man Houdbare nog langer houdbaar Boeiend spel van bandjes Ocean race Telefoon Kijkwijzer Audioset Badmodelijn Kymare zaterdag 12 augustus 2006 w foto's Raoul Kramer re en gevuldere vrouw loopt graag in een mooi badpak of spannende bikini." Doelgroep Voor haar Kymarelijn heeft ze dan ook geen specifieke doel groep voor ogen. „Ik maak ge woon wat ik mooi vind en de doelgroep vormt zich vanzelf." De praktijk heeft inmiddels uit gewezen dat dit vrouwen zijn in de leeftijd van 20 tot 60 jaar en begiftigd met een cupmaatje AA tot en met maat E. In de nieuwste collectie voor vol gend jaar zomer is er volgens Kam voor al deze vrouwen wel wat te vinden. Net als voor deze zomer heeft ze voor 2007 op nieuw gekozen voor een experi mentele vormgeving en een so ber kleurgebruik. „Wel is er wat meer variatie in stoffen", ver klapt ze alvast. Maar allerhande nieuwe snuf jes, zoals stoffen met een inge bouwd geurtje of UV-bescher- ming, zul je niet aantreffen. Daar gelooft Kim niet in. „Een bikini hoeft niet lekker te rui ken, een bikini moet gewoon mooi zijn. Hij moet lekker zitten en kwalitatief van hoog niveau zijn. Je moet je er prettig in voe len, weten dat je er goed uitziet. Want dat is wat iedere vrouw wil: er goed uitzien. Zeker op het strand." Kitty van Gerven Informatie op: www.kyma re.com en www.dutchde- light.de. wacht. 'Herleef de uitdaging en opwin ding van de Volvo Ocean Race, de zeven maanden durende en 31.250 zeemijlen lange zeilwed strijd'. Een dvd van vijf-en-een- half-üiir geeft efëh mooi beeld van wat de bemanningen van d zeven schepen hebben moeten doorstaan. De documentaire laat spannende zeiletappes zier plus het leven aan boord: tien man die samen leven, zwoegen en zweten. Hij gaat ook over de ontwerpers, bouwers, trainers, onderzoekers en voedingsdes kundigen. Natuurlijk kan de dvd niet om de rampspoed heer1 zoals het ongeluk met fatale af loop van Hans Horrevoets, be manningslid van de ABN AM- RO 2. De dvd, die simpel Volvo Ocean Race is gedoopt, kost 19,95 euro. Eind augustus ver schijnt het schijfje in de winkel Toshiba levert, zoals ze zelf zeg gen, een bijdrage aan de bloeien, de VoIP-markt met een nieuwe j telefoon. VoIP is een vorm van internetbellen waarbij de tele foon rechtstreeks is verbonden met de pc. Daarvoor moet je eer speciaal programma als Skype downloaden en installeren. Steeds meer mensen maken er gebruik van. Toshiba haakt er- op in met een gestroomlijnde te' lefoon in twee varianten, met een usb-kabeltje en een draadlo: ze met een bereik van tien me- ter. Veel kost het ranke toestel niet, respectievelijk 29 en 70 euro. D VoIP-phone is voorzien van op lichtende toetsen. Hij biedt keu uit tien beltonen. Het lcd-scherm toont wie er belt. Het is ook mogelijk een gesprek: niet aan te nemen en door te slui zen naar de voicemail. Net als op dvd's staan op games tegenwoordig simpele icoontjes Ze maken duidelijk of een com puterspelletje bijvoorbeeld ge welddadig of angstaanjagend is en of er seks en grove taal in voorkomt. Ook staat een leef tijdsindicatie op de verpakking Deze kijkwijzer heet PEGI, dat staat voor Pan European Game Indicator. „Hiermee helpen we ouders bij het aanschaffen van verantwoorde games", zegt Henk Hoogendoorn van branche-organisatie NVPI. „Wi hebben als producenten immers een verantwoordelijkheid voor onze klanten, de kinderen én de ouders." Vorig jaar vlogen er in' Nederland 6,8 miljoen games over de toonbank. Veel spelle tjes worden door ouders ge kocht. Informatie over deze kijk1 wijzer is te vinden op de websit www.weetwatzegamen.nl. Pioneer stuurt muziek over het elektriciteitsnet, zeg maar van stopcontact naar stopcontact. „Zo kun je achtergrondmuziek beluisteren in verschillende ka mers zonder een ingewikkelde luidsprekerbekabeling nodig te; hebben"verklaart Philippe Coppens. De techniek van Power Line Communication is niet nieuw. „Maar wij hebben ze toegepast op de audio-omgeving in huis." Het standaardpakket is de MT-01, bestaande uit een Soun Station, speakers en een af standsbediening.. Het station herbergt een paar usb-aanslui- tingen. Ook de audioset die al b huis staat, is eraan te koppelen, De speakers, maximaal zes stuks, moeten uiteraard aan eer stopcontact. Sommige zijn vooi zien van een bewegingssensor: de muziek begint als je een ka mer binnenloopt. De vormge ving mag er ook wezen. Pioneer heeft ernaar gestreeft de appara' ten te laten opgaan in het interi eur. Op het eerste gezicht lijkt het