fZC. Jever een boot dan tweede huis Waterwinkels doen iu zeer goede zaken Buurtwinkel tussen nieuw en slow Goed pingelen moetje leren 21 Wensen investeren weer in zeil- en motorboten en luxe jachten profijt donderdag 27 juli 2006 jpffrey Kutterink ijsDe watersport zit in de Meer mensen durven geld |f geven aan een zeil- of mo- foot of zelfs een luxe jacht, jlle prijsklassen zit de groei m; zowel de boten onder de MOO euro als die van een mil- la varen grif de Zeeuwse ha as in cn uit. massale vlucht naar het wa- •is een feit, stellen de make lt vast die zijn aangesloten Hiswa. De handel in tweede- sis zeiljachten is de eerste Jtvan dit jaar met 14 procent itegen, de verkoop van motor- üen nam met 5 procent toe. landelijke trend is in Zee- ;or jachtmakelaar For Sail ^brokers in Marina Port Zé- je zijn het drukke tijden, ii name de laatste anderhalve and wisselen meer boten van snaar in Ouddorp. Er liggen 3 schepen te koop; de goed- ;;,;ie is 50.000 euro, de duur- 3.5 miljoen. „We zien zowel •dcoopaantallen als de om- stijgen", zegt Jan-Ward van nizig. „De verkoop van jach- tot een ton loopt lekker zijn er in het eerste half in eigenaar gewisseld, azelfde aantal is van de hand aan in het segment tussen de en twee ton. „Tussen twee njf ton loopt het wat minder, schepen met een prijs tus- de 500.000 en 800.000 euro lopen wel weer goed. Zes er dit jaar al verkocht." ibelangstelling voor duurdere spen is groot. „Jonge gezin- istapten een jaar of vier gele- n nog op een schip van 10 tot 11,5 meter", vertelt Van atzig. „Nu begint het bij pa twaalf meter. Mensen zijn aelijk de luxe van hotels en avans gewend en willen dat 'aanboord. Dus ze willen sta- cgte, een douchecabine en :olat beeldscherm met Digi- meesten sluiten voor hun ioop een lening af, weet Van atzig. „Van de schepen wordt 75 tot 80 procent gefinancierd. Wie een boot koopt van een ton is per maand 500 tot 600 euro kwijt. Dat hebben mensen er graag voor over. Overigens is de afschrijving op gebruikte sche pen minder groot dan op nieu we." Het zijn niet alleen Neder landers die de watersport een impuls geven. „We verkopen de laatste maanden veel boten aan Scandinaviërs en Engelsen. Dat komt door het bereik via inter net. Ze hebben een bepaald mo del op het oog en dan maakt het niet uit waar een schip ligt. Als je binnen Europa de btw hebt betaald en je kunt dat aantonen, gelden er geen invoerbeperken- de maatregelen zoals bijvoor beeld bij auto's." Zuiniger Behalve dat er meer schepen worden verkocht, zijn water sporters ook zuiniger op hun boot. „Mensen trekken weer geld uit voor onderhoud. Dat is inherent aan de stijgende ver koop. Want wil je dat je boot niet te veel in waarde daalt, moet je zorgen dat het onder houd goed is en dat schades di rect worden verholpen." Sunseeker (het voormalige Do- noghue Moriarty Yachting) in Wemeldinge merkt niet zo zeer een stijging van de verkopen bij boten tussen de een en clrie ton. Wel ziet Frank Sommeling een relatief grote vraag naar jachten tussen grofweg de 600.000 euro en de twee miljoen. In het eerste half jaar zijn er twee keer zoveel verkocht als in de eerste zes maanden van 2005. Hoeveel, wil Sommeling niet precies zeggen, maar het totaal aantal schepen dat de jachtmakelaar per jaar verkoopt ligt niet ver boven de tien. Het is dan ook een speci fiek segment. „Kopers zijn met name ondernemers die of hun zaak hebben verkocht, of goede zaken doen. Van financiering is nauwelijks sprake; de schepen worden contant betaald. In dit segment zie je niet veel mensen die in loondienst werken." Vor stelijke bedragen gaan er in om. „Dat klopt, het gaat om veel geld. Maar veel kopers hebben De jachthaven in Vlissingen. De massale vlucht naar het water is een feit, stellen de makelaars vast die zijn aangesloten bij Hiswa. foto Ludo Goossens