Fietsen is niet altijd even gezond
Kinderachtige burgers
PZC
Al Zarqawi was nietsontziende
veldwerker van Bin Laden
PZC
Ook vrouw moet
echt aan het werk
Bond van tweewielers onderzoekt luchtkwaliteit in steden
Steden onder de loep
te gast
9 juni 1956
'd
k li R
Ve<
nl
nil
:Jjs
M(
it
vrijdag 9 juni 2006
Hoe gezond is fietsen eigenlijk?
Is het stalen ros ook te verkie
zen boven de auto als je naar en
van je werk volop fijnstof en
stikstofoxiden hapt? Een meet-
fiets en een meetauto gaan in op
dracht van de Fietsersbond de
strijd aan.
door Eelco van der Linden
Jan van Damme, ambtenaar
van 'een Haags ministerie',
kijkt met afgrijzen naar het
overvolle kruispunt. „Weten we
zeker dat dit nog gezond is?" Zo
als elke ochtend rond de klok
van half negen staat hij met
zo'n 50 andere fietsende wer
kers te wachten tot het groene
licht aangeeft dat men zich
langs de vastgelopen trits auto's
mag wurmen.
„Dit kan niet gezond zijn", be
antwoordt Van Damme grim
mig zijn eigen vraag, terwijl hij
zich al wiebelend in beweging
zet. Hij zegt op weg naar zijn
werk talloze keren de adem in te
houden, maar dat het hier ge
woon te lang duurt. Kijkend
naar de gezichten in de stilstaan
de auto's trekt hij een opmerke
lijke conclusie: „Ik denk er aan
ook weer te gaan rijden. Zij krij
gen vast minder rotzooi binnen
dan ik."
De ambtenaar schetst een 'inte
ressant dilemma' voor Jantine
Schuit, epidemiologe, verbon
den aan de Vrije Universiteit in
Amsterdam en het RIVM (Rijk
sinstituut voor Volksgezondheid
en Milieu). Ze doet onderzoek
naar het ontstaan van ziektes en
is specialist op het gebied van
bewegen en volksgezondheid.
Schuit kan zo een reeks ziektes
opnoemen die te bestrijden of te
voorkomen zijn door dagelijks
een half uur 'gematigd intensief'
te bewegen.
„Hart- en vaatziekten, beroer
tes, diabetes, borstkanker, ge
wrichtsziekten, dementie - op al
deze terreinen is grote winst te
behalen door bijvoorbeeld te
fietsen", zegt Schuit. Wat de
schadelijke gevolgen zijn van
luchtvervuiling en of de voorde
len van fietsen opwegen tegen
De Fietsersbond heeft sinds 2000 in diverse gemeenten onderzoek gedaan naar het fietsklimaat. Gekeken werd vooral naar veiligheid, ge
steldheid van het wegdek en fietsgebruik. Dit jaar wordt voor het eerst ook de luchtvervuiling gemeten. foto David van Dam/GPD
de nadelen is nog niet onder
zocht. Maar Schuit denkt dat
het altijd beter is om te fietsen.
„De winst op de lange termijn
voor de gezondheid is groter
dan de schade die je aan bijvoor
beeld de luchtwegen kunt op
lopen." Longartsen weten dit
nog niet zo zeker. „We beginnen
ons nu pas echt vragen te stellen
over de effecten van fijnstof.
Dat die negatief zijn, staat ech
ter wel vast", zegt Jos Rooij-
ackers, longarts in Utrecht en
voorzitter van de Nederlandse
Longartsenvereniging. Rooij-
ackers ontraadt vooral mensen
met astmatische aandoeningen
te fietsen op trajecten met veel
autoverkeer. „Fietsen is niet al
tijd gezond. In sommige situa
ties zou ik adviseren om binnen
te bewegen, aangenomen dat de
luchtkwaliteit daar goed is."
Dat fietsen ongezond kan zijn,
is natuurlijk vloeken in de kerk
voor de Fietsersbond, maar de
organisatie heeft wel besloten
een en ander te onderzoeken.
