Fietsen is niet altijd even gezond Kinderachtige burgers PZC Al Zarqawi was nietsontziende veldwerker van Bin Laden PZC Ook vrouw moet echt aan het werk Bond van tweewielers onderzoekt luchtkwaliteit in steden Steden onder de loep te gast 9 juni 1956 'd k li R Ve< nl nil :Jjs M( it vrijdag 9 juni 2006 Hoe gezond is fietsen eigenlijk? Is het stalen ros ook te verkie zen boven de auto als je naar en van je werk volop fijnstof en stikstofoxiden hapt? Een meet- fiets en een meetauto gaan in op dracht van de Fietsersbond de strijd aan. door Eelco van der Linden Jan van Damme, ambtenaar van 'een Haags ministerie', kijkt met afgrijzen naar het overvolle kruispunt. „Weten we zeker dat dit nog gezond is?" Zo als elke ochtend rond de klok van half negen staat hij met zo'n 50 andere fietsende wer kers te wachten tot het groene licht aangeeft dat men zich langs de vastgelopen trits auto's mag wurmen. „Dit kan niet gezond zijn", be antwoordt Van Damme grim mig zijn eigen vraag, terwijl hij zich al wiebelend in beweging zet. Hij zegt op weg naar zijn werk talloze keren de adem in te houden, maar dat het hier ge woon te lang duurt. Kijkend naar de gezichten in de stilstaan de auto's trekt hij een opmerke lijke conclusie: „Ik denk er aan ook weer te gaan rijden. Zij krij gen vast minder rotzooi binnen dan ik." De ambtenaar schetst een 'inte ressant dilemma' voor Jantine Schuit, epidemiologe, verbon den aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en het RIVM (Rijk sinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). Ze doet onderzoek naar het ontstaan van ziektes en is specialist op het gebied van bewegen en volksgezondheid. Schuit kan zo een reeks ziektes opnoemen die te bestrijden of te voorkomen zijn door dagelijks een half uur 'gematigd intensief' te bewegen. „Hart- en vaatziekten, beroer tes, diabetes, borstkanker, ge wrichtsziekten, dementie - op al deze terreinen is grote winst te behalen door bijvoorbeeld te fietsen", zegt Schuit. Wat de schadelijke gevolgen zijn van luchtvervuiling en of de voorde len van fietsen opwegen tegen De Fietsersbond heeft sinds 2000 in diverse gemeenten onderzoek gedaan naar het fietsklimaat. Gekeken werd vooral naar veiligheid, ge steldheid van het wegdek en fietsgebruik. Dit jaar wordt voor het eerst ook de luchtvervuiling gemeten. foto David van Dam/GPD de nadelen is nog niet onder zocht. Maar Schuit denkt dat het altijd beter is om te fietsen. „De winst op de lange termijn voor de gezondheid is groter dan de schade die je aan bijvoor beeld de luchtwegen kunt op lopen." Longartsen weten dit nog niet zo zeker. „We beginnen ons nu pas echt vragen te stellen over de effecten van fijnstof. Dat die negatief zijn, staat ech ter wel vast", zegt Jos Rooij- ackers, longarts in Utrecht en voorzitter van de Nederlandse Longartsenvereniging. Rooij- ackers ontraadt vooral mensen met astmatische aandoeningen te fietsen op trajecten met veel autoverkeer. „Fietsen is niet al tijd gezond. In sommige situa ties zou ik adviseren om binnen te bewegen, aangenomen dat de luchtkwaliteit daar goed is." Dat fietsen ongezond kan zijn, is natuurlijk vloeken in de kerk voor de Fietsersbond, maar de organisatie heeft wel besloten een en ander te onderzoeken. „We gaan vanaf heden in tien ge meenten de lucht meten die een fietser en een automobilist ina demt", zegt Hugo van der Steen hoven, hoofd afdeling beleid van de bond. Hij toont trots een 'meetlïets', een oer-Hollandse Sinds 2000 heeft de Fietsers bond in 125 gemeenten on derzoek gedaan naar het 'fiets klimaat'. Gekeken werd onder meer naar veiligheid, gesteld heid van het wegdek en fietsge bruik. Dit jaar wordt voor het eerst ook de luchtvervuiling geme ten. De eerste tien steden die zullen worden bezocht, zijn: Apeldoorn, Delft, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Gronin gen, Haarlem, Maastricht, Nij megen en Zwolle. De grootste vijanden (van de longen) van de fietser binnen de bebouwde kom zijn volgens een eerste onderzoek met de meetfiets: - Speciale voertuigen, zoals graafmachines, vuilniswagens - Bedrijfsbusjes, kennelijk om dat ze zwaar beladen zijn of omdat ze worden 'afgereden' en relatief veel uitstoten. - Stilstaand verkeer in de stad. - Brommers en snorfietsen - Vrachtwagens De top-5 van ziektes die vol gens de Fietsersbond en het RI VM met fietsen zijn te bestrij den: 1. hart- en vaatziekten 2. niet aangeboren diabetes. 