'ZC
smört
jreenmiles: leaseplan beloont zuinige zakenrijder
Hoe reageren
de importeurs?
TOYOTA
k word nooit een zuinigheidsfreak' Mark Maaskant: 'Massa maakt kassa'
zien en rijden
vrijdag 23 juni 2006
Smart, Paul van Beukering:
„Ik ben positief verrast, ze
ker met het verbruik van 1
op 29. We weten dat de die
sel-uitvoering extreem zui
nig is, maar Smart is niet
het merk dat dit soort din
gen communiceert. Sterker nog, Smart is een lifesty-
le-merk waar mensen bewust veel geld voor betalen. De
meesten snappen volgens mij wel dat dit soort auto's
zuinig en dus goedkoop zijn in het gebruik. Maar ik ben
zeer blij met de uitslag, het laat zien dat Smart een vol
wassen merk is."
Toyota, Guido Roozekrans:
„Het is mooi om te zien
dat de fabrieksopgave niet
heilig is, ook al wordt hij
vaak wel zo geïnterpreteerd. De rijders tonen aan dat
het kan en wij zijn zeer tevreden dat in de top vijf twee
Toyota's staan. Waarom de Corolla hoger eindigt dan de
Prius kan ik zo niet verklaren. Zeker is wel dat de in
vloed van de mens bij de Prius minder is, omdat de com
puter het op sommige momenten overneemt. Daarmee
is de garantie dat het optimale onder alle omstandighe
den er uit wordt gehaald het grootst."
Audi, Marjon Duurland:
„Een score van ruim 22 pro
cent onder de fabrieksopga
ve is echt opvallend hoog.
Wel weten we dat de
TDI-motor van Audi be
kend staat als bijzonder
zuinig, maar het verbruik
is natuurlijk ook afhanke
lijk van de rijstijl. De be
stuurder zal de auto waar
schijnlijk niet al te sportief
hebben ingereden en de op
timale omstandigheden hebben gecreëerd om tot een zo
laag mogelijk verbruik te komen. Toch zijn we niet hele
maal verbaasd over deze uitslag. Bij eerdere zuinigheids-
testen scoorde onze TDI-motor ook al prima."
Honda, Jacqueline Smits:
„Onze Civic hybride wordt
gekocht door mensen die
zuinig willen rijden, ze ge
nieten van de moderne techniek, ik ben dan ook niet
verbaasd dat het lezersteam precies de fabriekopgave
heeft gereden. De apparatuur wordt steeds beter en men
sen kunnen steeds makkelijker zien wat het verbruik is
bij elke manoeuvre. Zo kunnen ze dus onderweg leren
geld te verdienen."
BMW, Diederik Reitsma:
„Wat een prachtig resul
taat! Van onze klanten krij
gen we al vaker te horen
dat ze zeer zuinig kunnen
rijden met onze motoren.
Ik hoop dat deze uitslag er
toe bijdraagt dat het beeld
dat veel mensen hebben
bij BMW gaat veranderen.
BMWs zijn zeker niet per
definitie benzineslurpers.
We slagen er juist steeds beter in om rijplezier en een
laag verbruik te combineren. Zo hebben we al veel meer
modellen met het groene A- en B-label dan menigeen
denkt. En we testen modellen waarbij energie tijdens
het rijden wordt opgeslagen om die weer in te zetten als
brandstof."
Daihatsu, Frank van Gooi:
„Met het meedoen aan de
zuinigheidstest heeft Dai- DAIHATSU
hatsu ook in de praktijk
aangetoond dat wij niet al
leen relatief (A-labels voor Cuore en Sirion 2), maar ook
absoluut de zuinigste auto's leveren die er op de markt
te krijgen zijn. Nieuwe Rijden-instructeur Mark Maas
kant heeft met de Daihatsu Cuore aangetoond dat met
een zeer zuinige rijstijl in de praktijk zelfs een verbruik
mogelijk is van maar liefst 1 op 26,04km! Het boekje
komt maar tot 1 op 21,7! Geen enkele andere benzi-
ne-auto evenaart dit."
