PZC
Een I I voor verwende hondenbaasjes
aptiva
L
is wel ZEVENZITTER, geen zevenklapper
25
Vraag antwoord
KENNISMAKING
vrijdag 16 juni 2006
F 0>
verlaat een rotonde. Hoe handelt u?
O Uit beleefdheid laat u de voetganger
voor gaan.
Q U bent verplicht de voetganger voor te
laten gaan.
Q Als u nog voor de voetganger langs
kunt, mag u doorrijden.
ueeBjooA uaiei taouj n iaq iep p/apaA ipjoM suayai ua uapjoqsiaayiaA
joop jaayidA iep hzua± ueeB uaiejooa iB/oa apuoioj ap iep jaayjaA iaq
n laoui uep 'siqaaj pfp/e pnaqaB iep ua uaiepaA i/iaa apuoioj ap n s/f
q :si pjooMiue aisinf jay
Staatssecretaris Van Geel opende afgelopen week in Rotterdam
een tankstation waar biobrandstof getankt kan worden. Hebben
zulke brandstoffen wel toekomst?
Dr. Ir. Michiel Maklcee, universitair hoofddocent TU
Delft:
„Ja. want uiteindelijk raakt de olie op. Ik schat wel dat
de overgang van benzine naar biobrandstof of waterstof
20 tot 40 jaar in beslag zal nemen. Tot die tijd moet de
overheid alternatieven zo veel mogelijk stimuleren. Het
is onbegrijpelijk dat er nog steeds hoge accijns wordt ge
heven op biobrandstoffen. Ze zijn op korte termijn kans
rijker dan waterstof omdat ze worden gemengd met ben
zine en worden verspreid via de bestaande tankstations
Bij "waterstofmotoren komt alleen stoom uit de uitlaat,
maar probleem is datje 33 keer zoveel opslagcapaciteit
nodig hebt als voor gewone brandstof. Aan een oplos
sing daarvoor wordt gewerkt."
Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia nl
Meer antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto
Spaan's draaicirkel
Papa's auto heet het boekje dat Henk Spaan schreef
over zijn ervaringen met testauto's. Hij reed in aller
lei door de importeurs ter beschikking gestelde auto's
en maakte daar stukjes over. Je steekt veel op over
Spaan, van alles over zijn voorkeuren, maar weinig over
auto's. Natuurlijk rijdt hij met een Hummer naar de Am
sterdamse PC Hooftstraat, want Spaan benadert de auto
zintuiglijk, schrijft-ie. Wat héét: hij krijgt een Volvo V70
mee en vindt de lcorte draaicirkel prima. Als een V70
iets niet heeft, is het dat wel (10.90 meter). Maar het keu
velt gezellig een eind weg, op een Spaans strand of in de
tent als het heel erg regent.
Papa's auto, paperback, 160 blz. met autofotootjes; auteur Henk
Spaan; isbn 9046800482, 12,50 euro.
Audi houdt open autohuis
Lichtvoetige Lotus S
Op de London Motorshow vanaf 18 juli toont Lotus
de Elise S, die in Nederland 47.288 euro gaat kos
ten. De 136 pk 1.8 Toyota motor laat de auto in 6,3 se
conden van 0 naar 100 Ion per uur sprinten. De auto is
gebouwd op een geperst en gelijmd aluminium chassis,
met een lichtgewicht stalen subframe aan de achterzij
de. Het chassis zelf weegt slechts 68 kg. Het koetswerk
is hetzelfde als dat van de klassieke 192 pk Elise R, voor
heen de Elise 11 lr.
Sagaris: erg vlug te hard
De Sagaris is een van de spectaculairste sportauto's
die TVR in Blackpool ooit heeft gebouwd. Nu is er
een linksgestuurde versie leverbaar. Deze Britse uitzon
dering op wielen heeft 8,1 seconden nodig om 160 km
per uur te bereiken. De Sagaris weegt 1.078 kg. en biedt
met zijn 4.0 liter zescilinder lijnmotor een vermogen
van 400 pk. Hij kost 113.500 euro.
indofhond
Gebhard van Audi vindt het
;doe met 2+2 sportwagens
iet zo gek als het lijkt. „Men-
m die zo'n auto aanschaffen
ebben hem vaak als tweede au-
Dan hebben ze óf kleine kin-
:ren die op zo'n minuscuul
:hterbankje mee naar school
innen óf anders een hond
aar alle aandacht van de we-
ild naar uitgaat." Veel kopers
tten blijkbaar dermate in de
appe was dat ze het met leer
'klede bankje achterin zien
de gedroomde hondenmand
lor onderweg. Audi zal het
orst zijn. Zolang het merk
aar groeit. En dat doet het,
irtelt dr. Martin Winterkorn,
ote baas van Audi. Zelfs zo
ird, dat het op gelijke voet
aat met BMW. Vooral in Azië
lan de zaken erg goed.
ntwerper Markus Auerbach
left een fraai interieur be-
icht, met veel beenruimte
oorin uiteraard) en een slank
ishboard. Auerbach prikte
«t als Chevrolet her-
Dren Daewoo houdt
;en geldverslinden-
reclamecampag-
es meer: kwaliteit
loet voortaan het
'erk doen. De nieu-
S Captiva maakt
og niet gek veel
adruk.
