Zonder angst naar de brugklas
Er bloeit niets in mijn klei, dan gij
De viool blijft in de familie
Stiefvader en moeder
vrijgesproken van
kindermishandeling
Krachtige tulpen en mollige kippen
Diefstal sigaretten bestraft
DEFINITIEF AFSLANKEN
ZONDER JOJO-EFFECT!
Tweede leven voor voormalig discopand in Hulst
Emergis leert kinderen niet bang te zijn voor andermans oordeel
^dymince
rastelevn
kunst
woensdag 9 augustus 2006
door Aector Dooms
MIDDELBURG - De Middel
burgse politierechter M. Meeu-
wisse sprak gisteren een 37-jari-
ge Terneuzenaar vrij van kinder
mishandeling. Ook een 40-jari-
ge vrouw uit Terncuzcn, de moe
der van de drie kinderen, werd
vrijgesproken.
De kinderen deden dit jaar aan
gifte van mishandeling door
hun moeder en stiefvader. De
zoons, nu 21, 18 en 17 jaar, had
den verklaard dat ze in de perio
de tussen 1998 en 1 februari
2004 thuis regelmatig werden
mishandeld. Officier van justi.
tie E. Bethlehem miste de over-
tuiging om tot een be wezenver.
klaring te komen.
„Er was wel iets mis in het ge.
zin", vond ze.
De verdachten verklaarden de
kinderen streng op te voeden
maar ontkenden huiselijk gf.
weid te hebben gepleegd. Hei
paar is inmiddels gescheiden
Twee zoons wonen nog thuis b:
hun moeder. „Het is lekker ru>
tig", zei de vrouw.
De politierechter vond dat c;
man en de vrouw op de zittng
oprecht overkwamen. Zij k
sloot tot vrijspraak.
MIDDELBURG - De Middel
burgse politierechter M. Meeu-
wisse heeft gisteren een 63-jari-
ge vrouw uit Goes voor een win
keldiefstal 24 uur werkstraf op
gelegd. De verdachte werd op
16 januari in Goes in een winkel
bij het passeren van de kassa k-
trapt met een pakje sigarette
dat ze niet had afgerekend. Offi
cier van justitie E. Bethlehei
had 160 euro boete geëist. D,
rechter ging boven de eis uit, ooi-
dat er sprake was van recidive.
(Advertentie)
Bodymince begeleidt u deskundig en intensief met snel en
verantwoord afslanken. De combinatie van uw persoonlijke
L&Mince proteïne-kuur en endermologie staat garant voor
verlies van 7 tot 10 kilo per maand! Met behoud van
energie en zonder hongergevoel!
door Sheila van Doorsselaer
HULST - Het pand van de voor
malige discotheek Joy aan de
Paardenmarkt in Hulst wordt
verbouwd tot appartementen
complex. Er is plaats voor twee
appartementen.
Het pandje was in gebruik voor
judolessen, toen de eigenaar, de
familie Cattoir uit Hulst, een
groep jongeren in 1966 toestem
ming gaf er een jeugdsoos in te
beginnen. Een van de initiatief
nemers van de soos was B. Pica-
vet, inmiddels een gevierd hore-
cadier in Hulst. De soos kreeg
de naam Sint Gapon en was een
groot succes. Zilverpapier sier
de de muren en het plafond
werd getooid met verpakkings
materiaal voor smeerkaas. De
gaatjes in dat karton zorgden
voor leuke lichteffecten en dat
was helemaal hip. De nieuwste
muziek werd gedraaid, de LP's
werden speciaal uit Antwerpen
gehaald.
Nadat Sint Gapon concurrentie
kreeg van een andere soos en om
dat de initiatiefnemers van Ga
pon het steeds drukker kregen
met studie en verkering, ging
hetter ziele. In 1975 werd de
soos opgeheven, nadat ouderen-
soos Second Life het pand korte
tijd had gebruikt.
In het pand werd discotheek Joy
geopend. Inmiddels staat het
pand al heel wat jaren leeg. De
nieuwe eigenaar heeft al een
tijdje de vergunning op zak voor
het bouwen van twee apparte
mentjes. Inmiddels is de hele
binnenkant van het gebouw ge
stript. Zo krijgt het pand weder
om een 'second life'.
