PZC Betrapt op varen in verboden gebied Controle op de Oostersehelde Voor erfgoed mag je best wat over hebben weerwoord namen jjclie bijlagen: 0113-315680 BMC.ÓI Ljhedactie@pzc.nl :^us 31,4460 AA Goes Intentie-exploitatie: *,ïen Midden-Zeeland: 0113-315520; ^-Vlaanderen: 0114-372770; tonaal: 020-4562500. ag 25 juli 2006 Nederlands grootste na tionaal park Ooster sehelde is beschermd na tuurgebied. Daar horen ge bruiksregels bij. Of die re gels door de mensen worden nageleefd, controleren diver se instanties op het land en vanaf het water. De provin cie voert patrouilles uit met het ms Branta, dat milieu vriendelijk vaart op kool zaadolie. De zomer is top tijd voor buitengewoon op sporingsambtenaren Dirk van der Wolde en Flip Meij- aard en hulpschipper Centi- nus Geluk. Het ras Branta vaart uit voor een inspectie. Hij betaalt meer dan genoeg belasting en dus moet hij kunnen varen waar hij wil. Zegt de man in de witte snelle rubber boot, nadat hij op heterdaad is betrapt op varen in verboden ge bied. Hij houdt zich, met vrouw, op in de westgeul van de Roggen- plaat. Dat inmiddels alle zeehon den van de plaat zijn verdwe nen, deert hem niet. Mompelt iets in de geest van: 'ze worden toch ook doodgeknuppeld'. Schipper Dirk van der Wolde is samen met Flip Meijaard erop af gegaan. Op afstand signale ren ze vanaf de Branta dat er bij de Roggenplaat een bootje vaart. In een oogwenk is de volg boot (die als het moet tachtig ki lometer per uur haalt) in het wa ter getakeld en stuiven de twee provinciale opsporingambtena ren erop af. De man, afkomstig uit het Westland en met zijn boot afgemeerd in Burghsluis, is er met zijn bijboot op uitgetrok ken. Taboe Van der Wolde neemt even de tijd voor uitleg. Hij geeft aan dat op kaarten duidelijk staat aangegeven waar boten in de Oostersehelde taboe zijn en waarom dat zo is. Dat geldt ook voor de regels voor het betreden van platen en het droogvallen. Van een gebruiker-watersporter mag worden verwacht dat hij zich op de hoogte stelt van de si tuatie. De man krijgt een pro ces-verbaal aangezegd en kan een flinke boete verwachten. Hij heeft geen legitimatiebewijs bij zich, maar kan via het regis tratienummer van zijn boot wor den getraceerd. „Daar kun je vervelend over doen, maar dat kost te veel tijd. Je moet er een De volgboot wordt van het ms Branta in het water getakeld. Flip Meijaard, Centinus Geluk en Dirk van der Wolde (vlnr). beetje praktisch mee omgaan", stelt Van der Wolde. Het is tij dens de ruim vier uur durende patrouille van de Branta in het westelijk deel van de Ooster sehelde het enige 'heterdaadje'. Boten genoeg op het water, maar het verboden gebied bij de stormvloedkering (niet alleen gesloten vanwege de natuur, ook uit veiligheidsoogpunt) wordt met rust gelaten. Ook zijn Zeeland grossierde vroeger in haventjes. Veel zijn er verdwe nen, in onbruik geraakt of heb ben een andere bestemming ge kregen. In de serie Aanmeren aandacht voor dit maritiem erf goed, met illustraties van Adri Karman. Deze week: de haven bij Sint-Philipsland. er geen tekenen die duiden op visstroperij. Van der Wolde zit er niet zo mee. „Wij moeten niet zonodig scoren. Als je weinig te gen komt, dan is dat op zich een goed teken dat de mensen zich aan de spelregels houden. Kom je veel overtredingen tegen, dan is er wat aan de hand en moet je je afvragen of de regels duide lijk zijn en of de voorlichting wel goed is. In de Oostersehelde is sprake van een redelijke nale ving van de regels. Helemaal honderd procent krijg je nooit. Ik denk dat je met tachtig pro cent blij mag