'ZC smört jreenmiles: leaseplan beloont zuinige zakenrijder Hoe reageren de importeurs? TOYOTA k word nooit een zuinigheidsfreak' Mark Maaskant: 'Massa maakt kassa' zien en rijden vrijdag 23 juni 2006 Smart, Paul van Beukering: „Ik ben positief verrast, ze ker met het verbruik van 1 op 29. We weten dat de die sel-uitvoering extreem zui nig is, maar Smart is niet het merk dat dit soort din gen communiceert. Sterker nog, Smart is een lifesty- le-merk waar mensen bewust veel geld voor betalen. De meesten snappen volgens mij wel dat dit soort auto's zuinig en dus goedkoop zijn in het gebruik. Maar ik ben zeer blij met de uitslag, het laat zien dat Smart een vol wassen merk is." Toyota, Guido Roozekrans: „Het is mooi om te zien dat de fabrieksopgave niet heilig is, ook al wordt hij vaak wel zo geïnterpreteerd. De rijders tonen aan dat het kan en wij zijn zeer tevreden dat in de top vijf twee Toyota's staan. Waarom de Corolla hoger eindigt dan de Prius kan ik zo niet verklaren. Zeker is wel dat de in vloed van de mens bij de Prius minder is, omdat de com puter het op sommige momenten overneemt. Daarmee is de garantie dat het optimale onder alle omstandighe den er uit wordt gehaald het grootst." Audi, Marjon Duurland: „Een score van ruim 22 pro cent onder de fabrieksopga ve is echt opvallend hoog. Wel weten we dat de TDI-motor van Audi be kend staat als bijzonder zuinig, maar het verbruik is natuurlijk ook afhanke lijk van de rijstijl. De be stuurder zal de auto waar schijnlijk niet al te sportief hebben ingereden en de op timale omstandigheden hebben gecreëerd om tot een zo laag mogelijk verbruik te komen. Toch zijn we niet hele maal verbaasd over deze uitslag. Bij eerdere zuinigheids- testen scoorde onze TDI-motor ook al prima." Honda, Jacqueline Smits: „Onze Civic hybride wordt gekocht door mensen die zuinig willen rijden, ze ge nieten van de moderne techniek, ik ben dan ook niet verbaasd dat het lezersteam precies de fabriekopgave heeft gereden. De apparatuur wordt steeds beter en men sen kunnen steeds makkelijker zien wat het verbruik is bij elke manoeuvre. Zo kunnen ze dus onderweg leren geld te verdienen." BMW, Diederik Reitsma: „Wat een prachtig resul taat! Van onze klanten krij gen we al vaker te horen dat ze zeer zuinig kunnen rijden met onze motoren. Ik hoop dat deze uitslag er toe bijdraagt dat het beeld dat veel mensen hebben bij BMW gaat veranderen. BMWs zijn zeker niet per definitie benzineslurpers. We slagen er juist steeds beter in om rijplezier en een laag verbruik te combineren. Zo hebben we al veel meer modellen met het groene A- en B-label dan menigeen denkt. En we testen modellen waarbij energie tijdens het rijden wordt opgeslagen om die weer in te zetten als brandstof." Daihatsu, Frank van Gooi: „Met het meedoen aan de zuinigheidstest heeft Dai- DAIHATSU hatsu ook in de praktijk aangetoond dat wij niet al leen relatief (A-labels voor Cuore en Sirion 2), maar ook absoluut de zuinigste auto's leveren die er op de markt te krijgen zijn. Nieuwe Rijden-instructeur Mark Maas kant heeft met de Daihatsu Cuore aangetoond dat met een zeer zuinige rijstijl in de praktijk zelfs een verbruik mogelijk is van maar liefst 1 op 26,04km! Het boekje komt maar tot 1 op 21,7! Geen enkele andere benzi- ne-auto evenaart dit." Zakelijk rijder maalt niet om dieseitax De zakelijk rijder laat zich lang niet zo makkelijk beïnvloeden als de particuliere autokoper. Al enkele jaren wordt 908 euro dieseitax gehe ven om de dieselverkopen (met het oog op uitstoot van fijn stof) te ontmoedigen. De belasting heeft, behalve honderden miljoenen eu ro's extra in de knip van minister Zalm geen enkel effect gescoord. De opmars van de dieselauto gaat onverdroten door. moet immers ook nog eens el ke maand zijn fiscale bijtelling afrekenen. Specialist Terberg Leasing komt in augustus met een antwoord: Greenmiles. Een primeur. Algemeen directeur Jail van Delft geeft aan dat de naam een knipoog is naar andere spaarsys temen. ,Mrmiles, Rocks en zegel tjes zijn er op gericht om ons meer te laten consumeren. Meer rijden en meer tanken als je het op de autowereld be trekt. In augustus gaan we Greenmiles introduceren en mik ken precies op het tegengestel de effect. Het is dan juist