Wraak op de werkvloer heeft een averechts effect PZC net eender zaterdag 8 juli 2006 RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE Stelen, roddelen, gemene grappen uitha len, opzettelijk langzaam werken: het gedrag dat sommige werknemers vertonen kan bij geen enkele organisatie door de beu gel. Uit promotieonderzoek van Stefan Thau (Koblenz, 1979) blijkt dat vooral werk nemers die er graag bij willen horen en aar dig gevonden willen worden dit gedrag ver tonen. Stelen, roddelen, pesten: ze kunnen in elke werksituatie voorkomen. Ze zijn vaak een uiting van wraakgevoelens, denkt de psycho loog Stefan Thau. „Deze mensen zijn niet per se kwaadwillend, maar nemen wraak als ze zich buitengesloten voelen of vinden dat ze oneerlijk zijn behandeld. Dat geeft hun waarschijnlijk tijdelijk een beter ge voel." Thau promoveert maandag in Gronin gen. Hij stelt in zijn proefschrift dat het wraak zuchtige optreden een boemerang-effect kan krijgen. In plaats van erbij te horen, blijkt dat de ongelukkige werknemers door hun gedrag nog meer buiten de groep te recht komen. Terwijl zij juist niet willen af wijken en niemand kwaad willen doen. Op merkelijk is dat zij eerder eerder afwijkend gedrag vertonen dan anderen. „Bij de groep willen horen, aardig gevonden willen worden zijn voorbeelden van de doe len die werknemers kunnen nastreven. Ie mand voor wie deze doelen heel erg belang rijk zijn en die denkt dat een collega of een leidinggevende hem verhindert zo'n doel te bereiken, kan afwijkend gedrag gaan verto nen." Hij kan bijvoorbeeld wraak nemen door vervelende roddels over een collega te verspreiden. Of door zijn werk te saboteren. „Juist mensen die veel waarde hechten aan goede relaties op het werk zijn hier toe eer der geneigd dan mensen die een goede rela tie met collega's minder belangrijk vinden." „Het trieste is dat deze mensen hun zelfver trouwen op de korte termijn vergroten door wraak te nemen, maar dat ze er op de lange termijn niets aan hebben. Dit gedrag werkt namelijk als een boemerang: eerst geeft het hun een goed gevoel, maar al snel merken ze dat ze door dit gedrag nog veel meer buiten de groep vallen dan eerst." Een andere reden om dit soort gedrag te ver tonen is het gevoel oneerlijk behandeld te zijn. Thau: „Dan richt het gedrag zich voor al op de leidinggevende. Een manager die misprijzende opmerkingen over een werkne mer maakt, schaadt het zelfvertrouwen van deze werknemer. Als die toch al een laag zelfbeeld heeft en gevoelig is voor interper soonlijke relaties, kan het zo zijn dat hij zijn manager terug wil pakken." Dat gebeurt niet zo rechtstreeks als bij colle- kunnen doen om afwijkend gedrag op de werkplek te voorkomen. „Als je merkt dat een werknemer buitengesloten wordt, weet je dat er iets niet in orde is op de werk vloer." Zij moeten zich ook realiseren hoe belangrijk het voor mensen is om bij een groep te horen. „Dat was in de oertijd al zo: als je niet bij de groep hoorde, ging je eraan. Ook de relatie met een manager kun je op die manier verklaren. Als je baas, degene Ongelukkige werknemers zoeken compensatie ga's, omdat een baas natuurlijk meer macht heeft. „Je ziet dan vaak dat mensen opzette lijk langzaam gaan werken, zich onnodig ziek melden of bedrijfsmiddelen stelen. Men sen hebben dan het gevoel dat ze wraak ne men. Toch werkt ook dit gedrag averechts: hun positie binnen het bedrijf en de ver standhouding met de manager worden er zo niet beter op." Managers zouden wat Thau betreft meer met macht, je niet goed behandelt, schaadt dat je standing in de groep. Dan gaan al je alarmbellen rinkelen. Het is dan ook geen wonder dat mensen manieren zoeken om hier iets aan te doen." Louis Burgers Het proefschrift van Stefan Thau is getiteld 'Workplace Deviance: four studies on em ployee motives and self-regulation'. Werknemers vormen een groep; wie erbuiten valt, vertoont vaak afwijkend gedrag en! tert wraakgevoelens. foto

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 24