In kleuren die lekker combineren fZC larnalen van grote klasse onder de druivenranken n Ontwerpbureau mintandchocolate Pak aan huis Zomergeur Hauschka Body summer Geen veters w.pze.nl ,ail:redactie@ pzc.nl Ibus 31,4460 AA Goes ,ertentie-exploitatie: 0rd-en Midden-Zeeland: 0113-315520; ■uws-Vlaanderen: 0114-372770; ionaal: 020-4562500. terdag 17 juni 2006 Pakkenverkoper Oger gaat met zijn maatpakken de boer op. Hij komt met de 'travelling tailor', een aan-huis-of-bedrijf-service waarbij ter plekke een pak kan worden aangemeten. De prijs is daarbij altijd hetzelfde, 698 eu ro, waarbij de klant vrijelijk kan kiezen uit stof, voering en knopen. Vijf weken later is het pak gereed, belooft Oger. Het gaat om twee modellen, het klas sieke Tailor en de wat slankere Savile Row. Meer informatie: travellingtailor@oger.nl. Pak je normale geurlijn, voeg er een vleugje citrus en mint aan toe en presenteer dat vervolgens als de nieuwe zomergeur, de Summer Fizz. Davidoff doet het met vijf van zijn geuren en inder- daad, als nieuw. Het vooral als marmengeur bekende merk transformeerde zo Davidoff Cool Water, Cool Water Wo man, Cool Water Deep, Echo en Echo Woman tot geheel nieuwe geurtjes. Voor 39 euro of 12,50 euro voor een douchegel ver krijgbaar bij parfumerie en wa renhuis. Titels doen het wel goed in cosmeticaland. Dr. Hauschka is al jaren dood maar onder zijn naam verschijnen nog steeds tal van huid- en haarverzorgings- producten. De nazaten van de dokter komen nu met een haar- verzorgingslijn op basis van neem, afkomstig van de neem-, boom. In Ayurvedische kringen heel bekend als wonderboom. Het extract is terug te vinden in alle shampoos (macademia, wa terkers, abrikozen) en in de jojo- ba-conditioner, en daardoor ver nieuwen haar en hoofdhuid zich constant, aldus de erven Hausch ka. De shampoos kosten 10,50 euro, de conditioner 12,50. De bodymilk krijgt steeds meer e,en kleurtje. Of eigenlijk, geeft een kleurtje. Van Dove en Nivea was al bekend dat in de body milk een lichte zelfbruiner zit. .Garnier kon uiteraard niet ach terblijven. Bodysummer heet het jongste product, dat zegt zo wel de bruine teint van de zon te behouden als zelf de huid te bruinen. De milk bevat kamille en is licht geparfumeerd met een fruitig geurtje. Hij kost 6,99 euro. De eerste voetbalschoen ter we reld zonder veters, juicht sport merk Lotto over zijn schoen Zhero Gravity. Of het waar is weten we niet, maar futuristisch oogt de schoen wel. Tijdens dit WK dragen vijftig spelers de nieuwe schoen, onder wie Gio vanni van Bronckhorst. De Zhero Gravity kost 190 euro. Voor dat geld belooft het Itali aanse Lotto dan ook perfecte balcontrole, nauwelijks slijtage en meer grip. Zo hecht de schoen aan de voet 'als een zuig nap' en is de hoogte van de nop pen instelbaar. ptmijn aangename verrassing |kan ik op de Markt in Westka- P zonder problemen mijn auto peren, bijna voor de deur van Restaurant van mijn keuze, pi parkeerautomaat te beken- Wmf de tijd er vijftig jaar Pstilgestaan. Trouwens, het is p vijftig jaar geleden dat ik op 's waar ik nu de lunch ge it. een echt Wasschappels feest haakte. Dat was ter gelegen- pvan een burgemeestersbenoe- p-Zo'n 'burgemeestersfeest' P toen door het hele dorp uit- Pjg gevierd. Velen van de tot ÏP in de nacht dansende dames |!en nog in dracht. lestaurant 't Raedthuys herin- JMets meer aan die tijd, al is II van de wanden over de gehele lp wel voorzien van muurschil- Pgen die markante punten van I vorp in beeld brengen waaron- Jd'iezerde toren, het kustlicht Bdévoet van de indrukwek kende zeewering die we steevast aan buitenlandse gasten laten zien. Wie eenmaal 't Raedthuys