Zonder angst naar de brugklas Er bloeit niets in mijn klei, dan gij De viool blijft in de familie Stiefvader en moeder vrijgesproken van kindermishandeling Krachtige tulpen en mollige kippen Diefstal sigaretten bestraft DEFINITIEF AFSLANKEN ZONDER JOJO-EFFECT! Tweede leven voor voormalig discopand in Hulst Emergis leert kinderen niet bang te zijn voor andermans oordeel ^dymince rastelevn kunst woensdag 9 augustus 2006 door Aector Dooms MIDDELBURG - De Middel burgse politierechter M. Meeu- wisse sprak gisteren een 37-jari- ge Terneuzenaar vrij van kinder mishandeling. Ook een 40-jari- ge vrouw uit Terncuzcn, de moe der van de drie kinderen, werd vrijgesproken. De kinderen deden dit jaar aan gifte van mishandeling door hun moeder en stiefvader. De zoons, nu 21, 18 en 17 jaar, had den verklaard dat ze in de perio de tussen 1998 en 1 februari 2004 thuis regelmatig werden mishandeld. Officier van justi. tie E. Bethlehem miste de over- tuiging om tot een be wezenver. klaring te komen. „Er was wel iets mis in het ge. zin", vond ze. De verdachten verklaarden de kinderen streng op te voeden maar ontkenden huiselijk gf. weid te hebben gepleegd. Hei paar is inmiddels gescheiden Twee zoons wonen nog thuis b: hun moeder. „Het is lekker ru> tig", zei de vrouw. De politierechter vond dat c; man en de vrouw op de zittng oprecht overkwamen. Zij k sloot tot vrijspraak. MIDDELBURG - De Middel burgse politierechter M. Meeu- wisse heeft gisteren een 63-jari- ge vrouw uit Goes voor een win keldiefstal 24 uur werkstraf op gelegd. De verdachte werd op 16 januari in Goes in een winkel bij het passeren van de kassa k- trapt met een pakje sigarette dat ze niet had afgerekend. Offi cier van justitie E. Bethlehei had 160 euro boete geëist. D, rechter ging boven de eis uit, ooi- dat er sprake was van recidive. (Advertentie) Bodymince begeleidt u deskundig en intensief met snel en verantwoord afslanken. De combinatie van uw persoonlijke L&Mince proteïne-kuur en endermologie staat garant voor verlies van 7 tot 10 kilo per maand! Met behoud van energie en zonder hongergevoel! door Sheila van Doorsselaer HULST - Het pand van de voor malige discotheek Joy aan de Paardenmarkt in Hulst wordt verbouwd tot appartementen complex. Er is plaats voor twee appartementen. Het pandje was in gebruik voor judolessen, toen de eigenaar, de familie Cattoir uit Hulst, een groep jongeren in 1966 toestem ming gaf er een jeugdsoos in te beginnen. Een van de initiatief nemers van de soos was B. Pica- vet, inmiddels een gevierd hore- cadier in Hulst. De soos kreeg de naam Sint Gapon en was een groot succes. Zilverpapier sier de de muren en het plafond werd getooid met verpakkings materiaal voor smeerkaas. De gaatjes in dat karton zorgden voor leuke lichteffecten en dat was helemaal hip. De nieuwste muziek werd gedraaid, de LP's werden speciaal uit Antwerpen gehaald. Nadat Sint Gapon concurrentie kreeg van een andere soos en om dat de initiatiefnemers van Ga pon het steeds drukker kregen met studie en verkering, ging hetter ziele. In 1975 werd de soos opgeheven, nadat ouderen- soos Second Life het pand korte tijd had gebruikt. In het pand werd discotheek Joy geopend. Inmiddels staat het pand al heel wat jaren leeg. De nieuwe eigenaar heeft al een tijdje de vergunning op zak voor het bouwen van twee apparte mentjes. Inmiddels is de hele binnenkant van het gebouw ge stript. Zo krijgt het pand weder om een 'second life'. I door René Schrier GOES - Het is niet leuk als je op school gepest wordt. Of als je niet jezelf kunt zijn omdat je bang bent voor het oordeel van andere jongens en meisjes op je basisschool. Voor