FZC
Auto
Fiat Grande Punto
geen slokop
Punto met grande diesel
KENNISMAKING
TEST
Auto Poppe zorgt voor een
zorgeloze vakantiereis met de
Volkswagen Zomer Check
Volkswagen Zomer ChecK
18 puntencontrole "ia,
Bel voor een afspraak
©AUTO POPPE
www autopoppe nl
r«;i (Oltgj 424009 "«i -011 $>547333 V {01^4 370100
Redactie bijlagen: 0113-315680
#wvpzc.nl/auto
ïfliail: redactie@pzc.nl
postbus 31,4460 AA Goes
Mvertentie-exploitatie:
"nord-en Midden-Zeeland: 0113-315520
Juws-Vlaanderen: 0114-372770
Nationaal: 020-4562500
irijdag 21 juli 2006
in samenwerking met AutoTrack.nl
Jenieuwe Legend is een echte Honda: veel fraaie techniek, weinig innemende schoonheid.
Honda heeft vanouds prachtige techniek. Een
na een futuristisch vormgegeven nieuwe
Civic is het nu de beurt aan een topmodel, de
Honda Legend, want dat was er in Europa
wen niet. Techniek ja, vormgeving minder.
orRien van der Steen
M ij is ontzaglijk
I technisch, de
«Bill nieuwe Legend
I van Honda.
1 H SHawd staat er
sar Azi&tisch gebruik achter-
5?. Nee,''heeft' niets met slecht-
arend te maken, maar met su-
[er handling en vierwielaandrij-
2 Japan en de VS was dit top-
er al een tijdje. Vanaf au-
55tus is de Legend ook hier te
al zal hij zeldzaam blij-
iaWant hij kost bijna 75 mil-
mist de 'looks' om veel
'klanten te trek
ken. Maar kwaliteit heeft hij
wel en daarom denkt Hon-
da-chef Rinus Dalebout dat hij
er volgend jaar toch 100 in Ne
derland kan slijten.
Motorkoppel
De eerste Honda Legend dateert
van 20 jaar geleden. Het nieu
we model, weer een heuse se
dan met een onwrikbare achter
bank, herbergt een fraai aan
drijfsysteem dat via elek-
tro-magnetische koppelingen
motorkoppel verdeelt tussen
voor- en achteras. Normaal gaat
70% van het motorkoppel naar
de voorwielen, maar druk je
het gas naar beneden, gaat het
zelfde percentage naar de ach
terwielen. Het systeem laat het
achterste buitenwiel in de
bocht zelfs 5% sneller draaien
en toerenverschillen in het dif
ferentieel worden opgevangen
door metalen ffictieplaten. Rij-
geluid is er vrijwel niet en het
vierwielaandrijfsysteem werkt
voortreffelijk en trefzeker in
snelle bochten.
De Legend is muisstil met zijn
uit aluminium opgetrokken 3.5
liter V6/295 pk, maar ontbeert
nog een moderne automaat, die
immers zes (VW Polo), zeven
(Mercedes) of zelfs acht (Lexus)
trappen biedt. Honda heeft er
nog gewoon vijf, al leun je die
wel met peddels aan het stuur
bedienen als je daar zin in hebt.
Een zesbalc is in de maak, mel
den de Japanse bedenkers.
De Legend kent verder een anti
ciperend veiligheidssysteem a
la Mercedes, met een zelfstan
dig ingrijpend remsysteem als
er een botsing dreigt, al moet
de bestuurder zelf zijn best
doen om de auto te laten stil
staan. Ook behoren tot de stan
daarduitrusting elektronische
stabiliteit, adaptieve cruise con
trol die afstand houdt van de
voorligger, extra bochtverlich
ting en een motorkap die bij de
voorruit 10 cm. omhoog plopt
om voetgangers zoveel moge
lijk leed te besparen mochten
ze door deze Honda geschept
worden.
Japanse bouwers vinden
Honda Legend heel sportief
Verder heeft de Legend nog een
glazen schuif/kanteldalc en een
uitgelezen audiosysteem, navi
gatie en een achteruitrijcamera
maar raar genoeg geen parkeer-
sensoren.
Hij is iets korter, maar wel bre
der en hoger dan de vorige Le
gend. De kofferruimte is met
425 liter matig indrukwekkend
en bovendien loopt de vloer
van de kofferbak iets op om
ruimte te bieden aan het diffe
rentieel daaronder.
Één uitvoering
Motorkap, voorspatborden en
motor zijn van aluminium en
de cardanas is van koolstofve
zel, waarmee het gewicht van
deze vijf meter lange auto be
perkt blijft tot 1.765 kilo. Dat is
voorwaar niet ernstig voor zo'n
technisch volgepakte mobiel.
En dan het interieur van de Le
gend, die maar in één uitvoe
ring te koop komt. Hij kent een
voortreffelijk systeem van stoel-
koeling, al is de aanduiding
daarvan bij zonnig weer bar
slecht afleesbaar, net als de in
formatie op het scherm.
