binnenvaart speelt grotere rol
Happen naar leven in de zeebodem
Sinterklaasdebat
staat bol van
de verlanglijstjes
Transportbedrijf wil niet boeten voor gedumpt afval
Woordenboekenmuseum in Sluis
Vignet treft Zeeuws-Vlamingen
Werkstraf wegens mishandeling
ING Bank Hulst gaat dicht
Braderie in
Sint-Philipsland
avenschapsdirecteur Van der Hart voorziet sterke groei
iefstal
zaterdag 24 juni 2UUö swb 1J
SLUIS - In het Belfort in Sluis komt mogelijk een interna
tionaal woordenboekenmuseum. De stichting Johan Hen
drik van Dale wil in de geboorteplaats van de grondleg
ger van het Groot Woordenboek der Nederlandse Taal het
museum opzetten als een van de activiteiten om taal on
der de aandacht te brengen. Het is de bedoeling dat er
woordenboeken uit de hele wereld te zien zijn. Het mu
seum is ook bedoeld om toeristen naar Sluis te halen.
PvZ-Statenlid J. Hageman vestigde gisteren in de Staten
van Zeeland aandacht op de plannen. Hij stelde vast dat
de stichting en de gemeente Sluis het museum niet alleen
van de grond kunnen krijgen. Hulp van de provincie is on
ontbeerlijk. Gedeputeerde H. van Waveren (CDA, cul
tuur) kende de plannen in Sluis niet, maar hij toonde zich
zeer geïnteresseerd.
MIDDELBURG - Zeeland gaat op zoek naar compensatie
voor de inwoners van Zeeuws-Vlaanderen wanneer in Bel
gië een wegenvignet wordt ingevoerd. Dat vignet bete
kent dat Zeeuws-Vlamingen altijd geld kwijt zijn om an
dere delen van Nederland te bereiken. Voor de Wester-
scheldetunnel moet immers ook worden betaald. De
PvdA in de Staten van Zeeland kaartte deze kwestie giste
ren aan. Fractievoorzitter P. Holtring wees erop dat zo'n
situatie zich elders in Nederland nergens voordoet. Hij
vond dat de Zeeuws-Vlamingen onevenredig worden ge
troffen door de invoering van het vignet, dat de Belgen
vanaf 1 januari 2008 van toepassing willen verklaren. De
Staten namen een motie aan (met de stemmen van de
WD-fractie tegen) waarin het dagelijks provinciebestuur
de opdracht kreeg de kwestie bij de Nederlandse en de
Belgische autoriteiten aan te kaarten.
MIDDELBURG - Een 40-jarige inwoner van Westdorpe
hield gisteren in Middelburg vol zijn ex-vriendin alleen
een duw te hebben gegeven. Politierechter L. van Dijke
meende dat de man haar ook had geschopt en geslagen.
„De zwellingen en kneuzingen kunnen niet van een duw
komen." De politierechter vond de mishandeling beneden
peil en veroordeelde de man tot dertig uur werkstraf,
waarvan zestien uur voorwaardelijk. Verdachte zei vorig
jaar 22 augustus in Hulst zijn ex in een'winkel te zijn te
gengekomen. „Toen ze sloeg heb ik haar een duw gege
ven." Het slachtoffer had verklaard dat hij had gedron
ken en door hem was mishandeld. Officier van justitie
J. Zondervan eiste dertig uur werkstraf.
HULST - Het kantoor van de ING Bank in Hulst gaat vrij-
dag 30 juni definitief dicht. De sluiting betekent een ver
lies aan werkgelegenheid van vijf arbeidsplaatsen. Vol
gens een woordvoerder van ING Bank in Amsterdam pro
beert het bankconcern het personeel als regel in eerste in
stantie elders binnen het bedrijf aan een nieuwe baan te
helpen. Anders wordt men geholpen bij het vinden van an
der werk buiten het bedrijf. De sluiting van het kantoor is
een direct gevolg van de terugloop van het banktoerisme.
Door de fiscale harmonisatie tussen Nederland en België
is het voor onze zuiderburen niet langer interessant
(zwart) spaargeld op Nederlandse rekeningen te hebben.
Hoor Adri Klinkenberg
KAPELLE - Transportonderne
mer Kole uit Kapelle voelt zich
'principieel' niet verantwoorde
lijk voor een grote partij ver
vuilde loopfolie uit de glastuin
bouw die vorig jaar door het be
drijf De Val werd gestort op
het bedrijfsterrein van Kole
aan de Rijksweg in Kapelle.