scholieren die zich in zo'n situatie bevinden kan de overstap van de basis school naar de middelbare school dan ook een uitkomst Het is een kans om helemaal op nieuw te beginnen, met een scho ne lei. Niet zelden is dan een van de voorwaarden dat op die nieuwe school geen kinderen van de vorige school zitten, I j want anders begint de ellende weer van voren af aan. j Kinderen hoeven die overgang j1 van de basis- naar de middelba- re school niet met angst en b'e- II ven op zich af te laten komen. I Pesten is een probleem in Neder land met ernstige gevolgen voor de korte en de lange termijn. Uit onderzoek is gebleken dat dage lijks meer dan 130.000 kinderen (één op de vijf) gepest worden. Kinderen die vaak gepest wor- den hebben regelmatig last van angsten, depressiviteit en licha melijke klachten. Ook kan het j van invloed zijn op de school prestaties. Vooral meisjes die I met dit probleem geconfron teerd worden, ontlopen dan i maar liever sociale situaties en dat kan er weer toe leiden dat so ciale vaardigheden minder geoe fend worden. Het kenniscentrum van Emergis in Kloetinge verzorgt onder de titel 'Plezier op school' een twee daagse training om kinderen te helpen sterker naar de brugklas te gaan. Vriendjes maken op het schoolplein is niet voor ieder kind even gemakkelijk. foto Peter Nicolai Preventiewerker Jan de Vlieger van Emergis heeft deze gratis training dit jaar voor het eerst opgezet. De aanmelding is in middels gesloten en dat heeft ge leid tot vier groepen van tien jongens en meisjes uit heel Zee land en uit alle denominaties. De week voorafgaand aan de eerste schoolweek volgen zij de traning. In oktober is er nog een terugkomdag, om te bespreken hoe het gegaan is. De Vlieger legt uit dat de trai ning bedoeld is voor kinderen die zich niet op hun gemak voe len bij leeftijdsgenootjes, die ge pest worden, moeilijk vriendjes maken of vaak ruzie hebben. Zij leren in de training spelender wijs vaardigheden die de stap naar het voortgezet onderwijs vergemakkelij ken. De training werd tien jaar gele den in Limburg al opgezet voor aanstaande brugklassers die pro blemen hebben in de omgang met leeftijdsgenoten. Eind vorig schooljaar heeft De Vlieger op basisscholen en bij (onder wijsorganisaties die contacten hebben met basisscholieren re clame gemaakt voor 'Plezier op school'. Pestprotocol In de praktijk is gebleken dat kinderen die gepest worden maar zelden op eigen kracht van dit probleem af kunnen ko men. Zo is er op scholen wel een pestprotocol, maar niet overal wordt daar op dezelfde manier mee omgegaan. In de zomercur sus 'Plezier op school' leren de kinderen hoe ze zich zelfverze kerder kunnen voelen, hoe ze contacten maken en hoe ze het best kunnen reageren als ande ren vervelend tegen ze doen. De cursus helpt een handje bij het maken van een goede nieuwe start. Het is bijvoorbeeld van belang, vertelt De Vlieger, dat kinderen bepaalde gevoelens leren her kennen. En dat ze een bepaalde (onplezierige) gebeurtenis kun nen herkennen. Zo'n gebeurte nis kan weer leiden tot negatie ve gedachten en gevoelens, wat weer ongewenst gedrag tot ge volg kan hebben. Als scholieren getraind zijn bepaalde gebeurte nissen te herkennen en daar mee om te gaan, hoeven ze daar geen negatieve gedachten aan over te houden. Maar dan moet je voor jezelf de zaken wel op een rijtje hebben. Dat wil zo veel zeggen als het herkennen van gevoelens. Daarbij komen in de training de vier B's om de hoek kijken: Boos, Bang, Be droefd en Blij. De kinderen leren ook een be paald gedrag, zoals het geven van een stevige hand, iemand in de ogen kijken als je met hem of haar praat