De Japanse bouwers vinden
hem heel sportief, maar dat zal
dan slaan op het rijgedrag,
want binnenin is hij een beetje
ouwelijk. Verschrikkelijk veel
knopjes, een brede, esdoorn
houten lambrisering op het
dashboard en een keiharde mid
denconsole, die de rechterknie
van de bestuurder parten
speelt.
Ook op het stuur zitten veel te
veel knoppen en de drukte
wordt compleet met een scala
aan verschillende materialen
en kleuren.
Honda heeft goed zijn best ge
daan met deze vierde generatie
van de Legend, maar had de ont
werpers binnen en buiten wat
beter in de hand moeten hou
den. Vakmanschappelijk klopt
deze auto wel. Want hij heeft
een geweldig rijgedrag, is bij
zonder gerieflijk en biedt prach
tige aandrijftechniek.
Designlijn
Maar de wat saaie designlijn in-
sprireert niet erg en binnenin
werkt de drukte op je gemoed.
Echt weer een Honda die het
moet hebben van verbazing
wekkende techniek, minder
van de vorm waarin die gego
ten is.
ueeis/ns Bipfp n tuny ')waj pjaasopaB ua jsay BumausjaA
ajsinfap pfp do 'papeu ajeezBue/ jöndsmjy uaa yapBaM pe/6 uaa do n s/y
V :si pjooMjue aisint j au
MotorNewz in Jaarbeurs
De VNU tentoonstellingstak en Sanoma (uitgever
van o.a. motorbladen) kondigen verrassend een
nieuwe motortentoonstelling aan. De beurs MotorNewz
zou op 25 en 26 november in de Utrechtse Jaarbeurshal
len doorgang moeten vinden. Belangrijke motormerken
staan volgens het bericht achter het initiatief en al het
nieuws van 2007 moet in Utrecht te zien zijn. In de mo
torwereld wordt verbaasd gereageerd. Importeursvereni
ging RAI gelastte de MotoRai kort geleden af wegens ge
brek aan enthousiasme van de deelnemers. Bij de grote
merken geeft men aan dat MotorNewz erg voorbarig de
publiciteit zoekt, omdat er nog geen knopen zijn doorge
hakt. Suzuki, Yamaha en Honda hebben de plannen met
belangstelling aangehoord, maar nog geen deelname
toegezegd.
Dodge Challenger
Chrysler topman Tom LaSorda heeft gezegd dat hij er
aan komt, de Dodge Challenger. De nieuwe 'muscle-
car' uit Amerika komt in 2008 op de markt. In de VS ten
minste. De vierzits coupé maakt volgens Chiysler net zo
veel reacties los als
de Dodge Viper dat
in 1989 deed. De
Challenger uit de ja
ren '70 van de vori
ge eeuw was hevig
geliefd in de Vere
nigde Staten. De nieuwe Dodge Challenger.
te Nationale Zuinigheidstest die wij in samen
werking met TNO hebben georganiseerd gaf
^merkelijke resultaten te zien en heeft met
ame bij Fiat commotie veroorzaakt.
Fiat Grande Punto 1.4 8V.
test is opgezet voor lezers
^(leiWegener dagbladen,die
een vaste route, konden on-
Tinden hoe zuinig ze met
b eigen auto konden rijden.
de presentatie van de resul
ted is niet voor iedereen even
lelijk geworden dat het
S|om de prestatie van de au-
-in combinatie met de chauf-
Dat de resultaten flink
bivloed kunnen worden als
•t auto's door een professione
el chauffeur worden getest, be-
die dag een team dat bui-
mededinging een Daihatsu
wore reed. Het is aannemelijk
tide uitslag van de test heel
bers was geweest als alle au-
door één professioneel
tan waren getest. Dat was
'tnwel niet de opzet van ons
adenoek.
•3zo betrouwbaar mogelijk te
den hebben we de uitvoering
•Afgelaten aan TNO Delft,
t-th blijkt achteraf dat er een
is gemaakt bij de bereke-
dg van het verbruik van de
331 Grande Punto 1.4 8V. Een
herberekening heeft uitgewe
zen dat de Punto die dag niet
22 maar slechts 14 procent af
week van de fabrieksopgave.
Daarnaast bleek de Punto die
voor aanvang was aangemeld
een andere specificatie te heb
ben dan voor de test vereist
was. Er is toen een andere Pun
to geregeld, waardoor de deel
nemende lezer niet in zijn ei
gen auto reed, en ook dat kan
het verbruik negatief beïnvloed
hebben. Onbedoeld is zo de in
druk gewekt dat de Grande Pun
to een slokop is.
De Peilstok
Voor veel automobilisten is het
vakantieverkeer een bron van ergernis.
