PZC
Zeeuwse berger beleeft topweken
Uw maandagochtend-auto
De rekening in balans
V ertrekregelingen
kosten GM
miljarden dollars
Kuzee heeft handen vol aan ophalen auto's gestrande vakantiegangers
Ziekteverzuim ligt
hoger door hitte
Wensen zijn voor ons uitdagingen!
il
ZuidWest
lease
Run op duikcursussen in Zeeland
BROUWERSHAVEN - Zeeuwse duikscholen doen goede
zaken. Het warme weer zorgt in sommige gevallen voor
30 procent meer aanmeldingen voor een duikcursus dan
anders in de zomer.
Marloes Otten van Dolphins Dive Centre in Brouwersha
ven is tevreden. „Er is een run op het begeleid duiken, sa
men met een gids die je de weg wijst onder water. De
duikcursussen zijn allemaal uitverkocht en ook loopt het
storm bij de verkoop van snorkels en vinnen." Bij Duik
centrum De Grevelingen in Scharendijke spreken ze van
een gekkenhuis. Ook Inez Flameling van Duikcentrum
Oceanus in Colijnsplaat schat zo'n 20 tot 30 procent meer
aanmeldingen voor de cursussen. „Mensen vinden het
met dit weer aangenamer onder dan boven water.ANP
Groenteverwerkers slaan alarm
LEIDEN - Het aanbod van groenten en fruit in de super
markten kan onder druk komen te staan als de periode
van hitte en droogte aan blijft houden. Dat meldde de Ver
eniging van de Nederlandse Groenten- en Fruitverwer-
kende Industrie (Vigef) gisteren.
„De situatie doet terugdenken aan het catastrofale jaar
1976 toen er sprake was van een vergelijkbaar gebrek aan
regen", aldus de branchevereniging. „De producenten
van verwerkte groenten (pot, blik, diepvries, gedroogd)
vrezen dat de voorraden niet toereikend zullen zijn om de
te krappe oogst van dit jaar te compenseren." Het pro
bleem doet zich niet alleen voor in Nederland. De zuster
organisaties van de Vigef in andere EU-landen maken
zich ook ernstig zorgen over de langdurige droogte. Te
lers kunnen waarschijnlijk niet voldoen aan de contrac
ten als het gaat om de productie van doperwten, bloem
kool, spinazie, wortelen, broccoli, uien, sperzie- en tuin
bonen. De droogte in de zomer is niet de enige oorzaak
voor de achterblijvende productie. Door de lange, koude
en natte winter hebben de boeren pas laat kunnen zaaien.
Het einde van de ellende is niet in zicht. „De weersver
wachting op langere termijn doet vrezen voor een ver
slechtering", stelt de belangenorganisatie. ANP
Boeing rapporteert verlies
CHICAGO - De Amerikaanse vliegtuigproducent Boeing
heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een nettoverlies
geleden van 160 miljoen dollar. Het is het eerste kwartaal-
verlies in drie jaar tijd. In hetzelfde kwartaal van 2005
boekte Boeing nog een nettowinst van 566 miljoen dollar.
Dit maakte de onderneming gisteren bekend.
Het vliegtuigbouwconcem kondigde eerder al aan dat het
te kampen had met extra lasten van 1,1 miljard dollar
voor te laat geleverde vliegtuigen. Ook moest Boeing diep
in de buidel tasten (615 miljoen dollar) voor een schik
king met de Amerikaanse justitie.ANP
door Vincent Kroft
DETROIT - 's Werelds grootste
autofabrikant, het Amerikaanse
General Motors (GM), heeft in
het tweede kwartaal van dit
jaar een verlies geleden van 3,2
miljard dollar door kosten voor
vertrekregelingen voor werkne
mers. Zonder die uitgaven en an
dere kosten boekte GM een
winst van 1,2 miljard dollar, zo
maakte het autoconcern giste
ren bekend.
GM trok in het afgelopen kwar
taal 3,7 miljard dollar uit voor
het vervroegde vertrek van tien
duizenden werknemers. De auto
fabrikant schrapt meer dan
30.000 banen en sluit twaalf fa
brieken in Noord-Amerika om
de winstgevendheid te verbete
ren.
