Auto
Alfa. Spider moet warm onthaal missen
mi
Bijdehand
Even doorbijten
Aniwêrp - Sanjui S
MLLBNQB1
in samenwerking met AutoTrack.nl
La Signorina
AutdTeam OPEL CHEVROLET
AUTOTEAM NIEUW SERVICE SCHADEHERSTEL
I
e
■■C-sa»
VDO DAYTON MS 2010
NAVIGATIESYSTEEM
(Europa al geïnstalleerd)
,2499 OP OP
wij willen blije klanten
De Peilstok
3 De nieuw aan te leggen snelweg tussen
Almere en Amsterdam gaat waar
schijnlijk dwars door natuurgebied het
Naardermeer. En afgelopen week werd
besloten dat de laatste zeven kilometer van
de A4 door natuurgebied Midden-Delftland
wordt aangelegd. Mogen snelwegen nog wel
ten koste gaan van natuurgebieden?
Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
C jS Peter Wilbers van Senter Novem, initiatiefnemer
van de Nieuwe Rijden-campagne: „Het is goed te
zien dat het onderwerp leeft. Elk jaar ondervragen wij
ruim duizend rijbewijsbezitters uitvoerig over hun
rijgedrag. Uit onze laatste evaluatie blijkt dat 38 procent
van de mensen de bandenspanning regelmatig
controleert. Bovendien neemt dertig procent van de
mensen Het Nieuwe Rijden over. Onze doelstelling is dat
in 2010 minimaal de helft van de automobilisten Het
Nieuwe Rijden toepast. Aangezien slechts negen procent
van de automobilisten in jullie Peilstok aangeeft nooit
zuinig te rijden, lijkt het programma op de goede weg te
zijn."
Voelt u het al een beetje
kriebelen? Ik wel hoor!
Nog een paar weekjes en
dan proppen we de auto hele
maal vol en trekken er fijn op
uit. Vier miljoen Nederlanders
met palchembeet vijftig miljoen
Belgen, Duitsers, Fransen en En
gelsen. En allemaal tegelijker
tijd. Richting zon, zee, het war
me zuiden en een welverdiende
rust. Op plusminus twintig vier
kante meter eigen plekje. Mits
je vooraf gereserveerd hebt.
Wat is er lekkerder dan na neg
enenveertig weken tobben in
een eigen huis eindelijk weer
eens heerlijk relaxen in een
tent? Wég met de vaatwasser,
het donzen dekbed, de breed
beeldtelevisie en een wc met zit
comfort. We gaan volop genie
ten van met handwarm water
afwassen in het washok, tan
denknarsend wennen aan het
luchtbed en met een goed ver
stopt rolletje hygiënisch papier
op weg naar het sanitaire gaatje
in de grond.
Kortom: feest, feest en nog er
'ns feest. De weg ernaar toe is
meestal even doorbijten. Van
wege nogal veel mensen, tegelij
kertijd en allemaal dezelfde
richting. Zo'n situatie leidt on
vermijdelijk tot files. Niet al
leen op de wegen maar ook bij
de tankstations, de wegrestau
rants waar je - na heel lang
wachten - uitsluitend maaltij
den leunt verkrijgen die, vanwe
ge de voedingswaarde, dan
weer leiden tot files bij de toilet
ten van verderop gelegen open
bare parkeergelegenheden.
Maar ik zal de kniesoor niet
zijn die daarop let. Want vroeg
of laat komen we uiteindelijk
toch aan op de piekwaar we
moeten zijn. En dan mag na
een jaar de tent weer uit de zak.
Hoe was het ook alweer? Al sla
je me dood, ik heb geen idee!
En vanwege de volkomen verre
gende vakantie van verleden
jaar blijken de handige merkte
kens op de stangen helemaal
doorgelopen! Dolle pret natuur
lijk. Gelukkig is er altijd wel
een medekampeerder die te
hulp schiet. En als het boeltje
dan eenmaal staat is het pilsje
van dertig graden uit de achter
bak misschien éven wennen
maar daarna toch best nog wel
een soort van lekker.
En dan wéét je het. Dit is de ko
mende weken mijn voorland.
Niet heftig vrijen vanwege nul
komma nul privacy. Éérst ver
branden, dan vervellen en in al
le kleuren van de regenboog
weer thuiskomen. En gezellig
veel éénpansmaaltijden vanwe
ge maar twee gaspitten. Nog
even de laatste loodjes maar
dan is het gelukkig zover!
Lang leve de vakantie!
Breng een nuttige
auto naar Afrika
Door Joop van der Pol
Wat begon als een vakan
tie-avontuur is voor Cor en Ga
by de Bresser uit het Belgische
Poppel uitgegroeid tot een be
langrijk levensdoel. Twee jaar
terug reed Cor in een aftandse
jeep Amsterdam-Dakar, de ral
ly-parodie met oude barrels die
in Afrika werden achtergelaten.
