W Comfortabele KILOMETERVRETERS van BMW Zuinigheid met VLIJT is ouderwets... PZC KLASSIEK Stoer biken op een DELFTS BLAUWE chopper Bijdehand Kleinverbruikers vrijdag 30 juni 2006 Z, 1 4 «j» 4 f «f «t «e <j Bij een benzineprijs van anderhalve euro is een gunstig brandstofverbruik belangrijker dan ooit. Toch zijn zuinige auto's niet iets van de laatste jaren. Door Gert te Lintelo schrijven 1969. Het stempel op het rijbewijs is nog nat. Het eerste autootje, een Fiat 600D. De tank zit voorin, hele maal leeg gaat er 27 liter in. Vul len is onbetaalbaar voor deze student, want de benzine is al wéér duurder geworden en kost nu - waar moet dat heen?! - 53 cent! Voor vijf gulden super, dat kan net. Maar liefst 9,43 li ter, goed voor ruim 130 kilome ter rijplezier. Een verbruik van 1 op 14 dus. De buurman haalt zelfs 1 op 15,5 met eenzelfde wagentje. Maar die heeft een 'iets andere' rijstijl en valt met zijn 75 km per uur op provincia le wegen niet uit de toon. Ver keerslichten zie je alleen in gro tere steden, minirotondes en verkeersdrempels moeten nog uitgevonden worden. Boven dien is het minder druk op de weg. Gunstig vcror het verbruik. Brede bank Tegenwoordig halen kleine au to's gemakkelijk 1 op 16. In het verkeer van de late jaren zestig zou dat probleemloos 1 op 18 zijn geworden. Zo'n laag ver bruik is in die tijd alleen haal baar voor auto's van het kaliber 2CV en Fiat 500, met respectie velijk 18 en 22 pk in staat tot een top van 95. Beide modellen worden geroemd om hun zui nigheid. Toch zijn er wel meer auto's die er in die tijd uit springen qua benzineverbruik. De Rover 2000 bijvoorbeeld, in 1964 de eerste Auto van het Jaar en met een revolutionaire styling en techniek. De nieuw ontworpen motor geldt als krachtig en zeer efficiënt. Hij haalt gemak kelijk 1 op 12 en dat is midden jaren zestig bijzonder gunstig voor een ruim 1250 kilo wegen de luxueuze auto. Vijf centime ter langer is de Panhard PL17, zespersoons dankzij zowel voor- als achterin een brede bank. De voorwielen worden aangedreven door een 42 pk tweecilinder boxermotor van slechts 848 cc. Desondanks is de topsnelheid van 130 Ion per uur bovengemiddeld, terwijl het verbruik van 1 op 14 uitzon derlijk laag is voor een auto van dit formaat. Het geheim: behal ve een efficiënte motorconstruc tie een geringe luchtweerstand en een gewicht van slechts 820 kilo. Waarmee we ook meteen het recept te pakken hebben voor goede prestaties en een laag verbruik. Moderne motoren zijn zuiniger dan ooit en leveren vermogens die dertig jaar geleden voor on mogelijk zouden zijn gehou den. Helaas zijn er geen zespersoons auto's meer die 820 kilo wegen, veiligheidseisen en luxe voor zieningen maken dat onmoge lijk. Met een moderne 850 cc motor zou een Panhard PL 17 makkelijk een top halen van 175 en een verbruik van 1 op 22. Om als een handzaam blok je hoogovenrijp staal tevoor schijn te komen uit de EuroN- CAP botstest. Want ook bij au to's kun je niet de kool en de geit sparen. Door Hans van Alebeek Alsof hij echt van porselein is, zo breekbaar ziet de Royal 346 eruit. De stoere chopperfiets is een coproductie van de fietsen- bouwers van The Choppei-dome uit Amsterdam en de Koninklij ke Porceleyne Fles, wereldbe roemd door hun Delfts Blauw aardewerk. Het idee voor de fiets begon met een toeristisch bezoekje aan Royal Delft, de andere naam van de aardewerkfabriek uit 1653. Het leverde de inspiratie op voor een nieuw frame dat - om het helemaal af te maken - werd beschilderd door de vak- lui uit Delft die normaliter vaas jes, molens en orden van de we reldberoemde motiefjes voor zien. Het eindresultaat mag er zijn. De chopper heeft - zoals dat hoort bij deze stoere fietsen - natuurlijk wat Harley-trekjes maar Hollandser kan een fiets nauwelijks zijn. Natuurlijk dankzij dat Delfts Blauwe frame, de spatborden met boerenbontmotief en schijfremmen met Royal Delft en een tulpenmotief erin. Spa ken in de kleuren van de Neder landse vlag en een klompje als ventieldopje maken