Een I I voor verwende hondenbaasjes aptiva is wel ZEVENZITTER, geen zevenklapper 25 KENNISMAKING vrijdag 16 juni 2006 Vraag antwoord ueeSjooA uaje/ laoui n iaq iep pppsA ipjOM suayai ua uapjoqsjaaqjdA joop jaaqjaa je/2 hzuaj ueeB uaje/ jooa ]B/oa apuoioj ap iep jaaqjaA iaq n laouj uep 'siqaaj phye pnaqaB iep ua 'uaiepaA j///w apuoioj ap n s/\/ q si piooA/que ajsinf lap Staatssecretaris Van Geel opende afgelopen week in Rotterdam een tankstation waar biobrandstof getankt kan worden. Hebben zulke brandstoffen wel toekomst? Dr. Ir. Michiel Makkee, universitair hoofddocent TU Delft: „Ja, want uiteindelijk raakt de olie op. Ilc schat wel dat de overgang van benzine naar biobrandstof of waterstof 20 tot 40 jaar in beslag zal nemen. Tot die tijd moet de overheid alternatieven zo veel mogelijk stimuleren. Het is onbegrijpelijk dat er nog steeds hoge accijns wordt ge heven op biobrandstoffen. Ze zijn op korte termijn kans rijker dan waterstof omdat ze worden gemengd met ben zine en worden verspreid via de bestaande tankstations Bij waterstofmotoren komt alleen stoom uit de uitlaat, maar probleem is dat je 33 keer zoveel opslagcapaciteit nodig hebt als voor gewone brandstof. Aan een oplos sing daarvoor wordt gewerkt." Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Meer antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto Spaan's draaicirkel Papa's auto heet het boekje dat Henk Spaan schreef over zijn ervaringen met testauto's. Hij reed in aller lei door de importeurs ter beschikking gestelde auto's en maakte daar stukjes over. Je steekt veel op over Spaan, van alles over zijn voorkeuren, maar weinig over auto's. Natuurlijk rijdt hij met een Hummer naar de Am sterdamse PC Hooftstraat, want Spaan benadert de auto zintuiglijk, schrijft-ie. Wat héét: hij krijgt een Volvo V70 mee en vindt de korte draaicirkel prima. Als een V70 iets niet heeft, is het dat wel (10.90 meter). Maar het keu velt gezellig een eind weg, op een Spaans strand of in de tent als het heel erg regent. Papa's auto, paperback, 160 blz. met autofotootjes; auteur Henk Spaan; isbn 9046800482, 12,50 euro. Audi houdt open autohuis Lichtvoetige Lotus S Op de London Motorshow vanaf 18 juli toont Lotus de Elise S, die in Nederland 47.288 euro gaat kos ten. De 136 pk 1.8 Toyota motor laat de auto in 6,3 se conden van 0 naar 100 km per uur sprinten. De auto is gebouwd op een geperst en gelijmd aluminium chassis, met een lichtgewicht stalen subframe aan de achterzij de. Het chassis zelf weegt slechts 68 kg. Het koetswerk is hetzelfde als dat van de klassieke 192 pk Elise R, voor heen de Elise 11 lr. Sagaris: erg vlug te hard De Sagaris is een van de spectaculairste sportauto's die TVR in Blackpool ooit heeft gebouwd. Nu is er een linksgestuurde versie leverbaar. Deze Britse uitzon dering op wielen heeft 8,1 seconden nodig om 160 km per uur te bereiken. De Sagaris weegt 1.078 kg. en biedt met zijn 4.0 liter zescilinder lijnmotor een vermogen van 400 pk. Hij kost 113.500 euro. et zoals de nieu we Z4 van BMW zijn snelste versie niet nodig heeft om te kunnen im- •ert. poneren, kan de nieuwe Audi eljlej ]T het makkelijk af met de in- •pen- stapuitvoering. Want de 200 pk ran de 2.0 komen er bijna vinni- geruit dan de 250 van de V6. Acht jaar geleden presenteerde Audi de TT, die zijn naam had k geleend van de snelste NSU uit 1965. Die eerste Audi TT zag er een beetje uit als een gemotori- gerde pantoffel, al wezen ge- f studeerde mensen enthousiast jub; op trekjes van de edele Bau- De Audi TT is veel meer een coupé geworden. Achterin zit een nietig bankje. baus-architectuur uit de jaren twintig. Hoe dan ook, die boog- tn cirkelvormen zijn verdwe nen. De TT is wat groter, vooral breder en:, een echte coupé. Vol- end voorjaar komt hij als open tweezits roadster. Vanaf september is hij er als 2+2. En iat vormde meteen een aardig mg anknopingspunt voor ons ge sprek met Audi in de buurt van ilzburg, waar we de TT over a ie machtige, nog steeds be- ïeè neeuwde Grossglockner-pas o: sochten jagen. h va 5nd of hond hm Ir. Gebhard van Audi vindt