Seksuele grenzen jeugd soepeler Water kost bijna niks, waarom zou ik daar zuinig mee zijn? PZC Nasrallah is held van de Palestijnen Mosselboycot Muntzoen heeft weinig met liefde en intimiteit te maken woensdag 26 juli 2006 De Zeeuwse mossel prijst zich uit de markt Wat iedereen al jaren weet, onderstreepte gisteren de Belgische consumentenorganj. satie Test-Aankoop met haar advies om het Zeeuw se product voorlopig maar eens te negeren. Dat kan gemakkelijk. De schelpdieren uit Spanje en Frankrijk zijn een goed alternatief. Ze liggen al in de schappen van de grote Belgische winkelketens Dus is de kans groot dat de consument het keihar de oordeel van Test-Aankoop massaal zal volgen Daarmee zou de Zeeuwse mosselsector een klan krijgen. Normaal gesproken gaat zo'n tachtig pro cent van de mosselproductie naar België. Daar voor is niet zomaar een nieuwe afzetmarkt gevon den. Dat het advies ook wijst op het najaar als be tere tijd voor de Zeeuwse lekkernij, is een uiterst schrale troost. Nog niet zo heel lang geleden was tien gulden voor een pannetje mosselen heel gewoon. Tegenwoordig is het geen uitzondering meer dat restaurateurs twee eurotientjes rekenen. Wie de schaaldieren zelf bereidt, is weliswaar aanmerkelijk goedkoper uit, maar heeft bij vishandel of supermarkt toch een vergelijkbare prijsexplosie meegemaakt. De vanzelfsprekendheid, de lage drempel van de mos selconsumptie die van oudsher gesymboliseerd wordt met de gratis verstrekking tijdens de mossel- feesten, dreigt geheel te verdwijnen. De Zeeuwse mossel verwisselt van gedaante. Van de normale welkome afwisseling op het menu van de kustlan- der en zijn toeristische gasten, naar een zogenoem de culinaire bijzonderheid met een prijs die velen onredelijk vinden. Een bijkomend probleem is het zwaar aangevreten begrip Zeeuwse Mossel. De meeste komen van het Wad of uit Ierland of Denemarken, worden ver- zaaid of liggen een paar weken in Oosterschelde- water en worden dan als Zeeuwse Mossel ver kocht. Verder maakt het verschil tussen bodem en hangcultuur het beeld extra vaag. Dat zou alle] maal minder moeilijkheden geven als de mossel nog steeds in de markt werd gezet als een massa product, met de bijbehorende gunstige prijs. Nu de sector echter aanmerkelijk hoger inzet, is het geen wonder dat de consument zich achter de oren krabt. Schelpdieren waren toch ooit typisch voed sel voor armen? Is dat Zeeuwse product eigenlijk wel zo bijzonder? Om het commerciële succes vol te houden, lijkt een drastische correctie van de prijs en het imago geboden. Dat zal de sector raken. Maar het is ved minder pijnlijk dan een internationale boycot. doorTon Wallast Voor hoeren is zoenen te in tiem. Voor uitgaande jonge ren hoort het bij hun avondje uit. Vorige week was daar op eens de muntzoen. Voor een con- sumptiemunt of een drankje konden jongens een tongzoen kopen. Tijd om puberaal zoenge- drag eens nader te bekijken. Op naar Terschelling. Roy (17) uit Huissen zoent graag en veel. Samen met een aantal vrienden brengt hij een week va kantie door op camping de Ap pelhof op Terschelling. Zijn vrienden noemen hem een player, iemand die wel raad weet met de wouwen. „Je danst lekker en kijkt elkaar aan. Dan begin je te zoenen. Iedereen doet het." Waarom zoenen wij? Volgens de Romeinse schrijver Lucretius smolten in de hartstochtelijke tongzoen de zielen van de gelief den samen. De ziel ontsnapte via de adem. Door in eikaars monden te ademen, te tongzoe nen. zou er een vermenging plaatsvinden waarmee de rela tie werd bestendigd. Seksuologe Liselotte Fischer van de GGZ Friesland is nuch terder. „Zoenen is een eerste vorm van penetratie, het eerste intieme contact. Aan de hand daarvan zoeken wij uit of wij verder willen. Wij verkennen of de persoon wel bij ons past. Bo vendien krijgen we bevestiging van de eigen aantrekkelijk heid." Propeller Roy: „Eentje draaide haar tong als een propeller rond. Dat was slecht." En zoent hij zelf lekker? „Dat moet je aan haar wagen." Er wordt op een donkerharig meisje gewezen. Die