PZC Zeeuwse berger beleeft topweken Uw maandagochtend-auto De rekening in balans V ertrekregelingen kosten GM miljarden dollars Kuzee heeft handen vol aan ophalen auto's gestrande vakantiegangers Ziekteverzuim ligt hoger door hitte Wensen zijn voor ons uitdagingen! il ZuidWest lease Run op duikcursussen in Zeeland BROUWERSHAVEN - Zeeuwse duikscholen doen goede zaken. Het warme weer zorgt in sommige gevallen voor 30 procent meer aanmeldingen voor een duikcursus dan anders in de zomer. Marloes Otten van Dolphins Dive Centre in Brouwersha ven is tevreden. „Er is een run op het begeleid duiken, sa men met een gids die je de weg wijst onder water. De duikcursussen zijn allemaal uitverkocht en ook loopt het storm bij de verkoop van snorkels en vinnen." Bij Duik centrum De Grevelingen in Scharendijke spreken ze van een gekkenhuis. Ook Inez Flameling van Duikcentrum Oceanus in Colijnsplaat schat zo'n 20 tot 30 procent meer aanmeldingen voor de cursussen. „Mensen vinden het met dit weer aangenamer onder dan boven water.ANP Groenteverwerkers slaan alarm LEIDEN - Het aanbod van groenten en fruit in de super markten kan onder druk komen te staan als de periode van hitte en droogte aan blijft houden. Dat meldde de Ver eniging van de Nederlandse Groenten- en Fruitverwer- kende Industrie (Vigef) gisteren. „De situatie doet terugdenken aan het catastrofale jaar 1976 toen er sprake was van een vergelijkbaar gebrek aan regen", aldus de branchevereniging. „De producenten van verwerkte groenten (pot, blik, diepvries, gedroogd) vrezen dat de voorraden niet toereikend zullen zijn om de te krappe oogst van dit jaar te compenseren." Het pro bleem doet zich niet alleen voor in Nederland. De zuster organisaties van de Vigef in andere EU-landen maken zich ook ernstig zorgen over de langdurige droogte. Te lers kunnen waarschijnlijk niet voldoen aan de contrac ten als het gaat om de productie van doperwten, bloem kool, spinazie, wortelen, broccoli, uien, sperzie- en tuin bonen. De droogte in de zomer is niet de enige oorzaak voor de achterblijvende productie. Door de lange, koude en natte winter hebben de boeren pas laat kunnen zaaien. Het einde van de ellende is niet in zicht. „De weersver wachting op langere termijn doet vrezen voor een ver slechtering", stelt de belangenorganisatie. ANP Boeing rapporteert verlies CHICAGO - De Amerikaanse vliegtuigproducent Boeing heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een nettoverlies geleden van 160 miljoen dollar. Het is het eerste kwartaal- verlies in drie jaar tijd. In hetzelfde kwartaal van 2005 boekte Boeing nog een nettowinst van 566 miljoen dollar. Dit maakte de onderneming gisteren bekend. Het vliegtuigbouwconcem kondigde eerder al aan dat het te kampen had met extra lasten van 1,1 miljard dollar voor te laat geleverde vliegtuigen. Ook moest Boeing diep in de buidel tasten (615 miljoen dollar) voor een schik king met de Amerikaanse justitie.ANP door Vincent Kroft DETROIT - 's Werelds grootste autofabrikant, het Amerikaanse General Motors (GM), heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een verlies geleden van 3,2 miljard dollar door kosten voor vertrekregelingen voor werkne mers. Zonder die uitgaven en an dere kosten boekte GM een winst van 1,2 miljard dollar, zo maakte het autoconcern giste ren bekend. GM trok in het afgelopen kwar taal 3,7 miljard dollar uit voor het vervroegde vertrek van tien duizenden werknemers. De auto fabrikant schrapt meer dan 30.000 banen en sluit twaalf fa brieken in Noord-Amerika om de winstgevendheid te verbete ren. Vorig jaar werd in het tweede kwartaal een verlies geboekt van 987 miljoen dollar. De on derneming schreef over heel 2005 een verlies van 10,6 mil jard dollar door een dalende au toverkoop