Crisisjaren Amerika herleven in kleur Spaarnestad haalt eigenaardige foto's uit het archief shet eigenaardig als je met een herders- i wond naast je in bed slaapt? Is een foto inde steen, die de Engelse koningin Eliza- in Ierland naar haar auto geslingerd Rg, bizar genoeg om te laten zien? Spaar- stad Photo Gallery meent van wel. De ko- ®de maanden is de door Spaarnestad in- r'dite expositie Bizar, beelden van won- en waarheid te bezichtigen in Haar- B. paarnestad Photo - tot voor kort ging het s'jfüüt als Spaarnestad Fotoarchief door Kleven - maakt meestal tentoonstellingen f'een historische achtergrond. Crisisja- "0 U, Wederopbouw en Start van de kumptiemaatschappij, er is bij de negen -joen beelden die het archief beheert bin- 5 belangrijke thema's van de roerige "Mgste eeuw een keur aan kleine onder en te bedenken. Het is opmerkelijk dat !zomertentoonstelling niet over 'Het bui- ®ad van voor de oorlog' of 'Hooien in de t'er gaat. Bizar, beelden van wonderen Waarheid kent geen omlijnde periode die '^geschiedenis al een plaats heeft gekre- a Het gaat om merkwaardige en eigen de foto's, opgediept uit de ladekasten de archiefrubrieken herbergen. 3van een opgetrokken ooglid, dat 'f potloodpunt wordt bedreigd, "5Jn u'l zijn stalen bewaarplaats. Gaat ww.pzc.nl gS^eOAAGoes jSSSmSaiid: 0113-315520; i-Vlasnderen: 0114-372770; üal: 020-4562500. „ensdag 19 ju li 2006 Gered door de jazz n het Foam in Amsterdam is de tentoonstelling Bound for Glory te zien, die het museum samen met de Amerikaan se Library of Congress heeft georganiseerd. Bijzondere vroege kleurenfotografie laat de Amerikaanse crisisjaren in oogverblindende tinten herleven. den uitkomst. Net als bij de foto die het 'Jas je van Franz Ferdinand' toont. Nee, het is niet een tuniek van de populaire Schotse band maar van de in 1914 door de Serviër Princip doodgeschoten aartshertog. Ta mara Sterman, hoofd publiekszaken van Spaarnestad Photo, benadrukt: „Natuur lijk is er ook veel historisch materiaal maar het is dit keer een doorsnede, een weerspie geling van ons immense archief. We zijn dwars door de tijd en door alle categorieën heengegaan." Anekdote Leonard Domhof, de man die naast zijn re guliere archief- en beheerwerk tijd vond om de expositie samen te stellen, heeft ge put uit 128 kasten die gezamenlijk het 'On- derwerpenarchief' vormen. „Ik had al een paar keer eerder voor de lol blind een foto uit de lades getrokken om te zien wat er dan tevoorschijn kwam aan beeld en een anekdote die je er onwillekeurig of bewust aan koppelt. En het trof me dat er vaak een foto tussen zat met een eigenaardig trekje. Toen dacht ik: 'Wat voor een geheel zou het opleveren als je uit elke kast een foto zou nemen?"' Het antwoord op die waag is duidelijk: 128 foto's. En het moet gezegd: Domhof heeft uitstekend geselecteerd. Hij heeft niet al leen gekeken naar situaties - mensen in pe nibele of op zijn minst bijzondere omstan digheden - maar bijvoorbeeld ook gelet op eigenaardige uitsnedes. Een fotograaf nam vanuit een laag standpunt en van heel dicht bij de keeper op de korrel die het 'aanstor mende bruine lederen monster' - want het is nog een echt handgenaaid exemplaar - uit zijn doel weet te houden. De sportfoto- graaf oefende zestig jaar terug zijn vak uit zonder telelens; dit moet toentertijd als een uitzonderlijke foto zijn beschouwd. Ook laat Domhof de toevalstreffer niet bui ten schot. En bij de toevalstreffer geldt het criterium kwaliteit niet. Wie maalt erom dat de schokkende beelden van de Zapru- der-film over de aanslag op Kennedy tech nisch onvolmaakt zijn? Zo is een foto, die uit een lichtgrijs veld bestaat dat twee aan vankelijk niet nader te omschrijven vlek ken bevat, een opname van de eerste en te vens half