de chopper af. Met de stoere bilce willen beide partijen vooral hun vakman schap etaleren. Het karretje is te zien in de winkel van The Chopperdome in Amsterdam (Admiraal de Ruytenveg 346). Liefhebbers kunnen hem bestel len. Maar misschien is het ver standig om even te sparen. Een op maat gemaakt karretje be gint bij zo'n 1.200 euro. De Delfts Blauwe fiets kost naar schatting vele duizenden eu ro's. ua5/OAJ3A uauuny 6sm unq pjapuiqaB -uo yoo udBiniiaoA dip iep siee/d aBiuepoz uaa do uep dois 'uaBinpaoA ajapue uee uauapaA laoui BuejjQOA n jee/A papeu lundsiruy uaa n s/v g :s/ pjooAAjue ajsj'nf oh Als ik zuinig rijd, krijg ik dan niet achteraf de rekening gepresen teerd? Mark van Dansik, voorlichter bij Bovag: „Nee, dat is echt pertinente onzin. Datje een auto af en toé eens lek ker schoon moet branden om de motor goed te houden, is een antiek maar hardnekkig idee. Het gaat alleen op voor auto's van tientallen jaren oud. Daarvoor was het inderdaad goed om de auto 'ns goed op temperatuur te laten koen. Dan werden schadelijke zuren in de motoro lie verbrand en werd de auto goed doorgesmeerd. Moder ne motoren hoeven niet warm te draaien en de actieve stoffen werken al bij een temperatuur van zestig gra den. Deze temperatuur haal je ook bij zuinig rijgedrag ruimschoots. Zuinig rijden is dus in alle opzichten goed voor je portemonnee." Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Meer antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto 'Kortste route' moet veiliger TomTom gaat met Rijkswaterstaat praten over veili ge omleidingsroutes in zijn navigatiesystemen, al dus woordvoerder Alexander Ribbink. Doordat steeds meer automobilisten navigatie aan boord hebben, wor den kalme woonerven en dorpsstraten steeds vaker ge plaagd door druk sluipverkeer omdat ze langs de alterna tieve, 'kortste route' liggen. Vooruitlopend meldt Tom- Tom al de maximumsnelheid van elke weg. Carnival wordt compacter Kia heeft een nieuwe Carnival, bedoeld als alterna tief voor de Renault Espace, Peugeot 807 en Chrysler Voyager. De auto is korter, breder en hoger dan zijn voorganger. Hij heeft zeven stoelen en de vijf achter in kunnen worden verschoven, versteld, omgeklapt of verwijderd. Zes airbags en airco zijn standaard. De 2.7 V6 benzinemotor is goed voor 189 pk en is iets zuiniger dan de 2.5 die hij vervangt. Dan is er nog een 2.9 turbo diesel met 185 pk. De schuifdeuren opzij zijn in de luxe versies op afstand te bedienen. De 2.7 kost 29.995 euro, de diesel 33.995 euro. BMW is hard op weg de jonge motorrijder voor zich te winnen. Met de fonkelnieuwe F800, maar ook met een nieuwe editie van de BMW GS, de sterke R1200 S en een nieuwe K1200 GT. Door Rien van der Steen Hij zit wel erg hoog, die GS Ad- venture. Wanneer je 1.80 meter lang bent kun je, met de zitting in de laagste stand, nét met je tenen aan de grond. Dat is in sommige situaties knap ris kant. Een collega donderde er in staande stand mee om. Maar als je niet te klein uitgevallen bent, is BMW's GS Adventure een fijne motor. Hij is wend-, baar en heeft een stoer uiter lijk. De brandstoftank slikt liefst 33 liter, waardoor het lijkt of je met gemak in één ruk een heel eind richting Dakar kunt geraken. De opvolger van de R 1150 GS Adventure stamt weer rechtstreeks af van de standaard R 1200 GS. Het blok is inderdaad een boxer, gekop peld aan een nieuwe zesversnel lingsbak. Die heeft een lange eerste ver snelling die langzaam meesuk- kelen in het verkeer lastig maakt. Het blok levert 100 pk, ruim voldoende om de 256 kilo GS als de brandweer voort te stuwen. Zo'n GS mag er dan vol gens velen niet uitzien, hij rijdt onvoorstelbaar goed, of het nou op landweggetjes is of over snel wegen. Het was altijd al een sta biel rijdende motor en dat is bij deze nieuwe en sterkere editie weer beter geworden. Hij kost 16.050 euro. Bijgeluiden De KI 200 GT is heel wat lager dan de GS. Het blok van deze toermotor is geknepen tot 152 pk, maar in de snelste uitvoe ring tot 167 pk