Willebrands zag
af van
pausschap
Bosnische kust ligt Kroatië in de weg
PZC
PZC
Amerikaans knoeien in het Midden-Oosten
AID controleert
in Voorthuizen
1909-2006
Kardinaal was Vaticaanse topdiplomaat van de oecumene
3 augustus 1956
Johannes Willebrands (1) schudt op 3 februari bij een bezoek aan Nederland kardinaal Alfrink de hand. foto archief ANP
hele wereld. Later, na het over
lijden van kardinaal Bea, was
hij ook voorzitter van het secre
tariaat voor de Eenheid.
Willebrands droeg in belangrij
ke mate bij aan de toenadering
van het Vaticaan tot het joden
dom en in de erkenning van de
staat Israël, die onder paus Jo
hannes Paulus II zijn beslag
heeft gekregen.
Zijn werk in Rome moest mgr.
Willebrands van 1976 tot 1983
combineren met de leiding van
de Nederlandse kerkprovincie,
toen hij als opvolger van kardi
naal Alfrink tot aartsbisschop
van Utrecht werd benoemd. De
ze combinatie was voor hem te
zwaar. Hij kon nauwelijks aan
dacht besteden aan het aartsbis
dom Utrecht. Willebrands, die
in Rome vanwege zijn vele rei
zen en contacten 'de vliegende
Hollander' genoemd werd,
vroeg de paus daarom na enkele
jaren om hem van de Utrechtse
bisschoppelijke zetel te onthef
fen. Daarbij vormde de bijzonde
re synode van de Nederlandse
bisschoppen in 1980 in Rome,
die vanwege de onderlinge pola
risatie de eenheid onder de bis
schoppen moest herstellen, voor
Willebrands ook persoonlijk een
dieptepunt. Door het optreden
van de aartsconservatieve bis
schop Gijsen van Roermond en
de iets minder behoudende bis
schop Simonis van Rotterdam,
moest Willebrands achteraf toe
geven dat de synode de eenheid
van de bisschoppen en de Neder-
landse katholieken geenszins
dichterbij had gebracht.
Als opvolger van Willebrands
werd in 1983 de Rotterdamse
bisschop dr. A. Simonis tot
aartsbisschop van Utrecht be
noemd.
Johannes Willebrands, geboren
op 4 september 1909 in Boven-
karspel (NH), was in 1934 pries
ter gewijd van het bisdom Haar
lem. Daarna studeerde hij filoso
fie in Rome, waar hij ook promo
veerde. In 1940 werd hij be
noemd tot docent wijsbegeerte
van de priesteropleiding in War
mond en daarna tot rector van
Warmond. In 1948 nam Wille
brands het voorzitterschap op
zich van de Sint Willibrordver-
eniging, het oecumenisch advies
orgaan van de bisschoppen.
Dat Willebrands geen conserva
tief man was, maar een bruggen
bouwer, die de tijdgeest ver
stond, bleek destijds al uit de
voorbereidingen van het zogehe-
Ruim twintig jaar lang ivas kar
dinaal dr. Johannes Willebrands
in het Vaticaan de belangrijkste
adviseur van pausen op het ge
bied van de oecumene. In 1978
zag de Vaticaanse topdiplomaat
uit Nederland af van de kandida
tuur voor het pausschap. De
laatste jaren van zijn leven
bracht hij door in het klooster
van de zusters Franciscanessen
in Denekamp. Johannes kardi
naal Willebrands stierf gisteren
op 96-jarige leeftijd.
door Theo Krabbe
Ongeveer acht jaar geleden
keerde dr. J. Willebrands,
een aimabele, bescheiden en bij
zonder erudiete kardinaal, uit
Rome terug in Nederland. Kar
dinaal Willebrands bracht de
laatste jaren van zijn leven door
in het klooster van de zusters
Franciscanessen van Denekamp
in Twente. Een groot deel van
zijn priesterleven woonde hij in
Rome. Daar ontwikkelde Wille
brands zich tot een Vaticaanse
topdiplomaat op het gebied van
de oecumene, waarbij hij de be
langrijkste adviseur en vertrou
weling was van maar liefst vier
pausen.