Zakelijk rijder maalt niet om dieseitax
De zakelijk rijder laat zich lang niet zo makkelijk beïnvloeden als de
particuliere autokoper. Al enkele jaren wordt 908 euro dieseitax gehe
ven om de dieselverkopen (met het oog op uitstoot van fijn stof) te
ontmoedigen. De belasting heeft, behalve honderden miljoenen eu
ro's extra in de knip van minister Zalm geen enkel effect gescoord. De
opmars van de dieselauto gaat onverdroten door.
moet immers ook nog eens el
ke maand zijn fiscale bijtelling
afrekenen.
Specialist Terberg Leasing komt
in augustus met een antwoord:
Greenmiles. Een primeur.
Algemeen directeur Jail van
Delft geeft aan dat de naam een
knipoog is naar andere spaarsys
temen. ,Mrmiles, Rocks en zegel
tjes zijn er op gericht om ons
meer te laten consumeren.
Meer rijden en meer tanken als
je het op de autowereld be
trekt. In augustus gaan we
Greenmiles introduceren en mik
ken precies op het tegengestel
de effect. Het is dan juist goed
nieuws als de leaserijder min
der kilometers maakt en min
der. brandstof verbruikt. Zodat
de auto ook minder onderhoud
nodig heeft en minder banden
verslijt. De werkgever ziet zijn
leasekosten dus dalen."
„We stellen voor dat een deel
van dié winst aan het eind van
de leaseperiode naar de rijder
gaat. Die kan de stand van zijn
Greenmiles elke maand volgen
en wij zullen de rijders ook ac
tief coachen. Hoe die beloning
er voor de leaserijders precies
uit gaat zien, zweeft nog een
beetje. Want Nederland blijft
Nederland. Het zou natuurlijk
het mooist en het meest stimu
lerend zijn als het handje con-
tantje kan. Je moet aan bedra
gen denken van een paar hon
derd tot meer dan duizend eu
ro. Maar voor je het weet, moet
je de helft weer wegbrengen
naar de fiscus. Daar zijn we nu
over in de slag. Als alternatief
kun je het geld eventueel groen
beleggen. Zodat je twee keer mi
lieuwinst scoort."
De centen
Speelt de overheid hier nog een
stimulerende rol? Van Delft
slikt hoorbaar. „Minister Peijs
zal het concept dit najaar wel
over het voetlicht brengen,
maar verder belijdt de overheid
Het toonbeeld van de leaserij
der: leuke, bovenmodale auto,
keurig in het pak en tuk op kilo
meters. Foto Ermindo Arrnino
het milieu zélf vooral met de
mond. Beleidsmakers zeggen
'we moeten groen kiezen'. Maar
als ilc daar even de actuele bie
ding voor zo'n 10.000 overheids-
automobielen naast leg, moet
ik concluderen dat weer puur
naar de centen is gekeken."
„Als leasemaatschappij merken
we dat er nogal eens licht zit
tussen wat de top van een be
drijf over maatschappelijk ver
antwoord ondernemen zegt en
wat de wagenparkbeheerder in
de praktijk doet."
ten, .zakelijke rijder in
ij dg
n leasebak vreet küo-
Eters en rijdt bijpas-
nd vaak een benzi-
[Station binnen,
je stimuleer je hem
minder vaak met
tankpas te wappe-
a? Een leasemaat-
happij meent het
,twoord in huis te
Ebben: Greenmiles.
