PZC Auto Energielabel is bepaald geen ABC'tje AIRCO CONTROLE (uime Roomster SLIKT alles behalve NONSENS NU SLECHTS 22. in samenwerking met O AutoTrack.nl i AutóTeam OPEL CHEVROLET Zuinigheidstest in Auto Bijdehand ïedactie bijlagen: 0113-315680 dYAV.pzc.nl/auto ónail: redactie@pzc.nl 'postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: ijoord-en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zëeiiws-Vlaanderen0114-372770 Hitionaal: 020-4562500 vrijdag 16 juni 2006 AUTOTEAM NIEUW SERVICE SCHADEHERSTEL wij willen blije klanten Het kortingen of juist boetes hoopt Den g dat mensen be- tvust een zuinige nieu we auto kopen. Vanaf 1 juli levert een groene auto maximaal 1.000 euro voordeel op. 20% zuiniger (dan gemiddeld) Korting. Hybride 6.000 euro Gewone auto 1.000 euro Citroën C1, 1.0 liter Peugeot 107, 1.0 liter Ford Focus, 1 6 liter Toyota Prius, 1 5 liter Renault Mégane, 1.5 liter 1 op 21,7 (benzine) 7 op 21,7 (benzine) 1 op 15,6 (benzine) 7 op 23,3 (hybride) 7 op 22,2 (diesel) ,(S°' Mercedes-Benz Sprinter, 1.8 liter 7 op 11,8 (diesel) Q)10 - 20% zuiniger Korting Hybride Gewone auto 3.000 euro 500 euro Fiat Panda, l .2 liter Kia Picanto, 1.0 liter Audi A6, 2.4 liter Volkswagen Golf, 1 4 liter Lexus RX400h, 3.3 liter Volvo V50, 1 6 liter 7 op 18,5 (benzine) 7 op 20,4 (benzine) 7 op 12,2 (benzine) 7 op 16,1 (benzine) 7 op 12,3 (hybride) 7 op 20 (diesel) 10% zuiniger Korting Toyota Corolla, 1.4 liter 1 op 14,9 (benzine) Hybride Gewone auto 0 euro 0 euro Seat Ibiza, 1,2 liter Ford Ka, 1 3 liter Audi A3, 1,9 liter Citroën C5, 2,0 liter Fiat Stilo, 1.9 liter 7 op 16,7 (benzine) 7 op 16,4 (benzine) 7 op 20,4 (diesel) 7 op 16,7 (diesel) 7 op 18,5 (diesel) 0 -10% minder zuinig Toeslag Hybride +135 euro Gewone auto 135 euro eoe' vg)e pe' O ,rie' pa' «5Ü M, t>\* 6^ V 3 Vb-C< 1 Mazda 3, 1 6 liter 7 op 12,5 (benzine) Maybach 62, 5.5 liter 7 op 6,3 (benzine) Saab 9-5, 2 0 liter 7 op 10,9 (benzine) BMW 730, 3 0 liter 7 op 12,2 (diesel) Honda FR-V, 2.2 liter 7 op 15,9 (diesel) Jaguar XJ, 2.7 liter 7 op 12,3 (diesel) Alfa Romeo 156, 1.8 liter Audi TT, 1 8 liter Chevrolet Tacuma, 1.6 liter Fiat Croma, 2.2 liter Kia Sorento, 2.5 liter Nissan Almera Tino, 2.2 liter 10 - 20% minder zuinig Toeslag 270 euro 270 euro 7 op 11,8 (benzine) 7 op 12,3 (benzine) 7 op 72 (benzine) 7 op 10,3 (benzine) 7 op 13 (diesel) 7 op 16,1 (diesel) 20 - 30% minder zuinig Toeslag Hybride 405 euro Gewone auto 405 euro Seat Alhambra, 1 8 liter Subaru Impreza, 2.0 liter Suzuki Jimny, 1.3 liter Volvo XC90, 2 5 liter Audi A4 Quattro, 2.0 liter Citroën C6, 2.7 liter 7 op 9,3 (benzine) 1 op 11,1 (benzine) 7 op 12,8 (benzine) 7 op 8,5 (benzine) 7 op 13 (diesel) 1 op 11,5 (diesel) Mini Cooper S, 1 6 liter 7 op 11,6 (benzine) Ferrari Enzo, 6.0 liter 7 op 4,3 (benzine) Bentley Continental GT, 6.0 liter 7 op 5,3 (benzine) Land Rover Freelander, 2.0 liter 7 op 11,6 (diesel) Renault Grand Espace, 3.0 liter 1 op 10,3 (diesel) Hummer H2, 6.0 liter 7 op 4,3 (benzine) rHans van Aiebeek et als bij koelkas ten prijkt op nieu we auto's in de showroom sinds een jaar of vijf [en kleurig plakkaat. Je kunt er- zien hoe zuinig ze zijn - of uist niet. Een groene pijl met en A B of C op het energiela- el is goed nieuws. Bij geel, ranje of rood (plus een D, E, F MiG) gaat het om een auto die ■uidend vaker naar de pomp :t. Vanaf 1 juli kan de consu- jj lent die informatie al in de lowroom omzetten in klinken- iraunt want groene auto's leun en tot wel 1.000 euro goedlco- er worden. Zuipers daarente- ïn betalen juist extra via de de luxebelasting op auto's. De boete bedraagt maximaal (0 euro. let deze worst - of stok - hoopt en Haag dat meer