Ambassade wijst reisleidersrol af J» 5t ie di Nederland heeft de plicht om in Uruzgan succes te boeken l t PZC PZC Schipper moet aan laag peil wennen Commercie stort zich op kinderen Hotelrekeningen worden niet betaald en verdachten niet uit cel bevrijd Zuchten in buitenlandse cel m 1 augustus 1956 te gast dinsdag 1 augustus 2006 Wie op vakantie in het buiten land geld, werk of een pilletje nodig heeft, gaat vaak naar de ambassade. En wie in de cel be landt, verwacht dat de diploma ten het wel even oplossen. „De houding is: we betalen belasting dus je regelt het maar". Niet dus. door Dick Hofland Met de Nederlander die in het centrum van Madrid het verkeer stond te regelen, wa ren ze niet echt blij op de am bassade. Laat staan met de man die niet kon praten, maar op een landkaart steeds Nederland aanwees. Van het pad geraakt of niet, met mensen op vakantie kan van al les gebeuren. „En wij moeten het dan opknappen", zegt Tessa Martens, die voor het ministerie van Buitenlandse Zaken jaren lang op ambassades werkte. Ze bezocht vooral Nederlanders die in den vreemde in de cel wa ren beland, nadat ze waren be trapt met drugs in hun bagage of maag. Maar Martens kreeg ook vreem de verzoeken van vakantiegan gers. Of ze de hotelrekening maar even wilde betalen, want er was wat meer drank door heen gegaan dan de familie had gedacht. Of ze een baantje kon regelen, dan kon mevrouw haar vakantie terugverdienen. Of ze een tandarts kon regelen. Of ze een pilletje had tegen de hoofd pijn. „Je kunt het zo gek niet verzinnen of ze doen een beroep op je", weet Martens. „Op va kantie zien ze de ambassade als een verlengstuk van Nederland. De houding is: 'we betalen belas ting dus je regelt het maar'. Ze verwachten bijvoorbeeld dat ze geld van ons krijgen als ze het zelf niet meer hebben of dat we een vliegticket voor de terugreis betalen. Dat doen we dus niet, behalve soms in ernstige situa ties of bij rampen." De ambassade adviseert en be middelt, maar regelt niets. „Sommige mensen zijn dan echt verontwaardigd." Zaak dus dat de reiziger goed voorbereid op pad gaat. Buitenlandse Zaken probeert dat onder meer te berei ken met de voorlichtingscampa- ge 'Wijs op Reis', die zaterdag op Schiphol is begonnen. Hard nodig vindt het ministerie, want er dagen steeds weer nieuwe hin demissen op. Mensen kunnen te genwoordig naar de verste en gekste bestemmingen en het lijkt wel of het ze nauwelijks in teresseert wat ze daar te wach ten staat. Op internet en in fol ders van het ministerie kunnen reizigers op de hoogte blijven van de situatie in hun vakantie land en er staan tips in wat de ambassade wel en niet voor ze kan doen. Of het werkt, is de vraag. Mar tens: „Er is net een meisje van achttien met cocaïne opgepakt in de Dominicaanse Republiek, terwijl we er al jaren op hame ren dat drugs meenemen het al lerstomste is dat je kunt doen. Dan denk ik ook, misschien wa ren het er zonder al die waar schuwingen wel veel meer ge weest." Uit ervaring weet ze, dat vrijwel iedereen het doet om eraan te verdienen. „Mensen die worden aangehouden, weten donders goed waar ze aan begonnen." Medewerkers van Buitenlandse Zaken zwaaien op Schiphol reizigers uit in het kader van 'Wijs op reis'. foto Bas Beentjes/GPD Momenteel zitten er 2566 Nederlanders in buiten landse gevangenissen. Zes jaar geleden waren dat er 1880 en in 1990 niet meer dan 650. Bijna negentig procent zit vast voor drugssmokkel of delicten die met drugs te maken heb ben. Drie jaar geleden werd op Schiphol de '100-procentscon- trole' ingevoerd op 'drugsvluch- ten'. Sindsdien is het aantal bolletjesslikkers afgenomen van 3400 naar 490. Het gevolg daarvan is echter dat smokke laars uitwijken naar andere landen, met name Peru en de Dominicaanse Republiek. Daar neemt het aantal opge pakte Nederlanders in rap tem po toe. De afgelopen drie maan den werden er tientallen aange houden van wie de meesten met een vlucht uit de Antillen kwamen. In de Dominicaanse Republiek zaten voor de invoe ring van de intensieve contro les op Schiphol 18 Nederlan ders vast, nu zijn het er 129. In Thailand zitten nog vijftien Ne derlanders gevangen, in Duits land bijna vierhonderd, in Frankrijk, Spanje en het Vere nigd Koninkrijk ook enkele honderden. (Bron: Ministerie van Buiten