PZC
Auto
Energielabel is bepaald geen ABC'tje
AIRCO CONTROLE
(uime Roomster SLIKT alles behalve NONSENS
NU SLECHTS
22.
in samenwerking met O AutoTrack.nl
i AutóTeam OPEL CHEVROLET
Zuinigheidstest in Auto
Bijdehand
ïedactie bijlagen: 0113-315680
dYAV.pzc.nl/auto
ónail: redactie@pzc.nl
'postbus 31,4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
ijoord-en Midden-Zeeland: 0113-315520
Zëeiiws-Vlaanderen0114-372770
Hitionaal: 020-4562500
vrijdag 16 juni 2006
AUTOTEAM NIEUW SERVICE SCHADEHERSTEL
wij willen blije klanten
Het kortingen of juist
boetes hoopt Den
g dat mensen be-
tvust een zuinige nieu
we auto kopen. Vanaf
1 juli levert een groene
auto maximaal 1.000
euro voordeel op.
20% zuiniger
(dan gemiddeld) Korting.
Hybride 6.000 euro
Gewone auto 1.000 euro
Citroën C1, 1.0 liter
Peugeot 107, 1.0 liter
Ford Focus, 1 6 liter
Toyota Prius, 1 5 liter
Renault Mégane, 1.5 liter
1 op 21,7 (benzine)
7 op 21,7 (benzine)
1 op 15,6 (benzine)
7 op 23,3 (hybride)
7 op 22,2 (diesel)
,(S°'
Mercedes-Benz Sprinter, 1.8 liter 7 op 11,8 (diesel)
Q)10 - 20% zuiniger
Korting
Hybride
Gewone auto
3.000 euro
500 euro
Fiat Panda, l .2 liter
Kia Picanto, 1.0 liter
Audi A6, 2.4 liter
Volkswagen Golf, 1 4 liter
Lexus RX400h, 3.3 liter
Volvo V50, 1 6 liter
7 op 18,5 (benzine)
7 op 20,4 (benzine)
7 op 12,2 (benzine)
7 op 16,1 (benzine)
7 op 12,3 (hybride)
7 op 20 (diesel)
10% zuiniger
Korting
Toyota Corolla, 1.4 liter 1 op 14,9 (benzine)
Hybride
Gewone auto
0 euro
0 euro
Seat Ibiza, 1,2 liter
Ford Ka, 1 3 liter
Audi A3, 1,9 liter
Citroën C5, 2,0 liter
Fiat Stilo, 1.9 liter
7 op 16,7 (benzine)
7 op 16,4 (benzine)
7 op 20,4 (diesel)
7 op 16,7 (diesel)
7 op 18,5 (diesel)
0 -10% minder
zuinig Toeslag
Hybride +135 euro
Gewone auto 135 euro
eoe'
vg)e
pe'
O
,rie'
pa'
«5Ü M,
t>\*
6^
V 3
Vb-C< 1
Mazda 3, 1 6 liter 7 op 12,5 (benzine)
Maybach 62, 5.5 liter 7 op 6,3 (benzine)
Saab 9-5, 2 0 liter 7 op 10,9 (benzine)
BMW 730, 3 0 liter 7 op 12,2 (diesel)
Honda FR-V, 2.2 liter 7 op 15,9 (diesel)
Jaguar XJ, 2.7 liter 7 op 12,3 (diesel)
Alfa Romeo 156, 1.8 liter
Audi TT, 1 8 liter
Chevrolet Tacuma, 1.6 liter
Fiat Croma, 2.2 liter
Kia Sorento, 2.5 liter
Nissan Almera Tino, 2.2 liter
10 - 20% minder
zuinig Toeslag
270 euro
270 euro
7 op 11,8 (benzine)
7 op 12,3 (benzine)
7 op 72 (benzine)
7 op 10,3 (benzine)
7 op 13 (diesel)
7 op 16,1 (diesel)
20 - 30% minder
zuinig Toeslag
Hybride 405 euro
Gewone auto 405 euro
Seat Alhambra, 1 8 liter
Subaru Impreza, 2.0 liter
Suzuki Jimny, 1.3 liter
Volvo XC90, 2 5 liter
Audi A4 Quattro, 2.0 liter
Citroën C6, 2.7 liter
7 op 9,3 (benzine)
1 op 11,1 (benzine)
7 op 12,8 (benzine)
7 op 8,5 (benzine)
7 op 13 (diesel)
1 op 11,5 (diesel)
Mini Cooper S, 1 6 liter 7 op 11,6 (benzine)
Ferrari Enzo, 6.0 liter 7 op 4,3 (benzine)
Bentley Continental GT, 6.0 liter 7 op 5,3 (benzine)
Land Rover Freelander, 2.0 liter 7 op 11,6 (diesel)
Renault Grand Espace, 3.0 liter 1 op 10,3 (diesel)
Hummer H2, 6.0 liter 7 op 4,3 (benzine)
rHans van Aiebeek
et als bij koelkas
ten prijkt op nieu
we auto's in de
showroom sinds
een jaar of vijf
[en kleurig plakkaat. Je kunt er-
zien hoe zuinig ze zijn - of
uist niet. Een groene pijl met
en A B of C op het energiela-
el is goed nieuws. Bij geel,
ranje of rood (plus een D, E, F
MiG) gaat het om een auto die
■uidend vaker naar de pomp
:t. Vanaf 1 juli kan de consu-
jj lent die informatie al in de
lowroom omzetten in klinken-
iraunt want groene auto's leun
en tot wel 1.000 euro goedlco-
er worden. Zuipers daarente-
ïn betalen juist extra via de
de luxebelasting op auto's.