heeft be zocht, zal zich altijd de bloemen op het grote terras herinneren. De uit batende familie De Witte moet over groene vingers beschikken want de planten staan er prachtig bij. Het vijftal druivenstokken dat uit de tegels oprijst staat er trou wens al vijfentwintig jaar en is door een vorige eigenaar geplant. Eten onder de witte en blauwe drui ven is een aparte zuidelijke erva ring. Misschien komt het wel door de terrasverwarming dat de drui ven eind mei al bloeien. Als resultaat van de veranderingen aan het interieur gedurende de laat ste jaren is 't Raedthuys een apart, knus restaurantgedeelte rijk gewor den. Ik eet in het brasseriegedeelte waar de caféfunctie gestalte krijgt en waar deze middag enkele Duitse toeristen iets van de kleine kaart bestellen. Tussen de uitsmijters en de omeletten (met gerookte zalmfi let 7,10 en met boerenham 6,80) vallen mij de stokbroodjes op, stok- broodje 'de vuurtoren' 4,30) is be legd met Italiaanse ham, gebakken spekjes, tomaatjes en mosterddres sing en stokbroodje 'de zeedijk' 4,90) is al even stoer als de zeewe ring met op de ene helft gerookte zalmfilet, rode uitjes en kappertjes en op de andere helft krabsalade. AAN TAFEL Dan zijn er nog pasta's van 7,20 tot 9,25, drie soorten tortilla's 7,25) en pannenkoeken en wafels 2,60 tot 6,60). Maar ook tijdens de lunch kan van de grote kaart worden besteld. Dat levert in eer ste instantie verwarring op, al thans bij mij. Verschillende voorge rechten zijn met zalm en garnalen en die zijn gemakkelijk door elkaar te halen. Ik heb mijn zinnen gezet op de combinatie van Hollandse garnalen met gerookte zalm 85 0) maar krijg de lauwwarme zalm/garnalen salade (€8,60). Geen Hollandse maar roze garna len en in de knoflookolie gebak ken. Dat samengaan van gerookte zalm op kamertemperatuur met warme garnalen bevalt me uitste kend. Zeker met een glas droge wit te huiswijn 2,30). Er staan nog twee lauwwarme salades op de kaart, de een met een geitenkaasje, de andere met gebakken kipfilet en ananas en dus Hawaii genaamd (beide 8,10). De soepen zijn van de geijkte soort: tomaten 3,70), bospaddestoe len-crème 4), gegratineerde uien 4,25) en géén Zeeuwse maar Bre tonse vissoep 4,60). De keuken is internationaal ge oriënteerd: gebakken kabeljauwfi let 'Nantua' 15,70), Napolitaans ovenpotje met tagliatelle en kabel jauw 15,90), visschoteltje 'Atlan- tique' 16,30) en de chef heeft al zijn fantasie losgelaten op de tilapiafilet 'smoked salmon' (€15,60), een combinatie van ge bakken tilapia en gerookte zalm verenigd door Italiaanse roomsaus. Mijn keus valt op de scampi's in knoflookolie, zo uit de oven 15,90) en ik complimenteer hem met dit geslaagde gerecht. De gar nalen, de ruggen keurig ingesneden en ontdaan van het darmkanaal, zijn gemarineerd voordat zij de oven in gaan en dat proef je. De scampi's van 't Raedthuys behoren tot de beste die ik ooit proefde. Met een verfrissende coupe maracu- ja-orange 4,70), besluit ik, een voudig maar genietend, want de passievrucht behoort tot mijn favo rieten. Voor 22,95 stelt de gast bij 't Raedthuys zelf een driegangen menu samen met keus uit drie voor gerechten, waaronder mijn zalm-garnalesalade, vier hoofdge rechten en drie desserts. Keuzeme nu De Dijkwerker kost slechts 17,50. En tot 11.45 uur kunt u voor 7,65 ontbijten met onder meer een Zeeuwse mini-bolus en een ge kookt eitje. Restaurant 't Raedthuys Markt 91 4361AE Westkapelle Tel. 0118-571482 Fax.0118-571951 In juli en augustus keuken dage lijks open van 11.00 tot 21.00 uur, zaterdag en zondag vanaf 10.00 uur. Vanaf september woensdag dicht. Creditcards: Visa, Mastercard en pinnen Kinderen: kindermenuutjes