mislukte parachutesprong van de Britse prins Andrew. Hij kwam gelukkig zonder kleerscheuren op de grond terecht maar wie even op de foto tuurt, ziet dat het valscherm zich vooralsnog nauwelijks ont wikkelt tot een remmende halve bol. Aan de hand van 128 foto's gidst Domhof ons door negen categorieën: oorlog, econo mie, natuur en wetenschap, sociaal leven, staatskunde, religie, vrouwenleven, topo grafie en kunst. Aandoenlijk is de foto van prinses Marijke met geretoucheerde - ach teraf mooier gemaakte - ogen. Eigenwijs kijkt de mijnheer in de lens die in de jaren vijftig zijn hjfkrant De Gelderlander met in gezonden brieven bestookte. Hij houdt de schaar om nieuws uit te knippen al bij de hand. Over de houding en blik waarmee zijn katje naast hem zit, kan iedere poezen liefhebber een apart verhaal vertellen. Twee mensen in een huiskamer zijn vereeu wigd alsof het hier om een absurdistisch to neelstuk gaat. In werkelijkheid heeft de man zojuist de wedstrijd 'Wie kan het le lijkst hartverscheurend zingen?' gewonnen en doet hij bij hem thuis nog eens voor hoe hij tot die prestatie kwam. Zijn vrouw kan zoveel glorie nauwelijks bevatten. Niet bi zar maar historisch curieus en vertederend: een blonde blanke kleuter op een ouderwet se Triang driewieler fietst onbekommerd langs een groepje Papoea's. Voor de conser vatieven onder ons een plaat die weemoe dig stemt: er is nog geen Javaanse meerder heid naar Nieuw Guinea geëxporteerd, dus kan daar een Nederlands meisje in alle ge moedsrust van een koloniale jeugd genie ten. Rob Bouber Bizar, beelden van wonderen en waarheid: Spaar nestad Photo Gallery, Groot Heiligland 37, Haar lem, t/m 10 september, di t/m zo 13-17 uur. Dansende mensen in Mcintosh County, Oklahoma, 1939-1940. foto Russel Lee Twee zwarte vrouwen staan in een onafzienbaar katoen- veld. 'Dagarbeiders plukken ka toen vlak bij Clarksdale, Missis sippi', staat er onder de foto, ge maakt door Marion Post Wol- cott, een van de bekende fotogra fen van de Farm Security Admi nistration (de FSA). De FSA was een Amerikaanse overheids instelling die in 1935 bekende fotografen in dienst had geno men om het Amerika van de ja ren dertig, de crisisjaren, in beeld te brengen. Het resulteer de in het grootste documentai re-project in de geschiedenis van de fotografie. De complete collectie van de FSA, die ligt opgeslagen in de Library of Congress in Washing ton, bestaat uit 160.000 zwart-wit foto's, waaronder een aantal van de iconen van de foto grafie zoals 'Migrant mother' van Dorothea Lange en veel werk van Walker Evans. Het zijn foto's die, zeker voor de Amerikanen, zelf het beeld heb ben gevormd van de crisisjaren. De harde gegroefde gezichten, de schamele onderkomens, een wereld in grijs en zwart-wit. Op de foto van Marion Post Wol- cott staat naast het veld, op een stoffige weg, een klein jochie, een jaar of zes oud. Hij is waar schijnlijk de zoon van een van deze vrouwen en moet de dag hier doorbrengen. De foto is in november 1940 genomen. En dan de schok: de jongen heeft een vuurrood shirt aan en een groene broek; de hemel boven het veld is strakblauw. Pas onlangs zijn in de Library of Congress de kleurenfoto's van de FSA ontdekt; jarenlang verloren in de krochten van het grootste archief ter wereld. Met in totaal een paar honderd beel den is het maar een relatief klei ne uithoek van het enorme pro ject, maar zoals uit de bijzonde re expositie in het Foam blijkt is de kwaliteit en de kleuren pracht uitzonderlijk hoog. Ko dak was vanaf 1935 al met de ontwikkeling van zijn kleuren film bezig, die als Kodachrome een begrip zou worden. In 1939 waren ze in staat film te leveren met een, tot op de dag van van daag, ongeëvenaarde helderheid en stabiliteit. Kijk naar de blau we