PZC Nederland snakt naar nieuwe elite Zonder voorhoede is een land stuurloos Redactie bijlagen: 0113-315680 I vvww.pzc.nl - E-mail:redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes l Advertentie-exploitatie: t Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. tl zaterdag 5 augustus 2006 De eenvoud van mosse len en frieten Nederland is een platte sa menleving geworden waar in de massa het voor het zeggen heeft. De idealistische oude adel is vervangen door 'patsers en pat- jepeeërs', intellectuelen in de po litiek zijn een zeldzaamheid en niet Bach maar Idols is de heer sende cultuur. Elite is een vies woord geworden, maar het ver zet groeit. Cabaretier Jeroen van Merwijk wordt niet vrolijk als hij overziet wie het in Nederland voor het zeggen hebben. „Het volk aan de macht is het ergste wat er is." Overal terreinwa gens, geld, kniebuigingen voor de mas sa. De opmerking die hij veel te vaak hoort: Ja, maar hij is wel binnen. „Weet iemand nog wie Zeus is? Nee, hij was geen zestiende-eeuwse Tjechi- sche fokker van hangbuikzwijntjes." De kleinkunstenaar vindt dat het de verkeerde kant op gaat met Neder land, „Kijk nou eens naar de Tweede Kamer. In de politiek zitten nu voorna melijk gewone mensen, zoals dat heet. Dat is niet mooi, dat is géén goede zaak. De mavo regeert het land, ter wijl er mensen horen te zitten die ons vijf keer in de zak steken. Politici be horen een grote intellectuele bagage te hebben en elan. Ik zie er niet één. Met een aantal vrienden vond hij het tijd voor een Nieuw Elitair Elan, of wel N.E.E. Een beweging die bestaat uit mensen 'die zich belangeloos inzet ten voor het verheffen van allereerst het Nederlandse volk en vervolgens de wereld in zijn geheel'. Nee, de oude elite wil hij niet terug, want die steunt op oud geld en oude macht. Hij ziet een nieuwe beweging voor zich, geba seerd op liefde, respect, aandacht en zorg voor het werk. „Een elite die bestaat uit mensen van alle lagen van de bevolking die bereid zijn om hun kennis en kunde in te zet ten voor verbetering van het geeste lijke klimaat in ons heerlijke landje. Neem de televisie. Er is niets op tegen dat er tv-programma's worden ge maakt voor een breed pubhek, maar toch niet alles?" Nederland is een platte samenleving geworden. Die ontwikkeling is begon nen in de jaren zestig met de opkomst van de popmuziek, die gaandeweg de 'cultuur van de massa is geworden. Klassieke muziek werd van de elite, die steeds meer als bevoogdend en zelfs pretentieus werd gezien, want die elite liet zich neerbuigend uit over die herrie. Die periode in de nationale geschiedenis markeert een omwente ling, er werd afgerekend met heersen de politieke en culturele stromingen. Elite is daarna bijna een besmet be grip geworden, stelt cultuurfilosoof René Boomkens. „Langzaam begint men in te zien dat ze toch wel waarde vol is, je hoort hier en daar zelfs weer de roep om een terugkeer van de elite. Niet zo gek, want zonder voorhoede is een land stuurloos." Een groeiende groep mensen verzet zich er tegen dat het land wordt geleid door mensen die zo bang zijn voor het volk, dat zij al les doen om de massa gunstig te stem men. Bestuurders die musea maar niks vinden, die cultuur op tv overbo dig vinden en niet Bach en Mozart maar Idols en Frans Bauer als maat staf voor muziek beschouwen. Verzuiling Het is echter niet duidelijk wie er met de elite worden bedoeld. Er zijn name lijk verschillende, nogal van elkaar ge scheiden elites. De economische elite bijvoorbeeld bestaat uit een heel ande re groep mensen dan de culturele eli te. „Het probleem van de macht is dat die diffuus is. De macht is tegenwoor dig overal, bij verschillende elites. Daardoor kun je niet zeggen: de macht ligt daar en daar", zegt histori cus en columnist Maarten van Ros- sem. Dé elite bestaat volgens hem niet, daarvoor is de samenleving te complex geworden. Vroeger lag het eenvoudiger. Ten tijde van de verzuiling konden de leidende Cabaretier Jeroen van Mer wijk: „Mensen schrikken zich rot als ze alleen al hét' woord elite horen." foto Marc van der Kort/GPD figuren zowel Kamerlid als burge meester als voorzitter van een zieken huis zijn. Daarmee hadden zij ontzet tend veel macht en invloed. Daarvoor was het vooral de adel die het voor het zeggen had. Het oude geld bepaalde op alle terrei nen het beleid. Zo investeerden bij voorbeeld de Rotterdamse havenba ronnen tot ver na de oorlog in de Rot terdamse cultuur. Die groep zette zich in voor de stad, het waren trotse Rot terdammers, die vonden dat iedereen in die stad moest kunnen genieten van goede en mooie dingen. „Dat was een algeheel gevoel in het land: onze trots", zegt filosoof Boom kens. „Dat is zo goed als verdwenen. Deels doordat veel bedrijven al lang niet meer Nederlands maar internatio naal zijn geworden en deels doordat de elite niet langer automatisch voort komt uit de bestaande elite. Toen ik op de middelbare school zat werden de kinderen