De beroepspoliticus sterft uit Ontwapening Hezbollah blijft grootste struikelblok PZC PZC Kamerleden vertrekken vaak tussentijds Langzamer wordt het devies op de Britse buitenwegen Meer Australiërs naar Uruzgan Kamerlidmaatschap is voor bestuurders een regulier beroep geworden 10 augustus 1956 m&iWÊÊmim MÉÉ donderdag 10 augustus 2006 door Erwin Buter en Jeroen Hoorn Het seizoen is aangebroken waarin politici beslissen of j ze dóór willen in de politiek of j niet. Het lijkt erop dat Haagse politici zich steeds sneller laten verlokken door baantjes elders. 1 „De beroepspoliticus sterft uit." Ze wil zichzelf 'breder ontwikke- 1 len', en daarom houdt Melanie Schultz van Haegen-Greidanus het na vier jaar voor gezien aan het Binnenhof. De WD-staats- secretaris van Verkeer en oud-wethouder van Leiden is de enige niet die met de verkiezin gen in aantocht afhaakt. Behal- i ve D66-Kamerlid Boris Dittrich stelt ook WD-minister Gerrit Zalm zich niet herkiesbaar. Maar er zijn ook politici die na veel kortere tijd al weer vertrek ken: naast Schultz zijn dat on- j der anderen Lousewies van der Laan (D66) en Cees Veerman (CDA). De lijst van vertrekken de politici lijkt bij elke verkie- zing langer te worden. Vooral Kamerleden zijn korter actief op het Binnenhof. Wie kijkt naar de lijst langstzittende Tweede Kamerleden valt op dat van de huidige generatie nie- I mand in de buurt van de top- I twintig komt. Met 25 jaar erva ring is SGP-voorman Bas van der Vlies nu weliswaar het langstzittende Kamerlid, maar hij is bij lange na niet de man met de langste staat van dienst in de Kamerhistorie. Lodewijk Duymaer van Twist, generaal en oprichter van de Bond tegen het Vloeken, heeft de meeste jaren in de Kamer doorgebracht. Hij zat namens de ARP - een van de voorlopers van het CDA - bijna 45 jaar onafgebroken in de Tweede Kamer. De beroepspoliticus sterft uit, constateert Peter van der Hei den, parlementair historicus in Nijmegen. „Voor velen is het Ka merlidmaatschap een reguliere baan geworden in plaats van een roeping", aldus de weten schapper. „Veel mensen denken: past dit in mijn carrière? Zij zijn een ander soort politicus. Vroe ger werd je minister uit landsbe lang. Nu is het een loopbaan stap." Volgens Marjet van Zuij- len, die zes jaar geleden opstap te als Kamerlid voor de PvdA om bij accountantsbureau De- loitte te gaan werken, sluit het één het ander niet uit. „Levens lang een baan in de politiek komt steeds minder voor, maar dat betekent niet dat politici van nu minder gegrepen zijn door de publieke zaak. Soms zet ten ze zich er fulltime voor in, als Kamerlid of raadslid, dan weer in hun vrije tijd, naast een baan elders. Zeker voor mensen van onder de veertig zijn het be drijfsleven en de politiek geen gescheiden circuits meer." Van Zuijlen zelf kreeg vanuit haar ei gen partij veel kritiek toen ze na zes jaar vertrok. Als ze die over stap nu had gemaakt, was dat veel minder geweest, zegt ze zelf. „De cultuur is ontzettend veranderd. Vroeger mocht je ze ker bij de PvdA wel weg, maar dan alleen om ergens burgemees ter te worden. Daar wordt nu veel genuanceerder over ge dacht."" Gezag Volgens parlementair historicus Van der Heiden speelt ook het salaris van politici mee. „Je kunt in het bedrijfsleven veel meer verdienen dan in de poli tiek." Ook het inboeten aan ge zag is van invloed, meent hij. „Tegen Willem Drees keken mensen op. Dat is met Wouter Bos niet zo. De afstand tussen Voor velen is het Kamerlidmaatschap een reguliere baan geworden in plaats van een roeping. Volgens duiventil te worden waar baantjesjagers in en uit vliegen. politiek en burgers is veel klei ner geworden." Volgens Bas van der Vlies dreigt de politiek een 'duiventil' te worden waar 'baantjesjagers' in en uit vlie gen. Een slechte zaak, vindt Van der Vlies. „Er zijn maar 150 volksvertegenwoordigers. Ik be schouw dit zo'n beetje als het hoogste ambt. We moeten er voer hoeden dat het kamerlid maatschap een snel opstapje is De laatste 45 jaar hebben er tijdens een kabinetsperio de gemiddeld 35 Kamerleden