Desondanks heeft Kole het af
val na ruim drie maanden laten
weghalen door afvalverwerker
Sita die op hetzelfde bedrijven
terrein zit als Kole. Helaas
voor het transportbedrijf ge
beurde het verwij déren van de
folie één dag te laat. Daardoor
moet Kole aan de gemeente Ka
pelle nu een dwangsom van
7200 euro betalen. Die was op
gelegd in mei 2005 om Kole on
der druk te zetten de folie weg
te halen. Dat bedrag is nog niet
voldaan.
Kole wil zich niet bij de gang
van zaken neerleggen. Gisteren
stond hij in een van de rechtsza
len van de Raad van State te
genover het gemeentebestuur.
De. ondernemer begon met de
stelling dat de gemeente de
dwangsom naar een verkeerd
adres heeft gestuurd. „Dat gaat
wel vaker mis in deze gemeen
te. Ook met de aanslagen onroe-
rendezaakbelasting is altijd
wat mis", zei Kole die de gebou
wen op het bedrijventerrein
aan de Rijksweg in eigendom
heeft en verhuurt aan onder an
dere Sita. Kole vindt verder
dat de gemeente niet bij hem
had moeten zijn maar bij De
Val 'die nu in zijn vuistje
lacht'.
Ook zou de opgelegde dwang
som te hoog zijn. Het afvoeren
van het afval kostte Kole maar
1000 euro, zei hij gisteren. Hoe
hij aan het afval kwam? „We
hadden folie besteld om proe
ven te doen met recycling".
Maar wat geleverd werd was
ander materiaal dan Kole had
besteld, zei hij.
De gemeente wees Kole aan als
verantwoordelijke. Hij moet
zelf maar naar De Val gaan. Zo
dra de Raad van State de opge
legde dwangsom in stand laat
zal de gemeente betaling op
eisen.
Uitspraak volgt.
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Kan het niet
wat minder gretig? J. van Gin-
kel (CU) had gisteren weinig op
met de manier waarop zijn colle
ga's in de Staten van Zeeland
gisteren de voorjaarsnota behan
delden. Het kwam voor een be
langrijk deel neer op het uitspre
ken van wensen, die gezien de fi
nanciële positie van de provin
cie goeddeels kunnen worden in
gewilligd.
Het verschijnsel doet zich al lan
ger voor. In het voorjaar - of lie
ver kort voor de zomervakantie
- geven de Staten aan welke nut
tige activiteiten, plannen en ini
tiatieven naar hun mening zeker
in de begroting voor het volgen
de jaar moeten worden opgeno
men.
Dat is, zeker in een periode
waarin geld over is, een aange
name bezigheid. Elke fractie
heeft wel een verlanglijstje en
als de wensen door meerdere
partijen worden gedeeld, is in
williging bijna verzekerd. „Sin
terklaas valt vroeg dit jaar",
merkte ooit iemand op die de
wervelende wensenshow in de
Statenzaal meemaakte.
Van Ginkel had het gisteren
over een 'Sinterklaasdebat'.
„Dit is het moment waarop we
met het dagelijks provinciebe
stuur van gedachten kunnen wis
selen over de keuzes die zijn ge-
SINT-PHILIPSLAND - De bra
deriecommissie van Sint-
Philipsland houdt vandaag haar
jaarlijkse braderie in het dorp.
Tijdens het evenement, dat van
10.00 tot 21.00 uur duurt, zijn ze
ventig standhouders aanwezig.
Ze staan vanaf de Voorstraat,
via de Kerkring, tot aan de
Schoolstraat, 's Ochtends is er
een kinderbraderie, 's Middags
is er ook een sneltekenaar aan
wezig en worden kinderen ge
schminkt bij de brandweerka
zerne. Tegelijkertijd met de bra
derie is er ook een hulpverle
ningsmanifestatie ter gelegen
heid van het zestigjarig bestaan
van de Fliplandse brandweer.
maakt en over de beleidsvoorne
mens voor volgend jaar, maar
dat doen we nauwelijks."
De leden van het dagelijks pro
vinciebestuur schreven zich de
vingers blauw om alle wensen te
noteren. Een greep: de PvdA wil
een experiment met gratis open
baar vervoer, doortrekking van
de West-Vlaamse kusttramlijn
tot in Zeeuws-Vlaanderen en
een armoedemonitor. D66 wil
bezuinigingen die gesubsidieer
de instellingen drie jaar geleden
kregen opgelegd, deels onge
daan maken en een fonds voor
de ontwikkeling van nieuwe ac
tiviteiten in de landbouw.
GroenLinks wil 5 miljoen euro
bijdragen in verbetering van de
Delta wateren en 600.000 euro
voor een Zeeuwse aflevering in
een televisieprogramma over de
geschiedenis van Nederland.
