De beroepspoliticus sterft uit
Ontwapening Hezbollah
blijft grootste struikelblok
PZC
PZC
Kamerleden vertrekken vaak tussentijds
Langzamer wordt
het devies op de
Britse buitenwegen
Meer Australiërs
naar Uruzgan
Kamerlidmaatschap is voor bestuurders een regulier beroep geworden
10 augustus 1956
m&iWÊÊmim MÉÉ
donderdag 10 augustus 2006
door Erwin Buter
en Jeroen Hoorn
Het seizoen is aangebroken
waarin politici beslissen of
j ze dóór willen in de politiek of
j niet. Het lijkt erop dat Haagse
politici zich steeds sneller laten
verlokken door baantjes elders.
1 „De beroepspoliticus sterft
uit."
Ze wil zichzelf 'breder ontwikke-
1 len', en daarom houdt Melanie
Schultz van Haegen-Greidanus
het na vier jaar voor gezien aan
het Binnenhof. De WD-staats-
secretaris van Verkeer en
oud-wethouder van Leiden is de
enige niet die met de verkiezin
gen in aantocht afhaakt. Behal-
i ve D66-Kamerlid Boris Dittrich
stelt ook WD-minister Gerrit
Zalm zich niet herkiesbaar.
Maar er zijn ook politici die na
veel kortere tijd al weer vertrek
ken: naast Schultz zijn dat on-
j der anderen Lousewies van der
Laan (D66) en Cees Veerman
(CDA). De lijst van vertrekken
de politici lijkt bij elke verkie-
zing langer te worden. Vooral
Kamerleden zijn korter actief
op het Binnenhof. Wie kijkt
naar de lijst langstzittende
Tweede Kamerleden valt op dat
van de huidige generatie nie-
I mand in de buurt van de top-
I twintig komt. Met 25 jaar erva
ring is SGP-voorman Bas van
der Vlies nu weliswaar het
langstzittende Kamerlid, maar
hij is bij lange na niet de man
met de langste staat van dienst
in de Kamerhistorie. Lodewijk
Duymaer van Twist, generaal en
oprichter van de Bond tegen het
Vloeken, heeft de meeste jaren
in de Kamer doorgebracht. Hij
zat namens de ARP - een van de
voorlopers van het CDA - bijna
45 jaar onafgebroken in de
Tweede Kamer.
De beroepspoliticus sterft uit,
constateert Peter van der Hei
den, parlementair historicus in
Nijmegen. „Voor velen is het Ka
merlidmaatschap een reguliere
baan geworden in plaats van
een roeping", aldus de weten
schapper. „Veel mensen denken:
past dit in mijn carrière? Zij zijn
een ander soort politicus. Vroe
ger werd je minister uit landsbe
lang. Nu is het een loopbaan
stap." Volgens Marjet van Zuij-
len, die zes jaar geleden opstap
te als Kamerlid voor de PvdA
om bij accountantsbureau De-
loitte te gaan werken, sluit het
één het ander niet uit. „Levens
lang een baan in de politiek
komt steeds minder voor, maar
dat betekent niet dat politici
van nu minder gegrepen zijn
door de publieke zaak. Soms zet
ten ze zich er fulltime voor in,
als Kamerlid of raadslid, dan
weer in hun vrije tijd, naast een
baan elders. Zeker voor mensen
van onder de veertig zijn het be
drijfsleven en de politiek geen
gescheiden circuits meer." Van
Zuijlen zelf kreeg vanuit haar ei
gen partij veel kritiek toen ze na
zes jaar vertrok. Als ze die over
stap nu had gemaakt, was dat
veel minder geweest, zegt ze
zelf. „De cultuur is ontzettend
veranderd. Vroeger mocht je ze
ker bij de PvdA wel weg, maar
dan alleen om ergens burgemees
ter te worden. Daar wordt nu
veel genuanceerder over ge
dacht.""
Gezag
Volgens parlementair historicus
Van der Heiden speelt ook het
salaris van politici mee. „Je
kunt in het bedrijfsleven veel
meer verdienen dan in de poli
tiek." Ook het inboeten aan ge
zag is van invloed, meent hij.
