Auto P&i :nt: 3e jacht op de mooie verbruikscijfers ZUIflIGHEIDSTEST in samenwerking met Q AutoTrack.nl k deelnemers Een nieuwe Volkswagen Fox bij Auto Poppe voor een wel héél scherpe prijs! Speciaal voor u ingekocht: 38 Volkswagen Foxen tegen megascherpe prijzen! Ruim 1.000 voordeel op de Fox Optive 1.21 POPPE Vlissingen Tel. (0118) 424000 lerneuzon Tel (0115)647333 Hotel fiat. <öi 1-i\ 370100 De Peilstok Nu Auto helemaal is gewijd aan de Zuinigheidstest willen we graag weten of u ook probeert zuinig te rijden en hoe. Behalve een zuinige motor speelt immers vooral het rijgedrag een grote rol bij het brandstofverbruik. Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Geen terugkomdag Vorige week vroegen we u of een terugkomdag voor jonge, beginnende automobilisten het aantal verkeersslachtoffers in deze groep zal terugdringen. 64 procent blijkt niet te geloven in een terugkomdag. Er is meer vertrouwen in het nu geldende puntenrijbewijs of in hogere boetes voor jonge bestuurders. Helpt een terugkomdag jongeren veiliger rijden? j; Ja, zeker £lNee, zo'n dag zal nauwelijks helpen :,1* £\Nee, het puntenrijbewijs is genoeg C*> "««fBBW»- Nee, geef ze hogere boetes 36% 28% 18% 18% Joop Goos, voorzitter Veilig Verkeer Nederland: „Uit deze enquête blijk dat de meeste mensen vinden datje iets moet dóen om jonge bestuurders niet direct helemaal los te laten. Met een terugkomdag, of anders door het puntenrijbewijs of hogere boetes. Jonge, beginnende automobilisten overschatten hun rijvaardigheid. Met een terugkomdag ben je preventief bezig. Dat zo'n dag geen effect zou hebben, is niet waar. Uit onderzoeken blijkt dat het een positief effect heeft op het rijgedrag." Uit 250 aanmeldingen van bezitters van een auto met A- of B-energielabel wer den 35 lezers plus navigator gekozen voor de eerste Nationale Zuinigheidstest. Ter vergelij king mocht één professionele rijder meedoen. Het traject besloeg bijna 300 kilometer, met stadsverkeer, B-wegen en snelwegen. Onderzoeksbureau TNO deed de metingen. Er waren controleposten, en bij verkeerd rijden werd de afstand gecorrigeerd. Files deden zich niet voor. Op deze en volgende pagina's leest u de resul taten, ervaringen en conclusies. SPECIALE BIJLAGE Forum op internet Op de website van de krant, rubriek Auto, kunt u vanaf vandaag in een forumdiscussie uw eigen mening geven over zuinig rijden in het algemeen. Ook vindt u daar een uitgebreid fotoverslag van de Zuinigheidstestv Het handige remhulpje Remmen los! Kunt u wel wat hulp gebruiken bij uw voornemen om zuiniger te gaan rijden? Dan is de stoptronic wel licht iets voor u. Via een display op het dashboard geeft het apparaatje aan hoe hard u remt, waardoor u sneller door hebt dat u bijvoorbeeld te laat en dus te hard remt. Een aangepast remgedrag kan een flinke bezuiniging op de brandstofkosten opleveren. Rijschoolhouders gebruiken de stoptronic om pupillen zuinig rijgedrag bij te brengen. Zelfs NS-machinisten ge bruiken hem om de trein voor passagiers comfortabeler te laten remmen. Info: www.stoptronic.com Tankstress Navigatornijd y 11 oe zwaar is die tas die je bij je hebt?', vraagt een deel- I I nemer bij de start aan zijn navigator. De chauf feur slaat zelfs een voedselpalcketje met frisdrank en fruit af om gewicht te besparen. Hoe lichter de auto des te zuiniger, weet hij. Bij het eerste checkpunt kijkt hij jaloers naar een andere deelnemer die zijn neefje heeft meegenomen als navigator. „Lekker lichte navigator heb jij", roept hij. Waarop zijn eigen navigator bij zijn eigen voedselpakket