audiospul meer op trendy woonaccessoires. De MT-01 komt op 699 euro. Hij wordt in november in de winkel ver- Libido en ijdelheid zijn voor mannen belangrijkere drijf veren om meer te bewegen dan een hoog cholesterolgehalte. Twee keer twintig minuten krachttraining per week is vol doende om beide op peil te hou den, blijkt uit 'De houdbare man'. Begin met een man over hart en vaatziekten en hij haalt zijn schouders op. Vertel dat zijn bedprestaties erdoor verminde ren en je hebt. zijn volledige aan dacht. Pim Christiaans weet dat het zo werkt. Christiaans, oud-hoofdre dacteur van het lifestyleblad Men's Health, schreef 'De houd bare man', over de mogelijkhe den de ouderdom zo lang moge lijk uit te stellen. Meer bewegen, stress vermijden en goed eten, zijn daarbij de hoofdregels. Maar om mannen zo ver te krijgen is een beroep op hun primitiefste instincten aan te raden. Platte buik „De angst om hem niet meer om hoog te krijgen, is voor een man een veel belangrijker drijfveer dan het cholesterolpeil in zijn bloed. Hart- én vaatziekten, dat klinkt toch een beetje abstract. Pas als je vertelt dat zijn impo tentie daarmee te maken kan hebben, komt hij in actie. Het zelfde geldt voor het uiterlijk. Het idee van een platte buik trekt meer mensen naar de sport school dan het gegeven dat spor ten zo gezond is", zegt Christi aans. Dat ze in de sportschool komen is uiteindelijk het belangrijkst. Want een paar keer week kracht training en de algehele conditie gaat met sprongen vooruit, ook IJdelheid is bij de zoektocht naar een rimpelloos bestaan, ook bij mannen, de grootste drijfveer, foto Roland de Bruin in bed. De biologische klok kan weliswaar niet worden terugge zet, maar je kan de wijzers wel langzamer laten lopen, is de overtuiging van Christiaans. „Sporten houdt je jong", is kort samengevat zijn credo. Met mate, dat wel. De allergroot ste fout die mensen maken in hun race tegen de ouderdom is dat ze als een bezetene van leer trekken. Ze lopen marathons, doen zes keer per week ander half uur krachttraining of voL brengen complete triathlons. „Dat houden ze niet vol, en als ze het wel vol houden wegen de nadelen van de overbelasting van het lichaam niet op tegen de voordelen die beweging met zich mee brengt. Het is niet ge zond". Maar hoe dan wel? In zijn boek wijst Christiaans op onderzoe ken waaruit blijkt dat twee tot drie keer twintig minuten krachttraining per week de bes te effecten geeft op lijf en leden. Spieren worden krachtiger, het cholesterolgehalte daalt, en het algehele welbevinden vertaalt zich in een beter (jeugdiger) voorkomen. Krachttraining Voorwaarde voor een blijvend effect is wel dat het het hele le ven wordt volgehouden. „Krachttraining werkt heel goed. Er zijn onderzoeken ge daan waaruit blijkt dat mensen van negentig hun spierkracht nog verdubbelden door kracht training. En doordat je er niet teveel tijd aan hoeft te besteden, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, kan je het ook heel lang volhouden", aldus Christiaans. Ook heel belangrijk bij het uitstellen van de ouderdoms- verschijnselen: vermijd stress. „Stress maakt je veel sneller oud dan nodig is, sloopt je. Als je daarmee leert om te gaan, zie je meteen de resultaten". Een Canadees expeziment met extreem stressgevoelige mensen leverde na acht maanden een soort van biologische verjon ging op. Er werd ze in die tijd geleerd om te gaan met stress, en een panel dat hun leeftijd moest beoordelen schatte ze ge middeld acht jaar jonger dan bij aanvang van het experiment. Daarbij moet aangetekend dat de proefpersonen al zolang als stresskippen door het leven ren den dat hun 'echte' leeftijd min stens tien jaar hoger lag dan nor maal. IJdelheid IJdelheid is bij de zoektocht naar een rimpelloos leven de grootste drijfveer, zegt Christi aans. Het resultaat moet dus ook goed zichtbaar zijn. „Er be staat al een tijdje een middel te gen erfelijke kaalheid, Propecia, maar de verkoop valt eigenlijk een beetje tegen. Terwijl de mensheid eeuwenlang het hoofd heeft ingesmeerd met wagen smeer en geitenpis om kaalheid tegen te gaan. Dat komt omdat mensen pas op langere termijn resultaat zien." „Je moet je hele leven die pillen blijven slikken en het haar dat je hebt behoud je, maar wat je kwijt bent keert niet terug. Dat is te weinig zichtbaar. Mensen willen duidelijker tekenen, en op korte termijn". Zoals een platte buik, of spier vorming op plekken waarvan je niet vermoedde dat daar spieren