„We gaan vanaf heden in tien ge
meenten de lucht meten die een
fietser en een automobilist ina
demt", zegt Hugo van der Steen
hoven, hoofd afdeling beleid
van de bond. Hij toont trots een
'meetlïets', een oer-Hollandse
Sinds 2000 heeft de Fietsers
bond in 125 gemeenten on
derzoek gedaan naar het 'fiets
klimaat'. Gekeken werd onder
meer naar veiligheid, gesteld
heid van het wegdek en fietsge
bruik.
Dit jaar wordt voor het eerst
ook de luchtvervuiling geme
ten. De eerste tien steden die
zullen worden bezocht, zijn:
Apeldoorn, Delft, Den Bosch,
Den Haag, Eindhoven, Gronin
gen, Haarlem, Maastricht, Nij
megen en Zwolle.
De grootste vijanden (van de
longen) van de fietser binnen
de bebouwde kom zijn volgens
een eerste onderzoek met de
meetfiets:
- Speciale voertuigen, zoals
graafmachines, vuilniswagens
- Bedrijfsbusjes, kennelijk om
dat ze zwaar beladen zijn of
omdat ze worden 'afgereden'
en relatief veel uitstoten.
- Stilstaand verkeer in de stad.
- Brommers en snorfietsen
- Vrachtwagens
De top-5 van ziektes die vol
gens de Fietsersbond en het RI
VM met fietsen zijn te bestrij
den: 1. hart- en vaatziekten 2.
niet aangeboren diabetes. 3.
borstkanker. 4. spier- en ge
wrichtsaandoeningen 5. psychi
sche problemen. GPD
Gazelle, die is opgetuigd met
een veelheid aan elektronische
apparatuur. Even verderop
staat de 'meetauto' van de bond
met dezelfde apparatuur aan
boord.
„Ze gaan een wedstrijd houden
- een wereldprimeur", zegt Van
der Steenhoven. Fietser en auto
mobilist moeten tegelijkertijd
op de kortst mogelijke manier
naar tien bestemmingen rijden.
Onderweg wordt gemeten hoe
veel vervuilde lucht ze binnen
krijgen en waar de pieken zijn.
„Met de resultaten willen we de
gemeenten overtuigen het fiet
sen - en dan vooral op korte af
standen - te stimuleren en tege
lijk laten zien waar de luchtkwa
liteit kan worden verbeterd. Je
kunt routes aanpassen, fietstun-
nels maken of zorgen dat fiet
sers meer groen krijgen bij stop
lichten." Maar wat als blijkt dat
autorijden 'gezonder' is? Steeds
meer auto's worden tenslotte uit
gerust met pollenfilters, die ook
vervuilde lucht tegenhouden.
Van der Steenhoven aarzelt.
„Gezonder kan nooit. Automobi
listen rijden altijd op plekken
met vervuilde lucht, ze blijven
vervuilde lucht die eenmaal bin
nen is, inademen en als het mooi
weer wordt, zo hebben we al
eens uitgezocht, gaat steevast
dat raampje in de stad open."
Filters
Professor Bert Brunekreef, hoog
leraar in Utrecht en directeur
van het IRAS, een wetenschap
pelijk instituut dat gezondheids
risico's analyseert en het onder
zoek van de Fietsersbond coördi
neert, is pertinent. „Auto's heb
ben filters, maar de kleinste
deeltjes houden die niet tegen.
Een fietser zal, ook door zijn in
spanning, meer vervuilde lucht
binnen krijgen, maar het netto
effect op zijn gezondheid is posi
tief. Dat is met verschillende
aannames uit te rekenen." Vol
gens Brunekreef moeten mensen
altijd gaan fietsen. „Als er nu
ook nog meer roetfilters worden
geplaatst en fietsroutes worden
gescheiden van autoroutes,
wordt de winst voor de gezond
heid alleen maar groter." GPD
door Patrick Selbach
Abu Musab al Zarqawi, oor
spronkelijk houder van een Jor
daans paspoort met nummer
Z264958, gold als een van de meest
gezochte terroristen ter wereld.
Met zijn dood is het terreurnet
werk AI Qaeda volgens velen zijn
belangrijkste veldwerker in Irak
kwijt. Maar of daarmee de opstand
in het Arabische land een werkelij
ke slag is toegebracht, is nog zeer
de vraag.
