4zc
NO schudt lucht en telt de wielen
A
23
litslag Nationale zuinigheidstest
ioren, zien en rijden
vrijdag 23 juni 2006
onu
un' 'NO heeft het brandstofverbruik van de deelnemende auto's
'g Vi .emeten over een rit van 297,8 kilometer, representatief voor
s lederland. Dat verbruik is daarna vergeleken met de
abrieksopgave, die is gebaseerd op een standaardnorm, de
ogeheten Europese ritcydus of NEDC.
L-Unmorc ïA/orri nnnorlranon v/orlraarc
Q)Waar gegevens in het
brandstofverbruiksboekje
at® ontbraken zijn deze aan
gevuld met het verbruik
zoals dit aangegeven staat
op de website van de des
betreffende importeur.
Q)Het opgegeven verbruik
is net verbruik volgens het
VROM-brandstofverbruiks-
boekje 2006 (artikelcode
60U)
Q)Bij Hybride voertuigen is
het verschil in SOC (State Of
Charge, de ladingstoestand
van het batterijpakket)
mil meegenomen in het
ge verbruik
Q) Extra gereden kilometers
volgens opgave Wegener
zijn verrekend in het
verbruik in l/'100km
Qj)Routelengte: 297,8 km
'Deze Daihatsu
Cuore deed buiten
mededinging mee.
-se< Hij werd door een
be; rallyrijder en rijvaar-
digheidstrainer be
reden, waarmee de
importeur wilde
aantonen dat het
met kennis van
zaken nóg zuiniger
tan.
lC^! Zie ook volgende j
'ec' pagina 'Mark Maaskant: j
gkl Massa maakt kassa'
ulp
Audi A6 2.0 TDI 103kW
BMW 318i E90
Honda Jazz 1.2
Toyota Corolla 1.4D-4D
Volkswagen Golf TDI 77kW
Opel Corsa 1.2 twinport
Ford Focus C-Max 1.6D 80kW
Opel Astra station 1.4-16V twinport
Suzuki Alto 1.1
Volvo V50 modeljaar 2006 1.6D
Citroen C3 1,4 HDI
Toyota Prius 1.5 hybride
Lexus RX400H 3.3 automaat
Citroen C1 1.0L
Daihatsu Sirion 1.0 12V DWT
Citroen C4 Hdi 1.6 16V
Smart Fortwo cabrio 30kW CDI
Mitsubishi Colt 1.3 Mivec
Daihatsu Cuore 1.0 12V DWT 3d
Citroen C4 1.4i 16V
Chevrolet Matiz 5D 0.8
Renault Scènic 1.5 DCI 78kW
Mercedes B150
Peugeot 407 1.6 HDI 16V
Honda Civic 4D IMA 1.3i MT
Ford Focus wagon 2 1.6i 74kW
Fiat Panda 1.2
Kia Picanto 1.0 H5
Peugeot 206 1.4 HDI
Fiat Grande Punto 1.4 8V
*Daihatsu Cuore 1.0 12V DWT 3d
Deze kolom vergelijkt het energieverbruik van alle diesels,
benzine- en hybride-auto's in Megajoules per kilometer.
Daaruit komen de Smart Fortwo, de professioneel bereden
Daihatsu Cuore en de Toyota Prius hybride het gunstigst naar
voren Hun uiterst lage C02-uitstoot speelt hierin een rol.
eelnemers werd opgedragen verkeersregels in acht te nemen,
jet te 'kleven' en met de verkeersstroom mee te rijden.
ZUINIGER dan fabrieksopgave
22,1% 1,7
20,2% 1,9
17,9% 1,5
17,6% 1,4
16,3% 1
16,3% 1,6
15,8% 1,5
•De Audi A6 2.0 TDI diesel bereikte de grootste besparing ten
opzichte van het opgegeven verbruik: 22,1 procent. De auto
werd onlangs uitgeroepen tot 'meest begeerde lease-auto'
door het blad Management Team. Op energiegebruik scoorde
de Audi niet meer dan gemiddeld.
ZUINIG dan fabrieksopgave
De Fiat Grande Punto 1.4, het afgelopen kwartaal de best ver
kochte auto van Europa, bleef teleurstellend achter bij het opge
geven verbruik. Maar op de energieschaal deed hij het niet
slechter dan de Ford Focus en beter dan de Lexus RX400 hybride.
auto vol afgetankt, na de rit
werd deze weer vol afgetankt.
De bijgetankte hoeveelheid
brandstof is het verbruik over
de rit. Het tanken nam ander
half uur in beslag. Er moest re
kening worden gehouden met
de vorm van de tank en tank
hals, luchtbelvorming, schuim-
vorming, expansiecompensatie
systemen en mogelijk het ge
drag van het vulpistool."
