schudt lucht en telt de wielen
Nationale zuinigheidstest
21
14
23
20
23
17
133
ioren, zien en rijden Fo o's Mare Bolsius
23
Zaterdagochtend: een bonte verzameling auto's uit heel het land vult ge
melijk het parkeerterrein in Rosmalen.
Pt het brandstofverbruik van de deelnemende auto's
over een rit van 297,8 kilometer, representatief voor
Dat verbruik is daarna vergeleken met de
die is gebaseerd op een standaardnorm, de
heten Europese ritcyclus of NEDC.
nemers werd opgedragen verkeersregels in acht te nemen,
Deze kolom vergelijkt het energieverbruik van alle diesels,
benzine- en hybride-auto's in Megajoules per kilometer
Daaruit komen de Smart Fortwo, de professioneel bereden j
Daihatsu Cuore en de Toyota Prius hybride het gunstigst naar
voren. Hun uiterst lage C02-uitst.oot speelt hierin een rol.
Q) ZUINIGER dart fabrieksopgave
Qi)Het opgegeven verbruik
is het verbruik volgens het
VROM-brandstofverbruiks-
boekje 2006 (artikelcode
6011)
CjjWaar gegevens in het
brandstofverbruiksboekje
ontbraken zijn deze aan-
gevuld met het verbruik
zoals dit aangegeven staat
op de website van de des
betreffende importeur.
p)Bij Hybride voertuigen is
het verschil in SOC (State Of
Charge, de ladingstoestand
van het batterijpakket)
meegenomen in het
verbruik
$Extra gereden kilometers
volgens opgave Wegener
zijn verrekend in het
verbruik in 1/1 OOkm"
Cj)Routelengte: 297,8 km
•Deze Daihatsu
Cuore deed buiten
'mededinging mee.
Hij werd door een
rallyrijder en rijvaar-
digheidstrainer be
reden, waarmee de
importeur wilde
aantonen dat het
met kennis van
zaken nóg zuiniger
'kan,
Zie ook volgende
pagina 'Mark Maaskant:
Massa maakt kassa'
Audi A6 2.0 TDI 103kW
D
F J?
14,38
4,8
0s
6,2
0<
16
-22,1%
1,7
126
BMW 318i E90
B
17,35
5,8
17
7,3
-20,2%
1,9
138
Honda Jazz 1.2
B
13,70
4,6
22
5,6
18
-17,9%
1,5
109
Toyota Corolla 1.4D-4D
D
11,79
0,3
4,0
25
4,8
21
-17,6%
1,4
103 i
Volkswagen Golf TDI 77kW
D
13,46
4,5
22
5,4
19
-16,3%
1,6
118 J
Opel Corsa 1.2 twinport
B
16,01
26,3
4,9
20
5,9
17
-16,3%
1,6
117P
Ford Focus C-Max 1.6D 80kW
D
12,29
4,1
24
4,9
20
-15,8%
1,5
108^6
Opel Astra station 1.4-16V twinport
B
16,12
2
5,4
19
6,3
16
-14,7%
1,7
127
Suzuki Alto 1.1
B
12,72
4,3
4,9
20
-12'8%
1,4
101
Volvo V50 modeljaar 2006 1.6D
D
13,69
0,5
4,6
22
5,0
20
-8,2%
1,6
120
Citroen C3 1,4 HDI
D
12,14
1,5
4,1
25
4,3
23
-5,7%
1,5
106
Toyota Prius 1.5 hybride
B
12,68
12
4,1
24
4,3
23
-4,8%
1,3
97
Lexus RX400H 3.3 automaat
B
23,01
7,7
13
8,1
12
-4,6%
2,5
183
Citroen C1 1.0L
B
13,07
4,4
23
4,6
22
-4,6%
1,4
104
Daihatsu Sirion 1.0 12V DVVT
B
14,30
2
4,8
21
5,0
-4,6%
1,5
113
Citroen C4 Hdi 1.6 16V
D
12,54
7,5
4,1
24
4,3
-4,5%
1,5
107
Smart Fortwo cabrio 30kW CDI
D
10,57
8
3,5
29
3,5
29
:1;3%
1,2
90