mensen een ge auto aanschaffen, want it is beter voor het milieu. De Mn en veel importeurs vin den het een goede regeling. ANWB-woordvoerder Ad Vonk: „We lossen er de milieuproble men niet mee op, maar-het is een stap in de goede richting." Toyota, met veel groene model len als de Aygo, Yaris en Prius, vindt het ook prima. „Het is een goede ontwikkeling dat er nu meer gekeken wordt naar energiezuinige auto's", zegt woordvoerder Guido Rooze- krans. „Wij staan al jaren ach ter die policy." Concurrentieslag Toch is niet iedereen in de auto branche zo enthousiast, beves tigt Cees Boutens* van de over koepelende RAI-vereniging. Vreemd is bijvoorbeeld dat er verschil wordt gemaakt tussen benzine- en dieselauto's. Daar door kan het gebeuren dat het zelfde model op benzine een groen B-stempel krijgt (=500 eu ro korting) en in de veel zuinige re dieseluitvoering een D-etiket (=135 euro boete). Ook blijft het volgens Boutens moeilijk uit te In samenwerking met TNO Delft houden de Wegener dagbladen waarin Auto ver schijnt morgen de Nationale Zuinigheidstest. Hierin stel len lezers proefondervinde lijk vast hoe duur of zuinig hun eigen auto rijdt. Alles over deze test leest u volgen de week vrijdag in een extra dikke bijlage Auto. leggen dat een klein autootje een rood etiket heeft terwijl een veel dikker model verderop met een groene sticker is uitge rust. Hoe dat kan? Het gaat om de relatieve zuinigheid ten op zichte van vergelijkbare auto's uit die klasse. Maar dat lees je allemaal niet. Hans Vervoom van Fiat Neder land vindt, hoewel hij ruim in de A- en B-modellen zit, dat de regeling aan alle kanten ram melt. Zo noemt hij het belache lijk dat auto's op gas niet mee profiteren van de maatregel, eenvoudigweg omdat geen exac te verbruiksgegevens bekend zijn. Iedereen weet dat aardgas een relatief schone brandstof is. Vervoorn weet zeker dat de regeling tussen vooral de kleine modellen tot een enorme con currentieslag zal leiden. De kor ting op een klein en zuinig au tootje kan oplopen tot wel 15 procent en dat kan de boel flink op zijn kop zetten. Simpel weg omdat het ene wel en het andere geen 1.000 euro korting krijgt. Bij prijzen onder de 10.000 euro is dat aanzienlijk. „En dan hebben we het nota be ne over de auto's die al heel compact, schoon en zuinig zijn." Omgekeerd is dat prijseffect bij de drinkebroers te verwaarlo zen: een Porsche-koper ligt echt niet wakker van 540 euro extra bovenop zijn nagelnieu- we 911. Vervoorn: „Maar het is belachelijk dat een Hummer H2, die drie tot vier keer meer co2 uitstoot dan een Panda, pro centueel maar 0,55 procent in prijs stijgt. Wie nu schoon is, krijgt straf. Dat deugt niet." Hij waarschuwt voor nog een onbe doeld effect: wie de komende tijd zijn auto inruilt, zal minder geld terugkrijgen omdat nieu we modellen goedkoper wor den. Sterren Is de regeling al troebel als afge werkte olie, alle landen in Euro pa hanteren ook nog eens hun eigen energielabel. Vergelijken is praktisch onmogelijk. Tot grote ergernis van de FIA, de in ternationale automobielfedera tie waar ook de ANWB bij is aangesloten. Technisch direc teur Frank van West van de FIA Foundation pleit met de de au to-industrie voor één Europees systeem. Persoonlijk voelt hij het meest voor de Eco Test die de Duitse wegenhulporganisa tie ADAC al enkele jaren uit voert. Daarbij wordt gekeken naar het verbruik én alle uit stoot van de auto - dus niet al leen co2, zoals in Nederland. Op basis daarvan krijgen auto's 1 tot 5 sterren. Ter illustratie: de schone Toyota Prius en de Volvo V70 Bi-Fuel halen - op één puntje na - net geen vijf sterren. „Maar van mij mag ook het Ne derlandse model ingevoerd wor den", zegt Van West. „Als het maar in heel Europa hetzelfde is. Het effect zal zijn dat een au tomobilist valeer zal kiezen voor de zuinigste auto. En he lemaal als er nog meer groen voordeel bijkomt, goedkopere parkeerplaatsen en zo." De Peilstok Twee jonge, straatracende automobilis- ten reden vorige week in de Noordoost polder een drie weken oude baby dood. Veilig Verkeer Nederland (3VO) pleit voor een terugkomdag voor jonge bestuurders. Ge looft u in deze maatregel? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Ook gehandicapte moet betalen Vorige week vroegen we of gehandicap- ten overal gratis moeten kunnen parke ren. Van de stemmers vindt 27 procent van wel. De overige 73 procent is het er niet mee eens. De optie 'alleen gratis op aangewezen plaatsen' verwerft de meeste steun. Moeten gehandicapten overal gratis kunnen parkeren? ^3 Ja, laat gehandicapten overal gratis parkeren Nee, alleen op aangewezen plaatsen Q Nee, maar wel voor een lager tarief (3 Niet gratis; met goedkope parkeervergunning Tijdelijk gratis op normale plekken en gratis op gehandicaptenparkeerplaatsen 27% 28% 11% 19% 15% Fini de Paauw, voorzitter gehandicaptenorganisatie ANGO: „Overal gratis parkeren is niet iets wat wij willen. De ANGO pleit voor 'volwaardig burgerschap'. Als mensen zonder een handicap moeten betalen, moeten wij dat ook. Belangrijk is wel dat regels en tarieven voor gehandicapten landelijk gelijk zijn. Er is grote verwarring omdat de regels per gemeente verschillen. En er moet strenger gecontroleerd worden op niet-gehandicapte bestuurders die gehandicaptenparkeerplaatsen bezetten. Dat is onze frustratie nummer één". De exclusieve Silvestris. 'Spykers' op het water Een jaar na de oprichting van Silvestris Haute Motive Concepts presenteren de oprichters, onder wie Maar ten de Bruijn, het eerste exemplaar van een innovatieve aluminium speedboot. De boot met V8-motor be leeft in septem ber zijn wereld première tij dens de Mona co Boat Show. Silvestris heeft een bouwme thode gepaten teerd waarbij de rompbepla ting rond alu minium buizen wordt geldonken en verlijmd. Ontwer per De Bruijn, die eerder de Spylcer sportwagen vorm gaf, ziet de boot als sportauto voor het water. Per jaar worden straks 50 Spoits Cabriolets geproduceerd. Maarten de Bruijn denkt ook aan vliegtuigen en zelfs aan een nieuwe supercar. Ademvrij San Francisco DaimlerChysler heeft de eerste hybride bus aan de gemeente San Francisco afgeleverd. In de herfst vol gen er nog 55. De staat Californië wil in 2020 helemaal vrij zijn van uitlaatgassen. De huidige Orion hybride met diesel- en elektromotor produceert 90 procent min der roet, 40 procent minder stikstofoxide en 30 procent minder co2. Ie Roomster van koda kan het ver ioppen. Hij oogt igenwijs, rijdt voor- reffelijk en biedt 'eel ruimte. De het en? Gewoon erin. fRien van der Steen grote mpv's zakken in de erkopen, de handzamere 'Pv's doen het goed. Er komen rsteeds meer bij, van die com- 3ct gebouwde ruimteauto's: ford Fusion, Fiat Idea, enault Modus en Scénic, Nis- ti Note, Citroën Picasso, Ford lcus C-Max, Toyota Corolla KENNISMAKING Verso, Fiat Multipla en met na me de Opel Meriva hebben er vanaf september een fikse con current bij: de Skoda Roomster. Het vierde model van Skoda ziet er aardig en verrassend uit. Door de verspringende zijruit- lijn in de achterdeuren, kun je achter gewoon binnenlopen. Het geeft hem een wat Berlin- go-achtig profiel. Verder geldt no nonsense. De auto biedt veel ruimte en bouwlcwaliteit en is deson danks niet gek duur. Let wel: ook niet goedkoop - de Tsjechi sche Volkswagen is serieus ge worden en kost dus serieus geld. De