Auto
Zweed
rijdt als een
AIRCO CONTROLE
Dorstige mastodont is in alle opzichten gedurfd
mmmamm
NU SLECHTS
€1
9.50
Hl
TEST
"7v
/a\
AutoTeam
autoteam 1 nieuw 1
serv:
opel chevrolet
ice schadeherstel
wij willen blije klanten
Redactie bijlagen: 0113-315680
www.pzc.nl/auto
E-mail: redactie® pzonl
Postbus 31,4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
To d-en Midden-Zeeland: 0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770
Nationaal: 020-4562500
vrijdag 11 augustus 2006
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
uaddjBaq ijaaij uawaujooA üfiZ
n iep uayetui ai yhjapmp jnayneqa ap uio leeuBisjqDij uaa /aaniuaAa jaaB
'ua/assM yooJiSfu ueA ^ijaBow BjjiaA oz japjnnisaqojneiLpeiA ap ieej
e[:sj piooAAiue aisinfiah,
Elektrische kinderquad
Urban-X luidt de naam van elektrische skelters,
quads en motoren. Ze rijden tot 15 lan/u en impor
teur Marc Speeclcaert van Allied Electronics kwam ze af
gelopen winter in Australië tegen. Er zijn vijf verschil
lende types en een streetracer en een crossmotor. Ver
der zijn er diie vierwielmodellen. De go-kart Urban-X
kost 199 euro. Het duurste model kost ca. 400 euro.
Op zoek naar de allermooiste
Via de website van de krant zijn al meer dan 2800 au
tomodellen opgegeven als 'mooiste auto ooit'. Daar
bij zitten veel dubbelingen, maar ook tientallen juweel
tjes die bijna iedereen is vergeten.
Presentator Allard Kalff van RTL Autowereld heeft een
lijstje met veel race-auto's, want Kalff is een fanatiek
coureur.
Zijn motto 'Wat simpel is, is goed' is terug te zien in zijn
selectie.
1. Porsche 911 (van voor 1980): 'Een eerlijke auto zonder
poespas.'
2. Ferrari Dino 246 GT: 'Qua vorm is dit ongetwijfeld de
mooiste auto die ooit is gemaakt.'
3. Chevrolet Suburban: 'Dit is de ultieme familie-auto.'
4. Ford Mustang: 'Deze auto belichaamt voor mij de
American Dream.
5. Citroen Mehari: 'Door zijn eenvoud krijg je meteen
een vakantiegevoel.'
www.mooisteautooit.nl
Cadill
QiCadillac BLS Elegance 1.9 turbodiesel
Met zijn B9 Tribeca
wil Subaru meedoen
in het topsegment
van de autowereld.
De grote vraag is al
leen of de Japanners
zich niet overschat
ten. Wie zet zijn hand
tekening voor een Su
baru van 57 mille?
Door Rob van Ginneken
De Subaru B9 Tri
beca is op zijn al
lerminst gedurfd.
In meerdere op
zichten zelfs,
want zowel met zijn design als
het prijskaartje verkent Subaru
geheel nieuwe gebieden. In zijn
meest luxe uitvoering kost hij
zowat twee keer zoveel als de
Outback, het huidige visite
kaartje van het merk.
De nieuwe ontwerpkoers bete
kent in elk geval wél goed
nieuws, want het merk staat
niet bepaald bekend om zijn
oogstrelende modellen. De de
signafdeling lijkt zich te heb
ben laten inspireren door Alfa
Romeo. Getuige het opvallende
grilletje, de vorm van de achter
lichten en bijvoorbeeld de klas
sieke chromen handgrepen.
Van binnen gaat het zelfs nog
verder, want het bijna futuris
tische dashboard lijkt regel
recht overgenomen uit een ta
melijk wild prototype.
Mastodont
Met een lengte van iets onder
de vijf meter mikt de B9 Tribe
ca bij uitstek op de Amerikaan-
KENNISMAKING
se marlet, waar dergelijke dorsti
ge mastodonten razend popu
lair zijn. Zijn fabriek staat dan
ook niet in Japan, maar in de
States. En dat merk je. Het valt
bijvoorbeeld niet te ontkennen
dat Subaru een uiterst comforta
bele reisauto heeft neergezet,
waarmee je in alle luxe naar
verre bestemmingen zoeft. Ge
holpen door een plezierig afge-
Met de B9 Tribeca stapt Subaru
binnen in het premiumsegment.
