Parijs koestert de romantiek 50% KRETA Stedenverkiezing i www.skytours.nl Vddrdelig geni Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770 Nationaal: 020-4562500 zaterdag 5 augustus 2006 Reizen Rome Barcelona Parijs is de meest populaire stad voor een stedentrip. Dat blijkt uit de Stedenverkiezing die deze krant heeft georganiseerd. De afgelopen maanden werden online ruim 8000 stemmen door lezers uitgebracht op hun favoriete bestemming. Ze konden kiezen uit criteria als romantiek, cultuur, uitgaan en shoppen. In deze special reacties op de uitslag, een portret van het wat onbekendere Oslo en een voorbeeld waarin een stad profiteert van het succes van een boek. Heerlijke verkoeling De warmte heeft menigeen verlamd. Niet meer in staat tot leuke uitjes die zo bij de vakantie horen. Nu het afge koeld is kunnen we weer op pad. Welk uitje onderneemt u nu het weer omgeslagen is? Stem mee in de Graadmeter. Ga naar de website van deze krant en klik op de rubriek Reizen. Zwembroek of bikini Londen Een zwembroek, bikini of badbak is geen overbodige luxe als u op vakantie gaat. Nieuwe badkleding is de belangrijkste aanschaf voordat u vertrekt. We vroegen naar uw aan kopen voor de vakantie. De uitslag: Badkleding 30% Digitale camera 19% Zonnebril 19% Wandelkleding 16% IPod 8% Laatste model mobieltje 8% Shoppen 1 Barcelona 15.2% 2 Antwerpen 13.2% 3 Londen 12.4% 4 Parijs 11.9% 5 Berlijn 6.8% 6 Praag 3.5% 7 Dublin 3.5% 8 Monaco 2.7% 9 Madrid 2.7% 10 Wenen 2.6% 11 Marrakech 1,8% 12 Dublin 1.8% Romantiek 1 Parijs 14.8% 2 Barcelona 10.5% 3 Venetië 9.8% 4 Rome 9.1% 5 Wenen 6.5% 6 Brugge 5.3% 7 Praag 4.8% 8 Londen 4.2% 9 Florence 3.6% 10 Sevilla 3.3% 11 Boedapest 3% 12 Istanbul 2.9% Cultuur Rome 19.9% Florence 10.3% Barcelona 8.2% Praag 7.3% Parijs 6.7% Wenen 4.9% Berlijn .4.8% Athene 4.7% St. Petersburg 4.4% Edinburgh 3.7% Istanbul 2.9% Londen 2.6% Uitgaan 1 Londen 2 Parijs 3 Milaan 4 Antwerpen 5 Barcelona 6 Berlijn 7 Istanbul 8 Rome 9 Brussel 10 Venetië 11 Brussel 12 Milaan Vraag antwoord Wat gebeurt er met mijn bagage nadat ik het heb in gecheckt voor het vliegtuig? Mirjam Snoerwang van Schiphol Group: 'Op Schiphol gaat de bagage van de incheckban- den naar het bagageruim onder de aankomst hal. Dit is een gigantische ruimte, zo groot ajs ongeveer 12 voetbalvelden. Een machine con troleert daar alles op explosievent Ê/it gebeurt volautomatisch. Pas wanneer een object als ver dacht wordt bestempeld, komt er iemand aan te pas om de zaak te controleren. De bagage wordt gesorteerd door middel van 'ogen' die overal bevestigd zijn en de labels scannen op een sorteerband. Op die manier vindt de sorte ring naar de juiste band plaats. Bij de goede pier wordt het gelost. Handmatig wordt het op karren gezet en vervolgens gaat alles op dezelf de manier het vliegtuig in.' Heeft u ook een vraag? Mail naar redactie@weqenermultimedia.nl. Voor meer vra gen en antwoorden: ga naar de website van deze krant en klik op de rubriek Reizen. trips groeit gestaag, ook het aantal be stemmingen. In Europa, maar ook in Noord-Affika en Oost-Europa. Door het groeiende aanbod van ste den (en aanbiedingen) rijst de vraag: waar ga je heen? Informatie van vrien den en familie die net op reis zijn ge weest is erg