en met je hele hou ding een bepaald beeld uitstra len. Niet iedereen kan dat en daar kan de cursus bij helpen. Het is de bedoeling dat de trai ning jaarlijks gegeven wordt. De Vlieger zal in de loop van het schooljaar, bijvoorbeeld op Zeeuwse onderwijsbeurzen, op een manifestatie van het RPCZ en in voorlichting naar scholen nog van zich laten horen, om ouders en leerlingen op 'Plezier op school' te attenderen. De Vlieger: „Ik heb nog wel even met de gedachte gespeeld of je het middelbaar onderwijs nu moet informeren dat een be paald kind de training heeft ge daan? Maar ik kwam tot de con clusie dat dat geen goede zaak is. Dan heb je ook geen vertrou wen in je eigen cursus. Als het goed is hebben de kinderen die de cursus hebben gedaan, dat steuntje in de rug niet meer no dig." door HansTabbers GOES - De Thoolse musicus Peter Wildeman geeft twee con certen met jeugdige violisten uit Canada: Lawrence (18) en zus Lydia (17) Jansen uit Langley, hij Vancouver. Het trio is van daag te horen in de Grote Kerk in Haamstede en zaterdag 12 au gustus in de Koorkerk in Middel- buig. De twee programma's zijn enigs zins afwijkend. „Wellicht willen mensen alle concerten bijwo nen", verklaart Wildeman. „Die noeten dan niet hetzelfde zijn." in beide gevallen worden van Vi valdi Zomer uit de De Vier Jaar getijden en het Concerto in A mi nor uitgevoerd. Lydia Jansen zal tevens Hopak van Modest (Advertentie) Moessorgski (1839-1881) twee keer vertolken. Het is een van haar favoriete werken en ze won er onlangs een zilveren prijs mee. „Het is melodieus, technisch moeilijk, maar erg leuk om te spelen", verklaart ze. Een eerste prijs kreeg ze voor haai- uitvoering van Meditation van Jules Massenet. Verder heeft ze eigenlijk geen voorkeur, ook niet wat andere muzieksoor ten betreft. Lawrence is zeer ge charmeerd van Zomer uit De Vier Jaargetijden, omdat er zo veel vaart in dit werk zit. Voordelen Broer en zus vinden het prettig samen te spelen en ze voelen el kaar goed aan. Uit praktische overwegingen zijn er eveneens veel voordelen, meent Lydia: „Je hoeft niets te organiseren." Beiden komen uit een gezin met vijf kinderen die allen al op jon ge leeftijd vioolles kregen. Ze spelen in een orkest, waarmee ze ook uitvoeringen voor een mu sical verzorgen. Peter Wildeman kwam vijf jaar geleden in con tact met Lawrence tijdens een tournee door British Columbia, de provincie waar Vancouver in ligt. De organisatoren hadden de toen dertienjarige violist ook uitgenodigd om zijn talenten ten gehore te brengen. Wilde man keerde jaarlijks terug naar Canada en Lawrence kwam naar Nederland om samen met hem een cd op te nemen met werk van onder anderen Vival di, Sjostakovitsj en Strauss. Vo rig jaar was hij nog in Neder land voor enkele concerten, waaronder in Meliskerke. Het drietal speelde vorige week op de christelijke beurs Naar Buiten op landgoed De Schaffe- laar in Barneveld, waar Wilde man een stand met cd's had. Ko mende week wordt nog gewerkt aan een solo-cd van Lydia met De Vier Jaargetijden van Vival di, waarop ook broer Lawrence medewerking ver-leent aan enke le duetten en Peter Wildeman op orgel en vleugel is te horen. Woensdag gaan broer en zus naar huis, na een verblijf van drie weken in Nederland. Peter Wildeman (orgel) met. La wrence en Lydia Jansen op viool, vandaag in de Grote Kerk in Haamslede (20.00 uur) en zaterdag in de Koorkerk in Middelburg (20.00 uur). door Anita Tournois SINT ANNA TER MUIDEN - De keramiek van Lieve Baert past qua uitstraling en kleur per fect in het oude stadhuisje van Sint Anna ter Muiden. Sober en stijlvol vult deze vensterbanken en staat uitgestald