Ambassade wijst reisleidersrol af
J»
5t
ie
di
Nederland heeft de plicht om
in Uruzgan succes te boeken
l
t
PZC
PZC
Schipper moet aan
laag peil wennen
Commercie stort
zich op kinderen
Hotelrekeningen worden niet betaald en verdachten niet uit cel bevrijd
Zuchten in buitenlandse cel
m
1 augustus 1956
te gast
dinsdag 1 augustus 2006
Wie op vakantie in het buiten
land geld, werk of een pilletje
nodig heeft, gaat vaak naar de
ambassade. En wie in de cel be
landt, verwacht dat de diploma
ten het wel even oplossen. „De
houding is: we betalen belasting
dus je regelt het maar". Niet
dus.
door Dick Hofland
Met de Nederlander die in
het centrum van Madrid
het verkeer stond te regelen, wa
ren ze niet echt blij op de am
bassade. Laat staan met de man
die niet kon praten, maar op
een landkaart steeds Nederland
aanwees.
Van het pad geraakt of niet, met
mensen op vakantie kan van al
les gebeuren. „En wij moeten
het dan opknappen", zegt Tessa
Martens, die voor het ministerie
van Buitenlandse Zaken jaren
lang op ambassades werkte. Ze
bezocht vooral Nederlanders
die in den vreemde in de cel wa
ren beland, nadat ze waren be
trapt met drugs in hun bagage
of maag.
Maar Martens kreeg ook vreem
de verzoeken van vakantiegan
gers. Of ze de hotelrekening
maar even wilde betalen, want
er was wat meer drank door
heen gegaan dan de familie had
gedacht. Of ze een baantje kon
regelen, dan kon mevrouw haar
vakantie terugverdienen. Of ze
een tandarts kon regelen. Of ze
een pilletje had tegen de hoofd
pijn. „Je kunt het zo gek niet
verzinnen of ze doen een beroep
op je", weet Martens. „Op va
kantie zien ze de ambassade als
een verlengstuk van Nederland.
De houding is: 'we betalen belas
ting dus je regelt het maar'. Ze
verwachten bijvoorbeeld dat ze
geld van ons krijgen als ze het
zelf niet meer hebben of dat we
een vliegticket voor de terugreis
betalen. Dat doen we dus niet,
behalve soms in ernstige situa
ties of bij rampen."
De ambassade adviseert en be
middelt, maar regelt niets.
„Sommige mensen zijn dan echt
verontwaardigd." Zaak dus dat
de reiziger goed voorbereid op
pad gaat. Buitenlandse Zaken
probeert dat onder meer te berei
ken met de voorlichtingscampa-
ge 'Wijs op Reis', die zaterdag
op Schiphol is begonnen. Hard
nodig vindt het ministerie, want
er dagen steeds weer nieuwe hin
demissen op. Mensen kunnen te
genwoordig naar de verste en
gekste bestemmingen en het
lijkt wel of het ze nauwelijks in
teresseert wat ze daar te wach
ten staat. Op internet en in fol
ders van het ministerie kunnen
reizigers op de hoogte blijven
van de situatie in hun vakantie
land en er staan tips in wat de
ambassade wel en niet voor ze
kan doen.
Of het werkt, is de vraag. Mar
tens: „Er is net een meisje van
achttien met cocaïne opgepakt
in de Dominicaanse Republiek,
terwijl we er al jaren op hame
ren dat drugs meenemen het al
lerstomste is dat je kunt doen.
Dan denk ik ook, misschien wa
ren het er zonder al die waar
schuwingen wel veel meer ge
weest."
Uit ervaring weet ze, dat vrijwel
iedereen het doet om eraan te
verdienen. „Mensen die worden
aangehouden, weten donders
goed waar ze aan begonnen."
Medewerkers van Buitenlandse Zaken zwaaien op Schiphol reizigers uit in het kader van 'Wijs op reis'.
foto Bas Beentjes/GPD
Momenteel zitten er 2566
Nederlanders in buiten
landse gevangenissen. Zes jaar
geleden waren dat er 1880 en
in 1990 niet meer dan 650.
Bijna negentig procent zit vast
voor drugssmokkel of delicten
die met drugs te maken heb
ben.