Vorig jaar werd in het tweede
kwartaal een verlies geboekt
van 987 miljoen dollar. De on
derneming schreef over heel
2005 een verlies van 10,6 mil
jard dollar door een dalende au
toverkoop in de Verenigde Sta
ten en torenhoge pensioen- en
ziektekosten vex-plichtingen
GM is een stuk optimistischer
over de toekomst door het suc
ces van de herstructurering van
de Noord-Amerikaanse activitei
ten. GM gaat daarom uit van
een structurele jaarlijkse kosten
besparing aan het einde van dit
jaar van 9 miljard dollar tegen
een eerdere doelstelling van 8
miljard dollar.
Het verlies per aandeel bedroeg
5,62 dollar. De kwartaalomzet
kwam uit op een recordbedrag
van.54,4 miljard dollar tegen
48,5 miljard dollar in het twee
de kwartaal vorig jaar.
Pensioenkosten
Bij zijn Noord-Amerikaanse ac
tiviteiten boekte GM in het afge
lopen kwartaal een verlies van
85 miljoen dollar, een verbete
ring van het resultaat met 1,1
miljard dollar ten opzichte van
dezelfde periode een jaar eer
der. Dit is vooral te danken aan
de lagere pensioenkosten.
Op de wereldwijde autoverkoop
verdiende GM (met onder meel
de merken Chevrolet, Cadillac,
Saab, Vauxhall en Opel) 362 mil
joen dollar. Het wereldwijde
marktaandeel kwam in het twee
de kwartaal uit op 13,8 procent
tegen 15,1 procent een jaar eer
der.
Het concern heeft in de VS veel
last van concurrentie van Japan
se merken als Toyota en Honda.
Het marktaandeel van GM in de
VS bedroeg in de eerste helft
van dit jaar 24,3 procent, het
laagste niveau sinds 1925. GM
verwacht de verkoopdaling in
de VS te kunnen keren met de in
troductie van nieuwe automodel
len zoals de Chevrolet Impala
en de Pontiac G6. GM staat on
der druk van GM-grootaandeel-
houder K. Kerkorian om een alli
antie aan te gaan met de auto
bouwers Renault en Nissan.
Renault en Nissan zouden een
belang tot 20 procent in GM
kunnen nemen. ANP/RTR
Stork verliest
door problemen
Airbus omzet
NAARDEN - Industrieconcern
Stork neemt maatregelen om de
bouwvertraging van het nieuwe
vliegtuig A380 van Airbus op te
vangen. Stork verliest omzet,
omdat het onderdelen levert
voor het toestel.
Dat maakte het concern giste
ren bekend bij de presentatie
van de halfjaarcijfers. Stork ver
wacht dat de vertraging tot eind
2007 enkele miljoenen per kwar
taal kost.
Welke maatregelen het concern
neemt, kon de woordvoerder
nog niet zeggen. In de loop van
het jaar verwacht Stork hier
over duidelijkheid te kunnen
verschaffen.
Stork beleefde een sterk tweede
kwartaal. De winst steeg van 33
miljoen euro in 2005 naar 82 mil
joen dit jaar. De omzet ging van
453 miljoen in het tweede kwar
taal van vorig jaar naar 533 mil
joen euro in 2006.
Het bedrijfsresultaat van Stork
bedroeg in het tweede kwartaal
36 miljoen euro, tegen 46 mil
joen in 2005, maar volgens een
woordvoerder was bedrijfsresul
taat het vorig jaar uitzonderlijk
hoog. Stork houdt er dan ook re
kening mee dat het bedrijfsresul
taat dit jaar 5 tot 15 procent la
ger uit zal komen dan vorig
jaar. GPD
Stel: u koopt een fabrieksnieuwe au
to. Na een tijdje rijden komt bij u
•fegedachte op: best een aardige auto,
naar eigenlijk had ik hem niet in het
groen maar in het blauw willen heb
ben. I) doet de auto in de verkoop.
Maar vervolgens schrikt u van de gebo-
den prijs, want die is wel erg ver bene-
?en de nieuwprijs. De forse prijsdaling
^onmogelijk te rechtvaardigen met
slijtage die intussen kan hebben plaats
gevonden. Hoe kan dat?
Er zijn af en toe auto's met lastig te ver
helpen mankementen. Stel dat u al
'wee keer de ANWB nodig had. U was
herhaaldelijk in de garage. Ze zijn daar
vriendelijk en doen hun best, maar ze
weten toch niet de échte oorzaak te vin
den. Intussen bent u het zat en beslist u
om dat kreng maar te verkopen. En nu
doet zich een bekend verschijnsel voor.
Als u een goede prijs wilt hebben, dan
vertelt u de aspirant koper liever niet
over de pech aan de weg en de garage-
bezoeken. Integendeel, het is eigenlijk
een fantastisch auto! Zonde dat ik hem
moet verkopen, maar, helaas, door per
soonlijke omstandigheden...
