HMO schudt lucht en telt de wielen
>zc
23
Uitslag Nationale zuinigheiclstest
Z
oren, zien en rijden
vrijdag 23 juni 2006
Dag- en kilometertellers worden genoteerd en startklaar gezet.
'NO heeft het brandstofverbruik van de deelnemende auto's
itbn
>viiu gemete" over een rit van 297,8 kilometer, representatief voor
Nederland. Dat verbruik is daarna vergeleken met de
fabrieksopgave, die is gebaseerd op een standaardnorm, de
zogeheten Europese ritcyclus of NEDC.
Deelnemers werd opgedragen verkeersregels in acht te nemen,
niette 'kleven' en met de verkeersstroom mee te rijden.
tdel
?n pit
door
'ent:
da;
te di
Hei
vij
ent
nde
.eet
ree r
n ve
ij ve
,arn
kon
Deze kolom vergelijkt het energieverbruik van alle diesels,
benzine- en hybride-auto's in Megajoules per kilometer
Daaruit komen de Smart Fortwo, de professioneel bereden i
Daihatsu Cuore en de Toyota Prius hybride het gunstigst naar
voren. Hun uiterst lage C02-uitstoot speelt hierin een rol.
(^)Het opgegeven verbruik
is het verbruik volgens het
VROM-brandstofverbruiks-
boekje 2006 (artikelcode
6011)
QJWaar gegevens in het
brandstofverbruiksboekje
ontbraken zijn deze aan
gevuld met het verbruik
zoals dit aangegeven staat
op de website van de des
betreffende importeur
Cj)Bij Hybride voertuigen is
het verschil in SOC (State Of
Charge, de ladingstoestand
ar([f van het batterijpakket)
meegenomen ir
an verbruik
'd rij
>nzei Q) Extra gereden kilometers
Deel (I vo'9ens °P9ave Wegener
zijn verrekend in het
verbruik in l/100km
Q Routelengte: 297,8 km
rmet
•Deze Daihatsu
Cuore deed buiten
mededinging mee.
Hij werd door een
rallyrijder en rijvaar-
digheidstrainer be
reden, waarmee de
importeur wilde
aantonen dat het
met kennis van
zaken nóg zuiniger
kan.
Zie ook volgende
pagina 'Mark Maaskant
Massa maakt kassa'
Audi A62.0TDI 103kW
BMW 318i E90
Honda Jazz 1.2
Toyota Corolla 1.4D-4D
Volkswagen Golf TDi 77kW
Opel Corsa 1.2twinport
Ford Focus C-Max 1.6D 80kW
Opel Astra station 1.4-16V twinport
Suzuki Alto 1.1
Volvo V50 modeljaar 2006 1.6D
Citroen C3 1,4 HDI
Lexus RX400H 3.3 automaat
Citroen C1 1.0L
Daihatsu Sirion 1.0 12V DWT
Citroen C4
Smart Fortwo cabrio 30kW CDI
Mitsubishi Colt 1.3 Mivec
Daihatsu Cuore 1.0 12V DWT 3d
Citroen C4 1.4i 16V
Chevrolet Matiz 5D 0.8
Mercedes B150
Honda Civic.4D IMA 1.3i MT
Fiat Panda 1.2
Hyundai Atos Prime 1.1
Kia Picanto 1.0 H5
Peugeot
Fiat Grande Punto 1.4 8V
*Daihatsu Cuore 1.0 12V DVVT 3d
Q) ZUINIGER dan fabrieksopgave
2.0 TDI diesel bereikte de grootste besparing ten
het opgegeven verbruik: 22,1 procent. De auto
uitgeroepen tot 'meest begeerde lease-auto'
Management Team. Op energiegebruik scoorde
neer dan gemiddeld.
ZUINIG dan fabrieksopgave
De Fiat Grande Punto 1.4, het afgelopen kwartaal de best ver
kochte auto van Europa, bleef teleurstellend achter bij het opge
geven verbruik. Maar op de energieschaal deed hij het niet
slechter dan de Ford Focus en beter dan de Lexus RX400 hybride.
auto vol afgetanlct, na de rit
werd deze weer vol afgetanlct.
De bijgetankte hoeveelheid
brandstof is het verbruik over
de rit. Het tanken nam ander
half uur in beslag. Er moest re
kening worden gehouden met
de vorm van de tank en tank
hals, luchtbelvorming, schuim-
vorming, expansiecompensatie
systemen en mogelijk het ge
drag van het vulpistool."