3. borstkanker. 4. spier- en ge wrichtsaandoeningen 5. psychi sche problemen. GPD Gazelle, die is opgetuigd met een veelheid aan elektronische apparatuur. Even verderop staat de 'meetauto' van de bond met dezelfde apparatuur aan boord. „Ze gaan een wedstrijd houden - een wereldprimeur", zegt Van der Steenhoven. Fietser en auto mobilist moeten tegelijkertijd op de kortst mogelijke manier naar tien bestemmingen rijden. Onderweg wordt gemeten hoe veel vervuilde lucht ze binnen krijgen en waar de pieken zijn. „Met de resultaten willen we de gemeenten overtuigen het fiet sen - en dan vooral op korte af standen - te stimuleren en tege lijk laten zien waar de luchtkwa liteit kan worden verbeterd. Je kunt routes aanpassen, fietstun- nels maken of zorgen dat fiet sers meer groen krijgen bij stop lichten." Maar wat als blijkt dat autorijden 'gezonder' is? Steeds meer auto's worden tenslotte uit gerust met pollenfilters, die ook vervuilde lucht tegenhouden. Van der Steenhoven aarzelt. „Gezonder kan nooit. Automobi listen rijden altijd op plekken met vervuilde lucht, ze blijven vervuilde lucht die eenmaal bin nen is, inademen en als het mooi weer wordt, zo hebben we al eens uitgezocht, gaat steevast dat raampje in de stad open." Filters Professor Bert Brunekreef, hoog leraar in Utrecht en directeur van het IRAS, een wetenschap pelijk instituut dat gezondheids risico's analyseert en het onder zoek van de Fietsersbond coördi neert, is pertinent. „Auto's heb ben filters, maar de kleinste deeltjes houden die niet tegen. Een fietser zal, ook door zijn in spanning, meer vervuilde lucht binnen krijgen, maar het netto effect op zijn gezondheid is posi tief. Dat is met verschillende aannames uit te rekenen." Vol gens Brunekreef moeten mensen altijd gaan fietsen. „Als er nu ook nog meer roetfilters worden geplaatst en fietsroutes worden gescheiden van autoroutes, wordt de winst voor de gezond heid alleen maar groter." GPD door Patrick Selbach Abu Musab al Zarqawi, oor spronkelijk houder van een Jor daans paspoort met nummer Z264958, gold als een van de meest gezochte terroristen ter wereld. Met zijn dood is het terreurnet werk AI Qaeda volgens velen zijn belangrijkste veldwerker in Irak kwijt. Maar of daarmee de opstand in het Arabische land een werkelij ke slag is toegebracht, is nog zeer de vraag. Al Zarqawi is volgens de Amerika nen verantwoordelijk geweest voor een grote reeks aanslagen, ontvoe ringen en moorden en hij zou een van de aanstichters zijn geweest van de bloedige strijd tussen soen nieten, zijn religieuze achterban, en sjiieten in Irak. Washington wees de op 30 oktober 1966 gebo ren radicale moslim ook aan als ie mand die persoonlijk ontvoerde Amerikaanse burgers het hoofd heeft afgesneden. Al Zarqawi was de afgelopen jaren zeker bij Amerikaanse media sy noniem met het geweld in Irak. De grote vijand van de VS bleek op een recente video overigens aanmerkelijk minder heldhaftig dan gedacht. Op beelden was te zien dat hij nauwelijks raad wist met een wapen, dat hij ook klunge lig hanteerde. Al maanden doen ook berichten in Irak de ronde dat de Jordaniër al enige tijd geen lei ding meer gaf aan Al Qaeda in Irak. Hij zou zo worden opgejaagd, dat hem weinig anders restte dan zich schuil te houden. Al Zarqawi zou net als Bin Laden in Afghanistan hebben gevochten te gen de Russische troepen. Na zijn te rugkeer in Jordanië zat hij van 1992 tot 1997 in de cel, na een veroorde ling wegens samenzwering om de Jordaanse monarchie te vloeren. In 1999 verliet Al Zarqawi het land. Na omzwervingen in Europa dook hij weer op in Afghanistan, waar hij nabij Herat een terroristisch trai ningskamp zou hebben opgezet. Vol gens Amerikaanse inlichtingendien sten was