liever een schip dan een tweede huis in een warm land." De stijging van de verkopen en de groeiende populariteit van watersport is een landelijke ten dens. De brancheorganisatie van watersportbedrijven Hiswa merkt dat de verkoop van ple ziervaartuigen blijft stijgen. De van onze redactie economie Jaaromzet 2,3 miljard euro binnen de branches die profiteren van de water sport. Van de Nederlandse watersport-recreanten vaart negentwintig procent tenminste eenmaal per jaar. Samen maken zij 18 miljoen water sportdagtochten. In Nederland houden ieder jaar zo'n 680.000 recreanten een vaarvakantie. Die zijn goed voor ruim 4,3 miljoen overnachtingen. GPD De watefsportindustrie is goed voor een jaar omzet van zo'n 2,3 miljard euro. De gemiddelde groei van de branche bedraagt 2 tot 4 procent per jaar. Ruim 15.500 directe arbeidsplaatsen telt de watersportindustrie in Nederland. Daar komen nog eens 6000 banen bij aan werkgelegenheid branche heeft ook weinig last ge had van de economische reces sie die tot begin dit jaar veel be drijven in de vrije-tijdindustrie in de malaise wierp. „Gelukkig zijn wij niet zo vatbaar voor re cessies", zegt hoofd branchebe- langen Geert Dijks van de His wa. „De economische teruggang heeft bij ons niet geleid tot klap pen. Nu het weer iets beter gaat, merken we wel dat meer men sen het water opzoeken of een boot aanschaffen. Men laat zijn schip ook niet meer in de haven liggen om op onderhoud en brandstof te besparen." lijden van grote hitte draaien alleen bierbrouwers de m wijd open. Ook de verko- m bronwater breken alle ffirds. Inmiddels is er sprake een ware watercultus. srRomain van Damme SIWERPEN- „Doe mij dan Jmaar een Voss uit Noonve- zegt Suzy de Vos - puur val - van de Waterwinkel in terpen. „Voss is het zuiver- Tvater dat er is. Als je dat it gedronken hebt, wil je geen ier water meer. Ik zweer tourlijk is het steendruk in «aterwinkel vol speciaal wa- •Met deze temperaturen is sater niet aan te slepen. de duurdere soorten vlie gwinkel uit. Het is een gek- èuis." "ducenten van bron- en mine- tlwater halen alles uit de kast de waag te voldoen en ,)pen in de supermarkten '"ld te houden. Dolphin, dat held drinkwater voor be- dskantines levert, maakte de- seek bekend de hoogste om- -i zijn tienjarig bestaan te &n gehaald: vijf miljoen li- r-één maand. ;:er 's business. Prima busi- zelfs. Zo verdrievoudigde de consumptie van bron- en mi neraalwater in Nederland in de afgelopen 25 jaar. Nog een ver schil met vroeger: het mag wat kosten. Neem die Voss uit Noor wegen: 8 euro voor een fles van 800 milliliter. Of een fles Fine uit Japan: bijna zes euro voor nog geen liter. Dat kan aanzienlijk goedkoper. Zet thuis de kraan open en vul duizend literflessen. Daar be taalt u de waterbedrijven onge veer 1 euro voor. Op strandtenten in Schevenin- gen wordt voor een karafje ge woon kraanwater inmiddels an derhalve euro gevraagd. Op het landgoed Wolfslaar in Breda, net Michelinsterrestau- rant, is dit water daarentegen weer gratis. „Maar we schenken ook Badoit en Evian uit Frank rijk en Pellegrino uit Italië", zegt uitbater Ton Pinkxten. Du re waters, maar we hebben fraaie wijnen en daar hoort fraai water bij." Het liefst zou Pinkxten op het landgoed water uit een eigen bron halen. Wolfs- laarwater. „We zijn bezig met een onderzoek, maar het is een kostbare zaak. Ik geloof dat Ne derland in Europa de strengste eisen heeft. Iedere week moet je dat water laten keuren." Nederland telt tien erkende bronnen voor natuurlijk mine raalwater: twee in Maarheeze, twee in Utrecht, in Baarle-Nas- sau, Bunnik, Heerlen, Hoens- broek, Lieshout en Sittard. Ons land telt eveneens tien bronnen voor bronwater. Die liggen in Schinnen, Beek, Baarle-Nassau, Hoensbroek, Mierlo, Zeewolde, Tilburg, Apeldoorn, en twee in Dongen. Het verschil