Te gewoontjes voor de export Ikea-catalogus streeft de Bijbel voorbij PZC Een kap en een mep Baas kan opnemen van vakantiedagen niet afdwingen 21 Pakistaanse bloemen zullen de wereld nooit veroveren donderdag 10 augustus 2006 const Het heeft zin om vliegen dood te slaan. Maar veel helpt het niet. JJat is uit te rekenen. Een dood manne tje maakt voor het totale vliegenbe- stand niks uit, mannetjes gaan toch al snél dood. Vrouwtjes leven langer en kunnen bij gunstige omstandigheden (warme voch- 'ge atmosfeer en genoeg voedsel) in talk ven van tien weken meer dan MO nakomelingen produceren die bin nen een paar dagen voor kleinkinderen z°rgen, achterkleinkinderen en ga ■naar door. Sla je jonge vrouwtjes tad, dau bespaar je de wereld makke- 'Jk een paar miljoen nieuwe vliegen, aar je sloeg ook honderd keer mis. et helpt dus niet. Een zwaluw doet net beter. Inch heeft het zin om binnenshuis vlie gen te meppen. Je doet het meestal om dat ze je wakker treiteren en keer op keer terug komen kriebelen. Maar be langrijker is dat ze van de kip op het aanrecht naar de aardappelsalade vlie gen en weer terug. Als het mis is met de kip is het dankzij de vlieg binnen een half uurtje ook mis met de salade. Of andersom. Het duizelt je als je ziet hoe snel bacteriën zich vermenigvuldigen. Vieze verhalen over wat een vlieg ver spreiden kan en daarmee teweeg kan brengen zijn er genoeg. Vliegen kunnen beter niet bij eetwaar komen. Ik had graag getipt dat in de merkwaardige winkel Action, met tien tallen vestigingen in Nederland, fijnma zig roestvrijstalen gazen halve bollen te koop zijn voor 2,50 euro per stuk. Je zet zo'n kap over de schaal aardappel sla en geen vlieg kan er bij. Ik zag vlie- genkappen in een 'betere' keukenwin kel, maar dan voor tien keer zoveel geld. En echt geen tien keer beter dan die van Action. Action had er honderd, ik vertelde het door in de straat, de vol gende dag waren ze uitverkocht. Het is een wilde winkel, niet eentje met de vastigheid van de Hema. Of de vliegen- kappen weer komen is ongewis. Leerzaam is de winkel wel. Action zet concurrenten voor schut die, vooral als het gaat om ogenschijnlijk goedkopere producten, in procenten grof te veel vra gen. Het verschil tussen een dubbeltje en een kwartje is vanuit het dubbeltje bekeken 150 procent. Hou het even bij vliegenmeppers. De meest effectieve mepper is een soepel plastic mattenkloppertje. Er zijn er van te stijf gebakken plastic waar stukken afspringen. Bij Action vond ik goede, drie in een zakje voor 38 cent, 13 cent per stuk en daar wordt dan aan ver diend! Andere winkels durven voor mindere kwaliteit het zesvoudige te vra gen. Dat lijkt dan nog altijd weinig, want wie maakt zich druk om 80 cent? Dat is het geheim van rijk worden. Aan een elektrische mepper bijvoor beeld. Een tennisracketje met metalen gaas dat onder stroom staat uit twee batterijtjes. Vliegen worden er niet al tijd meteen mee gedood, ze verbranden alleen pootjes of een vleugel. En helpen tegen een plaag van huisvliegen doen ze allerminst, ze halen het niet bij een gewone zwieper. Maar ze zijn populair. Ze komen uit China waar ze voor enke le dollarcenten worden ingekocht door Europese handelshuizen. Action vraagt voor zo'n ding 1,30 euro, maar Praxis wil er doodleuk 4 euro voor hebben. Twee minuten fietsen tus- Suzuki bouwt energiezuinige auto's TOKIO - Autoproducent Suzuki bouwt een nieuwe fa briek in Japan. Met de fabriek wil het concern aan de toe nemende wereldwijde vraag naar energiezuinige auto's voldoen. Voor het eerst in 25 jaar investeert de Japanse autobouwer ruim 403 miljoen euro in een nieuwe produc- tielokatie. Dat maakte Suzuki gisteren bekend. Het bedrijf bouwt in de Shizuoka x'egio naast bestaande fabrieken zijn eerste werkplaats die volledig is toege spitst op de fabricage van zuinige compacte modellen. In het najaar van 2008 moeten de