Op de foto als een chagrijn 'ZC- Een eigen universum vol beelden erinneringen schuiven over elkaar 13 donderdag 20 juli 2006 okkelvisser weer vissen Oosterschelde HAAG - Kokkel- en jaldierenvisser Peter Blok ..Heer Arendskerke maakt „lijk alsnog kans op een gwe vergunning voor het met iaod vissen op kokkels in de "leischelde, blijkt uit een uit- jakvan de Raad van State. oestuursrechtscollege stelt het ministerie van Land- Nw, Natuurbeheer en Voedsel- jltnt fouten heeft gemaakt eerdere weigering om i een vergunning te verie st) heeft Blok volgens LNV (keihard aangetoond dat hij 395en 1996 voldoende inko- n heeft gehaald uit de op aten van het handmatig tkelvissen- De Raad van Sta alt dat LNV voor het peil- j 1995 onredelijke eisen aan i heeft gesteld. LNV eiste jBlok een boekhouding over- de waarin de omzet is uitge- ,J|si naar handmatig en me- ■nisch kokkelvissen. De Raad 1State stelt dat je niet van tk raag verwachten dat hij boekhouding splitst als hij niet weet dat dat nodig is. eind 1995 kon Blok weten I de omzetten gesplitst moes- nzinmg 15 verdiende Blok volgens [Ï20.00 0 euro met kokkelvis- eain 1996 6700 euro. LNV jp het standpunt dat Blok si voor een kokkel visvergun- in aanmerking was geko- a als hij in 1996 minimaal ;j had verdiend. Blok noem- eerder de cijfers onzinnig. DOS een kokkelvisver- L-ung te krijgen moest ik kun- aantonen dat ik tussen 1989 t)00 voldoende inkomen heb met het handmatig kielnssen. LNV richt zich nu de jaren tussen 1996 en 1999, kokkelvissen op de Ooster se en in de Waddenzee gro- ;:s!s verboden was", zei die stelt dat zijn totale kèlvisomzet in 1996 op 390 euro geschat moet wor- iY zal opnieuw naar de ver- an vraag van Blok eten kijken. door Martijn de Koning Even lachen! Wie kent het niet: enigs zins ongemakkelijk heeft u in de fo tozaak plaatsgenomen op een klein krukje. Twee meter verderop staat de fo tograaf achter zijn toestel, klaar om een plaatje te schieten voor in uw paspoort of rijbewijs. U ziet weinig reden tot la chen. maar daar kan de fotoman of -vrouw niet mee instemmen: smile! Van af volgende maand is dat voorbij. Voor de veiligheid dienen alle Europeanen voortaan op dezelfde manier gekiekt te worden. Met een 'neutrale uitdrukking' op het gelaat. Vanaf 26 augustus komt er een nieuwe generatie reisdocumenten in zwang. Dat heeft de Europese Unie bepaald. Niet dat we er veel van merken. De grootste verandering is zo goed als on zichtbaar. In de hoek van het paspoort of de identi teitskaart komt namelijk een chip met elektronisch opgeslagen gegevens. Dat Schaduw van bril Mond niet gesloten Zichtbare ondersteuning Schouders niet recht Pasfoto's Pasfoto's dienen vanaf volgende maand aan allerlei eisen te voldoen. Enkele voorbeelden van hoe het straks niet (meer) mag. foto's ministerie van Binnenlandse Zaken moet het moeilijker maken de passen te vervalsen. In een speciaal apparaat kan elke douanier zaken als naam, nationali teit en geboortedatum van de pashou der achterhalen. In de chip zit ook een elektronische uit voering van de pasfoto. Om ervoor te zorgen dat fotografen in Europa alle maal dezelfde richtlijnen hanteren bij het maken van die kiekjes, is een lijst opgesteld met 26 voorwaarden waar de foto aan dient te voldoen. Een deel daarvan klinkt logisch. U dient de ogen open te houden en recht in de camera te kijken. Op technisch vlak geeft de EU regels voor zaken als belichting, achtergrond en kleur. Ook is fotografen precies verteld hoe groot uw hoofd op de foto moet staan. Voor wie het wil weten: de afstand tussen de oren mag minstens 1,6 en hoogstens 2 centi meter zijn. Van kin tot kruin gelden 2,6 en 3 centi meter als onder- en bovengrens. Bij kin deren is dat anders: die hebben naar ver houding vaak een breder hoofd dan vol wassenen. Haar voor de ogen is ook taboe. Lo gisch, zou je zeggen. Maar fotografen dienen wel op te passen voor 'reflectie van accessoires.' Zoals die van een dia deem, haarspeld of haarband. Je ziet het al voor je. „Mevrouw, de diadeem moet echt af. Die weerkaatst licht in de lens." En even later: „Tja mevrouw, nu hangt uw haar voor uw ogen. Dat kan natuurlijk niet." Het hoofd een beetje achterover houden