Auto
P&i
:nt:
3e jacht op de mooie verbruikscijfers
ZUIflIGHEIDSTEST
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
k deelnemers
Een nieuwe Volkswagen Fox
bij Auto Poppe voor een wel
héél scherpe prijs!
Speciaal voor u ingekocht:
38 Volkswagen Foxen tegen
megascherpe prijzen!
Ruim 1.000 voordeel op
de Fox Optive 1.21
POPPE
Vlissingen
Tel. (0118) 424000
lerneuzon
Tel (0115)647333
Hotel
fiat. <öi 1-i\ 370100
De Peilstok
Nu Auto helemaal is gewijd aan de
Zuinigheidstest willen we graag weten
of u ook probeert zuinig te rijden en hoe.
Behalve een zuinige motor speelt immers
vooral het rijgedrag een grote rol bij het
brandstofverbruik.
Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Geen terugkomdag
Vorige week vroegen we u of een
terugkomdag voor jonge, beginnende
automobilisten het aantal
verkeersslachtoffers in deze groep zal
terugdringen. 64 procent blijkt niet te
geloven in een terugkomdag. Er is meer
vertrouwen in het nu geldende
puntenrijbewijs of in hogere boetes voor
jonge bestuurders.
Helpt een terugkomdag
jongeren veiliger rijden?
j; Ja, zeker
£lNee, zo'n dag zal nauwelijks helpen
:,1*
£\Nee, het puntenrijbewijs is genoeg
C*> "««fBBW»-
Nee, geef ze hogere boetes
36%
28%
18%
18%
Joop Goos, voorzitter Veilig Verkeer Nederland:
„Uit deze enquête blijk dat de meeste mensen
vinden datje iets moet dóen om jonge bestuurders niet
direct helemaal los te laten. Met een terugkomdag, of
anders door het puntenrijbewijs of hogere boetes. Jonge,
beginnende automobilisten overschatten hun
rijvaardigheid. Met een terugkomdag ben je preventief
bezig. Dat zo'n dag geen effect zou hebben, is niet waar.
Uit onderzoeken blijkt dat het een positief effect heeft
op het rijgedrag."
Uit 250 aanmeldingen van bezitters van
een auto met A- of B-energielabel wer
den 35 lezers plus navigator gekozen voor de
eerste Nationale Zuinigheidstest. Ter vergelij
king mocht één professionele rijder meedoen.
Het traject besloeg bijna 300 kilometer, met
stadsverkeer, B-wegen en snelwegen.
Onderzoeksbureau TNO deed de metingen. Er
waren controleposten, en bij verkeerd rijden
werd de afstand gecorrigeerd. Files deden
zich niet voor.
Op deze en volgende pagina's leest u de resul
taten, ervaringen en conclusies.
SPECIALE BIJLAGE
Forum op internet
Op de website van de krant, rubriek Auto, kunt u vanaf
vandaag in een forumdiscussie uw eigen mening geven
over zuinig rijden in het algemeen. Ook vindt u daar een
uitgebreid fotoverslag van de Zuinigheidstestv
Het handige remhulpje
Remmen los!
Kunt u wel wat hulp gebruiken bij uw voornemen
om zuiniger te gaan rijden? Dan is de stoptronic wel
licht iets voor u. Via een display op het dashboard geeft
het apparaatje aan hoe hard u remt, waardoor u sneller
door hebt dat u bijvoorbeeld te laat en dus te hard remt.
Een aangepast remgedrag kan een flinke bezuiniging op
de brandstofkosten opleveren.
Rijschoolhouders gebruiken de stoptronic om pupillen
zuinig rijgedrag bij te brengen. Zelfs NS-machinisten ge
bruiken hem om de trein voor passagiers comfortabeler
te laten remmen.
Info: www.stoptronic.com
Tankstress
Navigatornijd
y 11 oe zwaar is die tas die je bij je hebt?', vraagt een deel-
I I nemer bij de start aan zijn navigator. De chauf
feur slaat zelfs een voedselpalcketje met frisdrank en
fruit af om gewicht te besparen. Hoe lichter de auto des
te zuiniger, weet hij. Bij het eerste checkpunt kijkt hij
jaloers naar een andere deelnemer die zijn neefje heeft
meegenomen als navigator. „Lekker lichte navigator heb
jij", roept hij. Waarop zijn eigen navigator bij zijn eigen
voedselpakket een extra flesje water vraagt.