Al Zarqawi ook al snel in het noorden van Irak actief. Hij zou daar contacten hebben gelegd tus sen Al Qaeda en de Koerdische Ansar al Islam van mullah Krekar. Zarqawi is vervolgens in verband gebracht met aanslagen of de voor bereidingen daartoe in Marokko, Turkije, Jordanië, Groot-Brittan- nië, Duitsland en Spanje. Terrorisme De naam Al Zarqawi, geboren Ahmad Fadeel Nazzal al Khalay- leh, is niet pas kortgeleden uit de lucht komen vallen. De Amerikaan se ex-minister van Buitenlandse Za ken Powell noemde hem al voor de oorlog in Irak als een bondgenoot van Bin Laden, cüe in Irak een vei lig heenkomen zou hebben gezocht. Hij voerde dat aan als een aanwij zing dat het gevallen regime van Saddam Hoessein banden had met het internationaal terrorisme. De Amerikanen hadden een prijs van 25 miljoen dollar op zijn hoofd ge zet, evenveel als op dat van Bin La den, die nog altijd voortvluchtig is. Al Zarqawi werd in februari van dit jaar nog door een Jordaanse rechtbank bij verstek ter dood ver oordeeld. Ook negen andere vermeende leden van Al Qaeda kregen de straf opge legd wegens hun betrokkenheid bij plannen uit 2004 om een aanval uit te voeren met chemische wapens in het koninkrijk. Het was al de vierde keer dat in Jordanië de doodstraf werd uitgesproken tegen Al Zarqa wi. Martelaar Amerikaanse militaire functionaris sen en analisten hebben al maan den geleden gezegd dat de dood van Al Zarqawi allerminst bete kent dat het geweld in Irak zal afne men. De Jordaniër zou al enige tijd zijn leidinggevende rol hebben afge geven en alleen nog een militaire rol vervullen. Bovendien kan zijn overlijden hem juist tot een marte laar maken, waardoor de intensi teit van de opstand alleen maar zal toenemen. ANP Al Zarqawi op een ongedateerde video die dit jaar op internet is geplaatst. foto RTR Van de mensen die dit lezen hebben de meesten op 1 juni vorig jaar 'nee' gezegd tegen de Europese Grond wet. Persoonlijk heb ik dat als een over winning ervaren. Ruim een jaar lang had ik in columns, voordrachten en per soonlijke contacten mensen ervan pro beren te overtuigen dat 'nee' de juiste keuze was. Vanaf een bepaald moment, zo onge veer vanaf half april, was dat overigens nauwelijks meer nodig. Verschillende ministers, bijna alle leden van de Twee de Kamer met uitzondering van de SP en allerlei Europarlementariërs had den toen al zo veel stomme of gewoon weg onware dingen geroepen tegen po tentiële nee-stemmers, dat het vrijwel niet meer mis kon gaan. Dat deed het dus ook niet. En alle rampen die ons voorspeld waren, variërend van het uit gaan van het licht via een diepe econo mische crisis tot aan een nieuwe holo caust, bleven uit. Toch heeft zich sinds dien wel een stille ramp voltrokken, een die vrijwel alle burgers en blijk baar ook alle politici is ontgaan. Die ramp laat zich het best omschrijven als een burgerschapsramp. Als het op de daad bij het woord voegen aankomt, dan blijken de meeste Nederlanders als burgers niet thuis te geven. Want wat is er gebeurd? Wij hebben in meerder heid tegen een voorstel dat anderen in elkaar hebben geflanst en vervolgens ons hebben voorgelegd, 'nee' gezegd. Prima tot zover. Maar wat mag je als volwassen mensen van elkaar verwach ten als de een tegen een voorstel van de ander 'nee' zegt, en met name als het om een kwestie gaat die in beider be lang is? Dan mag je verwachten dat de gene die afwijst, duidelijk maakt wat hij dan wel wil als hij dit niet wil. Maar hoeveel nee-stemmers, hebben aan rege ring, parlement en medeburgers laten weten wat ze dan wel een goed voorstel vinden wat Europa betreft? De vraag stellen is haar beantwoorden. Vrijwel alle nee-stemmers zijn op hun gat blij ven zitten, inmiddels meer dan een jaar lang. Zij zien wel of er ooit vanuit Brus sel een ander voorstel komt en beslis sen tegen de tijd wel wat ze daar dan weer op zullen zeggen. Eerlijk gezegd vind ik dat wel een heel gemakzuchtige vorm van burgerschap. Wel gebruikma ken van je recht om te zeggen wat je niet wilt. Maar niet de verantwoorde lijkheid nemen om duidelijk te maken