PZC Luiers die het milieu sparen Ladyphones mobieltjes zijn echte juweeltjes W7 Modeweek Vlekken SAMSUNG mobile zaterdag 5 augustus 2006 In navolging van Amsterdam komt er ook een fashion week in Antwerpen, De organisator van de huidige modebeurs A Fair aan de Scheldestad heeft het tweejaarlijkse evenement ge pland voor 22 tot en met 29 ja nuari volgend jaar. De modeweek moet een verge lijkbaar evenement worden zo als die in de wereldsteden New York, Milaan en Amsterdam, verklaart de in België wonende Nederlandse organisator Roger Eisten. Op het programma staan verscheidene modeshows. Tege- lijkertijd met de twee modebeur- zen A Fair, voor new luxury brands, en Station, een nieuwe beurs voor denim en urban brands. Eisten vindt het eigenlijk van de zotte dat een stad als Antwer pen, met zo veel modecultuur, geen modeweek kent. „Ten eer ste zitten in deze stad alle top agenten van merken als Iceberg, Dolce Gabbana, Kenzo, Juicy en hebben we ook zelf grote na men als Bikkembergs, Ann De- meulemeester, Dries van No ten", aldus Eisten. Hij zou het mooi vinden als zij ooit op de modeweek in Antwer pen hun winter- en zomercollec ties zouden komen showen, maar beseft dat dat tijd nodig heeft. „Dat is een proces, maar uiteindelijk zouden we dat wel willen." Eisten denkt meer aan shows van de nieuwe jonge ta lentvolle ontwerpers uit België, zoals Les Hommes, Kris Van As- sche, maar ook aan de Neder landse ontwerper Percy Iraus- quin. Hij heeft Irausquin inmiddels gevraagd volgend jaar te komen showen. De van origine Aru baan heeft daar wel oren naar als het niet tegelijk valt met de fashion week in Amsterdam. Wat hebben make-up, gras en stuifmeel met elkaar gemeen? Helemaal niets, behalve een en dezelfde vlekkenverwijderaar. Dr. Beckmann, die kan bogen op ruim dertig jaar ervaring met vlekken, heeft een heel scala aan vlekkentovenaars uitgedok terd. Het zijn er twaalf in totaal, samen goed voor het oplossen van 135 verschillende vlekken. Viltstift, fruit, olie, noem maar j op. Al enige tijd is Dr. Beck mann bij de drogist te vinden, maar nu rukt hij op naar de su permarkt, onder meer C1000, Jumbo en Dirk van den Broek. Een 'tovenaar' kost daar 2,50 eu- was dat er geen materiaal was voor luiers dat ook goed was voor het mi lieu. Dus ging ik daarnaar op zoek. In Zweden is er op dit gebied heel veel kennis en ik zocht contact met die mensen. Ik kocht een machine en ontwikkelde mijn eigen materiaal", zegt ze bij de introductie van haar merk Nature Babycare in ons land. Sandberg' wilde dat de luiers zoveel mogelijk biologisch afbreekbaar zou den zijn, en ook composteerbaar. Ze vond de oplossing in een luier met een buitenkant op basis van afbreek baar maïszetmeel en een binnenkant waarin aanzienlijk minder niet af breekbaar pulp wordt gebruikt om vocht op te nemen. Sandberg heeft een procédé met 'kan aaltjes' in de luier ontwikkeld waar door het vocht snel wordt afgevoerd. En verder is de luier chloorvrij, in te genstelling tot die van de andere mer ken. Dunner Haar vondst bleek aan te slaan. Niet alleen omdat die milieuvriendelijker is, maar ook omdat de luiers wat dun ner zijn dan die van de grote merken. Consumententests oordeelden dat haar luiers minstens zo goed waren als die van de grote concurrenten. „Het kan ook niet anders. De consu ment wil gewoon een goed product. De luier kan dan wel beter zijn voor het milieu, als hij niet goed presteert koopt de consument hem niet", weet Sandberg. Nature