eerste auto's van de band rollen. ANP/AFP Meer winst Adidas door WK FRANKFURT - Het WK voetbal in Duitsland heeft Adi das geen windeieren gelegd. De Duitse fabrikant van spor tartikelen boekte in het tweede kwartaal een nettowinst van 82 miljoen euro, een stijging van 24 procent ten op zichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit maakte Adidas gisteren bekendgemaakt. De winst steeg door stijgende verkopen tijdens het belangrijkste voetbaltoernooi, waar van Adidas een van hoofdsponsors was. De winst is ook hoger dan de 74 miljoen euro waarop analisten hadden ge mikt. Zij waren iets voorzichtiger in hun prognoses om dat het WK ook de nodige kosten met zich meebracht, vooral op het gebied van marketing. De Duitse rivaal van Adidas, Puma, zag zijn winst in het tweede kwartaal juist hierdoor lager uitkomen, ondanks een hogere omzet. ANP KLM schrapt vluchten AMSTELVEEN - KLM schrapt per eind oktober de vluch ten naar Amman in Jordanië en Damascus in Syrië. De vluchten leveren verlies op, maakte de luchtvaartmaat schappij gisteren bekend. KLM-passagiers kunnen nog wel met partner Air France naar Amman en Damascus vliegen. Ze moeten dan reizen via de luchthaven Charles de Gaulle in Parijs. Het schrappen van de vluchten heeft volgens een woordvoerder van KLM niets te maken met de huidige onrust in het Midden-Oosten. ANP Super weer meer in trek in avond DONGEN - De verkopen in de supermarkten na zes uur 's avonds stijgen licht. In het eerste halfjaar van 2006 werd 9,5 procent van de omzetten in de avonduren gehaald. Het zijn met name jon ge tweeverdieners die dan supers bezoeken. Zij kopen vooral kant-en-klaar maaltijden, babyvoeding en katten voer, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. In het eerste halfjaar van 2005 waren de avondverkopen goed voor 9,3 procent van de weekomzet. GPD Gates geeft Aidsfonds 500 miljoen WASHINGTON - De Bill Melinda Gates stichting geeft de komende jaren 500 miljoen dollar aan de Global Fund Stichting, die zich wereldwijd inzet in de strijd tegen Aids, tuberculose en malaria. Het is de grootste schen king die het in geldnood verkerende fonds ooit heeft ont vangen. Miljardair Bill Gates, oprichter van softwaregi gant Microsoft, noemde gisteren de stichting 'een van de belangrijkste gezondheidsinitiatieven ter wereld'. ANP sen Praxis en Action en je hebt 2.60 eu ro verdiend, dat is 78 euro per uur. Pas als je wat onorthodox doorrekent val je van je stoel. Nog grover prijst Praxis een mepper die kan schreeuwen. 5,50 euro! „Waarom", vraag ik de caissière. „Omdat hij leuk is", zegt ze. In de steel van de gewone zwiepmepper zitten twee batterijtjes, een luidsprekertje en wat elektronica. Ook dat kost in China bijna niks. Als je een vlieg met deze mepper slaat maakt een koperen veer tje contact met een metalen plaatje. Uit het luidsprekertje komt dan een kreet die volgens het etiket als 'ouch' klinkt in het Engels, 'av' in het Zweeds, in het Frans 'ouille', in het Duits 'autsch' en in het Nederlands 'auw', maar in elk ge val afschuwelijk. Wouter Klootwijk profijt door Jasper van de Kerkhof Nederland geniet momen teel massaal van een wel verdiende vakantie in bin nen- of buitenland. Wie in loondienst werkt heeft recht op vrije dagen om de accu weer op te laden en even de gedachten te verzetten. Maar zo simpel als dat klinkt, is het niet. Een werknemer kan aan spraak maken op minimaal vier keer het aantal werkda gen per week als vakantie. Anders gezegd: werkt u vijf dagen per week, dan krijgt u twintig vakantiedagen per jaar. In de praktijk genieten veel werknemers daar boven op extra 'bovenwettelijke' va kantiedagen. Gemiddeld heb ben Nederlandse werkne mers 25 vrije dagen per jaar. Het komt nogal eens voor dat een werkgever zijn medewer ker 'verbiedt' om vakantie op te nemen, bijvoorbeeld in extra drukke periodes of in tijden van dunne