Lucht schudden
Elke dieselauto werd zelfs drie
keer afgetankt, met tussenpo
zen van een half uur. Vooron
derzoek toonde al aan dat som
mige auto's dan vijf liter brand
stof extra konden bevatten in
vergelijking met de eerste af
slag van het tankpistool. Een
simpele manier om dit aan te
tonen is om na het tanken de
auto even heen en weer te
schudden om lucht uit de vaak
vreemdgevormde tank te laten
ontsnappen.
De hybride modellen vergden
speciale aandacht. Mourad: „De
ze hebben behalve brandstof
verbruik ook een mogelijk ver
schil in de ladingsgraad van de
batterij voor en na de rit. Dit
komt overeen met een hoeveel
heid energie die is verdiscon
teerd in de resultaten. Als je bij
voorbeeld het laatste stuk van
een rit puur êlektrisch rijdt, ver
bruik je geen brandstof over
dat stuk. Maar de volgende keer
datje gaat rijden, moet de batte
rij weer worden opgeladen en
dat kost wat brandstof."
Gewogen
Om nauwkeurig de brandstof-
Voor en na het aftanken werd
een jerrycan brandstof gewogen
op een geijkte, digitale precisie-
weegschaal.
Foto Mare Bolsius
hoeveelheid te bepalen is ge
bruikt gemaakt van een geijkte
digitale weegschaal. Voor en na
het aftanken werd een jerrycan
brandstof gewogen. Het ver
schil in de massa van de brand
stof is getankt, en dus ver
bruikt. Via software werd het
verbruik ter plekke omgere
kend naar verbruik in liters.
Tot slot werd dit verrekend met
de afstand van de route 297.8
kilometer. Deze afstand is via
satellietnavigatie geijkt.
Omdat in Europa steeds vaker
wordt gesproken over co2-uit-
stoot is dit ook meegenomen in
de uitslag. Co2 is een broeikas
gas, waarvan de uitstoot direct
gerelateerd is aan de hoeveel
brandstof die je verbruikt. Mou
rad: „Een dieselauto die 1 op 20
rijdt stoot niet twee keer zoveel
Co2 uit als een benzineauto die
1 op 10 rijdt. Sterker nog, iets
meer. Met als gevolg dat we een
aparte omrekenfactor gebrui
ken voor elk type brandstof."
Inmiddels zijn er ook brandstof
fen die minder co2 uitstoten,
zoals aardgas, of die helemaal
niets uitstoten, zoals waterstof.
Mourad: „Dan kun je alleen
nog kijken naar rendementen
op basis van energie. Een bter
benzine en een liter diesel be
vatten nameüjk niet evenveel
energie. In de wetenschap is
megajoule per kilometer
(MJ/krn) de meest zuivere vorm
om zuinigheid van auto's te ver-
gebjken. Om het verbruik van
diesel en benzine met elkaar te
vergebjken is het energiege
bruik in megajoule per kilome
ter berekend."
De slotsom? Salem Mourad: „In
derdaad is gebleken dat het mo
gelijk is in veel gevallen de fa-
brieksopgaves te halen, zowel
voor kleinere als voor grotere
auto's. En dat over een gemid
deld Nederlandse routepatroon.
Van belang is wel nadruk op
een zuinige rijstijl te leggen.
Een ander belangrijk ding is
hoe de auto reageert op een zui
nige rijstijl. Bij de deelnemers
was als gevolg van de verschil
lende rijstijlen de besparing
soms 22 procent minder dan fa
brieksopgave, maar ook 23 pro
cent meer."
Foto's Mare Bolsius
Aandacht en kritische vragen bij de uitleg over de gang van zaken tij
dens de testrit.
e Nationale Zuinig-
idstest toont aan
it fabrieksgegevens
het Nederlandse
rkeer haalbaar zijn.
at zegt TNO. Tekst
uitleg van de on-
irzoelcers.
11e officiële metin-
Jl gen van de Nationa-
le Zuinigheidstest
zijn uitgevoerd
door zes weten-
ïappers van het laborato-
im van TNO Automotive,
lar hoe bepaal je zuinigheid?
lertuigen kun je vergelijken
brandstofverbruik, zoals li-
per 100 kilometer, of het
nde 1 bter op zoveel kilo
eter. Hoe je het ook noemt,
beide gevallen moet je elke
er weer bij de pomp affeke-
n. Dat is natuuriijk ook de be-
ïgrijkste uitslag van de Zui-
(heidstest.
een afgesloten locatie con-
ileerde TNO de voertuigen,
i deelnemende auto's moes-
n in de staat verkeren zoals
in de showroom worden aan
boden. Speciale banden en ge-
chtsbesparingen door bijvoor-
eld het reservewiel er uit te
len waren verboden. Ook
ïrd de bandenspanning gecon-
)leerd en waar nodig op de
iste waarde gebracht. De
nks werden verzegeld om te
orkomen dat er onderweg
-rd bijgetankt.
lem Mourad, coördinator
10: „Aan het begin werd de
Zaterdagochtend: een bonte verzameling auto's uit heel het land vult ge
melijk het parkeerterrein in Rosmalen.
l'AWW.v. «M—
Wanneer moet u richting aangeven
vóórdat u invoegt?