zijn." Soms wordt aan bepaalde situa ties wat extra aandacht besteed. Zoals enige tijd geleden aan het (verboden) varen door het Olie geultje bij de Roggenplaat. Vas te prik is kijken of mensen op voldoende afstand van de storm vloedkering blijven, om niet te worden meegezogen door de sterke stroming. Van der Wolde heeft één keer drie kano's door de kering zien schieten en aan meer hartkloppingen heeft hij geen behoefte. Vlag Volgens de schipper is lang niet altijd sprake van kwaadwillig heid. „Het is een mengeling. Soms tref je avonturiers die met een autokaart het water opgaan en die bij een ton denken aan een regenton." Hij onderstreept dat de aanwezigheid van de Branta - in de opvallend hoge mast wappert de provincievlag en in grote letters staat op de zij kanten 'natuurbeheer' - de men sen ook duidelijk maakt dat er gecontroleerd wordt op nale ving van de regels. Kort na het verlaten van thuis haven Kats - waar de Branta in de zomer vooraan ligt - wordt Bouwt op Sint An de mier haar hopen, de winter zal niet zacht verlopen (Sint Anna is 26 juli) foto's Willem Mieras de volgboot al vaarklaar ge maakt. De bemanning noemt het een 'grijze jurk'. Daarmee kan een plaats zowel snel als be hoedzaam worden bereikt. „Niet opvallen is belangrijk als je bijvoorbeeld op stroperij af gaat", vertelt Van der Wolde. „Scheuren is het laatste wat je doet, alleen als het niet anders kan." Zorgplicht Als de opsporingsambtenaren met de volgboot weg zijn, houdt Geluk het roer van de Branta. Voor hem, al enkele jaren in de vut, is het werk een leuke klus. „Ik zit liever niet achter de gera niums." Hij kent de Zeeuwse wa teren als z'n broekzak. „Een mooi trekje wind", omschrijft hij de windkracht vier die sa men met afgaand tij voor een flinke deining zorgt. Voor de landrot zwaar genoeg om voor een opspelende maag te zorgen. De overtredingen hebben vooral te maken met het betreden van de droogvallende platen (daar om wordt drie uur voor en drie uur na laagwater gepatrouil leerd) en aanwezig zijn in geslo ten gebied. Daar wordt trou wens niet tot op de centimeter nauwkeurig naar gekeken. Want om nu te zeggen dat de re gels heel helder zijn... Van der Wolde wil geen boeman spelen. Hij neemt ook de zorgplicht se rieus: letten op de veiligheid en te hulp schieten als boten in pro blemen verkeren. Rinus Antonisse Ze had het gevoel dat ze al weken naar Zeeuws-Vlaanderen moest, maar het kwam er niet van. Niet om het een of ander, j maar het kwam er gewoon niet van. Vandaag zou ze eindelijk gaan, ook naar Bresjes, naar Jaap Keijmel. Dat kwam goed uit, dat ze nog naar Keijmel zou gaan, want dat is een interessan te achternaam. Die komt ruim dertig keer voor. Bui ten Zeeland echter nauwe lijks, zelfs buiten West- Zeeuws-Vlaanderen gaat het slechts om enkele indivi duen. De Keijmels zijn verbon den met de families die in 1631 uit Salzburg en omge ving naar de Nederlanden kwamen, 'om des geloofs wille'. Om het eens deftig te zeggen. Het bestuur van het Vrije van Sluis verzocht aan de Staten-Generaal of er ook een stel Salzburgers naar het ontvolkte West- Zeeuws-Vlaanderen kon ko men. Ze kwamen en sommi gen bleven. Onder hen de Keijmels, ver nederlandst van Kaimel, Kamel, Kaiml en Kambl. De naam zal in oorsprong de naam van een woning zijn, de kameel, de kemel. In Duitse landen komen Ka mel en andere varianten al sinds de 13e eeuw als een huisnaam voor. Bij ons trou- j wens ook. Duitse familienamen zijn hier meer. Zo moeten er nog lieden met de naam De Kruijter wonen, hoewel ze via het telefoonboek niet in het westelijk deel