in de Verenigde Sta ten en torenhoge pensioen- en ziektekosten vex-plichtingen GM is een stuk optimistischer over de toekomst door het suc ces van de herstructurering van de Noord-Amerikaanse activitei ten. GM gaat daarom uit van een structurele jaarlijkse kosten besparing aan het einde van dit jaar van 9 miljard dollar tegen een eerdere doelstelling van 8 miljard dollar. Het verlies per aandeel bedroeg 5,62 dollar. De kwartaalomzet kwam uit op een recordbedrag van.54,4 miljard dollar tegen 48,5 miljard dollar in het twee de kwartaal vorig jaar. Pensioenkosten Bij zijn Noord-Amerikaanse ac tiviteiten boekte GM in het afge lopen kwartaal een verlies van 85 miljoen dollar, een verbete ring van het resultaat met 1,1 miljard dollar ten opzichte van dezelfde periode een jaar eer der. Dit is vooral te danken aan de lagere pensioenkosten. Op de wereldwijde autoverkoop verdiende GM (met onder meel de merken Chevrolet, Cadillac, Saab, Vauxhall en Opel) 362 mil joen dollar. Het wereldwijde marktaandeel kwam in het twee de kwartaal uit op 13,8 procent tegen 15,1 procent een jaar eer der. Het concern heeft in de VS veel last van concurrentie van Japan se merken als Toyota en Honda. Het marktaandeel van GM in de VS bedroeg in de eerste helft van dit jaar 24,3 procent, het laagste niveau sinds 1925. GM verwacht de verkoopdaling in de VS te kunnen keren met de in troductie van nieuwe automodel len zoals de Chevrolet Impala en de Pontiac G6. GM staat on der druk van GM-grootaandeel- houder K. Kerkorian om een alli antie aan te gaan met de auto bouwers Renault en Nissan. Renault en Nissan zouden een belang tot 20 procent in GM kunnen nemen. ANP/RTR Stork verliest door problemen Airbus omzet NAARDEN - Industrieconcern Stork neemt maatregelen om de bouwvertraging van het nieuwe vliegtuig A380 van Airbus op te vangen. Stork verliest omzet, omdat het onderdelen levert voor het toestel. Dat maakte het concern giste ren bekend bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Stork ver wacht dat de vertraging tot eind 2007 enkele miljoenen per kwar taal kost. Welke maatregelen het concern neemt, kon de woordvoerder nog niet zeggen. In de loop van het jaar verwacht Stork hier over duidelijkheid te kunnen verschaffen. Stork beleefde een sterk tweede kwartaal. De winst steeg van 33 miljoen euro in 2005 naar 82 mil joen dit jaar. De omzet ging van 453 miljoen in het tweede kwar taal van vorig jaar naar 533 mil joen euro in 2006. Het bedrijfsresultaat van Stork bedroeg in het tweede kwartaal 36 miljoen euro, tegen 46 mil joen in 2005, maar volgens een woordvoerder was bedrijfsresul taat het vorig jaar uitzonderlijk hoog. Stork houdt er dan ook re kening mee dat het bedrijfsresul taat dit jaar 5 tot 15 procent la ger uit zal komen dan vorig jaar. GPD Stel: u koopt een fabrieksnieuwe au to. Na een tijdje rijden komt bij u •fegedachte op: best een aardige auto, naar eigenlijk had ik hem niet in het groen maar in het blauw willen heb ben. I) doet de auto in de verkoop. Maar vervolgens schrikt u van de gebo- den prijs, want die is wel erg ver bene- ?en de nieuwprijs. De forse prijsdaling ^onmogelijk te rechtvaardigen met slijtage die intussen kan hebben plaats gevonden. Hoe kan dat? Er zijn af en toe auto's met lastig te ver helpen mankementen. Stel dat u al 'wee keer de ANWB nodig had. U was herhaaldelijk in de garage. Ze zijn daar vriendelijk en doen hun best, maar ze weten toch niet de échte oorzaak te vin den. Intussen bent u het zat en beslist u om dat kreng maar te verkopen. En nu doet zich een bekend verschijnsel voor. Als u een goede prijs wilt hebben, dan vertelt u de aspirant koper liever niet over de pech aan de weg en de garage- bezoeken. Integendeel, het is eigenlijk een fantastisch