Mitsubishi Colt 1.3 Mivec
B
17,24
3
5,7
17
5,8
17
-1,2%
1,8
136
Daihatsu Cuore 1.0 12V DVVT 3d
B
15*01
25
4,7
22
4,7
21
-1,0%
1,5
110
Citroen C41.4i 16V
B
19,27
5
6,4
16
6,4
16
-0,6%
2,0
150
Chevrolet Matiz 5D 0.8
B
17,68
3
5,9
5,9
17
-0,4%
1,9
139
Renault Scènic 1.5 DCI 78kW
D
15,56
5,2
19
5,2
19
0,5%
1,9
136
Mercedes B150
B
20,86
12
6,7
15
6,7
15
0,5%
2,1
159
Peugeot 407 1.6 HDI 16V
D
16,77
5,6
18
5,6
18
0,6%
2,0
147
Honda Civic 4DIMA 1.3iMT
B
15,20
7
5,0
20
4,9
20
1,8%
1,6
118
Ford Focus wagon 2 1.6i 74kW
B
20,74
4
6,9
15
6,7
15
2,5%
2,2
162
Fiat Panda 1.2
B
17,52
2
5,8
17
5,6
18
4,4%
1,9
138
Hyundai Atos Prime 1.1
Kia Picanto 1.0 H5
B
B
17,64
17,10
6
5,9
5,6
4,9
17
18
5,4
5,0
19
20
9,7%
12,5%
1,9
1,8
140
Peugeot 206 1.4 HDI
D
14,59
20
4,3
23
14,0%
1,8
128
Fiat Grande Punto 1.4 8V
B
20,82
7,0
14
5,7
18
22,6%
2,2
165
*Daihatsu Cuore 1.0 12V DVVT 3d
B
11,51
2
3,8
26
4,7
21
-18,3%
1,2
91
•De Audi A6 2.0 TDI diesel bereikte de grootste besparing ten
opzichte van het opgegeven verbruik: 22,1 procent. De auto
werd onlangs uitgeroepen tot 'meest begeerde lease-auto'
door het blad Management Team. Op energiegebruik scoorde
de Audi niet meer dan gemiddeld.
Q/MINDER zuinig dan fabrieksopgave
Aaat®
De Fiat Grande Punto 1.4, het afgelopen kwartaal de best ver
kochte auto van Europa, bleef teleurstellend achter bij het opge
geven verbruik. Maar op de energieschaal deed hij het niet
slechter dan de Ford Focus en beter dan de Lexus RX400 hybride.
auto vol afgetanlct, na de rit
werd deze weer vol afgetankt.
De bijgetankte hoeveelheid
brandstof is het verbruik over
de rit. Het tanken nam ander
half uur in beslag. Er moest re
kening worden gehouden met
de vorm van de tank en tank
hals, luchtbelvorming, schuim-
vorming, expansiecompensatie
systemen en mogelijk het ge
drag van het vulpistool."
Lucht schudden
Elke dieselauto werd zelfs drie
keer afgetankt, met tussenpo
zen van een half uur. Vooron
derzoek toonde al aan dat som
mige auto's dan vijf liter brand
stof extra konden bevatten in
vergelijking met de eerste af
slag van het tankpistool. Een
simpele manier om dit aan te
tonen is om na het tanken de
auto even heen en weer te
schudden om lucht uit de vaak
vreemdgevormde tank te laten
ontsnappen.
De hybride modellen vergden
speciale aandacht. Mourad: „De
ze hebben behalve brandstof
verbruik ook een mogelijk ver
schil in de ladingsgraad van de
batterij voor en na de rit. Dit
komt overeen met een hoeveel
heid energie die is verdiscon
teerd in de resultaten. Als je bij
voorbeeld het laatste stuk van
een rit puur elektrisch rijdt, ver
bruik je geen brandstof over
dat stuk. Maar de volgende keer
datje gaat rijden, moet de batte
rij weer worden opgeladen en
dat kost wat brandstof."