Daar hoort kennelijk een nieuw
en meer gedurfd design bij.
steld onderstel, soepele presta
ties van de 245 pk sterke zesci
linder (met standaard automati
sche transmissie) en vanzelf
sprekend een moderne vier-
wielaandrijving. Subaru levert
dat laatste snufje op al zijn mo
dellen.
Voorin staan grote fauteuils die
op hun beurt als het ware in
een cocon zijn geschoven. Je zit
ontspannen, helemaal omge
ven door het hoog opgetrokken
dashboard en de grote midden
console. In één ruk naar
Zuid-Franlcrijk? Zonder proble
men. Ook met een kloeke boot-
trailer of een joekel van een ca
ravan erachter, want de B9 Tri
beca mag twee ton verslepen
en doet dat zonder twijfel met
speels gemak. Subaru is im
mers hofleverancier 'Trekau
to's van het Jaar'.
Eigen ideetjes
Het is alleen jammer dat de
Amerikanen zo hun eigen idee
tjes over auto's hebben. En dan
hebben we het niet alleen over
de nogal gladde kunststof af
werking van het dashboard.
Zo is zijn rijgedrag weliswaar
solide, maar is hij bepaald geen
liefhebber van bochtige wegge
tjes. Daar is de combinatie van
een hoog gewicht, bijna twee
tob, en een opvallend indirecte
besturing niet thuis. Je moet er
duidelijk aan wennen. In eerste
instantie zit je halverwege een
bocht nog ijverig bij te sturen
omdat de grote Subaru veel ver
der naar buiten zeilt dan be
doeld. Daar komt bij dat de zes-
cilinder boxermotor vooral bij
vol accelereren hoorbaar aan
zet om het allemaal op gang te
sleuren. Iets té ijverig voor een
auto in deze chique klasse.
Krap
Nog zo'n aandachtspunt is de
manier waarop Amerikanen
met ruimte omgaan. In de gang
bare vijfpersoons versie valt er
weinig te klagen, maar wan
neer je Iciest voor de elf mille
duurdere zevenpersoons uitvoe
ring is er achter de derde zitrij
hooguit plek over voor een
paar boodschappentassen. Met
de achterstoelen in gebruik zul
je de middenrij bovendien naar
voren moeten schuiven, waar
door het opeens erg krap
wordt.
Alles bij elkaar opgeteld, is de
vraag gerechtvaardigd wat de
B9 Tribeca voor 57.150 euro
kan bieden om bijvoorbeeld
een Lexus RX350 af te troeven.
Niet eens veel duurder en geze
gend met meer raffinement en
kwaliteit. Vooralsnog lijkt deze
hap voor Subaru dus inderdaad
iets te groot om te kauwen.
De Peilstok
O Volgens de Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV)
vallen er in Nederland jaarlijks zeshonderd
verkeersslachtoffers (doden en gewonden)
als gevolg van mobiel bellen in de auto. Hun
onderzoek laat ook zien dat 'handsfree'
bellen niet veiliger is dan 'handheld'. Vindt u
het gerechtvaardigd om op basis van deze
cijfers het telefoneren tijdens het autorijden
helemaal te verbieden?
Stem mee.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
Parkeerwacht geen
Big Brother
Vorige week werd een vrouw in
Apeldoorn op de bon geslingerd
wegens foutparkeren. De boete werd
gegeven op basis van beelden die gemaakt
waren met een beveiligingscamera die in het
Apeldoornse stadscentrum was opgehangen
om uitgaansgeweld te registreren.Volgens
het College Bescherming Persoonsgegevens
is het tegen de wet om beelden van
beveiligingscamera's te gebruiken voor
andere doelen dan waarvoor ze zijn
opgehangen.
Nee, daarvoor mogen ze niet gebruikt worden 43%
Ja, daarvoor mogen ze wel gebruikt worden 20%
Ja, mits het om ernstige verkeersovertredingen gaat 37%
Hans Wegman, loco-burgemeester van
Apeldoorn: "Deze uitslag verbaast mij niks. Het is
duidelijk dat we hier een gevoelig onderwerp te pakken
hebben. Maar onwettig, zoals het College Bescherming
Persoonsgegevens beweert, is de handelswijze van de
Apeldoornse politie niet. Het bekeuren van foutpar-
keerders was namelijk niet de primaire reden dat de
camera's draaiden op het moment dat de vrouw bekeurd
werd. Het was een voorbeeld van wat ze in politietermen
'bijvangst' noemen. In september worden de regels voor
het gebruik van beveiligingscamera's in de gemeenteraad
besproken. Tot die tijd mogen de camera's niet meer voor
verkeershandhaving worden gebruikt."