Lucht schudden
Elke dieselauto werd zelfs drie
keer afgetankt, met tussenpo
zen van een half uur. Vooron
derzoek toonde al aan dat som
mige auto's dan vijf liter brand
stof extra konden bevatten in
vergelijking met de eerste af
slag van het tankpistool. Een
simpele manier om dit aan te
tonen is om na het tanken de
auto even heen en weer te
schudden om lucht uit de vaak
vreemdgevormde tank te laten
ontsnappen.
De hybride modellen vergden
speciale aandacht. Mourad: „De
ze hebben behalve brandstof
verbruik ook een mogelijk ver
schil in de ladingsgraad van de
batterij voor en na de rit. Dit
komt overeen met een hoeveel
heid energie die is verdiscon
teerd in de resultaten. Als je bij
voorbeeld het laatste stuk van
een rit puur elektrisch rijdt, ver
bruik je geen brandstof over
dat stuk. Maar de volgende keer
datje gaat rijden, moet de batte
rij weer worden opgeladen en
dat kost wat brandstof."
Gewogen
Om nauwkeurig de brandstof-
Voor en na het aftanken werd
een jerrycan brandstof gewogen
op een geijkte, digitale precisie-
weegschaal.
Foto Mare Bolsius
hoeveelheid te bepalen is ge
bruikt gemaakt van een geijkte
digitale weegschaal. Voor en na
het aftanken werd een jerrycan
brandstof gewogen. Het ver
schil in de massa van de brand
stof is getankt, en dus ver
bruikt. Via software werd het
verbruik ter plekke omgere
kend naar verbruik in liters.
Tot slot werd dit verrekend met
de afstand van de route 297.8
kilometer. Deze afstand is via
satellietnavigatie geijkt.
Omdat in Europa steeds vaker
wordt gesproken over co2-uit-
stoot is dit ook meegenomen in
de uitslag. Co2 is een broeikas
gas, waarvan de uitstoot direct
gerelateerd is aan de hoeveel
brandstof die je verbruikt. Mou
rad: „Een dieselauto die 1 op 20
rijdt stoot niet twee keer zoveel
Co2 uit als een benzineauto die
1 op 10 rijdt. Sterker nog, iets
meer. Met als gevolg dat we een
aparte omrekenfactor gebrui
ken voor elk type brandstof."
Inmiddels zijn er ook brandstof
fen die minder co2 uitstoten,
zoals aardgas, of die helemaal
niets uitstoten, zoals waterstof.
Mourad: „Dan kun je alleen
nog kijken naar rendementen
op basis van energie. Een bter
benzine en een liter diesel be
vatten namelijk niet evenveel
energie. In de wetenschap is
megajoule per kilometer
(MJ/km) de meest zuivere vorm
om zuinigheid van auto's te ver
gelijken. Om het verbruik van
diesel en benzine met elkaar te
vergelijken is het energiege
bruik in megajoule per kilome
ter berekend."
De slotsom? Salem Mourad: „In
derdaad is gebleken dat het mo
gelijk is in veel gevallen de fa-
brieksopgaves te halen, zowel
voor kleinere als voor grotere
auto's. En dat over een gemid
deld Nederlandse routepatroon.
Van belang is wel nadruk op
een zuinige rijstijl te leggen.
Een ander belangrijk ding is
hoe de auto reageert op een zui
nige rijstijl. Bij de deelnemers
was als gevolg van de verschil
lende rijstijlen de besparing
soms 22 procent minder dan fa
brieksopgave, maar ook 23 pro
cent meer."
Foto's Mare Bolsius
Aandacht en kritische vragen bij de uitleg over de gang van zaken tij- Dag- en kilometertellers worden genoteerd en startklaar gezet,
dens de testrit.
Nationale Zuinig-
idstest toont aan
t fabrieksgegevens
het Nederlandse
rkeer haalbaar zijn.
II t zegt TNO. Tekst
uitleg van de on-
rzoekers.
