W
Comfortabele KILOMETERVRETERS van BMW
Zuinigheid met VLIJT is ouderwets...
PZC
KLASSIEK
Stoer biken op een DELFTS BLAUWE chopper
Bijdehand
Kleinverbruikers
vrijdag 30 juni 2006
Z,
1
4
«j»
4
f
«f
«t
«e
<j
Bij een benzineprijs van anderhalve euro is
een gunstig brandstofverbruik belangrijker
dan ooit. Toch zijn zuinige auto's niet iets van
de laatste jaren.
Door Gert te Lintelo
schrijven
1969. Het
stempel op
het rijbewijs
is nog nat.
Het eerste autootje, een Fiat
600D. De tank zit voorin, hele
maal leeg gaat er 27 liter in. Vul
len is onbetaalbaar voor deze
student, want de benzine is al
wéér duurder geworden en
kost nu - waar moet dat heen?! -
53 cent! Voor vijf gulden super,
dat kan net. Maar liefst 9,43 li
ter, goed voor ruim 130 kilome
ter rijplezier. Een verbruik van
1 op 14 dus. De buurman haalt
zelfs 1 op 15,5 met eenzelfde
wagentje. Maar die heeft een
'iets andere' rijstijl en valt met
zijn 75 km per uur op provincia
le wegen niet uit de toon. Ver
keerslichten zie je alleen in gro
tere steden, minirotondes en
verkeersdrempels moeten nog
uitgevonden worden. Boven
dien is het minder druk op de
weg. Gunstig vcror het verbruik.
Brede bank
Tegenwoordig halen kleine au
to's gemakkelijk 1 op 16. In het
verkeer van de late jaren zestig
zou dat probleemloos 1 op 18
zijn geworden. Zo'n laag ver
bruik is in die tijd alleen haal
baar voor auto's van het kaliber
2CV en Fiat 500, met respectie
velijk 18 en 22 pk in staat tot
een top van 95. Beide modellen
worden geroemd om hun zui
nigheid.
Toch zijn er wel meer auto's die
er in die tijd uit springen qua
benzineverbruik. De Rover
2000 bijvoorbeeld, in 1964 de
eerste Auto van het Jaar en met
een revolutionaire styling en
techniek. De nieuw ontworpen
motor geldt als krachtig en
zeer efficiënt. Hij haalt gemak
kelijk 1 op 12 en dat is midden
jaren zestig bijzonder gunstig
voor een ruim 1250 kilo wegen
de luxueuze auto. Vijf centime
ter langer is de Panhard PL17,
zespersoons dankzij zowel
voor- als achterin een brede
bank. De voorwielen worden
aangedreven door een 42 pk
tweecilinder boxermotor van
slechts 848 cc. Desondanks is
de topsnelheid van 130 Ion per
uur bovengemiddeld, terwijl
het verbruik van 1 op 14 uitzon
derlijk laag is voor een auto van
dit formaat. Het geheim: behal
ve een efficiënte motorconstruc
tie een geringe luchtweerstand
en een gewicht van slechts 820
kilo. Waarmee we ook meteen
het recept te pakken hebben
voor goede prestaties en een
laag verbruik.
Moderne motoren zijn zuiniger
dan ooit en leveren vermogens
die dertig jaar geleden voor on
mogelijk zouden zijn gehou
den.
Helaas zijn er geen zespersoons
auto's meer die 820 kilo wegen,
veiligheidseisen en luxe voor
zieningen maken dat onmoge
lijk. Met een moderne 850 cc
motor zou een Panhard PL 17
makkelijk een top halen van
175 en een verbruik van 1 op
22. Om als een handzaam blok
je hoogovenrijp staal tevoor
schijn te komen uit de EuroN-
CAP botstest. Want ook bij au
to's kun je niet de kool en de
geit sparen.
Door Hans van Alebeek
Alsof hij echt van porselein is,
zo breekbaar ziet de Royal 346
eruit. De stoere chopperfiets is
een coproductie van de fietsen-
bouwers van The Choppei-dome
uit Amsterdam en de Koninklij
ke Porceleyne Fles, wereldbe
roemd door hun Delfts Blauw
aardewerk.
Het idee voor de fiets begon
met een toeristisch bezoekje
aan Royal Delft, de andere naam
van de aardewerkfabriek uit
1653. Het leverde de inspiratie
op voor een nieuw frame dat -
om het helemaal af te maken -
werd beschilderd door de vak-
lui uit Delft die normaliter vaas
jes, molens en orden van de we
reldberoemde motiefjes voor
zien.
Het eindresultaat mag er zijn.
De chopper heeft - zoals dat
hoort bij deze stoere fietsen -
natuurlijk wat Harley-trekjes
maar Hollandser kan een fiets
nauwelijks zijn.
Natuurlijk dankzij dat Delfts
Blauwe frame, de spatborden
met boerenbontmotief en
schijfremmen met Royal Delft
en een tulpenmotief erin. Spa
ken in de kleuren van de Neder
landse vlag en een klompje als
ventieldopje maken de chopper
af.