Drie jaar geleden werd op
Schiphol de '100-procentscon-
trole' ingevoerd op 'drugsvluch-
ten'. Sindsdien is het aantal
bolletjesslikkers afgenomen
van 3400 naar 490. Het gevolg
daarvan is echter dat smokke
laars uitwijken naar andere
landen, met name Peru en de
Dominicaanse Republiek.
Daar neemt het aantal opge
pakte Nederlanders in rap tem
po toe. De afgelopen drie maan
den werden er tientallen aange
houden van wie de meesten
met een vlucht uit de Antillen
kwamen. In de Dominicaanse
Republiek zaten voor de invoe
ring van de intensieve contro
les op Schiphol 18 Nederlan
ders vast, nu zijn het er 129. In
Thailand zitten nog vijftien Ne
derlanders gevangen, in Duits
land bijna vierhonderd, in
Frankrijk, Spanje en het Vere
nigd Koninkrijk ook enkele
honderden.
(Bron: Ministerie van Buiten
landse Zaken
Wie wordt gepakt is wel zijn le
ven kwijt, zeker in landen bui
ten Europa. Uit een recent on
derzoek van Buitenlandse Za
ken onder al die Nederlandse ge
vangenen bleek dat ze zonder
uitzondering niet hadden ver
wacht dat het zo slecht met ze
zou aflopen.
Verkeersagentje
Ook dan kunnen ze beter niet
hun hoop op de ambassade vesti
gen. „Wij bezoeken ze, nemen
kranten voor ze mee, eten en vi
taminepillen, maar we kunnen
geen betere cel regelen. We spe
len niet voor rechter en regelen
ook geen advocaat. Het eerste
dat ik zeg, is altijd: Wij kunnen
je er niet uithalen." Dan toch lie
ver de vakantieganger die in Ma
drid op het kruispunt verkeers
agentje ging spelen. Eenmaal in
het buitenland kwam alle ellen
de eruit en stortte hij in. Zo erg,
dat hij psychologische behande
ling nodig had. Martens: „Niet
zelden blijken mensen al ziek
voordat ze vertrekken en tijdens
de vakantie draaien ze door om
dat ze uit hun ritme zijn, wat
meer drinken of hun medicijnen
vei'geten te slikken. Dan krijgen
wij een tip van een hoteleige
naar of de politie dat er iemand
verdwaasd rondloopt. In zulke
gevallen proberen we zo iemand
te laten behandelen of terug
naar Nederland te krijgen." Ze
heeft eigenlijk maar één echte
tip voor vakantiegangers: sluit
een goede reisverzekering af,
dat voorkomt heel veel ellende.
Lees wel de voorwaarden, want
die verschillen nogal. Belang
rijk is ook wat de zorgverzeke
ring vergoedt. Bij een een natu-
ra-polis schrijft de verzekeraar
voor waar men geholpen moet
worden en dat kan wel eens een
eind uit de buurt zijn. Een ver
vroegde terugkeer wordt ook
niet zomaar vergoed, er gelden
allerlei beperkende voorwaar
den. Voor de zwijgende 'piano
man' waar de ambassade geen
raad mee wist, geldt dat alle
maal niet. Hij bleek, na dagen
onderzoek, helemaal geen Ne
derlander te zijn maar een
Fransman. GPD
De binnenvaart maakt zich
grote zorgen om de lage wa
terstanden door de lange dro
ge zomers. De sector bezint
zich op de toekomst. Klimaat
verandering vraagt lichtge
wicht schepen die ook in een
ondiepe vaargeul passen.
door Dylan de Gruijl
Schipper Jan Westerbeek
staat klaar om uit te va
ren naar IJmuiden. „Last van
de droogte? Nee hoor, hier is
water zat. Alleen in Duits
land zijn delen niet meer be
vaarbaar", roept hij de boven
de loeiende motor uit.
Zo dramatisch als drie jaar ge
leden verloopt de zomer nog
niet voor de binnenvaart. De
Nederlandse waterwegen kun
nen de scheepvaart nog aan
en in Duitsland en Zwitser
land vallen ook eindelijk wat
buien die het peil in Neder
land wat doen stijgen. Daar
mee is de angst voor een her
haling van 2003 even gewe
ken. In die periode van laag-
water leed de binnenvaart
een omzetverlies van 10 tot
20 procent. De vaargeul was
zo ondiep dat de ruimen soms
minder dan de helft gevuld
konden worden. Westerbeek
moest genoegen met 200 ton
lading. Normaal draagt zijn
schip Jan Rotterdam 470 ton
mee. „Zo erg is het nu niet",
zegt de schipper, „maar laag-
water is zeker een onderwerp.