luchten met verwaaide wol ken en je voelt de warmte van een zomerdag in 1940 op je ge zicht. Dagelijks leven De foto's die nu in het Fotogra fiemuseum Amsterdam te zien zijn, beschrijven het dagelijks leven op het Amerikaanse platte- Foto van de winnaar van de wedstrijd 'Wie kan het lelijkst hartverscheurend zingen?' foto Spaarnestad Photo Gallery het hier om een cosmetisch chirurg die een correctielijn aftekent? Is het een visagist die met kohl het oog aanzet? Of zijn het de vingers van een Chileense folteraar die een volgeling van Allende indringend onder vraagt? Rubrieksnummer en bijschrift bie Oklahoma. De mannen hebben vet in hun haar, de meisjes hun beste goed aan. Op een andere foto zit 'het orkest' zoals het bij schrift luidt. Het orkest blijkt uit een man met een viool en een vrouw met bloemetjeshoed en een gitaar te bestaan. De kinde ren zijn blijkbaar meegenomen. Lee fotografeerde vier kinderen die met hun kleren aan liggen te slapen in een zijkamertje. We zien de drukkende hitte er aan af en je hoort op de achtergrond het gestamp, geroep en de op zwepende viool. De FSA was een overheidsinstel ling met een verborgen agenda. De fotografen werden erop uit gestuurd om de armoede op het platteland vast te leggen, niet uit puur documentaire overwe gingen. De foto's zouden uitein delijk worden ingezet om het Amerikaanse publiek - en de Se naat - te overtuigen van de nood zaak tot de gedwongen herhuis vesting van deze arme boeren, een controversieel beleid, zeker in een samenleving waar elk overheidsingrijpen in het leven van de kleine man met bijzon der veel wantrouwen werd - en wordt - bekeken. De Farm Secu rity Administration werd met de oorlogsdreiging achter de ho rizon opgenomen in het Office of War Information en het ka rakter van de fotografie veran foto Jack Delano derde in het begin van de jaren veertig snel. Tegenover de stug ge onverzettelijkheid van het platteland kwam de heroïek van de industrie-arbeider en de mili tair. De Amerikanen waren klaar voor de oorlog, bound for glory in hun eigen woorden, en de Depressie-jaren waren defini tief voorbij. Europa Het Foam heeft uit de oorspon- kelijke expositie in het Library of Congress een eigen selectie gemaakt. Daarbij hebben ze ge kozen voor de plattelandsfoto's. Het andere, meer heroïsche werk dat gemaakt werd onder de verantwoordelijkheid van het Office of War Information is alleen te zien in het mooie foto boek Bound for Glory, dat in het Foam te krijgen is. Het Foam gaat deze expositie, uit naam van het Library of Con gress, na Amsterdam, Europa insturen. In Amsterdam is één zaaltje ingericht met reproduc ties van de beroemde zwart-wit foto's van Walker Evans en Dorothea Lange. Dit om te laten zien hoe groot het contrast is met het kleurenwerk dat in vrij wel dezelfde tijd is gemaakt. Mark Moorman Bound for Glory: tot en met 7 septem ber in het Foam, Keizersgracht 609, Amsterdam. Zie ook www.foam.nl foto Russell Lee vruchtige mensen, zelfgetimmer- de huizen en kerken, en groepen mannen die bij pompstations, bars en danszalen rondhangen. Russell Lee fotografeerde ach ter de schermen bij een Square dance in Mcintosh County in Katoenarbeiders, White Plains, Greene County, 1941. Jack Whinery en zijn familie, Pie Town, New Mexico, 1940. land. Begin jaren veertig was de ergste economische crisis over, zo lijkt het op deze beelden. Maar dat kan natuurlijk ook door de kleuren komen, waar door dat leven zelf ook werke lijk meer kleur krijgt, de bont heid van de bloemetjesjurken op zondag, het felle rood van de emaillen recameborden, en het intense blauw van de lucht, het handelsmerk van de oude Koda- chromefilm. We krijgen een beeld van hardwerkende, god

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21