dan maar? Mag niet: hoofden dienen op geen enkele manier gekanteld te zijn. Nog zo één: de EU wil dat de ooraanzet zicbtbaar'is. Bij mensen met lang haar is dat vaak niet het geval. Dat is met een beetje improviseren wel op te los sen, maar gevolg is wel dat u niet op de foto staat zoals u eigenlijk bent. Niet zo handig als u langs de douane loopt. Het ministerie van Binnenlandse Za ken, in Nederland verantwoordelijk voor het invoeren van de maatregelen, stelt dat je gerust je hoofddoekje mag ophouden als je godsdienstige overtui ging je daartoe verplicht. Het gaat voor bij aan het feit dat bij vrouwen met een dergelijke hoofdbedekking de oren toch echt onzichtbaar zijn. Verboden De ene regel zit de andere in de weg. Bo vendien lijken de Europese regelverzin- ners niet in voor vrolijkheid. Lachen op de foto is ten strengste verboden: de mond moet gesloten zijn en een neutra le gelaatsuitdrukking is verplicht. En dat terwijl de nieuwe regels het pas poort ook nog duurder maken. Het aan brengen van de chip zorgt voor een kos tenstijging van acht euro. Gemeenten mogen straks 47,45 euro vragen. Voor een identiteitskaart blijft u maximaal 31,25 euro betalen. Jolande Wolf van fotozaak Back in Goes heeft wel wat problemen met de nieuwe regels. „Volwassenen fotografe- ren gaat over het algemeen goed. Baby's is een ander geval." Die werken niet al tijd mee, merkte ze. „Je kunt tegen zo'n kind moeilijk zeggen dat hij rechtop moet zitten en zijn mond moet dichthou den. Een ouder mocht een kind altijd on dersteunen. Nu met meer. En je kunt hun mondje moeilijk dichtplakken of -naaien. Echt, als er een familie binnen komt met vier kinderen, breekt het zweet me wel eens uit." Ook mensen met een bril zijn niet de ge makkelijkste voor op de foto, merkte ze. „Brillen weerkaatsen vaak licht. Zeker als er geen ontspiegelend glas in zit." Tot nu was de oplossing: het hoofd iets je naar beneden houden. Maar, u raadt het al: dat is niet meer toegestaan. Dat ze niet meer mogen lachen, vinden veel mensen niet leuk. „Vooral vrouwen zijn kritisch", geeft Wolf aan. „Mannen maakt het minder uit. Die lachten ne gen van de tien keer toch al niet." Buschauffeur mishandeld RENESSE - Een 56-jarige buschauffeur uit Renesse is in de nacht van dinsdag op woensdag in zijn gezicht gesla gen door een 21-jarige man uit Waalwijk. De dader kreeg rond drie uur op de parkeerplaats op de Kabbelaarsbank onenigheid met de bestuurder en sloeg hem in zijn ge zicht. De bus die niet op de handrem stond, reed vervol gens over een betonnen paaltje en kwam tegen een hek tot stilstand. De politie heeft de man uit Waalwijk aangehou den en proces-verbaal tegen hem opgemaakt. Duizend jaar Brugge in zand BRUGGE - Het zandsculptuurfestival in Blankenberge krijgt toch nog concurrentie. Nadat een soortgelijk festi val in Zeebrugge twee jaar geleden sneuvelde, wordt nu een expositie van zandsculpturen opgezet in een grote tent bij het station van Brugge. Het thema is '1000 jaar Brugge in geschiedenis en legenden'. Op een oppervlakte van 1400 vierkante meter belichten 41 objecten alle moge lijke aspecten van de Brugse historie. Er is 4000 ton zand voor aangevoerd, waarmee herkenbare verhalen als de le gendes van het Kant, de geheime gangen van de Heilige Bloedkapel, de draak van Male, het spookhuis en de spo kende pastoor, het doodshoofd van de Smedenpoort en tal van poorten en kerken worden uitgebeeld. Hei festival begint op dinsdag 1 augustus en duurt tot en met zondag 17 september. Openingstijden: op weekdagen van 10.00 tot 19.00 uur, in het weekeinde tot middernacht. Geen botulisme ontdekt bij eenden OOSTDIJK - Bij twee eenden die vorige week dood zijn aangetroffen in een water aan de Tweede Vlietweg bij het Zuid-Bevelandse Oostdijk, is geen botulisme gevonden. Onderzoek door instituut CIDC in Lelystad heeft dit uit gewezen, meldde waterschap Zeeuwse Eilanden gisteren. Waaraan ze wel zijn gestorven, is onduidelijk. Ook twee dode vissen uit de Veerse Kreek zijn door Zeeuwse Eilan den naar Lelystad gestuurd, maar die bleken niet vers ge noeg voor onderzoek op botulisme. Het waterschap houdt het hier voorlopig bij. Er is volgens Zeeuwse Eilanden