I door René Schrier
GOES - Het is niet leuk als je op
school gepest wordt. Of als je
niet jezelf kunt zijn omdat je
bang bent voor het oordeel van
andere jongens en meisjes op je
basisschool. Voor scholieren die
zich in zo'n situatie bevinden
kan de overstap van de basis
school naar de middelbare
school dan ook een uitkomst
Het is een kans om helemaal op
nieuw te beginnen, met een scho
ne lei. Niet zelden is dan een
van de voorwaarden dat op die
nieuwe school geen kinderen
van de vorige school zitten,
I j want anders begint de ellende
weer van voren af aan.
j Kinderen hoeven die overgang
j1 van de basis- naar de middelba-
re school niet met angst en b'e-
II ven op zich af te laten komen.
I Pesten is een probleem in Neder
land met ernstige gevolgen voor
de korte en de lange termijn. Uit
onderzoek is gebleken dat dage
lijks meer dan 130.000 kinderen
(één op de vijf) gepest worden.
Kinderen die vaak gepest wor-
den hebben regelmatig last van
angsten, depressiviteit en licha
melijke klachten. Ook kan het
j van invloed zijn op de school
prestaties. Vooral meisjes die
I met dit probleem geconfron
teerd worden, ontlopen dan
i maar liever sociale situaties en
dat kan er weer toe leiden dat so
ciale vaardigheden minder geoe
fend worden.
Het kenniscentrum van Emergis
in Kloetinge verzorgt onder de
titel 'Plezier op school' een twee
daagse training om kinderen te
helpen sterker naar de brugklas
te gaan.
Vriendjes maken op het schoolplein is niet voor ieder kind even gemakkelijk. foto Peter Nicolai
Preventiewerker Jan de Vlieger
van Emergis heeft deze gratis
training dit jaar voor het eerst
opgezet. De aanmelding is in
middels gesloten en dat heeft ge
leid tot vier groepen van tien
jongens en meisjes uit heel Zee
land en uit alle denominaties.
De week voorafgaand aan de
eerste schoolweek volgen zij de
traning. In oktober is er nog een
terugkomdag, om te bespreken
hoe het gegaan is.
De Vlieger legt uit dat de trai
ning bedoeld is voor kinderen
die zich niet op hun gemak voe
len bij leeftijdsgenootjes, die ge
pest worden, moeilijk vriendjes
maken of vaak ruzie hebben. Zij
leren in de training spelender
wijs vaardigheden die de stap
naar het voortgezet onderwijs
vergemakkelij ken.
De training werd tien jaar gele
den in Limburg al opgezet voor
aanstaande brugklassers die pro
blemen hebben in de omgang
met leeftijdsgenoten. Eind vorig
schooljaar heeft De Vlieger op
basisscholen en bij (onder
wijsorganisaties die contacten
hebben met basisscholieren re
clame gemaakt voor 'Plezier op
school'.
Pestprotocol
In de praktijk is gebleken dat
kinderen die gepest worden
maar zelden op eigen kracht
van dit probleem af kunnen ko
men. Zo is er op scholen wel een
pestprotocol, maar niet overal
wordt daar op dezelfde manier
mee omgegaan. In de zomercur
sus 'Plezier op school' leren de
kinderen hoe ze zich zelfverze
kerder kunnen voelen, hoe ze
contacten maken en hoe ze het
best kunnen reageren als ande
ren vervelend tegen ze doen. De
cursus helpt een handje bij het
maken van een goede nieuwe
start.
Het is bijvoorbeeld van belang,
vertelt De Vlieger, dat kinderen
bepaalde gevoelens leren her
kennen. En dat ze een bepaalde
(onplezierige) gebeurtenis kun
nen herkennen. Zo'n gebeurte
nis kan weer leiden tot negatie
ve gedachten en gevoelens, wat
weer ongewenst gedrag tot ge
volg kan hebben. Als scholieren
getraind zijn bepaalde gebeurte
nissen te herkennen en daar
mee om te gaan, hoeven ze daar
geen negatieve gedachten aan
over te houden. Maar dan moet
je voor jezelf de zaken wel op
een rijtje hebben. Dat wil zo
veel zeggen als het herkennen
van gevoelens. Daarbij komen
in de training de vier B's om de
hoek kijken: Boos, Bang, Be
droefd en Blij.
De kinderen leren ook een be
paald gedrag, zoals het geven
van een stevige hand, iemand in
de ogen kijken als je met hem of
haar praat en met je hele hou
ding een bepaald beeld uitstra
len. Niet iedereen kan dat en
daar kan de cursus bij helpen.