Willebrands wordt beschouwd
als de eigenlijke ontwerper van
de katholieke oecumene, de dia
loog en de verzoening tussen de
rooms-katholieken met de pro
testanten, joden, anglicanen en
orthodoxen.
Paus Johannes XXIII, die het
Tweede Vaticaans Concilie
(1962-1965) bijeenriep, wilde
Willebrands persoonlijk leren
kennen alvorens hij in 1962 be
gon aan de meest revolutionaire
Vaticaanse hervorming aller tij
den.
Voor het concilie was van een oe
cumenische gezindheid binnen
de Rooms-Katholieke Kerk
geen sprake, maar op het conci
lie speelde de oecumene een
hoofdrol. In die jaren was mgr.
Willebrands secretaris van het
secretariaat voor de Eenheid
van de Christenen en onderhield
hij contacten met de leiders van
de verschillende kerken over de
ten bisschoppelijk Mandement
van 1954. In die jaren had de
verzuiling in Nederland zijn
hoogtepunt bereikt. In het Man
dement verboden de bisschop
pen de katholieken op straffe
van onthouding van de sacra
menten om lid te zijn van de so
ciaal-democratische Partij van
de Arbeid, het socialistische Na
tionaal Vak Verbond en te luiste
ren naar radio-uitzendingen
van de Vara.
Een soortgelijk document met
een veel positievere benadering
van de katholieken van de 'door
braak', die voor de sociaal-de
mocratie of het socialisme ko
zen, van de hand van de filosoof
Willebrands en zijn geestver
wanten hadden de Nederlandse
bisschoppen onder leiding van
kardinaal Alfrink direct van ta
fel geveegd.
In 1960 vertrok mgr. Wille
brands naar Rome en begon hij
zijn carrière in het Vaticaanse
bestuursapparaat van de
Rooms-Katholieke Kerk, die
hem het kardinaalsrood, circa
vijftien eredoctoraten van onder
meer universiteiten in Washing
ton, München, Leuven, Oxford
en Leningrad opleverde alsook
de hoogste onderscheiding van
ons land, het Grootkruis Oranje
Nassau.
Conclaaf
Bijna werd kardinaal Wille
brands tot paus gekozen. In
1978 moesten de kardinalen een
opvolger kiezen voor paus Jo
hannes Paulus I, die na 33 da
gen overleed. Tijdens het con
claaf in de Sixtijnse Kapel op 16
oktober 1978 bieel' Willebrands
met drie andere kanshebbers
(kardinaal König van Wenen,
kardinaal Wojtyla van Krakau
en kardinaal Pironio van Argen
tinië) over als kandidaat. De Ne
derlandse kardinaal kreeg in de
zesde stemming reeds twintig
stemmen. Maar Johannes Wille
brands zag af van het paus
schap. Hij besloot de kandida
tuur te steunen van de Poolse
kardinaal Karol Wojtyla, die als
Johannes Paulus II ruim 26 jaar
paus was en vorig jaar begin
april overleed. GPD
donderdag 3 augustus 2006
door Jan Kooy
In de stromende regen voeren
medewerkers van de Algeme
ne Inspectiedienst (AID) contro
les uit op de wegen in de omge
ving van het pluimveebedrijf in
Voorthuizen waar mogelijk vo
gelgriep rondwaart.
„Alles en iedereen controleren
is onmogelijk", erkent Dennis
ten Thije, een van de 22 AID'ers
die dezer dagen in teams van
twee mensen rondrijden in het
gebied. Dat gebeurt tot nader or
der in ploegendiensten, 24 uur
per dag. „Door zichtbaar aanwe
zig te zijn, geven we een duide
lijk signaal af aan de pluimvee
houders en transportonderne
mers dat ze niet zo maar wegko
men met overtredingen."
Het vervoersverbod geldt sinds
dinsdagmiddag. Het ministerie
van Landbouw maakte toen be
kend dat vervoer van kippen en
andere vogels, dierproducten en
mest verboden is van en naar
pluimveebedrijven die zich in
het gebied bevinden. Het verbod
geldt in een gebied met een dia
meter van zes kilometer, met
het verdachte bedrijf als middel
punt. Overal langs de wegen
staan borden die bestuurders at
tenderen op het vervoersverbod.
