Praten is de lijm tussen moeders en dochters zonnebad zaterdag 5 augustus 2006 2( RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE 'i Zelf is zij geen haar beter. Laatst nog. „Ik zat bij een koorconcert. Het was a capella, maar voor de begeleiding van één lied was een celliste ingehuurd. Een vrouw van midden dertig, schat ik. Onder het spe len viel het haar telkens over haar gelaat. Ik werd er gek van. Ik wilde het podium wel op stormen om die lok terug te duwen en vast te zetten." Taalwetenschapper Deborah Tannen (61) windt zich zo weer op nu ze de anekdote vertelt. De Amerikaanse hoogleraar socio linguïstiek heeft met Doe je dat écht aan een boek geschreven over hoe moeders en dochters met elkaar communiceren en met welke moeilijkheden en misverstanden dat gepaard gaat. Moeders die zich overal mee bemoeien en vaak opmerkingen maken over nevenzaken. Over het kapsel en niet over het cello-spel. „Ik mag me dan extra bewust zijn van taalgebruik omdat ik hier boeken over schrijf, maar dat wil nog niet zeggen dat ik zelf ook niet zo'n moeder ben die in het vuur van het moment soms een verkeerde opmerking maakt", zegt zij. Hoe moeders en dochters met elkaar pra ten, het is met moedwil en misverstand om geven. De onschuldigste opmerking van de ene partij kan totaal verkeerd worden opge vat door de andere. 'Wat een leuke jurk!Al is het oprecht bedoeld, de dochter hoort er sarcasme in. In Tannens boek staan tiental len voorbeelden. Moeders die menen dat voor goedbedoelde adviezen altijd plaats moet zijn; dochters die het uitleggen als be moeizucht. Andersom werkt het overigens precies zo. De neiging om elkaar over en weer op tekortkomingen te wijzen, wijst volgens Tannen op overschatting van de an der en onderschatting van zichzelf. Intimiteit Niet onbelangrijk in deze: moeders en doch ters praten graag veel met elkaar. Om tegen over elkaar zowel hun onafhankelijkheid als intimiteit te benadrukken. En dan lig gen misverstanden op de loer. Je zou bijna zeggen: praten moeders en dochters niet te veel? „Dat zal je mij niet horen zeggen. Er komt ook veel goeds uit. Het gevoel van ver bondenheid, intimiteit, dat je niet alleen bent op.de wereld, dat iemand om je geeft, dat is tussen moeders en dochters uniek. Voor vrouwen en meisjes is praten de lijm die een relatie bij elkaar houdt. Zij genie ten ervan dat ze veel met elkaar praten over van alles. Moeders missen dat enorm wanneer ze alleen maar zonen hebben. Dus is praten essentieel voor moeders en doch ters. Maar er zit dat risico aan. Hoe meer je praat en hoe persoonlijker het wordt, des te Deborah Tannen neemt groter de kans dat je iets verkeerds zegt of dat je verkeerd begrepen wordt, omdat de ander vooral oor heeft voor een onderlig gende boodschap die de afzender er niet in had gestopt. Dan stuit je op de dubbele be tekenis van het woord 'band'. Je wilt een nauwe band maar niet de verstikking die op de loer ligt. Een band is gebondenheid, maar gebondenheid beperkt je in je vrij heid." Tannen doceert aan de universiteit van Georgetown in de Amerikaanse staat Was hington. Zij werkt aan een reeks boeken over hoe moeilijk het kan zijn voor mensen om met elkaar te communiceren. Haar vori ge boek, Je begrijpt me gewoon niet, gaat over (mis)communicatie tussen mannen en vrouwen. „Elk boek komt voort uit reacties op het vorige. Maar meer nog blijkbaar dan op een boek over mannen en vrouwen zaten het op voor bemoeizucht de lezers te wachten op een boek specifiek over de communicatieproblemen tussen moeders en dochters. Het is nu eenmaal een speciale, zeer hechte relatie." Kapsel Met een extra speciale plek voor het kapsel, zo blijkt. „Je kunt niet geloven hoe belang rijk dit onderwerp is. Ik had wel een heel boek kunnen schrijven met verhalen over vrouwen en haar. Een vrouw die op televi sie te zien was met de president omdat ze werd onderscheiden, kreeg naderhand al leen van haar moeder te horen: Je had wel eerst even naar de kapper kunnen gaan." Tannen vervolgt: „Voor mannen is het nau welijks voor te stellen hoe belangrijk dit is voor vrouwen. Dat komt omdat aan kleding en kapsels van mannen geen automatische waardeoordelen hangen. Als ik kijk naar de kleding en haardracht van mannen, zegt mij dat niets. Wat vertellen de kleding en de haren mij over die man? Niets. In de taal kunde heet dat: ongemarkeerd. Maar er be staat niet zoiets als ongemarkeerde kleding of ongemarkeerde haardracht bij een wouw. Zij moet altijd een keuze maken uit een enorm scala aan mogelijkheden. En el ke keuze die ze maakt, zegt iets over haar. Wat voor wouw ze is, welke persoonlijk heid. Een wouw kan niet ongemarkeerd zijn. Of ze nu wel of niet make-up aan brengt, maakt niet uit. Een vrouw zonder make-up is gemarkeerd, een wouw met ma ke-up ook." „Daarom is het zo lastig kiezen voor vrou wen. We hebben zo'n enorme keuze dat we; altijd de verkeerde maken." „Of andersom: de kans dat een wouw de goede keuze maakt, is heel klein. En ookallj heb je als vrouw het idee dat je voor jezelf ;j de goede keuze hebt gemaakt, dan staan al-: tijd andere vrouwen klaar om je subtiel - maar vaker nog recht in het gezicht - te zeg-; gen dat ze jouw keuze verkeerd vinden, "j Moeders en dochters over en weer voorop. Zonder het te willen, kunnen ze op zo'n mod ment de meest kwetsende opmerkingen ma-; ken. Dat is niet alleen seksuele jaloezie, .j nee, al speelt dat altijd op de achtergrond, 1; Is ze sexy genoeg, maar niet te sexy? Alles speelt mee." Haar volgende boek gaat over hoe zusters met elkaar praten. Theo Hakkert Deborah Tannen - Doe je dat écht aan. Hoe moeders en dochters met elkaar praten. Ver taling: Susan Ridder. Uitgeverij Bert Bak ker, 264 pagina's, 18,95 euro. ISBN 90 351 3012 X.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 20