PZC
Muon kiest niet
voor Zeeland
Orders stromen binnen
Een mislukte fusie
Bijzondere vrachtvlucht
Succes groeide
Van den Berg
boven het hoofd
Energiecentrale komt in Eemshaven
Zeeuwse economie groeit
Delta en Franse EDF
bouwen Sloecentrale
w
Bouw kampt
met tekort
aan personeel
Ljtbus31,4460 AA Goes
Mvertentie-exploitatie:
.rd.en Midden-Zeeland: 0113-315520;
•tfuws-Vlaanderen: 0114-372770;
\;lionaal: 020-4562500.
donderdag 20 juli 2006
0113-315649
HViW.pzc-nl
Driekwart Nederlanders heeft
homeopathisch middel in huis
Ay Jeffrey Kutterink
GISSINGEN - Energiebedrijf
Jfuon bouwt haar nieuwe centra
le niet in Zeeland, maar in de
Eemshaven in Groningen. Daar
is de stroomfabriek sneller aan
Ie sluiten op het landelijk hoog
spanningsnet, aldus Nuon. Zee
land loopt daarmee enkele hon-
Itrden arbeidsplaatsen mis.
Jiuon had drie locaties op het
ootr Vlissingen-Oost (tussen de
pslag van EPZ en de Sloe-
sntrale), de Maasvlakte in Rot
a-dam en de Eemshaven in Gro-
ongen.
De sterke punten van Zeeland
sin: makkelijke aan- en afvoer-
aogelijkheden, nabijheid van
koelwater en het kolenoverslag-
iednjf Ovet. Grote vraagtekens
saien er bij het afstaan van
nrmte aan naburige bedrijven
s de aansluiting op het lande-
Ejk hoogspanningsnetwerk. Vol
gens Nuon-woordvoerder D. Uit-
denbogaard heeft die aanslui
ting een belangrijke rol ge
speeld bij de overweging om de
centrale niet in Zeeland te bou
wen. „De aansluiting op het lan
delijk hoogspanningsnet is in
Groningen significant beter dan
in Zeeland", aldus Uitdenbo-
gaard. „Uitbreiden van de capa
citeit kost te veel tijd, zodat het
project niet op tijd klaar is."
Zou netwerkbeheerder Tennet
de capaciteit uitbreiden, dan
kost dat ongeveer vijf tot zeven
jaar. Volgens Uitdenbogaard
heeft het niet gelegen aan de in
spanningen van de provincie
Zeeland. „Die was, net als Gro
ningen, bereid om mee te wer
ken." De provincie Zeeland stelt
dat de samenwerking tussen pro
vincie, Nuon en havenschap Zee
land Seaports 'uiterst plezierig
en constructief' is verlopen.
„Als de Eemshaven afvalt, is
Zeeland de eerste optie", aldus
GOES - De Zeeuwse economie is vorig jaar net zo hard gegroeid als
hndelijk gemiddeld: 1,5 procent.
Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek
(CBS). Flevoland en Utrecht kenden vorig jaar de sterkste economi
se groei: beide 2,8 procent. Het zuidelijke deel van Limburg bleef
in 2005 achter en haalde een groei van 0,9 procent. De economie
ran Noord-Holland versloeg vorig jaar het landelijke groeicijfer
f2,4 procent). Dat was voornamelijk te danken aan luchthaven
Schiphol. Die bezorgt de transportsector en de groothandel in de re
gio een sterke positie. In de directe omgeving van de luchthaven
kwam de economische groei uit op 3,3 procent.
P. Witkam, juridisch medewer
ker van de provincie. „Nuon
heeft tot eind van het jaar een
optie op het terrein in het Sloe-
gebied totdat duidelijk is dat ze
alle vergunningen krijgt."
Het energiebedrijf verwacht de
vergunningen in het voorjaar
van 2007 rond te hebben. Begin
2011 moet de centrale de eerste
stroom leveren.
Arbeidsplaatsen
De Nuon-centrale is goed voor
1200 megawatt, kost 1 miljard
euro en levert tijdens de bouw
circa 1200 tijdelijke arbeids
plaatsen op. Eenmaal in bedrijf
werken er dagelijks 300 mensen
(direct en indirect). Het gaat om
een zogeheten kolenvergassings-
centrale. Kolen worden vergast
voordat het gas wordt gebruikt
voor de opwekking van elektrici
teit. „Dat is een schoner proces
dan de klassieke kolengestookte
elektriciteitscentrale aldus
Uitdenbogaard. „Het rende
ment is hoger en de uitstoot la
ger."
