Auto Margootje Geen Peugeootje voor Ford met snel vouwprogramma TEST Volvo C30 compacte auto RUITSCHADE? OPEL RUITEN SERVICE alacliB bijlagen: 0113-315680 ,iyWiPZC.nl cdactie@pzc.nl istbus31,4460 AA Goes Hvertentie-exploitatie: foid-en Midden-Zeeland: 0113-315520; •Lvs-Vlaanderen: 0114-372770; tonaal: 020-4562500. jijdag 28 juli 2006 Door Rien van der Steen iekunt het met de ieste wil van de we- ildgeen kleine auto neer noemen, de eot 207. Al die aeisjes van 19 in hun 106 kunnen straks Daadloos overstappen net hun hele gezin. Van de importeur kregen we een 1.6 HdiF - diesel dus - mee, in de meest luxe Féline-uitvoe- ring. Dat is een heel beste auto ondervonden wij, en dat mag ook wel. Blijkens de prijslijst moet Margot voor dit dik aange klede Peugeootje even 25.690 euro aftikken. Voor de oud-den kers onder ons: dat zou neerko men op, schrik niet, zo'n 57.000 gulden. Wij herinneren ons met gemak tijden dat je daarvoor een Mercedes E-klasse onder je carport had. Maar goed, alles wordt duur dus het zou niet fair zijn om Peugeot daarop af te rekenen. De voor deligste 207, met 1.4 liter benzi nemotor, koop je immers al voor 13.990 euro - 1400 euro meer dan de instapversie van de 206 - en dat klinkt toch even anders. Kwieke auto Bovendien heb je dan de be schikking over precies dezelfde binnenruimte. En werden de Cüo en de Punto en al die ande re ook niet duurder en groter? Zo is het maar net. Stel je voor dat Margot nu een eigen bedrijfje zou hebben en veel zou moeten aurorijden, dan was die HDiF heus nog niet zo'n gekke optie. Want met zijn 110 pk en een gewicht van 1200 kilo is het een kwieke au to. Hij voelt aan als uit één stuk gehouwen, ook op slecht weg dek. Bochten neem je puur voor je plezier, zo vast is de wegligging. Ook op stratenma kers verdriet laat hij zich niet van zijn koers brengen, al wordt hij dan bij vlagen knap oncomfortabel. Een beetje erg stug, en dat is wel eens anders geweest bij Franse auto's. Het stuur is heel direct en zoekt graag de rechtuitstand. Een tik keltje nerveus daardoor soms, en dat maakt dat deze auto meer geschikt is voor actief, 'sportief rijden dan voor onder uitgezakt over de Route 66 crui sen. PEUGEOT 207 1.6 HdiF Féline Standaard: zes airbags, wegklap- bare pedalen, stuur in hoogte en diepte verstelbaar, zijramen elek trisch, achterbank neerklapbaar, centrale vergrendeling. Techniek: 1.6 liter dieselmotor, 110 pk, elektrische stuurbekrach tiging, schijfremmen rondom. Lxb: 4,03 x 1,75 m Gewicht: 1219/1228 kg (5-drs) Draaicirkel: 10,40 m Bagageruimte: 310/1195 I Aanhanger geremd: 1.150 kg Verbruik: 1:18 Prijzen: 1.4 v.a 13.990 euro 110pk HdiF 25.690 euro diesel v.a. 16.990 euro Voor Wegligging Plezierige motor Ruimte Tegen Stugge vering Bedieningsknoppen Waardering uiterlijk Cijfer: 8 *2 Conclusie: De snelle Peugeot 207 diesel is een 'kleingezins- auto' voor wie van lekker sturen houdt. Het comfort op slecht wegdek valt tegen, maar daar staat een mooi bochtge drag tegenover. Van die dieseluitvoering kan overigens zomaar bijna 9.000 euro af, als Margot genoegen neemt met een eenvoudige 1.4 70 plc-versie. Die is dan een stuk minder gretig, maar be loont dat met een energielabel B in plaats van C. en een gunsti ger stookgedrag. Er komen ook nog stationwagons. Afwerking De afwerking is buitengewoon goed, zowel binnen als buiten. De bedieningsknopjes van het verder voortreffelijke audio- en navigatiesysteem vragen veel gewenning, en ook de satelliet knobbel voor de cruisecontrol achter het stuur is een priegel- ding. Over het uiterlijk van de 207 zijn de meningen sterk ver deeld. Grote, driehoekige kop lampen met veel glas, flinke wielkasten en een bolvormige achterkant. Peugeot blijft de neuspartij maar oppompen, in clusief veel blingbling op de duurdere versies. Hij heeft dus ook de enorme breedbek die te genwoordige Peugeots ken merkt, inclusief de opnieuw grotere, gestileerde leeuw op de neus. Margootje zou er haast bang van worden. Maar ach, ze kan ook gewoon een 107 nemen, of weer een Peugeootje 206. Die blijft nog een tijd in productie, zoals we dat ook zien bij de oude Renault Clio en de Fiat Punto. C30 heeft een aparte achterkant met veel glas. De Focus Coupé-Ca briolet is de eer ste Ford met elek trisch bedienbare hardtop. De nieu we open vierzitter is samen met Pininfarina ontwikkeld en gebaseerd op de studie Focus Vignale uit 2004. De opvouwba re tweedelige hardtop laat dicht of open ruimte voor een bagageruim van 534 of 248 li ter. Het vouwproces neemt 29 seconden in beslag. De Fo- cus-reeks bestaat nu uit drie- en vijfdeurs hatchbacks, een vier- deurs sedan, een vijfdeurs Wa gon, de mpv C-Max en de nieu we Coupé-Cabriolet. De Focus, waarvan er in 2005 442.000 exemplaren zijn ver kocht, wordt gebouwd in Duits land (Saarlouis), Spanje (Valen cia) en Rusland (St. Petersburg). Buiten Europa wordt hij o.a. ge bouwd in de VS, China, Taiwan, de Filippijnen en Zuid-Afrika. Inmiddels zijn er wereldwijd De nieuwe Ford Focus CC. meer dan vijf miljoen verkocht. Net als de open Street Ka wordt de auto gebouwd bij Pininfari na in Turijn. De Carrozzeria Pi- nin Farina daar werd in 1930 opgericht door Battista 'Pinin' Farina, en groeide begin jaren vijftig sterk door samenwer king met Peugeot en Ferrari. In 1957 werd een fabriek ge bouwd in het Italiaanse Grug- liasco. e- !e al Joor Joop van der Pol roen Wim Sonneveld ooit zong over Mar gootje in haar piep klein Peugeootje moet hij iets in de afmetingen van een 206-je op kt oog hebben gehad. Bij wijze jan dan, want dat model be- jiond nog niet eens. Maar lclei- S Peugeootjes worden groot, ai nu is die 206 onlangs opge- rolgd door de 207. Op zich niks r üjzonders, het Franse merk ef teltaljaren elke keer een cijfer- jedoor, alleen: sjonge! Margoo- je tje zou toch wel even opkijken ranneer ze nu oog in oog zou er liaan met die 207. Ze kan er «iet gemak haar man - Theoo- je?-plus drie best grote kinde al ren in meenemen, en ook nog töt bagage voor het weekend, e- De auto is 19 centimeter langer lande 206, zijn wielbasis groei- ie met tien centimeter, het ba- ngeruim met 25 liter tot 270 li- ie ?r inhoud, d ïfc'ee portieren, vier stoelen en sa glazen achterklep zijn be- agrijkekenmerken van de ko- sende Volvo C30. Eind dit jaar pat de auto in productie, na ijn debuut op de autoshow pn Parijs. Volvo mikt met zijn eerste com- ;ane auto op jong publiek en <0 per jaar 65.000 C30's fabrice- i®. Driekwart daarvan zal op Europese markt verkocht «orden. k kleine Volvo krijgt twee 1.6 liter motoren op benzine of die sel, een vijfdlinder D5 diesel of een T5 sportmotor met 220 pk. De auto is met zijn lengte van 4.25 m. 22 cm. korter dan de Volvo S40. Ook de goedkoopste uitvoering heeft al een audio-installatie en een uitgebreide veiligheidsuit rusting. De C30 is Volvo's be langrijkste wapen om tot een totaal productieaantal van 600.000 auto's per jaar te ko men. I. AutoTeam OPEL CHEVROLET AUTOTEAM NIEUW SERVICE SCHADEHERSTEL U KUNT ALTIJD BIJ AUTOTEAM TERECHT wij willen blije klanten a De Peilstok Deze week startte SBS6 met een nieuwe vaderlandse calamiteitenshow, '112 Nederland' genaamd. Wat vindt u van dit genre televisieprogramma's dat ernstige verkeersongelukken van dichtbij registreert? Plat leedvermaak of educatieve televisie? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Q Italië 31% Q Frankrijk 19% Q Griekenland 14% (3 België 11% Q Kroatië 9% Q Spanje 8% Portugal 7% Gekke Italianen i Vorige week vroegen we u in welk vakantieland ze volgens u als gekken rijden. Als het op gevaarlijk rijgedrag aankomt, staan de Italianen met stip op nummer één. Op de tweede plaats komen de Fransen die ook behoorlijk wat irritatie weten op te wekken. Over de bewoners van het Iberisch schiereiland is het oordeel het mildst. In welk vakantieland rijden ze als gekken? Verkeert^! Test uw theoriekennis Aan het einde van de invoegstrook dringt een aantal gehaaste invoegers voor. Hoe handelt u? U geeft een geluidssignaal en laat maar één invoeger voorgaan. Q U blijft rustig en laat minstens twee van de gehaaste invoegers voorgaan. Q U laat één invoeger voorgaan en blokkeert bewust de doorgang voor de volgende. ïqeeuj ymjqaB piaquaBajaB ap upa apaaM) uaa yoo s/e Bnsru jl/ig ueeBjooA jaéaoAUi ajseeqaB ap jee/ ua /eepos ip/z j6eejpaB n g si pjooMiue aisinf laj-i 2.50, 2.90 en 3.40 meter. Er is een kantelbare enkele cabine of een dubbele vaste cabine. De Cabstar is sinds 1988 op de markt en in totaal zijn er meer dan 14.000 van verkocht in Europa. Luchtalarm gerestaureerd In Trenton (Michigan) heeft personeel van autofabri kant Chrysler een gerestaureerd luchtalarm onthuld. De sirene was van 1958 tot in de jaren '70 het belangrijk ste waarschuwingssysteem voor tornado's en andere rampen. In 1942 had Chrysler een luchtalarm ontwik keld met een geluidsproductie van 170 decibel (een op stijgend vliegtuig is al goed voor 130 decibel). Het doel was dan ook om eventuele vijandelijke troepen (WO II was aan de gang) af te schrikken én doof te maken. Nieuwe Cabstar van Nissan Nissan heeft vanaf oktober een nieuwe Cabstar. De lichte bedrijfswagen uit Japan houdt zijn ffont- stuurcabine en er zijn drie motoren, waaronder twee varianten van de 2.5 liter diesel. De derde is een 3.0 li ter diesel. De auto is er met wielbases van Krasverwijderaar voor autolak Sonax heeft een nieuwe krasverwijderset voor auto lak, geschikt voor uni-, metallic- en krasbestendige lakken. De set kost 15,50 euro en is verkrijgbaar bij tankstations en o.a. Halfords.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 15