„Tegen Willem Drees keken
mensen op. Dat is met Wouter
Bos niet zo. De afstand tussen
Voor velen is het Kamerlidmaatschap een reguliere baan geworden in plaats van een roeping. Volgens
duiventil te worden waar baantjesjagers in en uit vliegen.
politiek en burgers is veel klei
ner geworden." Volgens Bas van
der Vlies dreigt de politiek een
'duiventil' te worden waar
'baantjesjagers' in en uit vlie
gen. Een slechte zaak, vindt Van
der Vlies. „Er zijn maar 150
volksvertegenwoordigers. Ik be
schouw dit zo'n beetje als het
hoogste ambt. We moeten er
voer hoeden dat het kamerlid
maatschap een snel opstapje is
De laatste 45 jaar hebben er
tijdens een kabinetsperio
de gemiddeld 35 Kamerleden
hun zetel opgegeven. Uitschie
ter was tijdens het eerste kabi
net-Van Agt (1977-1981), toen
49 Kamerleden vertrokken. Tij
dens het bewind van Balkenen-
de-II waren het er 36.
Een fors deel van de vertrek
kers neemt gewoonlijk zitting
in het nieuwe kabinet. Ze ver
dwijnen uit de Tweede Kamer,
maar blijven wel behouden
voor de landelijke politiek.
De afgelopen periode ging het
om zestien Kamerleden. Van
de resterende twintig ging het
overgrote deel verder in het
openbaar bestuur. Zo werd
Jan Rijpstra (WD) burgemees
ter van Tynaarlo, en verkozen
acht Kamerleden het wethou
derschap, onder wie Adri Dui-
vestein (PvdA) in Almere, Ma
rijke Vos (GroenLinks) in Am
sterdam en Myra Koomen
(CDA) in Enschede.
Jeltje van Nieuwenhoven (Pv
dA) werd gedeputeerde van
Zuid-Holland. Opvallend was
het vertrek van Margot Krane-
veldt. Zij verruilde de LPF
voor de PvdA, maar gaf daar
voor haar zetel op. De afgelo
pen kabinetsperiode stapte nie
mand over naar het bedrijfsle
ven. Tijdens het eerste kabi
net-Van Agt waren dat er vijf
(ook een record). GPD
sommigen dreigt de politiek een
foto Sijmen Hendriks/GPD
voor een betere carrière." Ook
Marjet van Zuijlen, nu lid van
de commissie die de kandidaten
lijst voor de PvdA samenstelt, er
kent het belang van ervaring.
„In het verleden zijn we doorge
schoten en hebben we te veel
willen vernieuwen. Niemand
krijgt nu van ons te horen: jij zit
al te lang, jij mag niet meer."
Het beeld van de 'duiventil' van
Van der Vlies gaat Van Zuijlen
echter te ver. „De omloopsnel
heid in het bedrijfsleven ligt
veel hoger. Elke twee tot vier
jaar een nieuwe baan is daar
heel normaal." En Melanie
Schultz van Haegen? Die gaat
acht jaar ergens anders werken
en komt dan terug als minister,
voorspelt Van Zuijlen. GPD
bijvoorbeeld verkeerslichten
gekregen - dat de oude snel- L
reëel
ïrzoek I
brings. I
één op i
op het I I
arder te
door Esther Gotink
De Britse regering wil de
nationale snelheidsli
miet van 100 kilometer per
uur op landwegen terugbren
gen. Gemeentes in heel Enge
land, Schotland en Wales is
gevraagd de situatie binnen
hun eigen grenzen opnieuw
te bekijken, en aan de hand
daarvan te bepalen of snelhe
den in het buitengebied moe
ten worden teruggebracht.
Voor 2011 moeten de nieuwe
maximum snelheden zijn in
gevoerd.
Tweederde van alle dodelijke
ongelukken in het Britse ver
keer vindt plaats in het bui
tengebied. In totaal vallen er
3500 verkeersdoden per jaar.