op consoles en tafels. Het vormt een uitste kend tegenwicht voor de lyrisch abstracte werken in olie op doek van William Quinn, die de wanden sieren. Voor Baert is het al de vierde keer dat ze in het stadhuisje ex poseert. De keramiste vindt het een sfeervolle en serene plek, waar haar werk goed tot zijn recht komt. De met de hand ge vormde voorwerpen hebben een sobere maar stijlvolle vormge ving, die niet bedacht is, maar authentiek. De vazen, potten, schalen en dozen stralen een een voud en schoonheid uit die veel mensen zal aanspreken. Baert gaat al scheppend in klei een dialoog aan met het materiaal, maar ook met de kijker. Een bezoek aan een pottenbak kersatelier van Vincent Potiers in Frankrijk in 1987 vormt de aanleiding tot een nimmer afla tende interesse voor dit materi aal. Middels diverse cursussen en stages, onder meer bij Pierre De Clerck in Brugge, leert ze technieken en mogelijkheden kennen en vindt al snel een weg tot een eigen stijl, gebaseerd op en geïnspireerd door oosterse vormen, motieven en symbolen. Regelmatig raadpleegt Baert boeken over antieke Japanse en Koreaanse kunst. Ook past de oosterse glazuren toe, zoals het lichtgroene celadon, Chinees re ducerend glazuur, dat een alter natief vormt voor het veel duur dere jade. Haar pi-schijven op staanders in deze tint refereren aan antieke oosterse objecten. „In de oudheid werden pi-schij ven, vervaardigd in jade, ge bruikt ter aanbidding van de go den", zegt Baert. „Aangebrach te tekeningen in de glazuur refe reren ook aan die tijd." Oosterse mystiek is terug te vinden in pot jes met deksels en in laatjes van de stapeldoosjes. „Hierin ver stop ik mijn geheimpjes en dro men." De keramiste vertaalt het zelf mooi met de zin die haar curriculum markeert: „Er bloeit niets in mijn klei, dan gij Lyriek Een vorm van poëzie, die ook sterk terug te vinden is in het werk van Quinn. De enorme ly riek in zijn abstracte doeken van landschappen en bepaalde momenten is opvallend. Vormge geven in vlakken die elkaar ra ken of overlappen en waarin een zekere figuratie te zien is. Talloze lagen olieverf in verras sende kleurencombinaties zijn over elkaar aangebracht. Zoals Vence in yellow, met geel als hoofdtoon en een blauwe belij ning, of het werk North Sea Night met zwarte ondergrond, kleurrijke patronen en witte ac centen. „Een abstract schilderij heeft pas succes als het een me tafoor is voor de werkelijk heid", laat Quinn weten. „Het moet elementen bevatten van menselijke passie en het niet te stuiten verlangen reflecteren van de kunstenaar om een schep per van beelden te zijn." De kunstenaar, afkomstig uit St. Louis, in Amerika, waar hij de School of Fine Arts volgde aan de Washington University, geeft blijk van een duidelijke ei gen stijl en unieke artistieke vi sie. Een beurs voerde hem naar Europa, naar Griekenland. Hij werkte op diverse plaatsen in Europa, maar keerde terug naai de VS. De daarop volgende ja ren was hij afwisselend zowel in Amerika als in Europa, in Pa rijs, werkzaam. Door zijn huwe lijk met een Belgische belandde hij in Brugge, waar hij een tien tal jaren werkte en vertoefde. Daar ontstond het contact tus sen Baert en Quinn, een vriend schap die uiteindelijk resulteer de in het samengaan van hun werk. In 1999 vertrok Quinn naar St. Paul de Vence in Frank rijk, waar de 76-jarige kunste naar nu nog altijd woont. Door zijn liefde voor Europa vormt zijn werk een synthese van zijn kijk op leven en kunst, zijn Amerikaanse wortels en Eu ropese ervaring - een mix van action painting, kenmerk van het Amerikaans abstract expres sionisme, en Europees modernis me. Quinn hangt in