Hier doet zich iets voor wat we in de
economie het probleem van ongelijke
informatie (of wel 'informatie asymme
trie') noemen: de verkoper weet veel
méér over het product dan de koper en
kan daarmee de koper om te tuin te lei
den. Alleen: de koper houdt daar reke
ning mee. Hij vraag zich af: waarom
verkoopt iemand die auto nou? Stel, ik
krijg na de aankoop peperdure repara
ties. Hoe veel zou ik voor die auto dan
betalen? Kortom: de aspirant koper
eist een veel grotere prijsafslag dan
wanneer men zeker wist dat het geen
maandagochtend-auto was.
Dat laatste heeft dan een vervelende
consequentie: als u als verkoper zeker
weet dat uw auto in een technisch pri
ma staat verkeert, dan zult u deze hoge
prijsafslag niet accepteren. U beslist
dan met uw auto maar te blijven door
rijden. Gevolg: er worden op de tweede
hands markt vooral auto's verkocht
waar iets aan mankeert. De kopers bie
den daarom heel lage prijzen en de ver
kopers accepteren een hoge prijsafslag.
Gelukkig heeft de autobranche daar
iets voor verzonnen: garantie. Met goe
de garantieregelingen probeert men het
probleem van de ongelijke informatie
tussen koper en verkoper te overbrug
gen. Anders zou de tweedehands auto
markt een markt worden waar tech
nisch goede auto's nauwelijks meer ver
kocht worden.
Maar er zijn andere markten waar het
niet zo meevalt. Stel dat in de Romein
se metro uw handtas wordt gejat met
veel contant geld erin. U claimt de scha
de bij de reisverzekering. Voor de verze
keraar is het dan heel lastig om na te
gaan hoeveel contant geld er echt in uw
handtas zat. Sommigen maken er een
sport van om hun verzekering te tillen.
En het valt de verzekeraars niet mee
om misbruik van ongelijke informatie
in te dammen. Ze kunnen misbruik ont
moedigen door het instellen van eigen
risico's. Of ze kunnen klanten weigeren
die opvallend veel claimen. Maar het
misbruik van ongelijke informatie tus
sen klant en verzekeraar valt niet echt
uit te bannen. Vandaar dat u als eerlij
ke verzekeringsklant te veel premie be
taalt. Het misbruik door anderen zit im
mers in uw premie verwerkt. Helaas
zijn er meer markten met ongelijke in
formatie waar u te veel moet betalen.
Daarover binnenkort meer.
Alfred Kleinknecht
yactie: 0113-315649
«ww.pzc.nl
- :mail:redactie@pzc.nl
Postbus 31,4460 AA Goes
idvertentie-exploitatie:
i Voord- en Midden-Zeeland: 0113-315520;
7--euws-Vlaanderen: 0114-372770;
«iationaal: 020-4562500.
donderdag 27 juli 2006
dnnrAb van der Sluis
GOES/RITTHEM - Het zijn tóp-
Heken voor Kuzee Autoberging
ja Ritthem. Dagelijks rijden ze-
tenlien eigen vrachtwagens
foor Nederland én Europa om
auto's van gestrande vakantie
gangers op te halen. Volgens M.
Kuzee is het tien tot twintig pro
cent ('misschien wel meer') druk
ker dan vorig jaar. Oorzaken: fa
lende elektronica, maar ook au
tomobilisten die slecht voorbe
reid op vakantie gaan.
De steunpunten van de ANWB
in Frankrijk, Duitsland en Span-
,e hebben hun handen vol aan
toeristen, die stranden wegens
pech of een ongeval. Kuzee be
vestigt dat beeld. „Ik heb geen
mei meer thuis. Elke keer als de
telefoon gaat, denk ik dat wij op
geroepen worden." De meest
voorkomende pechgevallen zijn:
kapotte koppelingen en lekken
de koppakkingen.
Behalve eigen auto's heeft het
Sitthemse bergingsbedrijf el-
wagens gecharterd. De
chauffeurs rijden niet alleen in
>a, maar uiteraard ook in
nd om in deze provincie ge
strande toeristen te repatriëren.
De drukte duurt tot half septem
ber,
werkt in opdracht van
verzekeringsmaatschappijen,
alarmcentrales en de ANWB.
Particulieren bellen hem ook
vanuit het buitenland, maar die
zullen op hun beurt moeten
wachten. De grote opdrachtge
vers gaan voor. Zij verwachten
van het bergingsbedrijf een in
zet van 24 uur per dag.
