Auto
Margootje
Geen Peugeootje
voor
Ford met snel vouwprogramma
TEST
Volvo C30 compacte auto
RUITSCHADE?
OPEL RUITEN SERVICE
alacliB bijlagen: 0113-315680
,iyWiPZC.nl
cdactie@pzc.nl
istbus31,4460 AA Goes
Hvertentie-exploitatie:
foid-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
•Lvs-Vlaanderen: 0114-372770;
tonaal: 020-4562500.
jijdag 28 juli 2006
Door Rien van der Steen
iekunt het met de
ieste wil van de we-
ildgeen kleine auto
neer noemen, de
eot 207. Al die
aeisjes van 19 in hun
106 kunnen straks
Daadloos overstappen
net hun hele gezin.
Van de importeur kregen we
een 1.6 HdiF - diesel dus - mee,
in de meest luxe Féline-uitvoe-
ring. Dat is een heel beste auto
ondervonden wij, en dat mag
ook wel. Blijkens de prijslijst
moet Margot voor dit dik aange
klede Peugeootje even 25.690
euro aftikken. Voor de oud-den
kers onder ons: dat zou neerko
men op, schrik niet, zo'n
57.000 gulden. Wij herinneren
ons met gemak tijden dat je
daarvoor een Mercedes E-klasse
onder je carport had. Maar
goed, alles wordt duur dus het
zou niet fair zijn om Peugeot
daarop af te rekenen. De voor
deligste 207, met 1.4 liter benzi
nemotor, koop je immers al
voor 13.990 euro - 1400 euro
meer dan de instapversie van
de 206 - en dat klinkt toch even
anders.
Kwieke auto
Bovendien heb je dan de be
schikking over precies dezelfde
binnenruimte. En werden de
Cüo en de Punto en al die ande
re ook niet duurder en groter?
Zo is het maar net.
Stel je voor dat Margot nu een
eigen bedrijfje zou hebben en
veel zou moeten aurorijden,
dan was die HDiF heus nog niet
zo'n gekke optie. Want met
zijn 110 pk en een gewicht van
1200 kilo is het een kwieke au
to. Hij voelt aan als uit één stuk
gehouwen, ook op slecht weg
dek. Bochten neem je puur
voor je plezier, zo vast is de
wegligging. Ook op stratenma
kers verdriet laat hij zich niet
van zijn koers brengen, al
wordt hij dan bij vlagen knap
oncomfortabel. Een beetje erg
stug, en dat is wel eens anders
geweest bij Franse auto's. Het
stuur is heel direct en zoekt
graag de rechtuitstand. Een tik
keltje nerveus daardoor soms,
en dat maakt dat deze auto
meer geschikt is voor actief,
'sportief rijden dan voor onder
uitgezakt over de Route 66 crui
sen.
PEUGEOT 207 1.6 HdiF Féline
Standaard: zes airbags, wegklap-
bare pedalen, stuur in hoogte en
diepte verstelbaar, zijramen elek
trisch, achterbank neerklapbaar,
centrale vergrendeling.
Techniek: 1.6 liter dieselmotor,
110 pk, elektrische stuurbekrach
tiging, schijfremmen rondom.
Lxb: 4,03 x 1,75 m
Gewicht: 1219/1228 kg (5-drs)
Draaicirkel: 10,40 m
Bagageruimte: 310/1195 I
Aanhanger geremd: 1.150 kg
Verbruik: 1:18
Prijzen: 1.4 v.a 13.990 euro
110pk HdiF 25.690 euro
diesel v.a. 16.990 euro
Voor Wegligging
Plezierige motor
Ruimte
Tegen Stugge vering
Bedieningsknoppen
Waardering uiterlijk
Cijfer: 8
*2
Conclusie: De snelle Peugeot
207 diesel is een 'kleingezins-
auto' voor wie van lekker
sturen houdt. Het comfort op
slecht wegdek valt tegen, maar
daar staat een mooi bochtge
drag tegenover.