goed nieuws als de leaserijder min der kilometers maakt en min der. brandstof verbruikt. Zodat de auto ook minder onderhoud nodig heeft en minder banden verslijt. De werkgever ziet zijn leasekosten dus dalen." „We stellen voor dat een deel van dié winst aan het eind van de leaseperiode naar de rijder gaat. Die kan de stand van zijn Greenmiles elke maand volgen en wij zullen de rijders ook ac tief coachen. Hoe die beloning er voor de leaserijders precies uit gaat zien, zweeft nog een beetje. Want Nederland blijft Nederland. Het zou natuurlijk het mooist en het meest stimu lerend zijn als het handje con- tantje kan. Je moet aan bedra gen denken van een paar hon derd tot meer dan duizend eu ro. Maar voor je het weet, moet je de helft weer wegbrengen naar de fiscus. Daar zijn we nu over in de slag. Als alternatief kun je het geld eventueel groen beleggen. Zodat je twee keer mi lieuwinst scoort." De centen Speelt de overheid hier nog een stimulerende rol? Van Delft slikt hoorbaar. „Minister Peijs zal het concept dit najaar wel over het voetlicht brengen, maar verder belijdt de overheid Het toonbeeld van de leaserij der: leuke, bovenmodale auto, keurig in het pak en tuk op kilo meters. Foto Ermindo Arrnino het milieu zélf vooral met de mond. Beleidsmakers zeggen 'we moeten groen kiezen'. Maar als ilc daar even de actuele bie ding voor zo'n 10.000 overheids- automobielen naast leg, moet ik concluderen dat weer puur naar de centen is gekeken." „Als leasemaatschappij merken we dat er nogal eens licht zit tussen wat de top van een be drijf over maatschappelijk ver antwoord ondernemen zegt en wat de wagenparkbeheerder in de praktijk doet." ten, .zakelijke rijder in ij dg n leasebak vreet küo- Eters en rijdt bijpas- nd vaak een benzi- [Station binnen, je stimuleer je hem minder vaak met tankpas te wappe- a? Een leasemaat- happij meent het ,twoord in huis te Ebben: Greenmiles. Rob van Ginneken ^ooral bij de particu- M liere autokopers worden de leidsels strak aangetrokken W om hen te bewegen auto's te kopen. Bij de inste en goedkoopste auto- jdellen gaat het op 1 juli te reduceren systeem van lcor- igen en strafheffingen hoogst- arschijnlijk zelfs voor een idverschuiving tussen de mer en modellen zorgen. Wie als consument goed doet, jort bij de aanschaf van een uwe auto immers tot dui- nd euro voordeel. Kiest u arentegen zorgeloos 'voor een Dot en zwaar slobbermodel, n zal ónze minister van Fi- nciën Gerrit Zalm een finan- le tik op de vingers uitdelen q maximaal 540 euro. nipoog klinkt doortastend, maar zal zalcenautorijders waar- iljnlijk worst zijn. Op een au- van dertig of veertig mille is paar honderd euro wissel- ld. En bij een leaseauto hoog- ans een centenkwestie. De za- üjke rijder wordt dus niet be laid gestimuleerd om zijn au- maar eens te laten staan. Hij z orRensUlijn Door Jasper van Laar lormaal hou ik er best een pit te rijstijl op na", zegt Petra lidgraf (50) uit het Noord-Hol- .Idse Grootebroek. Haar licht- Müwe Daihatsu Sirion 2 glijdt it een gangetje van amper iiderd kilometer over de snel- g A50 tussen Oss en Nijme- ii, Glimlachend: „Voor een ndrembochtje draai ik mijn nd niet om." iar vandaag is geen normale gvoor Landgraf. Haar rechter- etis constanter dan een crui- :ontrol. De kruissnelheid jft mim onder de toegestane Lximumsnelheid. Voor Land- afis de Nationale Zuinigheids- stpure sport. Ze is gekomen ft één missie: de driehonderd lometer met zo weinig moge- k liters euro loodvrij volbren- n. ihet eerste het beste verkeers- bt schakelt ze de motor uit. in de professional van het Dai- tsu-team had ze gehoord dat je vijf seconden stilstaat, het loont om de motor uit te zet- i. Als het licht vervolgens op >en springt, start ze de motor ■zenuwachtig dat ze een flin- prop gas geeft. Waarschijn- kost dit meer brandstof dan inneer ze de motor stationair id laten draaien. De eerste inderd kilometers verlopen jflijk soepel. Landgraf con Petra Landgraf: ,'n Handrembochtji centreert zich volledig. Als we in Nijmegen een afslag missen en een kilometer moeten omrij den, meldt ze dit direct bij de organisatie. Stel je voor dat de ze misser gevolgen heeft voor de eindscore. In de pijp „Er is nog steeds geen streepje van de brandstoftneter af', meldt Petra