Al Zarqawi is volgens de Amerika
nen verantwoordelijk geweest voor
een grote reeks aanslagen, ontvoe
ringen en moorden en hij zou een
van de aanstichters zijn geweest
van de bloedige strijd tussen soen
nieten, zijn religieuze achterban,
en sjiieten in Irak. Washington
wees de op 30 oktober 1966 gebo
ren radicale moslim ook aan als ie
mand die persoonlijk ontvoerde
Amerikaanse burgers het hoofd
heeft afgesneden.
Al Zarqawi was de afgelopen jaren
zeker bij Amerikaanse media sy
noniem met het geweld in Irak. De
grote vijand van de VS bleek op
een recente video overigens
aanmerkelijk minder heldhaftig
dan gedacht. Op beelden was te
zien dat hij nauwelijks raad wist
met een wapen, dat hij ook klunge
lig hanteerde. Al maanden doen
ook berichten in Irak de ronde dat
de Jordaniër al enige tijd geen lei
ding meer gaf aan Al Qaeda in
Irak. Hij zou zo worden opgejaagd,
dat hem weinig anders restte dan
zich schuil te houden.
Al Zarqawi zou net als Bin Laden
in Afghanistan hebben gevochten te
gen de Russische troepen. Na zijn te
rugkeer in Jordanië zat hij van 1992
tot 1997 in de cel, na een veroorde
ling wegens samenzwering om de
Jordaanse monarchie te vloeren. In
1999 verliet Al Zarqawi het land.
Na omzwervingen in Europa dook
hij weer op in Afghanistan, waar
hij nabij Herat een terroristisch trai
ningskamp zou hebben opgezet. Vol
gens Amerikaanse inlichtingendien
sten was Al Zarqawi ook al snel in
het noorden van Irak actief. Hij zou
daar contacten hebben gelegd tus
sen Al Qaeda en de Koerdische
Ansar al Islam van mullah Krekar.
Zarqawi is vervolgens in verband
gebracht met aanslagen of de voor
bereidingen daartoe in Marokko,
Turkije, Jordanië, Groot-Brittan-
nië, Duitsland en Spanje.
Terrorisme
De naam Al Zarqawi, geboren
Ahmad Fadeel Nazzal al Khalay-
leh, is niet pas kortgeleden uit de
lucht komen vallen. De Amerikaan
se ex-minister van Buitenlandse Za
ken Powell noemde hem al voor de
oorlog in Irak als een bondgenoot
van Bin Laden, cüe in Irak een vei
lig heenkomen zou hebben gezocht.
Hij voerde dat aan als een aanwij
zing dat het gevallen regime van
Saddam Hoessein banden had met
het internationaal terrorisme. De
Amerikanen hadden een prijs van
25 miljoen dollar op zijn hoofd ge
zet, evenveel als op dat van Bin La
den, die nog altijd voortvluchtig is.
Al Zarqawi werd in februari van
dit jaar nog door een Jordaanse
rechtbank bij verstek ter dood ver
oordeeld.
Ook negen andere vermeende leden
van Al Qaeda kregen de straf opge
legd wegens hun betrokkenheid bij
plannen uit 2004 om een aanval uit
te voeren met chemische wapens in
het koninkrijk. Het was al de vierde
keer dat in Jordanië de doodstraf
werd uitgesproken tegen Al Zarqa
wi.
Martelaar
Amerikaanse militaire functionaris
sen en analisten hebben al maan
den geleden gezegd dat de dood
van Al Zarqawi allerminst bete
kent dat het geweld in Irak zal afne
men. De Jordaniër zou al enige tijd
zijn leidinggevende rol hebben afge
geven en alleen nog een militaire
rol vervullen. Bovendien kan zijn
overlijden hem juist tot een marte
laar maken, waardoor de intensi
teit van de opstand alleen maar zal
toenemen. ANP
Al Zarqawi op een ongedateerde video die dit jaar op internet is geplaatst.
foto RTR
Van de mensen die dit lezen hebben
de meesten op 1 juni vorig jaar
'nee' gezegd tegen de Europese Grond
wet. Persoonlijk heb ik dat als een over
winning ervaren. Ruim een jaar lang
had ik in columns, voordrachten en per
soonlijke contacten mensen ervan pro
beren te overtuigen dat 'nee' de juiste
keuze was.
