Auto
n
V
Met de
kun je gerust op pad
BMW 3 Serie Coupé zorgt voor brede grijns
TEST
Hij ziet er eigentijds
e;e
uit, rijdt zijdezacht
1 en in het algemeen
t' comfortabel. Alleen
af en toe is het goed
1 schrikken van het
jjj lane departure
j warning systeem.
De Citroën C6: heel aparte vormgeving.
Foto Jeroen Appels
(j Redactie bijlagen: 0113-315680
l vvww.pzc.nl
j E-mail:redactie@pzc.nl
Postbus 31,4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
'Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
'Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770;
Nationaal: 020-4562500.
vrijdag 4 augustus 2006
Al onze occasions van de
Volkswagen
Voorkeurselectie
en de Audi A-Selectie
vind u op
aacsy
www.autopoppe.nl
©a
m© poppe
ww.aulopoppe.nl
Vlissingën Terneuzen
Tel. (0118)424000 Tel. (0115) 647333
Hulst
Tel, (0114) 370100
Door Rien van der Steen
Je kunt er niet omheen:
Citroën heeft met zijn C6
weer een in het oog sprin
gende auto gebouwd.
Eentje met bijzondere
vormgeving, een eigentijds hy-
Idropneumatisch veersysteem
dat op gladde weg zijn weerga
niet leent, maar op opeenvol
gende hobbels zeer onrustig
e; wordt. Toch beloven zijn lange
'P'1 wielbasis en vernuftige veersys
teem veel comfort. En dat
I
O) Citroën C6
klopt. Voeg daaraan toe, dat de
auto goede stoelen voor en een
ruime achterbank heeft en je
kunt met een gerust hart op
pad.
Topmodel
Peugeot heeft zijn 607, Renault
had eventjes zijn Avantime en
nog zijn Vel Satis. Beiden met
weinig succes. Citroën bleef
een jaar of vijf hangen, maar
heeft na de CX en de XM toch
weer eens een topmodel. Die
C6 hoeft niet roemloos te blij
ven, maar dan is het wel te ho
pen dat Citroën de kwaliteit
voor elkaar heeft.
Natuurlijk heeft hij trekjes van
die gouden DS, hij schijnt zelfs
met zijn lampen de bocht in, al
gebeurt dat nu elektronisch.
Zijn snelheid wordt geprojec
teerd op de voorruit, hij heeft
een elektrische handrem en
juist voor het kleine kofferklep-
je rijst op snelheid een spoiler-
tje omhoog.
Ook aan de voetganger is ge
dacht om te voorkomen, dat
die via de motorkap met harde
motordelen in aanraking komt.
De kap springt dan eerst een
stukje omhoog. Tenslotte kun
je ook nog een waarschuwend
handje instellen, dat aan je bil
len krabt zodra je de wegmarke
ring raakt. Om wakker te blij
ven dus: het lane departure war
ning system. Als je het niet kent,
schrik je je wild.
Blikkerig
De lange C6 heeft een achter
kant die er plots mee ophoudt.
Mooi om te zien, het is apart.
Als je de portieren dichtgooit,
overtuigt het blikkerige geluid
niet erg. In die portieren zit wel
een mooi opbergvalc achter een
schuifklep verscholen. Spullen
kun je overal goed kwijt, alleen
is de kofferbak niet groot en is
de toegang ronduit benepen.
Jammer ook van dat minimalis
tische instrumentarium en het
vervelende radioknopje. Die di
gitale snelheidsaanduiding had
den we wel kunnen verwach
ten. Maar binnenin is verder
niks spannends te beleven, hoe
wel de buitenkant dat zeer be
looft. Het stuurwiel is saai, er
zit teveel spul in wat recht-
4 Minimalistisch instrumentarium, wel veel informatie.
Uitrusting: negen airbags, airco, esp,
cruise control, bi-xenon verlichting, op
afstand bedienbare centrale vergrende
ling, regensensor, boordcomputer.
Techniek: 3.0 V6 24v 215 pk en 290 Nm;
voorwielaandrijving, zestraps automaat.
2.7 HDI diesel; wielophanging met voor
dubbele driehoekige draagarmen en
achtereen multilink-constructie;
hydractief veersysteem met elektronisch
geregelde vering en demping. Het kan
worden ingesteld op comfortabel of
sportief weggedrag.