wat je dan wel wilt. Dat is een uithol ling van wat democratie in wezen bete kent, macht aan het volk. Macht bete kent niet alleen het recht om (mee) te beslissen. Macht betekent ook verant woordelijkheid nemen voor genomen besluiten. Het gros van de nee-zeggers hebben hun verantwoordelijkheid na dat 'nee' niet genomen en daax-mee de bedoeling van democi'atie uitgehold. Sterker nog, het feit dat ze het opnieuw aan hetzelfde 'afgewezen' Brussel over laten om eventueel met een aangepast voorstel te komen, toont aan dat het 'nee' louter een proteststem was. Meer niet. Dat is kinderachtig, letterlijk en figuurlijk. Van kinderen kun je ver wachten dat ze, duim in de mond, pro testeren zonder met alternatieven te ko men of daarover te gaan nadenken. Van volwassenen verwacht je dat ze met argumenten voor hun keuzes en met altex-natieven komen. Ovex'igens, politieke partijen zijn weinig beter dan bux-gers. Na het x-eferendxim schreef ik Jan Marijnissen - ik ben overigens par tijloos - een e-mail waarin ik voorstel de om met een groep mensen een alter natieve Europese Grondwet te schrij ven. Behalve een vriendelijke reactie dat mijn mail was aangekomen, heb ik nooit meer iets vernomen. De moraal? Als wij refex-enda alleen maar gebruiken om te laten weten wat we niet willen en te gemakszuchtig zijn om zelf met alternatieven uit te wer ken, dan is dii'ecte democratie niet aan ons besteed. 'Kinderachtige' burgers als we dan zijn. René F.W. Diekstra joorj IMR Ie aadt De komende jaren stopt de na oorlogse generatie massaal met werken. Omdat er sinds de jaren vijftig minder kinde ren zijn geboren, wordt de be roepsbevolking ouder en klei ner. Het aantal 65-plussers groeit flink. Wie kan, moet aan het werk. Ook vrouwen. door Edith Snoey De arbeidsparticipatie van vrouwen in Nederland valt tegen in vergelijking met andere Europese landen. Vrou wen werken gemiddeld 12 uur per week, terwijl mannen der tig uur xnaken. Gemiddeld heeft een huishouden 1,25 tot 1,5 banen. De vrouw blijft ver antwoordelijk voor de kinde ren en het huishouden en heeft er 'een baantje bij'. Met het oog op de vergrijzing is het noodzakelijk dat dit ver- andert. Vrouwen moeten meer werken om de economie draaiende te houden. De ko mende jaren dreigen er name lijk grote kraptes te ontstaan op de arbeidsmarkt. Vooral in de zorg zijn knelpunten te ver wachten. Het ministerie van Volksgezondheid heeft bere kend dat in 2025 door de ver- grijzing bijna een kwart van de beroepsbevolking in de zox'g- of welzijnssector moet werken, ruim het dubbele van nu. Ook in het onderwijs wor den grote tekorten yerwacht. Ik vind dat vrouwen best mo gen woraen aangesproken op hun verantwoordelijkheid. Als je een goede opleiding hebt gehad, dan vind ik het niet meer dan normaal dat je daar iets mee doet. Dat je dus weer gaat werken als je een kind hebt gekregen. Dat is niet alleen nodig om de gevol gen van de vergrijzing op te vangen, maar ook goed voor de vrouwen zelf. Slechts 40 procent van alle vrouwen in Nederland is economisch zelf standig en verdient meer dan 70 procent van het minimum loon. Bij echtscheiding belan den veel vrouwen in de bij stand. Om meer vrouwen aan het werk te krijgen moei ange voor iedereen goede en bets iet lit bare kinderopvang kom ,apiei Net als in Scandinavië mi de kinderopvang meer i richt zijn op de ontwikkel p van hpt Irinrl Werkroostl k van het kind. moeten beter worden aan; past aan crèche- en schoi den, waardoor beide oud kunnen blijven werken, lofregelingen moeten won uitgebreid. Maar alleen het pei'fectioneren van qi voorwaai'den zijn we er ni Joor C Uit onderzoek blijkt dat v vrouwen helemaal niet nu (RUS willen werken en er juist voorkeur aan geven hun Ij deren zélf op te voeden zélf het huishouden te dom mat Het wordt tijd dat ook vn erlic: wen leren niet overal zelf\|en. antwoordelijk voor te z Mannen en vaders zijn jit mers evengoed verantwooi; Jat de d xvi]tl aads' Frans d< PPer oude ride] lijk voor het huishouden nocei de kinderen. Ook manr pcei moeten kiezen voor een vit aatsti daagse werkweek