wil niets zeggen. „Ik heb nog nooit com mentaar gehad", zegt Roy dan maar zelf. „Bij zoenen gebruiken wij bijna al onze zintuigen", vertelt Dieke van Ewijk, schrijfster van het boek Zoenen. Smaak, reuk, tast en zelfs het kijken wordt aange sproken. Het maakt het een in- Bij de tongzoen zouden de zielen van de geliefden samensmelten. tense, indrukwekkende erva ring. De jongeren op Terschelling lij ken het niet te beseffen. Voor Ruben (17), een vriend van Roy, hangt het van de situatie af. „In een discotheek zoen je gewoon even snel en loop je daarna weer weg, maar op het strand is het veel heftiger en intiemer." „Het is laagdrempeliger en min der belastend dan geslachtsge meenschap", zegt seksuologe Fi scher. Het wordt ook als minder schadelijk ervaren. „Je kimt. er geen soa's mee oplopen en niet zwanger van worden." Margreeth Timmermans, peda goge aan de Rijksuniversiteit Groningen, ziet een trend dat jongeren steeds makkelijker om gaan met seks en zoenen. De tongzoen is niet meer bijzonder. „Dat is afkomstig uit de jaren zestig. Toen werd seksuele wij heid gepredikt." Die wijheid is doorgeslagen. Er kwam een pro ces van normvervaging op gang. Timmermans vindt dat veel ouders hun pedagogische taak verwaarlozen. „Jongeren mogen en moeten alles maar zelf uitvo gelen. Via internet hebben ze daar genoeg mogelijkheden voor. Er is geen enkele sturing." In discotheek de Wyb dreunt de muziek uit de boxen. Een weeë geur van verschaald bier en rookmachines. In het spaarzame licht breken een jongen en een meisje hun dansje af om te zoe nen. Hoofden een beetje schuin. Handen op eikaars achterhoofd. Dertig seconden. Daarna dan sen ze verder. De zestienjarige Jos uit Deven ter heeft gisteren met twee meis jes gezoend. „Er zijn niet echt re gels voor zoenen. Ik doe altijd maar wat. Tong erin en gaan." Hij lacht zo hard als zijn schor foto Marleen Swart/GPD re stem toelaat. Nieuwe media verleggen de seksuele grenzen van jongeren. Fischer: „Het wordt voor hen gewoner. Daar uit ontstaat experimenteer- drang, maar ook een zakelijker kijk op zoenen." De muntzoen, de tongzoen tegen betaling, is daar een goed voorbeeld van. Ding Pedagoge Timmermans ziet hier in wat zij noemt 'de objective ring' van seksueel gedrag. „Je kunt het kopen, het is een ding geworden. Het heeft dan nog maar weinig met liefde en inti miteit te maken." Volgens schrijfster Van Ewijk is de munt zoen een nieuwe ontwikkeling in de betaalde seks. „De zoen is geprostitueerd. Een hoer zou dit niet snel doen." „Een muntzoen? Nooit van ge hoord." Annemarie (17), blond met lichtblauwe ogen, ziet het nut niet. „Ik krijg nu ook vol doende drankjes en daar hoef ik niks voor te doen." De zeventien jarige Ellen uit Albergen kent het ook niet. „Ik zou niet zo maar met iemand zoenen, zelfs niet voor een muntje. Hij moet wel leuk zijn." Ze heeft op Ter schelling nog met niemand ge- tongd. ,.Ik heb een vriendje. Ie mand anders zoenen is vreemd gaan." Of er nu wel of niet een munt zoen is, meiden hebben vaak het laatste woord als het om zoenen gaat. Volgens socioloog Ruut Veenhoven van de Erasmus Uni versiteit in Rotterdam komt dit deels doordat de seksualiteit veel vrijer is geworden. „Dat heeft bijgedragen tot zelfbewus ter seksueel gedrag van meis jes." Ruben: „Jongens vinden alles wel goed. Als ze maar kunnen zoenen. Voor meisjes is het méér." Ellen zou niet zomaar zoenen. „En als ik voor het eerst met een jongen zoen, gebeurt er verder niks." Ze schiet in de lach. „Of ik moet donders lam zijn." Gezond Zoenen is niet alleen leuk, het is ongelooflijk gezond. Het im muunsysteem wordt gestimu leerd en er worden antistoffen tegen griep aangemaakt. Boven dien is het goed voor de lijn. Per zoenminuut worden zo'n 26 calo rieën verbrand. Je bloed gaat sneller stromen, wat weer leidt tot een betere stofwisseling. Door tongzoenen worden kaak- en wangspieren getraind, het ge volg is een strakkere, mooiere huid. Dat geeft een veijongend effect. Ook op het gebit heeft het een goede uitwerking. Het extra speeksel