De boete bedraagt maximaal
(0 euro.
let deze worst - of stok - hoopt
en Haag dat meer mensen een
ge auto aanschaffen, want
it is beter voor het milieu. De
Mn en veel importeurs vin
den het een goede regeling.
ANWB-woordvoerder Ad Vonk:
„We lossen er de milieuproble
men niet mee op, maar-het is
een stap in de goede richting."
Toyota, met veel groene model
len als de Aygo, Yaris en Prius,
vindt het ook prima. „Het is
een goede ontwikkeling dat er
nu meer gekeken wordt naar
energiezuinige auto's", zegt
woordvoerder Guido Rooze-
krans. „Wij staan al jaren ach
ter die policy."
Concurrentieslag
Toch is niet iedereen in de auto
branche zo enthousiast, beves
tigt Cees Boutens* van de over
koepelende RAI-vereniging.
Vreemd is bijvoorbeeld dat er
verschil wordt gemaakt tussen
benzine- en dieselauto's. Daar
door kan het gebeuren dat het
zelfde model op benzine een
groen B-stempel krijgt (=500 eu
ro korting) en in de veel zuinige
re dieseluitvoering een D-etiket
(=135 euro boete). Ook blijft het
volgens Boutens moeilijk uit te
In samenwerking met TNO
Delft houden de Wegener
dagbladen waarin Auto ver
schijnt morgen de Nationale
Zuinigheidstest. Hierin stel
len lezers proefondervinde
lijk vast hoe duur of zuinig
hun eigen auto rijdt. Alles
over deze test leest u volgen
de week vrijdag in een extra
dikke bijlage Auto.
leggen dat een klein autootje
een rood etiket heeft terwijl
een veel dikker model verderop
met een groene sticker is uitge
rust. Hoe dat kan? Het gaat om
de relatieve zuinigheid ten op
zichte van vergelijkbare auto's
uit die klasse. Maar dat lees je
allemaal niet.
Hans Vervoom van Fiat Neder
land vindt, hoewel hij ruim in
de A- en B-modellen zit, dat de
regeling aan alle kanten ram
melt. Zo noemt hij het belache
lijk dat auto's op gas niet mee
profiteren van de maatregel,
eenvoudigweg omdat geen exac
te verbruiksgegevens bekend
zijn. Iedereen weet dat aardgas
een relatief schone brandstof
is. Vervoorn weet zeker dat de
regeling tussen vooral de kleine
modellen tot een enorme con
currentieslag zal leiden. De kor
ting op een klein en zuinig au
tootje kan oplopen tot wel 15
procent en dat kan de boel
flink op zijn kop zetten. Simpel
weg omdat het ene wel en het
andere geen 1.000 euro korting
krijgt. Bij prijzen onder de
10.000 euro is dat aanzienlijk.
„En dan hebben we het nota be
ne over de auto's die al heel
compact, schoon en zuinig
zijn."
Omgekeerd is dat prijseffect bij
de drinkebroers te verwaarlo
zen: een Porsche-koper ligt
echt niet wakker van 540 euro
extra bovenop zijn nagelnieu-
we 911. Vervoorn: „Maar het is
belachelijk dat een Hummer
H2, die drie tot vier keer meer
co2 uitstoot dan een Panda, pro
centueel maar 0,55 procent in
prijs stijgt. Wie nu schoon is,
krijgt straf. Dat deugt niet." Hij
waarschuwt voor nog een onbe
doeld effect: wie de komende
tijd zijn auto inruilt, zal minder
geld terugkrijgen omdat nieu
we modellen goedkoper wor
den.
Sterren
Is de regeling al troebel als afge
werkte olie, alle landen in Euro
pa hanteren ook nog eens hun
eigen energielabel. Vergelijken
is praktisch onmogelijk. Tot
grote ergernis van de FIA, de in
ternationale automobielfedera
tie waar ook de ANWB bij is
aangesloten. Technisch direc
teur Frank van West van de FIA
Foundation pleit met de de au
to-industrie voor één Europees
systeem. Persoonlijk voelt hij
het meest voor de Eco Test die
de Duitse wegenhulporganisa
tie ADAC al enkele jaren uit
voert. Daarbij wordt gekeken
naar het verbruik én alle uit
stoot van de auto - dus niet al
leen co2, zoals in Nederland.
