Op de foto als een chagrijn
'ZC-
Een eigen universum vol beelden
erinneringen schuiven over elkaar
13
donderdag 20 juli 2006
okkelvisser
weer vissen
Oosterschelde
HAAG - Kokkel- en
jaldierenvisser Peter Blok
..Heer Arendskerke maakt
„lijk alsnog kans op een
gwe vergunning voor het met
iaod vissen op kokkels in de
"leischelde, blijkt uit een uit-
jakvan de Raad van State.
oestuursrechtscollege stelt
het ministerie van Land-
Nw, Natuurbeheer en Voedsel-
jltnt fouten heeft gemaakt
eerdere weigering om
i een vergunning te verie
st) heeft Blok volgens LNV
(keihard aangetoond dat hij
395en 1996 voldoende inko-
n heeft gehaald uit de op
aten van het handmatig
tkelvissen- De Raad van Sta
alt dat LNV voor het peil-
j 1995 onredelijke eisen aan
i heeft gesteld. LNV eiste
jBlok een boekhouding over-
de waarin de omzet is uitge-
,J|si naar handmatig en me-
■nisch kokkelvissen. De Raad
1State stelt dat je niet van
tk raag verwachten dat hij
boekhouding splitst als hij
niet weet dat dat nodig is.
eind 1995 kon Blok weten
I de omzetten gesplitst moes-
nzinmg
15 verdiende Blok volgens
[Ï20.00 0 euro met kokkelvis-
eain 1996 6700 euro. LNV
jp het standpunt dat Blok
si voor een kokkel visvergun-
in aanmerking was geko-
a als hij in 1996 minimaal
;j had verdiend. Blok noem-
eerder de cijfers onzinnig.
DOS een kokkelvisver-
L-ung te krijgen moest ik kun-
aantonen dat ik tussen 1989
t)00 voldoende inkomen heb
met het handmatig
kielnssen. LNV richt zich nu
de jaren tussen 1996 en 1999,
kokkelvissen op de Ooster
se en in de Waddenzee gro-
;:s!s verboden was", zei
die stelt dat zijn totale
kèlvisomzet in 1996 op
390 euro geschat moet wor-
iY zal opnieuw naar de ver-
an vraag van Blok
eten kijken.
door Martijn de Koning
Even lachen! Wie kent het niet: enigs
zins ongemakkelijk heeft u in de fo
tozaak plaatsgenomen op een klein
krukje. Twee meter verderop staat de fo
tograaf achter zijn toestel, klaar om een
plaatje te schieten voor in uw paspoort
of rijbewijs. U ziet weinig reden tot la
chen. maar daar kan de fotoman of
-vrouw niet mee instemmen: smile! Van
af volgende maand is dat voorbij. Voor
de veiligheid dienen alle Europeanen
voortaan op dezelfde manier gekiekt te
worden. Met een 'neutrale uitdrukking'
op het gelaat.
Vanaf 26 augustus komt er een nieuwe
generatie reisdocumenten in zwang.
Dat heeft de Europese Unie bepaald.
Niet dat we er veel van merken. De
grootste verandering is zo goed als on
zichtbaar.
In de hoek van het paspoort of de identi
teitskaart komt namelijk een chip met
elektronisch opgeslagen gegevens. Dat
Schaduw van bril
Mond niet gesloten
Zichtbare ondersteuning
Schouders niet recht
Pasfoto's
Pasfoto's dienen vanaf volgende maand aan allerlei eisen te voldoen. Enkele voorbeelden van hoe het straks niet (meer) mag.
foto's ministerie van Binnenlandse Zaken
moet het moeilijker maken de passen te
vervalsen. In een speciaal apparaat kan
elke douanier zaken als naam, nationali
teit en geboortedatum van de pashou
der achterhalen.
In de chip zit ook een elektronische uit
voering van de pasfoto. Om ervoor te
zorgen dat fotografen in Europa alle
maal dezelfde richtlijnen hanteren bij
het maken van die kiekjes, is een lijst
opgesteld met 26 voorwaarden waar de
foto aan dient te voldoen.