„Wat het extra lastig maakt is dat deze route voor
ons geen bekend terrein is."
René Bouterse, navigator Marjolijn Oerlemans
Hoogerheide
Peugeot 407 1.6 HDIF16V
„Onze Peugeot 407 is een B-label, dus vrij zuinig
in zijn klasse. Omdat we normaal ook zuinig rij
den is er aardig wat winst te boeken op dat vlak.
Het is een leaseauto dus we maken ons niet echt
druk om het verbruik, maar proberen er wel reke
ning mee te houden. Wat het vandaag lastig
maakt is dat de route onbekend is. Als je dage
lijks hetzelfde traject aflegt weet je bijvoorbeeld
precies waar je de auto kunt laten uitrollen. Ge
lukkig is het vandaag vrij rustig en kunnen we
lekker doorrijden. We zijn van plan geen kilome
ter te hard te rijden dus een goede score moet er
in zitten. Al blijft het afwachten."
Barry: „Mijn vader gooit de remparachute uit als ik
vandaag toch iets te sportief rijd."
Barry en navigator Walther van den Broek
Roosendaal
Ford Focus 2 1.6i 74kW
„Ofschoon het geen auto van de zaak is let ik
nooit op het verbruik. Dus ik ben eigenlijk wel be
nieuwd wat ik kan scoren. Dagelijks pendel ik tus
sen Roosendaal en Tilburg, dat is toch al gauw
120 kilometer. Wat zuiniger rijden zou ik direct
in mijn portemonnee kunnen voelen. Ik rijd af
en toe nog wat te sportief, dus daarom heb ik
mijn vader als navigator meegenomen. Hij houdt
alles in de smiezen. Mocht ik wat al te enthou
siast met het gaspedaal omgaan gooit hij onmid
dellijk de parachute uit. Dat heeft-ie me zojuist al
duidelijk gemaakt."
TNO tankte alle au
to's voorafgaande
en na de rit af. Maar het
aantal liters werd alleen
na de rit genoteerd. Hier
door raakte een deel
neemster in de stress. Ze
had net een nieuwe auto
en hield in een Excel-be-
stand bij hoeveel haar
auto verbruikte. Haar he
le systeem was in de war
en ze probeerde naarstig
uit te rekenen hoeveel li
ters er de eerste keer
was ingegaan. Maar om
dat ze zuiniger had gere
den dan normaal werd
dit lastig.
die bijlagen: 0113-315680
foc.nl/auto
lus 31,4460 AA Goes
jtentie-exploitatie:
en Midden-Zeeland: 0113-315520
^-Vlaanderen: 0114-372770
'naai: 020-4562500
dag 23 juni 2006
fraude te voorkomen verze-
?f va: eTN0 vooraf a"e tankklep-
hard
gra
e zuinig kun je
ifon it rijden met een
re nige auto? Dat was
hamvraag in de
ste Nationale Zui-
Ldiiiheidstest. Meer
eer. I
en dertig lezers-
ims van deze en an-
e Wegenerkranten
tsten onwaar-
™jiijnlijke fabrieksop-
'en zoals '1 op 25'
de praktijk.
som
ïaakt
lieer,
es te
el. 11
blij
naaf
crCorno van den Berg
e parkeerplaats
van Het Wapen
van Rosmalen
staat op zaterda-
gochtend half ne-
al vol. Kleine en grote au-
de meeste nog geen twee
inden oud. Opgeteld heb-
i ze een waarde van zeker
,000 euro. Groot en klein
iben ze één ding gemeen: al-
laal zijn het modellen met
energielabel A of B, dus de
ligste auto's van Nederland,
vanaf 1 juli zo'n auto
iw koopt krijgt 1.000 euro
ieusubsidie. De imposante
us RX400 hybride staat vlalc-
de Daihatsu Cuore, één van
kleinste deelnemers aan de
ionale Zuinigheidstest.
cenmeesters
nen aan de koffietafel zitten
lerijders en hun navigators:
lezersteams, door de krant
jedaagd om te testen hoe
nig ze met hun auto's lcun-
1 rijden. Terwijl de auto's ge-
troleerd en afgetankt wor
den door strenge rekenmees
ters van TNO, begroeten de
deelnemers elkaar.