belangrijk. Net als het imago van een stad. Zo is Parijs al decennia de ideale plek voor verliefden en wordt Londen al jaren geroemd vanwege het shoppen. Dui delijk is dat sommige steden het moe ten hebben van een specifiek imago. Florence eindigde tweede bij 'cul tuur', maar in de onderste regionen bij de andere categorieën. I geren; Rome meer ouderen. F Het lijkt dat naarmate mensen ouder worden cultuur een belangrij- Jt" w lcere rol speelt. Barce- wlll/m g lona is de laatste vijf m jaar opgekomen. Het •J is een allround-bestem- ming, waar je lekker kunt shoppen, eten en wat cultuur leunt opsnuiven. Met mooi weer...'. Goedkope vluchten Bij Barcelona spelen prijsvechters een steeds belangrijkere rol. Zij kunnen een bestemming maken of breken. Uit het CVO blijkt dat de auto in 2005 met 39% favoriet blijft voor een ste- Ideaal tussendoortje in voor- en najaar Een stedentrip is hot. Mede door de lagere vliegtarieven zijn veel steden bereikbaar geworden voor veel mensen. Het is een typische tussendoorvakantie, die vooral populair is in het voor- en najaar. Bij I gezinnen, tweeverdieners, jongeren en ouderen. Maar welke stad kies je als verliefd stel? En welke om lekker te shoppen? Of om cultuur te snuiven? door CORNQ VAN DEN BERG I (CVO) uit 2005 is Parijs goed voor 10% van alle stedentrips, Londen (8), Ber lijn (7), Antwerpen (6) en Barcelona voor 4 procent. Boottochten Maar waarom is Parijs bijvoorbeeld populairder dan elke andere stad? Kristell Carfantan van het Frans Ver keersbureau: 'Het is een bewuste keu ze om Parijs neer te blijven zetten als romantische stad. Er wordt al jaren met regelmaat over gecommuni ceerd. En er worden steeds nieuwe producten voor ontwikkeld, zoals boottochten op de Seine. Hierdoor wordt het imago in stand gehouden. Ook al bruist de stad van cultuür en is uitgaan en shoppen ook geen pro bleem. Maar dat hebben er meer.' De vijfde plek van Barcelona is opmer kelijk, want deze stad is door de Ne derlander pas recentelijk echt ont dekt. Jim van Velzen, projectleider lijke winnaar. En een kopgroep die bo ven de rest uitsteekt. Waarbij de nummer één minimaal drie keer zoveel stemmen heeft gekre gen als de nummer vijf. En soms wel tien keer zoveel als de nummer tien uit de lijst. De uitslag laat dan ook dui delijk zien dat de Nederlander bij het shoppen aan andere steden denkt dan bij cultuur, f f De overall-winnaar is Pa- iÉÜ I rijs geworden, die bij W: fa de categorie'roman- PmÉBffe'j'*'''"'"" ^ek' ruim won, bij jaBraK.lSferf i'.: ,f, shoppen tweede werd, bij uit- WH! u gaan vierde ÉHMfcJffrffi"«&:■-' en bij cultuur vijfde. Het -it isluit aan bij ISPfp; de bezoelc- cijfers. Vol gens het Continu Va- ij de Stedenverkiezing is be wust gekozen om vier cate gorieën te definiëren. En el ke categorie kent een duide- Dierenmishandeling komt helaas overal voor. Ook in vakantielanden kunnen toeristen ge confronteerd wórden met dierenleed. Wat dan te doen? Wereldwijd zijn er organisaties die zich hiermee bezig houden. Zwerfdieren wor den bijvoorbeeld opgevangen en verzorgd. Op internet staan talloze tips hoe toeristen het beste om lom- WÊÊ nen gaan met I dierenleed. Ne- derland blijkt I erg actief te zijn op het ge- bied van die- I renbescher- ming. Veel Ne- H