opgefokt. De toermotor is meer nog dan de GS gemaakt om kilometers mee te vreten, want de zit ach ter het stuur is ontspannen. Dat komt ook doordat het zadel en het stuur goed verstelbaar zijn. De viercilinder maakt wat me chanische bijgeluiden, waar schijnlijk afkomstig uit de ver snellingsbak, maar daar schrik je bij BMW niet zo snel van. Ze ker niet wanneer je de oude boxers gewend bent. Het blok protesteert nauwelijks wan neer je schijnbaar onder toeren wilt wegaccelereren. Het maakt allemaal niet uit totdat je bo ven 7.000 toeren uit komt. Dan worden wat üchte trillingen waarneembaar. Zenuwachtig Het stuurgedrag van de GT is heel precies, en dat komt in ver raderlijke bochtjes goed van pas. Op snelheid gedraagt deze toerbuffel zich onberispelijk. Enig minpuntje is de haklcetak- kerige brandstofinjectie bij lage toeren en dus bij lage snelhe den. De motor wordt dan wat zenuwachtig als je niet heel nauwkeurig met de rechterpols commando's aan het brandsto- De R1200 GS moet het hebben van kracht en wendbaarheid. finjectiesysteem geeft.De ve ring is met een knopje elektro nisch aan te passen aan de om standigheden. Aan slechte weg, maar ook aan belading. Prettig is het deels geïntegreerde abs remsysteem: knijp je de voor- rem in dan wordt tegelijkertijd de achterrem bediend. Anders om niet. Als accessoire kun je een xenon-koplamp (421 euro) bestellen, en dat is nieuw in mo- torland. Verder kun je zadel- en handvatverwarming bestellen, cruise control, alarm, banden- Duidelijk te zien is hoe glad de K1200 GT vormgegeven is. Foto's Raymond de Haan spanningscontrole en naviga tie. Maar ook zonder dat alles heb je voor 20.350 euro een snelle motor met veel comfort en een makkelijk rijgedrag. Offerte beurt op website Fiat heeft een nieuwe website (www.vastenzeker- fiat.nl) waarbij je door het kenteken van de auto in te tikken inzage krijgt in de kosten van de eerstvolgen de onderhoudsbeurt. De site informeert over accessoi res, Fiat lifestyle-artikelen, service, schadeherstel en fi nancieringen. Veel reacties De Nationale Zuinigheidstest heeft veel reacties van lezers opgeleverd. Vorige week was de bijlage Auto gewijd aan deze vergelijkende lezerstest op het gebied van brandstofver bruik. Dat heeft ge leid tot tal van vra gen over de deelne mende auto's. Die moesten energiela- bel A of B hebben, oftewel uitvoeringen die 10 tot meer dan 20 procent zuiniger rijden dan gemiddeld in hun klasse. Meer op www.nationalezuinigheidstest.nl Q)1:14 Renault 16TX 1973-1979 1647 cc, 93 pk, 170 km/u Zuinig door vijfbak en grote motor die lage toerentallen draait. 50-54 pk, 140-143 km/u Compacte diesel nogmaals uitgevonden, acceleratie meten met stopwatch. 1978 cc, 90 pk, 170 km/u Gunstige luchtweerstand en efficiënte motor. Al lijkt dat soms anders, zuinige auto's zijn echt niet van de laatste jaren. Ook onze ouders en grootouders konden al autorijden met een spaarkannetje De afgebeelde auto's bereikten in hun tijd een laag verbruik in vergelijking met klassegenoten. Eerste compacte diesel, acceleratie te meten met kalender. Q)1:19 tot 1:14 Citroën 2CV 1949-1990 375- 602 cc, 9-33 pk, 65-116 km/u Naarmate prestaties verbeteren steeds minder zuinig. 0)1:14 Panhard Dyna Z (later PL17) 1954-1965 848 cc, 35-50 pk, 120-150 km/u Ruim, laag gewicht, goede stroomlijn, efficiënte motor. Rhalf van Heusden van The Chopperdome op zijn Verkeer^! Test uw theoriekennis U stopt om voorrang te verlenen aan de bus. Is uw positie juist? Q Ja. Nee. Snelste Cooper ooit Hij is er in een gelimiteerde oplage en sterker dan ooit: de Mini Cooper S met de John Cooper Works GP Kit peurt 218 pk uit zijn 1.6 liter mo tor. Er zullen 2.000 exem plaren ge maakt wor den. Hij heeft twee stoelen voor in, achterin ontbreekt meubilair. De snelste Mini die ooit bestond: de John De auto is Cooper Works GP Kit. uitgerust met een sperdifferentieel tussen de voorwielen. Wie air co wil, hoeft daarvoor niks bij te betalen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 35