het as edoe met 2+2 sportwagens iet zo gek als het lijkt. „Men- die zo'n auto aanschaffen ebben hem vaak als tweede au- Dari hebben ze óf kleine kin eren die op zo'n minuscuul hterbankje mee naar school innen óf anders een hond alle aandacht van de we id naar uitgaat." Veel kopers tten blijkbaar dermate in de ippe was dat ze het met leer jdede bankje achterin zien s de gedroomde hondenmand or onderweg. Audi zal het list zijn. Zolang het merk aar groeit. En dat doet het, rtelt dr. Martin Winterkorn, Dte baas van Audi. Zelfs zo ird, dat het op gelijke voet sat met BMW. Vooral in Azië lande zaken erg goed. itwerper Marlclts Auerbach eeft een fraai interieur be- cht, met veel beenruimte Mrin uiteraard) en een slank ishboard. Auerbach prikte De vorige Audi TT had een karakteristiek silhouet waarvan weinig terug te vinden is in de opvolger. een vorkje mee in het Salzbur- ger Mavida-hotel: „De TT is ont worpen als gereedschap. Niet te druk, niet te modisch. Ja, na tuurlijk wel met cupholders (be kerhouders, red.), anders maak je in de VS geen kans met zo'n auto." Van de vorige TT zijn er sinds 1998 270.000 verkocht. Vooral in Engeland en Spanje is de sportwagen geliefd. De nieuwe heeft de ruige Nissan 350 ZX op de korrel, en verder natuurlijk de BMW Z4, de Mercedes SLI< en de Porsche Boxster/Cayman. Onder de kofferklep is 290 liter ruimte, en zelfs 700 liter als Bel- lo zijn bankleuninkje tijdelijk inlevert. Achterop schuift bij 120 km per uur automatisch een klein spoilertje te voor schijn, hetgeen doet denken aan de eerste TT. Die kreeg zo'n luchtgeleider pas achteraf om dat de auto op hoge snelheid in stabiel bleek te worden - er ge beurden een paar akelige onge lukken. Audi noemt die eerste TT nu al de oer-TT, zoals het ook spreekt over de oer-quat- tro. Het sportstuur is net als in de RS-reeks aan de onderkant plat. Dat het makkelijk stuurt lcunnen we niet zeggen, maar het staat mooi. Space frame Anders dan de eerste editie heeft deze TT een space frame, net als de grote A8. Aluminium dus. Lang niet alles, wantje ziet de staalindustrie geleidelijk weer greep krijgen op de auto- Aan de achterkant verrijst bij 120 kilometer per uur een bescheiden balkonhekje dat de boel stevig op de grond houdt. mobielbouw. De portieren en achterklep zijn van staal, de rest veelal van aluminium, en zo'n space frame verbindt die twee materialen. De carrosse rie, voor 69 procent alumini um, weegt maar 206 kilo en dat zou de helft meer zijn als hij he lemaal van staal gebouwd was. De totale auto weegt 1.260 kilo als 2.0 liter. De 3.2 zescilinder is 150 kilo zwaarder. Beide mo toren zijn dwarsgeplaatst en dat biedt plaats voor de prach tig mooie direct shift robot-auto maat, al kan de auto ook met handgeschakelde zesbak be steld worden. De 2.0 is een zeer levendige direct ingespoten tur bomotor met 200 pk en 280 Nm, die maar 6,4 seconden no dig heeft om naar 100 km per uur te spurten. De wegligging doet heel betrouwbaar aan, het stuur werkt heel direct. De 3.2 V6 met 250 pk is acht-tiende se conde sneller en produceert een mooie uitlaatbrom. Echt overklassen doet hij de 2.0 niet. Dat moet een overweging waard zijn bij de aankoop: de 2.0 kost immers 45.490 euro - 2.500 "euro duurder dan de hui dige 1.8 T - en de 3.2 moet 54.990 euro opbrengen. Standaard heeft zo'n TT lede ren bekleding, automatische airco, cruise control en radio/ cd. Wie niet op euro's kijkt kan magnetic ride bestellen, een ver bazend goed werkend systeem dat de schokdempers langs magnetische weg stugger of soe peler maakt. In september komt de Audi TT te koop. let als Chevrolet her- iren Daewoo houdt |een geldverslinden- lereclamecampag- emeer: kwaliteit loet voortaan het ferk doen. De nieu- 'e Captiva maakt iog niet gek veel ïdruk. 