Kuzee haalt niet alleen gestran
de auto's op in het buitenland,
maar zorgt er ook voor dat toe
risten een vervangende auto krij
gen. „De ANWB heeft die stan
daard klaar staan in de vakan
tielanden." De kapotte auto's
worden naar Ritthem gerepatri
eerd, waarna ze naar de woon
plaats van de gestrande vakan
tieganger worden gebracht. Dat
kan in Zeeland zijn, maar plaat
sen als Den Helder en Maas
tricht komen ook regelmatig
voor. „We proberen dan wel het
zo te regelen dat we niet voor
één auto naar Maastricht moe
ten."
De Ritthemse autoberger kan
zich niet aan de indruk onttrek
ken dat veel mensen half verze
kerd op réis gaan. „Dagelijks
krijg ik telefoontjes van 5, 6 par
ticulieren die melden: ik ben ge
strand halverwege Frankrijk,
kom je me halen? Dat kan, maar
daar hangt wel een prijskaartje
aan, als je niet verzekerd bent.
Onvoorbereid op vakantie gaan
is stom. De kosten van een reis
verzekering kunnen het niet
zijn." De repatriëringskosten
voor een (deels) onverzekerde
particulier kunnen oplopen tot
enkele honderden euro's.
Kredietbrief
M. Schroevers, directeur schade
bij ZLM Verzekeringen in Goes,
weet uit de praktijk dat nogal
wat automobilisten (deels) on
verzekerd op reis gaan. Vakan
tiegangers met een allriskverze-
kering worden bij pech opge
haald. Mensen met een WA-ver
zekering moeten de repatrië
ringskosten in geval van auto
pech zelf betalen. Bij ongevallen
is een WA-verzekering wel vol
doende. Schroevers kent zelfs^
verhalen van Zeeuwen die met
een caravan onverzekerd op reis
gaan. „Voor die mensen kunnen
van onze redactie economie
UTRECHT - Door het bijzonder
warme weer melden zich dage
lijks honderden werknemers
meer ziek dan normaal in de zo
mer. Traditioneel is er weinig
ziekteverzuim in de zomermaan
den, Met de vakantie in zicht of
net achter de rug meldt gemid
deld circa 4 procent zich ziek.
Maar tijdens de hittegolven dit
jaar ligt het verzuim 7,5 procent
:r dan normaal.
blijkt uit cijfers van Arbo
Unie, die circa 40.000 werkge
vers helpt met het gezondheids-
Vrees voor Polen
blijkt onterecht
DEN HAAG - Nederland kampt
met een groot tekort aan vracht
wagenchauffeurs. De angst dat
Poolse truckers de banen van
Nederlanders wegkapen, blijkt
Dat zeggen transportbedrijven
en diverse belangenorganisaties
pit de sector. Er staan honder
den vacatures open voor chauf
feurs. Het tekort wordt veroor
zaakt door de krachtige econo-
jnische opleving en de geringe
instroom van nieuwe truckers.
Die zou het gevolg zijn van het
relatief lage salaris, de hoge kos
ten voor het behalen van de ver
papieren en het negatieve
o van de sector. Ook zou
':eel van de romantiek van het
vak verloren zijn gegaan. GPD
beleid. Een woordvoerster van
de Arbo Unie sprak gisteren
over een opvallende schomme
ling in de verzuimcijfers. Na
meer ziekmeldingen ten tijde
van de eerste hittegolf zakte het
verzuim volgens haar in de
week die iets koeler was terug
naar het 'normale' niveau om
weer te gaan stijgen toen de tem
peraturen opliepen.
Werknemers die veel buiten wer
ken en mensen op een werkplek
zonder airconditioning hebben
veel last van het warme weer.
Het zijn volgens de zegsvrouw
vaker ouderen en zwaardere
mensen die klachten krijgen.
Ook melden zich meer personen
met suikerziekte en zwangere
vrouwen ziek.
Er wordt vooral geklaagd over
vermoeidheid en concentratie
problemen. „Van het werken in
een te warme ruimte worden
mensen ook gewoon niet lek
ker", stelt de woordvoerster. Bo
vendien slapen veel mensen
slecht doordat het 's avonds nog
erg warm is.