hun zetel opgegeven. Uitschie ter was tijdens het eerste kabi net-Van Agt (1977-1981), toen 49 Kamerleden vertrokken. Tij dens het bewind van Balkenen- de-II waren het er 36. Een fors deel van de vertrek kers neemt gewoonlijk zitting in het nieuwe kabinet. Ze ver dwijnen uit de Tweede Kamer, maar blijven wel behouden voor de landelijke politiek. De afgelopen periode ging het om zestien Kamerleden. Van de resterende twintig ging het overgrote deel verder in het openbaar bestuur. Zo werd Jan Rijpstra (WD) burgemees ter van Tynaarlo, en verkozen acht Kamerleden het wethou derschap, onder wie Adri Dui- vestein (PvdA) in Almere, Ma rijke Vos (GroenLinks) in Am sterdam en Myra Koomen (CDA) in Enschede. Jeltje van Nieuwenhoven (Pv dA) werd gedeputeerde van Zuid-Holland. Opvallend was het vertrek van Margot Krane- veldt. Zij verruilde de LPF voor de PvdA, maar gaf daar voor haar zetel op. De afgelo pen kabinetsperiode stapte nie mand over naar het bedrijfsle ven. Tijdens het eerste kabi net-Van Agt waren dat er vijf (ook een record). GPD sommigen dreigt de politiek een foto Sijmen Hendriks/GPD voor een betere carrière." Ook Marjet van Zuijlen, nu lid van de commissie die de kandidaten lijst voor de PvdA samenstelt, er kent het belang van ervaring. „In het verleden zijn we doorge schoten en hebben we te veel willen vernieuwen. Niemand krijgt nu van ons te horen: jij zit al te lang, jij mag niet meer." Het beeld van de 'duiventil' van Van der Vlies gaat Van Zuijlen echter te ver. „De omloopsnel heid in het bedrijfsleven ligt veel hoger. Elke twee tot vier jaar een nieuwe baan is daar heel normaal." En Melanie Schultz van Haegen? Die gaat acht jaar ergens anders werken en komt dan terug als minister, voorspelt Van Zuijlen. GPD bijvoorbeeld verkeerslichten gekregen - dat de oude snel- L reëel ïrzoek I brings. I één op i op het I I arder te door Esther Gotink De Britse regering wil de nationale snelheidsli miet van 100 kilometer per uur op landwegen terugbren gen. Gemeentes in heel Enge land, Schotland en Wales is gevraagd de situatie binnen hun eigen grenzen opnieuw te bekijken, en aan de hand daarvan te bepalen of snelhe den in het buitengebied moe ten worden teruggebracht. Voor 2011 moeten de nieuwe maximum snelheden zijn in gevoerd. Tweederde van alle dodelijke ongelukken in het Britse ver keer vindt plaats in het bui tengebied. In totaal vallen er 3500 verkeersdoden per jaar. De regering wil dan ook dat de snelheid in veel gevallen wordt teruggeschroefd van 100 naar 70 of zelfs 60 kilome ter per uur. Het gaat alleen om de wegen buiten de be bouwde kom. Het ministerie van Verkeer wil samen met de Schotse en Welshe autoriteiten binnen vijf jaar 'realistische en con sistente' snelheden hebben in gevoerd. „In een enkel geval kan dat betekenen dat het maximum niet omlaag, maar juist omhoog gaat", aldus mi nister Stephen Ladyman. Hij hoopt dat bestuurders de nieu we regels op landwegen 'in stinctief doorhebben'. De lokale overheden hebben geen specifieke instructies ge kregen, alleen richtlijnen. La dyman: „We wilden niet op voorhand afdwingen waar 120 kilometer en waar 50 kilo meter mag worden gereden. We hebben geadviseerd de maximumsnelheid alleen te rug te brengen als er bewij zen bestaan dat dit echt no dig is. De meeste wegen heb ben al een snelheid die klopt. Door de jaren heen zijn som mige buitenwegen echter zo danig veranderd - ze hebben bijvoorbeeld verkeerslichten gekregen - dat de oude snel- m heidsbeperking niet reëelf meer is." In recent onderzoek door een Britse verzekerings maatschappij erkende de vier bestuurders op platteland weieens harder te rijden dan de voorgeschreven 100 kilometer per uur. De regering noemt de 100 ki lometer limiet eigenlijk al leen aanvaardbaar op 'strate gische wegen van hoge kwali teit met weinig bochten, afsla gen en oprijlanen.' Voor land wegen wordt een maximale snelheid van 50 tot 60 kilome ter per uur aangeraden. Tegen alle verwachtingen in is de organisatie Safe Speed, vergelijkbaar met Veilig Ver keer Nederland, allerminst