landse Zaken Wie wordt gepakt is wel zijn le ven kwijt, zeker in landen bui ten Europa. Uit een recent on derzoek van Buitenlandse Za ken onder al die Nederlandse ge vangenen bleek dat ze zonder uitzondering niet hadden ver wacht dat het zo slecht met ze zou aflopen. Verkeersagentje Ook dan kunnen ze beter niet hun hoop op de ambassade vesti gen. „Wij bezoeken ze, nemen kranten voor ze mee, eten en vi taminepillen, maar we kunnen geen betere cel regelen. We spe len niet voor rechter en regelen ook geen advocaat. Het eerste dat ik zeg, is altijd: Wij kunnen je er niet uithalen." Dan toch lie ver de vakantieganger die in Ma drid op het kruispunt verkeers agentje ging spelen. Eenmaal in het buitenland kwam alle ellen de eruit en stortte hij in. Zo erg, dat hij psychologische behande ling nodig had. Martens: „Niet zelden blijken mensen al ziek voordat ze vertrekken en tijdens de vakantie draaien ze door om dat ze uit hun ritme zijn, wat meer drinken of hun medicijnen vei'geten te slikken. Dan krijgen wij een tip van een hoteleige naar of de politie dat er iemand verdwaasd rondloopt. In zulke gevallen proberen we zo iemand te laten behandelen of terug naar Nederland te krijgen." Ze heeft eigenlijk maar één echte tip voor vakantiegangers: sluit een goede reisverzekering af, dat voorkomt heel veel ellende. Lees wel de voorwaarden, want die verschillen nogal. Belang rijk is ook wat de zorgverzeke ring vergoedt. Bij een een natu- ra-polis schrijft de verzekeraar voor waar men geholpen moet worden en dat kan wel eens een eind uit de buurt zijn. Een ver vroegde terugkeer wordt ook niet zomaar vergoed, er gelden allerlei beperkende voorwaar den. Voor de zwijgende 'piano man' waar de ambassade geen raad mee wist, geldt dat alle maal niet. Hij bleek, na dagen onderzoek, helemaal geen Ne derlander te zijn maar een Fransman. GPD De binnenvaart maakt zich grote zorgen om de lage wa terstanden door de lange dro ge zomers. De sector bezint zich op de toekomst. Klimaat verandering vraagt lichtge wicht schepen die ook in een ondiepe vaargeul passen. door Dylan de Gruijl Schipper Jan Westerbeek staat klaar om uit te va ren naar IJmuiden. „Last van de droogte? Nee hoor, hier is water zat. Alleen in Duits land zijn delen niet meer be vaarbaar", roept hij de boven de loeiende motor uit. Zo dramatisch als drie jaar ge leden verloopt de zomer nog niet voor de binnenvaart. De Nederlandse waterwegen kun nen de scheepvaart nog aan en in Duitsland en Zwitser land vallen ook eindelijk wat buien die het peil in Neder land wat doen stijgen. Daar mee is de angst voor een her haling van 2003 even gewe ken. In die periode van laag- water leed de binnenvaart een omzetverlies van 10 tot 20 procent. De vaargeul was zo ondiep dat de ruimen soms minder dan de helft gevuld konden worden. Westerbeek moest genoegen met 200 ton lading. Normaal draagt zijn schip Jan Rotterdam 470 ton mee. „Zo erg is het nu niet", zegt de schipper, „maar laag- water is zeker een onderwerp. We merken dat de Rijn grilli ger wordt. Ze wordt een re genrivier. Regent het in Duits land dan komt het water in een golf hierheen. De volgen de dag is die weg en staat het water een meter lager. Dat komt toch door de klimaatver andering, denk ik." Nukken Niels Abcouwer van het Riza, het kenniscentrum voor wa terbeheer van Rijkswater staat, knikt. De stabiele smelt- rivier vertoont steeds vaker nukken. Het peil in het Boden- meer staat een meter lager dan normaal in deze tijd. „Er smelt minder ijs en sneeuw", aldus Abcouwer. „Dat is een verandering waar de scheep- vaart op moet inspelen." Nadat de binnenvaart decen nia lang steeds grotere sche pen van hetzelfde materiaal ging gebruiken is het nu tijd voor bezinning. Zware sche pen, zoals het Europaschip dat 1500 ton kan vervoeren, raken uit. De toekomst is aan lichte, wellicht iets bredere schepen voor ondiepe vaar geulen. „Dat de waterstand meer zal fluctueren is al een tijdje bekend", zegt Ruud Schouten, directeur van de VNSI, de Vereniging Neder landse Scheepsbouw Indus trie. „Daarom hebben we een project ontwikkeld voor licht gewicht schepen. De voorde len zijn: minder ijzer, lager brandstofverbruik én je bent in staat tijdens laagwater meer lading mee te nemen." Resultaat van het project is het