Toen vorig jaar het schoolbusje
van Poppel werd vervangen, be
dacht Gaby dat ze daar in Da
kar of Gambia heel wat meer
aan zouden hebben dan aan
nog meer afgedankt roest op
wielen. De school vond het een
prachtidee, en voor ze het wis
ten konden Cor en Gaby 7.000
kilometer verderop, in het
plaatsje Kartong in Gambia, de
dorpsgemeenschap daar blij
maken met een heuse school
bus. Met andere deelnemers
schonken ze tevens geld voor
een nieuw schooltje.
Helping Hands
Onlangs wist Cor voor een sym
bolisch bedrag opnieuw de
hand te leggen op een school
bus, nu uit het buurdorp Ra
vels. .Waarom zouden we het
aangename niet met het nutti
ge combineren?", dacht Cor, en
hij riep een stichting in het le
ven, Helping Hands. Het echt
paar hoopt zo ook anderen te
betrekken bij hun project Ant-
werpen-Dakar. Het wil met
liefst tientallen gelijkgestem
den in oktober de reis opnieuw
maken, met bruikbare voertui
gen. De Bresser: „Busjes, 4x4's,
vrachtwagentjes, maakt niet
uit. Deelnemers wacht een
avontuurlijke tocht, een presi
dentiële ontvangst in Banjul en
vooral veel voldoening. De reis
hoeft weinig te kosten, al hele
maal niet met sponsors. We
kamperen, dus dure hotels zijn
taboe."
Info: www.antwerpendakar.com;
www.schoolbusteam.nl;
tel. (0032)14657457
Blackspot
Een zwarte plek, betekent
het letterlijk. En die naam
is vrij logisch. Want een
blackspot is vakjargon voor een
kruising waar gedurende drie
achtereenvolgende jaren mini
maal zes dodelijke ongevallen
plaatsvonden. Om dit macabe
re getal terug te dringen ont
wierp Gijs Ockeloen de
blackspotspiegel. Grootte, bolling en inkijkhoek zijn zo
aangepast dat vrachtwagenschauffeurs fietsers beter
kunnen zien. De spiegel werd al in 1994 in Amsterdam
geïntroduceerd, maar verschijnt nu in een verbeterde
versie in de stad. Bij succes zal de spiegel ook elders wor
den geïntroduceerd.
Goed bekeken.
Banden per postorder
Goedkopeautobanden.nl is een onderneming, die via
internet autobanden aanbiedt tegen groothan-
delsprijzen. De banden worden tegen de laagst mogelijk
ke prijzen (aldus de firma) bij de consument thuis of bij
de montagepartner binnen twee of drie dagen in de
buurt afgeleverd. Er worden ruim 40 merken banden ge
leverd.
Info" www.goedkopeautobanden nl
Flitspalenzoeker
Redactie bijlagen: 0113-315680
www.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 314460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770
Nationaal: 020-4562500
vrijdag 30 juni 2006
KENNISMAKING
Alfa Romeo heeft ein
delijk een nieuwe Spi
der. Een open auto
volgens Alfa's warm
ste tradities. Maar of
de importeur hem
ook bij de Nederland
se klanten krijgt?
Door Rien van der Steen
i
pen auto s zijn
n ge V00r ^omeo
^B traditioneel net
zo belangrijk als
de scheve toren
voor Pisa. Alfa geeft altijd hoog
op van de emotie, die het in
zijn modellen legt. En volgens
de fabrikant is dat met de nieu
we Spider niet anders. Toch
moet het merk in Nederland
erg oppassen. De organisatie
van de nieuwe importeur ram
melt, de verkopen blijven ach
ter en de dealers zijn ontevre
den.
Pininfarina leverde het design
van de nieuwe open Alfa, sa
men met het Centro Stile van
Alfa Romeo. De dichte Brera
waarvan de Spider is afgeleid,
was weer getekend dóór concur
rent Giugiaro. En de productie
daarvan gaf Alfa in handen van
Pininfarina. Zo houden ze el
kaar lekker aan het werk in Tu
rijn.
De Spider is er in twee outfits:
met 2.2/185 pk JTS benzinemo
tor of als vierwielaangedreven
Q4 met de dikke 3.2 liter 260
pk zescilinder.
Dynamiek
Bij Alfa Romeo in Italië begin
nen ze al gauw te redekavelen
over temperament en dyna
miek. Met de constructie is ook
niets mis, maar in het geval van
de viercilinder valt het met die
dynamiek reuze mee. Hij rijdt
aardig door hoor, maar hij. be
looft .meer dan hij waarmaakt.
We kunnen er niks geestdrif
tigs over op papier krijgen. Het
geluid uit de twee dubbele uitla
ten is plezierig, maar het motor
geluid overheerst iets te veel.
De V6 is van een ander slag:
een berg motorgeweld en bijte-
rige wegligging door het
4wd-systeem. Sturen doet de
Spider uitstekend, met veel ge
voel.