Vanaf een bepaald moment, zo onge
veer vanaf half april, was dat overigens
nauwelijks meer nodig. Verschillende
ministers, bijna alle leden van de Twee
de Kamer met uitzondering van de SP
en allerlei Europarlementariërs had
den toen al zo veel stomme of gewoon
weg onware dingen geroepen tegen po
tentiële nee-stemmers, dat het vrijwel
niet meer mis kon gaan. Dat deed het
dus ook niet. En alle rampen die ons
voorspeld waren, variërend van het uit
gaan van het licht via een diepe econo
mische crisis tot aan een nieuwe holo
caust, bleven uit. Toch heeft zich sinds
dien wel een stille ramp voltrokken,
een die vrijwel alle burgers en blijk
baar ook alle politici is ontgaan. Die
ramp laat zich het best omschrijven als
een burgerschapsramp. Als het op de
daad bij het woord voegen aankomt,
dan blijken de meeste Nederlanders als
burgers niet thuis te geven. Want wat
is er gebeurd? Wij hebben in meerder
heid tegen een voorstel dat anderen in
elkaar hebben geflanst en vervolgens
ons hebben voorgelegd, 'nee' gezegd.
Prima tot zover. Maar wat mag je als
volwassen mensen van elkaar verwach
ten als de een tegen een voorstel van de
ander 'nee' zegt, en met name als het
om een kwestie gaat die in beider be
lang is? Dan mag je verwachten dat de
gene die afwijst, duidelijk maakt wat
hij dan wel wil als hij dit niet wil. Maar
hoeveel nee-stemmers, hebben aan rege
ring, parlement en medeburgers laten
weten wat ze dan wel een goed voorstel
vinden wat Europa betreft? De vraag
stellen is haar beantwoorden. Vrijwel
alle nee-stemmers zijn op hun gat blij
ven zitten, inmiddels meer dan een jaar
lang. Zij zien wel of er ooit vanuit Brus
sel een ander voorstel komt en beslis
sen tegen de tijd wel wat ze daar dan
weer op zullen zeggen. Eerlijk gezegd
vind ik dat wel een heel gemakzuchtige
vorm van burgerschap. Wel gebruikma
ken van je recht om te zeggen wat je
niet wilt. Maar niet de verantwoorde
lijkheid nemen om duidelijk te maken
wat je dan wel wilt. Dat is een uithol
ling van wat democratie in wezen bete
kent, macht aan het volk. Macht bete
kent niet alleen het recht om (mee) te
beslissen. Macht betekent ook verant
woordelijkheid nemen voor genomen
besluiten. Het gros van de nee-zeggers
hebben hun verantwoordelijkheid na
dat 'nee' niet genomen en daax-mee de
bedoeling van democi'atie uitgehold.
Sterker nog, het feit dat ze het opnieuw
aan hetzelfde 'afgewezen' Brussel over
laten om eventueel met een aangepast
voorstel te komen, toont aan dat het
'nee' louter een proteststem was. Meer
niet. Dat is kinderachtig, letterlijk en
figuurlijk. Van kinderen kun je ver
wachten dat ze, duim in de mond, pro
testeren zonder met alternatieven te ko
men of daarover te gaan nadenken.
Van volwassenen verwacht je dat ze
met argumenten voor hun keuzes en
met altex-natieven komen. Ovex'igens,
politieke partijen zijn weinig beter dan
bux-gers. Na het x-eferendxim schreef ik
Jan Marijnissen - ik ben overigens par
tijloos - een e-mail waarin ik voorstel
de om met een groep mensen een alter
natieve Europese Grondwet te schrij
ven. Behalve een vriendelijke reactie
dat mijn mail was aangekomen, heb ik
nooit meer iets vernomen.
De moraal? Als wij refex-enda alleen
maar gebruiken om te laten weten wat
we niet willen en te gemakszuchtig zijn
om zelf met alternatieven uit te wer
ken, dan is dii'ecte democratie niet aan
ons besteed. 'Kinderachtige' burgers
als we dan zijn.
