Auto Zweed rijdt als een AIRCO CONTROLE Dorstige mastodont is in alle opzichten gedurfd mmmamm NU SLECHTS €1 9.50 Hl TEST "7v /a\ AutoTeam autoteam 1 nieuw 1 serv: opel chevrolet ice schadeherstel wij willen blije klanten Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl/auto E-mail: redactie® pzonl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: To d-en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770 Nationaal: 020-4562500 vrijdag 11 augustus 2006 in samenwerking met Q AutoTrack.nl uaddjBaq ijaaij uawaujooA üfiZ n iep uayetui ai yhjapmp jnayneqa ap uio leeuBisjqDij uaa /aaniuaAa jaaB 'ua/assM yooJiSfu ueA ^ijaBow BjjiaA oz japjnnisaqojneiLpeiA ap ieej e[:sj piooAAiue aisinfiah, Elektrische kinderquad Urban-X luidt de naam van elektrische skelters, quads en motoren. Ze rijden tot 15 lan/u en impor teur Marc Speeclcaert van Allied Electronics kwam ze af gelopen winter in Australië tegen. Er zijn vijf verschil lende types en een streetracer en een crossmotor. Ver der zijn er diie vierwielmodellen. De go-kart Urban-X kost 199 euro. Het duurste model kost ca. 400 euro. Op zoek naar de allermooiste Via de website van de krant zijn al meer dan 2800 au tomodellen opgegeven als 'mooiste auto ooit'. Daar bij zitten veel dubbelingen, maar ook tientallen juweel tjes die bijna iedereen is vergeten. Presentator Allard Kalff van RTL Autowereld heeft een lijstje met veel race-auto's, want Kalff is een fanatiek coureur. Zijn motto 'Wat simpel is, is goed' is terug te zien in zijn selectie. 1. Porsche 911 (van voor 1980): 'Een eerlijke auto zonder poespas.' 2. Ferrari Dino 246 GT: 'Qua vorm is dit ongetwijfeld de mooiste auto die ooit is gemaakt.' 3. Chevrolet Suburban: 'Dit is de ultieme familie-auto.' 4. Ford Mustang: 'Deze auto belichaamt voor mij de American Dream. 5. Citroen Mehari: 'Door zijn eenvoud krijg je meteen een vakantiegevoel.' www.mooisteautooit.nl Cadill QiCadillac BLS Elegance 1.9 turbodiesel Met zijn B9 Tribeca wil Subaru meedoen in het topsegment van de autowereld. De grote vraag is al leen of de Japanners zich niet overschat ten. Wie zet zijn hand tekening voor een Su baru van 57 mille? Door Rob van Ginneken De Subaru B9 Tri beca is op zijn al lerminst gedurfd. In meerdere op zichten zelfs, want zowel met zijn design als het prijskaartje verkent Subaru geheel nieuwe gebieden. In zijn meest luxe uitvoering kost hij zowat twee keer zoveel als de Outback, het huidige visite kaartje van het merk. De nieuwe ontwerpkoers bete kent in elk geval wél goed nieuws, want het merk staat niet bepaald bekend om zijn oogstrelende modellen. De de signafdeling lijkt zich te heb ben laten inspireren door Alfa Romeo. Getuige het opvallende grilletje, de vorm van de achter lichten en bijvoorbeeld de klas sieke chromen handgrepen. Van binnen gaat het zelfs nog verder, want het bijna futuris tische dashboard lijkt regel recht overgenomen uit een ta melijk wild prototype. Mastodont Met een lengte van iets onder de vijf meter mikt de B9 Tribe ca bij uitstek op de Amerikaan- KENNISMAKING se marlet, waar dergelijke dorsti ge mastodonten razend popu lair zijn. Zijn fabriek staat dan ook niet in Japan, maar in de States. En dat merk je. Het valt bijvoorbeeld niet te ontkennen dat Subaru een uiterst comforta bele reisauto heeft neergezet, waarmee je in alle luxe naar verre bestemmingen zoeft. Ge holpen door een plezierig afge- Met de B9 Tribeca stapt Subaru binnen in het premiumsegment. Daar hoort kennelijk een nieuw en meer gedurfd design bij. steld onderstel, soepele presta ties van de 245 pk sterke zesci linder (met standaard automati sche transmissie) en vanzelf sprekend een moderne vier- wielaandrijving. Subaru levert dat laatste snufje op al zijn mo dellen. Voorin staan grote fauteuils die op hun beurt als het ware in een cocon zijn geschoven. Je zit ontspannen, helemaal omge ven door het hoog opgetrokken dashboard en de grote midden console. In één ruk naar Zuid-Franlcrijk? Zonder proble men. Ook met een kloeke boot- trailer of een joekel van een ca ravan erachter, want de B9 Tri beca mag twee ton verslepen en doet dat zonder twijfel met speels gemak. Subaru is im mers hofleverancier 'Trekau to's van het Jaar'. Eigen ideetjes Het is alleen jammer dat de Amerikanen zo hun eigen idee tjes over auto's hebben. En dan hebben we het niet alleen over de nogal gladde kunststof af werking van het dashboard. Zo is zijn rijgedrag weliswaar solide, maar is hij bepaald geen liefhebber van bochtige wegge tjes. Daar is de combinatie van een hoog gewicht, bijna twee tob, en een opvallend indirecte besturing niet thuis. Je moet er duidelijk aan wennen. In eerste instantie zit je halverwege een bocht nog ijverig bij te sturen omdat de grote Subaru veel ver der naar buiten zeilt dan be doeld. Daar komt bij dat de zes- cilinder boxermotor vooral bij vol accelereren hoorbaar aan zet om het allemaal op gang te sleuren. Iets té ijverig voor een auto in deze chique klasse. Krap Nog zo'n aandachtspunt is de manier waarop Amerikanen met ruimte omgaan. In de gang bare vijfpersoons versie valt er weinig te klagen, maar wan neer je Iciest voor de elf mille duurdere zevenpersoons uitvoe ring is er achter de derde zitrij hooguit plek over voor een paar boodschappentassen. Met de achterstoelen in gebruik zul je de middenrij bovendien naar voren moeten schuiven, waar door het opeens erg krap wordt. Alles bij elkaar opgeteld, is de vraag gerechtvaardigd wat de B9 Tribeca voor 57.150 euro kan bieden om bijvoorbeeld een Lexus RX350 af te troeven. Niet eens veel duurder en geze gend met meer raffinement en kwaliteit. Vooralsnog lijkt deze hap voor Subaru dus inderdaad iets te groot om te kauwen. De Peilstok O Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) vallen er in Nederland jaarlijks zeshonderd verkeersslachtoffers (doden en gewonden) als gevolg van mobiel bellen in de auto. Hun onderzoek laat ook zien dat 'handsfree' bellen niet veiliger is dan 'handheld'. Vindt u het gerechtvaardigd om op basis van deze cijfers het telefoneren tijdens het autorijden helemaal te verbieden? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Parkeerwacht geen Big Brother Vorige week werd een vrouw in Apeldoorn op de bon geslingerd wegens foutparkeren. De boete werd gegeven op basis van beelden die gemaakt waren met een beveiligingscamera die in het Apeldoornse stadscentrum was opgehangen om uitgaansgeweld te registreren.Volgens het College Bescherming Persoonsgegevens is het tegen de wet om beelden van beveiligingscamera's te gebruiken voor andere doelen dan waarvoor ze zijn opgehangen. Nee, daarvoor mogen ze niet gebruikt worden 43% Ja, daarvoor mogen ze wel gebruikt worden 20% Ja, mits het om ernstige verkeersovertredingen gaat 37% Hans Wegman, loco-burgemeester van Apeldoorn: "Deze uitslag verbaast mij niks. Het is duidelijk dat we hier een gevoelig onderwerp te pakken hebben. Maar onwettig, zoals het College Bescherming Persoonsgegevens beweert, is de handelswijze van de Apeldoornse politie niet. Het bekeuren van foutpar- keerders was namelijk niet de primaire reden dat de camera's draaiden op het moment dat de vrouw bekeurd werd. Het was een