c Verordening zonder Oranjegevoel de kaoie Je zei ook: zwemmen in weerwoord namen Reclameborden in het landschap Aanmeren Na Sint Jan neemt de zee geen onweer an (Sint Jan is 24 juni) dofaliooti£ Mevrouw Coppoolse kon niet slapen. De warmte? Ja, die ook, maar drie huizen verder was er een feest in een tuin.. Veel mensen en muziek. Harde rotmuziek, die je tegen woordig overal hoort. Terwijl mevrouw Coppool se wakkert ligt, is er gele genheid om over haar naam te praten. Hoe dan ook, zal ze in de laatste zin in slaap vallen. Zo'n naam als Coppoolse is een mooi voorbeeld van een dubbele naam. Coppoolse is een combina tie van Cop of Coppe en Poolse. Dat Coppe kwam al in de Middeleeuwen als voornaam voor, bijvoor beeld in het verhaal van Reinaert de Vos. Het is afge leid van Jacob. Ze keek op de wekkerradio - het was al na twaalven - en dan op zaterdagavond. Mevrouw Coppoolse was ook uitgenodigd maar ze had geen zin. Ja, ze kende die uitnodigingen wel, als je komt, kan je niet klagen. Maar koppig als ze was had ze bedankt. Die meid van Murre was er natuurlijk wel. Het tweede deel van Me vrouw Coppoolse - Poolse dus - is Pauwelse in verkor te vorm: Paulus, Paulusse, Paulse, Poolse. Eigenlijk heeft de slapeloze mevrouw als achternaam: Jacob Pau lusse. Nu hoorde ze zingen, daar in die tuin. En zij maar woe len. O jee, gingen ze dansen en klappen? Ja klappen, midden in de nacht. Wat een leven. Familienamen die van dub bele voornamen komen, zijn er meer. Zelfs met Cop pe. De achternaam van An- ja bijvoorbeeld, Kopmels: een combinatie van Coppe en Mels van Melsedat van Melisse is afgeleid. Koppe- jan of Coppejan{s) is er ook een: in oorsprong moet dat Coppe Janszoon geweest zijn. Mevrouw Coppoolse slaapt ondertussen. Lo van Driel iactie@pzc.nl 31,4460 AA Goes tié-exploitatie: n Midden-Zeeland: 0113-315520; Vlaanderen: 0114-372770; al: 020-4562500. ag 20 juni 2006 Ze reageerden eerst ver baasd, vervolgens boos en uiteindelijk gelaten, de organisators van het Hol land House in Colijnsplaat. Het bord dat ze hadden neergezet om voetballiefheb bers te wijzen op de moge lijkheid samen met gelijkge stemden in een vrolijke sfeer naar de verrichtingen van het Nederlands elftal te kijken, was ook medewer kers van de provincie opge vallen. Prompt kwam de waarschuwing binnen. Strij dig met de provinciale land schapsverordening. Weg bord van het Holland House Colijn. De landschapsveror dening kent geen Oranjege voel. Ook anderen die door mid del van bord, vlag of span doek de aandacht willen vesti gen op een evenement, op aan trekkelijke aanbiedingen of een boodschap aan de man willen brengen, hebben te maken met het strikte streven van de pro vincie het Zeeuwse landschap in dit opzicht van smetten vrij te houden. Met het oog op de nadering van het seizoen waarin schaap scheerdersfestijnen, mosselda- gen, braderieën en dergelijke manifestaties op touw worden gezet, heeft de provincie de orga nisators van dit soort evenemen ten onlangs nog gewaarschuwd. Dit jaar zal extra worden gelet op evenementenborden buiten de bebouwde kom. Ze mogen, net als vlaggen en spandoeken, in het buitengebied alleen wor den neergezet of opgehangen op de plaats waar het evenement wordt gehouden. Hooguit twee weken van te voren; één week na afloop moeten ze zijn opge ruimd. Borden en spanboeken mogen niet hoger zijn dan 2,50 meter. Bedrijfsreclame, bijvoor beeld van sponsors, is taboe. De regels zijn scherp, het hand havingsbeleid strikt. Wie iets leuks organiseert of iets moois in de aanbieding heeft, zal mak kelijk toegeven aan de verlei ding de landschapsverordening als pietluttig aan te merken. Meer algemeen leeft evenwel het besef dat het provinciale