O Halverwege de invoegstrook.
Q Aan het begin van de invoegstrook.
Op het moment dat u daadwerkelijk
gaat invoegen.
■uaBsoA aj ui uio jeeB squi/ Jeeu yfiiaqjaMpeep .700
n jep JU3WOLU jat/ do sed uaBaoAUi jat/ fiq jazliMueeBuiiqou ap jyiruqaB f)
d :sj pjooAAjue ajsjnf jajy
Vraag antwoord
Hoe wordt zuinig rijden in het buitenland gepromoot?
Suzan Reitsma, Senter Novem (initiatiefnemer van
Het Nieuwe Rijden): „Subsidieregelingen zoals in Ne
derland bestaan voor zover wij weten niet in het buiten
land. Wel bestaan er soms fiscale regehngen voor de aan
schaf van zuinige auto's. Het Nieuwe Rijden wordt als
ecodriving door de Europese Unie gepromoot. In Spanje
was er in 2003 een proef om het Nieuwe Rijden te bevor
deren. De resultaten waren verbluffend. De deelnemers
bespaarden gemiddeld 13,4 procent brandstof. Ook be
drijven zijn geïnteresseerd. Een Zweeds vervoersbedrijf
installeerde in 2004 boordcomputers in bussen waarin
chauffeurs reden die waren getraind op het Nieuwe Rij
den. Ze haalden een besparing van ongeveer twee pro
cent. De busjes van het Hamburgse waterleidingbedrijf
Hamburger Wasserwerke verbruikten na een training van
het personeel 5,8 procent minder. Een besparing van
tienduizend bter op jaarbasis."
Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Meer antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto
Beslagen ramen
Met de ramen dicht rijden is zuiniger dan met de ra
men open. Maar sommigen voeren het heel ver
door. Bij een controlepost heeft één auto beslagen ra
men. Let wel, bij 25 graden. „Doodgaan kan niet de bedoe
ling zijn", lacht de controleur. Vraagt de bestuurder zich
niet af: wat doet hij zichzelf aan? „Jawel", zegt die droog.
Na driftig overleg trakteren ze zichzelf op een heeriijk
zacht briesje uit de ventilator. Niet harder dan standje
twee, wantje moet niet overdrijven.
Zuinig met piepende banden
Sommige deelnemers
remden niet voor drem
pels. Oncomfortabel, maar
wel spaarzaam. Anderen sje
zen door de bocht met pie
pende banden. Want rem
men is brandstof weg
gooien. En dus roepen diver
se teams dat zuinig rijden
helemaal niet 'stoffig' is,
maar zelfs het ultieme auto
rijden is. '„De perfecte manier
om te laten zien datje kunt au
torijden én datje het verkeer en
de weg goed kunt inschatten",
aldus een deelnemer.
Boordcomputers wijken af
Veel deelnemers gaven na afloop aan dat de metin
gen van TNO niet strookten met hun boordcompu
ter. Enkelen hadden volgens hun eigen auto zuiniger ge
reden, anderen niet. Hetzelfde geldt voor de kilometer
stand. Bijna iedereen gaf aan onderweg geleerd te heb
ben van de cijfers en ook direct de gevolgen te zien van
optrekken, remmen. Zo'n beetje alles wat de overheids
campagne Het Nieuwe Rijden ook leert.
Lekkende Peugeot
Bij het aftanken van de ingeschreven Peugeot 307
SW 1.6 HDI bleek dat die een defect aan het brand
stofsysteem had. Pas wanneer de tank volledig werd ge
vuld, trad brandstoflekkage op. Daardoor was het onmo
gelijk om de auto volledig af te tanken. Salem Mourad,
coördinator TNO: „Behalve dat dit natuurlijk een gevaar
lijke situatie kan opleveren, was het dus ook niet moge
lijk om het brandstofverbruik van deze auto gedurende
de rit te meten." Uitsluiting was het gevolg.