Auto Alfa. Spider moet warm onthaal missen mi Bijdehand Even doorbijten Aniwêrp - Sanjui S MLLBNQB1 in samenwerking met AutoTrack.nl La Signorina AutdTeam OPEL CHEVROLET AUTOTEAM NIEUW SERVICE SCHADEHERSTEL I e ■■C-sa» VDO DAYTON MS 2010 NAVIGATIESYSTEEM (Europa al geïnstalleerd) ,2499 OP OP wij willen blije klanten De Peilstok 3 De nieuw aan te leggen snelweg tussen Almere en Amsterdam gaat waar schijnlijk dwars door natuurgebied het Naardermeer. En afgelopen week werd besloten dat de laatste zeven kilometer van de A4 door natuurgebied Midden-Delftland wordt aangelegd. Mogen snelwegen nog wel ten koste gaan van natuurgebieden? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. C jS Peter Wilbers van Senter Novem, initiatiefnemer van de Nieuwe Rijden-campagne: „Het is goed te zien dat het onderwerp leeft. Elk jaar ondervragen wij ruim duizend rijbewijsbezitters uitvoerig over hun rijgedrag. Uit onze laatste evaluatie blijkt dat 38 procent van de mensen de bandenspanning regelmatig controleert. Bovendien neemt dertig procent van de mensen Het Nieuwe Rijden over. Onze doelstelling is dat in 2010 minimaal de helft van de automobilisten Het Nieuwe Rijden toepast. Aangezien slechts negen procent van de automobilisten in jullie Peilstok aangeeft nooit zuinig te rijden, lijkt het programma op de goede weg te zijn." Voelt u het al een beetje kriebelen? Ik wel hoor! Nog een paar weekjes en dan proppen we de auto hele maal vol en trekken er fijn op uit. Vier miljoen Nederlanders met palchembeet vijftig miljoen Belgen, Duitsers, Fransen en En gelsen. En allemaal tegelijker tijd. Richting zon, zee, het war me zuiden en een welverdiende rust. Op plusminus twintig vier kante meter eigen plekje. Mits je vooraf gereserveerd hebt. Wat is er lekkerder dan na neg enenveertig weken tobben in een eigen huis eindelijk weer eens heerlijk relaxen in een tent? Wég met de vaatwasser, het donzen dekbed, de breed beeldtelevisie en een wc met zit comfort. We gaan volop genie ten van met handwarm water afwassen in het washok, tan denknarsend wennen aan het luchtbed en met een goed ver stopt rolletje hygiënisch papier op weg naar het sanitaire gaatje in de grond. Kortom: feest, feest en nog er 'ns feest. De weg ernaar toe is meestal even doorbijten. Van wege nogal veel mensen, tegelij kertijd en allemaal dezelfde richting. Zo'n situatie leidt on vermijdelijk tot files. Niet al leen op de wegen maar ook bij de tankstations, de wegrestau rants waar je - na heel lang wachten - uitsluitend maaltij den leunt verkrijgen die, vanwe ge de voedingswaarde, dan weer leiden tot files bij de toilet ten van verderop gelegen open bare parkeergelegenheden. Maar ik zal de kniesoor niet zijn die daarop let. Want vroeg of laat komen we uiteindelijk toch aan op de piekwaar we moeten zijn. En dan mag na een jaar de tent weer uit de zak. Hoe was het ook alweer? Al sla je me dood, ik heb geen idee! En vanwege de volkomen verre gende vakantie van verleden jaar blijken de handige merkte kens op de stangen helemaal doorgelopen! Dolle pret natuur lijk. Gelukkig is er altijd wel een medekampeerder die te hulp schiet. En als het boeltje dan eenmaal staat is het pilsje van dertig graden uit de achter bak misschien éven wennen maar daarna toch best nog wel een soort van lekker. En dan wéét je het. Dit is de ko mende weken mijn voorland. Niet heftig vrijen vanwege nul komma nul privacy. Éérst ver branden, dan vervellen en in al le kleuren van de regenboog weer thuiskomen. En gezellig veel éénpansmaaltijden vanwe ge maar twee gaspitten. Nog even de laatste loodjes maar dan is het gelukkig zover! Lang leve de vakantie! Breng een nuttige auto naar Afrika Door Joop van der Pol Wat begon als een vakan tie-avontuur is voor Cor en Ga by de Bresser uit het Belgische Poppel uitgegroeid tot een be langrijk levensdoel. Twee jaar terug reed Cor in een aftandse jeep Amsterdam-Dakar, de ral ly-parodie met oude barrels die in Afrika werden achtergelaten. Toen vorig jaar het schoolbusje van Poppel werd vervangen, be