Lxbxh: 4,91 x 1,86 x 1,46 m
Wielbasis; 2,90 m
Draaicirkel: 12,4 m
Bagageruim: 421 liter
Tankinhoud: 72 liter
Gewicht: 1.820 kg
Max. geremd aanhangergewicht: 1.700 kg
Verbruik: 1:9
Prijs: 55.100 euro; 2.7 diesel 60.300 euro
Conclusie: Toch weer een bijzondere
Franse auto, deze C6. Rijdt super
comfortabel, heeft heerlijk meubilair en
biedt veel ruimte.
k Listige schuifkleppen in de portieren.
streelcs overgenomen is van
Peugeot of afgekeken van ande
re constructeurs.
Toch is zo'n grote Citroën we
zenlijk anders dan een Merce
des, Audi of BMW. En daar kan
het merk zijn voordeel mee
doen. Want de wegligging is in
orde, auto en motor gedragen
zich fluisterstil en de V6 is niet
gek dorstig.
Communicatie
Van het stuurwiel moet je niet
veel communicatie verwach
ten, daar draait het te licht
voor, al werkt het wel direct.
Op snelheid zakt de auto een
centimeter. Hij is aanzienlijk
steviger geveerd dan de vorige
topedities van het merk. In Ne
derland zijn er intussen 200 ver
kocht. De importeur wil dit jaar
400 stuks halen.
Mooi, dat Citroën binnen PSA
weer een karakteristieke, grote
auto mag maken. En dan is het
jammer, dat de originaliteit in
het interieur achterwege blijft.
De holle achterruit is prachtig,
de achterkant verrassend van
vorm.
Want daar wordt hij dik, ter
wijl de C6 en profil juist heel
slank overkomt.
De Peilstok
Een vrouw wordt bekeurd voor fout
parkeren, terwijl ze geen parkeerwacht
heeft gezien. De boete blijkt te zijn gegeven
op basis van videobeelden. Volgens het
College Bescherming Persoonsgegevens is dit
tegen de wet. Volgens de politie mogen
beelden van veiligheidscamera's hier wel voor
gebruikt worden. Wat vindt u? Gaat verkeers
handhaving boven privacy? Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Plat en verwerpelijk
Voor het eerst sinds de zender drie jaar
geleden stopte met 7 72 Weekend, komt
SBS 6 met 7 72 Nederland weer met een
reallife ongelukkenprogramma van eigen
bodem. Vorige week vroegen we wat u van
dit soort calamiteitenshows vindt.
O Verwerpelijk 21%
0 Plat 19%
0 Vervelend 14%
O Voyeuristisch 13%
0 Vermakelijk 12%
0 Spannend 11%
Educatief 10%
O Taco Rijssemus, hoofdredacteur 7 72 Nederland:
„Wij zijn ons ervan bewust dat mensen kritisch
staan tegenover een programma als 7 72 Nederland. Toch
is het genre tien jaar na zijn introductie volledig
geaccepteerd in Nederland. De negatieve uitslag van
deze poll schrijf ik dan ook grotendeels toe aan de
negatieve vraagstelling. Het woord calamiteitenshow
heeft een nogal negatieve klank. Overigens hanteren wij
bij het maken van 7 72 Nederland een duidelijke
gedragscode. Zo lopen we hulpverleners nooit in de weg,
gaat hulpverlening boven filmen als we als eerste op de
plek van een ongeluk arriveren en brengen we
slachtoffers nooit tegen hun zin in beeld."
De liefhebbers zullen er nog tot september op
moeten wachten, maar dat is de moeite
T'
waard. De nieuwe BMW 3 Serie Coupé is een
0 markante verschijning die zijn sportieve uiter-
j* lijk volledig waar maakt.
KENNISMAKING
1
S!
y Door Gert te Linteloo
nfi|
'eel liefhebbers van
sportieve auto's be
schouwen een
coupé als het
hoogst bereikbare.
Ze nemen de geringere ruimte
achterin graag voor lief ten gun
ste van een dynamische, ge-
ju« strekte carrosserievorm.
ig"Bij de nieuwe BMW 3 Serie
uil Coupé is die 'snelle' styling niet
na alleen het gevolg van een aange
paste daklijn en een nieuw gete-
nj kende neus en achtersteven,
maar oolc van een zes centimer
'"-•langere carrosserie. Waar de
"^technici aanvankelijk niet vro-
lijk van werden, want meer
lengte betekent extra gewicht
en dus een hoger verbruik.
Dankzij nieuwe constructie
technieken, waaronder kunst
stof voorschermen, weegt de 3
Serie Coupé echter tien kilo
minder dan een vergelijkbare
vierdeurs 3 Serie.
Detail
Een opvallend detail zijn de zo
genoemde 'Corona-ringen',
lichtcirkels om de Bi-Xenon
koplampen. Ze zorgen in het
donker voor herkenbaarheid
en zijn overdag als standaard-
verlichting te gebruiken.