Inbiship, een ontwerp van een lichtgewicht schip waar mee de sector de 21e eeuw moet aankunnen. Schouten: „Met deze concepten willen we de scheepvaartproductie terughalen naar Nederland. Het Inbiship wordt nog niet helemaal toegepast, maar de len zie je wel terug." Zo wor den in Nederland al schepen gebouwd met kajuiten van aluminium of kunststof in plaats van ijzer. Dat scheelt al snel 15 procent aan ge wicht. Door de stijgende brandstofprijzen en ondiepe rivieren in de zomer, zal die ontwikkeling zich versnellen, voorspelt het VNSI. „In de scheepsbouw werken consortia aan lichtgewicht schepen", weet Kees de Vries, directeur van schippersvereni ging Koninklijke Schutte- vaer. „Er zijn ook plannen voor de bouw van een schip dat geheel uit kunststof be staat. Voorlopig zijn ijzeren schepen nog makkelijk en goedkoop. Maar we sluiten on ze ogen niet voor de klimaat verandering. GPD iRL Ier ïur ,ez< )e z n b an .eid )el feru telg ula ijs 'ene iang [a f lat i •Pge «Uur yen rou lieu jelfs foei feur ing Iwe 100] log icht ian< ;ing .wei nee jen. li] le tfaa ichl len On Min Dnk mu: geli; net 3e joel lact ivei geei /ere nis< door Tim Preger Bedrijven mikken steeds vaker op kinderen. Het kroost heeft niet alleen veel invloed op wat er thuis op ta fel komt, maar ontwikkelt ook op jonge leeftijd veel voorkeuren. Kinderen pakken vernieuwin gen makkelijker op en ver spreiden ze verder. Markton derzoeksbureau IRI Neder land en het reclamebureau ComBat zien kinderen en jon geren vaker in beeld komen. „Wij merken het aan het gro tere aantal producten dat er voor kinderen op de markt komt", aldus Paul Sikkema van ComBat en onderzoeksbu reau Qruis dat zich richt op de jeugd. „We krijgen veel vragen over dit onderwerp. In middels gaan er hele congres sen over en er zijn televisie zenders die zich uitsluitend op kinderen richten." Zo'n dertig jaar geleden wa ren er op de Nederlandse tv al leen op woensdag- en zater dagmiddag kinderprogram ma's. „Wij moesten het doen met Stuif es in", zegt onder zoeker Ronald Laureijsen van IRI Nederland. „Het aanbod voor kinderen was veel klei ner. Nu zijn er complete kin derzenders zoals Nickelodeon en Jetix, die bestaan dankzij de adverteerders." Ook Albert Heijn richt zich sinds eind 2003, het begin van de prijzenslag in de super- marksector, steeds meer op kinderen. „Wij zien de laatste jaren veel meer producten spe ciaal voor kinderen in de schappen komen", aldus een woordvoerster. „Dat gebeurt dan vooral in snoep en zuivel. In onze winkels zijn ook al tijd wel acties voor hen, denk aan de wuppieactie die we tij dens het WK voetbal hadden. Wij hebben zelfs huismerk producten die zich specifiek richten op kinderen." De drie best verkopende kin derproducten in de Neder landse supers zijn volgens IRI Nederland Roosvicee Sponge- Bob Aardbei, Verkade Spon- geBob koekjes en Danone The Fairly Odd Parents. De jacht op kinderen gaat ver. Zo draait de markt voor computerspelletjes voorname lijk op jongeren. Ze bellen steeds vaker met hun mobiel tje en ze luisteren naar mu ziek met hun mp3-speler. Uit onderzoek van Qruis blijkt dat McDonald's en Ni ke tot de eerste merken beho ren die kinderen herkennen. Volgens Sikkema vinden be drijven het belangrijk om kin deren vertrouwd te maken met hun producten. Dat kan later een sterke merkvoor keur opleveren. Maar tot hoe ver kunnen be drijven gaan? Unilever (Ola, Hertog en Iglo) heeft zich voorgenomen geen marketing communicatie meer te finan cieren voor kinderen onder de zes. Volgens Sikkema moeten bedrijven hun verantwoorde lijkheid nemen. Hij ziet dat vele een afwachtende hou ding aannemen. „Ze moeten wel overleven en hun produc ten kunnen verkopen." Het vraagstuk gaat ook over trends. Zo is de aard van kin derpartijtjes in de loop der ja ren flink veranderd. „Kinde ren vieren hun verjaardag niet langer thuis of in het lo kale zwembad, maar bezoe ken speelparadijzen of een fi liaal van McDonald's", aldus Laureijsen. „Ze herkennen in middels de grote gele M bij de restaurants en vinden het leuk om daar te zijn." Rol ouders Dat bedrijven hun pijlen meer richten op kinderen is opvallend. Huishoudens wor den juist kleiner, doordat er minder kinderen worden ge boren. Daar staat volgens Sik kema tegenover dat kinderen meer te besteden