reinigt en be schermt de tanden. Dus zoenen maar! GPD van onze redactie buitenland Als hij zijn baard zou af scheren en een vlot kos tuum zou aantrekken, dan zou hij net als Paolo Maldini van AC Milan zo in een Itali aanse modeshow kunnen schitteren. Maar de keuze van Hassan Nasrallah (46) is anders uitgevallen. De Liba nese Hezbollah-leider, Is- raëls vijand nummer één van het moment, is eigenlijk niet eens zo'n hoge geestelijke, zijn gebeden en toespraken daarentegen zijn immens po pulair onder de Palestijnen. Strofen uit zijn redevoerin gen worden gebruikt als bel toon op zaktelefoons, zijn fo to is de screensaver op talrij ke computerschermen en ook op telefoonkaarten prijkt zijn markante kop. Nasrallah heeft voor elkaar gekregen waar andere Palestijnse lei ders jaren vergeefs jacht op hebben gemaakt. Hij is de held van alle Palestijnen. Zijn onemanshow staat in schril contrast met andere Pa lestijnse leiders die zich voor al bezighielden en -houden met roddel en achterklap. Nasrallah is alles in één: presi dent, premier, minister van Buitenlandse Zaken en ideo loog. Hij heeft geen rivalen. Hij is de enige woordvoerder. Met een briljante operatie is hij er twee weken geleden niet alleen in geslaagd om Is raëlische militairen te ontvoe ren, veel belangrijker is dat hij het hele Palestijnse pro bleem heeft 'gekidnapt' en er de regie over voert. De laatste die dat voor hem heeft geprobeerd, was Sad dam Hoessein. Na de invasie van Koeweit verklaarde de Iraakse dictator dat hij zich alleen zou terugtrekken wan neer Israël uit de bezette ge bieden zou vertrekken. Des noods zou hij raketten op Is raël afschieten. Saddam faal de, maar zal Nasrallah wel slagen? „Hij is veruit de scherpzinnigste leider in de Arabische wereld", vindt één van Israëls meest vooraan staande politici. „En tegelij kertijd de gevaarlijkste." Nasrallah werd buiten Liba non in 2000 bekend toen Is raël zijn troepen uit het zui den van Libanon terugtrok. Hoewel de Hezbollah-leider daar in de praktijk niet veel aan had bijgedragen werd zijn rol via een uitgekiende propagandacampagne talloze malen uitvergroot. Nasrallah werd in 1960 in Li banon geboren als oudste van negen kinderen van een han delaar in levensmiddelen. Zijn familie komt uit het over wegend sjiitische zuiden. Na het uitbreken van de burger oorlog in 1975 wijdde Nasral lah zich in de havenstad Ty- rus zo intensief aan het bestu deren van de islam dat hij van de imam van de hoofd moskee een aanbevelingsbrief kreeg voor de ayatollah Baqir al Sadr, een vooraanstaand geestelijke in Najaf in Irak. Daar legde Nasrallah de basis voor zijn theologische kennis. Tot zijn medestudenten in Na jaf behoorde de latere grond legger van de Hezbollah, Ab bas al Musawi. Zij werden in 1978 het land uitgewezen. Na de Israëlische invasie in 1982 stuurde Iran enkele hon derden leden van zijn 'revolu tionaire garde' naar Libanon. De op dat moment in oprich ting zijnde Hezbollah-bewe- ging van Nastrallah en Musa wi werd een verzameling van Libanese en Iraanse geestelij ken en strijders. In 1985 maakt Hezbollah formeel zijn bestaan bekend en zes jaar la ter werd, vooral op aandrang van Iran, Musawi algemeen secretaris. Sterke man Nasrallahs tijd als sterke man van Hezbollah begint na de moord op Musawi bij een heli- kopteraanval in 1992. De Iraanse ayatollah Ali Khamei- ni persoonlijk wees Nasrallah aan als opvolger van Musawi. Eén van de eerste activiteiten van de nieuwe leider was een wraakoefening voor de moord van Israëliërs op Musa wi. De bomaanslag op de Is raëlische ambassade in Bue nos Aires op 17 maart 1992 wordt aan hem toegeschre ven. De aanslag kostte aan 27 mensen het leven. Sindsdien wordt er jacht op Nasrallah gemaakt. Hij heeft alle aansla gen overleefd. GPD door Mayke Calis Voor een tekort aan drinkwa ter hoeven wij tijdens de hit te niet te vrezen, zeggen water bedrijven in koor. Dus enig be sef van zuinigheid met water is er niet meer. Ook al wordt er nu meer water verbruikt dan der tig jaar geleden, toen de over