We merken dat de Rijn grilli
ger wordt. Ze wordt een re
genrivier. Regent het in Duits
land dan komt het water in
een golf hierheen. De volgen
de dag is die weg en staat het
water een meter lager. Dat
komt toch door de klimaatver
andering, denk ik."
Nukken
Niels Abcouwer van het Riza,
het kenniscentrum voor wa
terbeheer van Rijkswater
staat, knikt. De stabiele smelt-
rivier vertoont steeds vaker
nukken. Het peil in het Boden-
meer staat een meter lager
dan normaal in deze tijd. „Er
smelt minder ijs en sneeuw",
aldus Abcouwer. „Dat is een
verandering waar de scheep-
vaart op moet inspelen."
Nadat de binnenvaart decen
nia lang steeds grotere sche
pen van hetzelfde materiaal
ging gebruiken is het nu tijd
voor bezinning. Zware sche
pen, zoals het Europaschip
dat 1500 ton kan vervoeren,
raken uit. De toekomst is aan
lichte, wellicht iets bredere
schepen voor ondiepe vaar
geulen. „Dat de waterstand
meer zal fluctueren is al een
tijdje bekend", zegt Ruud
Schouten, directeur van de
VNSI, de Vereniging Neder
landse Scheepsbouw Indus
trie. „Daarom hebben we een
project ontwikkeld voor licht
gewicht schepen. De voorde
len zijn: minder ijzer, lager
brandstofverbruik én je bent
in staat tijdens laagwater
meer lading mee te nemen."
Resultaat van het project is
het Inbiship, een ontwerp van
een lichtgewicht schip waar
mee de sector de 21e eeuw
moet aankunnen. Schouten:
„Met deze concepten willen
we de scheepvaartproductie
terughalen naar Nederland.
Het Inbiship wordt nog niet
helemaal toegepast, maar de
len zie je wel terug." Zo wor
den in Nederland al schepen
gebouwd met kajuiten van
aluminium of kunststof in
plaats van ijzer. Dat scheelt
al snel 15 procent aan ge
wicht. Door de stijgende
brandstofprijzen en ondiepe
rivieren in de zomer, zal die
ontwikkeling zich versnellen,
voorspelt het VNSI.
„In de scheepsbouw werken
consortia aan lichtgewicht
schepen", weet Kees de Vries,
directeur van schippersvereni
ging Koninklijke Schutte-
vaer. „Er zijn ook plannen
voor de bouw van een schip
dat geheel uit kunststof be
staat. Voorlopig zijn ijzeren
schepen nog makkelijk en
goedkoop. Maar we sluiten on
ze ogen niet voor de klimaat
verandering. GPD
iRL
Ier
ïur
,ez<
)e z
n b
an
.eid
)el
feru
telg
ula
ijs
'ene
iang
[a f
lat i
•Pge
«Uur
yen
rou
lieu
jelfs
foei
feur
ing
Iwe
100]
log
icht
ian<
;ing
.wei
nee
jen.
li]
le
tfaa
ichl
len
On
Min
Dnk
mu:
geli;
net
3e
joel
lact
ivei
geei
/ere
nis<
door Tim Preger
Bedrijven mikken steeds
vaker op kinderen. Het
kroost heeft niet alleen veel
invloed op wat er thuis op ta
fel komt, maar ontwikkelt
ook op jonge leeftijd veel
voorkeuren.
Kinderen pakken vernieuwin
gen makkelijker op en ver
spreiden ze verder. Markton
derzoeksbureau IRI Neder
land en het reclamebureau
ComBat zien kinderen en jon
geren vaker in beeld komen.
„Wij merken het aan het gro
tere aantal producten dat er
voor kinderen op de markt
komt", aldus Paul Sikkema
van ComBat en onderzoeksbu
reau Qruis dat zich richt op
de jeugd. „We krijgen veel
vragen over dit onderwerp. In
middels gaan er hele congres
sen over en er zijn televisie
zenders die zich uitsluitend
op kinderen richten."