verheugd als we na een kleine honderdvijftig kilo meter bijna bij de lunchpost in Venray aankomen. „Dat zal straks wel sneller gaan. Ze heb ben hem zó volgetanlct dat er waarschijnlijk nog benzine in de pijp naar de tank zat." Na de picknick slaat de ver moeidheid toe. Zuinig rijden vreet energie. Landgraf wordt stelt niks voor' Foto Mare Bolsius lakser. „Het eerste streepje is nu wel van de brandstofmeter verdwenen", constateert ze te leurgesteld. „Maar er gaat be slist geen tweede af." Ondertus sen is de temperatuur in de Dai hatsu behoorlijk opgelopen. Dde airco aanzetten is out of the question. „Kost te veel brand stof", weet Landgraf. Gelukkig mag het raampje in de bebouw de kom open. Na zes uur rijden komt haar voorspelling uit: er is geen twee de streepje van de brandstofme ter afgegaan. Haar Sirion blijkt 14,3 liter te hebben verbruikt, goed voor een zevende plaats in het eindklassement. „Ik zal nooit een zuinigheidsfreak worden", zegt ze. „Daarvoor heb ik te vaak haast." Een bonte mix van rallyrijden en Het Nieuwe Rijden. Het lijkt een contradictie, maar het is het devies van rijvaardigheids- trainer Mark Maaskant. Hij werd door de importeur van Daihatsu ingehuurd om mee te doen aan de Nationale Zuinig heidstest. Als enige fabrieksteam, buiten mededinging. Zijn missie: 10 tot 20 procent zuiniger rijden dan de deelnemende lezers. De organisatie stemde hier graag mee in. De lichtste Dai hatsu Cuore behoort immers tot de zuinigste auto's, en zo zouden we kunnen laten zien dat het nog veel zuiniger kan dan de meeste mensen voor mo gelijk houden. Volgens Maaskant is de ideale lijn op de weg leidend om zo min mogelijk meters te maken en luchtweerstand te vangen. „En de auto rollend houden. Dat is de belangrijkste truc. Ver vooruit kijken en reageren op veranderingen in het verkeer is ook belangrijk. Ik rijd nu veel alerter." Lege plekjes Door zijn oplettendheid hoeft hij vrijwel de gehele 300 kilo meter lange route niet voor ro tondes te stoppen. Ook al is de rotonde nog zo druk, hij weet de lege plekjes (lees: tussen twee auto's) steeds weer te vinden. „Voor het rode verkeerslicht ,kun je het beste de motor uit zetten als het langer gaat duren dan 30 seconden", aldus Maas kant. Later gaan we nog een stapje verder en zetten we de motor al uit op 200 meter voor het verkeerslicht. Volgens Mark is zuinig rijden een bewustwordingsproces. „Rijgedrag van verkeersdeelne mers bepaalt 70 procent van de besparingen. Slechts 30 procent wordt bepaald door wat de auto kan." Heuvels af Maaskant trapt de koppeling niet in als we heuvels afrijden. maar laat de auto in de hoogste versnelling staan zonder gas te geven. Stationair rijden kost na melijk wél brandstof. Smart Hij blijkt inderdaad veel zuini ger te hebben gereden dan de meeste lezersteams, maar legt het af tegen de Smart Fortwo diesel. „Helaas hebben we geen cruise control, dan hadden we nog zui niger kunnen rijden." Zuinig rijden kan volgens hem ook vanzelfsprekend worden: „De massa maakt de kassa. Als veel mensen een beetje letten op zuinig rijden, dan maakt dat echt een groot verschil in de uit stoot van co2." Bij aankomst na afloop zwermen TIMO-technici om de auto's heen teneinde alle gegevens nauwkeurig weer te registreren. Fiat, Hans Vervoorn: Fiat Auto Nederland distan tieert zich van de test, om dat het geen vertrouwen zegt te hebben in de opzet. Volgens Fiat wijzen tal van andere tests uit dat de Grande Punto 1.4 zonder probleem de fabrieks opgave voor brandstofver bruik haalt. COLOFON De bijlage Auto rond de Nationale Zuinigheidstest kwam tot stand met medewerking van: Corno van den Berg, Jasper van Laar, Rens Ulijn, Roy Verheul (allen Wegener Multimedia), Rob van Ginneken, Mare Bolsius (fo tografie), Pieke Moonen en Julius Wintermans (beeldredactie), Miranda van Houtum (vormgeving) en Joop van der Pol (eindre dactie). Mark Maaskant: een mix van rallytechiek en Het Nieuwe Rijden. Foto Mare Bolsius Foto's Mare Bolsius Het Smart-team Van de Kamp en Kraai verlaat de rustplaats in Venray met volle maag en nog bijna volle tank. worden de auto's afgetankt, en gecontroleerd of geen ge- bespaard door de achterbank er bijvoorbeeld uit te slopen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25