heid met campagnes opriep om zuinig te zijn. „Wauw, die wil ik", zegt Serge tegen zijn vriendin, wijzend op de enorme jacuzzi in de etalage ruit van de badkamerwinkel. „Met een stortdouche erboven", zegt zijn vriendin Ilona. Maar helaas, het tweetal woont te klein en ook hun budget is ontoe reikend voor de inbouw ervan. Waterbesparing is nadrukkelijk géén reden om ervan af te zien. Serge: „Water kost me bijna niks, dus waarom zou ik daar zuinig mee doen?" Deze houding hebben de meeste mensen die een nieuwe badka mer komen uitkiezen, zegt een verkoopster van de badkamer winkel. „Bijna niemand vraagt meer om een waterbesparende kop op de douche." Waterbesparing is uit de mode. Het is ook nergens voor nodig, zeggen de waterleidingbedrij ven. Er is drinkwater genoeg. Per persoon verbruiken wij ge middeld 125 liter per dag, auto- wassen, tuin sproeien en het vol laten lopen van het zwembadje niet meegerekend (bij elkaar ge middeld twee liter extra per dag). Volgens Theo Schmitz, di recteur van Vewin, de brancheorganisatie van de wa terleidingbedrijven, is er zelfs met deze droogte en hitte voor zeker twee tot drie maanden wa ter in voorraad. Wat een verschil met de jaren zestig en zeventig, toen Pipo de Clown ons kwam vertellen dat wij toch vooral zuinig met drink water moesten doen. Campag nes van overheid en milieubewe ging probeerden mensen er des tijds van te overtuigen dat ons drinkwater eindig was. Zelfs Koot en Bie maanden elkaar in een sketch de kraan uit te zetten tijdens het tanden poetsen. Ook Vewin-directeur Schmitz vindt dat consumenten zuiniger met water kunnen omspringen, maar niet omdat wij niet genoeg zouden hebben. Nederland is Waterbesparing is uit de mode. uniek door zijn grote rivieren en grote hoeveelheden grondwater. De manieren om water op te slaan en te vervoeren zijn de af gelopen dertig jaar enorm verbe terd. Volgens Schmitz verspillen wij geen water, maar zijn wij de af gelopen jaren juist zuiniger ge worden. Op de eigen site bena drukt Vewin dat wij halverwege de jaren negentig bijna 135 liter per persoon per dag verbruik ten, tien liter meer dan nu. Dat heeft vooral te maken met het steeds zuiniger worden van kra nen, afwas- en wasmachines en met het aanbrengen van spoelon- derbrekers op toiletten. Maar wie er iets oudere cijfers van het Nipo en Vewin op naslaat, ziet dat het waterverbruik in 1980 bijna 110 liter per dag was, onge veer vijftien liter minder dan nu. Hebben wij ons toen vergist en heeft Nederland echt zo veel drinkwater, en kan dat zonder- gevolgen worden aangewend voor onze grenzeloze consump tiedrang? Nee, zeggen milieudes kundigen. Het zuiveren van wa ter kost geld en leidt tot meer af val. Van ons drinkwater is 60 procent afkomstig van grondwa ter. Te veel grondwater oppom pen leidt tot verdroging van de grond in landbouw- en natuur gebieden. Dat leidt tot een ver andering van de vegetatie, voor al op de hoger gelegen zandgron den zoals de Veluwe en Noord-Limburg. „Hierdoor neemt ook het risico van bos branden toe", zegt milieukundi ge Lucas Reijnders. Dat het drinkwater niet onbe perkt aangeboord kan worden, blijkt uit de oproep die het Liters water Vooral wasmachines werden in de loop van de jaren zuiniger. Kostte het draaien van een was in 1980 gemiddeld per persoon per dag ruim 20 liter, in 1995 was dat ruim 25 liter en in 2004 18 liter. Gemiddeld kost het nemen van een bad 120 liter, één minuut douchen bijna 8 liter, één keer de wastafel gebruiken 4 liter, één keer het toilet doorspoelen: 9 liter, één keer de wasmachine gebrui ken: 100 liter, één keer een handwasje: 40 liter, één keer afwassen: 5 liter, één keer de vaatwasmachine gebruiken: 18 liter en één keer de autowassen met de tuinslang: 150 liter. GPD (bron: Vewin) 26 juli 1956 ZOMER - Na weken van te koud en te regenachtig weer is eindelijk de zomer in Zeeland begonnen. De grote aantallen toeristen op Walcheren, aan de Schouwse westkust en aan de Zeeuws-Vlaamse kust kunnen eindelijk genieten van de zon. Het toerisme in Zeeland