Zo'n dertig jaar geleden wa
ren er op de Nederlandse tv al
leen op woensdag- en zater
dagmiddag kinderprogram
ma's. „Wij moesten het doen
met Stuif es in", zegt onder
zoeker Ronald Laureijsen van
IRI Nederland. „Het aanbod
voor kinderen was veel klei
ner. Nu zijn er complete kin
derzenders zoals Nickelodeon
en Jetix, die bestaan dankzij
de adverteerders."
Ook Albert Heijn richt zich
sinds eind 2003, het begin
van de prijzenslag in de super-
marksector, steeds meer op
kinderen. „Wij zien de laatste
jaren veel meer producten spe
ciaal voor kinderen in de
schappen komen", aldus een
woordvoerster. „Dat gebeurt
dan vooral in snoep en zuivel.
In onze winkels zijn ook al
tijd wel acties voor hen, denk
aan de wuppieactie die we tij
dens het WK voetbal hadden.
Wij hebben zelfs huismerk
producten die zich specifiek
richten op kinderen."
De drie best verkopende kin
derproducten in de Neder
landse supers zijn volgens IRI
Nederland Roosvicee Sponge-
Bob Aardbei, Verkade Spon-
geBob koekjes en Danone The
Fairly Odd Parents.
De jacht op kinderen gaat
ver. Zo draait de markt voor
computerspelletjes voorname
lijk op jongeren. Ze bellen
steeds vaker met hun mobiel
tje en ze luisteren naar mu
ziek met hun mp3-speler.
Uit onderzoek van Qruis
blijkt dat McDonald's en Ni
ke tot de eerste merken beho
ren die kinderen herkennen.
Volgens Sikkema vinden be
drijven het belangrijk om kin
deren vertrouwd te maken
met hun producten. Dat kan
later een sterke merkvoor
keur opleveren.
Maar tot hoe ver kunnen be
drijven gaan? Unilever (Ola,
Hertog en Iglo) heeft zich
voorgenomen geen marketing
communicatie meer te finan
cieren voor kinderen onder de
zes. Volgens Sikkema moeten
bedrijven hun verantwoorde
lijkheid nemen. Hij ziet dat
vele een afwachtende hou
ding aannemen. „Ze moeten
wel overleven en hun produc
ten kunnen verkopen."
Het vraagstuk gaat ook over
trends. Zo is de aard van kin
derpartijtjes in de loop der ja
ren flink veranderd. „Kinde
ren vieren hun verjaardag
niet langer thuis of in het lo
kale zwembad, maar bezoe
ken speelparadijzen of een fi
liaal van McDonald's", aldus
Laureijsen. „Ze herkennen in
middels de grote gele M bij de
restaurants en vinden het
leuk om daar te zijn."
Rol ouders
Dat bedrijven hun pijlen
meer richten op kinderen is
opvallend. Huishoudens wor
den juist kleiner, doordat er
minder kinderen worden ge
boren. Daar staat volgens Sik
kema tegenover dat kinderen
meer te besteden hebben.
„Vooral kinderen uit de hoog
ste klassen van het primair
onderwijs beginnen steeds
meer op jongeren te lijken."
Laureijsen van IRI Nederland
denkt dat het ook te maken
heeft met het feit dat ouders
vaker beiden werken. „Vroe
ger was vaak een van de
ouders thuis en hoefden kin
deren minder vaak naar de op
vang. Nu zie je compensatie
gedrag bij de ouders. Kinde
ren zijn tegenwoordig uitste
kend in staat om duidelijk te
maken wat ze willen heb
ben." ANP
De risico's van uitzending naar
Uruzgan zijn groter dan op het
moment dat regering en parle
ment besloten militairen naar
Afghanistan te sturen. Onder de
kwartiermakers vielen bij een
helikopterongeluk vorige week
twee doden. Als er bij confronta
ties met de taliban opnieuw
slachtoffers vallen, betekent dat
niet automatisch het einde van
de missie. Er blijven mogelijkhe
den om orde en rust te brengen
en zo bij te dragen aan wederop
bouw van Afghanistan en tegelij
kertijd de risico's voor onze mili
tairen te beperken.
door A.J. van Vuren
Na grondige voorbereiding
beginnen veertienhonderd
Nederlandse militairen van
daag aan hun missie: rust en sta
biliteit brengen in de Afghaan
se provincie Uruzgan om weder
opbouw mogelijk te maken en
op gang te brengen. Helaas zijn
er in de afgelopen week twee do
den gevallen onder de Neder
landse kwartiermakers. Dat
heeft naast veel verdriet ge
zorgd voor meer twijfel over het
voortzetten van de missie.