geen noodzaak verder onderzoek te doen naar de vissen in de Veerse Kreek, omdat het aantal dood aangetroffen exemplaren niet is toegenomen. Dat aantal ligt op onge veer tien per dag. Ondanks dat geen botulisme is ontdekt, blijft de waarschuwing gelden niet te zwemmen in ondiep stilstaand water. Het waterschap vraagt meldingen van dode vogels en vissen door te geven via telefoonnummer 0118-621000. De dieren moeten snel geruimd worden om de kans op een uitbraak van botulisme te beperken. Korte stroomstoring in Kapelle KAPELLE - Delen van Kapelle en Biezelinge hebben gis termiddag iets meer dan een uur zonder stroom gezeten, van twee minuten voor half één tot drie minuten over half twee. Nutsbedrijf Delta slaagde erin weer elektriciteit te leveren door op een ander net over te schakelen, maar de oorzaak van de stroomonderbreking was gisteren nog niet bekend. Onder meer Golff Supermarkt Van Boven aan de Weststraat in Kapelle werd getroffen en moest noodgedwongen tijdens de storing gesloten blijven. De kassa's werkten niet meer. Alle producten die koel moe ten blijven, zijn bewaard gebleven door ze in koelcellen onder te brengen waar de temperatuur niet zo snel stijgt. :unst door Rolf Bosboom VLISSINGEN - HPPD, heet de expositie van Michel Boekhoudt in het Vlissingse kunstcentrum deWillem3. De afkorting blijkt te staan voor Hallucinogen Persisting Perception Disorder, ofwel langdurig ver stoord gezichtsvermogen, als gevolg van drugsgebruik. Patiënten zien onder meer lichtflitsen, heftige kleuren, bewegende voorwerpen en ringen rondom objecten. Het werk van Boekhoudt (Curasao, 1964) doet inderdaad vaak hallucinerend aan en bevat veel symptomen van het HPPD-syn- droom. Boekhoudt verstoort met zijn acryl- schilderijen in felle, niet zelden fluoresce rende kleuren welbewust de waarneming van de toeschouwer, die zich voortdurend moet afvragen wat hij werkelijk ziet. Neem Jumping to a conclusion, een nog rela tief 'rustig' werk: een witte ondergrond met her en der witte cirkels, zichtbaar door hun schaduwen. Het doet denken aan een plane tenstelsel, waarbij de banen die de bollen be schrijven blauw zijn gemarkeerd. Daartus sendoor lopen gele patronen en veel rode lij nen, gevormd als isobaren op een weer kaart, die ogen lijken te omsluiten. Het is een eigen universum dat Boekhoudt creëert, de sporen van een artistieke trip. met als onderwerp de waarneming zelf. De kunstenaar laat vormen, structuren, rasters, modellen en andere beelden zien, vaak af komstig uit de wetenschap, maar vergroot ze sterk uit. De inhoud verdwijnt daardoor uit zicht, maar de vorm waaruit zij is opge bouwd komt centraal te staan. De beelden blijken een eigen wereld te vormen, die nau welijks nog herinnert aan het grotere geheel waarvan ze oorspronkelijk deel uitmaken. Ze staan op zichzelf, een werkelijkheid op zich. Een dwingend doek is ook Corporate image, met een overdaad aan vormen, kleuren en contouren van belettering. Het werk lijkt een kritische kijk op de overheersing van commerciële communicatie, het doorgesla gen belang van reclame, marketing en be drijfslogo's. Door de veelheid ervan en de pogingen elkaar te overschreeuwen ver wordt uiteindelijk alles tot een brij van beel den. Czajkowska Onder de titel Playing yourself zijn in de an dere zaal van deWillem3 foto's te zien van Agnieszka Czajkowska (1976), oorspronke lijk afkomstig uit Polen maar nu wonend in Amsterdam. Haar werk is bijna terloops. Ze spreekt, voor haar onbekende, mensen op straat aan en vraagt bij hen thuis een serie foto's te mogen maken, met een camera met groothoeklens. Ze hoeft niets te weten van g[Rolf Bosboom EDDELBURG - De zomer van 136 is een vruchtbare tijd ge- fót voor het kunstleven op alchereu. Drie galeries vieren 'vrijwel gelijktijdig hun tien- "8 beslaan. Naast De Osse- rgenDe Vier Gemeten is dat ilerie T in Middelburg, Waal 's deze en komende week een icumtentoonstelling is te juli-expositie is bij de gale- altijd wat toegankelijker - N gezegd: met wat minder tact werk - dan de tentoon- ^"gen tijdens de rest van het "Dat past, zegt galeriehoud- fia Hector, bij de zomerpe- en de belangstelling van den, traditie is ook dat Magda