tussen beide water soorten? Mineraalwater is water dat mineralen bevat die de smaak veranderen of het water een therapeutische waarde ge ven. Bronwater is alle drink baar water dat uit de onder grond wordt gewonnen en niet in verbinding staat met het grondwater. Imago Smaken verschillen. Ook van water. Bij de waterwinkel in Amsterdam verkopen ze daar om ongeveer 150 soorten. De klandizie is goed, zegt Victoria. „Water heeft een goed imago. De helft van de klanten koopt hier water om gezondheidsrede nen. Neem calciumhoudend wa ter uit Duitsland. In zo'n fles zit meer calcium dan in een fles melk." Belangrijk is ook in wel ke fles het zit, zegt collega Suzy de Vos van de Antwerpse Water- winkel. „Mensen hebben daar behoorlijk wat voor over. We hebben zelfs een fles van 75 eu ro die goed verkoopt. Het is In Nederland is sprake van een heuse watercultus. weer eens wat anders dan een fles Spa." De Consumentenbond vindt duur bronwater zonde van het geld. Om de zoveel jaar doet de bond onderzoek naar de kwali teit van drinkwater. Het laatste onderzoek dateert van juni vo rig jaar. Conclusie: kraanwater in een fles is 150 keer goedkoper Jieuw. Zeg dat veertig keer achter elkaar. Dan verliest het z'n beteke nt als bloemetjes op behang. dat geworden. Het kleine blikje om de doperwten van Bonduelle is veel duur der dan wat er in zit. Mooi blikje, maar wat een geld zeg, voor een paar natte doperwten. Verse doperwten vond ik in het Franse supertje. In een papieren zak. En verse kruiden, fruit en een keur aan zuivelproducten, zelfs rauwe melk, verpakt in een vruchtensapfles waar een etiket op was geplakt: lait cru. Het stond er op als een waarschuwing en dat was het misschien ook wel. Met rau we melk moet je uitkijken, er kan een listeriabacterie in komen wonen. Veel van de agrarische koopwaar in het supertje kwam van boeren en tuinders uit de buurt. Goed spul en dat niet voor verpletterend veel geld (Albert Heijn vraagt voor een Franse boerenkip het dubbele van wat Franse kruideniers voor dezelfde kip vragen). In het vakblad voor de levensmiddelen handel, Distrifood, las ik hoe het zit met het Franse winkeltje dat als buurt super wil functioneren. Het is een ke tentje van winkels dat langzaam uit breidt naar het noorden en ook filialen opent in België. Ecomarché heet de win kel en dat eco komt niet van ecologisch maar van economisch. Echt heel anders aan de winkel, in vergelijking met Ne derlandse supers, is dat bewust produc ten uit de streek in huis worden ge haald. Dat betekent rijper fruit dat geen verwoestend lange reis moest ma ken, versere groente en geweldige pro ducten van kleine fabrikanten die on mogelijk alle winkels van een groot con cern zouden kunnen beleveren. Ik vond ooit citroenbonen (lekkere wit te bonen, met een zweempje geel in de huid) in een vestiging van Albert Heijn in een kleine plaats in Noord-Holland. Eigen initiatief van de chef, die zakjes bonen. Kan niet, zei het hoofdkantoor in Zaandam, bij Albert Heijn kun je al leen artikelen kopen die in elke vesti ging liggen. Kan wel, Zaandam! Maar het moet stiekem, want als het hoofd kantoor er van hoort is het uit met de pret. Dus uitgelezen kansen in Neder land voor de formule als die van het Franse supertje dat twintig jaar gele den aan een opmars begon. Precies ook in die tijd begon een Italiaan de Slow Food-beweging. Tegen het oprukkende fastfood en voor het behoud van wat lekker is. Ik kreeg zopas een brief van de Nederlandse afdeling van Slow Food: 'Dag Wouter Klootwijk, Carlo Pe- trini, de oprichter van Slow Food komt naar Amsterdam. Ik denk dat het be zoek van Petrini een leuk nieuwsonder- Merck verdubbelt resultaat DARMSTADT - Het Duitse farma- en chemieconcern Merck heeft zijn nettowinst in het tweede kwartaal meer dan verdubbeld tot 528,5 miljoen euro. Dat komt