„Het is een moeilijk gebied om
te controleren", legt Hans Heus,
de collega van Ten Thije, uit.
„Laatst met de varkenspestdrei-
ging in de Achterhoek was ons
werk overzichtelijker. Het g
toen om een gebied met veel m
der bedrijven en wegen. P
heb je veel meer bedrijven,
actief zijn in uiteenlopende s
toren. En er is veel meer v
keer, ook omdat er twee sneb
gen, de Al en de A30 door hetj
bied lopen."
In de Achterhoek schreven
controleurs van de AID in
weken tijd enkele tientallen bc
nen uit. Bij overtredingen woi
altijd verbaliseerd. De boe
kunnen oplopen tot duizend
euro's. Ook kan de AID in ovi
leg met het Openbaar Ministe;
besluiten om beslag te leggen
vrachtwagen en/of lading.
In Voorthuizen lijkt iedere
zich keurig te houden aan dei
gels. „Iedereen weet dondf
goed wat er speelt", stelt Job
Veenstra. De vrachtwagenchai
feur blijkt bij een controle all
op orde te hebben. „Ik heb va
morgen kalveren afgeleverd I
een bedrijf hier in de buurt",
dus Veenstra, wiens werkd
gisterochtend zeer vroeg beg
in Twijzelerheide (Frieslam
„Ik heb zelf gisteravond al g
beid met de boer, om er zek
van te zijn dat hij geen kipp
heeft op zijn bedrijf."
„De meeste ondernemers zi
goed op de hoogte van alle n
gels", meent Heus. „We merte
dat de meeste chauffeurs info
matie krijgen van hun baze
De meesten houden zich keur
aan de regels." ANP
Omstanders kijken toe hoe het getroffen pluimveebedrijf wordt
gezet met linten. foto Robin Utrecht#
Kroatië bouwt een 2300 meter
lange brug om het noorden met
het zuiden te verbinden. Een-
stukje Bosnische kust ligt ech
ter in de weg.
door Marloes de Koning
De bus van Dubrovnik naar
Split in Kroatië, stopt in
Neum. Niet vanwege een histo
risch stadshart of omdat de
stranden zo wit zijn langs de
vijf kilometer kust van
Bosnië-Herzegovina. De dran
kenhal en de goedkope sigaret-
tenboer zijn de trekkers van het
Bosnische stadje, dat inge
klemd ligt tussen twee stukken
Kroatië. Je kunt er zo veel inla
den als je wilt. De douane komt
alleen in actie als het niet te
De twee grensposten op de snel
weg langs de Kroatische kust,
die Bosnië-Herzegovina door
kruist, maken van de staart van
Kroatië een enclave. Wie Dubro
vnik wil bereiken, moet via het
buurland of met de boot. Kroa
tië wil het land echter aaneen
smeden.
Het smalle lapje Bosnische kust
heeft al eeuwen alleen een stra
tegische betekenis. De stads
staat Dubrovnik gaf in de zeven
tiende eeuw een deel van haar
territorium aan de Ottomaanse
buren, als buffer tegen de steeds
sterker worden Venetianen. De
communistische Joegoslavische
president Tito herhaalde na de
Tweede Wereldoorlog het ge
baar om de Bosniërs tevreden te
houden.
Na slepende onderhandelingen
met het buurland over een snel
weg zonder grensposten, heb
ben de Kroaten nu de knoop
doorgehakt: zij verbinden de
snelweg buiten om het stukje
Bosnië-Herzegovina heen.
Vlak voor de oostelijkste grens
post zijn de voorbereidingen be
gonnen voor een brug van de
noordelijke punt Kroatië naar
het schiereiland Peljesac, tegen
over Neum. Een deel van een
heuvel is ontbost. Tweehonderd
meter 'oprit in wording' priemt
naar de zee, klaar voor de asfalt-
truck.
Zeeschepen
Maar voor het miljoenenproject
dat van Kroatië een geheel moet
maken moet nog steeds het offi
ciële startsein worden gegeven.