stikhuizen elk jaar in juli lr nieuwste werk laat zien. voor de tiende keer dus. De Gerijen van Luttikhuizen Bosch, 1949), acryl op zorgen ook voor een zo- gevoel, door het veelvuldig terugkeren van zee, paalhoof den en verre horizonnen. Haar schilderijen zijn composi ties. Ze zijn vaak opgebouwd uit diverse delen, die op zichzelf kunnen staan maar in het ver band dat Luttikhuizen creëert toch een natuurlijk geheel vor men. De kunstenares verbeeldt daarmee de herinnering. Het ge heugen bewaart evenmin com plete beelden, maar eerder frag menten die over elkaar heen schuiven. De weidse zee, die zij als kind leerde kennen dankzij familiebe zoeken aan Zeeland, voert de bo ventoon, evenals vogels en - vaak op de voorgrond - bomen. Als contrast is af en toe een bin- nentafereel zichtbaar, zoals een tafel op een zwart-witte tegel vloer. Tekstfragmenten Karakteristiek element in de schilderijen zijn de tekstfrag menten. Luttikhuizen is lang niet de enige die daarvan ge bruikmaakt, maar bijzonder is wel dat het gaat om eigen ge dichten. Die dienen als inspira tiebron, als uitgangspunt, maar worden uiteindelijk grotendeels overwoekerd en onleesbaar door de verf, die uiteindelijk toch haar eigen weg gaat en haar eigen verhaal vertelt. Op kaarten die in de galerie liggen zijn de oorspronkelijke gedich ten afgedrukt. De schilderijen van Luttikhui zen worden in Galerie T afgewis seld met beelden in brons van Gerard Brouwer (Leiden, 1951) uit Katwijk. Hij is in Zeeland vooral bekend door zijn beeld van de ringlijder in Middelburg en die van de visleurster in Arne- muiden. In de galerie is onder meer een miniatuurringrijder te zien, die de aanleiding was tot de opdracht voor het grote beeld in Middelburg. Brouwer heeft het vermogen veel uit te drukken met zijn boetserende vingers. Elk beeld roept een complete wereld op, zoals de haiinghappende man nen in Hollandse Nieuwe en de veehandelaren. Onweerstaan baar zijn ook de Welkom-bron zen: een man en vrouw die el kaar kennelijk na lange tijd weerzien, wat leidt tot een uit bundige begroeting en omhel zing. Kleuretsen In de kelder is werk te zien van de derde exposant: Inez Creu- wels (Heerlen, 1945). Het zijn schilderijen en kleuretsen, die la veren tussen figuratief en ab stract. De schilderijen (olie- of acrylverf op doek) zijn kleurrijk - met een nadruk op rood - en warm, terwijl in de etsen vor men en structuren overheersen. Creuwels doet, zeker in de ge toonde series, een beroep op het associatievermogen van de toe schouwer, want de voorstellin gen zijn zelden eenduidig. Titels zoals Innerlijk landschap. De droom en Turn around laten ook alle ruimte voor de eigen verbeelding. Expositie: Werk van Magda Luttik huizen, Gerard Brouwer en Inez Creuwels, tim 29 juli in Galerie T, Turfkaai 25/27, Middelburg. Ge opend: do.-za., 11-16 uur de betrokkenen. Het gaat haar om het ma ken van een spannende foto. Daarin slaagt ze regelmatig. De sfeer op de foto's is vaak broeierig en de eigen decors waarin de personen figureren wat groezelig, herinnerend aan duister nachtleven en Ame rikaanse B-films. 'Filmshots van een niet be staande film', noemt Czajkowska haar fo to's dan ook. De omgevingen zijn bewust donker gehou den, waarbij sommige elementen enigszins worden uitgelicht. We zien bijvoorbeeld een man liggen op de bank in een rommelige ka mer, met onder meer een ventilator, een computer in de hoek en een glitterbol aan het plafond. De man lijkt net wakker te zijn geworden, alsof hij is gewekt door de foto grafe. Er wordt, op het oog, weinig geposeerd. Als de gefotografeerde al in de lens kijkt, berust dat waarschijnlijk vooral op toeval. De afge beelde personen spelen zichzelf. Spélen, want door de aanwezigheid van de fotogra fe sluipt het element van acteren er onver mijdelijk in. Dat maakt de foto's zo interes sant. Ze laten zien hoe dun de scheidslijn is tussen eigenheid en rol, tussen mens en per sonage. Expositie: Schilderijen van Michel Boekhoudt en fotowerken van Agnieszka Czajkowska, t/m 27 augustus in deWillem3, Oranjestraat 4. Vlis- singen. Geopend: di.-zo., 12-17 uur. -c» Werk van Michel Boekhoudt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 13