door de verkoop van een groot pakket aandelen in branchegenoot Schering, zo maakte het concern gisteren bekend. Merck verloor in juni de overnameslag van 17 miljard eu ro om Schering van zijn Duitse rivaal Bayer. Het concern uit Darmstadt had bijna 42 miljoen aandelen Schering voor een gemiddelde prijs van 79,35 euro verzameld. Toen de overnamestrijd verloren was, werden deze doorver kocht aan Bayer voor 89 euro per stuk. Dat leverde een boekwinst op van 397 miljoen euro. De omzet van Merck steeg met 4,5 procent tot 1,52 miljard euro. ANP/RTR Honda maakt winstsprong TOKIO - De Japanse autoproducent Honda behaalde in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar een netto winst van 143,3 miljard yen (970,56 miljoen euro). Dat is 14,8 procent meer dan in hetzelfde kwartaal in 2005. Dat komt vooral door de hogere verkoop van energiezuinige auto's in Noord-Amerika, meldde Honda gisteren. Honda verwacht over het hele boekjaar een winst te halen van 550 miljard yen (3,74 miljard euro). Honda meldde gisteren verder dat het de Amerikaanse markt voor privé-vliegtuigen betreedt met zijn tweemoto- rige Honda Jet, waarin zes personen passen. Komend jaar wil Honda de benodigde licenties rondkrijgen. Vanaf 2010 zou het toestel dan leverbaar zijn. ANP Peugeot Citroën heeft wind tegen PARIJS - Het Franse concern PSA Peugeot Citroën ver wacht voor heel 2006 een lagere winst dan voorspeld door hogere materiaalkosten. De waarschuwing volgde giste ren op de bekendmaking dat de nettowinst in de eerste helft van dit jaar met 60 procent is gedaald tot 303 mil joen euro. Analisten gingen uit van 418 miljoen. Volgens Peugeot Citroën werd het resultaat ook gedrukt door extra kosten voor de sluiting van de fabriek in het Britse Ryton. Verder moest het bedrijf geld opzij zetten voor het schrappen van banen bij toeleverancier Faure- cia, waarin het een belang van 71 procent heeft. ANP Matsushita verdient aan plasma-tv OSAKA - Het Japanse concern Matsushita Electric Indus trial heeft in het eerste kwartaal van het gebroken boek jaar een nettowinst behaald van 35,83 miljard yen (243 miljoen euro), een stijging van 7 procent vergeleken met het jaar daarvoor. De winstgroei is vooral te danken aan een sterke verkoop van televisies met plasmabeeldscher men. Het bedrijf heeft zijn winstverwachting voor de eer ste helft van het boekjaar verhoogd. Matsushita is met de merken Panasonic en National de grootste fabrikant van consumentenelektronica ter we reld. Het bedrijf verkocht in het afgelopen kwartaal 65 procent meer plasmatelevisies, terwijl de verkoop van led-televisies met 49 procent omhoogging. De onderneming gaat nu uit van een nettowinst over de eerste helft van het gebroken boekjaar van 90 miljard yen (613 miljoen euro), waar eerder op 70 miljard yen werd ge rekend. Ook verwacht het bedrijf een hogere omzet. Die komt naar verwachting uit op 4,34 biljoen yen tegen een eerdere prognose van 4,25 biljoen yen. ANP foto Jacobine Weggen/GPD dan een fles met plat water uit de winkel, dertig keer milieu vriendelijker en vaak net zo lek ker. Suzy de Vos: „Probeer die Voss nou maar." GPD werp kan zijn. In Nederland is de waar dering van de politiek voor de strijd te gen smakeloos eten en het genieten van goed eten nihil. Gezond en veilig voed sel wordt veel belangrijker gevonden (nou moe, wk). Petrini wordt daarente gen in andere landen hogelijk gewaar deerd door de politiek, zo heeft hij in Engeland het parlement toegesproken. Ik nodig u namens Slow Food graag uit voor een informele persbijeenkomst met Carlo Petrini.' Nou vind ik net als 'de politiek' gezond en veilig voedsel ook belangrijker dan een rauwnielks stinkkaasje en de ge waardeerde Slow Food beweging koes tert mij te veel de culinaire folklore. Maar als ze een nieuw soort super be ginnen word