HMO schudt lucht en telt de wielen >zc 23 Uitslag Nationale zuinigheiclstest Z oren, zien en rijden vrijdag 23 juni 2006 Dag- en kilometertellers worden genoteerd en startklaar gezet. 'NO heeft het brandstofverbruik van de deelnemende auto's itbn >viiu gemete" over een rit van 297,8 kilometer, representatief voor Nederland. Dat verbruik is daarna vergeleken met de fabrieksopgave, die is gebaseerd op een standaardnorm, de zogeheten Europese ritcyclus of NEDC. Deelnemers werd opgedragen verkeersregels in acht te nemen, niette 'kleven' en met de verkeersstroom mee te rijden. tdel ?n pit door 'ent: da; te di Hei vij ent nde .eet ree r n ve ij ve ,arn kon Deze kolom vergelijkt het energieverbruik van alle diesels, benzine- en hybride-auto's in Megajoules per kilometer Daaruit komen de Smart Fortwo, de professioneel bereden i Daihatsu Cuore en de Toyota Prius hybride het gunstigst naar voren. Hun uiterst lage C02-uitstoot speelt hierin een rol. (^)Het opgegeven verbruik is het verbruik volgens het VROM-brandstofverbruiks- boekje 2006 (artikelcode 6011) QJWaar gegevens in het brandstofverbruiksboekje ontbraken zijn deze aan gevuld met het verbruik zoals dit aangegeven staat op de website van de des betreffende importeur Cj)Bij Hybride voertuigen is het verschil in SOC (State Of Charge, de ladingstoestand ar([f van het batterijpakket) meegenomen ir an verbruik 'd rij >nzei Q) Extra gereden kilometers Deel (I vo'9ens °P9ave Wegener zijn verrekend in het verbruik in l/100km Q Routelengte: 297,8 km rmet •Deze Daihatsu Cuore deed buiten mededinging mee. Hij werd door een rallyrijder en rijvaar- digheidstrainer be reden, waarmee de importeur wilde aantonen dat het met kennis van zaken nóg zuiniger kan. Zie ook volgende pagina 'Mark Maaskant Massa maakt kassa' Audi A62.0TDI 103kW BMW 318i E90 Honda Jazz 1.2 Toyota Corolla 1.4D-4D Volkswagen Golf TDi 77kW Opel Corsa 1.2twinport Ford Focus C-Max 1.6D 80kW Opel Astra station 1.4-16V twinport Suzuki Alto 1.1 Volvo V50 modeljaar 2006 1.6D Citroen C3 1,4 HDI Lexus RX400H 3.3 automaat Citroen C1 1.0L Daihatsu Sirion 1.0 12V DWT Citroen C4 Smart Fortwo cabrio 30kW CDI Mitsubishi Colt 1.3 Mivec Daihatsu Cuore 1.0 12V DWT 3d Citroen C4 1.4i 16V Chevrolet Matiz 5D 0.8 Mercedes B150 Honda Civic.4D IMA 1.3i MT Fiat Panda 1.2 Hyundai Atos Prime 1.1 Kia Picanto 1.0 H5 Peugeot Fiat Grande Punto 1.4 8V *Daihatsu Cuore 1.0 12V DVVT 3d Q) ZUINIGER dan fabrieksopgave 2.0 TDI diesel bereikte de grootste besparing ten het opgegeven verbruik: 22,1 procent. De auto uitgeroepen tot 'meest begeerde lease-auto' Management Team. Op energiegebruik scoorde neer dan gemiddeld. ZUINIG dan fabrieksopgave De Fiat Grande Punto 1.4, het afgelopen kwartaal de best ver kochte auto van Europa, bleef teleurstellend achter bij het opge geven verbruik. Maar op de energieschaal deed hij het niet slechter dan de Ford Focus en beter dan de Lexus RX400 hybride. auto vol afgetanlct, na de rit werd deze weer vol afgetanlct. De bijgetankte hoeveelheid brandstof is het verbruik over de rit. Het tanken nam ander half uur in beslag. Er moest re kening worden gehouden met de vorm van de tank en tank hals, luchtbelvorming, schuim- vorming, expansiecompensatie systemen en mogelijk het ge drag van het vulpistool." Lucht schudden Elke dieselauto werd zelfs drie keer afgetankt, met tussenpo zen van een half uur. Vooron derzoek toonde al aan dat som mige auto's dan vijf liter brand stof extra konden bevatten in vergelijking met de eerste af slag van het tankpistool. Een simpele manier om dit aan te tonen is om na het tanken de auto even heen en weer