FZC Auto Fiat Grande Punto geen slokop Punto met grande diesel KENNISMAKING TEST Auto Poppe zorgt voor een zorgeloze vakantiereis met de Volkswagen Zomer Check Volkswagen Zomer ChecK 18 puntencontrole "ia, Bel voor een afspraak ©AUTO POPPE www autopoppe nl r«;i (Oltgj 424009 "«i -011 $>547333 V {01^4 370100 Redactie bijlagen: 0113-315680 #wvpzc.nl/auto ïfliail: redactie@pzc.nl postbus 31,4460 AA Goes Mvertentie-exploitatie: "nord-en Midden-Zeeland: 0113-315520 Juws-Vlaanderen: 0114-372770 Nationaal: 020-4562500 irijdag 21 juli 2006 in samenwerking met AutoTrack.nl Jenieuwe Legend is een echte Honda: veel fraaie techniek, weinig innemende schoonheid. Honda heeft vanouds prachtige techniek. Een na een futuristisch vormgegeven nieuwe Civic is het nu de beurt aan een topmodel, de Honda Legend, want dat was er in Europa wen niet. Techniek ja, vormgeving minder. orRien van der Steen M ij is ontzaglijk I technisch, de «Bill nieuwe Legend I van Honda. 1 H SHawd staat er sar Azi&tisch gebruik achter- 5?. Nee,''heeft' niets met slecht- arend te maken, maar met su- [er handling en vierwielaandrij- 2 Japan en de VS was dit top- er al een tijdje. Vanaf au- 55tus is de Legend ook hier te al zal hij zeldzaam blij- iaWant hij kost bijna 75 mil- mist de 'looks' om veel 'klanten te trek ken. Maar kwaliteit heeft hij wel en daarom denkt Hon- da-chef Rinus Dalebout dat hij er volgend jaar toch 100 in Ne derland kan slijten. Motorkoppel De eerste Honda Legend dateert van 20 jaar geleden. Het nieu we model, weer een heuse se dan met een onwrikbare achter bank, herbergt een fraai aan drijfsysteem dat via elek- tro-magnetische koppelingen motorkoppel verdeelt tussen voor- en achteras. Normaal gaat 70% van het motorkoppel naar de voorwielen, maar druk je het gas naar beneden, gaat het zelfde percentage naar de ach terwielen. Het systeem laat het achterste buitenwiel in de bocht zelfs 5% sneller draaien en toerenverschillen in het dif ferentieel worden opgevangen door metalen ffictieplaten. Rij- geluid is er vrijwel niet en het vierwielaandrijfsysteem werkt voortreffelijk en trefzeker in snelle bochten. De Legend is muisstil met zijn uit aluminium opgetrokken 3.5 liter V6/295 pk, maar ontbeert nog een moderne automaat, die immers zes (VW Polo), zeven (Mercedes) of zelfs acht (Lexus) trappen biedt. Honda heeft er nog gewoon vijf, al leun je die wel met peddels aan het stuur bedienen als je daar zin in hebt. Een zesbalc is in de maak, mel den de Japanse bedenkers. De Legend kent verder een anti ciperend veiligheidssysteem a la Mercedes, met een zelfstan dig ingrijpend remsysteem als er een botsing dreigt, al moet de bestuurder zelf zijn best doen om de auto te laten stil staan. Ook behoren tot de stan daarduitrusting elektronische stabiliteit, adaptieve cruise con trol die afstand houdt van de voorligger, extra bochtverlich ting en een motorkap die bij de voorruit 10 cm. omhoog plopt om voetgangers zoveel moge lijk leed te besparen mochten ze door deze Honda geschept worden. Japanse bouwers vinden Honda Legend heel sportief Verder heeft de Legend nog een glazen schuif/kanteldalc en een uitgelezen audiosysteem, navi gatie en een achteruitrijcamera maar raar genoeg geen parkeer- sensoren. Hij is iets korter, maar wel bre der en hoger dan de vorige Le gend. De kofferruimte is met 425 liter matig indrukwekkend en bovendien loopt de vloer van de kofferbak iets op om ruimte te bieden aan het diffe rentieel daaronder. Één uitvoering Motorkap, voorspatborden en motor zijn van aluminium en de cardanas is van koolstofve zel, waarmee het gewicht van deze vijf meter lange auto be perkt blijft tot 1.765 kilo. Dat is voorwaar niet ernstig voor zo'n technisch volgepakte mobiel. En dan het interieur van de Le gend, die maar in één uitvoe ring te koop komt. Hij kent een voortreffelijk systeem van stoel- koeling, al is de aanduiding daarvan bij zonnig weer bar slecht afleesbaar, net als de in formatie op het scherm. De Japanse bouwers vinden hem heel sportief, maar