De regering wil dan ook dat
de snelheid in veel gevallen
wordt teruggeschroefd van
100 naar 70 of zelfs 60 kilome
ter per uur. Het gaat alleen
om de wegen buiten de be
bouwde kom.
Het ministerie van Verkeer
wil samen met de Schotse en
Welshe autoriteiten binnen
vijf jaar 'realistische en con
sistente' snelheden hebben in
gevoerd. „In een enkel geval
kan dat betekenen dat het
maximum niet omlaag, maar
juist omhoog gaat", aldus mi
nister Stephen Ladyman. Hij
hoopt dat bestuurders de nieu
we regels op landwegen 'in
stinctief doorhebben'.
De lokale overheden hebben
geen specifieke instructies ge
kregen, alleen richtlijnen. La
dyman: „We wilden niet op
voorhand afdwingen waar
120 kilometer en waar 50 kilo
meter mag worden gereden.
We hebben geadviseerd de
maximumsnelheid alleen te
rug te brengen als er bewij
zen bestaan dat dit echt no
dig is. De meeste wegen heb
ben al een snelheid die klopt.
Door de jaren heen zijn som
mige buitenwegen echter zo
danig veranderd - ze hebben
bijvoorbeeld verkeerslichten
gekregen - dat de oude snel- m
heidsbeperking niet reëelf
meer is." In recent onderzoek
door een Britse verzekerings
maatschappij erkende
de vier bestuurders op
platteland weieens harder te
rijden dan de voorgeschreven
100 kilometer per uur.
De regering noemt de 100 ki
lometer limiet eigenlijk al
leen aanvaardbaar op 'strate
gische wegen van hoge kwali
teit met weinig bochten, afsla
gen en oprijlanen.' Voor land
wegen wordt een maximale
snelheid van 50 tot 60 kilome
ter per uur aangeraden.
Tegen alle verwachtingen in
is de organisatie Safe Speed,
vergelijkbaar met Veilig Ver
keer Nederland, allerminst
blij met de nieuwe regeling,
„De nieuwe adviezen zijn ge
baseerd op ondeugdelijk on
derzoek en zorgen alleen
maar voor slechter autorij
den", meent woordvoerder
Paul Smith. „Met als gevolg
dat er alleen maar meer do
den in het verkeer zullen val
len.
De minister van Verkeer
heeft geen enkel benul van
het concept veilig rijden en is
daarom incompetent in het be
denken van verkeersveilig be
leid."
Bert Morris van de AA, de
Britse ANWB: „Niet alleen de
maximum snelheid, ook de
wegcondities moeten worden
meegewogen. Een lagere snel
heid invoeren in plaats van
de weg goed onderhouden
zorgt niet voor minder onge
lukken. In wegen investeren
heeft alles te maken met ver
keersveiligheid. Die verant
woordelijkheid kun je niet al
leen bij de automobilisten leg
gen. Bovendien, kun je het
maken tegenover plattelands
bewoners dat ze twintig kilo
meter lang maximaal vijftig
mogen rijden om de eerstvol
gende grote plaats te berei
ken?" GPD
door René Groenenveld
De Australische regering
stuurt 150 extra militai
ren naar Uruzgan in Afgha
nistan om de Nederlanders
van de Task Force Uruzgan
bij te staan. Australië stuurt
bovendien meer materieel, na
melijk veertien pantserpa-
trouillevoertuigen van het
type Bushmaster.
Australische defensiedeskun
digen en politici zijn er van
overtuigd dat het gebied veel
gevaarlijker is dan aanvanke
lijk werd aangenomen.
„Er is een veel grotere kans
op dodelijke slachtoffers dan
in Irak", meent de vooraan
staande Australische deskun
dige Ross Babbage.
„De in het gebied aanwezige
Talibanstrijders zijn zeer
goed getraind en ervaren. Zij
kunnen bovendien rekening
op steun van de lokale bevol-
king."
Nog maar drie maanden gele
den was de Australische rege
ring van plan 240 militairen
en twee Chinook helikopters
naar Uruzgan uit te zenden.