een extra flesje water vraagt. „Wat het extra lastig maakt is dat deze route voor ons geen bekend terrein is." René Bouterse, navigator Marjolijn Oerlemans Hoogerheide Peugeot 407 1.6 HDIF16V „Onze Peugeot 407 is een B-label, dus vrij zuinig in zijn klasse. Omdat we normaal ook zuinig rij den is er aardig wat winst te boeken op dat vlak. Het is een leaseauto dus we maken ons niet echt druk om het verbruik, maar proberen er wel reke ning mee te houden. Wat het vandaag lastig maakt is dat de route onbekend is. Als je dage lijks hetzelfde traject aflegt weet je bijvoorbeeld precies waar je de auto kunt laten uitrollen. Ge lukkig is het vandaag vrij rustig en kunnen we lekker doorrijden. We zijn van plan geen kilome ter te hard te rijden dus een goede score moet er in zitten. Al blijft het afwachten." Barry: „Mijn vader gooit de remparachute uit als ik vandaag toch iets te sportief rijd." Barry en navigator Walther van den Broek Roosendaal Ford Focus 2 1.6i 74kW „Ofschoon het geen auto van de zaak is let ik nooit op het verbruik. Dus ik ben eigenlijk wel be nieuwd wat ik kan scoren. Dagelijks pendel ik tus sen Roosendaal en Tilburg, dat is toch al gauw 120 kilometer. Wat zuiniger rijden zou ik direct in mijn portemonnee kunnen voelen. Ik rijd af en toe nog wat te sportief, dus daarom heb ik mijn vader als navigator meegenomen. Hij houdt alles in de smiezen. Mocht ik wat al te enthou siast met het gaspedaal omgaan gooit hij onmid dellijk de parachute uit. Dat heeft-ie me zojuist al duidelijk gemaakt." TNO tankte alle au to's voorafgaande en na de rit af. Maar het aantal liters werd alleen na de rit genoteerd. Hier door raakte een deel neemster in de stress. Ze had net een nieuwe auto en hield in een Excel-be- stand bij hoeveel haar auto verbruikte. Haar he le systeem was in de war en ze probeerde naarstig uit te rekenen hoeveel li ters er de eerste keer was ingegaan. Maar om dat ze zuiniger had gere den dan normaal werd dit lastig. die bijlagen: 0113-315680 foc.nl/auto lus 31,4460 AA Goes jtentie-exploitatie: en Midden-Zeeland: 0113-315520 ^-Vlaanderen: 0114-372770 'naai: 020-4562500 dag 23 juni 2006 fraude te voorkomen verze- ?f va: eTN0 vooraf a"e tankklep- hard gra e zuinig kun je ifon it rijden met een re nige auto? Dat was hamvraag in de ste Nationale Zui- Ldiiiheidstest. Meer eer. I en dertig lezers- ims van deze en an- e Wegenerkranten tsten onwaar- ™jiijnlijke fabrieksop- 'en zoals '1 op 25' de praktijk. som ïaakt lieer, es te el. 11 blij naaf crCorno van den Berg e parkeerplaats van Het Wapen van Rosmalen staat op zaterda- gochtend half ne- al vol. Kleine en grote au- de meeste nog geen twee inden oud. Opgeteld heb- i ze een waarde van zeker ,000 euro. Groot en klein iben ze één ding gemeen: al- laal zijn het modellen met energielabel A of B, dus de ligste auto's van Nederland, vanaf 1 juli zo'n auto iw koopt krijgt 1.000 euro ieusubsidie. De imposante us RX400 hybride staat vlalc- de Daihatsu Cuore, één van kleinste deelnemers aan de ionale Zuinigheidstest. cenmeesters nen aan de koffietafel zitten lerijders en hun navigators: lezersteams, door de krant jedaagd om te testen hoe nig ze met hun auto's lcun- 1 rijden. Terwijl de auto's ge- troleerd en afgetankt wor den door strenge rekenmees ters van TNO, begroeten de deelnemers elkaar. Al gauw gaat het over de vraag of je in het huidige drukke Ne derlandse verkeer de fabriek- sopgave kan rijden, zelfs in zo'n auto met A- of B-label. Re clameslogans als '1 op 25!' vin den sommigen misleidend, maar toch houdt iedereen