Bosnië-Herzegovina laat het eni
ge stuk zeekust niet zomaar pas
seren. Zware zeeschepen moe
ten onze haven kunnen berei
ken, ook als er een brug ligt,
stelt de Bosnische regering in
Sarajevo. Daarbij schermt men
met vage plannen om Neum uit
te bouwen tot zeehaven, hoe on
waarschijnlijk zo'n toekomst
voor dat stadje ook lijkt.
Cruiseschepen
De baai van Neum is ideaal voor
het kweken van schelpdieren,
maar te ondiep voor buikvaart
of cruiseschepen. De cruisegan-
ger ziet bovendien liever het
Unesco-werelderfgoed van Du-
brovik, dan de haastig gebouw
de betonnen flats uit de bloei
tijd van Neum, eind jaren negen
tig. Dat was in de tijd dat Kroa
tië al BTW kende en Bosnië nog
niet.
Met de brug in aanbouw wil
Kroatië bovendien toeiisten lok
ken naar Peljesac, een schier
eiland dat volgens het Kroati
sche ministerie van Zee en Toe
risme een impuls uitstekend kan
gebruiken.
Het gemeentebestuur van Ne-
Vinkovci Vukovar
O O
Prijedor
Bihac
BOSNIË-HERZEGOWINA
':Liv"° Sarajevo
T. OA" Visegrad-
Pale
Gorazde
Focao -
Mostar
urn. waar 97 procent van de be
woners zich overigens Kroaat
noemt, zegt op zich geen be
zwaar te hebben tegen een brug,
maar wel tegen een haven zoals
Dubrovnik Niksic
O^fSjsaSr
de Bosnische regering die voor
ogen staat. Maar het gemeente
bestuur is geen partij in de on
der-handelingen.
De Kroatische gezinnen op het
strandje aan de voet van de heu
vel waar de brug moet komen la
chen om het idee van een Neum-
se zeehaven. Zij proberen zich
voor te stellen waar de tankers
zouden moeten liggen. „Een ha
ven verplettert Neum", zegt Mir-
ko Mandie, die met zijn zoon en
kleinkinderen op het strand ligt.
„Het is een politieke fantasie,
het is hier niet eens diep genoeg
om te varen."
Mosselen
De brug zal de doodssteek vor
men voor de toeristenindustrie
in Neum, denkt Marijo, kelner
in restaurant Matic. Hij beveelt
er de 'prstaci' aan, een be
schermde mosselsoort die in
Kroatië alleen nog onder de
toonbank wordt verkocht. De il
legale delicatesse, die in het Ne
derlands steenboormossel heet,
is een reden voor veel passanten
om even in Neum te stoppen,
zegt hij. „Maar wie niet toeval
lig langsrijdt, weet niet van ons
bestaan."
Aan beloften over een brede
snelweg door Neum én een brug
hecht hij geen waarde. „Twee
miljoenenprojecten? Dat lijkt
me sterk." GPD
In de afgelopen weken heeft de Ameri
kaanse regering onvoorwaardelijke
steun aan Israël gegeven door steeds al
le pogingen te blokkeren om tot een
spoedig staakt-het-vuren te komen.
Bush en zijn medewerkers zijn name
lijk even gebrand op een definitieve uit
schakeling van Hezbollah als hun Israë
lische bondgenoot. Hezbollah is vol
gens de president een instrument van
de machtspolitieke ambities van Iran.
Als Hezbollah door het Israëlische le
ger zou worden uitgeschakeld, zou dat
een enorme tegenslag voor Iran beteke
nen. Sommige waarnemers menen zelfs
dat het conflict in Libanon een oorlog
is tussen de Verenigde Staten en Iran,
die wordt uitgevochten door Israël en
Hezbollah. De Amerikanen denken ook
dat de gevangenneming van twee Israë
lische soldaten door Hezbollah op touw
is gezet door Iran om zo de aandacht af
te leiden van Irans nucleaire ambities
en de pogingen van de Verenigde Na
ties om daar een eind aan te maken.
Voor die veronderstelling is geen enkel
bewijs en het is veel waarschijnlijker
dat het optreden van Hezbollah lokale
oorzaken heeft, in het bijzonder een po
ging was om tot een gevangenenruil te
komen. Uitschakeling van Hezbollah
zou in de Amerikaanse visie een eerste
aanzet kunnen zijn om de groeiende in
vloed van Iran te blokkeren.