Een deel daarvan klinkt logisch. U
dient de ogen open te houden en recht
in de camera te kijken. Op technisch
vlak geeft de EU regels voor zaken als
belichting, achtergrond en kleur. Ook is
fotografen precies verteld hoe groot uw
hoofd op de foto moet staan. Voor wie
het wil weten: de afstand tussen de oren
mag minstens 1,6 en hoogstens 2 centi
meter zijn.
Van kin tot kruin gelden 2,6 en 3 centi
meter als onder- en bovengrens. Bij kin
deren is dat anders: die hebben naar ver
houding vaak een breder hoofd dan vol
wassenen.
Haar voor de ogen is ook taboe. Lo
gisch, zou je zeggen. Maar fotografen
dienen wel op te passen voor 'reflectie
van accessoires.' Zoals die van een dia
deem, haarspeld of haarband. Je ziet
het al voor je. „Mevrouw, de diadeem
moet echt af. Die weerkaatst licht in de
lens." En even later: „Tja mevrouw, nu
hangt uw haar voor uw ogen. Dat kan
natuurlijk niet." Het hoofd een beetje
achterover houden dan maar? Mag niet:
hoofden dienen op geen enkele manier
gekanteld te zijn.
Nog zo één: de EU wil dat de ooraanzet
zicbtbaar'is. Bij mensen met lang haar
is dat vaak niet het geval. Dat is met
een beetje improviseren wel op te los
sen, maar gevolg is wel dat u niet op de
foto staat zoals u eigenlijk bent. Niet zo
handig als u langs de douane loopt.
Het ministerie van Binnenlandse Za
ken, in Nederland verantwoordelijk
voor het invoeren van de maatregelen,
stelt dat je gerust je hoofddoekje mag
ophouden als je godsdienstige overtui
ging je daartoe verplicht. Het gaat voor
bij aan het feit dat bij vrouwen met een
dergelijke hoofdbedekking de oren toch
echt onzichtbaar zijn.
Verboden
De ene regel zit de andere in de weg. Bo
vendien lijken de Europese regelverzin-
ners niet in voor vrolijkheid. Lachen op
de foto is ten strengste verboden: de
mond moet gesloten zijn en een neutra
le gelaatsuitdrukking is verplicht. En
dat terwijl de nieuwe regels het pas
poort ook nog duurder maken. Het aan
brengen van de chip zorgt voor een kos
tenstijging van acht euro. Gemeenten
mogen straks 47,45 euro vragen. Voor
een identiteitskaart blijft u maximaal
31,25 euro betalen.
Jolande Wolf van fotozaak Back in
Goes heeft wel wat problemen met de
nieuwe regels. „Volwassenen fotografe-
ren gaat over het algemeen goed. Baby's
is een ander geval." Die werken niet al
tijd mee, merkte ze. „Je kunt tegen zo'n
kind moeilijk zeggen dat hij rechtop
moet zitten en zijn mond moet dichthou
den. Een ouder mocht een kind altijd on
dersteunen. Nu met meer. En je kunt
hun mondje moeilijk dichtplakken of
-naaien. Echt, als er een familie binnen
komt met vier kinderen, breekt het
zweet me wel eens uit."
Ook mensen met een bril zijn niet de ge
makkelijkste voor op de foto, merkte ze.
„Brillen weerkaatsen vaak licht. Zeker
als er geen ontspiegelend glas in zit."
Tot nu was de oplossing: het hoofd iets
je naar beneden houden. Maar, u raadt
het al: dat is niet meer toegestaan.
Dat ze niet meer mogen lachen, vinden
veel mensen niet leuk. „Vooral vrouwen
zijn kritisch", geeft Wolf aan. „Mannen
maakt het minder uit. Die lachten ne
gen van de tien keer toch al niet."