Greenpeace denkt dat de uit
stoot van het schadelijke CO, en
kele procenten toeneemt door
de Nuon- en de Sloecentrale. De
centrale van_Nuon is volgens
Greenpeace 'sterk vervuilend'.
De milieuorganisatie zegt 'waar
schijnlijk actie te gaan voeren'
tegen de bouw van de centrales.
Nuon vindt dat Greenpeace ir
reëel is. Uitdenbogaard: „We
kunnen de vraag niet alleen op
vangen met duurzame energie.
Dat is te duur."
TAIPEI - Luchthavenmedewerkers laden een vrachtvliegtuig van China Airlines op het internatio
nale vliegveld van Taiwan. De rechtstreekse vrachtvlucht tussen China en Taiwan ging gisteren
voor de eerste keer de lucht in. De economieën van de met elkaar op gespannen voet staande lan
den komen door deze vlucht een klein beetje nader tot elkaar. foto Richard Chung/RTR
door Jeffrey Kutterink
MIDDELBURG - Delta en Elec-
tricité de France (EDF) gaan sa
men de nieuwe Sloecentrale in
jen-Oost bouwen en ex
ploiteren. Gisteren tekenden bei
de bedrijven een overeenkomst.
Decentrale kost ongeveer 500
miljoen euro. Delta neemt de
van dat bedrag voor zijn re-
ng,EDF de andere helft.
ia EDF heeft Delta een partner
avonden die zowel in de bouw
rade centrale als in de afname
ra elektriciteit participeert.
Dat EDF in die beide onderde-
a meedoet, is volgens Delta be-
agrijk. Eerdere mogelijke part-
as van Delta hadden uitslui-
■ad aandeel in óf de bouw, óf
«afname van elektriciteit. Dat
dak niet haalbaar, omdat het
«dement van de investering
;wr een groot deel afhankelijk
5 van de olie- en gasprijzen.
Hot was niet goed mogelijk om
mt rendement te verdelen over
ffl partner die alleen in de
muw investeert en een partner
©alleen de opgewekte energie
dneemt. EDF en Delta nemen
6 een belang van 50 procent in
«centrale.
Sadat de Raad van State eind
ipnlhetberoep van de Zeeuwse
Milieufederatie (ZMF) tegen de
touw verwierp, ontving een aan-
kl geselecteerde aannemers de
om een offerte uit te
brengen. Eind dit jaar bepaalt
Delta wie de centrale mag bou
wen. Dat werk begint in 2007;
twee jaar later is de centrale
operationeel. Gedurende de
bouw levert het project naar
schatting ruim 700 arbeidsplaat
sen op. Wanneer de centrale
draait, zijn dagelijks naar ver
wachting zo'n 35 mensen werk
zaam. Daarnaast biedt de Sloe
centrale werkgelegenheid aan
omringende bedrijven, zoals toe
leveranciers.
Huishoudens
De nieuwe elektriciteitsfabriek
komt in Vlissingen-Oost, tussen
fosforproducent Thermphos en
chemisch bedrijf Arkema. De
centrale zal worden gestookt
met gas en krijgt een capaciteit
van ruim 800 megawatt. Dat
komt overeen met de stroombe-
hoefte van 2 miljoen huishou
dens. Ter vergelijking: de nabij
gelegen kerncentrale en kolen
centrale hebben een vermogen
van ongeveer 450 megawatt.
Het is voor de tweede keer dat
Delta van partner wisselt. Voor
de levering van gas en de afna
me van stroom had Delta aan
vankelijk een contract gesloten
met het Duitse RWE. Die haak
te in juni 2005 af. De PZC meld
de in oktober vorig jaar dat Del
ta een nieuwe partner had; het
Ierse Electricity Supply Board
(ESB). In mei bleek ook dat be
drijf niet meer in beeld.
- op eigen benen -
door René van Stee
SAS VAN GENT - Hij was al
langere tijd niet tevreden met
zijn werk. Doorgroeimogelijk
heden waren er niet en hij
had veel plezier in het klus
sen bij vrienden, bekenden en
particulieren.
Op 1 januari hakte Frank
Rammeloo (35) uit Sas van
Gent de knoop door. Hij be
gon zijn eigen klusbedrijf.
Daarbij ging hij niet over één
nacht ijs. De markt verken
nen, een ondernemersplan
schrijven en de financiering
regelen waren zaken waar hij
tegenaan liep. Ook volgde
Frank een cursus boekhou
den.
Er bleek werk zat in de regio.