In zijn State of the Union-redevoering
van 2002 stelde Bush dat Iran een on
derdeel is van de 'as van het kwaad'. Se
dert die tijd heeft de Amerikaanse rege
ring niets nagelaten om duidelijk te ma
ken dat zij het regime in Teheran graag
ziet verdwijnen. Onlangs nog vroeg de
president 75 miljoen dollar extra van
het Congres om de oppositie in Iran te
financieren.
Gezien dit essentiële uitgangspunt van
het Amerikaanse beleid in het Mid
den-Oosten is het wel zeer ironisch dat
het Amerikaanse optreden in Irak de
machtspositie van Iran in de regio
enorm heeft versterkt. De Amerikaanse
bezetting van Irak heeft immers de sjii-
tische meerderheid in Irak voor het
eerst in de geschiedenis van die onge
lukkige natie in de gelegenheid gesteld
een eind te maken aan de overheersing
van de soennitische minderheid. Ook
de Iraniërs zijn sjiieten en zij hebben in
de afgelopen paar jaar geen gelegen
heid voorbij laten gaan om hun invloed
op de Iraakse sjiieten te vergroten. Er
is niemand die er het fijne van weet,
maar men neemt aan dat er een groot
aantal Iraanse agenten actief is in zui
delijk Irak. Zo heeft Iran na het vertrek
van de Amerikanen een houdgreep op
het buurland verworven.
De Amerikaanse confrontatiepolitiek
ten opzichte van Iran heeft helemaal
niets opgeleverd. Dat geldt ook voor de
Amerikaanse pogingen om de Iraniërs
af te houden van de ontwikkeling van
een kernwapen. Het is zelfs zeer waar
schijnlijk dat de onophoudelijke demo-
nisering van het regime in Teheran
door de Amerikaanse regering de Ira
niërs een extra motief heeft gegeven
om zo snel mogelijk een kernwapen te
ontwikkelen. Het is de vraag of de Ame
rikanen niet veel meer zouden hebben
bereikt met een politiek van samenwer
king en permanent direct contact met
Teheran. In de weken en maanden na
9/11 hebben de Iraniërs en Amerikanen
productief samengewerkt bij de elimi
natie van het Taliban-regime in Afgha
nistan. Die samenwerking werd abrupt
afgebroken toen president Bush ver
klaarde dat Iran tot de 'as van het
kwaad' hoorde.
Faliekante mislukking
De Israëlisch-Amerikaanse poging om
Hezbollah een kopje kleiner te maken
is tot op heden een faliekante misluk
king gebleken. De kans dat deze slecht
doordachte onderneming alsnog een
succes zal worden is klein.
De Israëlische regering had kennelijk
vernacht dat bombardementen in com
binatie met beperkte grondacties snel
een einde zouden maken aan het optre
den van Hezbollah. Niets is minder
waar. Na weken van intensieve bombar
dementen en felle gevechten in Zuid-Li-
banon is Hezbollah nog steeds in staat
om zo'n honderd raketten per dag op
Israël af te schieten. De Hezbol
lah-guerrilla's hebben diepe indruk ge
maakt en worden beschouwd als de bes
te soldaten waar de Israel Defense For
ces ooit tegen hebben gevochten. Has-
ran Nasrallah, de leider van Hezbollah
wordt overal in de Arabische wereld
als een held gevierd.
De Israëlische bombardementen op Li
banon worden allerwegen beschouwd
als disproportioneel en de Amerikanen
hebben enorme publicitaire schade ge
leden door zich zo onvoorwaardelijk
met de Israëlische zaak te identifice
ren. President Bush en minister van
Buitenlandse Zaken Rice blijven bewe
ren dat dit een unieke kans is om tot
blijvende stabiliteit in de regio te ko
men. Daarbij is het opvallend dat alle
concessies door Hezbollah gedaan moe
ten worden terwijl er niet gerept wordt
over de Israëlische bezetting van Pales
tijns gebied. Er is geen enkele reden om
aan te nemen dat Hezbollah zich zal la
ten ontwapenen door een internationa
le vredesmacht. Het conflict kan alleen
definitief opgelost worden als ook een
eind wordt gemaakt aan de Israëlische
bezetting van de westelijke Jordaanoe-
ver, zoals Brent Scowcroft, de veilig
heidsadviseur van Bush senior onlangs
terecht schreef.