Buschauffeur mishandeld
RENESSE - Een 56-jarige buschauffeur uit Renesse is in
de nacht van dinsdag op woensdag in zijn gezicht gesla
gen door een 21-jarige man uit Waalwijk. De dader kreeg
rond drie uur op de parkeerplaats op de Kabbelaarsbank
onenigheid met de bestuurder en sloeg hem in zijn ge
zicht. De bus die niet op de handrem stond, reed vervol
gens over een betonnen paaltje en kwam tegen een hek tot
stilstand. De politie heeft de man uit Waalwijk aangehou
den en proces-verbaal tegen hem opgemaakt.
Duizend jaar Brugge in zand
BRUGGE - Het zandsculptuurfestival in Blankenberge
krijgt toch nog concurrentie. Nadat een soortgelijk festi
val in Zeebrugge twee jaar geleden sneuvelde, wordt nu
een expositie van zandsculpturen opgezet in een grote
tent bij het station van Brugge. Het thema is '1000 jaar
Brugge in geschiedenis en legenden'. Op een oppervlakte
van 1400 vierkante meter belichten 41 objecten alle moge
lijke aspecten van de Brugse historie. Er is 4000 ton zand
voor aangevoerd, waarmee herkenbare verhalen als de le
gendes van het Kant, de geheime gangen van de Heilige
Bloedkapel, de draak van Male, het spookhuis en de spo
kende pastoor, het doodshoofd van de Smedenpoort en
tal van poorten en kerken worden uitgebeeld. Hei festival
begint op dinsdag 1 augustus en duurt tot en met zondag
17 september. Openingstijden: op weekdagen van 10.00
tot 19.00 uur, in het weekeinde tot middernacht.
Geen botulisme ontdekt bij eenden
OOSTDIJK - Bij twee eenden die vorige week dood zijn
aangetroffen in een water aan de Tweede Vlietweg bij het
Zuid-Bevelandse Oostdijk, is geen botulisme gevonden.
Onderzoek door instituut CIDC in Lelystad heeft dit uit
gewezen, meldde waterschap Zeeuwse Eilanden gisteren.
Waaraan ze wel zijn gestorven, is onduidelijk. Ook twee
dode vissen uit de Veerse Kreek zijn door Zeeuwse Eilan
den naar Lelystad gestuurd, maar die bleken niet vers ge
noeg voor onderzoek op botulisme. Het waterschap houdt
het hier voorlopig bij. Er is volgens Zeeuwse Eilanden
geen noodzaak verder onderzoek te doen naar de vissen
in de Veerse Kreek, omdat het aantal dood aangetroffen
exemplaren niet is toegenomen. Dat aantal ligt op onge
veer tien per dag. Ondanks dat geen botulisme is ontdekt,
blijft de waarschuwing gelden niet te zwemmen in ondiep
stilstaand water. Het waterschap vraagt meldingen van
dode vogels en vissen door te geven via telefoonnummer
0118-621000. De dieren moeten snel geruimd worden om
de kans op een uitbraak van botulisme te beperken.
Korte stroomstoring in Kapelle
KAPELLE - Delen van Kapelle en Biezelinge hebben gis
termiddag iets meer dan een uur zonder stroom gezeten,
van twee minuten voor half één tot drie minuten over half
twee. Nutsbedrijf Delta slaagde erin weer elektriciteit te
leveren door op een ander net over te schakelen, maar de
oorzaak van de stroomonderbreking was gisteren nog
niet bekend. Onder meer Golff Supermarkt Van Boven
aan de Weststraat in Kapelle werd getroffen en moest
noodgedwongen tijdens de storing gesloten blijven. De
kassa's werkten niet meer. Alle producten die koel moe
ten blijven, zijn bewaard gebleven door ze in koelcellen
onder te brengen waar de temperatuur niet zo snel stijgt.
:unst
door Rolf Bosboom
VLISSINGEN - HPPD, heet de expositie
van Michel Boekhoudt in het Vlissingse
kunstcentrum deWillem3. De afkorting
blijkt te staan voor Hallucinogen Persisting
Perception Disorder, ofwel langdurig ver
stoord gezichtsvermogen, als gevolg van
drugsgebruik. Patiënten zien onder meer
lichtflitsen, heftige kleuren, bewegende
voorwerpen en ringen rondom objecten.
