamd door
Philip Michael Thomas.
Farrell vertelt dat hij al lang
met Mann zat te broeden op een
mogelijke samenwerking. „Elke
keer als ik in Hollywood kwam,
gingen we een borrel drinken
Colin Farrell
in Miami Vice
Maar we hadden nog steeds
niks. En toen ineens kwam hij
met Miami Vice, met Jamie
Foxx al aan boord. Dat leek me
prachtig. Want dat beloofde ac
tie."
Het zou niet goed voor hem zijn
geweest als hij er was blijven
wonen, zegt Farrell, maar
de grootste filmster van
Ierland vond Miami een
zeer opwindende stad. „Miami
heeft een heel eigen soort ener
gie, onvergelijkbaar met elke an
dere plek op aarde. Als ik een
paar dagen bij de opnamen niet
nodig was, leefde ik 's nachts en
sliep ik overdag. Als de zon on
der gaat en er muziek begint te
klinken, dan gaat het rommelen.
Een spannende stad met prachti
ge stranden en een vage geur
van gevaar."
Salsa
In de film wekt Farrell de in
druk een uitnemend salsa-dan
ser te zijn. Met de Chinese actri
ce Gong Li als 'femme fatale'
gaat hij daar per hypersnelle ca
tamaran eventjes voor naar Ha
vana. Toch is salsa niet zijn favo
riete muziek en dansen zijn
sterkste zijde niet. „Om die
twee dansscènes te kunnen ma
ken, hebben Gong Li en ik twee
maanden les gehad. Maar toen
we het op de set moesten doen,
heb ik haar voetjes aan rafels ge
trappeld, vrees ik. Ze had pleis
ters op al haar tenen."
Maar alles wat je nooit eerder
hebt gekund in het leven, zegt
Farrell, en wat je moet leren
voor een film - dansen, een in
strument bespelen, omgaan met
zware wapens en snelle boten,
je lichamelijke conditie opvoe
ren - het helpt je allemaal je een
rol eigen te maken. „En dat is zo
leuk aan dit vak. Spelenderwijs
leer je van alles." Toen een jaar
geleden Miami Vice werd opge
nomen in onder meer Miami,
Key West en de Dominicaanse