be leid werkt. In Zeeland is het woud van ontsierende reclame borden opgeruimd. Hoe welda dig dit voor het landschap heeft uitgepakt, blijkt pas wanneer je een ritje maakt in provincies waar de wildgroei van recla me-uitingen in het buitengebied nog niet is bestreden. De opeen volging van borden waarop an tiekhallen, fotowinkels, pannen koekhuizen, snuffelmarkten en makelaars zich aanprijzen, maakt duidelijk dat er in Zee land veel verbeterd is. Toch is het Zeeuwse buitenge- foto Dirk-Jan Gjeltema tiefnemers van andere evene menten weinig begrip daarvoor bestaat. Het is ook niet makke lijk uit te leggen. We streven als provincie naar een vitaal platte land, we verstrekken subsidie om dat te bereiken, maar uitin gen om die vitaliteit te onder strepen en te versterken zijn niet toegestaan. Dat wringt. Ge lukkig bestaat breed waarde ring voor het resultaat dat met de strikte handhaving van de landschapsverordening is be reikt. Het is alleen jammer dat sommige gemeenten met hun bordenbeleid niet aansluiten bij wat we als provincie doen." Het is Kramer opgevallen dat sommige reclameborden van de wielercomité op nogal kwetsba re plaatsen aan de rand van de A58 staan. „We moeten maar eens kijken of we in overleg plaatsen kunnen afspreken waar ze minder kwaad kunnen en toch voldoende aandacht trekken." Hij denkt daarbij aan locaties waar bedrijventerrei nen of viaducten de achtergrond vormen, zoals het geval is met de Bob- en gordelborden langs de A58. Kramer wil dat ook langs de provinciale wegen voor deze borden ter bevordering van de verkeersveiligheid plaatsen worden gekozen die uit land schappelijk oogpunt beter ge schikt zijn. Ben Jansen Het Zeeuwse buitengebied is niet helemaal vrij van borden, maar er gelden wel strikte regels voor de plaatsing ei-van. bied niet helemaal vrij van bor den. Bewegwijzering is nodig, aansporingen dé"autogordels te gebruiken, een Bob aan te wij zen en rekening te houden met snelheidscontroles zijn nuttig en borden met vermaningen het vloeken te laten, worden toege staan omdat ze onder de vrij heid van meningsuiting vallen. Af en toe duiken borden op die op gespannen voet lijken te staan met de regels en de alge mene uitzonderingen. In april verschijnen langs de A58 recla me-uitingen van sponsors die de ZLM Tour/Arjaan de Schipper Trofee financieel mogelijk ma ken en in september is hetzelfde het geval in verband met de Del ta Profronde/Ronde van Mid den-Zeeland. Kloeke, uit steiger materiaal opgebouwde construc ties, waaraan zoveel spandoe ken van bedrijven zijn bevestigd dat bijna ontgaat waar dat alle maal voor bedoeld is. Bovendien staan die borden langs de auto snelweg, waarop wielrenners zelfs in wedstrijdverband door gaans niet worden gesignaleerd. „Klopt", zegt gedeputeerde Thijs Kramer, eerstverantwoor delijk in het dagelijks provincie bestuur voor het behoud van het landschap. „Die borden zijn ze ker niet als een aanwinst voor het landschap te beschouwen, maar er is destijds, bij de aan pak van de wildgroei van bor- den, besloten enkele uitzonde ringen te maken. Dat zijn de remsporen van het oude beleid. Daar ga ik niet aan tornen." De organisators van beide wie lerwedstrijden - en dat geldt ook voor die van de Zeeuwse Dag van het Paai-d - hebben ont heffing gekregen, omdat ze in het verleden altijd netjes om toe stemming vroegen. Kramer: „Ik kan me voorstellen dat bij initia- De landschapsverordening kent geen Oranjegevoel. foto Willem Mieras Er werden ook bieten per spoor vervoerd. Daar waar nu dat wei land is, reed een stoomtreintje. En in Borssele had je een sta tionnetje. Die bieten gingen naar de suikerfabriek in Dintel- oord." De oud-Borsselenaar vertelt dat