auto! Zonde dat ik hem moet verkopen, maar, helaas, door per soonlijke omstandigheden... Hier doet zich iets voor wat we in de economie het probleem van ongelijke informatie (of wel 'informatie asymme trie') noemen: de verkoper weet veel méér over het product dan de koper en kan daarmee de koper om te tuin te lei den. Alleen: de koper houdt daar reke ning mee. Hij vraag zich af: waarom verkoopt iemand die auto nou? Stel, ik krijg na de aankoop peperdure repara ties. Hoe veel zou ik voor die auto dan betalen? Kortom: de aspirant koper eist een veel grotere prijsafslag dan wanneer men zeker wist dat het geen maandagochtend-auto was. Dat laatste heeft dan een vervelende consequentie: als u als verkoper zeker weet dat uw auto in een technisch pri ma staat verkeert, dan zult u deze hoge prijsafslag niet accepteren. U beslist dan met uw auto maar te blijven door rijden. Gevolg: er worden op de tweede hands markt vooral auto's verkocht waar iets aan mankeert. De kopers bie den daarom heel lage prijzen en de ver kopers accepteren een hoge prijsafslag. Gelukkig heeft de autobranche daar iets voor verzonnen: garantie. Met goe de garantieregelingen probeert men het probleem van de ongelijke informatie tussen koper en verkoper te overbrug gen. Anders zou de tweedehands auto markt een markt worden waar tech nisch goede auto's nauwelijks meer ver kocht worden. Maar er zijn andere markten waar het niet zo meevalt. Stel dat in de Romein se metro uw handtas wordt gejat met veel contant geld erin. U claimt de scha de bij de reisverzekering. Voor de verze keraar is het dan heel lastig om na te gaan hoeveel contant geld er echt in uw handtas zat. Sommigen maken er een sport van om hun verzekering te tillen. En het valt de verzekeraars niet mee om misbruik van ongelijke informatie in te dammen. Ze kunnen misbruik ont moedigen door het instellen van eigen risico's. Of ze kunnen klanten weigeren die opvallend veel claimen. Maar het misbruik van ongelijke informatie tus sen klant en verzekeraar valt niet echt uit te bannen. Vandaar dat u als eerlij ke verzekeringsklant te veel premie be taalt. Het misbruik door anderen zit im mers in uw premie verwerkt. Helaas zijn er meer markten met ongelijke in formatie waar u te veel moet betalen. Daarover binnenkort meer. Alfred Kleinknecht yactie: 0113-315649 «ww.pzc.nl - :mail:redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes idvertentie-exploitatie: i Voord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; 7--euws-Vlaanderen: 0114-372770; «iationaal: 020-4562500. donderdag 27 juli 2006 dnnrAb van der Sluis GOES/RITTHEM - Het zijn tóp- Heken voor Kuzee Autoberging ja Ritthem. Dagelijks rijden ze- tenlien eigen vrachtwagens foor Nederland én Europa om auto's van gestrande vakantie gangers op te halen. Volgens M. Kuzee is het tien tot twintig pro cent ('misschien wel meer') druk ker dan vorig jaar. Oorzaken: fa lende elektronica, maar ook au tomobilisten die slecht voorbe reid op vakantie gaan. De steunpunten van de ANWB in Frankrijk, Duitsland en Span- ,e hebben hun handen vol aan toeristen, die stranden wegens pech of een ongeval. Kuzee be vestigt dat beeld. „Ik heb geen mei meer thuis. Elke keer als de telefoon gaat, denk ik dat wij op geroepen worden." De meest voorkomende pechgevallen zijn: kapotte koppelingen en lekken de koppakkingen. Behalve eigen auto's heeft het Sitthemse bergingsbedrijf el- wagens gecharterd. De chauffeurs rijden niet alleen in >a, maar uiteraard ook in nd om in deze provincie ge strande toeristen te repatriëren. De drukte duurt tot half septem ber, werkt in opdracht van verzekeringsmaatschappijen, alarmcentrales en de ANWB. Particulieren bellen hem ook vanuit het buitenland, maar die zullen op hun beurt moeten wachten. De