Het is de bedoeling dat de trai
ning jaarlijks gegeven wordt.
De Vlieger zal in de loop van het
schooljaar, bijvoorbeeld op
Zeeuwse onderwijsbeurzen, op
een manifestatie van het RPCZ
en in voorlichting naar scholen
nog van zich laten horen, om
ouders en leerlingen op 'Plezier
op school' te attenderen.
De Vlieger: „Ik heb nog wel
even met de gedachte gespeeld
of je het middelbaar onderwijs
nu moet informeren dat een be
paald kind de training heeft ge
daan? Maar ik kwam tot de con
clusie dat dat geen goede zaak
is. Dan heb je ook geen vertrou
wen in je eigen cursus. Als het
goed is hebben de kinderen die
de cursus hebben gedaan, dat
steuntje in de rug niet meer no
dig."
door HansTabbers
GOES - De Thoolse musicus
Peter Wildeman geeft twee con
certen met jeugdige violisten uit
Canada: Lawrence (18) en zus
Lydia (17) Jansen uit Langley,
hij Vancouver. Het trio is van
daag te horen in de Grote Kerk
in Haamstede en zaterdag 12 au
gustus in de Koorkerk in Middel-
buig.
De twee programma's zijn enigs
zins afwijkend. „Wellicht willen
mensen alle concerten bijwo
nen", verklaart Wildeman. „Die
noeten dan niet hetzelfde zijn."
in beide gevallen worden van Vi
valdi Zomer uit de De Vier Jaar
getijden en het Concerto in A mi
nor uitgevoerd. Lydia Jansen
zal tevens Hopak van Modest
(Advertentie)
Moessorgski (1839-1881) twee
keer vertolken. Het is een van
haar favoriete werken en ze
won er onlangs een zilveren
prijs mee. „Het is melodieus,
technisch moeilijk, maar erg
leuk om te spelen", verklaart ze.
Een eerste prijs kreeg ze voor
haai- uitvoering van Meditation
van Jules Massenet. Verder
heeft ze eigenlijk geen voorkeur,
ook niet wat andere muzieksoor
ten betreft. Lawrence is zeer ge
charmeerd van Zomer uit De
Vier Jaargetijden, omdat er zo
veel vaart in dit werk zit.
Voordelen
Broer en zus vinden het prettig
samen te spelen en ze voelen el
kaar goed aan. Uit praktische
overwegingen zijn er eveneens
veel voordelen, meent Lydia:
„Je hoeft niets te organiseren."
Beiden komen uit een gezin met
vijf kinderen die allen al op jon
ge leeftijd vioolles kregen. Ze
spelen in een orkest, waarmee
ze ook uitvoeringen voor een mu
sical verzorgen. Peter Wildeman
kwam vijf jaar geleden in con
tact met Lawrence tijdens een
tournee door British Columbia,
de provincie waar Vancouver in
ligt. De organisatoren hadden
de toen dertienjarige violist ook
uitgenodigd om zijn talenten
ten gehore te brengen. Wilde
man keerde jaarlijks terug naar
Canada en Lawrence kwam
naar Nederland om samen met
hem een cd op te nemen met
werk van onder anderen Vival
di, Sjostakovitsj en Strauss. Vo
rig jaar was hij nog in Neder
land voor enkele concerten,
waaronder in Meliskerke.
Het drietal speelde vorige week
op de christelijke beurs Naar
Buiten op landgoed De Schaffe-
laar in Barneveld, waar Wilde
man een stand met cd's had. Ko
mende week wordt nog gewerkt
aan een solo-cd van Lydia met
De Vier Jaargetijden van Vival
di, waarop ook broer Lawrence
medewerking ver-leent aan enke
le duetten en Peter Wildeman
op orgel en vleugel is te horen.
Woensdag gaan broer en zus
naar huis, na een verblijf van
drie weken in Nederland.
Peter Wildeman (orgel) met. La
wrence en Lydia Jansen op viool,
vandaag in de Grote Kerk in
Haamslede (20.00 uur) en zaterdag
in de Koorkerk in Middelburg
(20.00 uur).
door Anita Tournois
SINT ANNA TER MUIDEN -
De keramiek van Lieve Baert
past qua uitstraling en kleur per
fect in het oude stadhuisje van
Sint Anna ter Muiden. Sober en
stijlvol vult deze vensterbanken
en staat uitgestald op consoles
en tafels. Het vormt een uitste
kend tegenwicht voor de lyrisch
abstracte werken in olie op
doek van William Quinn, die de
wanden sieren.