blij met de nieuwe regeling, „De nieuwe adviezen zijn ge baseerd op ondeugdelijk on derzoek en zorgen alleen maar voor slechter autorij den", meent woordvoerder Paul Smith. „Met als gevolg dat er alleen maar meer do den in het verkeer zullen val len. De minister van Verkeer heeft geen enkel benul van het concept veilig rijden en is daarom incompetent in het be denken van verkeersveilig be leid." Bert Morris van de AA, de Britse ANWB: „Niet alleen de maximum snelheid, ook de wegcondities moeten worden meegewogen. Een lagere snel heid invoeren in plaats van de weg goed onderhouden zorgt niet voor minder onge lukken. In wegen investeren heeft alles te maken met ver keersveiligheid. Die verant woordelijkheid kun je niet al leen bij de automobilisten leg gen. Bovendien, kun je het maken tegenover plattelands bewoners dat ze twintig kilo meter lang maximaal vijftig mogen rijden om de eerstvol gende grote plaats te berei ken?" GPD door René Groenenveld De Australische regering stuurt 150 extra militai ren naar Uruzgan in Afgha nistan om de Nederlanders van de Task Force Uruzgan bij te staan. Australië stuurt bovendien meer materieel, na melijk veertien pantserpa- trouillevoertuigen van het type Bushmaster. Australische defensiedeskun digen en politici zijn er van overtuigd dat het gebied veel gevaarlijker is dan aanvanke lijk werd aangenomen. „Er is een veel grotere kans op dodelijke slachtoffers dan in Irak", meent de vooraan staande Australische deskun dige Ross Babbage. „De in het gebied aanwezige Talibanstrijders zijn zeer goed getraind en ervaren. Zij kunnen bovendien rekening op steun van de lokale bevol- king." Nog maar drie maanden gele den was de Australische rege ring van plan 240 militairen en twee Chinook helikopters naar Uruzgan uit te zenden. De verwachting is nu dat er uiteindelijk 400 Australische militairen aan de slag gaan in het gebied. Zij sluiten zich aan bij het Nederlandse deel van het Task Force, dat 1400 militairen telt. Het Australische ministerie van Defensie drukt zich diplo matiek uit over de uitbrei ding van de troepenmacht. „Het oorspronkelijke team be stond deels ook uit infanteris ten voor de bescherming maar het toenemende geweld in zuidelijk en centraal Afgha nistan noopt ons er toe het vei ligheidselement uit te brei den." Zorgen Premier Howard maakt zich ernstige zorgen, liet hij giste ren weten. „Het is stukken ge vaarlijker. Het heeft geen zin dat te ontkennen", aldus Ho ward. Woordvoerder van de opposi tie Kevin Rudd (Labor) druk te zich wat minder diploma tiek uit. „Afghanistan blijft met de aanwezigheid van dui zenden of zelfs tienduizenden leden van Al Qaeda en Tali ban het middelpunt van ter reur. Vooral het zuiden van het land begint zo langzamer hand steeds meer te lijken op een zeer actieve oorlogszone en dat is juist waar de Austra lische troepen naar toe wor den gezonden. We maken ons dan ook ernstige zorgen en vrezen dat er veel doden val len in deze bloederige omge ving." Labor betreurt het dat een speciale eenheid van het leger in 2002 is verplaatst naar Irak. Mede daardoor kon de Taliban zich in de afgelopen jaren versterken in het zuide lijk deel van Afghanistan, is de redenering. Australië heeft nu ook nog een groep van 200 militairen, onder wie SAS-commando's, in Afghanistan. Deze eenheid is in het afgelo pen jaar meermalen in hevige gevechten terecht gekomen en keert binnenkort terug naar huis. In Australië gaan ondanks het toenemende geweld in het zuiden van Afghanistan nog maar weinig stemmen op te gen de missie. De Task Force strijdt tenslotte tegen het ver bouwen en de verspreiden van opium, waarvan de op brengst ook nog eens ten goe de komt aan allerlei duistere fundamentalistische krach ten zoals het internationale terrorisme. Eigenbelang Daarbij speelt natuurlijk ei genbelang een grote rol. De veiligheid van Australië en de Australiërs is immers in het geding. De bomaanslagen in Bali en Jakarta, waar veel Au straliërs bij omkwamen, wer den gepleegd door terroristen van wie een aantal een 'oplei ding' had