derlanders zet- H ten zich in voor buiten- Hln.totaal zijn de afgelopen maanden via de website van deze krant 8034 stemmen uit gebracht- Lezers konden hun favoriete stad opgeven op het gebied van romantiek, cul tuur, shoppen en uitgaan. De lijst bestond uit 36 ste den uit Europa en Noord-Afrika. De complete lijst bestond uit: Parijs, Barcelona, Vene tië, Rome, Wenen, Brugge, Praag, Londen, Florence, Sevilla, Boedapest, Istanbul, Athene, Berlijn, Lissa bon, Antwerpen, Monaco, Edinburgh, Marrakech, Gent, Kopenhagen, Stockholm, Dublin, Geneve, Mi laan, Brussel, Oslo, Madrid, Nice, Krakau, Munchen, St. Petersburg, Moskou, Valencia, Porto, Hamburg. Nederlandse steden zijn niet meegenomen in de ver kiezing. Bekijk de complete uitslag op de website van deze krant onder de rubriek Reizen. dentrip; 35% pakt inmiddels voor een paar dagen het (goedkope) vliegtuig. Tien jaar geleden was dit nog geen tien procent. De trein (12), touringcar (9) en boot (2%) volgen op grote af stand. Bijna de helft van de Nederlanders heeft vorig jaar een stedenreis ge maakt: in 2005 goed voor in totaal 2.550.000 stedenreizen. Dat is 15% Geliefden bij de Pyramide du Louvre foto Paris Tourist Office/ David Lefranc lcantie On- van het Continu Vakantie Onder- van alle vakanties naar het buiten- derzoek zoek: 'Barcelona trekt veel meer jon- land. En niet alleen het aantal steden- V v- ZWALUWHOEVE WAARDEBON KDRTING p een losse behandeling REE ARRANGEMENT) W AA R D E B N Even een moment van rust en ontspanning. Met o.a. een beautyfarm, een verwarmd zwembad, een prachtige hamam, restaurants, relaxruimtes, whirlpools en vele sauna's kunt u bij de Zwaluwhoeve heerlijk genieten. Soiree arrangement Ontvangst na 16.ÜO uur met een kopje koffie Vrij gebruik van shampoo, showergel en of thee met iets lekkers. scrubzout Gebruik van alle saunafaciliteiten tot 24.00 uur Tweegangen dinerbuffet Prijs 24,50 p.p. Prijswijzigingen ei- TEgEN INUgVERING VAN DE?E BPN: KORTING v r de 2_e per5ddn p het Soiree arrengement Max. 4 pers. i Zuiderzeestraatweg IDS Harderwijk Tel: D341-451993 www.zwaluwhdeve.nl landse dieren. Wereldwijde bescherming: www.wspa.nl Tips: www.dierenbescherminq.nl Dossier: www.dierennieuws.nl Asielen: www.wereldasielen.nl Honden: www.dutchypuppy.nl 'Open schip' op Havenfestival Tijdens het Havenfestival in IJmuiden op zater dag 26 en zondag 27 augustus stelt DFDS Seaways haar schepen open voor bezoekers. De ferrymaatschappij die vaart tussen IJmui den en Newcastle start hiermee de feestelijke activiteiten ter ere van het 140 jarig jubileum van DFDS. De schepen King of Scandinavia (26 augustus) en Queen of Scandinavia (27 augus tus) heten elk 1000 bezoekers welkom. Alle openbare ruimtes aan boord zijn geopend, waaronder de vele bars (inclusief buitendek) en het Bake 'n Coffee restaurant. In de Colum bus Club zorgen het scheepsorkest en showbal let de hele dag voor vermaak. Geïnteresseer den kunnen de gratis kaarten reserveren op de website. Op vertoon van het persoonlijke toe gangsbewijs en een geldig identiteitsbewijs mogen bezoekers van 11.00 uur tot 15.00 uur aan boord van de cruiseferry aan de Havenfesti- valkade (Trawlerkade). www.dfds.nl/140

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 33