er vroeger een eindje verder op aan de Zeedijk, bij de volgen de strekdam, nog een haventje was, een veerhaven. „Ik weet daar niet zo veel van, dat is van nog langer geleden. Er was daar eigenlijk alleen een aanlegstei ger. De boot naar Terneuzen leg de daar aan. Volgens mij waren er toen nog geeneens auto's; het was een veer voor voetgangers en fietsen." Het landbouwhaventje van Borssele was alleen bereikbaar bij hoogwater. Op de tekening ligt dan ook een schip te wach ten tot het de haven in kan. „De ingang van de haven was smal, daarna werd het breder. Op de dijk stond het café van Kao van den Kaoie. Ze heette eigenlijk Wagenaar en haar voornaam zal wel Kaatje zijn geweest. Maar dat werd dan Kao 'van de kaai'. Je zei bijvoorbeeld ook 'zwemmen in de kaoie'. Dat mocht trouwens niet, dat was te gevaarlijk zeiden ze. Maar dat was het niet; er stond daar niet eens stroming." In de jaren zeventig van de vori ge eeuw is het landbouwhaven tje van Borssele gedempt. Dat gebeurde in de tijd dat de Zee dijk verzwaard werd. In de ja ren daarvoor was het haventje aan het verpauperen. Op andere plaatsen werden dit soort haven tjes jachthavens, maar dat was bij Borssele niet het geval. De plek waar vroeger het haven tje van Borssele was, is nu eigen lijk niet zoveel bijzonders meer. Het is wél een mooie plek om te vertoeven, zeker op een zomerse dag. Zittend aan een van de twee picknicktafels, genietend van de rust en turend over de Westerschelde... Carla van de Merbel Zeeland grossierde vroe ger in haventjes. Veel zijn er verdwenen, in onbruik geraakt of hebben een an dere bestemming gekre gen. In de serie Aanmeren aandacht voor dit mari tiem erfgoed, met illustra ties van Adri Karman. Deze week: de haven van Borssele. Het is even zoeken. Het oude haventje van Borsse le heeft weinig sporen nagela ten. In de jaren vijftig van de vo rige eeuw zag het er nog uit zo als op de tekening; nu is daar niets meer van over. Veel jonge Borsselenaren weten de weg niet te wijzen naar het oude haventje. Daarvoor moet je bij de oudere dorpelingen zijn. 'Bij minicamping De Kru- kel, daar moe-je wezen.' De camping ligt aan de landzijde van de Zeedijk, bij de Wester schelde. Daar vlakbij is een weg de dijk op. Als je deze volgt, kom je eerst langs een strandje. Op deze warme doordeweekse ochtend zwemmen er alleen wat meeuwen in het Scheldewater. Iets verder is de plek waar vroe ger de haven was. Nu is het een soort pier in de Schelde, drie hoekig van vorm (de 'punt' in het water) en bedekt met gras. Alleen de restanten van de oude kademuur herinneren aan vroe ger. Het haventje van Borssele deed vooral dienst als landbouwha- ven, vertelt een oud-Borssele naar (geb. 1935) die op De Kru- kel verblijft. „Het werd ge bruikt om graanproducten af te voeren, tarwe, gerst en wat heb ben we nog meer? Dat graan kwam hier uit de polder en werd verwerkt bij de Gebroe ders Duinkerke, de graanhan del hier verderop, bij die silo's. Die zijn nu trouwens verkocht; er staat nog wel te koop op, maar dat moeten ze nog wegha len. In het najaar werden van uit de haven bieten vervoerd. Die werden hier uit de polder met kruiwagens naar de sche pen gebracht. Dat was zwaar werk, die kruiwagens waren groot en dan met een kop erop... Bij hoogwater moest je ermee omhoog om op het schip te ko men, dan kruide je je dood. Je moest dan ook nog opschieten, want die schepen kwamen met hoogwater binnen en wilden weg zijn voor het laagwater was. En in mijn tijd was het ook nog eens altijd slecht weer... In mijn herinnering dan. Die bie ten gingen per schip naar de overkant, ik denk naar de sui kerfabriek van Sas van Gent.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21