PZC Die tunnel leverde veel klanten op RIJBEWIJS ML Rijschool voor de reddelozen Hadactie bijlagen: 0113-315680 (vw.pzc.nl jfliailsredactie@pzc.nl Jostbus 314460 AA Goes 'dvertentie-exploitatïe: toord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; Ijsuws-Vlaanderen: 0114-372770; Valionaal: 020-4562500. üterdag 29 juli 2006 Zeeuws meisje gelukkig in Amsterdam 24 Toen de Westerscheldetün- nel kwam, had hij er gelijk een paar klanten bij. „Belden ze me op: ik kan nooit meer naar de overkant!Faalangst, fobie ën, een eenbenige jockey: Mid delburger Rinie Vaane heeft zë in z'n leswagen gehad. „Zoals ik zijn er vijf in Nederland. Veel te weinig. We hebben het ra zend druk, terwijl de gewone rij scholen de klandizie zien afne men." Vaane, de man van de moeilijke gevallen, houdt de naam van zijn klanten discreet voor zich. Zoals van die politieman die geen 120 durf de te rijden. Dus vermeed hij de snel-, weg en koos voor de B-weggetjes om het Zeeuwse land te doorkruisen. Maar wel met honderd kilometer per uur! „Eh, B-wegen bestaan niet. meer", corrigeert de rij-instructeur direct. „Tegenwoordig spreken we van N-wegen." Vaane begon in 1980 als rij instruc teur en rolde gaandeweg in de moei lijke gevallen. „Ik had een man van een jaar of veer tig, die moest van zijn vrouw maar eens leren autorijden. Hij had reuma en reed automaat. Nou was zijn vrouw bang van water. Dus toen had den ze eindelijk dat autootje en dat rijbewijs, zat ze gillend en schreeu wend naast hem als zé langs water reden. De oplossing was dat ik haar óók leerde autorijden. Het is natuur lijk een reële angst, een autó kan het water inrijden, maar als je dat voer tuig zelf onder controle hebt, kan het je niet meer zomaar overkomen. Voor dat geval heb ik contact ge zocht met een psycholoog cüe gespe cialiseerd was in verkeerstrauma's. Zo ben ik me gaan verdiepen in het hoofdstuk rijangst." En dan komen ze vanzelf naar je toe. heeft Vaane ervaren, „In de oplei ding voor rij-instructeur wordt wel een beetje aandacht besteed aan de psychologie, maar dan meer die van de doorsnee achttienjarige. Höë ouder je bent, hoe meer gevaar je ziet en hoe moeilijker het wordt." De oudere beginner, dat is één cate gorie." „Wat ook vaak voorkomt is iemand die een ongeluk heeft meegemaakt. Een jaar of zes geleden zat ik in een tv-programma van Lieve Martine, zo'n 'vervul je wens'-programma, daarin zat een man met een snel- heidsfobie. Boven de tachtig zag hij het volledig ioiet meer zitten. We heb ben met de camera's erbovenop 125, 130 gereden, en ik maar op 'm inpra ten, en die man maar zweten - dat ging nogal. Een dag later werd het uitgezonden. Ik zit op de bank tè kij ken, belt er een man uit Ridderkerk die me via internet te pakken had ge kregen. Hij zag zichzelf, net als hon derdduizenden anderen, als hope loos geval." „Die man had rijangst gekregen om dat hij in de auto dingen deed die hij niet moest doen - zakelijke beslom meringen, dan krijg je dat. Na een bijna-ongeluk ging het helemaal mis. Je moet me helpen, zei hij. Hij smeekte gewoon. Wat wil je, hij was eigenaar van een multinational waar voor hij steeds op reis moest." De man uit Ridderkerk kwam naar het rustige Zeeland om zijn rijangst onder controle te krijgen. Rinie Vaane: „Zijn vrouw reed de Ford Scorpio, hij zat ernaast, met zijn ogen dicht. Een paar maanden later had hij zijn rijbewijs! Whiplash Vaane heeft ook het tegenoverge stelde meegemaakt. „Twee keer heb ik iemand gehad die een whiplash gekregen had doordat iemand achterop de auto was gere den. Die losten dat allebei op door alleen nog maar hard te rijden, heel hard. Dan kan je niet meer van ach