te schudden om lucht uit de vaak vreemdgevormde tank te laten ontsnappen. De hybride modellen vergden speciale aandacht. Mourad: „De ze hebben behalve brandstof verbruik ook een mogelijk ver schil in de ladingsgraad van de batterij voor en na de rit. Dit komt overeen met een hoeveel heid energie die is verdiscon teerd in de resultaten. Als je bij voorbeeld het laatste stuk van een rit puur êlektrisch rijdt, ver bruik je geen brandstof over dat stuk. Maar de volgende keer datje gaat rijden, moet de batte rij weer worden opgeladen en dat kost wat brandstof." Gewogen Om nauwkeurig de brandstof- Voor en na het aftanken werd een jerrycan brandstof gewogen op een geijkte, digitale precisie- weegschaal. Foto Mare Bolsius hoeveelheid te bepalen is ge bruikt gemaakt van een geijkte digitale weegschaal. Voor en na het aftanken werd een jerrycan brandstof gewogen. Het ver schil in de massa van de brand stof is getankt, en dus ver bruikt. Via software werd het verbruik ter plekke omgere kend naar verbruik in liters. Tot slot werd dit verrekend met de afstand van de route 297.8 kilometer. Deze afstand is via satellietnavigatie geijkt. Omdat in Europa steeds vaker wordt gesproken over co2-uit- stoot is dit ook meegenomen in de uitslag. Co2 is een broeikas gas, waarvan de uitstoot direct gerelateerd is aan de hoeveel brandstof die je verbruikt. Mou rad: „Een dieselauto die 1 op 20 rijdt stoot niet twee keer zoveel Co2 uit als een benzineauto die 1 op 10 rijdt. Sterker nog, iets meer. Met als gevolg dat we een aparte omrekenfactor gebrui ken voor elk type brandstof." Inmiddels zijn er ook brandstof fen die minder co2 uitstoten, zoals aardgas, of die helemaal niets uitstoten, zoals waterstof. Mourad: „Dan kun je alleen nog kijken naar rendementen op basis van energie. Een bter benzine en een liter diesel be vatten nameüjk niet evenveel energie. In de wetenschap is megajoule per kilometer (MJ/krn) de meest zuivere vorm om zuinigheid van auto's te ver- gebjken. Om het verbruik van diesel en benzine met elkaar te vergebjken is het energiege bruik in megajoule per kilome ter berekend." De slotsom? Salem Mourad: „In derdaad is gebleken dat het mo gelijk is in veel gevallen de fa- brieksopgaves te halen, zowel voor kleinere als voor grotere auto's. En dat over een gemid deld Nederlandse routepatroon. Van belang is wel nadruk op een zuinige rijstijl te leggen. Een ander belangrijk ding is hoe de auto reageert op een zui nige rijstijl. Bij de deelnemers was als gevolg van de verschil lende rijstijlen de besparing soms 22 procent minder dan fa brieksopgave, maar ook 23 pro cent meer." Foto's Mare Bolsius Aandacht en kritische vragen bij de uitleg over de gang van zaken tij dens de testrit. e Nationale Zuinig- idstest toont aan it fabrieksgegevens het Nederlandse rkeer haalbaar zijn. at zegt TNO. Tekst uitleg van de on- irzoelcers. 11e officiële metin- Jl gen van de Nationa- le Zuinigheidstest zijn uitgevoerd door zes weten- ïappers van het laborato- im van TNO Automotive, lar hoe bepaal je zuinigheid? lertuigen kun je vergelijken brandstofverbruik, zoals li- per 100 kilometer, of het nde 1 bter op zoveel kilo eter. Hoe je het ook noemt, beide gevallen moet je elke er weer bij de pomp affeke- n. Dat is natuuriijk ook de be- ïgrijkste uitslag van de Zui- (heidstest. een afgesloten locatie con- ileerde TNO de voertuigen, i deelnemende auto's moes- n in de staat verkeren zoals in de showroom worden aan boden. Speciale banden en ge- chtsbesparingen door bijvoor- eld het reservewiel er uit te len waren verboden. Ook ïrd de bandenspanning gecon- )leerd en waar