Roomster is bij uitstek een tegenspeler voor de popu laire Opel Meriva, want zijn ma ten komen overeen. Zijn interi- De Skoda Roomster komt in een heel druk marktsegment, maar kan daar beslist hoge ogen gooien. eur is fraai, met twee dash boardkastjes en andere ruimtes voor kleine spullen. Net als de Meriva heeft de Sko da vijf stoelen, waarvan de drie achterste kunnen schuiven. Ze kunnen verwijderd worden, voor- en achteruit, de rugleu ning is te verstellen en de mid delste stoel kan plat of weg om de buitenste zittingen meer ruimte te gunnen. In een vol be mande wagen met alle stoelen in de achterste stand heb je nog 450 liter bagageruimte. Met de stoelen eruit is dat 1.780 liter. Een stel mountainbikes kan met gemak achterin. Je kunt zelfs een fietsendrager bestel len voor in de auto zelf. Simply clever, zegt Skoda zelf. Het onderstel is geleend van de Fabia en Octavia en is zelfs iets langer dan dat van die laatste. Dat belooft comfort, hetgeen de Roomster inderdaad in rui me mate levert. De wegligging is fantastisch. En het elektro-hy- draulisch bekrachtigd stuur werkt met veel gevoel. Zowel de diesels als de benzine-aggre- gaten presteren goed maar la ten zich ook graag horen. De Roomster kost 16.240 euro met 1.2/64 pk motor. Daarboven komt een 1.4 viercilinder met 86 pk, dan een 1.6 met 105 pk en eventueel een zestraps auto maat. De diesels zijn een 1.4 driecilinder TDI met 69 of 80 pk en een 1.9 TDI met 105 pk. Een béétje exemplaar komt op minstens 18.000 euro en dat be moeilijkt zijn concurrentieposi tie danig. Je krijgt wel stan daard vier airbags, veel elektri sche bediening, schijfremmen en cruise control. De importeur wil er in 2007 minstens 2.500 verkopen. Dat moet lukken. Kameleon Moe van alle discussies met je partner over de klem- van de auto? Dan biedt de nieuwe Xposure-lak van het Amerikaanse merk Alsa wellicht uitkomst. Dankzij deze lak heeft je wagen straks alle kleuren van de regen boog. De bijzon dere chemische samenstelling zorgt ervoor dat de verf bij tem peratuurveran deringen van kleur verschiet. De lak is zo ge voelig dat een zuchtje wind al voor verkleu ring kan zorgen. Een halve liter, nodig voor het lakken van een kleine auto kost al gauw 750 euro. En dan is de speciale topcoating nog niet meegerekend. De lak is ook geschikt voor kleine voorwerpen of meubels. Info: www.xtremecolors.nl Zon- en regenkleuren. O) Nuttig Het 'Brandstofverbruiksboekje' met alle Nederlandse modellen is verkrijgbaar bij autobedrijven, via de site van VROM (www.minvrom.nl) of via postbus 51, tel. 0800-80 51. www.anwb.nl: info over het energielabel, alle auto's met een energielabel A of B. Voor de BPM-korting telt de afleverings datum. Slim is dus de auto na 1 juli op kenteken te zetten. Sommige merken betalen de milieusubsidies nu al uit eigen zak. Q)Zwak Fiat Nederland bracht in januari een boekje uit waarin het de zwakheden van het Nederlandse systeem blootlegde. Zo bleek een driedeurs Ford Focus 1.4 op dat moment in energieklasse B te vallen, terwijl de vierdeurs vanwege 15 cm extra lengte energielabel A verwierf en dus 1000 in plaats van 500 euro korting. Zo'n zelfde Focus met 1.6 motor en 155 gram co2-uitstoot per kilometer zou eveneens in klasse A vallen, waar de veel schonere Fiat Panda JTD (114 g/km) in klasse C komt. De Panda kreeg dus een heffing, de Ford niet. Voorloper: Fiat, Opel, Toyota (Aygo,zie Middenmoot: Citroën, Ford, Peugeot, VW Achterblijver: Audi, BMW, Hyundai, Mercedes, Volvo Geen reactie: Kia, Renault, Suzuki Q> Ford Focus Q)Productie zuinige en 'schonere' auto's op basis van enquête Consumentenbond

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 23