Al gauw gaat het over de vraag
of je in het huidige drukke Ne
derlandse verkeer de fabriek-
sopgave kan rijden, zelfs in
zo'n auto met A- of B-label. Re
clameslogans als '1 op 25!' vin
den sommigen misleidend,
maar toch houdt iedereen er
wel rekening mee als hij een au
to koopt. Enkele deelnemers
zeggen er een sport van te ma
ken zo dicht mogelijk bij die
fantastische fabrielcsopgave te
komen. Tips over zuinig rijden
en technieken om bochten gun
stig aan te snijden gaan over ta
fel. Alleen zuinig rijden zal hier
niet voldoende blijken: het gros
wil namelijk winnen. Want zij
hebben de zuinigste auto, zij
weten hoe je het allerzuinigst
rijdt.
Als de eerste rijders op pad
gaan, is het dus ieder voor zich.
Bij de start dekt een deelneem
ster zich alvast in. Ze heeft pas
een klein gevalletje blikschade
gehad en dat beïnvloedt de aë
rodynamica 'enorm'. Bij de
lunch beklagen sommige deel
nemers zich over het rijgedrag
van anderen. Als dan ook nog
een onvoorziene wielerwed
strijd onderweg ervoor zorgt
dat een kwart van de deelne
mers moet wachten op het pelo
ton, regent het telefoontjes bij
de organisatie. Niemand wil ge
diskwalificeerd worden om-
dat-ie te laat arriveert.
Wapperen
Buiten is het ruim 25 graden,
maar bij veel auto's blijven de
raampjes potdicht. Niet voor de
airco, die staat natuurlijk uit.
Nee, open ramen kosten brand
stof. Pas voor een rood verkeers
licht wapperen deelnemers
met de deuren om frisse lucht
te krijgen. „Het blijft represen
tatief', lacht een testpiloot met
rood hoofd, „want in Neder
land schijnt de zon vaker niet
dan wel."
Als aan het einde van de dag de
vraag komt wie denkt gewon
nen te hebben steken zeven
deelnemers enthousiast hun
hand op. Het merendeel heeft
inderdaad de fabriekswaarde ge-
Een gigantische administratie
van rijders, autotypes, brandstof
fen en kilometrages was nodig.
haald, anderen hebben zelfs
veel zuiniger gereden. Van de
winnaar kijkt niemand op,
maar het feit dat zelfs een grote
auto als de Audi A6 turbodiesel
meer dan 1 op 20 kan halen ver
rast iedereen. Een enkeling is
oprecht teleurgesteld. Niet in
zichzelf, maar vooral in de au
to.
Voor de uitslagen en reacties zie
volgende pagina's
oor ons geldt de Olympische gedachte: het mee-
sn is belangrijker dan winnen."
fdinand Impens en navigator Ann Wells
liningm
t Panda 1.2 Aut
eze auto is van mijn partner, ik rij zelf een Vol-
V70 AWD en die auto is niet bepaald zuinig,
t deze Panda is veel mogelijk maar hij is nog
nieuw dat-ie nog helemaal 'vast' zit. Er staat
1500 kilometer op de teller. Ik ben zelf vroeger
'chauffeur geweest en vervoerde vaak zieken,
'eert dan wel rustig rijden en soepel schakelen,
.'ij vrij zuinig en kan me nog altijd danig op-
"den als ik in de file sta, omdat ik dat verbruik
n flink zie stijgen. Vandaag geldt voor mij de
wipische gedachte: meedoen is belangrijker
n winnen. En ja, klopt, mijn navigator noemt
'bloedfanatiek. Maar dat is niet waar."
„We zijn echte Prius-fans, en we willen dan ook de fa-
briekscijfers verbeteren."
„Ik ben een echte Prius-fan en heb daarom ook
de Toyota Prius info site (www.john22il.nl) in het
leven geroepen. Daar kunnen de circa 2.800
Prius-bezitters in Nederland alles van hun gading
vinden. Mijn navigator Juan heeft ook een Prius
en we kennen de auto dan ook van binnen en
van buiten. We proberen te profiteren van het
vernuft dat de auto biedt en zodoende iedereen
te verslaan, al zal de Smart een zware kluif wor
den. Ons doel is om 4,1 liter op 100 kilometer te
halen. De fabriek geeft 4,3 liter op en dat willen
we verbeteren. Als het traject het toelaat moeten
we echt een heel eind kunnen komen."
John Visbeen en navigator Juan van Ginkel
Hellevoetsluis
Toyota Prius 1.5 hybride
zonder liters te tellen.