nodig op de iste waarde gebracht. De nks werden verzegeld om te orkomen dat er onderweg -rd bijgetankt. lem Mourad, coördinator 10: „Aan het begin werd de Zaterdagochtend: een bonte verzameling auto's uit heel het land vult ge melijk het parkeerterrein in Rosmalen. l'AWW.v. «M— Wanneer moet u richting aangeven vóórdat u invoegt? O Halverwege de invoegstrook. Q Aan het begin van de invoegstrook. Op het moment dat u daadwerkelijk gaat invoegen. ■uaBsoA aj ui uio jeeB squi/ Jeeu yfiiaqjaMpeep .700 n jep JU3WOLU jat/ do sed uaBaoAUi jat/ fiq jazliMueeBuiiqou ap jyiruqaB f) d :sj pjooAAjue ajsjnf jajy Vraag antwoord Hoe wordt zuinig rijden in het buitenland gepromoot? Suzan Reitsma, Senter Novem (initiatiefnemer van Het Nieuwe Rijden): „Subsidieregelingen zoals in Ne derland bestaan voor zover wij weten niet in het buiten land. Wel bestaan er soms fiscale regehngen voor de aan schaf van zuinige auto's. Het Nieuwe Rijden wordt als ecodriving door de Europese Unie gepromoot. In Spanje was er in 2003 een proef om het Nieuwe Rijden te bevor deren. De resultaten waren verbluffend. De deelnemers bespaarden gemiddeld 13,4 procent brandstof. Ook be drijven zijn geïnteresseerd. Een Zweeds vervoersbedrijf installeerde in 2004 boordcomputers in bussen waarin chauffeurs reden die waren getraind op het Nieuwe Rij den. Ze haalden een besparing van ongeveer twee pro cent. De busjes van het Hamburgse waterleidingbedrijf Hamburger Wasserwerke verbruikten na een training van het personeel 5,8 procent minder. Een besparing van tienduizend bter op jaarbasis." Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Meer antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto Beslagen ramen Met de ramen dicht rijden is zuiniger dan met de ra men open. Maar sommigen voeren het heel ver door. Bij een controlepost heeft één auto beslagen ra men. Let wel, bij 25 graden. „Doodgaan kan niet de bedoe ling zijn", lacht de controleur. Vraagt de bestuurder zich niet af: wat doet hij zichzelf aan? „Jawel", zegt die droog. Na driftig overleg trakteren ze zichzelf op een heeriijk zacht briesje uit de ventilator. Niet harder dan standje twee, wantje moet niet overdrijven. Zuinig met piepende banden Sommige deelnemers remden niet voor drem pels. Oncomfortabel, maar wel spaarzaam. Anderen sje zen door de bocht met pie pende banden. Want rem men is brandstof weg gooien. En dus roepen diver se teams dat zuinig rijden helemaal niet 'stoffig' is, maar zelfs het ultieme auto rijden is. '„De perfecte manier om te laten zien datje kunt au torijden én datje het verkeer en de weg goed kunt inschatten", aldus een deelnemer. Boordcomputers wijken af Veel deelnemers gaven na afloop aan dat de metin gen van TNO niet strookten met hun boordcompu ter. Enkelen hadden volgens hun eigen auto zuiniger ge reden, anderen niet. Hetzelfde geldt voor de kilometer stand. Bijna iedereen gaf aan onderweg geleerd te heb ben van de cijfers en ook direct de gevolgen te zien van optrekken, remmen. Zo'n beetje alles wat de overheids campagne Het Nieuwe Rijden ook leert. Lekkende Peugeot Bij het aftanken van de ingeschreven Peugeot 307 SW 1.6 HDI bleek dat die een defect aan het brand stofsysteem had. Pas wanneer de tank volledig werd ge vuld, trad brandstoflekkage op. Daardoor was het onmo gelijk om de auto volledig af te tanken. Salem Mourad, coördinator TNO: „Behalve dat dit natuurlijk een gevaar lijke situatie kan opleveren, was het dus ook niet moge lijk om het brandstofverbruik van deze auto gedurende de rit te meten." Uitsluiting was het gevolg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 45