bezetting. Dat mag zomaar niet. Uw baas kan alleen weigeren vrij af te geven als daarvoor 'zwaarwegende bedrijfsbelan gen' zijn. Zeker in grote orga nisaties voldoet de afwezig heid van een enkele werkne mer zelden aan dat criterium. Wel mag uw werkgever de va- kantiewensen van u en uw collega's op elkaar afstem men. Dat is ook logisch, want hij komt flink in de proble men als het voltallige perso neel tegelijkertijd vrijaf zou nemen. Hoe dan ook moet u gedurende het jaar tenminste één keer in de gelegenheid zijn uw wettelijke verlofda gen op te nemen. Houd daar bij in gedachten dat u recht heeft op een aaneengesloten vakantieperiode van twee we ken óf op twee keer een hele week. Overigens hoeft u niet altijd een hele dag vrij te ne men, een of meerdere uren mag ook. Uw werkgever kan al toegezegde vakantiedagen intrekken als daarvoor 'ge wichtige redenen' zijn, bij voorbeeld als een collega door ziekte of ongeval plotse ling uitvalt en u even niet kunt worden gemist. Eventue le schade, bijvoorbeeld de an nuleringskosten van uw va kantiereis, komen voor reke ning van de werkgever. Omgekeerd kan de werkge ver u niet dwingen vakantie dagen op te nemen. Dat kan voor hem heel vervelend zijn, want sommige werknemers hebben er een handje van zel den of nooit een dagje vrijaf nemen en op die manier enor me 'stuwmeren' aan vakantie dagen op te bouwen. Vroeger of later zullen die verlofda gen toch eens moeten worden opgenomen. Uit onderzoek blijkt dat Nederlandse werk nemers veel meer vrije dagen overhouden dan hun colle ga's in omringende landen. Sommige bedrijfsreglemen- ten voorzien daarom in een verbod op het 'meenemen' van vakantiedagen naar een volgend jaar. Dergelijke eenzijdige afspra ken zijn ongeldig, want in de wet staat dat vakantiedagen pas na vijf jaar vervallen. Tot 31 december 2011 kunt u dus de vakantiedagen over dit jaar opnemen, of uw werkge ver dat nou leuk vindt of niet. Overigens neemt u steeds als eerste de 'oudste' vakantiedagen op. Cao Wel kan in de cao of arbeids- overeekomst worden afge sproken dat de werkgever een aantal vakantiedagen vaststelt als de werknemer niet voor een bepaalde datum vakantie opneemt. Vakantiedagen zijn bedoeld om uit te rusten. Toch kan het voorkomen dat u verlofda gen wi.lt laten uitbetalen. Let er in dat geval op dat u niet alleen uw loon krijgt uitbe taald, maar ook vakantiegeld en toeslagen. Het Europese Hof bepaalde onlangs dat wettelijke vakantiedagen die worden meegenomen naar een volgend jaar hun wettelij ke status behouden. Dat bete kent dat die vrije dagen niet mogen worden uitbetaald, maar vroeg of laat moeten worden opgenomen. GPD ^sffrev Kutterink OUDELANDE - Voor de boeren i„ Noord-Oost Pakistan is het een domper. In het Deosai Natio nal Park op 4200 meter hoogte noeien en bloeien immers prachtige bloemen. Mooi voor de export naar de Verenigde Sta len en Japan, dachten ze. Maar daar kennen ze de soorten al lang. Export is niet rendabel, liielp Eleonore de Koning uit Oudelande hen uit de droom. ÏTwaalf dagen zijn Eleonore de Koning uit Oudelande en Loeke Dijkhuis uit Nisse op onderzoek eest. In een jeep crossten ze paar dagen rond door het 4000 vierkante kilometer grote park, op zoek naar bijzondere planten en bloemen voor de ex port. Infineon stelt met dochter teleur op beurs FRANKFURT - Het Duitse tech nologiebedrijf Infineon heeft minder geld opgehaald met de gedeeltelijke beursgang van dochter Qimonda dan verwacht. Het voormalige Infineon-onder- dcel kreeg gisteren een notering de beurs in New York. Infineon wijt de tegenvallende opbrengst aan 'uitdagende marktomstandigheden'. De gang van Qimonda, produ cent van geheugenchips, bracht bij Infineon 546 miljoen dollar (ruim 425 miljoen euro) in het laatje. Dat is veel minder dan de verwachte 1,3 miljard dollar. Door gebrekkige belangstelling Verkocht Infineon 42 miljoen aandelen, in