Auto n V Met de kun je gerust op pad BMW 3 Serie Coupé zorgt voor brede grijns TEST Hij ziet er eigentijds e;e uit, rijdt zijdezacht 1 en in het algemeen t' comfortabel. Alleen af en toe is het goed 1 schrikken van het jjj lane departure j warning systeem. De Citroën C6: heel aparte vormgeving. Foto Jeroen Appels (j Redactie bijlagen: 0113-315680 l vvww.pzc.nl j E-mail:redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: 'Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; 'Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. vrijdag 4 augustus 2006 Al onze occasions van de Volkswagen Voorkeurselectie en de Audi A-Selectie vind u op aacsy www.autopoppe.nl ©a m© poppe ww.aulopoppe.nl Vlissingën Terneuzen Tel. (0118)424000 Tel. (0115) 647333 Hulst Tel, (0114) 370100 Door Rien van der Steen Je kunt er niet omheen: Citroën heeft met zijn C6 weer een in het oog sprin gende auto gebouwd. Eentje met bijzondere vormgeving, een eigentijds hy- Idropneumatisch veersysteem dat op gladde weg zijn weerga niet leent, maar op opeenvol gende hobbels zeer onrustig e; wordt. Toch beloven zijn lange 'P'1 wielbasis en vernuftige veersys teem veel comfort. En dat I O) Citroën C6 klopt. Voeg daaraan toe, dat de auto goede stoelen voor en een ruime achterbank heeft en je kunt met een gerust hart op pad. Topmodel Peugeot heeft zijn 607, Renault had eventjes zijn Avantime en nog zijn Vel Satis. Beiden met weinig succes. Citroën bleef een jaar of vijf hangen, maar heeft na de CX en de XM toch weer eens een topmodel. Die C6 hoeft niet roemloos te blij ven, maar dan is het wel te ho pen dat Citroën de kwaliteit voor elkaar heeft. Natuurlijk heeft hij trekjes van die gouden DS, hij schijnt zelfs met zijn lampen de bocht in, al gebeurt dat nu elektronisch. Zijn snelheid wordt geprojec teerd op de voorruit, hij heeft een elektrische handrem en juist voor het kleine kofferklep- je rijst op snelheid een spoiler- tje omhoog. Ook aan de voetganger is ge dacht om te voorkomen, dat die via de motorkap met harde motordelen in aanraking komt. De kap springt dan eerst een stukje omhoog. Tenslotte kun je ook nog een waarschuwend handje instellen, dat aan je bil len krabt zodra je de wegmarke ring raakt. Om wakker te blij ven dus: het lane departure war ning system. Als je het niet kent, schrik je je wild. Blikkerig De lange C6 heeft een achter kant die er plots mee ophoudt. Mooi om te zien, het is apart. Als je de portieren dichtgooit, overtuigt het blikkerige geluid niet erg. In die portieren zit wel een mooi opbergvalc achter een schuifklep verscholen. Spullen kun je overal goed kwijt, alleen is de kofferbak niet groot en is de toegang ronduit benepen. Jammer ook van dat minimalis tische instrumentarium en het vervelende radioknopje. Die di gitale snelheidsaanduiding had den we wel kunnen verwach ten. Maar binnenin is verder niks spannends te beleven, hoe wel de buitenkant dat zeer be looft. Het stuurwiel is saai, er zit teveel spul in wat recht- 4 Minimalistisch instrumentarium, wel veel informatie. Uitrusting: negen airbags, airco, esp, cruise control, bi-xenon verlichting, op afstand bedienbare centrale vergrende ling, regensensor, boordcomputer. Techniek: 3.0 V6 24v 215 pk en 290 Nm; voorwielaandrijving, zestraps automaat. 