Maarten van Rossem
FRUITTEELT - Van een ramp
kan niet worden gesproken,
maar zeker is dat het stormach
tige weer van de afgelopen da
gen veel schade heeft toege
bracht aan de Zeeuwse fruit
teelt. Volgens officiële schattin
gen is ongeveer 15 tot 20 pro
cent van de totale productie
van hard fruit verloren ge
gaan. De telers van klein fruit
hebben in elk geval wel een
gunstig jaar. Hun vruchten wa
ren voor de stormperiode al
geoogst.
SUEZKANAAL - Engeland
roept reservisten op voor
'dienst in noodtoestand'. Ko
ningin Elisabeth heeft gisteren
haar handtekening onder hei
besluit gezet. Aanleiding
vormt de commotie die is ont
staan rond de nationalisering
van het Suezkanaal door Egyp
te. Vierentwintig landen zijn
uitgenodigd voor de conferen
tie over het Suezkanaal. T
bijeenkomst wordt gehouden
op 16 augustus in Londen.
SPORTONTMOETING - Folk-
stone is winnaar geworden
van de sportwedstrijden die ic
Middelburg zijn gehouden. De
wedstrijden hadden plaats ter
gelegenheid van de stedenont-
moeting met de Engelse stad.
Hoofdredactie:
Dlck Bosscher (adjunct.)
Arie Leen Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315500
Fax:(0113)315669
E-mail: redactieigpzc.nl
Lezersredacteur: A. J. Snel
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315660
Fax: (0113)315609
E-mail: lezersredacteur@pzc.nl
Middelburg:
Buitenruststraatl 8
Postbus 8070
4330 EB Middelburg
Tel (0118)493000
Fax:(0118)493009
E-mail: redwalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-mail: redgoes@pzc.nl
Terneuzen:
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115)645769
Fax. (0115)645742
E-mail: redlern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel: (0114)372776
Fax: (0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel: (0111J454651
Fax:(0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren
Goes, Zierikzee
en Hulst:
Maandag t/m vrijdag
van 8.30 tot 17.00 uur
Auteursrechten1
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden;
zaterdags tol 12 00 uur.
Abonnementen:
0800-0231231
autom. afschrijving acceptgiro
per maand: 20,55 n.v.t
per kwartaal: C 59,75 62,00
per jaar: €229.20 233,30
Voor toezending per post geldt een
toeslag.
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor h
einde van de betaalperiode.
PZC, t.a.v. lezersservice,
Postbus 31, 4460 AA Goes
Losse nummers per stuk:
maandag I/m vrijdag: 1,25
zaterdag 1,80
Alle bedragen zi|n inclusief 6% BTW
Bankrelaties:
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
vereenkomstig de Algemene
Voorwaarden van Wegener NV en volgens I
de Regelen voor het Advertentiewezen. I
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag:
tijdens kantooruren
zondag: van 16.00 tot 18.00 uur
Tel. (076)5312550
Fax. (076)5312340
Personeelsadvertenties:
Tel: (076)5312240
Fax: (076)5312340
Rubrieksadvertenties (kleintjes):
Tel. (076)5312104
Fax (076)5312340
Voor gewone advertenties:
Noord-en Midden-Zeeland
Tel, (0113)315520
Fax. (0113)315529
Zeeuws-Vlaandoren
Tel: (0114)372770
Fax:(0114)372771
Business to Business/Onroerend goed
Tel: (076)5312277
Fax:(076)5312274
Internet: v
yv.pzc.nl/service/adverteren I
abonnementenadministratie en om u te (laten) informeren over voor i
lucten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door
lo derdon. Als u op deze informatie geen prijs stolt dan kunt u dit sch
ersservice. Postbus 314460 AA Goes.
is zorgvuldig gosolocteer-
ftelijk melden bij: PZC, le-
Behoorttot WGGGNGR