I
or Rien van der Steen
êwoo werd Chevrolet en pro
eft uit alle macht zijn oude
toten vast te houden. Tege-
wordt het tijd voor een
towe doelgroep: want een
had Daewoo niet. De Capti-
uit Korea komt volgende
Jand. Chevrolet biedt hem
als zevenzitter aan. Vanaf
toari 2007 komt concernge-
MOpel met een eigen versie,
'Antara, met vijf zitplaatsen.
31 volgt hij de stokoude
ontera op.
Woo kan dus een half jaar
rder de markt op met zijn
Püva. Bijzonder voor het
is dat de auto in novem-
leverbaar wordt met een
De vorige was een
soort gemotoriseerde
pantoffel, de nieuwe
een brede coupé.
Audi heeft zijn TT
ivergedaan. Vooral
de eenvoudigste is
heel aantrekkelijk.
Poor Rien van der Steen
tweeliter diesel. Van VM Motori
uit Italië in dit geval. Net als al
le andere krachtbronnen ligt
die dwars voorin en drijft de
voorwielen aan.
Die motor presteert goed, zo
leerden we bij de presentatie in
het Slowaakse Tatra-gebergte.
Wel wat brommend, maar ze
ker niet storend en sterk ge
noeg om de 1.820 kilo zware au
to gretig te laten bewegen. De
motor met roetfilter, vier klep
pen per cilinder en common
rail-injectiesysteem heeft een
balansas tegen trillingen en
een variabele turbo en levert
150 pk.
Een 120-pk-versie met een ge
wone turbo komt wellicht later
met de Opel Antara. Verder zijn
er een 2.4/136 pk en een 3.2 V6
met 230 pk, beide op benzine.
Bij Chevrolet denken ze dat de
auto een perfect alternatief kan
zijn voor de Renault Scénic of
de Chrysler Voyager, maar in
de eerste plaats natuurlijk voor
die succesvolle landgenoot, de
Hyundai Santa Fe.
Noodzitjes
De Captiva heeft tweewielaan-
drijving, maar op vier wielen
kan ook. Wanneer dan een
voorwiel grip verliest wordt via
een magnetische koppeling aan-
drijfkracht naar de achterwie
len gestuurd. Elektronische sta-
biliteitsbewaking (esp) is trou
wens standaard en dat had tot
nu toe geen enkele Chevrolet.
Ruimte is niet het probleem
van de Captiva. Hoewel je op de
twee stoeltjes helemaal achter
in niet erg plezierig zit, wan
neer je er eenmaal aangeland
bent. Claustrofobische noodzit
jes zijn het, meer niet. Andere
punt van kritiek is dat er op
slechte (Slowaakse) wegen her
en der rammeltjes uit de carros
serie opstijgen: uit het bestu
ringssysteem en uit de koffer
bak. Die beetje week geveerde
carrosserie helt in de bochten
ook nogal. Verder vallen de har
de zittingen op, vooral van de
stoelen voorin. Je zit er echt
bóvenop, terwijl een goede au
tostoel toch wat steun probeert
te geven.
Brieven
En dan de prijs: die valt niet
mee, want de tweewielaange-
De Captiva, alweer een suv, nu
van Chevrolet. Begin 2007 volgt
Opel met een Duitse variant, de
Antara.
dreven 2.4 zit met 30.995 euro
boven een Hyundai Santa Fe
met gelijke motorisering. De
2.4 4wd met extra uitrusting is
vijf mille duurder. De 3.2 kost
44.995 euro en de diesel op vijf
euro na 40 mille. De vijfzits ver
sie die eind van het jaar arri
veert zal als 2.4 2wd wel onder
dertig mille uitkomen en die is
dus interessanter. Zeven zit
plaatsen maken de Captiva nog
geen zevenklapper, want over
de stoeltjes 6 en 7 achterin zal
niemand geestdriftige brieven
naar huis gaan schrijven. Che
vrolet denkt dit jaar 1.150 Capti-
va's in Nederland af te zetten,
volgend jaar 1.750.
Net zoals de nieu
we Z4 van BMW
zijn snelste versie
niet nodig heeft
om te kunnen im-
noneren, kan de nieuwe Audi
T het makkelijk af met de in-
stapuitvoering. Want de 200 pk
van de 2.0 komen er bijna vinni-
q-tj er uit dan de 250 van de V6.
Acht jaar geleden presenteerde
ludi de TT, die zijn naam had
;eleend van de snelste NSU uit
i965. Die eerste Audi TT zag er
en beetje uit als een gemotori-
lerde pantoffel, al wezen ge-
tudeerde mensen enthousiast
p trekjes van de edele Bau-
aus-architectuur uit de jaren
m vintig. Hoe dan ook, die boog-
i cirkelvormen zijn verdwe
en. De TT is wat groter, vooral
reder en: een echte coupé. Vol-
dü end voorjaar komt hij als
pen tweezits roadster. Vanaf
gg| iptember is hij er als 2+2. En
at vormde meteen een aardig
mknopingspunt voor ons ge-
prek met Audi in de buurt van
alzburg, waar we de TT over
e machtige, nog steeds be-
leeuwde Grossglockner-pas
ochten jagen.
