Lichtschip trekt nog steeds de aandacht PZC 2 Kwaakblaas dinsdag 18 juli 2006 foto's Marijke Folkertsma i XV U «PÉMa. IkÈL. - De toeristische veerdiensten bestaan tien jaar. Fiets een rondje met een pontje is nu ook: loop een rondje met een pontje. Bij de aanlegplaatsen van de boten zijnwandel- routes uitgezet. De PZC verkent ze. Vandaag: Middelhar- nis-Hellevoetsluis. lichtbaken in top. Het lichtschip werd in 1963 op de werf De Waal in Zaltbommel gebouwd en deed tot 1994 dienst op zee. Daar diende het als drijvende vuurtoren, een baken in zee om te waarschuwen voor gevaarlij ke ondiepten en als herkennings punt voor zeevarenden. Eerst als bemand lichtschip, later ge automatiseerd en onbemand. De Kuyper Aan de overkant van het Haring vliet is ook een wandeling uitge zet. Een langs het drie kilometer lange kanaal dat Middelhamis verbindt met het open water. De wandeling heen en terug langs het kanaal is ronduit saai, behal ve misschien voor liefhebbers van sterke drank, want de route voert langs Koninklijke Distilla teur De Kuyper. Middelharnis zelf is wel aardig. Vooral de woningen rondom de haven. De ooit zeer eenvoudige vissershuisjes gaan nu, volgens informatie van een plaatselijke makelaar, van de hand voor be dragen die dik boven de drie ton liggen. Een eeuw geleden waren ze hooguit eenhonderdste van dat bedrag waard. Die immense waardestijging heeft volgens hem maar op beperkte schaal met inflatie te maken. Q Het stadje biedt nog tot het ein- de van dit jaar onderdak aan het Rien Poortvlietmuseum. Het is gevestigd in het voormalige raadhuis, dat dateert uit 1639. Liefhebbers van Poortvliet moe- ten dan ook nu de kans grijpen om de originele schilderijen te bekijken want eind dit jaar sluit het. René Otte vindt dat een schande. Het geeft volgens de inwoonster van het stadje aan dat echte kunstenaars nog steeds niet gewaardeerd wor den. Emile Calon De rugstreeppad lijkt zich als een vis in het water te voelen. Toch leidt het beest vooral een gravend leven. De amfibie is vooral te vinden op de zandgronden en in de (ri- vier)duinen. Als er ergens land is opgespoten, verschijnt de rug streeppad vaak als eerste. Om te verdwijnen als er te veel be groeiing komt. Het is een typi sche pad om te zien: plomp ui terlijk, slome oogopslag en wrat tige huid. Kan op korte pootjes een aardig sprintje trekken. Met een lichte streep over de rug, vandaar de naam. En spran kelende groen-gele ogen. De rugstreeppad is een echte nacht braker, komt pas in de scheme ring tevoorschijn om te jagen. In het water - om zich voort te planten - maken de mannetjes via hun kwaakblaas een luid ra telend geluid om zo soortgeno ten aan te trekken. foto Ludo Goossens Bij aankomst in de ha ven van Hellevoetsluis ligt daar het lichtschip 12 Noord Hinder. Het oranjero de schip trekt direct de aan dacht maar moet nog even wachten want de route van vandaag voert vanaf de aan legplaats van het pontje eerst naar de wallen van de vestingstad. Op weg daar heen liggen rechts nog meer bijzondere schepen, onder andere de driemast-sleep- klipper Oostvogel. Een eeuw geleden vervoerde de Oostvogel nog allerlei goederen tussen Rotterdam en Antwerpen, zegt Isaac Lucas- sen. De inwoner van Hellevoet- sluis vertelt dat het veertig me ter lange schip direct na de tewa terlating in 1898 reeds moest concurreren met motorschepen. De klipper behoort volgens hem dan ook tot de laatste generatie zeilvrachtschepen. „Na de Oost vogel werden alleen nog maar motorvrachtschepen gebouwd." Niet dat de oud-zeeman de te loorgang van de zeilende vracht schepen betreurt. „Er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Zo is het altijd geweest en zo zal het altijd blijven." De wallen van Hellevoetsluis zijn indrukwekkend en omcirke len het oude hart van de vesting stad. Ze zijn nog zo goed als vol ledig intact. Lucassen weet daar ook het nodige van. Hij vertelt hoe die wallen er lang maar wat verwaarloosd bij lagen. Maar vanaf eind jaren zestig van de vorige eeuw is er alles aan ge daan om die verdedigingswer ken waar nodig te herstellen. De wandeling van vandaag voert over en langs die wallen. Het is geen lange tocht, net iets meer dan vier kilometer, maar biedt wel volop kansen om tal van bezienswaardigheden te be zoeken in Hellevoetsluis. Zo komt de wandelaar halverwege de route langs het droogdok Jan Banken. Lucassen noemt het een van de belangrijkste monu menten binnen de vestingwer ken van zijn stad. Rondom dat dok is een speciaal museum aan- Lichtschip 12 Noord Hinder in de haven van Hellevoetsluis. Droogdok Jan Banken. gelegd. De bezoekers leren daar dat de bouw in 1805 van dit eer ste stenen droogdok in Neder land het begin was van een revo lutionaire ontwikkeling binnen de scheepsbouw en scheepsrepa- ratie. Vanaf dat moment konden schepen sneller en groter wor den gebouwd. Daarom kan vol gens dat museum met recht wor den gesproken van een monu ment van grote historische en industrieelarcheologische waar de. Momenteel wordt het dok geres taureerd. Ilona de Voet voor spelt dat het dok, dat gebouwd is als een soort amfitheater met grote oplopende treden, straks ook mooi dienst kan doen als openluchttheater en -opera. Het Verona aan het Haringvliet, lacht ze en denkt dat het moge lijk moet zijn om op bescheiden schaal die Italiaanse stad met z'n beroemde arena te imiteren. „Stel je voor, hier in het zomer seizoen, ook de ene na de andere opera." De Voet houdt van het stadje, vertelt ze tex-wijl ze samen met haar hond Casper mee oploopt over de vestingwerken. Ze komt uit Rotterdam en woont de helft van de tijd in Hellevoetsluis bij haar lat-vriend. Misschien durft ze over een aantal jaren wel defi nitief bij hem in te trekken, zegt ze na enig nadenken. „Want hij is wel lief en Hellevoetsluis is wel leuk." Vlak voor de aanlegplaats van het pontje ligt daar weer de Noord Hinder. Wat een bijzon der schip is het toch met z'n

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 22