René F.W. Diekstra
joorj
IMR
Ie
aadt
De komende jaren stopt de na
oorlogse generatie massaal
met werken. Omdat er sinds
de jaren vijftig minder kinde
ren zijn geboren, wordt de be
roepsbevolking ouder en klei
ner. Het aantal 65-plussers
groeit flink. Wie kan, moet
aan het werk. Ook vrouwen.
door Edith Snoey
De arbeidsparticipatie van
vrouwen in Nederland
valt tegen in vergelijking met
andere Europese landen. Vrou
wen werken gemiddeld 12 uur
per week, terwijl mannen der
tig uur xnaken. Gemiddeld
heeft een huishouden 1,25 tot
1,5 banen. De vrouw blijft ver
antwoordelijk voor de kinde
ren en het huishouden en
heeft er 'een baantje bij'.
Met het oog op de vergrijzing
is het noodzakelijk dat dit ver-
andert. Vrouwen moeten
meer werken om de economie
draaiende te houden. De ko
mende jaren dreigen er name
lijk grote kraptes te ontstaan
op de arbeidsmarkt. Vooral in
de zorg zijn knelpunten te ver
wachten. Het ministerie van
Volksgezondheid heeft bere
kend dat in 2025 door de ver-
grijzing bijna een kwart van
de beroepsbevolking in de
zox'g- of welzijnssector moet
werken, ruim het dubbele van
nu. Ook in het onderwijs wor
den grote tekorten yerwacht.
Ik vind dat vrouwen best mo
gen woraen aangesproken op
hun verantwoordelijkheid.
Als je een goede opleiding
hebt gehad, dan vind ik het
niet meer dan normaal dat je
daar iets mee doet. Dat je dus
weer gaat werken als je een
kind hebt gekregen. Dat is
niet alleen nodig om de gevol
gen van de vergrijzing op te
vangen, maar ook goed voor
de vrouwen zelf. Slechts 40
procent van alle vrouwen in
Nederland is economisch zelf
standig en verdient meer dan
70 procent van het minimum
loon. Bij echtscheiding belan
den veel vrouwen in de bij
stand. Om meer vrouwen aan
het werk te krijgen moei ange
voor iedereen goede en bets iet lit
bare kinderopvang kom ,apiei
Net als in Scandinavië mi
de kinderopvang meer i
richt zijn op de ontwikkel p
van hpt Irinrl Werkroostl k
van het kind.
moeten beter worden aan;
past aan crèche- en schoi
den, waardoor beide oud
kunnen blijven werken,
lofregelingen moeten won
uitgebreid. Maar alleen
het pei'fectioneren van qi
voorwaai'den zijn we er ni Joor C
Uit onderzoek blijkt dat v
vrouwen helemaal niet nu (RUS
willen werken en er juist
voorkeur aan geven hun Ij
deren zélf op te voeden
zélf het huishouden te dom mat
Het wordt tijd dat ook vn erlic:
wen leren niet overal zelf\|en.
antwoordelijk voor te z
Mannen en vaders zijn jit
mers evengoed verantwooi; Jat de
d
xvi]tl
aads'
Frans
d<
PPer
oude
ride]
lijk voor het huishouden nocei
de kinderen. Ook manr pcei
moeten kiezen voor een vit aatsti
daagse werkweek van h« lagbl;
stens 32 uur. Als vx-ouwent )ok
ook doen, dan kan de gem "S op
delde arbeidsduur per
houden fors omhoog.
Uitdagingen
nfi-s
fpnin
5-to;
itten
De vergrijzing stelt de eco: n Bé
mie de komende jaren v:jemet
grote uitdagingen, keuzes i ioude
onvermijdelijk. Sommig rveii
pleiten ervoor de pensioen; ep£
rechtigde leeftijd te verhog en si
of de werkweek te verleng; ot eei
Als je dat niet wilt, dan oi a:
kom je er niet aan de arbek iië zc
participatie van vrouwen egeri
te krikken. Ik realiseer me:* e
keuzes over de arbeidsven rijwe
ling in de eerste plaats
maakt worden aan de keuk; i2list
tafel. Maar dat neemt t linke
weg dat vrouwen én mam eleid
in het maatschappelijk de:
op hun verantwoordelijk
den mogen worden gewezei )e p
egent
Edith Snoey is voorzitten jrtij'
AbvaKabo FNV
Pt
HAGELSTENEN - Tijdens
een korte onweersbui, die zich
vrijdag omstreeks het middag
uur boven Zuid-Beveland ont
lastte, is op verschillende
plaatsen hagel gevallen, die
schade aanrichtte aan het jon
ge fruit.