Petjes
Arbo Unie neemt contact op
met werkgevers als het verzuim
flink stijgt en adviseert hoe de
uitval van personeel tegen te
gaan, zodat de productie op peil
blijft. Zo kunnen volgens de
woordvoerster alleen petjes al
helpen of zijn andere werktij
den een oplossing. „Maar machi
nes en apparaten die veel warm
te afgeven, kunnen ook voor pro
blemen zorgen. Soms kan appa
ratuur beter in een andere ruim
te geplaatst worden." ANP
M. Kuzee haalt pechauto's op. Kuzee Autoberging beleeft een topzomer.
we niets doen." Schroevers advi
seert automobilisten een Inter
nationale Reis- en Kredietbrief
te kopen bij de ANWB, een reis
verzekering inclusief automobi
listendekking af te sluiten of de
auto allrisk te verzekeren. „Ui
teraard bij ons", lacht hij. Als
geheugensteuntje staat op de
groene kaart (in sommige vakan
tielanden verplicht) van de
ZLM dat alleen allriskverzeker-
den geholpen worden bij pech
in het buitenland.
Dat het voor Kuzee toptijden
zijn in weken, waarin het voor
anderen vakantie is, deert het
bergingsbedrijf niet. „Die ritten
foto Ruben Oreel
zijn onze vakantieuitjes. Onze
chauffeurs komen op de mooiste
kampeerplekjes van Europa en
de beste vakantieoorden. Wij
hebben gewoon een betaalde va
kantie."
op eigen benen
door Maurits Sep
VLISSINGEN - Veel mensen
houden niet van rekeningen,
en al helemaal niet van beta
len. Servan Veerhoek wel. Hij
heeft er zijn beroep van ge
maakt. Met BudgetBalans
helpt hij ook mensen die gro
te schulden hebben.
Zijn eenmanszaakje draait
net een jaar. Na zijn mbo-op-
leiding sociale dienst heeft
Veerhoek gewerkt voor het
laatste-kansproject in Vlissin-
gen.
Daar kon hij echter geen vas
te baan krijgen. Bij het cen
trum voor werk en inkomen
opperde hij voorzichtig dat
hij best voor zichzelf zou wil
len beginnen.
Sneller dan hij zelf had ver
wacht was hij startend onder
nemer en, het belangrijkste:
eigen baas. „Ik ben er niet zo
goed in om te doen wat ande
ren mij opdragen", glimlacht
hij.
BudgetBalans verzorgt de fi
nanciële administratie voor
mensen die dat zelf niet kun
nen, zoals ouderen of mensen
die lang van huis zijn ('denk
aan zeelui'). Belangrijker is
de hulp die hij biedt aan men
sen die in de schulden zitten.
Veerhoek: „Schuldsanering
is een belangrijk deel van het
Servan Veerhoek helpt mensen bij het op orde brengen van de
administratie en het saneren van schulden, foto Ruben Oreel
Een eigen bedrijf beginnen is worstelend proberen boven
water te komen. In 'Op eigen benen' vertellen onderne
mers hoe ze dat doen. Vandaag: BudgetBalans
werk. Ik krijg klanten door- meer mensen met schulden.
verwezen via Maatschappe- Zij kunnen ook terecht bij de
lijk Werk. Die doelgroep is Kredietbank Walcheren,
heel groot. Er zijn steeds Veerhoek beschouwt zichzelf
niet als een concurrent maar
als een aanvulling op die in
stelling. „Bij mij komen men
sen die liever niet hun hele
hebben en houden op tafel
leggen bij een gemeentelijke
instelling. Sommige mensen
zijn ook al daar geweest en
zijn niet tevreden of het is
niet gelukt en komen alsnog
bij mij."
Door zijn opleiding laat Veer
hoek het niet bij financiële
maatregelen. „Ik besteed ook
tijd aan de oorzaken."
Veerhoek heeft zich zeer ge
stoord aan berichten over
kleine bureaus voor schuld
hulpverlening die niet be
trouwbaar zouden zijn om
dat ze geen keurmerk hebben
van de landelijke koepelorga
nisatie NVVK.
„Ik wilde dat keurmerk ook
wel, maar het lidmaatschap
kost me vijfduizend euro per
jaar. Dat kan ik als starter
niet missen. Maar daarom
ben ik nog niet onbetrouw
baar."
Veerhoek geeft zichzelf drie
jaar de tijd om zijn bedrijf op
te zetten. Dat is precies de pe
riode waarin hij nog finan
cieel wordt ondersteund van
de bijzondere bijstand voor
startende ondernemers. „Ik
heb nu twintig klanten. Als
ik er vijftig heb, kan ik van
mijn bedrijf leven."
t
www.ïuldwestlease.nl