Babycare werd een succes in de twee landen die aan Nederland vooraf gingen, Zweden en Groot-Brit- tannië. „We zijn extreem klein. We zitten nu op een jaaromzet van tien miljoen euro, terwijl de marktleiders tientallen miljarden omzetten. Toch zijn ze bang voor ons. Er is regelma tig gedreigd met processen. Dan bui gen we, ook als we gelijk hebben. Ik ben advocaat geweest, ik weet dat je het tegen dat soort bedrijven toch ver liest. Zij hebben de middelen." Ooit zullen de grote luierproducen- ten toch ook overstag moeten, denkt Sandberg. „Probleem is alleen dat zij pas met milieuvriendelijker produc ten komen op het moment dat de con sument er om waagt. Wij zijn de pio niers, en pas als consumenten tegen die grote bedrijven zeggen: waarom doen jullie dat niet, zullen ze zelf met iets komen. Daarom is wat wij bren gen ook zo belangrijk." Gevoelig Verwacht Sandberg dat Nederland ook zo gevoelig is voor dat mi lieu-aspect? Het milieu leeft hier niet zo als in Zweden. „Dat heb ik ge hoord ja. Jullie verbranden hier ook het afval. Maar ook dan zijn mijn luiers beter: ik gebruik geen oliën en chloor, waardoor ze minder bijdra gen aan het broeikaseffect. Ook zit er veel minder absorptiemateriaal in, waardoor er minder energie nodig is het te verbranden. Ik hoop toch dat de Nederlandse moeders daar gevoe lig voor zijn." En zelfs dan nog. „Ook als het geen succes wordt, heb ik toch iets gedaan, mijn steentje bijgedra gen. Ik wil mezelf in de spiegel kun nen kijken, mezelf later niet hoeven verwijten dat ik het heb laten gebeu ren". Koos van Wees Naturecare babyluiers zijn in Neder land verkrijgbaar bij Etos. De prij zen liggen rond de 8,49 euro per pak. In de dertig was Mariene Sand berg, en zwanger van haar tweede kind, toen ze veertien jaar geleden haar leven als advo caat radicaal omgooide. Nu ver koopt ze luiers. Meer dan veer-, tig miljoen per jaar maar liefst. Het was in een tijd waarin de me dia nog dagelijks berichtten over het afvalprobleem en broeikasef fect toen bij Mariene Sandberg een knopje omging. De Zweedse had al veel gelezen over de luierindustrie in haar land, en de problemen die de af valberg van gebruikte plastics, chloor en oliën voor het milieu ver oorzaakt. „Een baby produceert ge middeld zevenhonderd kilo luiers per jaar, die niet door de natuur kunnen worden afgebroken. Dat is een erfe nis die ik mijn kinderen niet wil mee geven." Sandberg gooide het roer radicaal om, zegde haar baan als advocaat op en verdiepte zich in het in Zweden al oude ambacht van het luiers maken. „En waar ik meteen tegenaan liep Mariene Sandberg introduceert haar milieuvriendelijke luiers in Nederland. foto Mark Watson Veel vrouwen zien hun mobieltje als mode. y A A OK/f V y C~ ""i V J f ~c v y Modieuze mobieltjes voor vrouwen, vooral roze en klein, zijn in trek. Als vrouwen er Wedgwood bij krijgen of een Lancó- me-pakket gaan ze hele maal overstag. Samsung, Siemens, Nokia, alle grote merken hebben de vrouw ontdekt als aparte doelgroep die ze kunnen besto ken met modieuze mobieltjes. De evolutie van de 'ladyphones' gaat door. Samsung scoort aan de lopende band met Otazu-sieraadjes. Al catel maakte voor de lezeressen van Elle de Glamphone. Het schermpje doet ook dienst als spiegeltje. Makkelijk om even de lippen te stiften. „De Glamphone is niet alleen stijlvol, maar ook verleidelijk en absoluut een mode-accessoire dat de uitstraling weerspiegelt van een befaamd merk voor vrouwen", meldt