SNEEUW - In verschillende
delen van Eux'opa heeft de win
ter zijn intrede weer gedaan.
In Oostenrijks Tirol, waar men
donderdag volop zon had, viel
vrijdag sneeuw, evenals in de
Alpen en het Jura-gebei-gte in
Zwitsexdand. In Noord-Italië
woedden sneeuwstormen.
KREEFT - Schipper Van
Vis van de kotter Texel
heeft een zeldzame kx-eeft
vangen. Deze zogenaamde'
fant' leeft iix de zee bij Arul
HUISVROUW - De Westdjai
huisvrouw brengt per
'middeld negen uur en 45 mi
ten door met huishoud#)!
werk: 30 minuten voor het
maken van kachel of fort lel
36 minuten voor het schoonp
ken van de keuken, 37 mini
voor de afwas, 50 voor b(
schappendoen, 74 om tc
ken, 81 voor verstelwerk. 9(
nuten voor de was en
het schoonmaken van het
lofd
i ieder
ld )e ve
ïeerd
h- ïents
allen
itieel
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
D. Bosscher (adjunct)
A. L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315500
Fax:(0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
Lezersredacteur: A. J. Snel
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315660
Fax: (0113)315609
E-mail: lezersredacteur@pzc.nl
Middelburg:
Buitenruststraat18
Postbus 8070
4330 EB Middelburg
Tel: (0118)493000
Fax:(0118)493009
E-mail: redwalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-mail: redgoes@pzc.nl
Terneuzen:
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115)645769
Fax. (0115)645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel: (0114)372776
Fax: (0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel: (0111)454651
Fax- (0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren
Goes, Zierikzee
en Hulst:
Maandag t/m vrijdag
van 8.30 tot 17.00 uur
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is t
aan ons verstrekte gegevens hebben wij opger
(abonnementen)administratie en om u te (laten)
ducten van de titels en de werkmaatschappijen
de derden. Als u op deze informatie geen prijs
i, Postbus 314460 AA Goes
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur
Abonnementen:
0800-0231231
autom. afschrijving acceptgiro
per maand: 20,55 n.v.t
per kwartaal: 59,75 62,00
per jaar: €229.20 233,30
Voor toezending per post geldt een
toeslag.
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voorhf
einde van de betaalperiode,
PZC, t.a.v. lezersservice.
Postbus 314460 AA Goes
Losse nummers per stuk:
maandag t/m vrijdag: 1,25
zaterdag: 1,80
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties:
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties:
Alle advertentie-orders worden uit;
overeenkomstig de Algemene
Voorwaarden van Wegener NV
de Regelen voor het Advertentiewezen
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag:
tijdens kantooruren
zondag: van 16.00 lot 18.00 uur
Tel, (076)5312550
Fax, (076)5312340
Personeelsadvertenties:
Tel: (076)5312240
Fax: (076)5312340
Rubrieksadvertenties (kleintjes):
Tel. (076)5312104
Fax. (076)5312340
Voor gewone advertenties:
Noord-en Midden-Zeeland
Tel. (0113)315520
Fax. (0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0114)372770
Fax:(0114)372771
Business to Business/Onroerend go
Tel: (076)5312277
Fax: (076)5312274
Internet: www.pzc.nl/adverteren
onderdeel van het Wegener-concern. Do (k
ïen In een bestand dat wordt c
informeren over voor u relevant
Wegener of door ons zorgvuldig geseled
dan kunt u dit schriftelijk melden
Behoort tot WeGeNeR
rukt
ie hi;
en.
)e ir
ledac
it g
fschi
Eocht
ere r
ipniei
fsehx
ogen;
ische
éh.
)e r
996
ertro
vaar
jekl v
lij da;
ia 11
lanBi
reek
en, G
'ODC
eerste
leid
)c M<
luitei
palio
iver o
iecoll
Hontc
uCG
gei
«gin
vaarc
ewac
Ie E'
andst
van h<
Monte
■v.
pi: lat
IVXSi
lonte
olijk