Met de stoere bilce willen beide
partijen vooral hun vakman
schap etaleren. Het karretje is
te zien in de winkel van The
Chopperdome in Amsterdam
(Admiraal de Ruytenveg 346).
Liefhebbers kunnen hem bestel
len. Maar misschien is het ver
standig om even te sparen. Een
op maat gemaakt karretje be
gint bij zo'n 1.200 euro. De
Delfts Blauwe fiets kost naar
schatting vele duizenden eu
ro's.
ua5/OAJ3A uauuny 6sm unq pjapuiqaB
-uo yoo udBiniiaoA dip iep siee/d aBiuepoz uaa do uep dois 'uaBinpaoA
ajapue uee uauapaA laoui BuejjQOA n jee/A papeu lundsiruy uaa n s/v
g :s/ pjooAAjue ajsj'nf oh
Als ik zuinig rijd, krijg ik dan niet achteraf de rekening gepresen
teerd?
Mark van Dansik, voorlichter bij Bovag: „Nee, dat is
echt pertinente onzin. Datje een auto af en toé eens lek
ker schoon moet branden om de motor goed te houden,
is een antiek maar hardnekkig idee. Het gaat alleen op
voor auto's van tientallen jaren oud. Daarvoor was het
inderdaad goed om de auto 'ns goed op temperatuur te
laten koen. Dan werden schadelijke zuren in de motoro
lie verbrand en werd de auto goed doorgesmeerd. Moder
ne motoren hoeven niet warm te draaien en de actieve
stoffen werken al bij een temperatuur van zestig gra
den. Deze temperatuur haal je ook bij zuinig rijgedrag
ruimschoots. Zuinig rijden is dus in alle opzichten goed
voor je portemonnee."
Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Meer antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto
'Kortste route' moet veiliger
TomTom gaat met Rijkswaterstaat praten over veili
ge omleidingsroutes in zijn navigatiesystemen, al
dus woordvoerder Alexander Ribbink. Doordat steeds
meer automobilisten navigatie aan boord hebben, wor
den kalme woonerven en dorpsstraten steeds vaker ge
plaagd door druk sluipverkeer omdat ze langs de alterna
tieve, 'kortste route' liggen. Vooruitlopend meldt Tom-
Tom al de maximumsnelheid van elke weg.
Carnival wordt compacter
Kia heeft een nieuwe Carnival, bedoeld als alterna
tief voor de Renault Espace, Peugeot 807 en
Chrysler Voyager. De auto is korter, breder en hoger dan
zijn voorganger. Hij heeft zeven stoelen en de vijf achter
in kunnen worden verschoven, versteld, omgeklapt of
verwijderd. Zes airbags en airco zijn standaard. De 2.7
V6 benzinemotor is goed voor 189 pk en is iets zuiniger
dan de 2.5 die hij vervangt. Dan is er nog een 2.9 turbo
diesel met 185 pk. De schuifdeuren opzij zijn in de luxe
versies op afstand te bedienen. De 2.7 kost 29.995 euro,
de diesel 33.995 euro.
BMW is hard op weg de jonge motorrijder
voor zich te winnen. Met de fonkelnieuwe
F800, maar ook met een nieuwe editie van de
BMW GS, de sterke R1200 S en een nieuwe
K1200 GT.
Door Rien van der Steen
Hij zit wel erg hoog, die GS Ad-
venture. Wanneer je 1.80 meter
lang bent kun je, met de zitting
in de laagste stand, nét met je
tenen aan de grond. Dat is in
sommige situaties knap ris
kant. Een collega donderde er
in staande stand mee om. Maar
als je niet te klein uitgevallen
bent, is BMW's GS Adventure
een fijne motor. Hij is wend-,
baar en heeft een stoer uiter
lijk. De brandstoftank slikt
liefst 33 liter, waardoor het
lijkt of je met gemak in één ruk
een heel eind richting Dakar
kunt geraken. De opvolger van
de R 1150 GS Adventure stamt
weer rechtstreeks af van de
standaard R 1200 GS. Het blok
is inderdaad een boxer, gekop
peld aan een nieuwe zesversnel
lingsbak.
Die heeft een lange eerste ver
snelling die langzaam meesuk-
kelen in het verkeer lastig
maakt. Het blok levert 100 pk,
ruim voldoende om de 256 kilo
GS als de brandweer voort te
stuwen. Zo'n GS mag er dan vol
gens velen niet uitzien, hij rijdt
onvoorstelbaar goed, of het nou
op landweggetjes is of over snel
wegen. Het was altijd al een sta
biel rijdende motor en dat is bij
deze nieuwe en sterkere editie
weer beter geworden. Hij kost
16.050 euro.
Bijgeluiden
De KI 200 GT is heel wat lager
dan de GS. Het blok van deze
toermotor is geknepen tot 152
pk, maar in de snelste uitvoe
ring tot 167 pk opgefokt. De
toermotor is meer nog dan de
GS gemaakt om kilometers
mee te vreten, want de zit ach
ter het stuur is ontspannen. Dat
komt ook doordat het zadel en
het stuur goed verstelbaar zijn.