De tweezitter is iets korter dan
de Brera, maar hij heeft dezelf
de wielbasis. Terwijl de Brera
maar 236 liter kofferruim
heeft, biedt de Spider 253 liter,
ongeacht of het linnen dak nou
open of dicht is. Achter de twee
stoelen is een klein beetje op-
bergplek en daar zitten ook
nog knotsen van rollbars die be
scherming bieden bij een onver
hoopte koprol. De roadster
heeft zes airbags, waarvan twee
voor de benen van de inzitten
den, een bandenreparatiekit,
stabiliteitscontrole en klimaat-
controle. De turbulentie om je
hoofd valt met geopende .kap
en bij geoorloofde snelheden
wel mee.
Lollobrigida
Traditioneel mag de Spider zich
in een grote schare bewonde
raars verheugen. Vooral de
1600 Spider Duetto uit 1966
schopte het tot grote hoogten.
Acteur Dustin Hoffman reed er
in The Graduate mee. Ook film
sterren als Gina Lollobrigida,
Michel Piccoü en Kevin Costner
bewogen zich op het doek
voort in een Duetto. Voor de
Amerikanen werd het een cult-
car zonder weerga.
Ruzie
Of de nieuwe Spider op de mo
menteel rotsachtige Nederland
se bodem wel zal gedijen is
even afwachten. Hij komt pas
in oktober - na de zomer! - en
dat tekent de positie van Alfa in
Nederland. Sinds de import een
jaar geleden ter hand is geno
men door de firma Kroymans
in Houten is er meer ruzie ge
maakt dan verkocht. Kroymans
beloofde verdubbeling van de
afzet, maar het lijkt eerder op
halvering van de aantallen. En
kele weken geleden werd Henk
Salomons - binnen de branche
wel aangeduid als 'Henk de Tank'
- bij de motorfietsen van Suzuki
weggehaald om Alfa Romeo op
nieuw onder Nederlandse aan
dacht te brengen. Salomons wil
volgend jaar scoren met de op
volger van de 147, de 149. Hij
worstelt vooralsnog met mui
tende dealers en een zeer ge
brekkig netwerk.
Ook de prijs van de Spider is
nog een raadsel. In Duitsland
gaat hij vanaf 35.800 kosten.
Dit leert ons dat de Spider hier
minstens 45 mille moet gaan
opbrengen, tussen 2- en 3.000
euro meer dan de Brera.
Q) In 1982 kreeg de Spider bij een facelift enorme
kunststof spoilers, in 1990 volgde de derde en laatste
facelift. De open GTV oogstte later nooit meer dezelfde
bewondering als de oude Spiders.
Q) In 1950 verscheen de Giulietta Spider, waarvoor de
fabriek tekeningen van zowel Bertone als Pininfarina
gébruikte. In Italië kreeg de auto de koosnaam La
Signorina. De auto beleefde zijn première op de
Amerikaanse markt, de lucratieve markt waar Alfa zo
snel mogelijk wil terugkeren.
Qiln 1966 presenteerde Pininfarina de 1600 Spider. Zijn
vormen ontleende hij aan de 1900 C52 - de Vliegende
Schotel - van veertien jaar eerder. De Italianen vonden
1600 een emotieloze naam, zodat ze daar snel Duetto
aan toevoegden.
Kinderen van Kartong worden 16 kilometer van en naar school vervoerd
dankzij de oude schoolbus van Poppel. Foto Helping Hands
Column
Nieuw* Rijders!
QHet campagneteam van Het Nieuwe
Rijden kan tevreden zijn. Vorige week
vroegen we of u zuinig rijdt en hoe u dat
doet. Slechts negen procent gaf aan niet aan
zuinig rijden te doen. De overige 91 procent
probeert wel brandstof te besparen door vlot
door te schakelen, het gelijk houden van de
snelheid en de auto waar mogelijk te laten
uitrollen.
Hoe probeert u
zuiniger te rijden?
<4^1 'k schakel vlot door
Ik probeer mijn snelheid gelijk te houden
Waar mogelijk laat ik de auto uitrollen
O Ik controleer regelmatig de bandenspanning
Ik doe de lichten overdag niet aan
Ik doe niet aan zuinig rijden
Ik zet de motor uit bij korte stops
O 'k maak nooit gebruik van de airco
20%
18%
18%
16%
11%
9%
5%
3%
De Hawk Eye is een apparaatje, dat de automobilist
waarschuwt als er een flitspaal aan komt. Het ding
kost 149,95 euro
en is te koop bij
Target Automoti
ve. Ook traject-
controles, lussen
en inffaroodca-
mera's heeft het
apparaatje in de
peiling. Volgens
de importeur is
Hawk Eye vol
strekt legaal om
dat het niet ge
schikt is om ra
darsignalen te
ontvangen.
Reclame voor de Hawk Eye: 'De flits
paal kan zijn koffers wel pakken'.