De verwachting is nu dat er
uiteindelijk 400 Australische
militairen aan de slag gaan in
het gebied. Zij sluiten zich
aan bij het Nederlandse deel
van het Task Force, dat 1400
militairen telt.
Het Australische ministerie
van Defensie drukt zich diplo
matiek uit over de uitbrei
ding van de troepenmacht.
„Het oorspronkelijke team be
stond deels ook uit infanteris
ten voor de bescherming
maar het toenemende geweld
in zuidelijk en centraal Afgha
nistan noopt ons er toe het vei
ligheidselement uit te brei
den."
Zorgen
Premier Howard maakt zich
ernstige zorgen, liet hij giste
ren weten. „Het is stukken ge
vaarlijker. Het heeft geen zin
dat te ontkennen", aldus Ho
ward.
Woordvoerder van de opposi
tie Kevin Rudd (Labor) druk
te zich wat minder diploma
tiek uit. „Afghanistan blijft
met de aanwezigheid van dui
zenden of zelfs tienduizenden
leden van Al Qaeda en Tali
ban het middelpunt van ter
reur. Vooral het zuiden van
het land begint zo langzamer
hand steeds meer te lijken op
een zeer actieve oorlogszone
en dat is juist waar de Austra
lische troepen naar toe wor
den gezonden. We maken ons
dan ook ernstige zorgen en
vrezen dat er veel doden val
len in deze bloederige omge
ving."
Labor betreurt het dat een
speciale eenheid van het leger
in 2002 is verplaatst naar
Irak. Mede daardoor kon de
Taliban zich in de afgelopen
jaren versterken in het zuide
lijk deel van Afghanistan, is
de redenering.
Australië heeft nu ook nog
een groep van 200 militairen,
onder wie SAS-commando's,
in Afghanistan.
Deze eenheid is in het afgelo
pen jaar meermalen in hevige
gevechten terecht gekomen
en keert binnenkort terug
naar huis.
In Australië gaan ondanks
het toenemende geweld in het
zuiden van Afghanistan nog
maar weinig stemmen op te
gen de missie. De Task Force
strijdt tenslotte tegen het ver
bouwen en de verspreiden
van opium, waarvan de op
brengst ook nog eens ten goe
de komt aan allerlei duistere
fundamentalistische krach
ten zoals het internationale
terrorisme.
Eigenbelang
Daarbij speelt natuurlijk ei
genbelang een grote rol. De
veiligheid van Australië en de
Australiërs is immers in het
geding. De bomaanslagen in
Bali en Jakarta, waar veel Au
straliërs bij omkwamen, wer
den gepleegd door terroristen
van wie een aantal een 'oplei
ding' had genoten in Afgha
nistan. Daar komt bij dat het
Australische leger traditiege
trouw vaak en graag naar an
dere landen trekt om een bij
drage te leveren aan een inter
nationale conflictsituatie. Zo
is het Australian Defence
Force behalve in Afghanistan
momenteel ook actief in
Oost-Timor en Irak. Can
berra heeft al duidelijk ge
maakt militairen te willen le
veren voor een vredesoperatie
in Libanon. GPD
door Harald Doornbos
De vraag is simpel, het ant
woord ook - maar van de ge
volgen krijg je hoofdpijn. Leg
aan iedere Libanees de vraag
voor of hij denkt dat de sjiiti-
sche militie Hezbollah zijn wa
pens zal inleveren en je krijgt
een ontkennend antwoord. Het
maakt niet uit aan wie je het
vraagt.
Aan voorstanders van Hezbol
lah of aan tegenstanders. Aan
christelijke Libanezen of aan
sjiitische Libanezen. Van Tyrus
in het zuiden, tot Beiroet in het
midden en Tripoli in het noor
den krijg je keer op keer het ant
woord: nee, er bestaat geen enke
le mogelijkheid dat Hezbollah
zijn wapens inlevert.
Dat zadelt de hele regio, maar
met name Israël en Libanon,
met een levensgroot probleem
op. Het is inmiddels vrij duide
lijk dat Hezbollah door blijft
vechten tegen Israël zolang de
groep beschikt over raketten en
in een gebied zit dat onmiddel
lijk grenst aan Israël.