11
»E A 11
til z
v^d
11e officiële metin
gen van de Nationa-
le Zuinigheidstest
th pil^6b\ zijn uitgevoerd
door zes weten-
appers van het laborato-
NS p van TNO Automotive,
en: ar hoe bepaal je zuinigheid?
irtuigen kun je vergelijken
brandstofverbruik, zoals h-
per 100 kilometer, of- het
ende 1 bter op zoveel kilo
ier. Hoe je het ook noemt,
jeide gevallen moet je elke
r weer bij de pomp afrelce-
Dat is natuurlijk ook de be-
[rijlcste uitslag van de Zui-
leidstest.
een afgesloten locatie con-
eerde TNO de voertuigen,
deelnemende auto's moes
in de staat verkeren zoals
n de showroom worden aan-
loden. Speciale banden en ge-
eij htsbesparingen door bijvoor-
jti ld het reservewiel er uit te
sJen waren verboden. Ook
iel rd de bandenspanning gecon-
eerd en waar nodig op de
'ei ste waarde gebracht. De
iks werden verzegeld om te
el Jrkomen dat er onderweg
df rd bijgetankt,
era Mourad, coördinator
0 „Aan het begin werd de
ke
pterdagochtend: een bonte verzameling auto's uit heel het land vult ge-
pelijk het parkeerterrein in Rosmalen.
Q Wanneer moet u richting aangeven
vóórdat u invoegt?
O Halverwege de invoegstrook.
Q) Aan het begin van de invoegstrook.
Q Op het moment dat u daadwerkelijk
gaat invoegen.
uaöaoA ai ui ujo jeeö syui/jeeu yfi/ayjaMpeep yoo
n iep luauioui iaq do sed uaBaoflui iau ttq jazliMueeSuiiqju ap lyruqaB n
d :si pjooMiue ajsmf. jdH
Vraag antwoord
Hoe wordt zuinig rijden in het buitenland gepromoot?
Suzan Reitsma, Senter Novem (initiatiefnemer van
Het Nieuwe Rijden): „Subsidieregelingen zoals in Ne
derland bestaan voor zover wij weten niet in het buiten
land. Wel bestaan er soms fiscale regebngen voor de aan
schaf van zuinige auto's. Het Nieuwe Rijden wordt als
ecodriving door de Europese Unie gepromoot. In Spanje
was er in 2003 een proef om het Nieuwe Rijden te bevor
deren. De resultaten waren verbluffend. De deelnemers
bespaarden gemiddeld 13,4 procent brandstof. Ook be
drijven zijn geïnteresseerd. Een Zweeds vervoersbedrijf
installeerde in 2004 boordcomputers in bussen waarin
chauffeurs reden die waren getraind op het Nieuwe Rij
den. Ze haalden een besparing van ongeveer twee pro
cent. De busjes van het Hamburgse waterleidingbedrijf
Hamburger Wassetwerke verbruikten na een training van
het personeel 5,8 procent minder. Een besparing van
tienduizend liter op jaarbasis."
Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Meer antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto
Beslagen ramen
Met de ramen dicht rijden is zuiniger dan met de ra
men open. Maar sommigen voeren het heel ver
door. Bij een controlepost heeft één auto beslagen ra
men. Let wel, bij 25 graden. „Doodgaan kan niet de bedoe
ling zijn", lacht de controleur. Vraagt de bestuurder zich
niet af: wat doet hij zichzelf aan? „Jawel", zegt die droog.
Na driftig overleg trakteren ze zichzelf op een heerlijk
zacht briesje uit de ventilator. Niet harder dan standje
twee, wantje moet niet overdrijven.
Zuinig met piepende banden
Sommige deelnemers
remden niet voor drem
pels. Oncomfortabel, maar
wel spaarzaam. Anderen sje
zen door de bocht met pie
pende banden. Want rem
men is brandstof weg
gooien. En dus roepen diver
se teams dat zuinig rijden
helemaal niet 'stoffig' is,
maar zelfs bet ultieme auto
rijden is. „De perfecte manier
om te laten zien datje leunt au
torijden én datje het verkeer en
de weg goed kunt inschatten",
aldus een deelnemer.
Boordcomputers wijken af
Veel deelnemers gaven na afloop aan dat de metin
gen van TNO niet strookten met hun boordcompu
ter. Enkelen hadden volgens hun eigen auto zuiniger ge
reden, anderen niet. Hetzelfde geldt voor de kilometer
stand. Bijna iedereen gaf aan onderweg geleerd te heb
ben van de cijfers en ook direct de gevolgen te zien van
optrekken, remmen. Zo'n beetje alles wat de overheids
campagne Het Nieuwe Rijden ook leert.
Lekkende Peugeot
Bij het aftanken van de ingeschreven Peugeot 307
SW 1.6 HDI bleek dat die een defect aan het brand
stofsysteem had. Pas wanneer de tank volledig werd ge
vuld, trad brandstoflekkage op. Daardoor was het onmo
gelijk om de auto volledig af te tanken. Salem Mourad,
coördinator TNO: „Behalve dat dit natuurlijk een gevaar
lijke situatie kan opleveren, was het dus ook niet moge
lijk om het brandstofverbruik van deze auto gedurende
de rit te meten." Uitsluiting was het gevolg.