Vegetarisch: diverse gerechten en in overleg Rolstoel: ja Roken: niet gescheiden Glutenvrij: tevoren melden Roze en blauw in de ba bykamer vindt ze rond uit voorspelbaar. Dus kiest Susana Gonzalez voor een ander kleurenpalet. Kleur rijke ontwerpen en een flin ke dosis fantasie kenmer ken de collectie van haar be drijf mintandchocolate. Die naam? Tja. Susana Gon zalez vindt het wel stoer klinken. Mint en chocolade, of mintandchocolate zoals haar be drijf officieel heet. „Het is bo vendien een lekkere combinatie van smaken, net als de combina ties die ik maak." Met die laat ste opmerking doelt Gonzalez op de collectie voor de baby- en kinderkamer die ze sinds kort op de markt brengt. Het is een bijzondere colleétie waarin kleu ren en fantasie domineren. „Ik heb babyartikelen altijd een beetje saai gevonden", ver klaart ze. „Veel roze en blauw. Niet alléén in Nederland, maar vooral ook in Spanje waar ik ge boren ben. Ik wilde iets maken dat nog niet bestond, een collec tie die totaal niet op die van an dere merken lijkt." Niet toevallig legde de uit de mo dewereld afkomstige Gonzalez de basis voor haar bedrijf na de geboorte van haar dochter in 2003. De keus voor mintandcho colate was tevens de keus voor vrijheid. „Ik wilde iets creëren dat volledig van mezelf was, een bedrijf waarin ik mijn eigen vi sie kwijt zou kunnen." Zelf is ze dan ook verantwoorde lijk voor de nu nog bescheiden collectie. Die bestaat uit onder meer kussens, overtrekken, la kentjes, slaapzakjes (Angels Nest's) en Paquitos, kleurige pop pen met een vertederende uit straling. „De stoffen die ik geT bruik, komen overal vandaan. Vaak zijn ze van bekende ont werpers, maar ik gebruik ook oude stoffen. Voorwaarde is dan wel dat ze nog niet gebruikt zijn. Het belangrijkste is dat al le producten handgemaakt zijn, waardoor geen enkel artikel het zelfde is." Inspiratie voor haar collectie zoekt ze vooral bij zichzelf. „Ik maak dingen waarvan ik denk dat ze praktisch zijn. Toch moet ik ze op de eerste plaats zelf leuk vinden. Vaak zie ik leuke ontwerpen, gemaakt van een stof die er absoluut niet bij past. Een slabbetje met een satijnen lint bijvoorbeeld. Dat zul je bij mij niet snel tegenkomen. Het is bovendien niet praktisch." Want wie zich in het baby we reldje begeeft, moet ook voldoen aan bepaalde voorwaarden. Vei ligheid gaat voor alles. Daarom past Gonzalez nooit kleine voor werpen toe in haar ontwerpen. babydekentje. Ontwerpster Susana Gonza lez brengt sinds kort een kleurrijke collectie voor de baby- en kinderkamer op de markt. foto's GPD der andere Kids Factory (Bre da), Keet in Huis (Amsterdam) en Kinder Compagnie (Lit- hoijen). „Maar de bedoeling is dat ze te koop zullen zijn in ver schillende grote steden in bin nen- en buitenland", zegt Gon zalez die contact heeft met win kels in Barcelona, Londen, New York en Los Angeles. Ze wil zich bovendien niet beperken tot een collectie voor baby's en kinderen. „Ik heb al regelmatig de vraag gekregen of ik ook voor volwassenen zou willen ont werpen. Daar ben ik nu volop mee bezig." Paul Geerts Meer informatie: www.mintand- chocolate.nl. Kraaltjes zijn uit den boze, even als knopen en ritsen. Ook de oog jes en mondjes van de paquitos zijn zó goed vast gestikt dat een baby of peuter ze er beslist niet afkrijgt. „Alles is kind-proof', benadrukt de ontwerpster. „Ik gebruik bovendien zo veel moge lijk natuurlijke, vaak katoenen stoffen om allergieën te voorko men." Hoewel mintandchoco late pas kort bestaat, heeft een aantal speciaalzaken de artike len al in de collectie opgeno men. Ze zijn verkrijgbaar bij on-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 57