Vaak rijdt u lange afstanden achter elkaar en
moet u zich ook nog aanpassen aan de in het
buitenland geldende verkeersregels en
bijbehorend rijgedrag. Zo wordt er in
Zuid-Europa vaak wat 'temperamentvoller'
gereden dan in Nederland. In welk
vakantieland vindt u dat ze als gekken
rijden?
Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Cabrio favoriet
Q Vorige week vroegen we u naar uw
ultieme huurauto voor op vakantie. De
uitslag van de poll laat zien dat de meningen
hierover flink verdeeld zijn. 31 procent rijdt
op vakantie het liefst in de open lucht en
kiest voor een cabrio.
Wat is uw ultieme huurauto
voor op vakantie?
O Cabriolet 31%
0 SUV 26%
0 4x4 24%
0 Sportauto 19%
Suzanne Al van Sunny Cars, Nederlands markt-
leider op het gebied van vakantie-autoverhuur:
"Alle autotypes uit jullie poll vallen bij ons onder de
noemer 'fun cars'. En in die categorie is de cabrio
inderdaad het populairste model. Hoewel we de laatste
twee jaar een duidelijke stijging zien van het aantal
verhuurde 'fun cars', bestaat dit segment uit maximaal
tien tot vijftien procent van het totaal aantal verhuurde
vakantie-auto's. Het merendeel van de huurders dróómt
misschien wel van een fun car, maar kiest toch voor een
praktische auto met veel bagageruimte, airco en ruimte
voor de kinderen. Daarom verhuren wij bijvoorbeeld
behoorlijk wat station wagons. Fun cars zoals cabrio's
worden vooral verhuurd aan tweeverdienende koppels
zonder kinderen. Gezinnen maken meer praktische
keuzes als het gaat om hun vakantie-auto."
De achterkant
van de Le
gend heeft
meer persoon
lijkheid dan
het front
De Grande Punto, op
volger van de Punto,
doet het goed. Leuke
auto, die nu ook nog
met een forse diesel
motor te krijgen is.
Door Riem van der Steen
De Grande Punto 1.9 JTD met
120 pk weegt 1.220 kilo en de
120 pk sterke diesel kan daar
heel goed mee uit de voeten. Al
moet hij wel enigszins op toe
ren zijn om snel te worden.
Bij de koude start 's morgens
moet de diesel even in zijn
hum komen, maar na even heb
je er een trillingsvrije, tamelijk
geruisloze krachtbron aan, die
vooral op de snelweg in zijn ele
ment is.
De sterke motor is gekoppeld
aan een lange zesversnellings
bak, zodat je op binnenwegen
wel druk bent met schakelen.
De trekkracht begint bij 1.750
toeren. Watje noemt een 'gran
de diesel'.
De remmen zijn een tikje bijte-
rig en de koppeling mocht iets
soepeler aangrijpen. Maar ern
stig is dat allemaal niet, zeker
niet als je er na een tijdje aan
bent gewend. De Punto geeft
ook invulling aan het adjectief
'Grande', dat deze Fiat voor het
eerst draagt: je voelt je echt in
een grote auto zitten, en in elk
geval een volwassen auto. Hij
kost 21.995 euro (de vijfdeurs is
550 euro duurder.
Standaard
De 1.9 direct-ingespoten diesel
heeft 120 pk en 280 Nm en laat
de auto in 10 seconden van 0
naar 100 km/u accelereren. En
bij een gewone rijstijl haalt hij
een mooi verbruik van gemak
kelijk 1:16. Standaard zijn zes
airbags, actieve hoofdsteunen
voor, elektrische buitenspie
gels- en zijruitbediening voor,
elektrische stuurbekrachtiging
met parkeerhulp, radio/cd, sta-
biliteitscontrole en antislip, af-
standsbediende centrale ver
grendeling, hoogteverstelling
bestuurdersstoel, regensensor,
cruise control, gescheiden airco
en lichtmetalen wielen.
Fiat levert de Grande Punto
voortaan ook met 1.4/95 pk
16-kleps benzinemotor, die Star
Jet gedoopt is. Eén van de dub-
De Grande Punto van Fiat heeft
desgewenst voortaan een dikke
dieselmotor onder de kap.
bele inlaatkanalen kan afgeslo
ten worden, de motor heeft va
riabele kleptiming en boven
dien uitlaatgasrecirculatie. Het
nieuwe van de StarJet-motor is
dat die drie technieken tegelijk
worden toegepast.
Alle Grande Punto's met de
Starjet-motor onder de motor
kap krijgen het B-energielabel
en een bpm-bonus van 500 eu
ro. De Grande Punto 1.4 StarJet
16v kost 14.495 euro.
Interieur mét
alles wat
wenselijk is,
maar erg
druk. Het
stuurwiel zit
vol knopjes.
Verkeer.^! Test uw theoriekennis
gi U wilt rechtdoor. Wat doet u?
O Ondanks de gladheid stopt u.
0 Omdat een poging te stoppen kan
leiden tot slippen rijdt u door.
Q U stopt uitsluitend als er bestuurders
naderen.