'Rien van der Steen lewoo werd Chevrolet en pro- ert uit alle macht zijn oude toten vast te houden. Tege- wordt het tijd voor een towe doelgroep: want een 'had Daewoo niet. De Capti- uit Korea komt volgende tond. Chevrolet biedt hem als zevenzitter aan. Vanaf aaari 2007 komt concemge- 501 Opel met een eigen versie, Antara, met vijf zitplaatsen. volgt hij de stokoude ^era op. ®woo kan dus een half jaar rter de markt op met zijn P'iva. Bijzonder voor het erk is dat de auto in novem- leverbaar wordt met een tweeliter diesel. Van VM Motori uit Italië in dit geval. Net als al le andere krachtbronnen ligt die dwars voorin en drijft de voorwielen aan. Die motor presteert goed, zo leerden we bij de presentatie in het Slowaakse Tatra-gebergte. Wel wat brommend, maar ze ker niet storend en sterk ge noeg om de 1.820 kilo zware au to gretig te laten bewegen. De motor met roetfïlter, vier klep pen per cilinder en common rail-injectiesysteem heeft een balansas tegen trillingen en een variabele turbo en levert 150 pk. Een 120-pk-versie met een ge wone turbo komt wellicht later met de Opel Antara. Verder zijn er een 2.4/136 pk en een 3.2 V6 met 230 pk, beide op benzine. Bij Chevrolet denken ze dat de auto een perfect alternatief kan zijn voor de Renault Scénic of de Chrysler Voyager, maar in de eerste plaats natuurlijk voor die succesvolle landgenoot, de Hyundai Santa Fe. Noodzitjes De Captiva heeft tweewielaan- drijving, maar op vier wielen kan ook. Wanneer dan een voorwiel grip verliest wordt via een magnetische koppeling aan- drijflcracht naar de achterwie len gestuurd. Elektronische sta- biliteitsbewaking (esp) is trou wens standaard en dat had tot nu toe geen enkele Chevrolet. Ruimte is niet het probleem van de Captiva. Hoewel je op de twee stoeltjes helemaal achter in niet erg plezierig zit, wan neer je er eenmaal aangeland bent. Claustrofobische noodzit jes zijn het, meer niet. Andere punt van kritiek is dat er op slechte (Slowaakse) wegen hei en der rammeltjes uit de carros serie opstijgen: uit het bestu ringssysteem en uit de koffer bak. Die beetje week geveerde carrosserie helt in de bochten ook nogal. Verder vallen de har de zittingen op, vooral van de stoelen voorin. Je zit er echt bóvenop, terwijl een goede au tostoel toch wat steun probeert te geven. Brieven En dan de prijs: die valt niet mee, want de tweewielaange- De Captiva, alweer een suv, nu van Chevrolet. Begin 2007 volgt Opel met een Duitse variant, de Antara. dreven 2.4 zit met 30.995 euro boven een Hyundai Santa Fe met gelijke motorisering. De 2.4 4wd met extra uitrusting is vijf mille duurder. De 3.2 kost 44.995 euro en de diesel op vijf euro na 40 mille. De vijfzits ver- Q) Suv wint terrein De grote busvormige auto's, de mpv's, verliezen terrein. De suv's daarentegen, luxe jeepachtigen als de Captiva, rukken op. Op de Europese markt halen ze nu een markt aandeel van zes procent, tegen amper drie procent eind vorige eeuw. Analisten denken dat vooral de com pacte suv - niet de olifant auto's als Volvo XC90, BMW X5 en Toyota Landcruiser, die ontmoeten maatschappelijke weerstand - grote kansen in Europa heeft. In 2010 worden er naar schatting 668.000 ver kocht. De mpv verliest terrein. sie die eind van het jaar arri veert zal als 2.4 2wd wel onder dertig mille uitkomen en die is dus interessanter. Zeven zit plaatsen maken de Captiva nog geen zevenklapper, want over de stoeltjes 6 en 7 achterin zal niemand geestdriftige brieven naar huis gaan schrijven. Che vrolet denkt dit jaar 1.150 Capti- va's in Nederland af te zetten, volgend jaar 1.750. pe vorige was een soort gemotoriseerde lantoffel, de nieuwe en brede coupé. ,udi heeft zijn TT overgedaan. Vooral de eenvoudigste is heel aantrekkelijk. Door Rïen van der Steen Of ze nu spyder, roadster of cabriolet heten, open au to's zijn een fenomeen. Audi Tradition heeft rond dit thema een tentoonstelling, tot en met 30 september in het museum Mobile in het Duitse Ingol- stadt. Tien uit eenlopende au to's met open dak uit de his torie van Audi zijn te bekij ken. Unielc is de Audi 100 LS Cabriolet uit Een open Horch, te zien in Ingolstadt. 1969 die nooit in productie ging. Een dwarsdoorsnede laat de gecompliceerde tech niek van een vouwdak mooi zien. Het Audi-museum in Ingolstadt is zeven dagen per week open. Info: www.museummobile.de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 35