De vorige Audi TT had een karakte
te vinden is in de opvolger.
een vorkje mee in het Salzbur-
ger Mavida-hotel: „De TT is ont
worpen als gereedschap. Niet te
druk, niet te modisch. Ja, na
tuurlijk wel met cupholders (be
kerhouders, red.), anders maak
je in de VS geen kans met zo'n
auto."
Van de vorige TT zijn' er sinds
1998 270.000 verkocht. Vooral
in Engeland en Spanje is de
sportwagen geliefd. De nieuwe
heeft de ruige Nissan 350 ZX op
de- korrel, en verder natuurlijk
de BMW Z4, de Mercedes SLK
en de Porsche Boxster/Cayman.
Onder de kofferklep is 290 liter
ruimte, en zelfs 700 liter als Bel-
lo zijn bankleuninkje tijdelijk
inlevert. Achterop schuift bij
120 km per uur automatisch
een klein spoilertje te voor-
silhouet waarvan weinig terug
schijn, hetgeen doet denken
aan de eerste TT. Die kreeg zo'n
luchtgeleider pas achteraf om
dat de auto op hoge snelheid in
stabiel bleek te worden - er ge
beurden een paar akelige onge
lukken. Audi noemt die eerste
TT nu al de oer-TT, zoals het
ook spreekt over de oer-quat-
tro. Het sportstuur is net als in
de RS-reeks aan de onderkant
plat. Dat het makkelijk stuurt
kunnen we niet zeggen, maar
het staat mooi.
Space frame
Anders dan de eerste editie
heeft deze TT een space frame,
net als de grote A8. Aluminium
dus. Lang niet alles, wantje ziet
de staalindustrie geleideüjk
weer greep krijgen op de auto-
Aan de achterkant verrijst bij 120 kilometer per uur een bescheiden balkonhekje dat de boel stevig op de grond
houdt.
mobielbouw. De portieren en
achterklep zijn van staal, de
rest veelal van aluminium, en
zo'n space frame verbindt die
twee materialen. De carrosse
rie, voor 69 procent alumini
um, weegt maar 206 kilo en dat
zou de helft meer zijn als hij he
lemaal van staal gebouwd was.
De totale auto weegt 1.260 kilo
als 2.0 liter. De 3.2 zescilinder
is 150 kilo zwaarder. Beide mo
toren zijn dwarsgeplaatst en
dat biedt plaats voor de prach
tig mooie direct shift robot-auto
maat, al kan de auto ook met
handgeschakelde zesbak be
steld worden. De 2.0 is een zeer
levendige direct ingespoten tur
bomotor met 200 pk en 280
Nm, die maar 6,4 seconden no
dig heeft om naar 100 km per
uur te spurten. De wegligging
doet heel betrouwbaar aan, het
stuur werkt heel direct. De 3.2
V6 met 250 pk is acht-tiende se
conde sneller en produceert
een mooie uitlaatbrom. Echt
overklassen doet hij de 2.0 niet.
Dat moet een overweging
waard zijn bij de aankoop: de
2.0 kost immers 45.490 euro -
2.500 euro duurder dan de hui
dige 1.8 T - en de 3.2 moet
54.990 euro opbrengen.
Standaard heeft zo'n TT lede
ren bekleding, automatische
airco, cruise control en radio/
cd. Wie niet op euro's kijkt kan
magnetic ride bestellen, een ver
bazend goed werkend systeem
dat de schokdempers langs
magnetische weg stugger of soe
peler maakt. In september
komt de Audi TT te koop.
Qi Suv wint
terrein
De grote busvormige auto's,
de mpv's, verliezen terrein.
De suv's daarentegen, luxe
jeepachtigen als de Captiva,
rukken op. Op de Europese
markt halen ze nu een markt
aandeel van zes procent,
tegen amper drie procent
eind vorige eeuw. Analisten
denken dat vooral de com
pacte suv - niet de olifant
auto's als Volvo XC90, BMW
X5 en Toyota Landcruiser, die
ontmoeten maatschappelijke
weerstand - grote kansen in
Europa heeft. In 2010 worden
er naar schatting 668.000 ver
kocht.
De mpv verliest terrein.
De Audi TT is veel meer een coupé geworden. Achterin zit een nietig bankje.
Of ze nu spyder, roadster of cabriolet heten, open au
to's zijn een fenomeen. Audi Tradition heeft rond
dit thema een tentoonstelling, tot en met 30 september
in het museum
Mobile in het
Duitse Ingol
stadt. Tien uit
eenlopende au
to's met open
dak uit de his
torie van Audi
zijn te bekij
ken. Uniek is
de Audi 100 LS
Cabriolet uit Een open Horch, te zien in Ingolstadt.
1969 die nooit
in productie
ging. Een dwarsdoorsnede laat de gecompliceerde tech
niek van een vouwdak mooi zien. Het Audi-museum in
Ingolstadt is zeven dagen per week open.
Info: www.museummobile de