er wel rekening mee als hij een au to koopt. Enkele deelnemers zeggen er een sport van te ma ken zo dicht mogelijk bij die fantastische fabrielcsopgave te komen. Tips over zuinig rijden en technieken om bochten gun stig aan te snijden gaan over ta fel. Alleen zuinig rijden zal hier niet voldoende blijken: het gros wil namelijk winnen. Want zij hebben de zuinigste auto, zij weten hoe je het allerzuinigst rijdt. Als de eerste rijders op pad gaan, is het dus ieder voor zich. Bij de start dekt een deelneem ster zich alvast in. Ze heeft pas een klein gevalletje blikschade gehad en dat beïnvloedt de aë rodynamica 'enorm'. Bij de lunch beklagen sommige deel nemers zich over het rijgedrag van anderen. Als dan ook nog een onvoorziene wielerwed strijd onderweg ervoor zorgt dat een kwart van de deelne mers moet wachten op het pelo ton, regent het telefoontjes bij de organisatie. Niemand wil ge diskwalificeerd worden om- dat-ie te laat arriveert. Wapperen Buiten is het ruim 25 graden, maar bij veel auto's blijven de raampjes potdicht. Niet voor de airco, die staat natuurlijk uit. Nee, open ramen kosten brand stof. Pas voor een rood verkeers licht wapperen deelnemers met de deuren om frisse lucht te krijgen. „Het blijft represen tatief', lacht een testpiloot met rood hoofd, „want in Neder land schijnt de zon vaker niet dan wel." Als aan het einde van de dag de vraag komt wie denkt gewon nen te hebben steken zeven deelnemers enthousiast hun hand op. Het merendeel heeft inderdaad de fabriekswaarde ge- Een gigantische administratie van rijders, autotypes, brandstof fen en kilometrages was nodig. haald, anderen hebben zelfs veel zuiniger gereden. Van de winnaar kijkt niemand op, maar het feit dat zelfs een grote auto als de Audi A6 turbodiesel meer dan 1 op 20 kan halen ver rast iedereen. Een enkeling is oprecht teleurgesteld. Niet in zichzelf, maar vooral in de au to. Voor de uitslagen en reacties zie volgende pagina's oor ons geldt de Olympische gedachte: het mee- sn is belangrijker dan winnen." fdinand Impens en navigator Ann Wells liningm t Panda 1.2 Aut eze auto is van mijn partner, ik rij zelf een Vol- V70 AWD en die auto is niet bepaald zuinig, t deze Panda is veel mogelijk maar hij is nog nieuw dat-ie nog helemaal 'vast' zit. Er staat 1500 kilometer op de teller. Ik ben zelf vroeger 'chauffeur geweest en vervoerde vaak zieken, 'eert dan wel rustig rijden en soepel schakelen, .'ij vrij zuinig en kan me nog altijd danig op- "den als ik in de file sta, omdat ik dat verbruik n flink zie stijgen. Vandaag geldt voor mij de wipische gedachte: meedoen is belangrijker n winnen. En ja, klopt, mijn navigator noemt 'bloedfanatiek. Maar dat is niet waar." „We zijn echte Prius-fans, en we willen dan ook de fa- briekscijfers verbeteren." „Ik ben een echte Prius-fan en heb daarom ook de Toyota Prius info site (www.john22il.nl) in het leven geroepen. Daar kunnen de circa 2.800 Prius-bezitters in Nederland alles van hun gading vinden. Mijn navigator Juan heeft ook een Prius en we kennen de auto dan ook van binnen en van buiten. We proberen te profiteren van het vernuft dat de auto biedt en zodoende iedereen te verslaan, al zal de Smart een zware kluif wor den. Ons doel is om 4,1 liter op 100 kilometer te halen. De fabriek geeft 4,3 liter op en dat willen we verbeteren. Als het traject het toelaat moeten we echt een heel eind kunnen komen." John Visbeen en navigator Juan van Ginkel Hellevoetsluis Toyota Prius 1.5 hybride zonder liters te tellen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21