van een arts of advocaat ook arts en advocaat en werd een boe renzoon een boer, ook al had hij gestu deerd. Dat is niet meer zo:" De belangrijkste verandering volgens Boomkens is echter dat de elite zich nauwelijks meer verantwoordelijk voelt voor de samenleving. Boomkens, hoogleraar sociale- en cultuurfilosofie aan de Rijksuniversiteit Groningen, verwijst naar columnist Henk Hof land. In NRC/Handelsblad, veelal ge zien als een krant voor de elite, schreef hij dat de huidige elite bestaat uit een combinatie van patsers en pat- jepeeërs. Vastgoedhandelaren, me dia-tycoons of platenbazen die hun nieuw verworven rijkdom onbeschei den tentoonspreiden, omdat zij den ken daarmee status en macht te ver werven. Een elite van parvenu's vormt wel een heel schril contrast met families als Fentener van Vlissingen, één van de rijkste geslachten van Nederland. Ter wijl nieuwe rijken als Heinsbroek vol gens Boomkens meer invloed claimen dan zij hebben, staat die andere fami lie al een eeuw op zeer goede voet met de koninklijke familie, die tot de oude elite behoort. De Fenteners van Vlissingen lopen niet te koop met hun rijkdom. De macht en invloed die voortvloeien uit het bezit worden echter wel veelvul dig aangewend ten gunste van mens en natuur. Zo heeft Paul Fentener van Vlisingen zich enkele jaren geleden nog door Nelson Mandela laten inspi reren om een stichting op te richten die de wildparken in Afrika beheert. Alleen al in dat project heeft hij ruim honderd miljoen euro gestoken. Voor anderen Dat zou je een vorm van maatschappe lijk ondernemen kunnen noemen, een begrip waarmee de Rabobank onder leiding van voormalig topman Wijf fels furore maakte. In de traditie van de oude elite onderscheidde Wijffels zich daarmee van de gangbare manier van bankieren. „Niet alleen goed voor jezelf zorgen, maar ook voor ande ren", typeert Boomkens die houding. „Een elite heeft uiteraard een eigenbe lang, maar ook een moreel belang. Na tuurlijk zit daar voor een deel projec tie in van de manier waarop jij tegen de samenleving aankijkt, maar het gaat er om dat je er iets mee doet ten goede van diezelfde samenleving. Dat kan door bijvoorbeeld te waarschu wen voor bepaalde ontwikkelingen." Geert Mak en Maria Goos doen dat, maar dan met boeken, vlugschriften en columns. Daarmee hebben zij in vloed op het denken over politiek, eco nomie en cultuur. Zij maken voor Boomkens deel uit van de nieuwe eli te. „Zij doen wat een echte elite be hoort te doen: mensen aanspreken op morele waarden en aangeven waar we met zijn allen naartoe moeten. Zoals Abraham Kuiper en Thorbecke dat in hun tijd deden. Een elite zorgt dat we er met zijn allen beter van worden, niet financieel, maar innerlijk en daar mee uiteindelijk als samenleving." De aloude wet wil dat de elite be paalt, omdat ze weet wat ze wil en dat goed kan verwoorden. De massa hoort dan te volgen. In de politiek lijkt het de laatste jaren echter precies anders om te gaan: politici doen vooral wat de massa wil. Helemaal fout, vindt Van Rossem. „De politiek moet geen knieval voor de massa maken, niet dichter bij de burgers willen staan, maar juist meer afstand nemen. Geen populistische de mocratie, maar een gemandateerde parlementaire democratie. Laat de be stuurlijke elite zijn gang gaan en leg niet alles voor aan de boze burgers." Van Rossem heeft ook niets met het oude socialistische credo om te stre ven naar verheffing van het volk. „Dat is een complete mislukking ge worden. Bach en Beethoven zijn beter dan Frans Bauer, daar moet je niet slap over doen, dat is gewoon zo. Net als Thomas Mann en Marcel Proust be ter zijn dan een kasteelroman. Net als Monet beter is dan de eerste de beste klutser, maar ze zijn geen van allen in gebed in een geheel van wat wij in Ne derland als cultuur beschouwen." „Ongeveer zes procent van de bevol king is academisch gevormd, heeft wat meer vrije tijd en geld en gaat naar de Mattheüs Passion. Dat zal niet veranderen. Je mag Proust van mij best verspreiden op het vmbo, des noods in stripvorm, maar het zal geen effect hebben." Platteland Een schrijver als Koos van Zomeren heeft volgens Boomkens veel effect met een boek dat een grote aanklacht is tegen het verdwijnen van het platte land. „Een persoonlijke hartenkreet waarmee hij tegelijk heel veel ande ren een stem geeft." Is er dan toch een morele voorhoede op komst die zich sterk maakt voor kwaliteit? Van Ros sem ziet er helemaal niets in. „Die mensen moeten gewoon wat minder televisie kijken, dan hoeven ze zich ook niet te ergeren." Jeroen van Merwijk zal het niet tegen houden. „Mensen schiikken zich rot als ze alleen al het woord elite horen. Het heeft echter niets met geld of af komst te maken, maar met inhoude lijk denken. Dat verdwijnt juist, we worden bijna vermorzeld. Je hebt men sen nodig aan wie je je kunt optrek ken, die je helpen om beter te wor den." Dick Hofland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 19