Qua binnenruimte mochten
geen al te grote offers worden
gebracht ten opzichte van de
achterin toch al niet overdre
ven ruime sedan. Coupé-kopers
verwachten weliswaar niet de
De nieuwe BMW 3 Serie Coupé
is begrensd op 250 kilometer per
uur. Foto G.PD
zitmogelijkheden van een tou
ringcar, maar willen wel een
bruikbare achterbank. Daarom
is de achterzitting anders ge
vormd en minder dik gevuld.
Daarmee is het nog steeds geen
feest op de tweede rij, maar het
is er wel goed vol te houden.
Met 440 liter bagageruimte
(tien minder bij de 335i) hoe
ven in elk geval de vakantiekof
fers niet via TNT te worden be
zorgd. De opslolccapaciteit is
nog drastisch te vergroten door
het omklappen van de rugleu
ning.
Tijdens de introductie mogen
we op pad met de 335i, die tot
de komst van de nieuwe M3 in
2007 de toon aangeeft als het
op puur machtsvertoon aan
komt. Onder de imposant ge
welfde motorkap ligt een nieu
we drieliter zespitter met twee
turbo's die elk drie cilinders
van extra stuwkracht voorzien.
Met als resultaat 306 plc/225
kW en 400 Newtonmeter kop
pel.
Trekkracht
Die boomontwortelende trek
kracht is beschikbaar tussen de
1.300 en 5.000 toeren. De (be
grensde) top bedraagt 250
km/u, terwijl de sprint naar de
honderd slechts 5,5 seconden
vergt. Dit laatste met de voor
treffelijk schakelende stan
daard zesbak. De bijna 3.000 eu
ro kostende zestraps automaat
doet er 0,3 seconde langer over,
maar schakelt razendsnel en
met een maximaal bedienings
gemak.
Voor de echte sportievelingen
monteert BMW voor 141 euro
extra 'schakelflippers' op het
stuur. BMW xDrive vierwiel-
aandrijving komt op 3.685 eu
ro.
Alternatieven zijn de 325i en
330i en de dieselgestookte
330d. In november komt daar
de 335d bij (net als de 330d met
partikelfilter). Gezien het su
blieme weggedrag van de 335i
zullen ook deze nog steeds zeer
krachtige varianten geen enke
le moeite hebben het vermo
gen op de weg te brengen. Het
zelfde geldt voor de viercilin-
ders die de reeks in 2007 zullen
completeren.
De prijzen van de zescilinder-
modellen beginnen bij €52.200
voor de 325i Executive en lopen
op tot 62.250 voor de 335i
High Executive. Als een brede
grijns op het gezicht van de be
stuurder zwaarder weegt dan
achterpassagiers die hun hoed
op willen houden, zal de lief
hebber het er graag voor over
hebben.
Wat is de mooiste auto ooit? Kenners komen er niet
uit, liefhebbers ook niet. Dus wagen we het u.
Wat is volgens u de mooiste auto ooit gemaakt? Nomi
neer uw ultieme auto en kijk welke automobielen ande
re lezers hebben ingezonden. Tot nu toe zijn al talloze
pareltjes ingezonden, waaronder de Volkswagen Kar-
mann Ghia, Jaguar E-type en de Aston Martin DB9. Zit
uw favroiet er nog niet bij, geef hem dan op.
Als alle nominaties binnen zijn kunt u vanaf september
twee maanden lang stemmen op de tachtig meest inge
zonden auto's. De auto's zullen worden ingedeeld in de
tijdscategorieën voor 1945, 1945-1960, 1960-1980,
1980-heden. De ultieme droomauto zal de uiteindelijke
winnaar zijn.
We weten dat dit soort verkiezingen veel discussie ople
vert. Moet de Deux Chevaux meedoen? En de Kever? En
de allerduurste sportwagens? Daarom hebben we ook
een discussieplatform waar u uw mening kwijt kunt
over de genomineerde auto's, waar u kunt reageren op
de meningen van anderen en zelf een onderwerp kan
aankaarten.
Ga naar de website www.mooisteoutoooit.nl en doe mee.
Op zoek naar de allermooiste
■ubabS ai je layyed uaa uio uaddois U9A9 n 6eui
/9M .'ueejs/fjs jo uaiayied )aiu n Beui daajis uayojqjapuo ajaB uaa sBuej
et .si pjooMiue amnfiaH
0 Ja.
0 Nee.
U stopt om
Mag dat?
£"V. U stopt om een pakket af te geven.
V l\