dacht Gaby dat ze daar in Da kar of Gambia heel wat meer aan zouden hebben dan aan nog meer afgedankt roest op wielen. De school vond het een prachtidee, en voor ze het wis ten konden Cor en Gaby 7.000 kilometer verderop, in het plaatsje Kartong in Gambia, de dorpsgemeenschap daar blij maken met een heuse school bus. Met andere deelnemers schonken ze tevens geld voor een nieuw schooltje. Helping Hands Onlangs wist Cor voor een sym bolisch bedrag opnieuw de hand te leggen op een school bus, nu uit het buurdorp Ra vels. .Waarom zouden we het aangename niet met het nutti ge combineren?", dacht Cor, en hij riep een stichting in het le ven, Helping Hands. Het echt paar hoopt zo ook anderen te betrekken bij hun project Ant- werpen-Dakar. Het wil met liefst tientallen gelijkgestem den in oktober de reis opnieuw maken, met bruikbare voertui gen. De Bresser: „Busjes, 4x4's, vrachtwagentjes, maakt niet uit. Deelnemers wacht een avontuurlijke tocht, een presi dentiële ontvangst in Banjul en vooral veel voldoening. De reis hoeft weinig te kosten, al hele maal niet met sponsors. We kamperen, dus dure hotels zijn taboe." Info: www.antwerpendakar.com; www.schoolbusteam.nl; tel. (0032)14657457 Blackspot Een zwarte plek, betekent het letterlijk. En die naam is vrij logisch. Want een blackspot is vakjargon voor een kruising waar gedurende drie achtereenvolgende jaren mini maal zes dodelijke ongevallen plaatsvonden. Om dit macabe re getal terug te dringen ont wierp Gijs Ockeloen de blackspotspiegel. Grootte, bolling en inkijkhoek zijn zo aangepast dat vrachtwagenschauffeurs fietsers beter kunnen zien. De spiegel werd al in 1994 in Amsterdam geïntroduceerd, maar verschijnt nu in een verbeterde versie in de stad. Bij succes zal de spiegel ook elders wor den geïntroduceerd. Goed bekeken. Banden per postorder Goedkopeautobanden.nl is een onderneming, die via internet autobanden aanbiedt tegen groothan- delsprijzen. De banden worden tegen de laagst mogelijk ke prijzen (aldus de firma) bij de consument thuis of bij de montagepartner binnen twee of drie dagen in de buurt afgeleverd. Er worden ruim 40 merken banden ge leverd. Info" www.goedkopeautobanden nl Flitspalenzoeker Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl/auto E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 314460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770 Nationaal: 020-4562500 vrijdag 30 juni 2006 KENNISMAKING Alfa Romeo heeft ein delijk een nieuwe Spi der. Een open auto volgens Alfa's warm ste tradities. Maar of de importeur hem ook bij de Nederland se klanten krijgt? Door Rien van der Steen i pen auto s zijn n ge V00r ^omeo ^B traditioneel net zo belangrijk als de scheve toren voor Pisa. Alfa geeft altijd hoog op van de emotie, die het in zijn modellen legt. En volgens de fabrikant is dat met de nieu we Spider niet anders. Toch moet het merk in Nederland erg oppassen. De organisatie van de nieuwe importeur ram melt, de verkopen blijven ach ter en de dealers zijn ontevre den. Pininfarina leverde het design van de nieuwe open Alfa, sa men met het Centro Stile van Alfa Romeo. De dichte Brera waarvan de Spider is afgeleid, was weer getekend dóór concur rent Giugiaro. En de productie daarvan gaf Alfa in handen van Pininfarina. Zo houden ze el kaar lekker aan het werk in Tu rijn. De Spider is er in twee outfits: met 2.2/185 pk JTS benzinemo tor of als vierwielaangedreven Q4 met de dikke 3.2 liter 260 pk zescilinder. Dynamiek Bij Alfa Romeo in Italië begin nen ze al gauw te redekavelen over temperament en dyna miek. Met de constructie is ook niets mis, maar in het geval van de viercilinder valt het met die dynamiek reuze mee. Hij rijdt aardig door hoor, maar hij. be looft .meer dan hij waarmaakt. We kunnen er niks geestdrif tigs over op papier krijgen. Het geluid uit de twee dubbele uitla ten is plezierig, maar het motor geluid overheerst iets te veel. De V6 is van een ander slag: een berg motorgeweld en bijte- rige wegligging door het 4wd-systeem. Sturen doet de Spider uitstekend, met