neemt de laatste jaren een grote vlucht maar is afhankelijk van de zonneschijn. KAAS - Twee Rotterdamse in brekers hebben zich verraden door tijdens een inbraak van een stuk kaas te eten. Het duo was bezig het gebouw van de Volksbond tegen Drankmis bruik binnen te dringen toen een overbuurvrouw dit zag en de politie waarschuwde. Om dat ze hun tanden tijdens een eerdere inbraak in een stuk kaas gezet hadden, kon de poli tie met een tandafdruk hen ook deze inbraak aanrekenen. YOUTH FOR CHRIST Ir de duinen van Westenschouven komen jongeren bij elkaar tij dens een Youth for Christ-bij- eenkomst. De jongeren luiste ren er naar bijbellezingen van onder anderen Bob Miller. Be halve studeren is er ook de ge legenheid voor excursies, sport en spel. foto Roland de Bruin/GPD grootste grondwaterbedrijf Vi- tens deze week deed aan de pro vincies Overijssel en Gelder land. Het bedrijf vraagt klanten om gedurende de droge en hete zo mer niet-noodzakelijke hande lingen zoals het wassen van de auto of het al te vaak besproeien van de tuin zo veel mogelijk te beperken. Drukverlies Met een dreigend watertekort heeft dit niets te maken, zegt een woordvoerder van Vitens. Maar alles met drukverlies. „Mensen komen rond vijf uur thuis, stappen onder de douche, laten een kinderbadje vollopen en besproeien de tuin en dat alle maal tegelijk." In Friesland is het waterverbruik de afgelopen dagen met de helft gestegen, al dus de woordvoerder. Reijnders betreurt het dat de campagnes om zuinig om te springen met drinkwater ver dwenen zijn. Hij verzet zich te gen de ongebreidelde consump tiedrang van stortdouches en ja cuzzi's. „De mentaliteit is van gooi het maar met bakken uit de lucht." GPD pagina 12 hier raakt het water nooit op Hoofdredactie: Peter Jansen Dick Bosscher (adjunct) Arle Leen Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax: (01131315669 E-mail: redaclie@pzc.nl Lezersredacteur: A. J. Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax:(0113)315609 E-mail: lezersredacteur@pzc.nl Middelburg: Bultenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax (0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 ACTerneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: 8audeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax:(0114)372771 E-mail redhulst@pzc.nl Ziorikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (0111)454651 Fax (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren Goes, Zierikzee en Hulst: Maandag t/m vrijdag Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingslijden; zaterdags tot 12.00 uur Abonnementen: 0800-0231231 autom afschrijving acceptgiro per maand: 20,55 n.vt per kwartaal: 59,75 62,00 per jaar: €229.20 233.30 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maandvooi Ie: einde van de betaalperiode PZC, t.a.v. lezersservice, Postbus 314460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: 1,25 zaterdag: 1,80 Alle bedragen zijn inclusief 6% B1W Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uitgw»5 overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NVenvo ;"-', de Regelen voor het Advertentie)»» Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (076)5312550 Fax. (076)5312340 Personeelsadvertenties: Tel: (076)5312240 Fax: (076)5312340 Rubrieksadvertenties (kleintje»): Tel. (076)5312104 Fax. (076)5312340 Voor gewone advertentie»: Noord- en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax:(0114)372771 Business to Business/Onroorenogiw Tel: (076)5312277 Fax: (076)5312274 Internet: www.pzc.nl/adverteren Auloursrechien voorbehouden ivdocii Ullgovorll Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern. - aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebj*^ (obonnementen)administratio en om u te (laten) informeren over voor u relevanteewnsi ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvükM1 de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk mdae zersservice. Postbus 31.4460 AA Goes. Behoort tot «ii- WeGeNeR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 4