grote opdrachtge vers gaan voor. Zij verwachten van het bergingsbedrijf een in zet van 24 uur per dag. Kuzee haalt niet alleen gestran de auto's op in het buitenland, maar zorgt er ook voor dat toe risten een vervangende auto krij gen. „De ANWB heeft die stan daard klaar staan in de vakan tielanden." De kapotte auto's worden naar Ritthem gerepatri eerd, waarna ze naar de woon plaats van de gestrande vakan tieganger worden gebracht. Dat kan in Zeeland zijn, maar plaat sen als Den Helder en Maas tricht komen ook regelmatig voor. „We proberen dan wel het zo te regelen dat we niet voor één auto naar Maastricht moe ten." De Ritthemse autoberger kan zich niet aan de indruk onttrek ken dat veel mensen half verze kerd op réis gaan. „Dagelijks krijg ik telefoontjes van 5, 6 par ticulieren die melden: ik ben ge strand halverwege Frankrijk, kom je me halen? Dat kan, maar daar hangt wel een prijskaartje aan, als je niet verzekerd bent. Onvoorbereid op vakantie gaan is stom. De kosten van een reis verzekering kunnen het niet zijn." De repatriëringskosten voor een (deels) onverzekerde particulier kunnen oplopen tot enkele honderden euro's. Kredietbrief M. Schroevers, directeur schade bij ZLM Verzekeringen in Goes, weet uit de praktijk dat nogal wat automobilisten (deels) on verzekerd op reis gaan. Vakan tiegangers met een allriskverze- kering worden bij pech opge haald. Mensen met een WA-ver zekering moeten de repatrië ringskosten in geval van auto pech zelf betalen. Bij ongevallen is een WA-verzekering wel vol doende. Schroevers kent zelfs^ verhalen van Zeeuwen die met een caravan onverzekerd op reis gaan. „Voor die mensen kunnen van onze redactie economie UTRECHT - Door het bijzonder warme weer melden zich dage lijks honderden werknemers meer ziek dan normaal in de zo mer. Traditioneel is er weinig ziekteverzuim in de zomermaan den, Met de vakantie in zicht of net achter de rug meldt gemid deld circa 4 procent zich ziek. Maar tijdens de hittegolven dit jaar ligt het verzuim 7,5 procent :r dan normaal. blijkt uit cijfers van Arbo Unie, die circa 40.000 werkge vers helpt met het gezondheids- Vrees voor Polen blijkt onterecht DEN HAAG - Nederland kampt met een groot tekort aan vracht wagenchauffeurs. De angst dat Poolse truckers de banen van Nederlanders wegkapen, blijkt Dat zeggen transportbedrijven en diverse belangenorganisaties pit de sector. Er staan honder den vacatures open voor chauf feurs. Het tekort wordt veroor zaakt door de krachtige econo- jnische opleving en de geringe instroom van nieuwe truckers. Die zou het gevolg zijn van het relatief lage salaris, de hoge kos ten voor het behalen van de ver papieren en het negatieve o van de sector. Ook zou ':eel van de romantiek van het vak verloren zijn gegaan. GPD beleid. Een woordvoerster van de Arbo Unie sprak gisteren over een opvallende schomme ling in de verzuimcijfers. Na meer ziekmeldingen ten tijde van de eerste hittegolf zakte het verzuim volgens haar in de week die iets koeler was terug naar het 'normale' niveau om weer te gaan stijgen toen de tem peraturen opliepen. Werknemers die veel buiten wer ken en mensen op een werkplek zonder airconditioning hebben veel last van het warme weer. Het zijn volgens de zegsvrouw vaker ouderen en zwaardere mensen die klachten krijgen. Ook melden zich meer personen met suikerziekte en zwangere vrouwen ziek. Er wordt vooral geklaagd over vermoeidheid en concentratie problemen. „Van het werken in een te warme ruimte worden mensen ook gewoon niet lek ker", stelt de woordvoerster. Bo vendien slapen veel mensen slecht doordat het 's avonds nog erg warm is. Petjes Arbo Unie neemt contact op met werkgevers als het verzuim flink stijgt en adviseert hoe de uitval van personeel tegen te gaan, zodat