Gewogen
Om nauwkeurig de brandstof-
Voor en na het aftanken werd
een jerrycan brandstof gewogen
op een geijkte, digitale precisie-
weegschaal.
Foto Mare Bolsius
hoeveelheid te bepalen is ge
bruikt gemaakt van een geijkte
digitale weegschaal. Voor en na
het aftanken werd een jerrycan
brandstof gewogen. Het ver
schil in de massa van de brand
stof is getankt, en dus ver
bruikt. Via software werd het
verbruik ter plekke omgere
kend naar verbruik in liters.
Tot slot werd dit verrekend met
de afstand van de route 297.8
kilometer. Deze afstand is via
satellietnavigatie geijkt.
Omdat in Europa steeds vaker
wordt gesproken over co2-uit-
stoot is dit ook meegenomen in
de uitslag. Co2 is een broeikas
gas, waarvan de uitstoot direct
gerelateerd is aan de hoeveel
brandstof die je verbruikt. Mou
rad: „Een dieselauto die 1 op 20
rijdt stoot niet twee keer zoveel
Co2 uit als een benzineauto die
1 op 10 rijdt. Sterker nog, iets
meer. Met als gevolg dat we een
aparte omrekenfactor gebrui
ken voor elk type brandstof."
Inmiddels zijn er ook brandstof
fen die minder co2 uitstoten,
zoals aardgas, of die helemaal
niets uitstoten, zoals waterstof.
Mourad: „Dan kun je alleen
nog kijken naar rendementen
op basis van energie. Een liter
benzine en een bter diesel be
vatten namelijk niet evenveel
energie. In de wetenschap is
megajoule per kilometer
(MJ/km) de meest zuivere vorm
om zuinigheid van auto's te ver-
gehjken. Om het verbruik van
diesel en benzine met elkaar te
vergelijken is het energiege
bruik in megajoule per kilome
ter berekend."
De slotsom? Salem Mourad: „In
derdaad is gebleken dat het mo
gelijk is in veel gevallen de fa-
brielcsopgaves te halen, zowel
voor kleinere als voor grotere
auto's. En dat over een gemid
deld Nederlandse routepatroon.
Van belang is wel nadruk op
een zuinige rijstijl te leggen.
Een ander belangrijk ding is
hoe de auto reageert op een zui
nige rijstijl. Bij de deelnemers
was als gevolg van de verschil
lende rijstijlen de besparing
soms 22 procent minder dan fa
brieksopgave, maar ook 23 pro
cent meer."
Aandacht en kritische vragen bij de uitleg over de gang van zaken tij
dens de testrit.
Dag- en kilometertellers worden genoteerd en startklaar gezet.
)e Nationale Zuinig-
leidstest toont aan
_|»t fabrieksgegevens
het Nederlandse
teer haalbaar zijn.
it zegt TNO. Tekst
|0i uitleg van de on-
èrzoekers.
11e officiële metin
gen van de Nationa
le Zuinigheidstest
zijn uitgevoerd
door zes weten-
3101 lappers van het laborato-
um van TNO Automotive.
E w aar hoe bepaal je zuinigheid?
i> lertuigen kun je vergelijken
l brandstofverbruik, zoals ü-
l jj fs per 100 kilometer, of het
E 71 ïkende 1 liter op zoveel ldlo-
53 eter. Hoe je het ook noemt,
beide gevallen moet je elke
leer weer bij de pomp afreke-
E ui en. Dat is natuurlijk ook de be-
igrijkste uitslag van de Zui-
j'jj gheidstest.
75 p een afgesloten locatie con-
oleerde TNO de voertuigen.