genoten in Afgha nistan. Daar komt bij dat het Australische leger traditiege trouw vaak en graag naar an dere landen trekt om een bij drage te leveren aan een inter nationale conflictsituatie. Zo is het Australian Defence Force behalve in Afghanistan momenteel ook actief in Oost-Timor en Irak. Can berra heeft al duidelijk ge maakt militairen te willen le veren voor een vredesoperatie in Libanon. GPD door Harald Doornbos De vraag is simpel, het ant woord ook - maar van de ge volgen krijg je hoofdpijn. Leg aan iedere Libanees de vraag voor of hij denkt dat de sjiiti- sche militie Hezbollah zijn wa pens zal inleveren en je krijgt een ontkennend antwoord. Het maakt niet uit aan wie je het vraagt. Aan voorstanders van Hezbol lah of aan tegenstanders. Aan christelijke Libanezen of aan sjiitische Libanezen. Van Tyrus in het zuiden, tot Beiroet in het midden en Tripoli in het noor den krijg je keer op keer het ant woord: nee, er bestaat geen enke le mogelijkheid dat Hezbollah zijn wapens inlevert. Dat zadelt de hele regio, maar met name Israël en Libanon, met een levensgroot probleem op. Het is inmiddels vrij duide lijk dat Hezbollah door blijft vechten tegen Israël zolang de groep beschikt over raketten en in een gebied zit dat onmiddel lijk grenst aan Israël. De afgelopen jaren heeft Hezbol lah zich binnen Libanon zelf ontpopt tot een - min of meer - normale politieke partij. Hezbol lah, dat 'Partij van God' bete kent, doet mee aan lokale en na tionale verkiezingen. Ook be heert Hezbollah scholen, leert meisjes lezen en helpt arme sjiie ten. De groepering mag dan zeer con servatief en uiterst rechts zijn, maar de ruim twintig afgevaar digden in het parlement probe ren de belangen van de sjiiti sche bevolkingsgroep te verdedi gen in het verzuilde Libanon, waar zeventien geloofsgroepen in een klein landje tot elkaar zijn veroordeeld. Een paar maanden geleden nog sloot Hez bollah een verbond met een be langrijke Arabische christelijke partij, die van de uit balling schap teruggekeerde generaal Michel Aoun. Hekel Binnen de Libanese context is Hezbollah dus niet zo'n apart ge val. Het wordt echter pas proble matisch wanneer je begint over de relatie tussen Libanon en haar zuidelijke buurland Israël. Uit een vorig jaar gehouden on derzoek in Libanon, blijkt dat 99 procent van de bevolking een- hekel heeft aan Israël. Met ande re woorden: zo goed als alle Li banezen - christenen, druzen, soennitische en sjiitische mos lims - zouden allen graag willen dat de staat Israël vandaag of morgen wordt opgeheven. In de Arabische wereld is zo'n gedach te volstrekt normaal. Zo goed als iedere Arabier noemt Israël 'een tijdeljk experiment'. Maar terwijl het allergrootste ge deelte van de Libanezen de haat voor Israël omzet in het negeren van de joodse staat en ondertus sen doorgaat met zijn of haar da gelijkse beslommeringen, doet Hezbollah dat niet. Terwijl christenen, druzen, soennitische en gematigde sjiitische moslims passief klagen over Israël, wil Hezbollah steeds weer actief vechten. Israël, of zoals Hezbollah altijd zegt 'de zionistische vijand', is volgens Hezbollah het grootste probleem op deze aarde en dient volledig vernietigd te worden. Je kunt tien keer met hen pra ten, honderd keer met hen dis cussiëren en iedere keer zeggen zij weer: 'Israël is het probleem, Israël zal eens vernietigd wor den - insjallah (als God het wil)'. Hitier Het is niet zomaar een stok paardje dat zij steeds berijden. Hezbollah's hele bestaansrecht hangt af van de strijd tegen Is raël. Iedereen binnen de groepe ring lijkt wel gehersenspoeld als het gaat om hun afkeer van jo den en Israël. De joden, zo zegt Hezbollah-leider Hassan Nasral- lah, zijn afstammelingen van de apen en de varkens. Adolf Hit ler wordt keer op keer door Hez- bollah-aanhangers aangehaald als grote voorbeeld. Overal in het zuiden van Libanon hangen spandoeken en reclameborden met daarop teksten als: 'Israël dient van de aardbodem te wor den geveegd' of 'De joden die- WONINGEN - Afgelopen juni was een recordmaand wat be treft de oplevering van nieuwe huizen in ons land. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bu reau voor de Statistiek. Er wer den in totaal 6258 woningen opgeleverd. Doordat er meer met de bouw van huizen begon nen werd dan dat er opgele verd werden, steeg het aantal in aanbouw zijnde woningen tevens tot recordhoogte: 87.664. BOTSING - In de haven van Vlissingen heeft gisterochtend een aanvaring plaatsgevonden tussen de Nederlandse loods boot Rog en de veerboot Konin gin Juliana. De Rog botste ook nog tegen de brug van de wal naar het ponton, die daardoor geheel verzakte. Er raakte nie mand gewond. De aanvaring betekent een strop voor de PSD. PRUIMEN - Op de Zeeuws veilingen worden momenteel zeer hoge prijzen voor prui men betaald. Met name het ras Early Lexton doet het g Op de veiling in Kapelle kwa men voor de eerste kwaliteit noteringen tot stand die vari eerden van van 1,05 tot 1 gulden per kilo. - - ":ïr p ••••-< •S' Verwoesting in een wijk van Beiroet. De meeste Libanezen willen geen oorlog, foto Wael Hamzeh/EPA nen uitgeroeid te worden'. Een groepering als Hezbollah laat zich dus niet zomaar ontwape nen - niet door de internationa le gemeenschap, niet door Israël en ook niet door mede-Libane- zen. Volgens resolutie 1559 van- de Verenigde Naties dient Hez bollah haar wapens in te leve ren, maar dit voorstel is door de groep minachtend van tafel ge veegd. Als Israël het dan pro beert met geweld, dan leidt dit onmiddellijk tot een oorlog. En wanneer de Libanese regering het onderwerp van de ontwape ning van Hezbollah alleen al durft te bespreken, dreigt Nas- rallah onmiddellijk met een bur geroorlog. Hezbollah's motto is 'oog om oog - tand om tand'. Dat is al las tig tijdens een burenruzie. Maar in een conflict tussen twee lan den leidt zo'n houding tot dood, verderf en uitzichtloosheid voor miljoenen gewone mensen die deze oorlog nooit hebben ge wild. GPD Hoofdredactie: Peter Jansen Oick Bosscher (adjunct) Arie Leen Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Lezersredacteur: A. J. Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax: (0113)315609 E-mall: lezersredacteur@pzc.nl Middelburg: 8uitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax:(0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (01151645769 Fax. 10115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax: (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (01111454651 Fax: (0111)454657 E-mall: redzzee@pzc.nl Opening kantoren Goes, Zierikzee en Hulst: Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 1700 uur Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 autom. afschrijving acceptgiro per maand: 6 20,55 n.v.t per kwartaal: 59,75 62,00 per jaar: €229,20 233,30 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservlce@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor hei einde van de betaalperiode. PZC, t.a.v. lezersservice, Postbus 31, 4460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: 1,25 zaterdag: 1,80 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uitgevoert overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgers de Regelen voor het Advertentiewezen Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18 00 uur Tel. (076)5312550 Fax. (076)5312340 Personeelsadvertenties: Tel: (076)5312240 Fax:(076)5312340 Rubrieksadvertenties (kleintjes): Tel. (076)5312104 Fax. (076)5312340 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax:(0114)372771 Business to Business/Onroerend go™ Tel: (076)5312277 Fax:(076)5312274 /v.pzc.nl/service/adverteren Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van hot Wegener-concern. De doo' aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebrulkl vooroiu* (abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u rolevonte diensten en pi» ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig de dorden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk molden bij: rZL zersservice. Postbus 31, 4460 AA Goes. Behoort tot WGGGNGR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 4