voorbeeld van wat ze in politietermen 'bijvangst' noemen. In september worden de regels voor het gebruik van beveiligingscamera's in de gemeenteraad besproken. Tot die tijd mogen de camera's niet meer voor verkeershandhaving worden gebruikt." Standaard: o.a zesversnel lingsbak, tractiecontrole, zes airbags, airco, cruise control, afstandsbediende centrale vergrendeling, actieve hoofdsteunen voorin, elektrisch verstel bare bestuurdersstoel, radio en cd, in hoogte en diepte verstelbaar stuur, lichtmetalen wielen, regensensor, gedeeld neerklapbare achterbank. Techniek: vierfcilinder 1.9 turbodiesel 150 pk, 320 Nm, voorwielaandfijving. Lxbxh: 4.68 x j .75 x 1.47 m. Wielbasis: 2.67 m. Draaicirkel: 10,8 m. Bagageruim: 425 liter, Tankinhoud: 58 Gewicht: 1.545 kg. Max. aanhangergew.: 1.600 kg. Verbruik: 1: 13 Prijs: 35.790 euro (BLS 2.0T) 46.990 ebro (2.8TV6) 37.650 euro (1 9D) «^L) Voor Rij-eigen'schappen Prijs Tegen Harde middenconsole Cadillac wil koste wat het kost Europa verov ren. Tot nu toe valt dat niet mee. Misschien kan de BLS er wat aan doen, want die is alles behalve uitgesproken Amerikaans. Hij komt later ook nog als stationwa gon, de Cadillac BLS die bij Saab in Zweden ge maald wordt. Speciaal voor Eu ropa dit keer en dat werd tijd, want de grote Cadillacs willen niet echt aanslaan. Die CTS, SRX, STS en Escalade zijn van onvervalste Amerikaanse kom af, de 'ldeine' BLS lijkt er wel veel op, maar is qua maatvoe ring toch een stukje minder. Van de andere kant: hoewel hij compact oogt, is de BLS niet heel veel kleiner dan de grote Cadillac CTS. Contactslot Dat komt, omdat deze Cadillac onderhuids een Saab 9-3 is. On miskenbaar. Als je de contact sleutel in je hand geduwd krijgt, weeit je het al. Dat is een Saab. Je bent ook geneigd de sleutel tussen de twee voorstoe- len in een contactslot te from- melen, maar dat slot zit dus ge woon rechts van het stuur. Dat het veel Saab is, zie je ook aan de bedieningsplek van de bui tenspiegels en de design-hand rem. Elke BLS-motor heeft een tur bo, ook van Saab dus. En er is voor het eerst een Cadillac met diesel. Een diesel van Saab, dus van Fiat, want de Zweden lenen in Italië de plezierige Turijnse 1.9 JTD. Best een keurige auto, deze Ca dillac BLS. Biedt genoeg binnen ruimte, zelfs achterin is het geen straf. Van Saab erft hij een prettig rijgedrag en hoewel je hoort dat er een diesel aan het werk is, is de auto allesbehalve rumoerig. Hij ligt stabiel op de weg, het stuur geeft voldoende informatie over het wegdek door. Maar denk nu niet dat hij ook zo sportief rijdt als een Saab. Erg zonde is die keiharde mid denconsole, die op den duur een beurse rechterlcnie van het gasgeejbeen veroorzaakt. Dash board en meubilair zijn verder wel met plezierig materiaal aan gekleed. En het analoge klokje misstaat ook helemaal niet. Aardig Deze BLS moet het in de lease- markt aardig kunnen doen, ze ker omdat Cadillac met een gro te maatschappij al een aardige deal gesloten heeft. De BLS van Cadillac loopt bij Saab van de band. Deze Saab op Amerikaanse be nen gaat veel dichter tegen je aan zitten dan welke andere Ca dillac dan ook. In ons geval ten minste. Hij rijdt best lekker en ziet er zeker niet slecht uit. De comfortabele auto legt BMW en Audi weinig in de weg, maar kan bij Mercedes wel een paar klanten wegkapen. Want een C diesel van Benz kost en lean net zoveel, maar straalt minder uit. Het interieur van de B9 Tribeca. U wilt rechtdoor. Geeft u de vrachtauto de gelegenheid om van rijstrook te wisselen? «ia. Nee.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21