ter aangereden worden, was de rede natie. Voor hen was het een hele over winning om dertig te rijden en erop te leren vertrouwen dat de bestuur der achter je, jou óók ziet en zijn ge drag daaraan aanpast." Het lukt eigenlijk altijd, zegt Vaane; De truc is om kleine stapjes te ne men. Snelheid zachtjes opvoeren, goed letten op ademhaling, zo nu en aangepaste lesauto die krachtig ge noeg was voor een paardentrailer. Daarnaast begeleid ik mensen die al jaren een rijbewijs hebben, maar dat door lichamelijke beperkingen regel matig moeten laten verlengen. Dan heb je de mensen die door een trau ma of ongeluk niet meer durven rij den, die hun vertrouwen in zichzelf of andere weggebruikers zijn verlo ren." En als laatste is er een groep met fobieën. Opgesloten zitten in een kleine ruimte, angst voor viaducten, bermen, water, bruggen, wat al niet. Strepen „De Zeelandbrug, sjongjongejonge. Daar ben ik al zo vaak over geweest. De eerste keer rij ik zelf om ze te la ten zien dat er niks mis gaat. Hij is tegenwoordig breder dan vroeger, op tisch gezien, door de strepen. Daar ben ik blij mee. Maar als ik nou pech krijg, zeggen ze dan. Na twee kilome ter zeg ik: we hebben al twee kilome ter gehad! Na vier kilometer: al vier kilometer! Wat helpt, is ze naar de mensen voor hen laten kijken. Ze la ten beseffen dat ze hun eigen plekje op de weg hebben, en dat de rest maar zien moet dat ze erlangs ko men, als ze dat per se willen." En dan de tunnels. „Toen de Wester- scheldetunnel kwam, had ik er gelijk een paar klanten bij. Belden ze me op: ik kan nooit meer naar de over kant! Die extra verlichting die ze hebben aangebracht is een goede zaak, want één van de angsten is die voor het donker, dat het buitenlicht wegvalt. En dan duurt het tien minu ten voor je eruit bent." Vaane: „Tien minuten zweten is veel, maar geluk kig staan er borden in hoever je nog moet. Daar wijs ik dan op. Focus op positieve dingen, zodat je weer hon derd meter verder komt." Soms lukt dat niet. „Op de A58 ben ik wel eens met iemand op de vlucht strook beland. Dat was op het punt dat hij volledig blokkeerde en bijna op de rijbaan tot stilstand kwam. Op de Zeelandbrug heb ik wel eens het stuur overgenomen en gezegd: doe je ogen maai' dicht tot we de brug over zijn. Tip: als je de Zeelandbrug eng vindt, ga dan de eerste keer van Zie- rikzee naar Colijnsplaat. Daar ligt aan de rechterkant een fietspad, daardoor lijkt de weg breder." De rijschoolhouder heeft het behoor lijk druk. Dit najaar neemt zoon Mark een deel van het werk over, als hij zijn bevoegdheid als rijinstruc- teur binnen heeft. „Daar ben ik wel blij mee. In zijn al gemeenheid staat de werkgelegen heid voor rij instructeurs onder druk. Het is een teken aan de wand dat ver schillende rijscholen wagens en free lancers de deur uit hebben moeten doen omdat het aantal kandidaten afneemt. Dat komt onder meer door die OV-jaarkaart, maar ook door de vergrijzing." Voor Vaane betekent die alleen maar nog meer werkgelegenheid. „Er zijn momenteel vrij veel ouderen in het verkeer en die proberen we zo lang mogelijk mobiel te houden", zegt hij. „Zeventig-plussers moeten bij het vernieuwen van het rijbewijs een keuring ondergaan en als daaruit bij voorbeeld blijkt dat ze staar hebben, volgt een rijtest. Soms komt daaruit naar voren dat ze moeten overstap pen op een 45-kilometerautootje, een brommobiel. Die vormen zo'n twintig procent van mijn klanten. El ke maand komen er zo'n tweehon derd brommobielers bij in Neder land. Het zijn allemaal automaten en allemaal dieseltjes." Frankrijk „Die dingen worden gemaakt in Frankrijk en daar mogen ze er 90 mee rijden. Niet zo