hebben. „Vooral kinderen uit de hoog ste klassen van het primair onderwijs beginnen steeds meer op jongeren te lijken." Laureijsen van IRI Nederland denkt dat het ook te maken heeft met het feit dat ouders vaker beiden werken. „Vroe ger was vaak een van de ouders thuis en hoefden kin deren minder vaak naar de op vang. Nu zie je compensatie gedrag bij de ouders. Kinde ren zijn tegenwoordig uitste kend in staat om duidelijk te maken wat ze willen heb ben." ANP De risico's van uitzending naar Uruzgan zijn groter dan op het moment dat regering en parle ment besloten militairen naar Afghanistan te sturen. Onder de kwartiermakers vielen bij een helikopterongeluk vorige week twee doden. Als er bij confronta ties met de taliban opnieuw slachtoffers vallen, betekent dat niet automatisch het einde van de missie. Er blijven mogelijkhe den om orde en rust te brengen en zo bij te dragen aan wederop bouw van Afghanistan en tegelij kertijd de risico's voor onze mili tairen te beperken. door A.J. van Vuren Na grondige voorbereiding beginnen veertienhonderd Nederlandse militairen van daag aan hun missie: rust en sta biliteit brengen in de Afghaan se provincie Uruzgan om weder opbouw mogelijk te maken en op gang te brengen. Helaas zijn er in de afgelopen week twee do den gevallen onder de Neder landse kwartiermakers. Dat heeft naast veel verdriet ge zorgd voor meer twijfel over het voortzetten van de missie. Ook de Britten en Canadezen die in naburige provincies het zelfde werk doen, hebben al mensen verloren. De Britten met hun militaire traditie zijn meer dan wij gewend aan verlie zen en kunnen daar beter mee omgaan. Toch is bij hen maat schappelijke onrust ontstaan en zij hebben al versterkingen ge stuurd. Dat is een waarschu wing voor ons want ook onze troepen zullen menselijkerwijs gesproken nog meer verliezen lij den. Onze militairen zijn daar mentaal wel tegen opgewassen maar het is niet zeker of de Ne derlandse samenleving dat ook Aanzien In politiek opzicht wordt de mis sie breed gesteund en het ligt niet in de verwachting dat de re gering Balkenende of een ande re, de handdoek snel in de ring zal gooien. Het aanzien van Ne derland in de wereld zou grote schade lijden en de taliban zou een ongehoord succes boeken. Hoe zullen de zevenduizend mili tairen die er de komende twee jaar bij toerbeurt heen moeten Bij het stafgebouw van de Luchtmobiele Brigade in Schaarsbergen hing de vlag halfstok. De nabijgele gen Oranjekazerne was de thuisbasis van sergeant Bart van Boxtel (29), een van de twee Nederlandse militairen die vorige week omkwamen bij een helikoptercrash in Afghanistan. foto ANP en hun familie zich houden? De media geven die families een stem. Militaire vakbonden en politie ke partijen die tegen de uitzen ding waren, halen bij tegenslag hun gelijk en de toch al scepti sche bevolking verliest dan haar vertrouwen helemaal. Dan brandt het publieke debat los over blijven of weggaan uit Af ghanistan. Het is overigens niet zo dat er al leen maar keuze is tussen blij ven of weggaan. Er zijn ook mo gelijkheden om de risico's voor onze manschappen te verminde ren. We kunnen versterkingen sturen, de vuurkracht van de eenheden verhogen, minder vaak maar met grotere eenhe den patrouilleren of uitsluitend nog gepantserde voertuigen in zetten. Maar zulke maatregelen gaan ten koste van het brengen van orde en rust. De wederop bouw van de samenleving, waar mee we de harten en hoofden van de Afghanen in Uruzgan willen winnen, komt dan niet op gang. Oude en nieuwe tegenstan ders van de missie zullen zeg gen: 'Onze militairen zijn schiet schijven en we bereiken niets! Waar is die missie goed voor?' Zo kan een vicieuze cirkel ont staan: om de tegenstanders wind uit de zeilen te nemen, ver mindert de regering de risico's en het eigenlijke doel van de mis sie raakt tegelijkertijd verder uit zicht. Wanneer regering en parlement de missie tot het eind doorzet ten, is het denkbaar dat Neder land er een nare smaak aan over houdt. Dat zal gevolgen hebben voor onze bereidheid deel te ne men aan nieuwe vredesmissies. Indirect wordt daarmee de be staansgrond van de krijgsmacht aangetast. Vredesmissies zijn in middels immers de hoofdtaak van de strijdkrachten gewor den. Er zijn dwingende redenen om het zo ver niet