verschillen de musea in de wereld en expo seerde reeds op vele plaatsen in Amerika en in Europa in steden als Milaan, Keulen, Haarlem, Waterloo en Brugge. Tentoonstelling t/m 15 augustus in het oude stadhuis van St. Anna ter Muiden. Open: dagel., 13-18 uur. Het schilderij Wiggle Room van William Quinn en keramiek Lieve Baert zijn te zien in Sint Anna Ter Muiden. foto Camile Schelste door Ali Pankow BURGH-HAAMSTEDE - De tijd dat ze nog met enige schroom haar beelden aan den volke toonde is over. Keramiste Liesbeth Mullemeister beschikt al twaalf jaar over atelier 't Zuuddek in Burgh-Haamstede en exposeert daar doorlopend ei gen werk. Tevens biedt ze met enige regelmaat andere kunste naars ruimte om te exposeren. Zo is hier deze zomer een collec tie schilderijen te zien van Luts- ke Strating uit Middelburg. Schilderijen en keramische beel den sluiten goed bij elkaar aan. Uit beide spreekt fascinatie voor vogels en bloemen. Mulle meister en Strating putten alle twee hun inspiratie uit de na tuur. Dankzij een persoonlijke interpretatie van hun indruk ken geven ze hun werk een be langrijke meerwaarde. Zo verbeeldt Strating onder meer de kracht van een roze-wit te tulp en de hanige dominantie die ook een kip kan uitstralen. De kex-amische kippen van Mui lemeister zijn vooral gezellig en mollig. Tussen het roodgetinte, pikkende duo blijkt het in elk ge val harmonisch toe te gaan. De maakster bewerkte het kera miek ten behoeve van die rode kleur hier met zogeheten engobe op ijzer. Ronde vormen zijn een kenmerk voor het werk van Mui lemeister. Ook haar futen zijn gezellige dikkerdjes. Zij kneedt en bakt haar beelden vaak in één geheel met de sokkel. Soms gebruikt ze stro bij het bakpro- ces, waardoor een geblakerd ef fect ontstaat. Ook daar zijn in 't Zuuddek fraaie voorbeelden van te vinden. Mooie resultaten levert ook haar bewerking met koperoxydes op, zoals blijkt bij weer een ander kippenpaar. Muilemeister vormt haar beel den met de hand. „Ik bouw ze van binnenuit hol op. Dat houdt in dat je niet meer kunt corrige ren als je eenmaal bezig bent met dat proces." Sinds kort pos teert zich weieens achter de draaischijf. „Het valt mee", con stateert ze zelf daar nog enigs zins verbaasd over terwijl ze met twee schalen de eerste resul taten toont. Het werken met de draaischijf vloeit voort uit de op leiding die ze sinds enige tijd volgt in Gouda. „Ik leer daar vooral technische aspecten, zo als ook het samenstellen van gla zuren." Naast kippen en futen legt Mul lemeister zich de laatste tijd ook toe op planten en bloemen. Een aardige indruk van een beeld in wording bieden haar grote Aronskelken met losse star pers. Verder laat ze de herfst a mondjesmaat toe in 't Zuudde met een serie forse paddest» len, die ze een mooie groene meegeeft. Ook uit deze s spreekt weer haar vooife voor ronde en bolle vormen, Lutske Strating werkt met olie verfkrijt en acryl. Opvallendr haar schilderijen zijn de uit® grotingen van details van t1-' pen, narcissen en lelies. 'I Zuuddek, Willem Alexonf straat 14. Haamslede. De sdii® rijen van Lutske Strating djr>> zien tot en met 30 septe"'' Open: dagelijks 11-17 uur. Wilt u ook definitief afslanken, neem dan contact met ons op voor een intakegesprek of kijk op www.bodymince.nl. Korte St. Janstraat 6, 4301 AE Zierikzee, Tel.: 0111 - 41 29 45 zierikzee@bodymince.nl - '.vww.bodymince.nl Dc Canadese violisten Lawrence (18) en zus Lydia (17) Jansen spelen vanavond met de Thoolse musi- cus Peter Wildeman in Haamstede. ZWANGERSCHAPS MODE Lange Vorststraat 26 - 28 i Goes Tel.: 0113 - 22 76 23

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 26