veel ge voel. De tweezitter is iets korter dan de Brera, maar hij heeft dezelf de wielbasis. Terwijl de Brera maar 236 liter kofferruim heeft, biedt de Spider 253 liter, ongeacht of het linnen dak nou open of dicht is. Achter de twee stoelen is een klein beetje op- bergplek en daar zitten ook nog knotsen van rollbars die be scherming bieden bij een onver hoopte koprol. De roadster heeft zes airbags, waarvan twee voor de benen van de inzitten den, een bandenreparatiekit, stabiliteitscontrole en klimaat- controle. De turbulentie om je hoofd valt met geopende .kap en bij geoorloofde snelheden wel mee. Lollobrigida Traditioneel mag de Spider zich in een grote schare bewonde raars verheugen. Vooral de 1600 Spider Duetto uit 1966 schopte het tot grote hoogten. Acteur Dustin Hoffman reed er in The Graduate mee. Ook film sterren als Gina Lollobrigida, Michel Piccoü en Kevin Costner bewogen zich op het doek voort in een Duetto. Voor de Amerikanen werd het een cult- car zonder weerga. Ruzie Of de nieuwe Spider op de mo menteel rotsachtige Nederland se bodem wel zal gedijen is even afwachten. Hij komt pas in oktober - na de zomer! - en dat tekent de positie van Alfa in Nederland. Sinds de import een jaar geleden ter hand is geno men door de firma Kroymans in Houten is er meer ruzie ge maakt dan verkocht. Kroymans beloofde verdubbeling van de afzet, maar het lijkt eerder op halvering van de aantallen. En kele weken geleden werd Henk Salomons - binnen de branche wel aangeduid als 'Henk de Tank' - bij de motorfietsen van Suzuki weggehaald om Alfa Romeo op nieuw onder Nederlandse aan dacht te brengen. Salomons wil volgend jaar scoren met de op volger van de 147, de 149. Hij worstelt vooralsnog met mui tende dealers en een zeer ge brekkig netwerk. Ook de prijs van de Spider is nog een raadsel. In Duitsland gaat hij vanaf 35.800 kosten. Dit leert ons dat de Spider hier minstens 45 mille moet gaan opbrengen, tussen 2- en 3.000 euro meer dan de Brera. Q) In 1982 kreeg de Spider bij een facelift enorme kunststof spoilers, in 1990 volgde de derde en laatste facelift. De open GTV oogstte later nooit meer dezelfde bewondering als de oude Spiders. Q) In 1950 verscheen de Giulietta Spider, waarvoor de fabriek tekeningen van zowel Bertone als Pininfarina gébruikte. In Italië kreeg de auto de koosnaam La Signorina. De auto beleefde zijn première op de Amerikaanse markt, de lucratieve markt waar Alfa zo snel mogelijk wil terugkeren. Qiln 1966 presenteerde Pininfarina de 1600 Spider. Zijn vormen ontleende hij aan de 1900 C52 - de Vliegende Schotel - van veertien jaar eerder. De Italianen vonden 1600 een emotieloze naam, zodat ze daar snel Duetto aan toevoegden. Kinderen van Kartong worden 16 kilometer van en naar school vervoerd dankzij de oude schoolbus van Poppel. Foto Helping Hands Column Nieuw* Rijders! QHet campagneteam van Het Nieuwe Rijden kan tevreden zijn. Vorige week vroegen we of u zuinig rijdt en hoe u dat doet. Slechts negen procent gaf aan niet aan zuinig rijden te doen. De overige 91 procent probeert wel brandstof te besparen door vlot door te schakelen, het gelijk houden van de snelheid en de auto waar mogelijk te laten uitrollen. Hoe probeert u zuiniger te rijden? <4^1 'k schakel vlot door Ik probeer mijn snelheid gelijk te houden Waar mogelijk laat ik de auto uitrollen O Ik controleer regelmatig de bandenspanning Ik doe de lichten overdag niet aan Ik doe niet aan zuinig rijden Ik zet de motor uit bij korte stops O 'k maak nooit gebruik van de airco 20% 18% 18% 16% 11% 9% 5% 3% De Hawk Eye is een apparaatje, dat de automobilist waarschuwt als er een flitspaal aan komt. Het ding kost 149,95 euro en is te koop bij Target Automoti ve. Ook traject- controles, lussen en inffaroodca- mera's heeft het apparaatje in de peiling. Volgens de importeur is Hawk Eye vol strekt legaal om dat het niet ge schikt is om ra darsignalen te ontvangen. Reclame voor de Hawk Eye: 'De flits paal kan zijn koffers wel pakken'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25