Ook de Britten en Canadezen
die in naburige provincies het
zelfde werk doen, hebben al
mensen verloren. De Britten
met hun militaire traditie zijn
meer dan wij gewend aan verlie
zen en kunnen daar beter mee
omgaan. Toch is bij hen maat
schappelijke onrust ontstaan en
zij hebben al versterkingen ge
stuurd. Dat is een waarschu
wing voor ons want ook onze
troepen zullen menselijkerwijs
gesproken nog meer verliezen lij
den. Onze militairen zijn daar
mentaal wel tegen opgewassen
maar het is niet zeker of de Ne
derlandse samenleving dat ook
Aanzien
In politiek opzicht wordt de mis
sie breed gesteund en het ligt
niet in de verwachting dat de re
gering Balkenende of een ande
re, de handdoek snel in de ring
zal gooien. Het aanzien van Ne
derland in de wereld zou grote
schade lijden en de taliban zou
een ongehoord succes boeken.
Hoe zullen de zevenduizend mili
tairen die er de komende twee
jaar bij toerbeurt heen moeten
Bij het stafgebouw van de Luchtmobiele Brigade in Schaarsbergen hing de vlag halfstok. De nabijgele
gen Oranjekazerne was de thuisbasis van sergeant Bart van Boxtel (29), een van de twee Nederlandse
militairen die vorige week omkwamen bij een helikoptercrash in Afghanistan. foto ANP
en hun familie zich houden? De
media geven die families een
stem.
Militaire vakbonden en politie
ke partijen die tegen de uitzen
ding waren, halen bij tegenslag
hun gelijk en de toch al scepti
sche bevolking verliest dan haar
vertrouwen helemaal. Dan
brandt het publieke debat los
over blijven of weggaan uit Af
ghanistan.
Het is overigens niet zo dat er al
leen maar keuze is tussen blij
ven of weggaan. Er zijn ook mo
gelijkheden om de risico's voor
onze manschappen te verminde
ren. We kunnen versterkingen
sturen, de vuurkracht van de
eenheden verhogen, minder
vaak maar met grotere eenhe
den patrouilleren of uitsluitend
nog gepantserde voertuigen in
zetten. Maar zulke maatregelen
gaan ten koste van het brengen
van orde en rust. De wederop
bouw van de samenleving, waar
mee we de harten en hoofden
van de Afghanen in Uruzgan
willen winnen, komt dan niet op
gang. Oude en nieuwe tegenstan
ders van de missie zullen zeg
gen: 'Onze militairen zijn schiet
schijven en we bereiken niets!
Waar is die missie goed voor?'
Zo kan een vicieuze cirkel ont
staan: om de tegenstanders
wind uit de zeilen te nemen, ver
mindert de regering de risico's
en het eigenlijke doel van de mis
sie raakt tegelijkertijd verder
uit zicht.
Wanneer regering en parlement
de missie tot het eind doorzet
ten, is het denkbaar dat Neder
land er een nare smaak aan over
houdt. Dat zal gevolgen hebben
voor onze bereidheid deel te ne
men aan nieuwe vredesmissies.
Indirect wordt daarmee de be
staansgrond van de krijgsmacht
aangetast. Vredesmissies zijn in
middels immers de hoofdtaak
van de strijdkrachten gewor
den.
Er zijn dwingende redenen om
het zo ver niet te laten komen.
De bevolking van Uruzgan moet
bevrijd worden van armoede en
achterstand en terroristische or
ganisaties zoals de taliban mo
gen niet winnen. Dus hebben on
ze militairen van hoog tot laag
de dure plicht om de missie tot
een goed einde te brengen. Ook
van de familieleden van de mili
tairen wordt veel gevraagd.
Maar hoe begrijpelijk hun zorg
voor de militairen in Afghanis
tan ook is, zij moeten beseffen
dat hun geliefden zelf voor dit
vak hebben gekozen, inclusief
de daaraan verbonden risico's.
De media spelen in deze proces
sen een cruciale rol. Objectief
verslag doen van de gebeurtenis
sen is iets anders dan sensatie
zoeken, de missie afkraken of
speculeren op mislukking. Voor
de militaire vakbonden geldt
hetzelfde. Zij moeten de missie
niet in twijfel trekken of ijveren
voor voortijdige beëindiging.