Voor Baert is het al de vierde
keer dat ze in het stadhuisje ex
poseert. De keramiste vindt het
een sfeervolle en serene plek,
waar haar werk goed tot zijn
recht komt. De met de hand ge
vormde voorwerpen hebben een
sobere maar stijlvolle vormge
ving, die niet bedacht is, maar
authentiek. De vazen, potten,
schalen en dozen stralen een een
voud en schoonheid uit die veel
mensen zal aanspreken. Baert
gaat al scheppend in klei een
dialoog aan met het materiaal,
maar ook met de kijker.
Een bezoek aan een pottenbak
kersatelier van Vincent Potiers
in Frankrijk in 1987 vormt de
aanleiding tot een nimmer afla
tende interesse voor dit materi
aal. Middels diverse cursussen
en stages, onder meer bij Pierre
De Clerck in Brugge, leert ze
technieken en mogelijkheden
kennen en vindt al snel een weg
tot een eigen stijl, gebaseerd op
en geïnspireerd door oosterse
vormen, motieven en symbolen.
Regelmatig raadpleegt Baert
boeken over antieke Japanse en
Koreaanse kunst. Ook past de
oosterse glazuren toe, zoals het
lichtgroene celadon, Chinees re
ducerend glazuur, dat een alter
natief vormt voor het veel duur
dere jade. Haar pi-schijven op
staanders in deze tint refereren
aan antieke oosterse objecten.
„In de oudheid werden pi-schij
ven, vervaardigd in jade, ge
bruikt ter aanbidding van de go
den", zegt Baert. „Aangebrach
te tekeningen in de glazuur refe
reren ook aan die tijd." Oosterse
mystiek is terug te vinden in pot
jes met deksels en in laatjes van
de stapeldoosjes. „Hierin ver
stop ik mijn geheimpjes en dro
men." De keramiste vertaalt het
zelf mooi met de zin die haar
curriculum markeert: „Er bloeit
niets in mijn klei, dan gij
Lyriek
Een vorm van poëzie, die ook
sterk terug te vinden is in het
werk van Quinn. De enorme ly
riek in zijn abstracte doeken
van landschappen en bepaalde
momenten is opvallend. Vormge
geven in vlakken die elkaar ra
ken of overlappen en waarin
een zekere figuratie te zien is.
Talloze lagen olieverf in verras
sende kleurencombinaties zijn
over elkaar aangebracht. Zoals
Vence in yellow, met geel als
hoofdtoon en een blauwe belij
ning, of het werk North Sea
Night met zwarte ondergrond,
kleurrijke patronen en witte ac
centen. „Een abstract schilderij
heeft pas succes als het een me
tafoor is voor de werkelijk
heid", laat Quinn weten. „Het
moet elementen bevatten van
menselijke passie en het niet te
stuiten verlangen reflecteren
van de kunstenaar om een schep
per van beelden te zijn."
De kunstenaar, afkomstig uit
St. Louis, in Amerika, waar hij
de School of Fine Arts volgde
aan de Washington University,
geeft blijk van een duidelijke ei
gen stijl en unieke artistieke vi
sie. Een beurs voerde hem naar
Europa, naar Griekenland. Hij
werkte op diverse plaatsen in
Europa, maar keerde terug naai
de VS. De daarop volgende ja
ren was hij afwisselend zowel in
Amerika als in Europa, in Pa
rijs, werkzaam. Door zijn huwe
lijk met een Belgische belandde
hij in Brugge, waar hij een tien
tal jaren werkte en vertoefde.
Daar ontstond het contact tus
sen Baert en Quinn, een vriend
schap die uiteindelijk resulteer
de in het samengaan van hun
werk. In 1999 vertrok Quinn
naar St. Paul de Vence in Frank
rijk, waar de 76-jarige kunste
naar nu nog altijd woont.
Door zijn liefde voor Europa
vormt zijn werk een synthese
van zijn kijk op leven en kunst,
zijn Amerikaanse wortels en Eu
ropese ervaring - een mix van
action painting, kenmerk van
het Amerikaans abstract expres
sionisme, en Europees modernis
me. Quinn hangt in verschillen
de musea in de wereld en expo
seerde reeds op vele plaatsen in
Amerika en in Europa in steden
als Milaan, Keulen, Haarlem,
Waterloo en Brugge.