De orderportefeuille is nu al
gevuld tot medio volgend
jaar. „Een echte gok was het
dus eigenlijk niet. Ik zie het
meer als een prettig avontuur
met veel vrijheid en afwisse
lend werk waarmee ik ook
nog eens een goede boterham
verdien. Weliswaar werk ik
twee keer zo hard als bij m'n
oude baas, maar dat geeft
juist veel voldoening. Want je
bent overal zelf verantwoor
delijk voor."
Het ondememersplan werd
r'1 J
4 V
/jylgs'
Frank Rammeloo begint nooit aan een klus waar hij twijfels
over heeft. foto Peter Nicolai
Een eigen bedrijf beginnen is worstelend proberen boven
luater te komen. In 'Op eigen benen' vertellen onderne
mers hoe ze dat doen. Vandaag: klusbedrijf Franky
twee keer afgekeurd. Zo
moest onder meer Franks uur
tarief omhoog. Ook de bank
deed lastig. „Ze konden niet
begrijpen dat ik een vaste
baan opzegde."
Toch kwam er groen licht
van de bank en konden een
bedrijfsauto en gereedschap
pen worden aangeschaft.
Veel materiaal had Frank al
in zijn bezit, omdat hij die no
dig had bij het opknappen
van zijn eigen huis. Dit was
zijn tweede grote project, na
de renovatie van zijn eerste
woning in Westdorpe.
Klusbedrijf Franky doet alle
voorkomende klussen voor
particulieren en bedrijven.
Schilderwerk, badkamers of
keukens plaatsen, een meter
kast vernieuwen of loodgie-
terswerk: Frank draait er
zijn hand niet voor om. Voor
waarde is uiteraard dat je als
eigen baas van een klusbe
drijf handig bent. „Dat ben
ik in de loop der jaren wel ge
worden. Tegelijkertijd moet
je goed je beperkingen ken
nen. Ik begin dus nooit aan
iets waarover ik grote twij
fels heb. Want als je ergens
aan begint, moet je het fat
soenlijk afmaken."
Frank kan niet aangeven
waar hij over vijf jaar ver
wacht te staan. Hij rekent er
op dat hij dan grotere projec
ten aankan, waarbij ook an
dere specialisten worden in
geschakeld. Dat gebeurt nu
ook al, in het geval er bijvoor
beeld een meterkast moet
worden gekeurd. „Ik heb nu
niet het gevoel dat alles veel
groter moet groeien. Ik hou
het liever overzichtelijk. En
op de stress die personeel
met zich meebrengt, zit ik al
helemaal niet te wachten."
Vorige maand werd bekend dat het
Algemeen Dagblad (AD), de op
«na grootste krant van Nederland,
stopt met het zaterdagse AD Magazine.
Mal magazine heeft het al met al zeven
laar uitgehouden. Tevens verdwijnen
«voor de zoveelste keer vele banen bij
«krant.
ten niettemin tot een fusie, met het AD
als merknaam. Later werd, onder druk
van de abonnees en de redacties, toch
maar besloten om de oorspronkelijke
naam van de regionale krant aan de
naam toe te voegen. Die hybride naam
is een goede afspiegeling van de in
houd: het is vlees, noch vis. Het is geen
landelijk dagblad met enige diepgang,
maar ook geen regionale krant met een
duidelijke voeling met de stad en de re
gio daaromheen. Ondanks de vele tien
tallen miljoenen euro's die PCM en
Wegener in het nieuwe AD hebben ge
stoken, zinkt het schip steeds verder.
Dit heeft ertoe geleid dat PCM zelfs
een omslag heeft gemaakt van een posi
tief naar een negatief eigen vermogen.
De totale oplage van het AD is circa
550.000; bij het AD zijn nu 537 voltijd
se journalistieke banen. Bij de fvrie vo
rig jaar werden al ruim 300 banen ge
schrapt. Het laat zich aanzien dat er
nog meer volgen, omdat het bedrijfsre
sultaat nog steeds negatief is. Dit is
dan ook een schoolvoorbeeld van een
mislukte fusie. Door de verantwoorde
lijke uitgevers is namelijk niet goed na
gedacht over de uiteindelijke positione
ring van de fusiekrant. Dat gebeurt wel
vaker bij fusies. Er mislukken meer fu
sies dan dat er slagen, omdat er vaak
geen sprake is van waardecreatie.
Als wij naar de nog bestaande regiona
le kranten kijken, zoals het Brabants
Dagblad, het Eindhovens Dagblad, de
Leeuwarder Courant en de Provinciale
Zeeuwse Courant, doen die bladen het
zo slecht nog niet. Die kranten zijn im
mers duidelijk regionaal geworteld. Bo
vendien zijn ze vaak heel innovatief in
het bieden van service aan hun le;.ers.