Kortom, de missie is niet alleen
een zaak van politici en militai
ren. Vele anderen moeten hun
verantwoordelijkheid kennen
en vooral ook nemen.
A.J. van Vuren is generaal-ma-
joor b.d.
GAS - Gasvoorziening Mid
den-Zeeland, waarin het pro
vinciaal gasbedrijf Zeeland en
het gemeentelijk gasbedrijf
Goes zijn samengevoegd, ver
hoogt het vastrechttarief in
het hele verzorgingsgebied.
Dat is te wijten aan de sterk ge
stegen kolenprijzen in de afge
lopen maanden. Het tarief
wordt met ingang van van
daag verhoogd van 65 cent tot
een gulden per maand.
BIRMA - Birma overlegt met
de regering van communis
tisch China over de aanwezig
heid van Chinese troepen in
Wa, in noordoost Birma.
Tegelijkertijd worden berich- CD
ten in het anti-communisti-
sche Birmaanse blad The Nat-1|1
ion dat Chinese troepen een
viertal dorpen hebben bezet, BA<
ontkend. tien
ben
ONTSLAG - Bij kunstzijde- stac
spinnerij Nijma in Nijmegen sen
zijn vijftig werkneemsters, tion
voor het merendeel analisten, van
ontslagen. Dat is gebeurd om- fen;
dat enkele nieuwbouwprojec
ten hoge uitgaven eisen en ten Eer
tweede vanwege de crisis in de wei
auto-industrie in Amerika. Be- rikc
stellingen voor technische au- Ind
togarens, die Nijma levert, blij- een
ven daardoor uit. IAC
ker:
den
Hoofdredactie:
Peter Jansen
Dick Bosscher (adjunct)
Ario Leen Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel'(0113)315500
Fax: (0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
Lezersredacteur: A. J. Snel
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315660
Fax:(0113)315609
E-mail: lezersredacteur@pzc.nl
Middelburg:
Buitenruststraat18
Postbus 8070
4330 EB Middelburg
Tel: (0118)493000
Fax:(0118)493009
E-mall: redwalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-mall: redgoes@pzc.nl
Terneuzen:
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115)645769
Fax. (0115)645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel (0114)372776
Fax:(0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel: (01111454651
Fax:(0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren
Goes, Zierikzee
en Hulst:
Maandag t/m vrijdag
van 8.30 tot 17.00 uur
Internet: www.pzc.nl
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail' web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden:
zaterdags tot 12.00 uur.
Abonnementen:
0800-0231231
autom. afschrijving acceptgiro
per maand: 20,55 n.v.t
per kwartaal: 59,75 62,00
per jaar: €229.20 233,30
Voor toezending per post geldt een
toeslag.
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het
einde van de betaalperiode.
PZC, t.a.v. lezersservice,
Postbus 31, 4460 AA Goes
Losse nummers per stuk:
maandag t/m vrijdag; 1,25
zaterdag: 1,80
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties:
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties:
Alle advertentie-orders worden uitgevoerd
overeenkomstig de Algemene
Voorwaarden van Wegener NV en volgons
de Regelen voor het Advertentiewezen
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag
tijdens kantooruren
zondag: van 16.00 tot 18.00 uur
Tel. (076)5312550
Fax. (076)5312340
Personeelsadvertenties:
Tel: (076)5312240
Fax: (076)5312340
Rubrieksadvertenties (kleintjes):
Tel. (076)5312104
Fax. (076)5312340
Voor gewone
Noord-en Midden-Zeeland
Tel. (0113)315520
Fax. (0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0114)372770
Fax (0114)372771
Business to Business/Onroerend goed
Tel: (076)5312277
Fax: (076)5312274
het
inE
De
ger;
lied
van
waj
beh
der
prei
Sta
pen
De*
hen
met
dat
Er:
Am
[den
Internet: v
w.pzc.nl/service/adverteren
LO
Sp:
een
ove
ove
ker
die
tee;
der
;Sp;
Bri
tton
de
gisl
.bij
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-conccrn De do
aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor i
ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselecteer
de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij PZC, le
zersservice, Postbus 31.4460 AA Goes.
Behoort tot