Van die dieseluitvoering kan
overigens zomaar bijna 9.000
euro af, als Margot genoegen
neemt met een eenvoudige 1.4
70 plc-versie. Die is dan een
stuk minder gretig, maar be
loont dat met een energielabel
B in plaats van C. en een gunsti
ger stookgedrag. Er komen ook
nog stationwagons.
Afwerking
De afwerking is buitengewoon
goed, zowel binnen als buiten.
De bedieningsknopjes van het
verder voortreffelijke audio- en
navigatiesysteem vragen veel
gewenning, en ook de satelliet
knobbel voor de cruisecontrol
achter het stuur is een priegel-
ding.
Over het uiterlijk van de 207
zijn de meningen sterk ver
deeld. Grote, driehoekige kop
lampen met veel glas, flinke
wielkasten en een bolvormige
achterkant. Peugeot blijft de
neuspartij maar oppompen, in
clusief veel blingbling op de
duurdere versies. Hij heeft dus
ook de enorme breedbek die te
genwoordige Peugeots ken
merkt, inclusief de opnieuw
grotere, gestileerde leeuw op
de neus.
Margootje zou er haast bang
van worden. Maar ach, ze kan
ook gewoon een 107 nemen, of
weer een Peugeootje 206. Die
blijft nog een tijd in productie,
zoals we dat ook zien bij de
oude Renault Clio en de Fiat
Punto.
C30 heeft een aparte achterkant met veel glas.
De Focus Coupé-Ca
briolet is de eer
ste Ford met elek
trisch bedienbare
hardtop. De nieu
we open vierzitter is samen
met Pininfarina ontwikkeld en
gebaseerd op de studie Focus
Vignale uit 2004. De opvouwba
re tweedelige hardtop laat
dicht of open ruimte voor een
bagageruim van 534 of 248 li
ter. Het vouwproces neemt 29
seconden in beslag. De Fo-
cus-reeks bestaat nu uit drie- en
vijfdeurs hatchbacks, een vier-
deurs sedan, een vijfdeurs Wa
gon, de mpv C-Max en de nieu
we Coupé-Cabriolet.
De Focus, waarvan er in 2005
442.000 exemplaren zijn ver
kocht, wordt gebouwd in Duits
land (Saarlouis), Spanje (Valen
cia) en Rusland (St. Petersburg).
Buiten Europa wordt hij o.a. ge
bouwd in de VS, China, Taiwan,
de Filippijnen en Zuid-Afrika.
Inmiddels zijn er wereldwijd
De nieuwe Ford Focus CC.
meer dan vijf miljoen verkocht.
Net als de open Street Ka wordt
de auto gebouwd bij Pininfari
na in Turijn. De Carrozzeria Pi-
nin Farina daar werd in 1930
opgericht door Battista 'Pinin'
Farina, en groeide begin jaren
vijftig sterk door samenwer
king met Peugeot en Ferrari.
In 1957 werd een fabriek ge
bouwd in het Italiaanse Grug-
liasco.
e-
!e
al Joor Joop van der Pol
roen Wim Sonneveld
ooit zong over Mar
gootje in haar piep
klein Peugeootje
moet hij iets in de
afmetingen van een 206-je op
kt oog hebben gehad. Bij wijze
jan dan, want dat model be-
jiond nog niet eens. Maar lclei-
S Peugeootjes worden groot,
ai nu is die 206 onlangs opge-
rolgd door de 207. Op zich niks
r üjzonders, het Franse merk
ef teltaljaren elke keer een cijfer-
jedoor, alleen: sjonge! Margoo-
je tje zou toch wel even opkijken
ranneer ze nu oog in oog zou
er liaan met die 207. Ze kan er
«iet gemak haar man - Theoo-
je?-plus drie best grote kinde
al ren in meenemen, en ook nog
töt bagage voor het weekend,
e- De auto is 19 centimeter langer
lande 206, zijn wielbasis groei-
ie met tien centimeter, het ba-
ngeruim met 25 liter tot 270 li-
ie ?r inhoud,
d
ïfc'ee portieren, vier stoelen en
sa glazen achterklep zijn be-
agrijkekenmerken van de ko-
sende Volvo C30. Eind dit jaar
pat de auto in productie, na
ijn debuut op de autoshow
pn Parijs.