De SGP vestigde de aandacht
op de herdenking volgend jaar
van de vierhonderdste geboorte
dag van Michiel de Ruyter.
Pensioenen
Het CDA wil de bouw van star-
terswoningen bevorderen en de
pensioenen van oud-provin
cie-ambtenaren repareren.
De ChristenUnie zelf pleitte er
voor door te blijven sparen voor
verbreding van de toeleidende
wegen naar de Westerschelde-
tunnel, ook al is in het Schelde-
verdrag afgesproken dat daar
geld voor wordt uitgetrokken.
De spaarpot kan ooit worden
omgekeerd en het resultaat van
de spaarzin kan voor de tunnel
bij Sluiskil worden gebruikt.
Drie wensen leefden zo breed
dat er moties aan werden ge
wijd: voortzetting van het Vrien
dendienst-project voor mensen
met psychiatrische problemen,
een fonds voor behoud van mo
numenten en andere waardevol
le gebouwen en de uitbreiding
van het watersnoodmuseum in
Ouwerkerk. De moties werden
met algemene stemmen aangeno
men, zodat het dagelijks provin
ciebestuur deze verlangens
woensdag tijdens de zogenoem
de voorjaarsconferentie lastig
kan negeren.
Er is 12,5 miljoen euro beschik
baar om alle wensen te vervul
len. En, gaat dat lukken? Gede
puteerde J. Suurmond (WD, fi
nanciën) keek zuinig. Maar dat
doet Sinterklaas altijd.
orWout Bareman
RNEUZEN - Het ha-
nschap Zeeland Seaports
et er alles aan doen om de rol
de binnenvaart in de havens
/ersterken. Tot nu toe ging de
ndacht nog vooral uit naar de
vaart, maar directeur H. van
Hart vindt dat ook het ima-
van Vlissingen en Terneuzen
binnenvaarthavens moet
rden opgepoetst.
WCT wordt overgeslagen via de
binnenvaart wordt afgehandeld.
Dat betekent een totale overslag
voor de binnenvaart van
500.000 tot 700.000 twintigvoets
containers per jaar."
Er is meer containeroverslag op
komst. De firma Kloosterboer
richt een terminal in en het
zelfde doet Sea Invest in de
Scaldiahaven. Van der Hart
sluit ook uitbreiding van de
Zeeland Container Terminal
van Katoen Natie in de Braak
manhaven niet uit. „Al deze
nieuwe activiteiten zullen op al
lerlei gebied meer activiteiten in
de haven genereren. Dit zal zich
vertalen in meer overslag, meer
werkgelegenheid, meer zeevaart
en vooral ook meer binnen
vaart."
Met het oog op die expansie in
vesteert het havenschap de ko
mende tijd in een aantal voorzie
ningen. Daarbij gaat het onder
meer om wachtsteigers voor de
binnenvaart pal achter de West-
havendam van de Sloehaven en
een investering van twee mil
joen in nieuwe kades in Terneu
zen. Daarnaast wordt gepoogd
de haventarieven laag te hou
den. Volgens Van der Hart kan
het schap wat dat betreft de con
currentie met andere havens in
Nederland en België probleem
loos aan.
Duisburg
In de marge van het congres kon
digde de havenschapsdirecteur
aan dat er wordt gestreefd naar
nauwe samenwerking met de
haven van Duisburg. Duisport
is de grootsdte binnenvaart-
haven van Europa en draai
schijf voor de doorvoer van en
naar het Duitse achterland. Van
der Hart zit legio kansen. Bin
nenkort gaat hij op bezoek bij
president-directeur E. Staake
van de haven, die gisteren tij
dens het congres zijn aanpak
toelichtte.
COR DE JONGE
Twee medewerkers nemen een monster voor het laboratorium mee. Enkele onderzoeksschepen bekijken of de natuur in de Noordzee last gaat krijgen van de zandwin
ning ten behoeve van de Tweede Maasvlakte. foto Roy Borghouts/GPD
Onderzoek tussen Schouwen en IJmuiden vanwege zandwinning Tweede Maasvlakte
door Remko Tanis
ROTTERDAM - Voor de aan
leg van de Tweede Maasvlakte
wordt zand gewonnen uit kilo
meters brede putten in de zee
bodem. Enkele onderzoekssche
pen bekijken op dit moment of
de natuur in de Noordzee daar
last van gaat krijgen. De
vondst van één onbekend zee
diertje kan het project aanzien
lijk vertragen.
Bang is hij er niet voor, Wil
Borst van het Havenbedrijf Rot
terdam (HbR). Maar tegelijk
wil hij er niet aan denken dat
de schrapers en happers die de
komende maanden over de zee
bodem grazen wel iets vinden
waar hij niet op had gerekend.