moeilijk om te be denken dat er in Nederland, waar 45 de limiet is, intussen mensen rondrij den in opgevoerde brommobieltjes. Ouderen én jongeren. Iedereen kan een brommobiel kopen, een brom fietscertificaat is de enige vereiste. En boven de 25 kun je op het post kantoor zo'n certificaat kopen, zon der theorieonderwijs te hebben ge volgd." Vorig jaar heeft hij het 25-jarig be staan van Vaane Verkeersinstructie uitbundig gevierd. „Ik ga met veel zin op naar de dertig. Echt, ik hoop tot mijn pensioen dit werk te mogen doen." Ondine van der Vleuten KONINKRIJK DER NEDERLANDEN Perrniso de Conduction Korekort Führerschein Aöeta ofinviaïx; Drivino Licence dan eens aan de kant van de weg stoppen, desnoods een kopje koffie drinken of even snacken bij een Mc Donald's, goed luisteren wat die kan didaat kan en wil, eventueel eens een ontspanningsoefening tussen door. „Gewone instructeurs verwach ten te veel te snel. En we zijn geen ro bots, die je kunt programmeren. De Lieve Heer heeft ons allemaal anders gemaakt." Vaane komt net terug uit Zeeuws- Vlaanderen, waar een van zijn leer- lingén een rijtest voor invaliden heeft gedaan. „Dat is gelukkig goed gegaan, die mag blijven rijden. Zon der voeten! Hij heeft ze nog wel, maar heeft er geen gevoel meer in. Die man rijdt met volledige handbe diening in een automaat." Het toeval wil dat Vaane zelf ooit door een dreigende arbeidsonge schiktheid na een ongeval in militai re dienst voor omscholing tot rijin- structeur koos. „Vandaar die affini teit met gehandicapten. Mensen met mogelijkheden, noemen ze dat dan tegenwoordig, en inderdaad: je moet kijken naar wat ze nog wél kunnen. Dat papiertje opent deuren voor ze. Zo'n gehandicapte die dankzij een aanpassing nog kan blijven deelne men aan het sociale leven en een baan kan houden, daar is dat papier tje ontzettend waardevol voor." Het kost ook een aardige cent, want de auto's waarmee Vaane lesgeeft zijn voor veel geld aangepast en de lessen daarom ook iets duurder. „Aangepast lessen kost 48 euro. Daar staan dan investeringen tegen over van, bijvoorbeeld, 3000 euro óm een automaat aan te passen. En een lesauto gaat maar een jaar of vier mee, dus dat bedrag komt telkens te rug. Maakt niet uit wat voor handi cap je hebt, we passen de auto even aan. Gaspedaal links of rechts, of he lemaal geen voetfunctie, dan komen er hendels voor gas en rem bij het stuur, de stoel kan voor lilliputters helemaal naar boven of extra laag voor heel lange mensen, of mensen met heel lange of heel korte benen, ei- zijn panoramaspiegels voor mén sen die hun hoofd met kunnen draaien. En speciale technieken, een armige stuurtechnieken bijvoor beeld." Vaane werkt samen met De Linden- hof, het revalidatiecentrum in Goes. „Mensen die een hersenbloeding of -infarct hebben gehad, help ik weer de auto in en de weg op." Per jaar heeft Vaane zo'n 25 'gewone' exa menkandidaten: de achttienjari- ge-die-zijn-rijbewijs-komt halen. „Ook leuk hoor, voor de afwisseling. Verder schijn ik in Nederland een van de weinigen te zijn met een les auto die geschikt is voor gehandicap ten én voor het rijden met een aan hanger. Mindervaliden die bijvoor beeld voor een paardentrailer het rij bewijs BE nodig hebben, kunnen dat bij mij halen. Pas geleden nog kwam er een jockey uit de buurt van Am sterdam, een jongen die alleen zijn linkerbeen nog heeft. Ik was blijk baar de enige in Nederland met een Rijschoolhouder Rinie Vaane: „Gewone instructeurs verwachten te veel te snel. En we zijn geen robots, die je kunt programmeren. De Lie ve Heer heeft ons allemaal anders gemaakt.foto's Mechteld Jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21