Volvo mikt met zijn eerste com-
;ane auto op jong publiek en
<0 per jaar 65.000 C30's fabrice-
i®. Driekwart daarvan zal op
Europese markt verkocht
«orden.
k kleine Volvo krijgt twee 1.6
liter motoren op benzine of die
sel, een vijfdlinder D5 diesel of
een T5 sportmotor met 220 pk.
De auto is met zijn lengte van
4.25 m. 22 cm. korter dan de
Volvo S40.
Ook de goedkoopste uitvoering
heeft al een audio-installatie en
een uitgebreide veiligheidsuit
rusting. De C30 is Volvo's be
langrijkste wapen om tot een
totaal productieaantal van
600.000 auto's per jaar te ko
men.
I. AutoTeam
OPEL CHEVROLET
AUTOTEAM NIEUW SERVICE SCHADEHERSTEL
U KUNT ALTIJD BIJ AUTOTEAM TERECHT
wij willen blije klanten
a
De Peilstok
Deze week startte SBS6 met een nieuwe
vaderlandse calamiteitenshow, '112
Nederland' genaamd. Wat vindt u van dit
genre televisieprogramma's dat ernstige
verkeersongelukken van dichtbij registreert?
Plat leedvermaak of educatieve televisie?
Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Q Italië
31%
Q Frankrijk
19%
Q Griekenland
14%
(3 België
11%
Q Kroatië
9%
Q Spanje
8%
Portugal
7%
Gekke Italianen
i Vorige week vroegen we u in welk
vakantieland ze volgens u als gekken
rijden. Als het op gevaarlijk rijgedrag
aankomt, staan de Italianen met stip op
nummer één. Op de tweede plaats komen de
Fransen die ook behoorlijk wat irritatie weten
op te wekken. Over de bewoners van het
Iberisch schiereiland is het oordeel het mildst.
In welk
vakantieland
rijden ze als
gekken?
Verkeert^! Test uw theoriekennis
Aan het einde van de invoegstrook
dringt een aantal gehaaste invoegers
voor. Hoe handelt u?
U geeft een geluidssignaal en laat maar
één invoeger voorgaan.
Q U blijft rustig en laat minstens twee van
de gehaaste invoegers voorgaan.
Q U laat één invoeger voorgaan en blokkeert
bewust de doorgang voor de volgende.
ïqeeuj ymjqaB piaquaBajaB ap upa apaaM) uaa yoo s/e Bnsru
jl/ig ueeBjooA jaéaoAUi ajseeqaB ap jee/ ua /eepos ip/z j6eejpaB n
g si pjooMiue aisinf laj-i
2.50, 2.90 en 3.40
meter. Er is een
kantelbare enkele cabine of een dubbele vaste cabine.
De Cabstar is sinds 1988 op de markt en in totaal zijn er
meer dan 14.000 van verkocht in Europa.
Luchtalarm gerestaureerd
In Trenton (Michigan) heeft personeel van autofabri
kant Chrysler een gerestaureerd luchtalarm onthuld.
De sirene was van 1958 tot in de jaren '70 het belangrijk
ste waarschuwingssysteem voor tornado's en andere
rampen. In 1942 had Chrysler een luchtalarm ontwik
keld met een geluidsproductie van 170 decibel (een op
stijgend vliegtuig is al goed voor 130 decibel). Het doel
was dan ook om eventuele vijandelijke troepen (WO II
was aan de gang) af te schrikken én doof te maken.
Nieuwe Cabstar van Nissan
Nissan heeft vanaf oktober een nieuwe Cabstar. De
lichte bedrijfswagen uit Japan houdt zijn ffont-
stuurcabine en er
zijn drie motoren,
waaronder twee
varianten van de
2.5 liter diesel. De
derde is een 3.0 li
ter diesel.
De auto is er met
wielbases van
Krasverwijderaar voor autolak
Sonax heeft een nieuwe krasverwijderset voor auto
lak, geschikt voor uni-, metallic- en krasbestendige
lakken. De set kost 15,50 euro en is verkrijgbaar bij
tankstations en o.a. Halfords.