Rob van Ginneken
^ooral bij de particu-
M liere autokopers
worden de leidsels
strak aangetrokken
W om hen te bewegen
auto's te kopen. Bij de
inste en goedkoopste auto-
jdellen gaat het op 1 juli te
reduceren systeem van lcor-
igen en strafheffingen hoogst-
arschijnlijk zelfs voor een
idverschuiving tussen de mer
en modellen zorgen. Wie
als consument goed doet,
jort bij de aanschaf van een
uwe auto immers tot dui-
nd euro voordeel. Kiest u
arentegen zorgeloos 'voor een
Dot en zwaar slobbermodel,
n zal ónze minister van Fi-
nciën Gerrit Zalm een finan-
le tik op de vingers uitdelen
q maximaal 540 euro.
nipoog
klinkt doortastend, maar
zal zalcenautorijders waar-
iljnlijk worst zijn. Op een au-
van dertig of veertig mille is
paar honderd euro wissel-
ld. En bij een leaseauto hoog-
ans een centenkwestie. De za-
üjke rijder wordt dus niet be
laid gestimuleerd om zijn au-
maar eens te laten staan. Hij
z orRensUlijn
Door Jasper van Laar
lormaal hou ik er best een pit
te rijstijl op na", zegt Petra
lidgraf (50) uit het Noord-Hol-
.Idse Grootebroek. Haar licht-
Müwe Daihatsu Sirion 2 glijdt
it een gangetje van amper
iiderd kilometer over de snel-
g A50 tussen Oss en Nijme-
ii, Glimlachend: „Voor een
ndrembochtje draai ik mijn
nd niet om."
iar vandaag is geen normale
gvoor Landgraf. Haar rechter-
etis constanter dan een crui-
:ontrol. De kruissnelheid
jft mim onder de toegestane
Lximumsnelheid. Voor Land-
afis de Nationale Zuinigheids-
stpure sport. Ze is gekomen
ft één missie: de driehonderd
lometer met zo weinig moge-
k liters euro loodvrij volbren-
n.
ihet eerste het beste verkeers-
bt schakelt ze de motor uit.
in de professional van het Dai-
tsu-team had ze gehoord dat
je vijf seconden stilstaat, het
loont om de motor uit te zet-
i. Als het licht vervolgens op
>en springt, start ze de motor
■zenuwachtig dat ze een flin-
prop gas geeft. Waarschijn-
kost dit meer brandstof dan
inneer ze de motor stationair
id laten draaien. De eerste
inderd kilometers verlopen
jflijk soepel. Landgraf con
Petra Landgraf: ,'n Handrembochtji
centreert zich volledig. Als we
in Nijmegen een afslag missen
en een kilometer moeten omrij
den, meldt ze dit direct bij de
organisatie. Stel je voor dat de
ze misser gevolgen heeft voor
de eindscore.
In de pijp
„Er is nog steeds geen streepje
van de brandstoftneter af',
meldt Petra verheugd als we na
een kleine honderdvijftig kilo
meter bijna bij de lunchpost in
Venray aankomen. „Dat zal
straks wel sneller gaan. Ze heb
ben hem zó volgetanlct dat er
waarschijnlijk nog benzine in
de pijp naar de tank zat."
Na de picknick slaat de ver
moeidheid toe. Zuinig rijden
vreet energie. Landgraf wordt
stelt niks voor' Foto Mare Bolsius
lakser. „Het eerste streepje is
nu wel van de brandstofmeter
verdwenen", constateert ze te
leurgesteld. „Maar er gaat be
slist geen tweede af." Ondertus
sen is de temperatuur in de Dai
hatsu behoorlijk opgelopen.
Dde airco aanzetten is out of the
question. „Kost te veel brand
stof", weet Landgraf. Gelukkig
mag het raampje in de bebouw
de kom open.
Na zes uur rijden komt haar
voorspelling uit: er is geen twee
de streepje van de brandstofme
ter afgegaan. Haar Sirion blijkt
14,3 liter te hebben verbruikt,
goed voor een zevende plaats in
het eindklassement.
„Ik zal nooit een zuinigheidsfreak
worden", zegt ze. „Daarvoor
heb ik te vaak haast."