de productie op peil blijft. Zo kunnen volgens de woordvoerster alleen petjes al helpen of zijn andere werktij den een oplossing. „Maar machi nes en apparaten die veel warm te afgeven, kunnen ook voor pro blemen zorgen. Soms kan appa ratuur beter in een andere ruim te geplaatst worden." ANP M. Kuzee haalt pechauto's op. Kuzee Autoberging beleeft een topzomer. we niets doen." Schroevers advi seert automobilisten een Inter nationale Reis- en Kredietbrief te kopen bij de ANWB, een reis verzekering inclusief automobi listendekking af te sluiten of de auto allrisk te verzekeren. „Ui teraard bij ons", lacht hij. Als geheugensteuntje staat op de groene kaart (in sommige vakan tielanden verplicht) van de ZLM dat alleen allriskverzeker- den geholpen worden bij pech in het buitenland. Dat het voor Kuzee toptijden zijn in weken, waarin het voor anderen vakantie is, deert het bergingsbedrijf niet. „Die ritten foto Ruben Oreel zijn onze vakantieuitjes. Onze chauffeurs komen op de mooiste kampeerplekjes van Europa en de beste vakantieoorden. Wij hebben gewoon een betaalde va kantie." op eigen benen door Maurits Sep VLISSINGEN - Veel mensen houden niet van rekeningen, en al helemaal niet van beta len. Servan Veerhoek wel. Hij heeft er zijn beroep van ge maakt. Met BudgetBalans helpt hij ook mensen die gro te schulden hebben. Zijn eenmanszaakje draait net een jaar. Na zijn mbo-op- leiding sociale dienst heeft Veerhoek gewerkt voor het laatste-kansproject in Vlissin- gen. Daar kon hij echter geen vas te baan krijgen. Bij het cen trum voor werk en inkomen opperde hij voorzichtig dat hij best voor zichzelf zou wil len beginnen. Sneller dan hij zelf had ver wacht was hij startend onder nemer en, het belangrijkste: eigen baas. „Ik ben er niet zo goed in om te doen wat ande ren mij opdragen", glimlacht hij. BudgetBalans verzorgt de fi nanciële administratie voor mensen die dat zelf niet kun nen, zoals ouderen of mensen die lang van huis zijn ('denk aan zeelui'). Belangrijker is de hulp die hij biedt aan men sen die in de schulden zitten. Veerhoek: „Schuldsanering is een belangrijk deel van het Servan Veerhoek helpt mensen bij het op orde brengen van de administratie en het saneren van schulden, foto Ruben Oreel Een eigen bedrijf beginnen is worstelend proberen boven water te komen. In 'Op eigen benen' vertellen onderne mers hoe ze dat doen. Vandaag: BudgetBalans werk. Ik krijg klanten door- meer mensen met schulden. verwezen via Maatschappe- Zij kunnen ook terecht bij de lijk Werk. Die doelgroep is Kredietbank Walcheren, heel groot. Er zijn steeds Veerhoek beschouwt zichzelf niet als een concurrent maar als een aanvulling op die in stelling. „Bij mij komen men sen die liever niet hun hele hebben en houden op tafel leggen bij een gemeentelijke instelling. Sommige mensen zijn ook al daar geweest en zijn niet tevreden of het is niet gelukt en komen alsnog bij mij." Door zijn opleiding laat Veer hoek het niet bij financiële maatregelen. „Ik besteed ook tijd aan de oorzaken." Veerhoek heeft zich zeer ge stoord aan berichten over kleine bureaus voor schuld hulpverlening die niet be trouwbaar zouden zijn om dat ze geen keurmerk hebben van de landelijke koepelorga nisatie NVVK. „Ik wilde dat keurmerk ook wel, maar het lidmaatschap kost me vijfduizend euro per jaar. Dat kan ik als starter niet missen. Maar daarom ben ik nog niet onbetrouw baar." Veerhoek geeft zichzelf drie jaar de tijd om zijn bedrijf op te zetten. Dat is precies de pe riode waarin hij nog finan cieel wordt ondersteund van de bijzondere bijstand voor startende ondernemers. „Ik heb nu twintig klanten. Als ik er vijftig heb, kan ik van mijn bedrijf leven." t www.ïuldwestlease.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 19