plaats van de ver dachte 63 miljoen stuks. Boven dien werden de stukken ver kocht voor 13 dollar, terwijl de markt rekende op een introduc tieprijs van 16 tot 18 dollar. Na de afsplitsing is Infineon nog steeds grootaandeelhouder in Qi monda, met een belang van 86 lot 88 procent. ANP/RTR zegt Eleonore. Al die soorten zijn uitgebreid beschreven en worden elders al gekweekt. Of kruisingen daarvan. „Er zullen vast nog niet-ontdek- te bloemen en planten op de we reld zijn. Maar die zijn alleen te vinden op plekken die nog niet zijn ontsloten. We kennen ie mand die nog wel eens nieuwe soorten ontdekt in Mexico. Je hoort toch wel eens verhalen over nieuw ontdekte dieren? Als dat gebeurt is dat heel uitzon derlijk. Dat is met bloemen en planten net zo." Uiteindelijk duimde de ontdekkingsreis twee dagen. „Een van de mensen in het reisgezelschap is nog wel verder over de vlakte gereisd en heeft ons foto's gestuurd", ver telt Loeke. „Maar ook die soor ten zijn niet bijzonder genoeg om te kweken en te exporteren naar Japan en de Verenigde Sta ten." Tijdens hun verblijf heb ben Eleonore en Loeke gewerkt aan hun advies. „Een negatief advies", benadrukt Eleonore. Domper Eleonore: „We zien voor de be volking daar geen mogelijkhe den om de planten die er voorko men economisch te exploite ren." Een domper voor de boeren. „Er is in de VS en in Japan echt geen interesse voor de oervorm van de geranium. Die hebben ze er al genoeg. Toch wilden beiden de bevol king niet met lege handen ach terlaten. Loeke: „Ons viel op dat Pakistanen die werk hebben en dus geld verdienen, langs de paden naar hun woningen veel planten en bloemen neerzetten. Mensen houden er van grote bloemen en felle kleuren. Het kweken van daglelies voor de ei gen bevolking kan een alterna tief zijn. We hebben dat voorstel gedaan, maar weten niet of ze dat ter harte nemen, Sterker: we weten zelfs niet of ons negatief advies wordt overgenomen. Het kan best zo zijn dat ze toch be sluiten om bloemen te kweken en te exporteren. Maar de aanbe velingen de wind slaan zou geen verstandige keuze zijn." „De boeren wonen er tegen de bergen op", begint Eleonore haar verhaal. „Op de terrasgron- den verbouwen ze hoofdzakelijk aardappels. Kleine hoeveelhe den, want het is vooral voor het eigen gebruik." Maar de bevolking in Noord-Oost Pakistan wil graag ook meer welvaart en is op zoek naar nieuwe manieren om geld te verdienen. In het dichtbijgele gen Deosai National Park groeien de mooiste planten en bloemen. „De gedachte van men sen is om daar stekken van te maken en bloemen en planten te kweken voor de export." Via een consultant die werkt voor de non-gouvernementele organisatie Aga Khan Founda tion is plantenkweekster Eleono re de Koning gevraagd naar het gebied af te reizen en aan de boe ren advies uit te brengen. „Het is een hele belevenis om in het park te komen. Het ligt op 4200 meter hoogte en is kaal. Je kunt er niet zo maar heen rij den. Met de jeep moest we over houten bruggen en onverharde paden. De enige mensen die we tegenkwamen waren de beklim- mers van de K2; met zijn top van 8600 meter een van de hoog ste bergen ter wereld." Overal gelijk Aanvankelijk was het de bedoe ling om in vijf dagen over de vlakte te reizen. „Stukje bij beet je hebben we het plateau afge zocht. Waar we ook kwamen, herkenden we de planten die er stonden meteen. Er waren geen bijzondere soorten te ontdek ken. We merkten dat de omstan digheden overal gelijk waren. Waar we ook keken, wat we ook zagen, geen bijzondere soorten. Althans, de bloemen en planten zijn op zich wel bijzonder. Maar ze zijn allemaal al bekend en worden elders al gekweekt. Ik moest adviseren of het econo misch rendabel is om de soorten die er zijn te exporteren." Er zijn zo'n 342 soorten bloe men en planten te vinden in het Deosai National Park. Vier eeu wen geleden al zijn er onderzoe kers in