Een bonte mix van rallyrijden
en Het Nieuwe Rijden. Het lijkt
een contradictie, maar het is
het devies van rijvaardigheids-
trainer Mark Maaskant. Hij
werd door de importeur van
Daihatsu ingehuurd om mee te
doen aan de Nationale Zuinig
heidstest.
Als enige fabrieksteam, buiten
mededinging. Zijn missie: 10
tot 20 procent zuiniger rijden
dan de deelnemende lezers.
De organisatie stemde hier
graag mee in. De lichtste Dai
hatsu Cuore behoort immers
tot de zuinigste auto's, en zo
zouden we kunnen laten zien
dat het nog veel zuiniger kan
dan de meeste mensen voor mo
gelijk houden.
Volgens Maaskant is de ideale
lijn op de weg leidend om zo
min mogelijk meters te maken
en luchtweerstand te vangen.
„En de auto rollend houden.
Dat is de belangrijkste truc. Ver
vooruit kijken en reageren op
veranderingen in het verkeer is
ook belangrijk. Ik rijd nu veel
alerter."
Lege plekjes
Door zijn oplettendheid hoeft
hij vrijwel de gehele 300 kilo
meter lange route niet voor ro
tondes te stoppen. Ook al is de
rotonde nog zo druk, hij weet
de lege plekjes (lees: tussen twee
auto's) steeds weer te vinden.
„Voor het rode verkeerslicht
,kun je het beste de motor uit
zetten als het langer gaat duren
dan 30 seconden", aldus Maas
kant. Later gaan we nog een
stapje verder en zetten we de
motor al uit op 200 meter voor
het verkeerslicht.
Volgens Mark is zuinig rijden
een bewustwordingsproces.
„Rijgedrag van verkeersdeelne
mers bepaalt 70 procent van de
besparingen. Slechts 30 procent
wordt bepaald door wat de auto
kan."
Heuvels af
Maaskant trapt de koppeling
niet in als we heuvels afrijden.
maar laat de auto in de hoogste
versnelling staan zonder gas te
geven. Stationair rijden kost na
melijk wél brandstof.
Smart
Hij blijkt inderdaad veel zuini
ger te hebben gereden dan de
meeste lezersteams, maar legt
het af tegen de Smart Fortwo
diesel.
„Helaas hebben we geen cruise
control, dan hadden we nog zui
niger kunnen rijden." Zuinig
rijden kan volgens hem ook
vanzelfsprekend worden: „De
massa maakt de kassa. Als veel
mensen een beetje letten op
zuinig rijden, dan maakt dat
echt een groot verschil in de uit
stoot van co2."
Bij aankomst na afloop zwermen TIMO-technici om de auto's heen teneinde
alle gegevens nauwkeurig weer te registreren.
Fiat, Hans Vervoorn:
Fiat Auto Nederland distan
tieert zich van de test, om
dat het geen vertrouwen
zegt te hebben in de opzet.
Volgens Fiat wijzen tal van
andere tests uit dat de
Grande Punto 1.4 zonder
probleem de fabrieks
opgave voor brandstofver
bruik haalt.
COLOFON
De bijlage Auto rond de Nationale Zuinigheidstest kwam tot
stand met medewerking van:
Corno van den Berg, Jasper van Laar, Rens Ulijn, Roy Verheul
(allen Wegener Multimedia), Rob van Ginneken, Mare Bolsius (fo
tografie), Pieke Moonen en Julius Wintermans (beeldredactie),
Miranda van Houtum (vormgeving) en Joop van der Pol (eindre
dactie).
Mark Maaskant: een mix van rallytechiek en Het Nieuwe Rijden.
Foto Mare Bolsius
Foto's Mare Bolsius
Het Smart-team Van de Kamp en Kraai verlaat de rustplaats in Venray met
volle maag en nog bijna volle tank.
worden de auto's afgetankt, en gecontroleerd of geen ge-
bespaard door de achterbank er bijvoorbeeld uit te slopen.