liepen. „Om er goed uit te blijven zien moet je wel wat moeite doen, maar je hoeft niet echt een ge zondheidsfreak te zijn. Als ik dat kan overbrengen met mijn boek ben ik al heel tevreden. Veel ouderdomsverschijnselen zijn onvermijdelijk, maar veel zijn er ook uit te stellen. In mijn boek staat hoe je dat doet." Koos van Wees 'De houdbare man', uitgeverij Lifetime (Kosmos/Z&K),160 pa gina's. ISBN 90 215 4287 0. Winkel prijs: 22,50 euro. passgnde accessoires als strand- 'Iakens, leren (strand)tassen en sieraden zo aanslaan, heeft te maken met de exclusieve uitstra ling. Onder de naam Kymare tref je geen doorsnee zwempak ken en bikini's aan. Karakteris tiek voor Kims ontwerpen is juist de innovatieve belijning met ingenieus gedrapeerde vor men, geraffineerde uitsnijdin gen en een boeiend spel van bandjes. Mede dankzij het sobe re kleurgebruik (de eerste collec tie is geheel uitgevoerd in de 'Noordzee-kleuren' titanium, zwart, turquoise en goud) en de verfijnde afwerking met subtie le details, ogen de modellen hier door eerder poëtisch dan spor tief. En dat is ook precies wat Kim met haar werk voor ogen staat: breken met de tradities. „Want de Nederlandse badmo- de is nog altijd veel te conserva tief. Vind hier maar eens een ori ginele bikini. Daarvoor moet je echt naar landen als Italië, Span je of Frankrijk. Wat hier in de winkels ligt is allemaal meer van hetzelfde. Elk jaar op nieuw." „Maar dat betekent niet dat de Nederlandse vrouw geen exclusieve badkleding wil dragen. Ik hoor heel vaak dat mensen met de aanschaf van een nieuwe bikini of zwempak wachten tot ze op vakantie zijn." Een markt voor exclusie ve badkleding is er volgens Kim dus wel degelijk. En die wordt zeker niet alleen gevormd door vrouwen met een maatje 36 van onder de 25. „Ook de wat oude- pakken volgend voorjaar al in de boetieks aan de Cöte d'Azur of in de malls van Beverly Hills. Maar voorlopig bekijkt de Arn hemse het nog even nuchter. Na tuurlijk hoopt ze op een interna tionale doorbraak, maar voorals nog wil ze haar verwachtingen niet te hoog opschroeven. „Als mijn collectie volgend jaar in dertig winkels hangt, waar ook ter wereld, ben ik al dik tevre den." Dat het er meer worden is niet uitgesloten. Kim Wormgoor is namelijk aardig op weg om een plaats tè veroveren in de top van de Nederlandse modewe reld.' Sinds ze in 2002 afstudeer de in Arnhem gaat haar carrière als een speer. Het begon allemaal in 2003, toen ze werd uitgenodigd om deel te nemen aan de internatio nale modewedstrijd Mittelmoda Fashion Award in het Italiaanse Grado. Kim schreef zich in voor de sector swimwear. Het was voor het eerst dat ze zich op dit terrein begaf. „Ik dacht: laat ik het eens proberen. Het zou in elk geval goed staan op mijn cv, want ik was in die tijd op zoek naar een baan als ontwerpster." Met de badmodecollectie, die ze toen samenstelde, versloeg Kim al haar concurrenten. Ze sleepte dankzij haar 'vernieuwende aan pak', zoals de jury het om schreef, de eerste prijs in de wacht. Bovendien ontving ze van Iiunkemöller een uitnodi ging om een exclusieve collec tie te ontwerpen. Vorig jaar hingen de eerste bikini's en zwempakken in de winkel - ze vlogen de deur uit. Mare Daarna werd ze door het modehuis'Lancetti bena derd voor een baan. Toen dacht ze: 'Als Hunkemöller me wil en Lancetti ook, dan kan ik net zo góed een eigen'label opzetten'. En zo geschiedde: het merk Kymare ('Ky als verwij zing naar mijn naam en 'mare' van zee) was gebo- ren.-. Sinds dit voorjaar hangt de eerste collectie in een'tiental winkels. Daar na ast'wordt de lijn via Kims eigen webside www.kymare.com ver kocht. En goed ook. Dat de vijftien verschillen de sets, aangevuld met bij- Ze wekt niet de indruk van de carrièrevrouw, die zich een weg baant naar de top. Met haar frêle gestal te en rustige manier van pra ten oogt ze eerder als een be deesde studente dan als een doortastende ondernemer. Maar schijn bedriegt, want mode-ontwerpster Kim Wormgoor weet precies wat ze wil: de wereld veroveren met haar badmodelijn Ky mare. Deze zomer gaat het gebeu ren. Voor het eerst presen teert Kim Wormgoor (27) haar badmodemerk Kymare aan inko pers van over de hele wereld. Eerst op de internationale mode- beurs in Berlijn, dan in Düssel- dorf en vervolgens in het Franse Lyon. En in september zal de Kymare-collectie te zien zijn in New York en Los Angeles. Met een beetje geluk schitteren Kims biki-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 35