5® deelnemende auto's moes-
in in de staat verkeren zoals
l j! in de showroom worden aan-
E 31 boden. Speciale banden en ge-
chtsbesparingen door bijvoor-
ij feld het reservewiel er uit te
ij öen waren verboden. Ook
erd de bandenspanning gecon-
pleerd en waar nodig op de
51 iste waarde gebracht. De
j; inks werden, verzegeld om te
,j »rkomen dat er onderweg
èrd bijgetankt.
llem Mourad, coördinator
Si '0: „Aan het begin werd de
vrijdag 23 juni 2006
uaBaoA ai ui ujo jeefi s.yu// jeeu yfuayjdMpeep yoo
mep iuawoui jaiy do sed uaBaoAUi iaq fiq jazliMueeBuiiqau ap lyiruqaB p
d :sj pjooMiue aisjnf lap
Vraag antwoord
Hoe wordt zuinig rijden in het buitenland gepromoot?
Suzan Reitsma, Senter Novem (initiatiefnemer van
Het Nieuwe Rijden): „Subsidieregelingen zoals in Ne
derland bestaan voor zover wij weten niet in het buiten
land. Wel bestaan er soms fiscale regebngen voor de aan
schaf van zuinige auto's. Het Nieuwe Rijden wordt als
ecodriving door de Europese Unie gepromoot. In Spanje
was er in 2003 een proef om het Nieuwe Rijden te bevor
deren. De resultaten waren verbluffend. De deelnemers
bespaarden gemiddeld 13,4 procent brandstof. Ook be
drijven zijn geïnteresseerd. Een Zweeds vervoersbedrijf
installeerde in 2004 boordcomputers in bussen waarin
chauffeurs reden die waren getraind op het Nieuwe Rij
den. Ze haalden een besparing van ongeveer twee pro
cent. De busjes van het Hamburgse waterleidingbedrijf
Hamburger Wasserwerke verbruikten na een training van
het personeel 5,8 procent minder. Een besparing van
tienduizend bter op jaarbasis."
Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Meer antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto
Beslagen ramen
Met de ramen dicht rijden is zuiniger dan met de ra
men open. Maar sommigen voeren het heel ver
door. Bij een controlepost heeft één auto beslagen ra
men. Let wel, bij 25 graden. „Doodgaan kan niet de bedoe
ling zijn", lacht de controleur. Vraagt de bestuurder zich
niet af: wat doet hij zichzelf aan? „Jawel", zegt die droog.
Na driftig overleg trakteren ze zichzelf op een heerlijk
zacht briesje uit de ventilator. Niet harder dan standje
twee, wantje moet niet overdrijven.
Zuinig met piepem
Sommige deelnemers
remden niet voor drem
pels. Oncomfortabel, maar
wel spaarzaam. Anderen sje
zen door de bocht met pie
pende banden. Want rem
men is brandstof weg
gooien. En dus roepen diver
se teams dat zuinig rijden
helemaal niet 'stoffig' is,
maar zelfs het ultieme auto
rijden is. „De perfecte manier
om te laten zien datje kunt au
torijden én datje het verkeer en
de weg goed kunt inschatten",
aldus een deelnemer.
Boordcomputers v
banden
'ijken af
Veel deelnemers gaven na afloop aan dat de metin
gen van TNO niet strookten met hun boordcompu
ter. Enkelen hadden volgens hun eigen auto zuiniger ge
reden, anderen niet. Hetzelfde geldt voor de kilometer
stand. Bijna iedereen gaf aan onderweg geleerd te heb
ben van de cijfers en ook direct de gevolgen te zien van
optrekken, remmen. Zo'n beetje alles wat de overheids
campagne Het Nieuwe Rijden ook leert.
Lekkende Peugeot
Bij het aftanken van de ingeschreven Peugeot 307
SW 1.6 HDI bleek dat die een defect aan het brand
stofsysteem had. Pas wanneer de tank volledig werd ge
vuld, trad brandstoflekkage op. Daardoor was het onmo
gelijk om de auto volledig af te tanken. Salem Mourad,
coördinator TNO: „Behalve dat dit natuurlijk een gevaar-
lijke situatie kan opleveren, was het dus ook niet moge-
lijk om het brandstofverbruik van deze auto gedurende
de rit te meten." Uitsluiting was het gevolg.