Op basis daarvan krijgen auto's
1 tot 5 sterren. Ter illustratie:
de schone Toyota Prius en de
Volvo V70 Bi-Fuel halen - op
één puntje na - net geen vijf
sterren.
„Maar van mij mag ook het Ne
derlandse model ingevoerd wor
den", zegt Van West. „Als het
maar in heel Europa hetzelfde
is. Het effect zal zijn dat een au
tomobilist valeer zal kiezen
voor de zuinigste auto. En he
lemaal als er nog meer groen
voordeel bijkomt, goedkopere
parkeerplaatsen en zo."
De Peilstok
Twee jonge, straatracende automobilis-
ten reden vorige week in de Noordoost
polder een drie weken oude baby dood.
Veilig Verkeer Nederland (3VO) pleit voor een
terugkomdag voor jonge bestuurders. Ge
looft u in deze maatregel? Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Ook gehandicapte
moet betalen
Vorige week vroegen we of gehandicap-
ten overal gratis moeten kunnen parke
ren. Van de stemmers vindt 27 procent van
wel. De overige 73 procent is het er niet mee
eens. De optie 'alleen gratis op aangewezen
plaatsen' verwerft de meeste steun.
Moeten gehandicapten
overal gratis kunnen
parkeren?
^3 Ja, laat gehandicapten overal gratis parkeren
Nee, alleen op aangewezen plaatsen
Q Nee, maar wel voor een lager tarief
(3 Niet gratis; met goedkope parkeervergunning
Tijdelijk gratis op normale plekken en gratis
op gehandicaptenparkeerplaatsen
27%
28%
11%
19%
15%
Fini de Paauw, voorzitter gehandicaptenorganisatie
ANGO: „Overal gratis parkeren is niet iets wat wij
willen. De ANGO pleit voor 'volwaardig burgerschap'. Als
mensen zonder een handicap moeten betalen, moeten
wij dat ook. Belangrijk is wel dat regels en tarieven voor
gehandicapten landelijk gelijk zijn. Er is grote verwarring
omdat de regels per gemeente verschillen. En er moet
strenger gecontroleerd worden op niet-gehandicapte
bestuurders die gehandicaptenparkeerplaatsen bezetten.
Dat is onze frustratie nummer één".
De exclusieve Silvestris.
'Spykers' op het water
Een jaar na de oprichting van Silvestris Haute Motive
Concepts presenteren de oprichters, onder wie Maar
ten de Bruijn, het eerste exemplaar van een innovatieve
aluminium
speedboot. De
boot met
V8-motor be
leeft in septem
ber zijn wereld
première tij
dens de Mona
co Boat Show.
Silvestris heeft
een bouwme
thode gepaten
teerd waarbij
de rompbepla
ting rond alu
minium buizen wordt geldonken en verlijmd. Ontwer
per De Bruijn, die eerder de Spylcer sportwagen vorm
gaf, ziet de boot als sportauto voor het water. Per jaar
worden straks 50 Spoits Cabriolets geproduceerd. Maarten
de Bruijn denkt ook aan vliegtuigen en zelfs aan een
nieuwe supercar.
Ademvrij San Francisco
DaimlerChysler heeft de eerste hybride bus aan de
gemeente San Francisco afgeleverd. In de herfst vol
gen er nog 55. De staat Californië wil in 2020 helemaal
vrij zijn van uitlaatgassen. De huidige Orion hybride
met diesel- en elektromotor produceert 90 procent min
der roet, 40 procent minder stikstofoxide en 30 procent
minder co2.
Ie Roomster van
koda kan het ver
ioppen. Hij oogt
igenwijs, rijdt voor-
reffelijk en biedt
'eel ruimte. De het
en? Gewoon erin.
fRien van der Steen
grote mpv's zakken in de
erkopen, de handzamere
'Pv's doen het goed. Er komen
rsteeds meer bij, van die com-
3ct gebouwde ruimteauto's:
ford Fusion, Fiat Idea,
enault Modus en Scénic, Nis-
ti Note, Citroën Picasso, Ford
lcus C-Max, Toyota Corolla
KENNISMAKING
Verso, Fiat Multipla en met na
me de Opel Meriva hebben er
vanaf september een fikse con
current bij: de Skoda Roomster.
Het vierde model van Skoda
ziet er aardig en verrassend uit.
Door de verspringende zijruit-
lijn in de achterdeuren, kun je
achter gewoon binnenlopen.