Onlangs startte mijn eigen krant, het
Brabants Dagblad, met een initiatief
om al het nieuws, uit elke regionale edi
tie, overal via de e-paper digitaal be
reikbaar te maken. Die dienstverlening
bestond tot voor kort wel voor de lande
lijke dagbladen. Een dergelijke service
creëert, vanwege de vele edities en sub
edities, bij een regionale krant nog
extra toegevoegde waarde voor lezers
die geïnteresseerd zijn in het nieuws
buiten hun eigen regio, waarvan zij dus
geen papieren krant ontvangen. Al eer
der verspreidden sommige regionale
kranten het lokale nieuws al via de digi
tale televisie (BD-TV, ED-TV, et ce
tera).
Dit is natuurlijk de enige manier om
als (regionale) krant op termijn levens
vatbaar te blijven. Daarom is het zo
zonde dat mooie kranten als de Haag-
sche Courant, het Rotterdams Dagblad
en het Utrechts Nieuwsblad een jaar ge
leden zijn opgeheven. Omdat het zink
ende schip AD moest worden gered,
hebben zij niet de kans gekregen om
hun bestaansrecht multimediaal te be
wijzen.
Zou het geen idee zijn om het mislukte
fusieproduct AD toch maar op te split
sen en de Haagsche Courant, de Rotter
damse Dagblad en het Utrechts
Nieuwsblad alsnog een kans te geven
hun stad en regio op een moderne, mul
timediale wijze te bedienen?
Mijn ouders zullen dan zeker weer een
abonnement op de papieren Haagsche
Courant nemen, en ik zal mij abonne
ren op de digitale versie van de krant
vanuit mijn geboorteplaats.
Sylvester EijfPnger
Top moet wijken voor jongeren
DEN HAAG - Het Nederlandse bedrijfsleven heeft nog
nooit zoveel prioriteit gegeven aan innovatie als dit jaar.
Maar voor een succesvolle kenniseconomie moet er eerst
een nieuwe generatie managers aantreden.
Dat concludeert Twynstra the Bridge, onderdeel van ad
viesbureau Twynstra en Gudde, in de Innovatiemonitor
2006 die in september uitkomt. Het aantal bedrijven dat
de noodzaak ziet van innovatie is met tien procent geste
gen. Toch duurt het volgens Twynstra en Gudde nog mini
maal vijf jaar voordat die innovatiedrang economisch ef
fect sorteert. Eerst moeten bonusstructuren en de mentali
teit van het (hogere) manangement veranderen. Bij min
der dan de helft van de bedrijven vervult de top ook daad
werkelijk een voortrekkersrol als het gaat om investerin
gen in innovatie. Daardoor blijft innovatie binnen bedrij
ven vaak beperkt tot improviseren en experimenteren,
zonder duidelijke doelstellingen. Daarnaast blijkt het
voor beursgenoteerde bedrijven erg moeilijk om geld los
te peuteren voor investeringen in innovatie. GPD
Reclamecode luchtvaart gaat door
BRUSSEL - De Europese luchtvaartmaatschappijen heb
ben er geen moeite mee om bij hun reclames voor tickets
alle toeslagen, heffingen en belastingen te vermelden.
Dat liet de Europese brancheorganisatie AEA gisteren we
ten.
De Europese Commissie deed dinsdag het voorstel alle Eu
ropese luchtvaartmaatschappijen te verplichten de com
plete ticketprijs te vermelden. „De maatschappijen vin
den het prima om te opereren op een markt waarop alle
spelers zich aan dezelfde regels moeten houden", zei de se
cretaris-generaal van de AEA, U. Schulte-Strathaus, hier
over. Consumenten kunnen volgens de AEA een betere
keuze maken als ze de aangeboden ticketprijzen van de
verschillende luchtvaartmaatschappijen goed met elkaar
kunnen vergelijken. ANP
Veilingsites drijven op koopjesdrift
EMMELOORD - Op zoek zijn naar een koopje is de be
langrijkste reden voor mensen om tweedehands spullen
te kopen via veilingsites. Ruim 80 procent noemt dit als
motivering in een onderzoek door Heliview in opdracht
van Marktplaats.nl. Ruim drie miljoen Nederlanders
kochten of verkochten de afgelopen drie jaar iets via een
veilingsite, aldus de gisteren bekendgemaakte onder-
zoekscijfers.