van Zeeuws-Vlaanderen zijn te vinden. De Kruijter is de Salzburger familienaam Kreutzer geweest. Mis schien was de eerste ie mand die 'aan een kruis ing) woonde', of afkomstig van een plaats 'Kreuz'. Als ze de volgende keer door de tunnel gaat, zal ze wellicht nog meer afstam melingen van de Salzbur gers ontmoeten. Wie weet, je moet Trudy Murre een beetje de tijd geven. En vooral de ruimte. Al denkt Jaap Keijmel daar anders over. Lo van Driel Enkele jaren geleden hing het voortbestaan van de ha ven bij Sint-Philipsland aan een zijden draadje. Omdat er geen handelsactiviteiten meer plaats grepen, wilde het dage lijks gemeentebestuur de boel opdoeken. Per motie sprak een meerderheid van de gemeente raad zich daar tegen uit. De ha ven mag dan meer kosten dan opbrengen, als cultuurhisto risch erfgoed hoort hij onlosma kelijk bij het dorp, evenals de geelkleurige, achtkantige hou ten molen uit 1724 op de haven- dijk. Gelukkig voor Marco Verkam man van de Hollare en andere schippers die Sint-Philipsland als thuisbasis hebben. Zij kun nen nu regelmatig - in de zomer of met kerst - in de haven afme ren. Verkamman heeft zijn impo sante beunschip (genoemd naar vice-admiraal Marinus Hollare, die in 1631 de Spaanse vloot op het Slaak versloeg) aan de kade gelegd. Vakantie én gezinsuit breiding, waarvan vlaggen getui gen. Deze week ligt ook het beunschip Krabbenkreek er: eveneens vakantie en komst van een baby. Verkamman vindt het erg leuk dat hij de haven nog kan gebrui ken. Zo blijft de band met Sint-Philipsland bestaan, ook al is hij met zijn schip - ingericht voor het transport van zand, veel naar België - veel op pad. Veel voorzieningen zijn er niet, maar dat is ook niet nodig, zegt hij. Het dorp ligt immers vlak achter de havendijk. Verkam man is wel een tikje ongerust over de oprukkende Japanse oes ters. Die veroveren in toenemen de mate de zate, het bij eb droog vallende deel langs de be schoeiing en dat kan het afme ren gaan bemoeilijken. Zal de gemeente er toch weer geld aan moeten spenderen. Voor cultuurhistorisch erfgoed mag je best wat over hebben, ook al is het een nauwelijks meer gebruikte getijhaven. Die is altijd aan het dorp verbonden geweest, vanaf de eerste bedij king in 1487. Begin 20ste eeuw is de haven nog verbeterd en in 1920 is een deel van de oude ha ven gedempt en werd een beton nen kademuur gebouwd. In 1960 is nog 5000 ton goederen, hoofdzakelijk suikerbieten, ver scheept, zeg maar drie ladingen Hollare. Net achter de dijk, aan de Sta tionsstraat (Flipland had een tram), ligt een pakhuis te verin teresten. Daar staat ook de ge sloten weegbrug. Verkamman heeft horen waaien dat het com plex gesloopt gaat worden, om plaats te maken voor apparte menten. Mooi plekje, aan de ha ven in de Krabbenkreek, zijgeul van de Oostersehelde (en mee dingend naar de titel 'mooiste plek van Nederland'). Wel op passen bij springtij en storm. Niet voor niets waarschuwt een bord aan de oprit: 'mogelijk wa ter op de kade; parkeren op ei gen risico'. De haven is letterlijk voor jong en oud. Aan de ene kant een met veel graffiti tot hangplek omge vormde container. Een opschrift nudity.beach verwijst naar een zeer bescheiden zandstrandje ernaast, waar een caravan en wat stoelen staan. Helemaal aan de andere kant, naast de molen, prijkt op de dijk een praathuisje voor ouderen, 't Wachtje ge naamd. Het is op slot. Op het bankje ervoor koestert een moe der met kinderwagen zich in de zon. Dat is in het dorp een veel voorkomend beeld. Rinus Antonisse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 19