Het werk van Boekhoudt (Curasao, 1964)
doet inderdaad vaak hallucinerend aan en
bevat veel symptomen van het HPPD-syn-
droom. Boekhoudt verstoort met zijn acryl-
schilderijen in felle, niet zelden fluoresce
rende kleuren welbewust de waarneming
van de toeschouwer, die zich voortdurend
moet afvragen wat hij werkelijk ziet.
Neem Jumping to a conclusion, een nog rela
tief 'rustig' werk: een witte ondergrond met
her en der witte cirkels, zichtbaar door hun
schaduwen. Het doet denken aan een plane
tenstelsel, waarbij de banen die de bollen be
schrijven blauw zijn gemarkeerd. Daartus
sendoor lopen gele patronen en veel rode lij
nen, gevormd als isobaren op een weer
kaart, die ogen lijken te omsluiten.
Het is een eigen universum dat Boekhoudt
creëert, de sporen van een artistieke trip.
met als onderwerp de waarneming zelf. De
kunstenaar laat vormen, structuren, rasters,
modellen en andere beelden zien, vaak af
komstig uit de wetenschap, maar vergroot
ze sterk uit. De inhoud verdwijnt daardoor
uit zicht, maar de vorm waaruit zij is opge
bouwd komt centraal te staan. De beelden
blijken een eigen wereld te vormen, die nau
welijks nog herinnert aan het grotere geheel
waarvan ze oorspronkelijk deel uitmaken.
Ze staan op zichzelf, een werkelijkheid op
zich.
Een dwingend doek is ook Corporate image,
met een overdaad aan vormen, kleuren en
contouren van belettering. Het werk lijkt
een kritische kijk op de overheersing van
commerciële communicatie, het doorgesla
gen belang van reclame, marketing en be
drijfslogo's. Door de veelheid ervan en de
pogingen elkaar te overschreeuwen ver
wordt uiteindelijk alles tot een brij van beel
den.
Czajkowska
Onder de titel Playing yourself zijn in de an
dere zaal van deWillem3 foto's te zien van
Agnieszka Czajkowska (1976), oorspronke
lijk afkomstig uit Polen maar nu wonend in
Amsterdam. Haar werk is bijna terloops. Ze
spreekt, voor haar onbekende, mensen op
straat aan en vraagt bij hen thuis een serie
foto's te mogen maken, met een camera met
groothoeklens. Ze hoeft niets te weten van
g[Rolf Bosboom
EDDELBURG - De zomer van
136 is een vruchtbare tijd ge-
fót voor het kunstleven op
alchereu. Drie galeries vieren
'vrijwel gelijktijdig hun tien-
"8 beslaan. Naast De Osse-
rgenDe Vier Gemeten is dat
ilerie T in Middelburg, Waal
's deze en komende week een
icumtentoonstelling is te
juli-expositie is bij de gale-
altijd wat toegankelijker -
N gezegd: met wat minder
tact werk - dan de tentoon-
^"gen tijdens de rest van het
"Dat past, zegt galeriehoud-
fia Hector, bij de zomerpe-
en de belangstelling van
den,
traditie is ook dat Magda
stikhuizen elk jaar in juli
lr nieuwste werk laat zien.
voor de tiende keer dus. De
Gerijen van Luttikhuizen
Bosch, 1949), acryl op
zorgen ook voor een zo-
gevoel, door het veelvuldig
terugkeren van zee, paalhoof
den en verre horizonnen.
Haar schilderijen zijn composi
ties. Ze zijn vaak opgebouwd
uit diverse delen, die op zichzelf
kunnen staan maar in het ver
band dat Luttikhuizen creëert
toch een natuurlijk geheel vor
men. De kunstenares verbeeldt
daarmee de herinnering. Het ge
heugen bewaart evenmin com
plete beelden, maar eerder frag
menten die over elkaar heen
schuiven.
De weidse zee, die zij als kind
leerde kennen dankzij familiebe
zoeken aan Zeeland, voert de bo
ventoon, evenals vogels en -
vaak op de voorgrond - bomen.