van h« lagbl; stens 32 uur. Als vx-ouwent )ok ook doen, dan kan de gem "S op delde arbeidsduur per houden fors omhoog. Uitdagingen nfi-s fpnin 5-to; itten De vergrijzing stelt de eco: n Bé mie de komende jaren v:jemet grote uitdagingen, keuzes i ioude onvermijdelijk. Sommig rveii pleiten ervoor de pensioen; ep£ rechtigde leeftijd te verhog en si of de werkweek te verleng; ot eei Als je dat niet wilt, dan oi a: kom je er niet aan de arbek iië zc participatie van vrouwen egeri te krikken. Ik realiseer me:* e keuzes over de arbeidsven rijwe ling in de eerste plaats maakt worden aan de keuk; i2list tafel. Maar dat neemt t linke weg dat vrouwen én mam eleid in het maatschappelijk de: op hun verantwoordelijk den mogen worden gewezei )e p egent Edith Snoey is voorzitten jrtij' AbvaKabo FNV Pt HAGELSTENEN - Tijdens een korte onweersbui, die zich vrijdag omstreeks het middag uur boven Zuid-Beveland ont lastte, is op verschillende plaatsen hagel gevallen, die schade aanrichtte aan het jon ge fruit. SNEEUW - In verschillende delen van Eux'opa heeft de win ter zijn intrede weer gedaan. In Oostenrijks Tirol, waar men donderdag volop zon had, viel vrijdag sneeuw, evenals in de Alpen en het Jura-gebei-gte in Zwitsexdand. In Noord-Italië woedden sneeuwstormen. KREEFT - Schipper Van Vis van de kotter Texel heeft een zeldzame kx-eeft vangen. Deze zogenaamde' fant' leeft iix de zee bij Arul HUISVROUW - De Westdjai huisvrouw brengt per 'middeld negen uur en 45 mi ten door met huishoud#)! werk: 30 minuten voor het maken van kachel of fort lel 36 minuten voor het schoonp ken van de keuken, 37 mini voor de afwas, 50 voor b( schappendoen, 74 om tc ken, 81 voor verstelwerk. 9( nuten voor de was en het schoonmaken van het lofd i ieder ld )e ve ïeerd h- ïents allen itieel Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax:(0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Lezersredacteur: A. J. Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax: (0113)315609 E-mail: lezersredacteur@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax:(0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax: (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (0111)454651 Fax- (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren Goes, Zierikzee en Hulst: Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is t aan ons verstrekte gegevens hebben wij opger (abonnementen)administratie en om u te (laten) ducten van de titels en de werkmaatschappijen de derden. Als u op deze informatie geen prijs i, Postbus 314460 AA Goes Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur Abonnementen: 0800-0231231 autom. afschrijving acceptgiro per maand: 20,55 n.v.t per kwartaal: 59,75 62,00 per jaar: €229.20 233,30 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voorhf einde van de betaalperiode, PZC, t.a.v. lezersservice. Postbus 314460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: 1,25 zaterdag: 1,80 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uit; overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV de Regelen voor het Advertentiewezen Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 lot 18.00 uur Tel, (076)5312550 Fax, (076)5312340 Personeelsadvertenties: Tel: (076)5312240 Fax: (076)5312340 Rubrieksadvertenties (kleintjes): Tel. (076)5312104 Fax. (076)5312340 Voor gewone advertenties: Noord-en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax:(0114)372771 Business to Business/Onroerend go Tel: (076)5312277 Fax: (076)5312274 Internet: www.pzc.nl/adverteren onderdeel van het Wegener-concern. Do (k ïen In een bestand dat wordt c informeren over voor u relevant Wegener of door ons zorgvuldig geseled dan kunt u dit schriftelijk melden Behoort tot WeGeNeR rukt ie hi; en. )e ir ledac it g fschi Eocht ere r ipniei fsehx ogen; ische éh. )e r 996 ertro vaar jekl v lij da; ia 11 lanBi reek en, G 'ODC eerste leid )c M< luitei palio iver o iecoll Hontc uCG gei «gin vaarc ewac Ie E' andst van h< Monte ■v. pi: lat IVXSi lonte olijk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 4