Marja Dieben van Alcatel. Ook andere produ centen hebben het over elegan tie, uitstraling en modieuze vor men en kleuren. Alcatel belooft daarenboven een 'sensueel ge voel' wanneer de gladde mobie le telefoon in de hand gehouden wordt. Meer merken willen zich men gen in deze mode-gevoelige we reld. Zoals het internationale modellenbureau Elite met de ML1. Dolce Gabbana laten zich ook niet onbetuigd. De Itali anen werken samen met Motoro la. Na met succes een 'limited edit ion' als een proefballonnetje te hebben opgelaten, komen ze met gouden en zilveren mobiel tjes, waarin het logo D&G staat gegraveerd. Ook aan bijpassen de accessoires is gedacht, zoals hoofdtelefoons en een luxueus De E870 met sieraad van Otazu. Dolce Gabbana maken van een Motorola een luxueus mobieltje. De Lady Phone E870 heeft een gepolijste metalen behuizing. nares mag een jaar lang ambas sadrice spelen. Als eerste operator heeft Telfort op de site een aparte dameshoek ingericht: Ladies Only. „Uit on derzoek blijkt dat de meeste vrouwen een mobieltje kiezen op basis van kleur en formaat", stelt Patrice Hijsterborg. „Vaak geven zij de voorkeur aan een klein fleurig mobieltje omdat de ze eenvoudig is mee te nemen in een handtas of broekzak. De meest verkochte modellen in on ze ladyshop zijn dan ook roze en klein." Ook in deze dameshoek zijn er de lokkertjes van kaliber Wedgwood, beauty-arrange ment en H&M-cadeaubon. Ondertussen vliegen de nieuwe ladyphones ons om de oren. Zo komt Samsung in september met de E500. Zelf willen ze er niks over kwijt, en vooral de aandacht vestigen op het laatste model, de Lady Phone E870. Dat wordt gepromoot door Eli te-topmodel Yfke Sturm. Aan de E870 bungelt een sieraadje van Otazu. Via telecomwereld.nl vernemen we dat de E500 met leer is afge werkt en met leren etui wordt geleverd. Het toestel kan een paar kunstjes. Zo zit er een foto bewerkingsprogrammaatje in. Op zich niet bijzonder, maar ze geven er een leuke draai aan. Die naam alleen al: Mobile Beau ty Box. Van gezichten kunnen de kapsels en make-up veran derd worden. Redelijk verge zocht is de optie 'Foresee my child'. Een geintje dat we ken nen van de talkshow van Robert Jensen. Voeg de portretten van twee personen samen en kijk hoe hun kind eruit zou kunnen zien. Maarten van de Rakt draagtasje. Een draagkoord met wederom de letters D&G, na tuurlijk in goud, ontbreekt niet. Femmefone Het wachten was op de eerste slimmerik op internet. Marijn Maas uit het Limburgse Nuth bedacht femmefone.nl. „Vrou wen zien een gsm als mode-voor werp, dat bij hun persoonlijke levensstijl moet passen. Er is daarom grote vraag naar een on line winkel met uitgebreid aan bod", verklaart hij. Maas heeft enige ervaring in de telecomwe- reld. Eerder lanceerde hij met een partner de winkel www.typ- hone.nl, die uitgroeide tot een van de grotere in Nederland. In de eerste weken trok de site met ladyphones veel bekijks, al meer dan honderdduizend be zoekers. Ze kunnen kiezen uit allerlei merken en abonnemen tenOm ze over de streep te trek ken heeft Maas diverse combina ties bedacht. Een mobieltje met dvd-box van Sex and the City bijvoorbeeld, een Swarovs- De Elle Glamphone uit de stal van Alcatel. ki-armband of een Lancö- me-pakket. Om extra publici teit te genereren zette Maas de verkiezing op poten van Miss Femmefone.nl. Compleet met een finale in de trendy Rotter damse club Jackie RC. De win-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 31