Als contrast is af en toe een bin-
nentafereel zichtbaar, zoals een
tafel op een zwart-witte tegel
vloer.
Tekstfragmenten
Karakteristiek element in de
schilderijen zijn de tekstfrag
menten. Luttikhuizen is lang
niet de enige die daarvan ge
bruikmaakt, maar bijzonder is
wel dat het gaat om eigen ge
dichten. Die dienen als inspira
tiebron, als uitgangspunt, maar
worden uiteindelijk grotendeels
overwoekerd en onleesbaar
door de verf, die uiteindelijk
toch haar eigen weg gaat en
haar eigen verhaal vertelt. Op
kaarten die in de galerie liggen
zijn de oorspronkelijke gedich
ten afgedrukt.
De schilderijen van Luttikhui
zen worden in Galerie T afgewis
seld met beelden in brons van
Gerard Brouwer (Leiden, 1951)
uit Katwijk. Hij is in Zeeland
vooral bekend door zijn beeld
van de ringlijder in Middelburg
en die van de visleurster in Arne-
muiden. In de galerie is onder
meer een miniatuurringrijder te
zien, die de aanleiding was tot
de opdracht voor het grote
beeld in Middelburg.
Brouwer heeft het vermogen
veel uit te drukken met zijn
boetserende vingers. Elk beeld
roept een complete wereld op,
zoals de haiinghappende man
nen in Hollandse Nieuwe en de
veehandelaren. Onweerstaan
baar zijn ook de Welkom-bron
zen: een man en vrouw die el
kaar kennelijk na lange tijd
weerzien, wat leidt tot een uit
bundige begroeting en omhel
zing.
Kleuretsen
In de kelder is werk te zien van
de derde exposant: Inez Creu-
wels (Heerlen, 1945). Het zijn
schilderijen en kleuretsen, die la
veren tussen figuratief en ab
stract. De schilderijen (olie- of
acrylverf op doek) zijn kleurrijk
- met een nadruk op rood - en
warm, terwijl in de etsen vor
men en structuren overheersen.
Creuwels doet, zeker in de ge
toonde series, een beroep op het
associatievermogen van de toe
schouwer, want de voorstellin
gen zijn zelden eenduidig. Titels
zoals Innerlijk landschap. De
droom en Turn around laten
ook alle ruimte voor de eigen
verbeelding.
Expositie: Werk van Magda Luttik
huizen, Gerard Brouwer en Inez
Creuwels, tim 29 juli in Galerie T,
Turfkaai 25/27, Middelburg. Ge
opend: do.-za., 11-16 uur
de betrokkenen. Het gaat haar om het ma
ken van een spannende foto.
Daarin slaagt ze regelmatig. De sfeer op de
foto's is vaak broeierig en de eigen decors
waarin de personen figureren wat groezelig,
herinnerend aan duister nachtleven en Ame
rikaanse B-films. 'Filmshots van een niet be
staande film', noemt Czajkowska haar fo
to's dan ook.
De omgevingen zijn bewust donker gehou
den, waarbij sommige elementen enigszins
worden uitgelicht. We zien bijvoorbeeld een
man liggen op de bank in een rommelige ka
mer, met onder meer een ventilator, een
computer in de hoek en een glitterbol aan
het plafond. De man lijkt net wakker te zijn
geworden, alsof hij is gewekt door de foto
grafe.
Er wordt, op het oog, weinig geposeerd. Als
de gefotografeerde al in de lens kijkt, berust
dat waarschijnlijk vooral op toeval. De afge
beelde personen spelen zichzelf. Spélen,
want door de aanwezigheid van de fotogra
fe sluipt het element van acteren er onver
mijdelijk in. Dat maakt de foto's zo interes
sant. Ze laten zien hoe dun de scheidslijn is
tussen eigenheid en rol, tussen mens en per
sonage.
Expositie: Schilderijen van Michel Boekhoudt
en fotowerken van Agnieszka Czajkowska, t/m
27 augustus in deWillem3, Oranjestraat 4. Vlis-
singen. Geopend: di.-zo., 12-17 uur.
-c»
Werk van Michel Boekhoudt.