2.7 HDI diesel; wielophanging met voor dubbele driehoekige draagarmen en achtereen multilink-constructie; hydractief veersysteem met elektronisch geregelde vering en demping. Het kan worden ingesteld op comfortabel of sportief weggedrag. Lxbxh: 4,91 x 1,86 x 1,46 m Wielbasis; 2,90 m Draaicirkel: 12,4 m Bagageruim: 421 liter Tankinhoud: 72 liter Gewicht: 1.820 kg Max. geremd aanhangergewicht: 1.700 kg Verbruik: 1:9 Prijs: 55.100 euro; 2.7 diesel 60.300 euro Conclusie: Toch weer een bijzondere Franse auto, deze C6. Rijdt super comfortabel, heeft heerlijk meubilair en biedt veel ruimte. k Listige schuifkleppen in de portieren. streelcs overgenomen is van Peugeot of afgekeken van ande re constructeurs. Toch is zo'n grote Citroën we zenlijk anders dan een Merce des, Audi of BMW. En daar kan het merk zijn voordeel mee doen. Want de wegligging is in orde, auto en motor gedragen zich fluisterstil en de V6 is niet gek dorstig. Communicatie Van het stuurwiel moet je niet veel communicatie verwach ten, daar draait het te licht voor, al werkt het wel direct. Op snelheid zakt de auto een centimeter. Hij is aanzienlijk steviger geveerd dan de vorige topedities van het merk. In Ne derland zijn er intussen 200 ver kocht. De importeur wil dit jaar 400 stuks halen. Mooi, dat Citroën binnen PSA weer een karakteristieke, grote auto mag maken. En dan is het jammer, dat de originaliteit in het interieur achterwege blijft. De holle achterruit is prachtig, de achterkant verrassend van vorm. Want daar wordt hij dik, ter wijl de C6 en profil juist heel slank overkomt. De Peilstok Een vrouw wordt bekeurd voor fout parkeren, terwijl ze geen parkeerwacht heeft gezien. De boete blijkt te zijn gegeven op basis van videobeelden. Volgens het College Bescherming Persoonsgegevens is dit tegen de wet. Volgens de politie mogen beelden van veiligheidscamera's hier wel voor gebruikt worden. Wat vindt u? Gaat verkeers handhaving boven privacy? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Plat en verwerpelijk Voor het eerst sinds de zender drie jaar geleden stopte met 7 72 Weekend, komt SBS 6 met 7 72 Nederland weer met een reallife ongelukkenprogramma van eigen bodem. Vorige week vroegen we wat u van dit soort calamiteitenshows vindt. O Verwerpelijk 21% 0 Plat 19% 0 Vervelend 14% O Voyeuristisch 13% 0 Vermakelijk 12% 0 Spannend 11% Educatief 10% O Taco Rijssemus, hoofdredacteur 7 72 Nederland: „Wij zijn ons ervan bewust dat mensen kritisch staan tegenover een programma als 7 72 Nederland. Toch is het genre tien jaar na zijn introductie volledig geaccepteerd in Nederland. De negatieve uitslag van deze poll schrijf ik dan ook grotendeels toe aan de negatieve vraagstelling. Het woord calamiteitenshow heeft een nogal negatieve klank. Overigens hanteren wij bij het maken van 7 72 Nederland een duidelijke gedragscode. Zo lopen we hulpverleners nooit in de weg, gaat hulpverlening boven filmen als we als eerste op de plek van een ongeluk arriveren en brengen we slachtoffers nooit tegen hun zin in beeld." De liefhebbers zullen er nog tot september op moeten wachten, maar dat is de moeite T' waard. De nieuwe BMW 3 Serie Coupé is een 0 markante verschijning die zijn sportieve uiter- j* lijk volledig waar maakt. KENNISMAKING 1 S! y Door Gert te Linteloo nfi| 'eel liefhebbers van sportieve auto's be schouwen een coupé als het hoogst bereikbare. Ze nemen de geringere ruimte achterin graag voor lief ten gun ste van een dynamische, ge- ju« strekte carrosserievorm. ig"Bij de nieuwe BMW 3 Serie uil Coupé is die 'snelle' styling niet na alleen het gevolg van een aange paste daklijn en een nieuw gete- nj kende neus en achtersteven, maar oolc van een zes centimer '"-•langere carrosserie. Waar de "^technici aanvankelijk niet vro- lijk van werden, want meer lengte betekent extra gewicht en dus een hoger verbruik. Dankzij nieuwe constructie technieken, waaronder kunst stof voorschermen, weegt de 3 Serie Coupé echter tien kilo minder dan een vergelijkbare vierdeurs 3 Serie. Detail Een opvallend detail zijn de zo genoemde 'Corona-ringen', lichtcirkels om de Bi-Xenon koplampen. Ze zorgen in het donker voor herkenbaarheid en zijn overdag als