Het geeft hem een wat Berlin-
go-achtig profiel. Verder geldt
no nonsense.
De auto biedt veel ruimte en
bouwlcwaliteit en is deson
danks niet gek duur. Let wel:
ook niet goedkoop - de Tsjechi
sche Volkswagen is serieus ge
worden en kost dus serieus
geld. De Roomster is bij uitstek
een tegenspeler voor de popu
laire Opel Meriva, want zijn ma
ten komen overeen. Zijn interi-
De Skoda Roomster komt in een heel druk marktsegment, maar kan
daar beslist hoge ogen gooien.
eur is fraai, met twee dash
boardkastjes en andere ruimtes
voor kleine spullen.
Net als de Meriva heeft de Sko
da vijf stoelen, waarvan de drie
achterste kunnen schuiven. Ze
kunnen verwijderd worden,
voor- en achteruit, de rugleu
ning is te verstellen en de mid
delste stoel kan plat of weg om
de buitenste zittingen meer
ruimte te gunnen. In een vol be
mande wagen met alle stoelen
in de achterste stand heb je nog
450 liter bagageruimte. Met de
stoelen eruit is dat 1.780 liter.
Een stel mountainbikes kan
met gemak achterin. Je kunt
zelfs een fietsendrager bestel
len voor in de auto zelf. Simply
clever, zegt Skoda zelf.
Het onderstel is geleend van de
Fabia en Octavia en is zelfs iets
langer dan dat van die laatste.
Dat belooft comfort, hetgeen
de Roomster inderdaad in rui
me mate levert. De wegligging
is fantastisch. En het elektro-hy-
draulisch bekrachtigd stuur
werkt met veel gevoel. Zowel
de diesels als de benzine-aggre-
gaten presteren goed maar la
ten zich ook graag horen. De
Roomster kost 16.240 euro met
1.2/64 pk motor. Daarboven
komt een 1.4 viercilinder met
86 pk, dan een 1.6 met 105 pk
en eventueel een zestraps auto
maat. De diesels zijn een 1.4
driecilinder TDI met 69 of 80
pk en een 1.9 TDI met 105 pk.
Een béétje exemplaar komt op
minstens 18.000 euro en dat be
moeilijkt zijn concurrentieposi
tie danig. Je krijgt wel stan
daard vier airbags, veel elektri
sche bediening, schijfremmen
en cruise control. De importeur
wil er in 2007 minstens 2.500
verkopen. Dat moet lukken.
Kameleon
Moe van alle discussies met je partner over de klem-
van de auto? Dan biedt de nieuwe Xposure-lak van
het Amerikaanse merk Alsa wellicht uitkomst. Dankzij
deze lak heeft je wagen straks alle kleuren van de regen
boog. De bijzon
dere chemische
samenstelling
zorgt ervoor dat
de verf bij tem
peratuurveran
deringen van
kleur verschiet.
De lak is zo ge
voelig dat een
zuchtje wind al
voor verkleu
ring kan zorgen.
Een halve liter,
nodig voor het
lakken van een kleine auto kost al gauw 750 euro. En
dan is de speciale topcoating nog niet meegerekend. De
lak is ook geschikt voor kleine voorwerpen of meubels.
Info: www.xtremecolors.nl
Zon- en regenkleuren.
O) Nuttig
Het 'Brandstofverbruiksboekje' met alle
Nederlandse modellen is verkrijgbaar bij
autobedrijven, via de site van VROM
(www.minvrom.nl) of via postbus 51,
tel. 0800-80 51.
www.anwb.nl: info over het energielabel,
alle auto's met een energielabel A of B.
Voor de BPM-korting telt de afleverings
datum. Slim is dus de auto na 1 juli op
kenteken te zetten. Sommige merken
betalen de milieusubsidies nu al uit eigen
zak.
Q)Zwak
Fiat Nederland bracht in januari een boekje uit waarin het de zwakheden van het
Nederlandse systeem blootlegde. Zo bleek een driedeurs Ford Focus 1.4 op dat
moment in energieklasse B te vallen, terwijl de vierdeurs vanwege 15 cm extra
lengte energielabel A verwierf en dus 1000 in plaats van 500 euro korting. Zo'n
zelfde Focus met 1.6 motor en 155 gram co2-uitstoot per kilometer zou eveneens in
klasse A vallen, waar de veel schonere Fiat Panda JTD (114 g/km) in klasse C komt.
De Panda kreeg dus een heffing, de Ford niet.
Voorloper: Fiat, Opel, Toyota (Aygo,zie
Middenmoot: Citroën, Ford, Peugeot, VW
Achterblijver: Audi, BMW, Hyundai, Mercedes, Volvo
Geen reactie: Kia, Renault, Suzuki
Q> Ford Focus
Q)Productie zuinige en 'schonere' auto's
op basis van enquête Consumentenbond