„Er zitten zo'n driehonderd ver
schillende soorten. Vooralsnog
hebben we er geen enkele ge
vonden die op een beschermde
lijst staat."
Drie kilometer voor de kust
van Hoek van Holland hapt on-
derzoeksschip Area een stuk
zeebodem weg. De grauwe
blubber wordt aan boord ge
haald en leeggestort in een fij
ne zeef. Het enige leven dat er
in te zien is, zijn twee witte
nephtyswormen van enkele cen
timeters lang. Niets bijzonders.
Het zand wordt weggezeefd,
wat achterblijft gaat op sterk
water naar het laboratorium
voor verdere analyse.
Op driehonderd plekken voor
de kust tussen IJmuiden en
Schouwen worden de komende
maanden dergelijke happen ge
nomen. Het HbR brengt ermee
in kaart hoe de zeebodem er uit
ziet in het gebied dat zeker iets
gaat merken van de enorme
zandwinning die er begin 2008
moet starten.
Bij die afgravingen wordt in
vier jaar tijd 325 miljoen kuub
zand omhoog gehaald. Dat ge
beurt op vier plekken op zo'n
vijftien kilometer uit de kust,
waar nog maar weinig leven in
en op de zeebodem is. Bij de
zandwinning gaat veel meege
komen slib weer overboord. En
daarin zit het gevaar.
Wolk
Het lichte slib blijft lange tijd
als een verduisterende wolk
door het water glijden. Hier
door bereikt minder zonlicht
de zeebodem, wat slecht is voor
het leven daar, zoals algen,
slakken en schelpen. Het duurt
bijna drie jaar totdat het slib
zover uiteen is gedreven, dat er
niets meer van te merken is.
Volgens berekeningen van het
HbR is het negatieve effect van
het slib niet heviger dan dat
van een storm. Daarbij wordt
de bovenste laag van de zeebo
dem ook omgewoeld en vertroe
belt het water. En daardoor is
nog geen vis- of wormsoort uit
gestorven, benadrukt het ha
venbedrijf, dat al jaren ver
langt naar de Tweede Maas
vlakte.
De resultaten van het onder
zoek naar leven in en op de zee
bodem, worden eind dit jaar
openbaar. Ze zijn onderdeel
van de milieu-effectrapportage
voor de Tweede Maasvlakte.
De overheid gebruikt die rap
portage om te beslissen of de
aanleg door kan gaan, als uit al
le gegevens inderdaad blijkt
dat het leven dat in de zee zit
geen onherstelbaar gevaar
loopt.
Op de plekken waar echt wordt
gegraven, is de natuur verlo
ren. Om dat te compenseren, is
een strook voor de kust van
Voorne-Putten tot en met Zee
land benoemd tot beschermd
zeereservaat.
In de vergunning voor de zand
winning kunnen beperkingen
worden opgelegd aan locaties
of seizoenen, waarin niet mag
worden gewerkt. „Dan zijn we
hooguit wat langer bezig", zegt
Borst. „Maar dat de Tweede
Maasvlakte er niet komt door
iets wat we nu vinden, dat is
ergonwaarschijnlijk." GPD
lens het congres 'De Zeeuw
havens en de binnenvaart',
lermiddag in het Schelde-
ater in Terneuzen, wees Van
Hart erop dat de binnen
st een steeds grote aandeel
het goederenvervoer heeft,
ig jaar bijvoorbeeld was er
,™ake van een stijging van 28
cent, vergeleken met het jaar
rvoor. De totale overslag
re Snaart met 30 miljoen ton per
de goederenverwerking via
zeevaart. Jaarlijks laden en
;n in de Zeeuwse havens
123.500 binnenschepen. Van
iHart vindt dat die rol van de
lenvaart tot nu toe veel te
lig uit de verf is gekomen,
wees er gisteren op dat de
ipaciteit van de bin-
'aart nog niet eens is be-
ïgebruikname van de Wes-
ihelde Container Terminal
imbinatie met een inlandse
lenvaartterminal kan zor-
voor een geweldige impuls.
Ij verwachten dat tussen de
m 36 procent van het totaal
ital containers dat via de
3DELBURG - In de nacht
donderdag op vrijdag is er
ebroken in een garagebedrijf
liddelburg.
het pand is een kluis wegge-
nen.Wat er in de kluis zat
i de politie niet vertellen.
lijk op www.diergaardeblijdorp.nl
like dag open vanaf 9.00 uur)
Diergaarde
BLIJD0RP
(Advertentie)
Blijdorp heeft
hulp nodig bij het
van een mysterieuze
op een neushoorn,
mee.
de entree ligt een dossier
je klaar met aanwijzingen.