te laten komen. De bevolking van Uruzgan moet bevrijd worden van armoede en achterstand en terroristische or ganisaties zoals de taliban mo gen niet winnen. Dus hebben on ze militairen van hoog tot laag de dure plicht om de missie tot een goed einde te brengen. Ook van de familieleden van de mili tairen wordt veel gevraagd. Maar hoe begrijpelijk hun zorg voor de militairen in Afghanis tan ook is, zij moeten beseffen dat hun geliefden zelf voor dit vak hebben gekozen, inclusief de daaraan verbonden risico's. De media spelen in deze proces sen een cruciale rol. Objectief verslag doen van de gebeurtenis sen is iets anders dan sensatie zoeken, de missie afkraken of speculeren op mislukking. Voor de militaire vakbonden geldt hetzelfde. Zij moeten de missie niet in twijfel trekken of ijveren voor voortijdige beëindiging. Kortom, de missie is niet alleen een zaak van politici en militai ren. Vele anderen moeten hun verantwoordelijkheid kennen en vooral ook nemen. A.J. van Vuren is generaal-ma- joor b.d. GAS - Gasvoorziening Mid den-Zeeland, waarin het pro vinciaal gasbedrijf Zeeland en het gemeentelijk gasbedrijf Goes zijn samengevoegd, ver hoogt het vastrechttarief in het hele verzorgingsgebied. Dat is te wijten aan de sterk ge stegen kolenprijzen in de afge lopen maanden. Het tarief wordt met ingang van van daag verhoogd van 65 cent tot een gulden per maand. BIRMA - Birma overlegt met de regering van communis tisch China over de aanwezig heid van Chinese troepen in Wa, in noordoost Birma. Tegelijkertijd worden berich- CD ten in het anti-communisti- sche Birmaanse blad The Nat-1|1 ion dat Chinese troepen een viertal dorpen hebben bezet, BA< ontkend. tien ben ONTSLAG - Bij kunstzijde- stac spinnerij Nijma in Nijmegen sen zijn vijftig werkneemsters, tion voor het merendeel analisten, van ontslagen. Dat is gebeurd om- fen; dat enkele nieuwbouwprojec ten hoge uitgaven eisen en ten Eer tweede vanwege de crisis in de wei auto-industrie in Amerika. Be- rikc stellingen voor technische au- Ind togarens, die Nijma levert, blij- een ven daardoor uit. IAC ker: den Hoofdredactie: Peter Jansen Dick Bosscher (adjunct) Ario Leen Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel'(0113)315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Lezersredacteur: A. J. Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax:(0113)315609 E-mail: lezersredacteur@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax:(0118)493009 E-mall: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mall: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel (0114)372776 Fax:(0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (01111454651 Fax:(0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren Goes, Zierikzee en Hulst: Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur Internet: www.pzc.nl Postbus 31 4460 AA Goes E-mail' web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden: zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 autom. afschrijving acceptgiro per maand: 20,55 n.v.t per kwartaal: 59,75 62,00 per jaar: €229.20 233,30 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. PZC, t.a.v. lezersservice, Postbus 31, 4460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag; 1,25 zaterdag: 1,80 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgons de Regelen voor het Advertentiewezen Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (076)5312550 Fax. (076)5312340 Personeelsadvertenties: Tel: (076)5312240 Fax: (076)5312340 Rubrieksadvertenties (kleintjes): Tel. (076)5312104 Fax. (076)5312340 Voor gewone Noord-en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax (0114)372771 Business to Business/Onroerend goed Tel: (076)5312277 Fax: (076)5312274 het inE De ger; lied van waj beh der prei Sta pen De* hen met dat Er: Am [den Internet: v w.pzc.nl/service/adverteren LO Sp: een ove ove ker die tee; der ;Sp; Bri tton de gisl .bij Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-conccrn De do aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor i ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselecteer de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij PZC, le zersservice, Postbus 31.4460 AA Goes. Behoort tot

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 4