Tentoonstelling t/m 15 augustus in
het oude stadhuis van St. Anna ter
Muiden. Open: dagel., 13-18 uur.
Het schilderij Wiggle Room van William Quinn en keramiek
Lieve Baert zijn te zien in Sint Anna Ter Muiden.
foto Camile Schelste
door Ali Pankow
BURGH-HAAMSTEDE - De
tijd dat ze nog met enige
schroom haar beelden aan den
volke toonde is over. Keramiste
Liesbeth Mullemeister beschikt
al twaalf jaar over atelier 't
Zuuddek in Burgh-Haamstede
en exposeert daar doorlopend ei
gen werk. Tevens biedt ze met
enige regelmaat andere kunste
naars ruimte om te exposeren.
Zo is hier deze zomer een collec
tie schilderijen te zien van Luts-
ke Strating uit Middelburg.
Schilderijen en keramische beel
den sluiten goed bij elkaar aan.
Uit beide spreekt fascinatie
voor vogels en bloemen. Mulle
meister en Strating putten alle
twee hun inspiratie uit de na
tuur. Dankzij een persoonlijke
interpretatie van hun indruk
ken geven ze hun werk een be
langrijke meerwaarde.
Zo verbeeldt Strating onder
meer de kracht van een roze-wit
te tulp en de hanige dominantie
die ook een kip kan uitstralen.
De kex-amische kippen van Mui
lemeister zijn vooral gezellig en
mollig. Tussen het roodgetinte,
pikkende duo blijkt het in elk ge
val harmonisch toe te gaan. De
maakster bewerkte het kera
miek ten behoeve van die rode
kleur hier met zogeheten engobe
op ijzer. Ronde vormen zijn een
kenmerk voor het werk van Mui
lemeister. Ook haar futen zijn
gezellige dikkerdjes. Zij kneedt
en bakt haar beelden vaak in
één geheel met de sokkel. Soms
gebruikt ze stro bij het bakpro-
ces, waardoor een geblakerd ef
fect ontstaat. Ook daar zijn in 't
Zuuddek fraaie voorbeelden
van te vinden. Mooie resultaten
levert ook haar bewerking met
koperoxydes op, zoals blijkt bij
weer een ander kippenpaar.
Muilemeister vormt haar beel
den met de hand. „Ik bouw ze
van binnenuit hol op. Dat houdt
in dat je niet meer kunt corrige
ren als je eenmaal bezig bent
met dat proces." Sinds kort pos
teert zich weieens achter de
draaischijf. „Het valt mee", con
stateert ze zelf daar nog enigs
zins verbaasd over terwijl ze
met twee schalen de eerste resul
taten toont. Het werken met de
draaischijf vloeit voort uit de op
leiding die ze sinds enige tijd
volgt in Gouda. „Ik leer daar
vooral technische aspecten, zo
als ook het samenstellen van gla
zuren."
Naast kippen en futen legt Mul
lemeister zich de laatste tijd ook
toe op planten en bloemen. Een
aardige indruk van een beeld in
wording bieden haar grote
Aronskelken met losse star
pers. Verder laat ze de herfst a
mondjesmaat toe in 't Zuudde
met een serie forse paddest»
len, die ze een mooie groene
meegeeft. Ook uit deze s
spreekt weer haar vooife
voor ronde en bolle vormen,
Lutske Strating werkt met olie
verfkrijt en acryl. Opvallendr
haar schilderijen zijn de uit®
grotingen van details van t1-'
pen, narcissen en lelies.
'I Zuuddek, Willem Alexonf
straat 14. Haamslede. De sdii®
rijen van Lutske Strating djr>>
zien tot en met 30 septe"''
Open: dagelijks 11-17 uur.
Wilt u ook definitief afslanken, neem dan contact
met ons op voor een intakegesprek of kijk op
www.bodymince.nl.
Korte St. Janstraat 6, 4301 AE Zierikzee,
Tel.: 0111 - 41 29 45
zierikzee@bodymince.nl - '.vww.bodymince.nl
Dc Canadese violisten Lawrence (18) en zus Lydia (17) Jansen spelen vanavond met de Thoolse musi-
cus Peter Wildeman in Haamstede.
ZWANGERSCHAPS
MODE
Lange Vorststraat 26 - 28
i Goes Tel.: 0113 - 22 76 23