standaard- verlichting te gebruiken. Qua binnenruimte mochten geen al te grote offers worden gebracht ten opzichte van de achterin toch al niet overdre ven ruime sedan. Coupé-kopers verwachten weliswaar niet de De nieuwe BMW 3 Serie Coupé is begrensd op 250 kilometer per uur. Foto G.PD zitmogelijkheden van een tou ringcar, maar willen wel een bruikbare achterbank. Daarom is de achterzitting anders ge vormd en minder dik gevuld. Daarmee is het nog steeds geen feest op de tweede rij, maar het is er wel goed vol te houden. Met 440 liter bagageruimte (tien minder bij de 335i) hoe ven in elk geval de vakantiekof fers niet via TNT te worden be zorgd. De opslolccapaciteit is nog drastisch te vergroten door het omklappen van de rugleu ning. Tijdens de introductie mogen we op pad met de 335i, die tot de komst van de nieuwe M3 in 2007 de toon aangeeft als het op puur machtsvertoon aan komt. Onder de imposant ge welfde motorkap ligt een nieu we drieliter zespitter met twee turbo's die elk drie cilinders van extra stuwkracht voorzien. Met als resultaat 306 plc/225 kW en 400 Newtonmeter kop pel. Trekkracht Die boomontwortelende trek kracht is beschikbaar tussen de 1.300 en 5.000 toeren. De (be grensde) top bedraagt 250 km/u, terwijl de sprint naar de honderd slechts 5,5 seconden vergt. Dit laatste met de voor treffelijk schakelende stan daard zesbak. De bijna 3.000 eu ro kostende zestraps automaat doet er 0,3 seconde langer over, maar schakelt razendsnel en met een maximaal bedienings gemak. Voor de echte sportievelingen monteert BMW voor 141 euro extra 'schakelflippers' op het stuur. BMW xDrive vierwiel- aandrijving komt op 3.685 eu ro. Alternatieven zijn de 325i en 330i en de dieselgestookte 330d. In november komt daar de 335d bij (net als de 330d met partikelfilter). Gezien het su blieme weggedrag van de 335i zullen ook deze nog steeds zeer krachtige varianten geen enke le moeite hebben het vermo gen op de weg te brengen. Het zelfde geldt voor de viercilin- ders die de reeks in 2007 zullen completeren. De prijzen van de zescilinder- modellen beginnen bij €52.200 voor de 325i Executive en lopen op tot 62.250 voor de 335i High Executive. Als een brede grijns op het gezicht van de be stuurder zwaarder weegt dan achterpassagiers die hun hoed op willen houden, zal de lief hebber het er graag voor over hebben. Wat is de mooiste auto ooit? Kenners komen er niet uit, liefhebbers ook niet. Dus wagen we het u. Wat is volgens u de mooiste auto ooit gemaakt? Nomi neer uw ultieme auto en kijk welke automobielen ande re lezers hebben ingezonden. Tot nu toe zijn al talloze pareltjes ingezonden, waaronder de Volkswagen Kar- mann Ghia, Jaguar E-type en de Aston Martin DB9. Zit uw favroiet er nog niet bij, geef hem dan op. Als alle nominaties binnen zijn kunt u vanaf september twee maanden lang stemmen op de tachtig meest inge zonden auto's. De auto's zullen worden ingedeeld in de tijdscategorieën voor 1945, 1945-1960, 1960-1980, 1980-heden. De ultieme droomauto zal de uiteindelijke winnaar zijn. We weten dat dit soort verkiezingen veel discussie ople vert. Moet de Deux Chevaux meedoen? En de Kever? En de allerduurste sportwagens? Daarom hebben we ook een discussieplatform waar u uw mening kwijt kunt over de genomineerde auto's, waar u kunt reageren op de meningen van anderen en zelf een onderwerp kan aankaarten. Ga naar de website www.mooisteoutoooit.nl en doe mee. Op zoek naar de allermooiste ■ubabS ai je layyed uaa uio uaddois U9A9 n 6eui /9M .'ueejs/fjs jo uaiayied )aiu n Beui daajis uayojqjapuo ajaB uaa sBuej et .si pjooMiue amnfiaH 0 Ja. 0 Nee. U stopt om Mag dat? £"V. U stopt om een pakket af te geven. V l\

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 17