De viercilinder maakt wat me
chanische bijgeluiden, waar
schijnlijk afkomstig uit de ver
snellingsbak, maar daar schrik
je bij BMW niet zo snel van. Ze
ker niet wanneer je de oude
boxers gewend bent. Het blok
protesteert nauwelijks wan
neer je schijnbaar onder toeren
wilt wegaccelereren. Het maakt
allemaal niet uit totdat je bo
ven 7.000 toeren uit komt. Dan
worden wat üchte trillingen
waarneembaar.
Zenuwachtig
Het stuurgedrag van de GT is
heel precies, en dat komt in ver
raderlijke bochtjes goed van
pas. Op snelheid gedraagt deze
toerbuffel zich onberispelijk.
Enig minpuntje is de haklcetak-
kerige brandstofinjectie bij lage
toeren en dus bij lage snelhe
den. De motor wordt dan wat
zenuwachtig als je niet heel
nauwkeurig met de rechterpols
commando's aan het brandsto-
De R1200 GS moet het hebben
van kracht en wendbaarheid.
finjectiesysteem geeft.De ve
ring is met een knopje elektro
nisch aan te passen aan de om
standigheden. Aan slechte weg,
maar ook aan belading. Prettig
is het deels geïntegreerde abs
remsysteem: knijp je de voor-
rem in dan wordt tegelijkertijd
de achterrem bediend. Anders
om niet. Als accessoire kun je
een xenon-koplamp (421 euro)
bestellen, en dat is nieuw in mo-
torland. Verder kun je zadel- en
handvatverwarming bestellen,
cruise control, alarm, banden-
Duidelijk te zien is hoe glad de
K1200 GT vormgegeven is.
Foto's Raymond de Haan
spanningscontrole en naviga
tie. Maar ook zonder dat alles
heb je voor 20.350 euro een
snelle motor met veel comfort
en een makkelijk rijgedrag.
Offerte beurt op website
Fiat heeft een nieuwe website (www.vastenzeker-
fiat.nl) waarbij je door het kenteken van de auto in
te tikken inzage krijgt in de kosten van de eerstvolgen
de onderhoudsbeurt. De site informeert over accessoi
res, Fiat lifestyle-artikelen, service, schadeherstel en fi
nancieringen.
Veel reacties
De Nationale Zuinigheidstest heeft veel reacties van
lezers opgeleverd. Vorige week was de bijlage Auto
gewijd aan deze vergelijkende lezerstest op het gebied
van brandstofver
bruik. Dat heeft ge
leid tot tal van vra
gen over de deelne
mende auto's. Die
moesten energiela-
bel A of B hebben, oftewel uitvoeringen die 10 tot meer
dan 20 procent zuiniger rijden dan gemiddeld in hun
klasse.
Meer op www.nationalezuinigheidstest.nl
Q)1:14
Renault 16TX
1973-1979
1647 cc, 93 pk, 170 km/u
Zuinig door vijfbak en grote
motor die lage toerentallen draait.
50-54 pk, 140-143 km/u
Compacte diesel nogmaals uitgevonden,
acceleratie meten met stopwatch.
1978 cc, 90 pk, 170 km/u
Gunstige luchtweerstand en
efficiënte motor.
Al lijkt dat soms anders, zuinige auto's zijn echt niet
van de laatste jaren. Ook onze ouders en grootouders
konden al autorijden met een spaarkannetje
De afgebeelde auto's bereikten in hun tijd
een laag verbruik in vergelijking met
klassegenoten.
Eerste compacte diesel, acceleratie
te meten met kalender.
Q)1:19 tot 1:14
Citroën 2CV
1949-1990
375- 602 cc, 9-33 pk, 65-116 km/u
Naarmate prestaties verbeteren
steeds minder zuinig.
0)1:14
Panhard Dyna Z (later PL17)
1954-1965
848 cc, 35-50 pk, 120-150 km/u
Ruim, laag gewicht, goede
stroomlijn, efficiënte motor.
Rhalf van Heusden van The Chopperdome op zijn
Verkeer^! Test uw theoriekennis
U stopt om voorrang te verlenen aan de
bus. Is uw positie juist?
Q Ja.
Nee.
Snelste Cooper ooit
Hij is er in een gelimiteerde oplage en sterker dan
ooit: de Mini Cooper S met de John Cooper Works GP
Kit peurt 218
pk uit zijn
1.6 liter mo
tor. Er zullen
2.000 exem
plaren ge
maakt wor
den. Hij
heeft twee
stoelen voor
in, achterin
ontbreekt
meubilair. De snelste Mini die ooit bestond: de John
De auto is Cooper Works GP Kit.
uitgerust
met een sperdifferentieel tussen de voorwielen. Wie air
co wil, hoeft daarvoor niks bij te betalen.