dat zal dan slaan op het rijgedrag, want binnenin is hij een beetje ouwelijk. Verschrikkelijk veel knopjes, een brede, esdoorn houten lambrisering op het dashboard en een keiharde mid denconsole, die de rechterknie van de bestuurder parten speelt. Ook op het stuur zitten veel te veel knoppen en de drukte wordt compleet met een scala aan verschillende materialen en kleuren. Honda heeft goed zijn best ge daan met deze vierde generatie van de Legend, maar had de ont werpers binnen en buiten wat beter in de hand moeten hou den. Vakmanschappelijk klopt deze auto wel. Want hij heeft een geweldig rijgedrag, is bij zonder gerieflijk en biedt prach tige aandrijftechniek. Designlijn Maar de wat saaie designlijn in- sprireert niet erg en binnenin werkt de drukte op je gemoed. Echt weer een Honda die het moet hebben van verbazing wekkende techniek, minder van de vorm waarin die gego ten is. ueeis/ns Bipfp n tuny ')waj pjaasopaB ua jsay BumausjaA ajsinfap pfp do 'papeu ajeezBue/ jöndsmjy uaa yapBaM pe/6 uaa do n s/y V :si pjooMjue aisint j au MotorNewz in Jaarbeurs De VNU tentoonstellingstak en Sanoma (uitgever van o.a. motorbladen) kondigen verrassend een nieuwe motortentoonstelling aan. De beurs MotorNewz zou op 25 en 26 november in de Utrechtse Jaarbeurshal len doorgang moeten vinden. Belangrijke motormerken staan volgens het bericht achter het initiatief en al het nieuws van 2007 moet in Utrecht te zien zijn. In de mo torwereld wordt verbaasd gereageerd. Importeursvereni ging RAI gelastte de MotoRai kort geleden af wegens ge brek aan enthousiasme van de deelnemers. Bij de grote merken geeft men aan dat MotorNewz erg voorbarig de publiciteit zoekt, omdat er nog geen knopen zijn doorge hakt. Suzuki, Yamaha en Honda hebben de plannen met belangstelling aangehoord, maar nog geen deelname toegezegd. Dodge Challenger Chrysler topman Tom LaSorda heeft gezegd dat hij er aan komt, de Dodge Challenger. De nieuwe 'muscle- car' uit Amerika komt in 2008 op de markt. In de VS ten minste. De vierzits coupé maakt volgens Chiysler net zo veel reacties los als de Dodge Viper dat in 1989 deed. De Challenger uit de ja ren '70 van de vori ge eeuw was hevig geliefd in de Vere nigde Staten. De nieuwe Dodge Challenger. te Nationale Zuinigheidstest die wij in samen werking met TNO hebben georganiseerd gaf ^merkelijke resultaten te zien en heeft met ame bij Fiat commotie veroorzaakt. Fiat Grande Punto 1.4 8V. test is opgezet voor lezers ^(leiWegener dagbladen,die een vaste route, konden on- Tinden hoe zuinig ze met b eigen auto konden rijden. de presentatie van de resul ted is niet voor iedereen even lelijk geworden dat het S|om de prestatie van de au- -in combinatie met de chauf- Dat de resultaten flink bivloed kunnen worden als •t auto's door een professione el chauffeur worden getest, be- die dag een team dat bui- mededinging een Daihatsu wore reed. Het is aannemelijk tide uitslag van de test heel bers was geweest als alle au- door één professioneel tan waren getest. Dat was 'tnwel niet de opzet van ons adenoek. •3zo betrouwbaar mogelijk te den hebben we de uitvoering •Afgelaten aan TNO Delft, t-th blijkt achteraf dat er een is gemaakt bij de bereke- dg van het verbruik van de 331 Grande Punto 1.4 8V. Een herberekening heeft uitgewe zen dat de Punto die dag niet 22 maar slechts 14 procent af week van de fabrieksopgave. Daarnaast bleek de Punto die voor aanvang was aangemeld een andere specificatie te heb ben dan voor de test vereist was. Er is toen een andere Pun to geregeld, waardoor de deel nemende lezer niet in zijn ei gen auto reed, en ook dat kan het verbruik negatief beïnvloed hebben. Onbedoeld is zo de in druk gewekt dat de Grande Pun to een slokop is. De Peilstok Voor veel automobilisten is het vakantieverkeer een bron van ergernis. Vaak rijdt u lange afstanden achter elkaar en moet u zich ook nog aanpassen aan de in het buitenland geldende verkeersregels en bijbehorend rijgedrag. Zo wordt er in Zuid-Europa vaak wat 'temperamentvoller' gereden dan in Nederland. In welk vakantieland vindt u dat ze als gekken rijden? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Cabrio favoriet Q Vorige week vroegen we u naar uw ultieme huurauto voor op vakantie. De uitslag van de poll laat zien dat de meningen hierover flink verdeeld zijn. 31 procent rijdt op vakantie het liefst in de open lucht en kiest voor een cabrio. Wat is uw ultieme huurauto voor op vakantie? O Cabriolet 31% 0 SUV 26% 0 4x4 24% 0 Sportauto 19% Suzanne Al van Sunny Cars, Nederlands markt- leider op het gebied van vakantie-autoverhuur: "Alle autotypes uit jullie poll vallen bij ons onder de noemer 'fun cars'. En in die categorie is de cabrio inderdaad het populairste model. Hoewel we de laatste twee jaar een duidelijke stijging zien van het aantal verhuurde 'fun cars', bestaat dit segment uit maximaal tien tot vijftien procent van het totaal aantal verhuurde vakantie-auto's. Het merendeel van de huurders dróómt misschien wel van een fun car, maar kiest toch voor een praktische auto met veel bagageruimte, airco en ruimte voor de kinderen. Daarom verhuren wij bijvoorbeeld behoorlijk wat station wagons. Fun cars zoals cabrio's worden vooral verhuurd aan tweeverdienende koppels zonder kinderen. Gezinnen maken meer praktische keuzes als het gaat om hun vakantie-auto." De achterkant van de Le gend heeft meer persoon lijkheid dan het front De Grande Punto, op volger van de Punto, doet het goed. Leuke auto, die nu ook nog met een forse diesel motor te krijgen is. Door Riem van der Steen De Grande Punto 1.9 JTD met 120 pk weegt 1.220 kilo en de 120 pk sterke diesel kan daar heel goed mee uit de voeten. Al moet hij wel enigszins op toe ren zijn om snel te worden. Bij de koude start 's morgens moet de diesel even in zijn hum komen, maar na even heb je er een trillingsvrije, tamelijk geruisloze krachtbron aan, die vooral op de snelweg in zijn ele ment is. De sterke motor is gekoppeld aan een lange zesversnellings bak, zodat je op binnenwegen wel druk bent met schakelen. De trekkracht begint bij 1.750 toeren. Watje noemt een 'gran de diesel'. De remmen zijn een tikje bijte- rig en de koppeling mocht iets soepeler aangrijpen. Maar ern stig is dat allemaal niet, zeker niet als je er na een tijdje aan bent gewend. De Punto geeft ook invulling aan het adjectief 'Grande', dat deze Fiat voor het eerst draagt: je voelt je echt in een grote auto zitten, en in elk geval een volwassen auto. Hij kost 21.995 euro (de vijfdeurs is 550 euro duurder. Standaard De 1.9 direct-ingespoten diesel heeft 120 pk en 280 Nm en laat de auto in 10 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren. En bij een gewone rijstijl haalt hij een mooi verbruik van gemak kelijk 1:16. Standaard zijn zes airbags, actieve hoofdsteunen voor, elektrische buitenspie gels- en zijruitbediening voor, elektrische stuurbekrachtiging met parkeerhulp, radio/cd, sta- biliteitscontrole en antislip, af- standsbediende centrale ver grendeling, hoogteverstelling bestuurdersstoel, regensensor, cruise control, gescheiden airco en lichtmetalen wielen. Fiat levert de Grande Punto voortaan ook met 1.4/95 pk 16-kleps benzinemotor, die Star Jet gedoopt is. Eén van de dub- De Grande Punto van Fiat heeft desgewenst voortaan een dikke dieselmotor onder de kap. bele inlaatkanalen kan afgeslo ten worden, de motor heeft va riabele kleptiming en boven dien uitlaatgasrecirculatie. Het nieuwe van de StarJet-motor is dat die drie technieken tegelijk worden toegepast. Alle Grande Punto's met de Starjet-motor onder de motor kap krijgen het B-energielabel en een bpm-bonus van 500 eu ro. De Grande Punto 1.4 StarJet 16v kost 14.495 euro. Interieur mét alles wat wenselijk is, maar erg druk. Het stuurwiel zit vol knopjes. Verkeer.^! Test uw theoriekennis gi U wilt rechtdoor. Wat doet u? O Ondanks de gladheid stopt u. 0 Omdat een poging te stoppen kan leiden tot slippen rijdt u door. Q U stopt uitsluitend als er bestuurders naderen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21