ik klant en kom ik alle za terdagen helpen. Wouter Klootwijk door Jasper van de Kerkhof Wie wel eens verder reist dan de Costa del Sol weet dat afdingen in een groot deel van de niet-Wester- se wereld dagelijkse kost is. Vooral in Zuidoost-Azië en de Arabische landen wordt omslachtig onderhandeld over zowat elke aanschaf, van een Perzisch tapijt tot het tarief voor een taxirit. In de rest van Azië, Oost-Euro pa, Latijns-Amerika en Afri ka is afdingen wat minder ge bruikelijk, maar ook daar kan vaak wel iets van de prijs worden afgetroggeld. De een vindt het een leuke sport, voor de ander is het een gruwel. „Waarom staat er niet gewoon een prijskaart je bij?", verzuchten veel toe risten die op een Oosterse ba zaar op jacht zijn naar een soevenir. Het antwoord is simpel: onderhandelen hoort erbij, is deel van de cultuur. In sommige landen is het zelfs ongepast als u zonder morren de vraagprijs neertelt Dus wordt er op reis een be roep gedaan op uw onderhan delingsvaardigheden. Verze ker u er vooraf wel van dat afdingen mogelijk is. Alge meen geldt dat u in grote de len van Azië en in de Arabi sche landen op alles kunt af dingen, behalve op overheids diensten (treinkaartjes, mu sea) en in dure winkelketens. In de meeste andere landen wordt alleen onderhandeld op de markt en in toeristen winkeltjes, en soms in hotels. Voordat u gaat onderhande len, moet u twee dingen be slissen: wil ik het echt heb ben, en wat wil ik ervoor be talen? Gaat de winkelier met de door u genoemde prijs ak koord, dan kunt u niet meer terug. Bezoek vooraf 'offi ciële' winkels die vaste prij zen hanteren, zodat u onge veer weet wat het door u be geerde object moet kosten. Onderhandelen is een kunst. Uitgangspunt is dat u onder alle omstandigheden kalm en vriendelijk blijft. Voorkom dat de verkoper gezichtsver lies lijdt, want dat is in de Aziatische en Arabische cul tuur zowat het ergste dat ie mand kan overkomen. Komt u er niet uit, blijf dan glimla chen en wens uw opponent een prettige dag. Vervolgens probeert u het elders. Bij een grotere aanschaf is on derhandelen een langdurig ritueel, waarbij de verkoper koffie of thee zal aanbieden, en misschien zelfs iets te eten. Accepteer gerust, het verplicht tot niets. Hoeveel u kunt afdingen verschilt per land en per situatie: soms zit er niet meer in dan een paar procent, in andere gevallen is de uiteindelijke prijs een frac tie van wat de verkoper aan vankelijk vroeg. Noemt de winkelier zijn (meestal absurd hoge) prijs, dan doet u een tegenbod dat ongeveer de helft is van wat u bereid bent te betalen. In veel gevallen zal uw oppo nent een wegwerpgebaar ma ken en luidkeels verkondigen dat u hem en zijn familie aan de bedelstaf brengt. Geen pa niek, dat hoort er bij. Hij zal toch met de prijs zakken, waarna het loven en bieden zich herhaalt. Komt u er niet uit, bedank dan de verkoper voor zijn tijd en loop weg. Ne gen van de tien keer komt hij u achterna. Doet hij dat niet, dan was uw prijs kennelijk écht te laag. Op de valreep Pingelen in een overvolle win kel heeft geen zin: de verko per heeft klandizie genoeg en zal er weinig voor voelen ein deloos met u te onderhande len. Sla uw slag vlak voor sluitingstijd, dan is het meest al rustiger en is de verkoper erop gebrand op de valreep nog een transactie te sluiten. Zorg ook dat u buiten ge- hoorsafstand bent van ande re klanten: de verkoper wil natuurlijk niet dat iedereen hoort welke mooie prijs u in de wacht hebt gesleept. Tot slot: te veel betalen be staat niet. Sommige vakantie gangers laten vol trots hun net gekochte soevenir zien en krijgen dan van andere reizi gers te horen dat zij veel min der hebben betaald. Laat u niet gek maken en bedenk dat u tevreden was met de prijs die u bent overeengeko men.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21