het Deosai National Park geweest en hebben soorten meegenomen om te kweken, Eleonore de Koning (links) uit Oudelande en Loeke Dijkhuis uit Nisse in Pakistan. Ze adviseerden boeren over nieuwe exportmogelijkhe den. De Ikea-catalogus is de Bijbel ■gepasseerd als het meest ver spreide drukwerk ter wereld. De nieuwe editie, die vandaag itoordt gepresenteerd, verschijnt in een oplage van 175 miljoen stuks. door Jasper van de Kerkhof DEN HAAG - Een dezer dagen valt hij in de bus: de nieuwste editie van de Ikea-catalogus. Weinigen zullen zich realiseren dal het visitekaartje van de Zweedse meubelgigant met af stand het meest verspreide druk werk ter wereld is. De Bijbel, eeuwenlang onbetwist op num mer één, is op forse achterstand gezet. De catalogus verschijnt dit jaar in een oplage van 175 miljoen stuks - in 35 landen en 21 talen. Alleen al in Nederland krijgen 6,1 miljoen huishoudens het boekwerk thuisbezorgd. Uit ei gen onderzoek van Ikea blijkt dat driekwart van de Nederlan ders de catalogus ook echt be kijkt, zestig procent van de ge zinnen bewaart de editie tot er weereen nieuwe uitkomt. „In veel huishoudens ligt onze catalogus in de la of op de salon tafel. Zodra ze iets nieuws wil ton, is dat de eerste bron om ideeën uit te putten," verklaart Ikea-voorlichter Ellen van den Boomgaard het succes. „Inter net is in opkomst, maar de cata logus zal nog wel een tijdje blij ven bestaan." Hoeveel exempla ren er jaarlijks van de Bijbel worden verspreid, is niet met ze kerheid te zeggen. Schattingen lopen uiteen van 50 tot 100 miljoen. In elk geval zijn het er flink minder dan de Ikea-catalogus, waarvan de op lage bovendien elk jaar gestaag groeit. Mirjam Vermeij van het Neder lands Bijbel Genootschap ligt er niet wakker van, „Het is een beetje appels met peren vergelij ken. De Ikea-catalogus is gratis, voor een Bijbel moet meestal worden betaald. Van de nieuwe Bijbelvertaling zijn sinds okto ber 2004 alleen al in Nederland 750.000 stuks verkocht, dat is toch ook niet mis." Bovendien is de Bijbel volgens Vermeij wel degelijk nummer één als ook re kening wordt gehouden met de tientallen miljoenen Bijbelfrag menten die jaarlijks worden ge drukt. „Ook wat talen betreft winnen wij het," tekent ze aan. Vermeij: „De Bijbel is integraal vertaald in 600 talen." Panty's Ikea-oprichter Ingvar Kamprad begon in de jaren veertig een postorder-bedrijf, dat alles ver kocht wat los en vast zat, van pennen tot panty's. In 1951 ver scheen de eerste catalogus en kwam de verkoop van betaalba re designmeubelen centraal te staan. In Nederland verscheen de catalogus voor het eerst in 1978, gelijktijdig met de komst van de eerste Ikea-vestiging in Sliedrecht. Een fotograaf maakt een opname voor de catalogus van Ikea. De nieuwe gids van de Zweedse meubelgigant valt een dezer dagen bij miljoe nen huishoudens in de bus. foto GPD De catalogus is overal vrijwel hetzelf de, al zijn er kleine regio nale verschillen. „In islamiti sche landen nemen we bijvoor beeld geen foto van een dranken kabinet op," verduidelijkt Van den Boomgaard. Het boekwerk wordt gemaakt in het Zweedse Almhult, de thuisbasis van Ikea. Op de foto's staan zowel profes sionele modellen als medewer kers van de lokale vestiging. Ikea staat erom bekend dat het geen cent onnodig uitgeeft. Dat de Ikea-catalogus de Bijbel voorbijstreeft is meer dan iro nisch in het licht van de bijna evangelische uitstraling die het concern zichzelf heeft aangeme ten. Oprichter Kamprad schreef in 1976 een pamflet met de veel zeggende titel 'Testament van een meubelmaker'. Daarin hield de grote roerganger, die on danks zijn rijkdom een zeer so ber leven leidt, zijn werknemers een soort moderne tien geboden voor, zoals: 'offer zo min moge lijk tijd op aan zinloze activitei ten' en: 'alleen als je slaapt maak je geen fouten'. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21