Standaard: o.a zesversnel
lingsbak, tractiecontrole,
zes airbags, airco, cruise
control, afstandsbediende
centrale vergrendeling,
actieve hoofdsteunen
voorin, elektrisch verstel
bare bestuurdersstoel,
radio en cd, in hoogte en
diepte verstelbaar stuur,
lichtmetalen wielen,
regensensor, gedeeld
neerklapbare achterbank.
Techniek: vierfcilinder 1.9
turbodiesel 150 pk, 320 Nm,
voorwielaandfijving.
Lxbxh: 4.68 x j .75 x 1.47 m.
Wielbasis: 2.67 m.
Draaicirkel: 10,8 m.
Bagageruim: 425 liter,
Tankinhoud: 58
Gewicht: 1.545 kg.
Max. aanhangergew.: 1.600 kg.
Verbruik: 1: 13
Prijs: 35.790 euro (BLS 2.0T)
46.990 ebro (2.8TV6)
37.650 euro (1 9D)
«^L) Voor
Rij-eigen'schappen
Prijs
Tegen
Harde middenconsole
Cadillac wil koste wat het kost Europa verov
ren. Tot nu toe valt dat niet mee. Misschien
kan de BLS er wat aan doen, want die is alles
behalve uitgesproken Amerikaans.
Hij komt later ook
nog als stationwa
gon, de Cadillac
BLS die bij Saab
in Zweden ge
maald wordt. Speciaal voor Eu
ropa dit keer en dat werd tijd,
want de grote Cadillacs willen
niet echt aanslaan. Die CTS,
SRX, STS en Escalade zijn van
onvervalste Amerikaanse kom
af, de 'ldeine' BLS lijkt er wel
veel op, maar is qua maatvoe
ring toch een stukje minder.
Van de andere kant: hoewel hij
compact oogt, is de BLS niet
heel veel kleiner dan de grote
Cadillac CTS.
Contactslot
Dat komt, omdat deze Cadillac
onderhuids een Saab 9-3 is. On
miskenbaar. Als je de contact
sleutel in je hand geduwd
krijgt, weeit je het al. Dat is een
Saab. Je bent ook geneigd de
sleutel tussen de twee voorstoe-
len in een contactslot te from-
melen, maar dat slot zit dus ge
woon rechts van het stuur. Dat
het veel Saab is, zie je ook aan
de bedieningsplek van de bui
tenspiegels en de design-hand
rem.
Elke BLS-motor heeft een tur
bo, ook van Saab dus. En er is
voor het eerst een Cadillac met
diesel. Een diesel van Saab, dus
van Fiat, want de Zweden lenen
in Italië de plezierige Turijnse
1.9 JTD.
Best een keurige auto, deze Ca
dillac BLS. Biedt genoeg binnen
ruimte, zelfs achterin is het
geen straf. Van Saab erft hij een
prettig rijgedrag en hoewel je
hoort dat er een diesel aan het
werk is, is de auto allesbehalve
rumoerig. Hij ligt stabiel op de
weg, het stuur geeft voldoende
informatie over het wegdek
door. Maar denk nu niet dat hij
ook zo sportief rijdt als een
Saab.
Erg zonde is die keiharde mid
denconsole, die op den duur
een beurse rechterlcnie van het
gasgeejbeen veroorzaakt. Dash
board en meubilair zijn verder
wel met plezierig materiaal aan
gekleed. En het analoge klokje
misstaat ook helemaal niet.
Aardig
Deze BLS moet het in de lease-
markt aardig kunnen doen, ze
ker omdat Cadillac met een gro
te maatschappij al een aardige
deal gesloten heeft.
De BLS van Cadillac loopt bij
Saab van de band.
Deze Saab op Amerikaanse be
nen gaat veel dichter tegen je
aan zitten dan welke andere Ca
dillac dan ook. In ons geval ten
minste. Hij rijdt best lekker en
ziet er zeker niet slecht uit. De
comfortabele auto legt BMW en
Audi weinig in de weg, maar
kan bij Mercedes wel een paar
klanten wegkapen. Want een C
diesel van Benz kost en lean net
zoveel, maar straalt minder uit.
Het interieur van de B9 Tribeca.
U wilt rechtdoor. Geeft u de vrachtauto
de gelegenheid om van rijstrook te
wisselen?
«ia.
Nee.