De afgelopen jaren heeft Hezbol
lah zich binnen Libanon zelf
ontpopt tot een - min of meer -
normale politieke partij. Hezbol
lah, dat 'Partij van God' bete
kent, doet mee aan lokale en na
tionale verkiezingen. Ook be
heert Hezbollah scholen, leert
meisjes lezen en helpt arme sjiie
ten.
De groepering mag dan zeer con
servatief en uiterst rechts zijn,
maar de ruim twintig afgevaar
digden in het parlement probe
ren de belangen van de sjiiti
sche bevolkingsgroep te verdedi
gen in het verzuilde Libanon,
waar zeventien geloofsgroepen
in een klein landje tot elkaar
zijn veroordeeld. Een paar
maanden geleden nog sloot Hez
bollah een verbond met een be
langrijke Arabische christelijke
partij, die van de uit balling
schap teruggekeerde generaal
Michel Aoun.
Hekel
Binnen de Libanese context is
Hezbollah dus niet zo'n apart ge
val. Het wordt echter pas proble
matisch wanneer je begint over
de relatie tussen Libanon en
haar zuidelijke buurland Israël.
Uit een vorig jaar gehouden on
derzoek in Libanon, blijkt dat
99 procent van de bevolking een-
hekel heeft aan Israël. Met ande
re woorden: zo goed als alle Li
banezen - christenen, druzen,
soennitische en sjiitische mos
lims - zouden allen graag willen
dat de staat Israël vandaag of
morgen wordt opgeheven. In de
Arabische wereld is zo'n gedach
te volstrekt normaal. Zo goed
als iedere Arabier noemt Israël
'een tijdeljk experiment'.
Maar terwijl het allergrootste ge
deelte van de Libanezen de haat
voor Israël omzet in het negeren
van de joodse staat en ondertus
sen doorgaat met zijn of haar da
gelijkse beslommeringen, doet
Hezbollah dat niet. Terwijl
christenen, druzen, soennitische
en gematigde sjiitische moslims
passief klagen over Israël, wil
Hezbollah steeds weer actief
vechten.
Israël, of zoals Hezbollah altijd
zegt 'de zionistische vijand', is
volgens Hezbollah het grootste
probleem op deze aarde en dient
volledig vernietigd te worden.
Je kunt tien keer met hen pra
ten, honderd keer met hen dis
cussiëren en iedere keer zeggen
zij weer: 'Israël is het probleem,
Israël zal eens vernietigd wor
den - insjallah (als God het
wil)'.
Hitier
Het is niet zomaar een stok
paardje dat zij steeds berijden.
Hezbollah's hele bestaansrecht
hangt af van de strijd tegen Is
raël. Iedereen binnen de groepe
ring lijkt wel gehersenspoeld als
het gaat om hun afkeer van jo
den en Israël. De joden, zo zegt
Hezbollah-leider Hassan Nasral-
lah, zijn afstammelingen van de
apen en de varkens. Adolf Hit
ler wordt keer op keer door Hez-
bollah-aanhangers aangehaald
als grote voorbeeld. Overal in
het zuiden van Libanon hangen
spandoeken en reclameborden
met daarop teksten als: 'Israël
dient van de aardbodem te wor
den geveegd' of 'De joden die-
WONINGEN - Afgelopen juni
was een recordmaand wat be
treft de oplevering van nieuwe
huizen in ons land. Dat blijkt
uit cijfers van het Centraal Bu
reau voor de Statistiek. Er wer
den in totaal 6258 woningen
opgeleverd. Doordat er meer
met de bouw van huizen begon
nen werd dan dat er opgele
verd werden, steeg het aantal
in aanbouw zijnde woningen
tevens tot recordhoogte:
87.664.