Als belangrijkste reden om spullen te verkopen via inter
net gaven respondenten aan af te willen van gebruikte
spullen (81 procent) en gebruikte spullen niet te willen
weggooien (74 procent), vooral vrouwen geven dit als re
den. Geld verdienen is ook een belangrijke drijfveer (60
procent). ANP
door Henk van der Poll
AMSTERDAM - Wonderbeleg-
ger R. van den Berg toonde zich
gisteren voor de rechtbank in
Amsterdam schuldbewust maar
benadrukte dat de geldzaken
hem boven het hoofd waren ge
groeid. „Dat het zo groot gewor
den was, wist ik echt niet", al
dus de tennismecenas en oud-va
lutahandelaar die minstens 85
miljoen euro ophaalde bij pri-
vé-beleggers.
Van den Berg wordt verdacht
van oplichting, valsheid in ge
schrifte, witwassen en faillisse
mentsfraude. Meer dan 1400 ge
dupeerden zeggen ruim 127 mil
joen euro te hebben verloren.
„Het is verschrikkelijk dat men
sen hun rekeningen niet meer
kunnen betalen. Maar dat zijn
geen relaties van mij." Inleggers
van het eerste uur wierpen zich
volgens hem op als tussenperso
nen voor Van den Berg en stel
den nieuwkomers enorme rende
menten in het vooruitzicht.
Kans
De failliete Gooise zakenman
(49) zegt deelnemers altijd op
het hart te hebben gedrukt maxi
maal 15 procent van hun vermo
gen in te leggen. Maar hij teken
de ook ongezien schuldbekente
nissen voor de inleg van onbe
kenden. „Ik schaam me dood
dat het op deze manier gelopen
is. Ik wil de kans krijgen bepaal
de dingen terug te draaien." Het
uiteindelijke doel van Van den
Berg was om zijn bedrijven te
verkopen en met de winst de be
leggers uit te betalen.
De zakenman hield voor de
rechtbank vol dat hij nog steeds
tientallen miljoenen tegoed
heeft van de onvindbare Joego
slavische zakenman D. Petrovic.
Daarmee zou de wonderbeleg-
ger zijn schulden kunnen aflos
sen.
Anderen
De officier van justitie zinspeel
de gisteren op een mogelijke ver
volging van andere betrokkenen
in de beleggingsfraude. Een van
de belangrijkste figuren is G.
van der Heiden. Volgens Van
den Berg heeft Van der Heiden
zelfstandig beleggers geworven
op de Hilversumse tennisclub 't
Melkhuisje. „Veel leden zijn
door hem gedupeerd." Curator
T. van Hees gaat ervan uit dat
het inlegbedrag van 85 miljoen
euro oploopt tot 100 miljoen eu
ro.
Er werd namelijk ook veel con
tant geld aan Van den Berg in
beheer gegeven. Hiervan keerde
hij 79 miljoen euro grotendeels
uit aan de eerste groep kapitaal
krachtigen die met hem in zee
ging. Een vijftigtal deelnemers
kreeg 20 miljoen euro aan inleg-
gelden van nieuwe beleggers als
winst uitgekeerd.
In juni 2005 werd Van den Berg
op verzoek van onder andere
Van der Heiden failliet ver
klaard, kort daarna werd hij ge
arresteerd. Volgens de curator
heeft Van den Berg 5 miljoen eu
ro inleggelden voor eigen ge
bruik aangewend. „Dat is klink
klare onzin", zei hij. Vandaag
zal de officier van justitie de
strafeis tegen Van den Berg be
kendmaken. De pro forma-slot-
zitting vindt plaats op 31 juli.
De rechtbank doet op 14 augus
tus uitspraak. ANP
DEN HAAG - De bouw kampt
voor het eerst sinds vijf jaar met
stijgende personeelstekorten.
Elf procent van de bedrijven die
actief zijn in de woningbouw
heeft werknemers te weinig. In
de zogeheten utiliteitsbouw
(kantoren, fabrieken) geldt dit
voor tien procent van de bedrij
ven. Deze personeelstekorten
zorgen voor stagnatie in bouw
projecten.
Dat constateert het Economisch
Instituut voor de Bouwnijver
heid in een conjunctuurmeting
over de maand juni. Bedrijven
in de sectoren grond-, weg- en
waterbouw hebben veel minder
tekorten aan personeel. Daar
treedt soms stagnatie op door
het uitblijven van orders. Bijna
23 procent van de bouwbedrij
ven verwacht dat zij de komen
de maanden in personeelsom
vang zal toenemen. GPD