BOTSING - In de haven van
Vlissingen heeft gisterochtend
een aanvaring plaatsgevonden
tussen de Nederlandse loods
boot Rog en de veerboot Konin
gin Juliana. De Rog botste ook
nog tegen de brug van de wal
naar het ponton, die daardoor
geheel verzakte. Er raakte nie
mand gewond. De aanvaring
betekent een strop voor de
PSD.
PRUIMEN - Op de Zeeuws
veilingen worden momenteel
zeer hoge prijzen voor prui
men betaald. Met name het ras
Early Lexton doet het g
Op de veiling in Kapelle kwa
men voor de eerste kwaliteit
noteringen tot stand die vari
eerden van van 1,05 tot 1
gulden per kilo.
-
- ":ïr p
••••-<
•S'
Verwoesting in een wijk van Beiroet. De meeste Libanezen willen geen oorlog, foto Wael Hamzeh/EPA
nen uitgeroeid te worden'. Een
groepering als Hezbollah laat
zich dus niet zomaar ontwape
nen - niet door de internationa
le gemeenschap, niet door Israël
en ook niet door mede-Libane-
zen. Volgens resolutie 1559 van-
de Verenigde Naties dient Hez
bollah haar wapens in te leve
ren, maar dit voorstel is door de
groep minachtend van tafel ge
veegd. Als Israël het dan pro
beert met geweld, dan leidt dit
onmiddellijk tot een oorlog. En
wanneer de Libanese regering
het onderwerp van de ontwape
ning van Hezbollah alleen al
durft te bespreken, dreigt Nas-
rallah onmiddellijk met een bur
geroorlog.
Hezbollah's motto is 'oog om
oog - tand om tand'. Dat is al las
tig tijdens een burenruzie. Maar
in een conflict tussen twee lan
den leidt zo'n houding tot dood,
verderf en uitzichtloosheid voor
miljoenen gewone mensen die
deze oorlog nooit hebben ge
wild. GPD
Hoofdredactie:
Peter Jansen
Oick Bosscher (adjunct)
Arie Leen Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315500
Fax: (0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
Lezersredacteur: A. J. Snel
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315660
Fax: (0113)315609
E-mall: lezersredacteur@pzc.nl
Middelburg:
8uitenruststraat18
Postbus 8070
4330 EB Middelburg
Tel: (0118)493000
Fax:(0118)493009
E-mail: redwalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-mail: redgoes@pzc.nl
Terneuzen:
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (01151645769
Fax. 10115)645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel: (0114)372776
Fax: (0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel: (01111454651
Fax: (0111)454657
E-mall: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren
Goes, Zierikzee
en Hulst:
Maandag t/m vrijdag
van 8.30 tot 1700 uur
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur.
Abonnementen:
0800-0231231
autom. afschrijving acceptgiro
per maand: 6 20,55 n.v.t
per kwartaal: 59,75 62,00
per jaar: €229,20 233,30
Voor toezending per post geldt een
toeslag.
E-mail: lezersservlce@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor hei
einde van de betaalperiode.
PZC, t.a.v. lezersservice,
Postbus 31, 4460 AA Goes
Losse nummers per stuk:
maandag t/m vrijdag: 1,25
zaterdag: 1,80
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties:
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties:
Alle advertentie-orders worden uitgevoert
overeenkomstig de Algemene
Voorwaarden van Wegener NV en volgers
de Regelen voor het Advertentiewezen
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag:
tijdens kantooruren
zondag: van 16.00 tot 18 00 uur
Tel. (076)5312550
Fax. (076)5312340
Personeelsadvertenties:
Tel: (076)5312240
Fax:(076)5312340
Rubrieksadvertenties (kleintjes):
Tel. (076)5312104
Fax. (076)5312340
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel. (0113)315520
Fax. (0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0114)372770
Fax:(0114)372771
Business to Business/Onroerend go™
Tel: (076)5312277
Fax:(076)5312274
/v.pzc.nl/service/adverteren
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van hot Wegener-concern. De doo'
aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebrulkl vooroiu*
(abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u rolevonte diensten en pi»
ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig
de dorden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk molden bij: rZL
zersservice. Postbus 31, 4460 AA Goes.
Behoort tot WGGGNGR